Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gästbok för kusen

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 april 2006 - 13:58

kusen
  • kusen
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0
Välkommen till min gästbok!

Jag håller på med att bygga om vår gillestuga till ett hemmabiorum. En projektor med tillhörande 95" duk och ett 5.1 system skall vara centrum i detta rum.

Jag började lite smått i december, med att riva väggar för att se vad som eventuellt döljer sig bakom. Då det är en källare var jag lite oroad att det kan finnas fukt någonstans men där hade jag tur. Alla väggarna var snustorra och på 37 år hade trä golvet endast 1 cm "fuktskada" i ena hörnet av rummet. De centrimetrarna är numera borsågade och istället ligger det plåtreglar mot betongen för att förhindra sådant i framtiden.

Har 2 småbarn så tiden man får till att kunna bygga är det sparsamt med. Jag är lycklig varje gång jag får gå ner 1 timme och såga till nån bräda. Det handlar kanske om 8 timmar i veckan som det blir något gjort "där nere". Så det lär ta sin tid innan allt blir klart. Men...en har icke bråttom :D Skall det göras bra skall det ta tid...och inte stressas fram.

Redigerat av kusen, 28 maj 2006 - 07:58.


#2

Postad 03 maj 2006 - 13:00

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Hej! Ser ut som en god start på ett seriöst projekt! Liknar i mycket mitt biobygge då även jag gett mig i kast med att förvandla gillestuga till bioutrymme. Ska du också bygga in elementet? :)

Här kan du följa mitt bygge, som nu är nästan klart:
https://www.minhembi...howtopic=115357

Kanske ger något tips!

/Johan

#3

Postad 09 december 2006 - 08:00

kusen
  • kusen
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0
Jag får tackar för alla fina kommentarer. Det är kul att höra att ens jobb "beröms" av så många entusiater :rolleyes: Sådant inspirerar en bara ännu mer.

Lite status:
Nu är bygget helt avklarat och nästan allt är på plats. Åtminstone så är rummet funktionsdugligt. Det som återstår är detaljer i form av möbler/inredning. Jag lägger upp fler bilder inom snar framtid. Då med det mesta på plats.

Lite kommernater på några av inläggen bör ju vara på plats:

Destroyer2000 - Var är vp röret till den automatiska mörkläggningsgardinen? :-) TX200 har ju en sådan trigger utgång..
Svar: Jag hade tankar på det först, tro det eller ej. Men beslutet blev “skippa” då jag inte tror jag kommer behöva mörklägga särskilt ofta över huvudtaget. Rummet är rätt mörkt redan som det är och jag tippar på att jag endast kommer använda ”mörkläggningen” under sommaren när det är ljust ute långt in på kvällarna. I skrivande stund har jag inte använt det en enda gång ännu (under varken november eller december månad). Mörkläggning sker idag manuellt och mha persienner & gardiner (bilder kommer).

JonasJansson:
hahaha, kollade in i ditt galleri för någon dag sedan och då fanns inga bildkommentarer och jag trodde att de första bilderna var resultatet av din ombyggnad och tänkte - å herregud, så mycket slit för det där ;) Grymt förarbete för kablarna! :rolleyes:

Svar: Hehe...jag kan tänka mig att det såg lite ”löjligt ut” då, ja 

THXex
Det kommer att bli bra det där, vad kommer det bli för färgsättningar i rummet?

Svar: Gråa väggar med vita lister. Vitt tag samt Ask vad gäller golvet. De färger jag försöker hålla mig till (om det går) är vitt, grått, svart och ”latte”. Soffan och gardinerna är just ”latte” färgade (bilder kommer).

Trident21:
Du får inte bättre om du behåller glasväggen. Tyvärr, gillar den inte alls.

Svar: Jag måste erkänna att jag höll med...fram tills det blev klart. Jag ville heller inte ha glasväggen kvar då det var för mycket 70-tal i dess färger, enligt mitt tycke. Jag verkligen HATADE den. Tjejen insisterade på att få behålla den och idag ångrar jag faktiskt inte det. Tillsammans med ”det nya” rummet så ser det faktsikt riktigt bra ut. Och ljuset den släpper igenom från hallen (som är på andra sidan) råkade bli precis lagom för att avnjuta film utan att behöva sitta i totalt mörker. Så där måste jag säga att, enligt mitt tycke, hade jag lite tur och att det blev bra ...t.o.m riktigt bra...i slutändan med att ha kvar glasväggen. Men som sagt...jag förstår dig 

evilpete:
Koolt, men blir inte vinet dåligt av att ligga bredvid eldstaden (om den nu används)

Svar: Fasen....tänkte inte på det ;) Jovars...det lär det bli....Men då får vi se till att vinet inte ligger där särskilt länge, hehe...(hick)....höhö

Maccan1:
... och folk säger att man inte hinner med något annat än att vara förälder när man har barn ;-)

Svar: Men de har nästan rätt. VILKEN TID DETTA TOG!!! Och det var just pga de du nämner 

Anti Turmoil :
snyggt som bara den, undrar bara, vet inte själv, men är det vettigt att stänga igen betongväggar på det sättet, blir det inte en d###### massa fukt bakom gips och isoleringen?

Svar: Du tänker rätt! Man skall inte stänga in fukt med isolering och gips. Och det har jag inte gjort här heller: Två av väggarna är ”ytterväggar” dvs betongväggar som släpper igenom fukt. Dessa reklade jag upp med plåtreglar och använde ingen isolering. OSB skivor och gips därefter på dessa plåtreglar gör att:
1. Du får en stabil vägg (rubbar sig inte en mm)
2. Du kan hänga på hyllor och en massa tungt utan att riskera att det släpper (OSB skivans syfte)
3. Du får en luftspalt mellan OSB’n och betongväggen och eventuell fukt som kommer igenom väggen cirkulerar -> får aldrig chansen att sägga sig och börja skapa fuktskador. Du måste bara se till att ha god ventilation i form av ”hål” där luften kan komma in genom och ut igen någonstans. Jag har detta i spottarna, och golv-listerna. Även runt elementet har jag gjort venlierings-öppningar för detta.

Det negativa är just att du inte kan isolera väggen och på så sätt få en ännu bättre akustik. Slår man med handflatan på väggen så låter det lite som en bongo-trumma. Men det påverkar, som tur, inte filmtittandet något över huvudtaget. Isoleringen som finns i taket och de andra väggarna verkar tillräcklig för att det inte skall sprida sig till resten av huset.
Även där måste jag erkänna att det var lite tur med att det blev så tyst i huset som det blev. Trodde det skulle höras mer men icke...Tjejen och barnen kan sova ostört när jag har bion på ”nästan” det jag normalt brukar (inkl. Subben) när det gäller volym  Underbart, då jag hade räknat med att få köpa hörlurar för att kunna sitta och titta när familjen gått och lagt sig.

FaithlezZ:
Kan tyvärr inte påstå att jag gillar glasväggen. Fast annars, strålande arbete!

Svar: Se svaret till Trident21.

Clarky_1:
Blev ju kalas det där! Kul att läsa och följa byggen så här. Tyckte glasväggen smälte in bättre nu efter ombyggnationen.

Svar: Se svaret till Trident21.

Birkanoff :
Riktigt cool lösning med Centralen.

Svar: Tackar! Ja, den är jag faktiskt riktigt nöjd med. Blev inspirerar av några andras anläggningar här på forumet.

Hifi-Tobbe:
Lagra dock inte några finvin allt för länge i vinstället (årgångsvin kräver lägre lagringstemperatur än vanlig rumstemperatur (eller bredvid en eldstad)).

Svar: Hehe...nä precis. Får bli till att dricka upp allt....SNABBT!!! 

Pierre1981 :
Gillar att du ha lite annan form på ramperna då downlightsen sitter, mycket genomtänkt.

Svar: En ”sista minuten” lösning som jag är nöjd med. Anledningen till sänkningen var det minimum avstånd man skulle ha mellan spotten och taket så det var egentligen inget jag först hade planerat. Lite tur skall man väl ha.

drjoshua :
Jag gillar kabeldragningen som du gjort mycket bra

Svar: 60 meter VP rör...Så det är lite kabel 

tegtojo:
Otroligt trevligt att se alla foton av förvandlingen i gillestugan. Det finns några svettigare bioanläggningar här på forumet men jag tycker verkligen du har gjort det supernice heltenkelt. Väldigt snyggt runt öppnaspisen, fina färval och kanonsnyggt golv. Gillar också elektroniken.

Svar: Tackar, tackar! Ja, det blev lite orginellt med elektroniken och spisen. Kul att lyckas nån gång 

Peppelito:
Gillade det gamla bättre! ;))

Svar: Ärligt talat....det gjorde jag med ;)

Trasdockan:
Helt fantastiskt bygge från början till slut!! Är du självlärd?

Svar: Ja, det är jag. En riktig amatör faktiskt. Fast med en massa hjälp från Internet och framför allt en massa inspiration från Er på detta forum så är det inga problem ;)

drjoshua:
Kul att se att fler fått soffan lagom till jul.

Svar: Ja, det blev bra timing att få allt "operational" en vecka innan jul. Hade varit lite trist annars.

Joonte:
Mycket snyggt! Men ramspännd duk...

Svar: Tanken är att på sikt ha en plasma "bakom" duken dvs kunna rulla upp duken när den inte används. Annars så håller jag fullständigt med dig.

juan:
snyggt men det hade blivit bättre att köra på längden satt en upprullningsbar duk vid fönstrena fått mer djup vid film. Av egen erfarenhet så låter det bättre att ha soffan ett par meter från bakväggen ;-)

Svar: Var inne på den lösningen då jag ville ha längden till duken du nämner. Tyvärr så hamnade öppna spisen för nära soffan samt att jag inte hade kunnat ha lika bred soffa (3.7 meter bred). Nu har jag 3.5 meter till duken vilket är helt ok samt att hela familjen (2 vuxna + 2 barn) sitter som gudar soffan :D

thxmaster:
Vad har du för mått på rummet?

Svar: 4 x 6,4 meter. 3,5 meter sittplats och duk. Projjen sitter på ca 3,7 meter från duken. Höjden golv-tak är 2,15 m.

Och till alla Er andra:
Tusen tack! Känns himla kul att få så HÄR många BRA kommentarer. Klart över förväntningarna :)

Redigerat av kusen, 26 december 2006 - 12:51.


#4

Postad 29 maj 2007 - 16:11

Unregisteredb01aa41c
  • Unregisteredb01aa41c
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Måste börja med att beröma till bygget, riktigt fint blev det :blink:.

Måste dessutom fråga vad det är för sorts mysig soffa ni skaffat er? Ser riktigt skön ut ;)

MvH
/Marcus

#5

Postad 29 maj 2007 - 17:05

kusen
  • kusen
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0
Tackar!

Soffan är från MIO och heter Coffe. Det fina med den soffan är att den är byggbar dvs du pusslar ihop bitarna precis hur du vill och på så sätt får den mer eller mindre skräddarsydd. Det fanns även över 100 tal olika beklädnader att välja på :blink:

#6

Postad 30 maj 2007 - 12:55

Unregisteredb01aa41c
  • Unregisteredb01aa41c
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Man sitter bra och så i den eller? Gäller ju att passa på att fråga så många som möjligt om soffor, finns ju rena djungeln av alternativ. Att man kan komponera sin egen layout verkar ju definitivt vara ett stort plus :mellow:

MvH
/Marcus

#7

Postad 30 maj 2007 - 16:23

kusen
  • kusen
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Man sitter bra och så i den eller?

<{POST_SNAPBACK}>

Man sitter KANON. Problemet är faktiskt att man sitter "för" bra och hinner aldrig se klart en film då man hinner sommna innan. Det finns en anledning till att riktiga biografstolar inte är så sköna och att man sitter trångt...:mellow:

#8

Postad 30 maj 2007 - 16:36

Unregisteredb01aa41c
  • Unregisteredb01aa41c
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
hahaha :mellow: Känner igen det där, bara man hinner igenom förtexterna :D

#9

Postad 18 augusti 2007 - 11:32

fiido
  • fiido
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
hej, måste säga att ombygget var riktigt snyggt.

måste bara fråga var man kan hitta den där Långben butlern :)

#10

Postad 18 augusti 2007 - 12:02

kusen
  • kusen
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

hej, måste säga att ombygget var riktigt snyggt.

måste bara fråga var man kan hitta den där Långben butlern :)

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar!

Långben hittade jag på en butik som säljer allt möjligt inrednings krims krams i Linköping. Butiken heter "Handplockat". Ägaren till denna skall även ha en annan butik som heter "Lilla Huset" och som säljer mest barnprylar. Vad jag vet så är dessa Disney figurer beställningsvaror och det är inte säkert de kan ta hem dem längre (denna köptes för några år sen) med du kan ju ta och höra med dem.

#11

Postad 23 augusti 2007 - 06:46

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0
Vad är det för någon bild/film du har på projjen när du visar duken?

Skicka gärna ett pm med svar=)

MvH: Gee

#12

Postad 23 augusti 2007 - 06:49

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0
på bilden: Brasa och myspys... alltså....naturbilden, den är jätte fin!!

#13

Postad 23 augusti 2007 - 11:01

kusen
  • kusen
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Vad är det för någon bild/film du har på projjen när du visar duken?

Skicka gärna ett pm med svar=)

MvH: Gee

<{POST_SNAPBACK}>

:lol: Det är Plasma Art: Shark Tank du ser på bilden.

#14

Postad 17 oktober 2007 - 07:21

kusen
  • kusen
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0
Jag har fått flera PM där folk frågar efter hur jag gjort bänken. Här är inlägget som beskriver detta lite mer detaljerat.

#15

Postad 23 december 2007 - 21:20

kusen
  • kusen
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

hej, måste säga att ombygget var riktigt snyggt.

måste bara fråga var man kan hitta den där Långben butlern :)

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar!

Långben hittade jag på en butik som säljer allt möjligt inrednings krims krams i Linköping. Butiken heter "Handplockat". Ägaren till denna skall även ha en annan butik som heter "Lilla Huset" och som säljer mest barnprylar. Vad jag vet så är dessa Disney figurer beställningsvaror och det är inte säkert de kan ta hem dem längre (denna köptes för några år sen) med du kan ju ta och höra med dem.

Kan nämna att de inte säljer "butlern" eller några Disney figurer alls längre på stället jag köpte min Långben på, ifall nu någon haft tankar på at göra en visit. Tjejen var inne häromda'n och frågade nämligen...

#16

Postad 29 juni 2008 - 19:03

Jouchims
  • Jouchims
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Hej!

Jag undrar vart du köpt din tv-bänk?

#17

Postad 30 juni 2008 - 06:30

kusen
  • kusen
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Hej!

Jag undrar vart du köpt din tv-bänk?

Läs upp två inlägg från ditt B) (Inlägg #14) så får du alla detaljer.

#18

Postad 16 november 2010 - 19:58

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

  • 1 866 inlägg
  • 0
Hej kusen! Två och ett halvt år sedan någon skrev här sist, så kände att nu är det dags :unsure:

Är det denna soffan du har alltså? Fast i annan kombination såklart.

http://www.mio.se/So...for/Coffee/?p=1

Har du möjligen kvar något färgnummer/tygnummer/namn för den färgen du har?

#19

Postad 17 november 2010 - 07:39

kusen
  • kusen
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0
Stämmer bra det :)
Färgen är: Branston Nougat Nr: 1081-64

#20

Postad 18 april 2013 - 20:47

Omwttm
  • Omwttm
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Ytterligare dryga två år senare någon skrev här, så har jag en fråga.. :)

Fusktegel skriver du, de som sitter där elementet satt och de du har runt vinstället, vart är de köpt eller hur har du gjort de? :)

Passar samtidigt på att gratta till ett jätte fint rum!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.