Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gästbok för Lust

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 juni 2005 - 16:34

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Välkommen till min gästbok.

Min sida är som ni ser inget dedicerat hembiorum med en anläggning.

Som ni säkert redan har gissat, har jag lite lättare för att köpa än att sälja prylar, vilket resulterat i en mindre uppsjö av apparater. Ändå har jag inte listat allt här. En hel del apparater står bara och vilar trots att jag har flera kompletta ljudanläggningar uppkopplade i diverse rum. Har även en liten hemstudio i källaren.

Mitt syfte med sidan är mer att delge information om diverse prylar som det är svårt att hitta info om på nätet. Gillar mycket av de äldre grejerna, då det finns riktigt högkvalitativa saker som tack vare storskalig serieproduktion kunde tas fram till låga kostnader.

Men viktigast av allt är ändå mjukvaran - Musiken!

Redigerat av Lust, 06 oktober 2005 - 10:54.


#2

Postad 13 augusti 2005 - 11:39

Panasonic/Technics
  • Panasonic/Technics
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej!

Jag undrar om du kan tänka dig sälja Technics-Förstärkarkombinationen till ett bra pris??

Jag skulle behöva en lite kraftigare förstärkare.







mvh chrille

#3

Postad 13 augusti 2005 - 12:08

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Njae, tror inte att jag vill det. Gillar dem för mycket för att skiljas från dem till ett bra pris. Försteget för ljudet och slutsteget mest för designen.

Sedan är det egentligen inget att rekommendera om du är ute efter kraft. Du har väl redan en förstärkare som ger mellan 2 x 50-100 W/8 ohm nu?

Titta i så fall på slutsteg som ger kring 2 x 200 W/8 ohm om du vill märka någon skillnad. Jag skulle rekommendera gamla Yamaha-slutsteg av kraftigare modell. De är oftast riktigt bra för sitt pris, men tyvärr rätt sällsynta på begagnatmarknaden. Men den som letar...

#4

Postad 16 augusti 2005 - 16:57

Panasonic/Technics
  • Panasonic/Technics
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Ok, det var ju synd men jag får väl fortsätta leta.....

Jo 707:an är på 2x55w i 8 ohm så det är väl inte så mycket att skryta om men jag är väldigt nöjd med ljudet,har skaffat nya högtalare som är lite mer trögdrivna nu så jag är lite sugen på ett uppbyte.

Jag är alldeles för technicsfrälst för att byta märke och jag vill inte ha en äldre förstärkare än vad jag har så att 1010-kombinationen har jag länge funderat på som en lämplig uppgradering.







mvh chrille

#5

Postad 16 augusti 2005 - 18:34

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Tror inte att du märker någon större skillnad i ljudtryck med 1010:an.
Den ska enligt spec:en bara ge 2 x 70W har jag för mig. Det skiljer inte ens en dB i utvolym mot din stärkare.

Du verkar uppskatta "Technics ljudet" och det gör jag också till stor del, men det finns en hel del annat som låter bra också.

Du verkar inte gilla "äldre" förstärkare... Jag anser tvärtom att de äldre förstärkarna ofta är bättre än de nyare. Sedan ett drygt decennium tillbaka är det ekonomerna och inte teknikerna som i högre utsträckning styr mycket av komponentvalet i grejerna som serietillverkas. Och ska du ha en kraftigare Technicsförtärkare av nyare slag så har du inte mycket att välja på... Själv tycker jag att japanska serietillverkade HiFi-grejer hade sin topp mellan mitten av sjuttitalet och fram till mitten av 80-talet ungefär. Det finns en hel del guldkorn att hämta där.

Vill du ha något som bara tillverkas i små serier blir prislappen ofta 4-5 gånger högre än vid storskalig serietillverkning. Där hittar du audiofilernas gunstlingar som egentligen inte är så mycket bättre än de bra grejerna från 70-80-talet. De är däremot ofantligt mycket dyrare.

Jag kan ge min gamla serietillverkade SA-500 inköpt 1978 som ett exempel. Den har både ordentligt med kraftresurser och bra ljud trots att den snart har varit spelad i 30 år. Det enda som har hänt under den tiden är att några glödlampor till displayen har behövt bytas. Det tyder på bra komponenter.

Du tycker säkert att jag är rätt mossig, men det var bättre förr på HiFi-fronten.

Redigerat av Lust, 16 augusti 2005 - 23:37.


#6

Postad 16 augusti 2005 - 19:08

Panasonic/Technics
  • Panasonic/Technics
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Det är mycket möjligt att det var bättre förr,rejälare och kraftigare m.m.
Det finns säkert mycket bättre/lämpligare uppgradering för mej men jag kan dum som jag kanske är inte tänka mig något annat märke, och av de modellerna som fanns runt år 2000 så är det bara 1010 och 3000-serien som är något direkt uppbyte,3000-serien är ju alldeles för dyr så "mellan modellen" skulle gott och väl räcka,både ljud och effektmässigt+extra utgångar som är mycket bra att ha som t.ex 6chdvd pre-out m.m +många andra ljudförbättringar i förförstärkaren som jag gärna vill ha som t.ex batteridriften,ännu bättre kondensatorerm.m+då effektskillnaden,vad jag vet så ligger 1010:an på 2x85w i 8ohm och det borde ju ändå märkas på en lite svårdriven högtalare.
Det är ju också för att min kringutrustning är av technics senare "high end" modeller så det skulle kunna spela ännu bättre ihop, jag vill ju få ut max av anläggningen.
Det skulle ju va roligt att ha de lite "värre" grejorna just innan technics slutade med hifi-tillverkningen,men de finns kvar
det kryllar ju inte precis av technics highend modeller av senare version på tillsalu-marknaden.

hälsningar chrille

#7

Postad 16 augusti 2005 - 19:30

Panasonic/Technics
  • Panasonic/Technics
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag förstår dig när det gäller äldre grejor,hade förut äldre technics grejor som jag fått från farsan när han bytte till nyare modeller,det är bara technics för han också, hade bl.a en su-v4x och rs-m240x och en lite nyare cd en sl-p333 om jag minns rätt,de grejorna var faktiskt lite roligare att ha och betydligt rejälare,inte dåligt ljud heller för den delen.

#8

Postad 16 augusti 2005 - 23:48

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Hittade SU/SE-1000 combon för 3.300:- på blocket. Kan det vara något för dig? Priset verkar bra.

Tror att det mer eller mindre är samma innandöme som 1010-combon, men med lite plastigare skal. Är det så?

Här är länken:
http://www.blocket.s...&l=0&city=0&c=1

#9

Postad 17 augusti 2005 - 10:43

Panasonic/Technics
  • Panasonic/Technics
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jo jag har kollat lite på den också men det är egentligen bara effektförstärkaren som är likvärdig och batteridriften,försteget saknar ganska många viktiga,nödvändiga grejor som det nyare har bl.a nya kondensatorer,VGCA,Finishen,dvd2,6ch,+något mer,kom inte på allt nu

#10

Postad 17 augusti 2005 - 12:53

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
En ny AV-receiver kanske?

Bara 2.800:- för TX50:an - billigt!

http://www.blocket.s...&l=0&c=1&city=0

#11

Postad 17 augusti 2005 - 12:54

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Å andra sidan, vad menar du med ett bra pris för 1010-combon i siffror?

Du kanske kan locka mig till försäljning?

#12

Postad 17 augusti 2005 - 16:55

Panasonic/Technics
  • Panasonic/Technics
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Det var billigt för thx-förstärkaren men jag är nog bara ute efter en välljudande 2-kanalsförstärkare,tycker det räcker gott och väl med en bra 2.1anläggning till både film och musik,har inte blivit riktigt inne på surround,inte än på ett tag i alla fall.

Ja du ett bra pris,det är svårt att säga,jag är ju inte direkt rik nu efter jag har köpt de nya högtalarna så jag vill inte säga för lågt heller...men säg du ett pris du tycker är lämpligt,på ett ungefär i alla fall,jag kan ju inte säga mer än att jag tycker att det är lite för högt






häsningar chrille

#13

Postad 17 augusti 2005 - 17:49

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Nej du, nu var det du som eventuellt kunde locka mig och inte tvärtom ... :)

Jag har faktiskt ingen koll på vad de går för idag och vill därför inte sätta någon prislapp på dem. Särskilt när jag inte är speciellt sugen på att sälja dem. Ett bra pris för dig är ett dåligt för mig och vice versa.

Vi kan ju avvakta ett tag, jag kanske köper på mig något nytt kul som jag vill ersätta dem med eller så kanske du vinner en slant på tipset. Vem vet?

Eller så blir kanske påtryckningarna från frugan om "alla dessa apparater" för stora... :huh:

#14

Postad 17 augusti 2005 - 20:26

Panasonic/Technics
  • Panasonic/Technics
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Vi Säger väl så då så länge,det är nog lika bra
Det är väl bara att du skriver sen om du av någon anledning kan tänka dig att sälja.....

#15

Postad 31 augusti 2005 - 23:40

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Hittade en annons på e-bay i Tyskland som säljer kombinationen du vill ha:

http://cgi.ebay.de/w...item=7542174671

Kan det vara något kanske? Fast det brukar kosta en slant i transport ovanpå priset. Gissar på 3-400.

#16

Postad 03 september 2005 - 06:09

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0
Trevlig elektronik och högtalare du har!

Skulle vara kul att se någon översiktsbild.

#17

Postad 03 september 2005 - 09:46

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Hej!

Menar du en översiktsbild över var allt står uppställt?

Det blir svårt eftersom en stor del av prylarna bara står utan att vara inkopplade. Sedan har jag olika anläggningar i flera olika rum där syftet med dem även varierar. Till exempel hembio, studio, altan, kontor, badrum, kök...

Jag har ju även mer prylar än de som står listade. Jag ser inte listan som en beskrivning på min hembio utan främst som en sorts informationskälla för folk som söker efter något på nätet. Jag köper ju en del grejer via annonser och då vill man ju ofta kolla specar etc innan man tar kontakt. Det är ofta svårt att hitta när det gäller lite äldre prylar. Och med tanke på antalet besökare jag haft så verkar det finnas något sorts behov av det också.

Hälsningar,
Bernt

Redigerat av Lust, 03 september 2005 - 09:49.


#18

Postad 03 september 2005 - 09:58

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0
OK, då blir det ju 6 översiktsbilder :unsure:

Informationskällor för vintage (eller egentligen prylar äldre än ~90) är man inte bortskämd med, så det är kul.

//Calle

#19

Postad 26 januari 2006 - 11:16

erajoma
  • erajoma
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Kul att se mitt fd Yamahaförsteg C-50 i din samling :D
Har du kopplat ihop den med M-2 steget? Är nyfiken på hur det lät?
Om du skulle försöka att rangordna dina vintage slutsteg utifrån hifi återgivningen, hur skulle den listan se ut???

#20

Postad 26 januari 2006 - 13:21

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Har faktiskt två st. C-50 nu - kunde inte mostå ditt pris...

Kör CX-1000 till M-2:an, det är faktiskt ännu vassare än C-50. Använde den ena C-50:an som "fördelare" av diverse inspelningsutrustning, men har ersatt den med Technics SU-9060 idag. Så C-50:orna är tyvärr bara hyllvärmare just nu, men de kommer snart till användning. Funderar på att ha den ena som försteg vid 2-kanalslyssning på hembion och det andra ska in på hemkontoret, hög tid att bättra på den anläggningen.

M-2 an rangordnar jag klart högst, jag har inget mer att önska från ett slutsteg än vad den erbjuder.
Sedan är det lite svårare att rangordna... Technics SE-A1010 har ett lite renare och krispigare ljud än Misubishi DA-A10DC, men jag saknar lite kraft i det. Mitsubishin har gott om kraft.

Redigerat av Lust, 26 januari 2006 - 13:22.


#21

Postad 21 juni 2006 - 23:31

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

  • 1 623 inlägg
  • 0
Men då måste man passa på & fråga.
Vågar man chansa på att köpa en 70tals rörförstärkare om man inte vet om den är trasig.
Kanske blir en dyrare & svårare affär om nåt är trasigt i den.
För att göra nån affär av nåt sånt så borde man nog ha nära till han som säljer den.
Tycker personligen att det är fina pjäser dom här äldre men det verkar vara lite svårt.

#22

Postad 22 juni 2006 - 20:30

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Har inga större erfarenheter av rörförstärkare så jag vågar inte ge dig några råd.

Tyvärr...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.