Kämpa på:=
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered0c979212, 22 January 2006 - 18:52.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 21 July 2005 - 18:28
tjena alla bio fantaster nu håller jag på att bygga mitt bio rum på ovanv i mitt 1 1/2 plans hus hoppas det blir jävligt läckert kommer lägga in fler foto i mitt galleri efter hand så hoppas man kan hjälpa nån med inspiration, kul om andra som har gjort va jag gör hör av sig kul med adndras tankar, föresten köpte en platt 7 "tft moniter på onoff för 900 spänn som jag ska fälla in i väggen till OSD och övervakning i barnkammaren och ytterdörren:)
Kämpa på:= Bifogad fil(er)Redigerat av Unregistered0c979212, 22 January 2006 - 18:52. Postad 21 July 2005 - 20:08
Ser sjysst ut! Blir intressant att se hur det tar sig när "ytan" kommer på plats
Intressant att se kabelskyddsrören du valt, grattis till ett bra val Vilka är måtten på rummet? Redigerat av EuphoniC, 21 July 2005 - 20:08. Postad 22 July 2005 - 09:36
rummet är 6,5 brett 4,7 långt och 2,45 högt och enligt mina uträkningar efter thx mått så tänkte jag köra bilden 123,3 tum då ligger jag på 36 graders vinkel från soffan. föresten köpte också på kjell o co nexas inbyggnads dimmrar skit smidigt att instalera i väggarna så kör all belysning med en fjärr både dimmrar och vanliga brytare, bra pris också om man jämför med en vanlig 350 w dimmer och jag var tvungen att ha 3 sånna + vanliga strömbrytare.
Postad 22 July 2005 - 09:52
Ser fram emot att se hur bygget ter sig. Du får inte glömma att dokumentera det väl med bilder så vi kan se hur arbetet fortlöper!
Postad 22 July 2005 - 11:13
Jag ska göra mitt bästa! har semester från idag och 3 veckor fan va skönt så nu ska det byggas!!
Postad 23 July 2005 - 20:05
Du som nu har alla möjligheter i världen, om jag var du skulle jag bygga in relativt feta basabsorbenter i hörnen, du har ju hela kallvindan att leka med
Vet inte hur effektiva de kan tänkas vara eftersom din hörnvägg är så låg, men det borde kunna fungera ypperligt bra. Med en ställbar stenullsskiva (t.ex.) så kan du lätt ändra för att ta hand om de besvärliga lågbasresonanser då får i rummet. Funderat något på akustiken? Eller vill du inte dra det så "långt"? Postad 23 July 2005 - 21:49
egentligen inte men borde kanske det jag har hållt på nu i 15 mån men att huset så egentligen vill man bara bli färdig nu, men får kanske tänka till lite med just stödbensväggarna jag ska ialla fall bara ha vanlig färg på tak och väggar:)
Postad 24 July 2005 - 07:53
Någon annan som kan berätta era värde på hur ni satt era projar, för enligt min instruktionsbok så räknar man ut i höjdled vilken höjd den ska sitta på ju. och då ska den sitta på 8,5 cm under bildens kant och eftersom jag ska ha min i taket blir det dukens övre kant, men det innebär att den kommer väldigt långt ner, e det bara panasonic som har det så eller för jag vill inte justera det med keyston.
Postad 24 July 2005 - 11:41
Har du inte en projje med lens-shift? Isf behöver du antagligen inte använda keystone.
Ser mkt seriöst ut annars, ditt bygge! Postad 24 July 2005 - 13:36
Det hade gått fortare om du hade varit här och hjälp till:) men det hade väll bara blivit fel då
Postad 24 July 2005 - 13:39
Välkommen till min gästbok
Redigerat av Unregistered0c979212, 18 August 2005 - 14:18. Postad 26 July 2005 - 09:51
Någon som kan komma med någon idé ang min sub efter som jag vill dra alla kablar inne i väggen och förstärkaren ska stå i väggen, så mäste jag dra in dem . men det e svårt att prova nu innan det e klart hur det låter så jag har tänkt som så på höger sida sover min dotter under och det låter alltid nått. men ska jag ha den fram eller bak mitt i eller vid framvägg eller bakvägg någon som kan ge en riktlinje?
Redigerat av Unregistered0c979212, 26 July 2005 - 10:04. Postad 26 July 2005 - 10:04
några nya bilder lysrören som jag satt i sidorna e köpta på micro tänkta till att ha i bilar. sen min lilla skärm som jag ska köra övervakningen och osd på
Bifogad fil(er)Postad 26 July 2005 - 22:29
menar du i taket? så e det takgips så ser resten av taket ut i huset men här ska jag ha slätt tak men eftersom jag har gjort alltin helt själv utan hjälp av nån:( så måste jag ha det det e smidigare och jobba med mer spackling men helt klart lättare att hålla och jobba med.
Postad 26 July 2005 - 23:45
Spackla som är ett ****, också att få skarvarna att inte spricka utan dubbla gipslager
Jag undrade också om det, men i första hand tänkte jag kanske på gipset under nedsänkningen framtill, väldans mycket småbitar Appropå gips och spackling... jag körde med ett 6 mm repgipslager utan på ett 13 mm med överlappande skarvar, tyvärr tänkte jag mig inte för och tog bara ett 13 mm lager under nedsänkningen och vid ett tillfälle då det stod 10 karlar på övervåningen så gjorde nedböjningen att färgen på skarvarna sprack Redigerat av EuphoniC, 26 July 2005 - 23:48. Postad 27 July 2005 - 19:10
japp spacka e fan inte roligt men det får ta den tid det tar:( håller på att gipsa lite nu fattar ni hur jobbigt det e att hålla en 1,2 x 1,6 gips skiva på plats själv och skruva den dessutom:) tänkte det skulle hända lite så lägger jag upp fler bilder:) roligt när man får lite respons av andra för vad man gör så inte bara man själv tycker det blir jävligt bra men ingen annan:) så kommentera gärna galleriet och här:)
Redigerat av Unregistered0c979212, 27 July 2005 - 19:17. Postad 27 July 2005 - 19:22
hm angående att hålle gipsskiva uppe så kan du ju tillverka en krycka av ett par bräder att trycka under skivan så du skipper trycka upp den så mycket, typ såhär:
_________ ____ I I I I Redigerat av Unregistered46a10d28, 27 July 2005 - 19:23. Postad 27 July 2005 - 19:32
ja i taket kan jag men vet inte hur jag ska göra med snedväggarna i 45 grader det e dem som e jobbigast annars i taket håller man med huvudet:)
Postad 27 July 2005 - 19:44
ja det går ju det med;) det finns special grejer för lutande också, använde det en gång på gymnasiet, men smidigast är att vara 2 pers...
Postad 27 July 2005 - 21:20
Här håller jag helt och hållet med EuphoniC, det är ett hel**** att spackla men framför allt att slipa tak.
När jag gjorde mitt biorum så svor jag över varenda onödig skarv jag gjort på dessa gipsskivor. Så försök att hålla dig till så stora skivor som möjligt. Bifogar ett litet varnande exempel hur det kan gå ifall du har för många skarvar att slipa i taket.
Slipa_tak.jpg 46.15K
676 Antal nerladdningarPs. till och med min morsa frågade mig vem det var på fotot. Postad 27 July 2005 - 21:54
spackla är kul, slipa är skit
se bara till att inte ha för mycket spackel per varv... spackla hellre flera varv Postad 28 July 2005 - 07:48
ja det har blivit en del spackling i resten av huset så jag har lärt mig av dem andra rummen att som ni säger lite spackel fler gånger än för mycket få gånger:) läcker bild hell-man
Postad 31 July 2005 - 10:16
"Du som nu har alla möjligheter i världen, om jag var du skulle jag bygga in relativt feta basabsorbenter i hörnen, du har ju hela kallvindan att leka med"
AMEN! Det skall du absolut pröva. Smäll in så mycket mineralull i de nakna träställningarna som du bara orkar. Om de fortfarande är nakna så är det bara att lyssna och proppa in mer eller ta ut efter behov. Akustiken är så viktig att du bara kan vinna på att prova att proppa väggarna fulla. Gipsväggarna borde dessutom fungera delvis som lågbasabsorbenter. Kör hårt! Postad 31 July 2005 - 16:04
men om jag isolerar innanför stödbens väggarna påverkar det ljudet i rummet? om man tar som snedväggarna som där e massor med isolering bakom när jag väl satt upp gipset så låter det som en kyrka i rummet eftersom ljuded stutsar på gipset och gör att det blir väldigt eko för att få bort det så måste jag väll ha nån absorbent på utanför gipset det e väll bara det som påverkar ljudet allting innanför gipset påverkar väll bara ljudet på den sidan om gipset? eller e jag fel på det?
Postad 01 August 2005 - 00:03
Delar av basen kommer att absorberas inne i väggen men du tappar lite funktion om du gipsar in det hela, du bör ha en tygvägg som skiljer "absorbenten" från rummet.
Gipsar du på så kommer högre frekvenser att reflekteras in i rummet och du kan få problem med eko och tidiga reflektioner, men eftersom du inte har våldsamt mycket parallella ytor så bör det inte utgöra något stort problem ändå. Svårt att få det hela rätt, du kan förstås brassa på och bygga en avsmalnande kil till absorbent, smalare baktill och sedan ha en tygvägg men du vet inte hur om det kommer att göra att rummet känns livlöst. Avsmalnande för att få en bredbandig absorbtion i rummet. Kanske rent av avsmalnande uppåt, bredare nedtill? Blir absorbtionen för hög (risken finns) så kan man i så fall spika på ribbor över absorbenten som reflekterar en viss mängd ljud beroende på hur tätt du lägger på, det blir en helmholtzresonator när du spikar på ribborna, så på vissa ställen kanske det till och med måste spikas tätt för att inte absobera för mycket. Men du har ändå frihet att experimenter fram ett bra välbalanserat ljud. Kommer i så fall att sätta en ganska stor prägel på rummets utseende, något du kanske inte vill? Postad 01 August 2005 - 13:47
OH kanske käns lite väl för jobbigt för mig men det du sa blev jag jävligt imponerad av:) du verkar kunna din sak, bra med sånna här när man stöter på problem:)
Postad 05 August 2005 - 22:27
Nu håller jag på att spackla och som vi sa innan tar det lite tid men nya bilder kommer snart fick föresten hem mina tak lister från Orac decor i dag fan va häftig den mjuka listen var ,helt livlös man skulle kunna ha den runt vad som. Tack för det tipset EuphoniC. men då till min fråga jag kan inte enas med mig själv vilken förg jag ska ha på väggarna? från början tänkte jag ha vinröd heltäcknings matta vita väggar ocg vinrött drapperi, men sen så jag en bild i en tidning på ett rum som hade typ sand färgad matta och drapperi men vad ska man ha på väggarna då? någon som har några bra tips? Hemmabiogurun har läckra färger men det e svårt att se på bilder, men liter på att ni har bra tips:)
Postad 08 August 2005 - 21:41
Så nu har jag spacklat lite och slipat nu ska jag bara ha tag på lates till hörnorna men har ingen hemma så det få vänta tills i morgon. sen ska jag väva tak och väggar och efter det tänkte jag måla sen ska jag börja på listerna i taket:) så det kommer mer roliga foto sen.
108_0851.JPG 2.33MB
215 Antal nerladdningar
108_0852.jpg 222.26K
142 Antal nerladdningar
108_0853.jpg 219.2K
167 Antal nerladdningarchment]
108_0854.jpg 238.87K
189 Antal nerladdningar
Postad 08 August 2005 - 23:21
Ser lovande ut
Måste fråga om hålen, är det för absorbenter eller för utrustning eller dylikt? Skulle fungera fint som bredbandig absorbent bara genom att lägga en stenullsmarkskiva för öppningen. Postad 09 August 2005 - 08:30
det är för utrustning och filmer och diverse ska ha glashyrrer i dem och sen är där ju neon lysrör i dem som lyser ner på grejerna, men eftersom du sa innan att jag skulle göra något åt acustiken så öste jag in massor med isolering i stödbensväggarna:)
Postad 09 August 2005 - 09:04
Äsch! Ta hålen som absorbenter istället
Vad har du för planer med golvet och taket, måla, matta, trägolv osv? Postad 09 August 2005 - 11:32
njä jag har dragit alla kablar i väggen så dem kommer ju ut i ett fack där jag ska ha dvd förstärkare och övanför det ska ju skärmen till osd och övervakningen sitta, sen dem andra tänkte jag ha filmer lite autografer o.s.v det blev faktiskt jävligt coolt med neonljusrören som sitter i dem så lyser det mysigt blått:) sen nu ska jag sätta en fiberväv på allting som dem i affären kallar armerings väv det e tunn och helt slät så blir det snyggare är man målar sen. jag har tänkt mig att köra taket i 2 färger så som ditt och jag ska ha heltäcknings matta på golvet men har inte bästämt mig för vilka färger inu det e skit svårt, men tror att jag vill köra samma nyans på draperiet som på golvet.
Postad 10 August 2005 - 19:45
Jag hade tagit det lugnt med den blåa neonen så du inte får ett biorum som ser ut som zatzy.com eller sweclockers.com
Postad 11 August 2005 - 13:05
Här kommer lite mer bilder bla annat på biorummet håller på att sätta listerna i taket nu samt lite bilder på resten av huset som vi byggde i fjor så det har varit ett jobbigt år men jag e ganska nöjd med resultatet, komentera gärna bilderna i galleriet:)
Bifogad fil(er)Postad 11 August 2005 - 13:14
Verkligen fint hus du har, är det s.k fusktegel i köket?
Det ska blir kul att se ditt färdiga biorum (kämpa på). Postad 11 August 2005 - 13:22
ja det e tunn tegel som e som kakel men jävligt hårt endå
Postad 11 August 2005 - 14:15
Vilken list har du tänkt använda för att dölja ljusslangen?
Redigerat av EuphoniC, 11 August 2005 - 14:16. Postad 11 August 2005 - 14:40
Det här ser bra ut, ger mig inspiration att bygga om taket.
keep it up. då är det bara ett hus som fattas, kommer i höst. Det vill gärna bli bra det där. kul :-) Postad 11 August 2005 - 14:46
Misstycker? Det är förj****igt
Jag får väl försöka känna mig stolt över att du inspirerats lite av mig istället Det här blir faktiskt en ganska så intressant lösning, jag kan inte komma på att jag har sett den typen av tak i ett rum med snedställt tak på sidorna - nu fattas bara isoleringen i dina absorbenter Redigerat av EuphoniC, 11 August 2005 - 14:48. Postad 11 August 2005 - 15:44
Ja den mjuka är inte rolig!!!
Postad 11 August 2005 - 15:47
jag har fått dit en nu men jag måste ha 2 men e lite snett nu men den går att trycka till ganska bra bara med handen men vi får väll se fram åt kvällen hur det blir:)
föresten EuphoniC din ljus slinga har du trafo eller 230v ? jag tycker min e väldigt svag eller så e de bara hur dina foto e tagna för din ser väldigt stark ut:) Postad 11 August 2005 - 16:30
Jag har 230v tycker inte den lyser lite, men det ska den ju inte heller göra - som mest mysljus. Bilderna ser ut att lysa mycket pga lång exponering i mörkret
Det knepigaste med att få upp dem är väl att du måste kapa vinklar där bågen börjar och slutar, och du får kanske ? en skarv mitt på som jag, så måste den också geras in Redigerat av EuphoniC, 11 August 2005 - 16:31. Postad 11 August 2005 - 16:49
Verkligen skitsnyggt!
Skulle gärna vilja se lite fler bilder Och, som sagt, kämpa på med ditt biorum! Ser riktigt lovande ut! Edit: stavfel Redigerat av Unregisteredd836f880, 11 August 2005 - 16:50. Postad 11 August 2005 - 17:34
IMG_0868.jpg 212.66K
177 Antal nerladdningar
IMG_0867.jpg 260.71K
188 Antal nerladdningardet e tur att där var lite extra på listerna annars hade det varit kört 2 veckort leverans på 150 spänn metern:) man måste tänka till när man gerar:) köpte en takrosett också kan någon säga vad ni tycker tänkte köra den i samma färg som taket så den smälter in men jag vet inte om jag ska ha den vad tycker ni?
Redigerat av Unregistered0c979212, 11 August 2005 - 17:35. Postad 11 August 2005 - 18:30
Jaha det ser juh bra ut kompis......Men när ska jag komma och få en ÖL så man kan se rummet live
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |