Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gästbok för H/KJanne

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 April 2004 - 09:12

Unregistered3416aad5
  • Unregistered3416aad5
  • Beroende

• 1133 inlägg
  • 0
Välkommen till min gästbok

Postad 10 May 2004 - 21:27

Unregistered3416aad5
  • Unregistered3416aad5
  • Beroende

• 1133 inlägg
  • 0
Hej alla som läser här :)

Ni som kan använda d-kameror bättre än jag kan kanske förklara HUR man får bilden ljusare utan att använda blixt.Jag har provat med blixt men då blir ju hela verklighetsuppfattningen fel.

Det finns flera i galleriet som har jättefina kort med massa detaljer även fast det är ganska mörkt i rummet.Är det så illa att det är min kamera som är krävande av mer ljus för att det ska bli bra?

Hur har ni andra lyckats med era kort?

//Janne

Postad 11 May 2004 - 00:04

Unregisteredb1065a2a
  • Unregisteredb1065a2a
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Tjena, mysig bio. Jag undrade bara hur högt i tak du har?

Jag har funderingar på att bygga bio i min källare. Där är det 1,95m i tak, lite lågt. Om ditt rum är av likartad höjd, hur tycker du detta påverkar upplevelsen/ljudbilden?

Postad 11 May 2004 - 00:11

Unregistered3416aad5
  • Unregistered3416aad5
  • Beroende

• 1133 inlägg
  • 0
Tjenarehejsan ;) Tack.

Min bio är 218cm nu efter installationen av min stereo o projje.Jag har tagit lite av både höjd o bredd för att skapa ett akustiskt rum.Om det är höjden/längden/bredden som ger välljud eller om det är mitt material som jag valt som skapar det????? Ingen aning ärligt talat,men det låter suveränt där nere.

Jag har det nästan 100%:igt tyst när inget är igång där,det är bara mitt hjärta som hörs :)
Det är klart du ska bygga om du har möjlighet,självklart så tycker jag det.Du får anpassa ljudet efter rummet osv.

//Janne

Postad 11 May 2004 - 14:13

Unregistered3c6c2ebe
  • Unregistered3c6c2ebe
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Halloj,

Fin biosalong! Antar att du byggt den i källaren.... Hur har du hanterat fuktproblemet? Tänkte på golv och tak då alltså... luftspalt eller annat? Vad är det för "ljuddämpande material" du använt på väggen?

*längtar sååå efter en egen källare*

Redigerat av Unregistered3c6c2ebe, 11 May 2004 - 14:15.

Postad 12 May 2004 - 12:17

Unregisteredb1065a2a
  • Unregisteredb1065a2a
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Jag är också intresserad av dina materialval. På bilderna du har innan det var klart så ser jag att du har "woody-skivor" men det seer ut som gipsskivor eller? Har du luftspalt mellan väggen och dessa?

Jag har lite problem med fukt i källaren, inget allvarligt men jag skall troligtvis sätta upp skivor med luftspalt samt värmeslingor i form av kopparrör och någon fläktsystem som slussar in ny luft och ut med den på andra sidan rummet.

Jag såg även din duk, vad har du gjort denna av? Du har även en sån där fiffig krok för att "hänga" upp den i taket ser jag. Jag undrar även över om ett vitmålat tak stör med reflektioner av bilden. Jag har trätak där "plankorna" går parallellt med väggen jag skall projj:a på när jag skaffar projektor.

Mvh 0ri0n

Postad 12 May 2004 - 16:26

Unregistered3416aad5
  • Unregistered3416aad5
  • Beroende

• 1133 inlägg
  • 0
Jag har luftspalt i hela rummet,även golvet har en spalt på ca3cm.Väggarna är av 13mm gips med en tjock dämpande färg.Nyansen är grå o även taket har fått samma färg o nyans.På utsidan av ytterväggen sitter det nu platonmatta,så nån fukt kommer det nog inte att bli.

Duken är en vaxduk som jag använder baksidan på,det funkar suveränt bra.Jag har inga reflektioner alls i taket,intre heller duken ger nån lampreflektion.Duken är spänd på en träram som jag byggt av 28*70 reglar.Sen är den bultad i taket med gångjärn o en fönsterhake som låser den i uppfält läge.Det kanske är lite "snik" med tanke på mina andra prylar men det funkar jätte bra iaf.

//Janne

Postad 24 May 2004 - 22:55

fogfrog
  • fogfrog
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Hejsan Janne

Snygg bio du har !!
För att ta bilder av den - om du inte vill använda blixt - måste du använda annat ljus än blixtljus. Detta är inget specifikt för digitalkameror, utan gäller för alla former av fotografering, då det ju är ljuset som gör att det blir en bild.

Bländaren i kameran (A=apretur) styr hur mycket ljus som kommer in - slutaren (S=shutter) styr hur länge den skall vara öppen.

Om du inte kan ställa dit andra lampor, som ökar den allmänna mängden ljus i rummet, måste du öka exponeringstiden - alltså den tid som kamerans slutare är öppen för att släppa in ljus till sensorn.
Om kameran har förvalt program för t.ex. nattfoto kan du prova detta.
Om den har ett manuellt läge är det ännu bättre...
Prova att öka tiden, kanske upp till en 1/2 sekund och att öka bländarens öppning till största öppning (obs: stor öppning = litet värde).

Ser det för taskigt ut är det bara att skruva på ett värde i taget, tills du är nöjd med slutresultatet.

Lycka Till

Postad 04 July 2004 - 08:15

loomis
  • loomis
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
hej janne

det var grymt att sitta och kolla på tripel XXX ... kan bara säga att du smitar av dig .. ska kolla min källare nu om det funkar att bygga där .. vet att det funkar men vet inte vilket rum jag ska ta.. tänker på att jag ska bygga bastu oxså ...
så man vill ju inte ha för mycke fukt ...
och när jag börjar så hör jag av mig så jag får lite tips oxså .. hehehe... kommer att komma flera gånger .. måste ha en sagan om ringen dag .. sitta där sådär 10 timmar ... med lite öl och snackssss... ser fram imot det ...

Postad 20 August 2004 - 19:36

Unregistered3416aad5
  • Unregistered3416aad5
  • Beroende

• 1133 inlägg
  • 0
:huh: Tackar för det Loomis.

Det är snart höst = dåligt väder,kallt o det mesta suger ..........Då lär det bli mååånga timmar nere i källar´n antar jag.Det är bara o komma för bi :unsure:

//Janne

Postad 21 August 2004 - 08:57

kangas1000
  • kangas1000
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Ja jag skulle med vilja ha ett rum i en källare att utgå ifrån.. men jag fick i allafall det största rummet på övervåningen och det blev ganska bra det med! Tycker att det är skoj att det finns folk som sätter igång och bygger ett separat boiorum... man förstår ju att alla inte ha möjlighet att göra det.. men ni som har det... SÄTT fart... Det är ju som han sa här längre ner i gästboken... "att det smittar av sig" det är ju det som är det roliga... Jag själv har lyckats smitta av mig på 3 st kompisar nu samt att hela familen i allafall har surround ljud och DVD till sin TV t.o.m mina föräldrar som är i 70 års åldern:-) Vad kan man säga... UNDERBART... och du H/KJanne... Lycka till med framtida projekt... man blir ju aldrig riktigt färdig:-) Dessutom så funderar jag på att apa efter dig lite med ljusslingan... vi får se hur det blir....

Ha det gött alla!

/Kangas1000

Postad 21 August 2004 - 16:59

Unregistered3416aad5
  • Unregistered3416aad5
  • Beroende

• 1133 inlägg
  • 0
Kangas 1000:

Tack så mkt.

Sen om du vill sno mina idéer så tycker jag att du helt klart ska göra det,det är riktigt läckert att ha ljuset lysa ner för väggen UTAN att man ser belysningen.Jag ska ev sätta slang bakom duken (skivan) oxå,ska bara hitta rätta listen för att få den rätta looken på det hela.

//Janne

Postad 22 August 2004 - 02:09

kangas1000
  • kangas1000
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Jag har ljusslang runt duken... men det blev inte det ljus som jag ville ha.... men man måste ju testa en hel del innan man får nått som man är nöjd med.. jag antar att man måste hatta fram och tillbaka innan man får en vettig lösning! Hittar du på nått kul så maila mig.. alltid inne på nya idéer... Funderingar likaså.....COOLT sent är det.. och efter kräftskivan är jag rätt onykter... men vi hörs....

Fridens

/kangas1000

Postad 27 April 2006 - 21:56

IronDavid
  • IronDavid
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tjena!!

*Hahaha*

Tack för det!! Det värmde gott! :unsure:

Tyvärr finns det dom som tycker om att förstöra för andra...
Jaja, inget att bry sig om, förutom att man kanske kan störa sig lite på betygsänkningen!! :D

*Hehe*

Jaja, tack än en gång!

Ha de gott!!

MVH /David.

Postad 20 October 2006 - 16:57

feffe85
  • feffe85
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Tack så mkt för omdömet på min anläggning B)

När du säger att det är Cerwin Vega över dom, hur menar du det? bra / dåligt?

O vilket fantastiskt fin hemmabiosystem du har btw :)

Postad 16 November 2006 - 22:23

Unregistered3416aad5
  • Unregistered3416aad5
  • Beroende

• 1133 inlägg
  • 0
Feffe;

Cerwin vega för mig är lite av varje måste jag säga, men i ditt fall som nu ändå inte har Cv hgt utan Pyramid så menar jag bara att;

I mina yngre dagar,för typ 16år sen då jag lekte en hel del med bilstereo så passerade det en hel del olika subbasar genom mina byggen. Både Cv o Pyramider fick bekänna färg i bilarna jag lekte med.

Utseendet är ju nästa identiskt mellan dessa märken men priset o vikten var det som skiljde, fast båda basade lika mkt om än lite olika.

Ditt galleri får mig att minnas mina "gyllne" dagar när jag fick se den röda ringen runt konen igen o det var faktiskt lite festligt faktiskt :)

Om du försöker komma ihåg detta svar om 15-20 år så kommer du oxå att dra på smilet när du ser dina gamla tonårsdrömmar igen. Nu låter det som att jag är lastgammal men jag är i mitten av 30 års åldern idag.

Hursom så har du ju ändå prylar som är ok + en fin dator. Sen,med tidens gång, så kommer uppgraderings djävulen att sätta horna i dig oxå,jag lovar. Det är ju det som ändå är tjusningen med denna hobby,eller hur. Priset på prylarna säger Inget,det är resultatet av ens prylar som är A & O.

Lycka till // Janne

Postad 21 December 2006 - 03:31

feffe85
  • feffe85
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
hehe... jo det är ju sant det du säger, men jag är redan nu missnöjd med grejerna, jag vill ha värre :lol: hehe... har iofs alltid varit så att ja ska ha det värsta när det gäller ljud, men nästan aldrig blivit så.. :rolleyes:

ja vi får väl se hur ja gör i framtiden som sagt.. men om 15 år är ja 36 ;) *asg*

ha det bra o lycka till med allt!! =)

Postad 10 January 2007 - 21:58

Unregistered120d7f62
  • Unregistered120d7f62
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Fråga ang högtalarna.....

Snart läge att byta mina gamla JPW stativare av okänd modell.

Du nämnde XTZ's högtalare, har endast lyssnat på dem som hastigast hos Fyndbörsen. svårt att avgöra tycker jag. Jag älskar banddiskanternas karraktär dock.

Infinity har jag inte lyssnat på men läst om...
Går det ge några omdömen?

Vet att det är svårt, och subjektivt. men skulle uppskatta om du kunde det.

mvh
Anders

Postad 08 February 2007 - 11:45

krian
  • krian
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
ja gillar mysfaktorn i biorummet. hur många kvadrat kan det vara?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.