Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad händer med planeterna när stjärnan dör

165 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 november 2008 - 21:50

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Personligen är jag ganska fascinerad av rymden och alla de fantastiska företeelser som ibland kan bli lite skrämmande att tänka på.

Solen om sisådär 4-6 miljarder år kommer ju att slockna efter en ordentlig utvigdning. Utvigdningen kommer ju "sluka" både Merkurius och Venus. Kanske tom jorden... (det kommer bli bra svettigt på jorden iaf) Hursomhelst...

Eftersom solen är en för liten stjärna så kommer den ju bara slockna och bli till en vit dvärg (dvs inte i form av en supernova). Men vad händer med dragningskraften för detta föremål? Är den lika tung som innan? Om inte...

Så måste det ju innebära att planeterna i solsystemet kommer fortsätta i samma riktning de hade vid tillfället då dragningskraften till solen försvann?

Vad händer med hastigheten? Dragningskraften har väl en bromsande effekt på hastigheten? Har för mig att jordens hastighet runt solen är väl omkring 65 000 km/s. Kommer det då innebära att himlakropparna kommer fortsätta att accelerera tills kraften från en annan stjärna/himlakropp drar den till sig? - och eventuellt åter hamnar i en omloppsbana?


//Loofy

Redigerat av Unregistered42611, 17 november 2008 - 21:51.


#2

Postad 17 november 2008 - 22:00

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
vi är långt döda innan de har hänt tyvärr. och kanske aldrig i evighetens evighet kommer få tänka en tanke och leva igen. allt tar slut för EVIGT ... så tänker en negativ men kanske realist.

jag har dock hopp ! vi lever nu och då kan själen leva om flera liv ..

vi får la hoppas ! för ingen har vetskapen. jag tror ivf på att man lever om. hur länge vet jag dock inte !

#3

Postad 17 november 2008 - 22:13

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Japp... Men det var inte min grund för fundering "om vi lever eller ej" utan "vad händer" är min fundering - rent fysikaliskt...

Vet man vad som hänt i andra solsystem etc? Är alla kometer/meteorer etc block som krockat i det där "bältet" som finns mellan Mars och Jupiter. Eller kan några vara planeter som "lossnat" från sin omloppsbana kring en stjärna?

//Loofy

Redigerat av Unregistered42611, 17 november 2008 - 22:14.


#4

Postad 18 november 2008 - 02:15

Neophasis
  • Neophasis
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Därför är de liv som vi lever med att folk ska köpa prylar och hetsa med konsumtion helt värdelöst.

Inget är för evigt och planeten dör en dag liksom allt levande liv och det bara kommer finns ett svart vakuum efter vår galax förintelse.

#5

Postad 18 november 2008 - 03:00

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Eftersom en vit dvärg har ungefär samma massa som när den var sol tror jag inte mycket alls händer med planeternas omloppsbanor.

http://sv.wikipedia..../wiki/Vit_dvärg

http://en.wikipedia....iki/White_dwarf

A white dwarf's stellar and planetary system is inherited from its progenitor star and may interact with the white dwarf in various ways.



#6

Postad 18 november 2008 - 05:09

pocketsurfer
  • pocketsurfer
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Personligen är jag ganska fascinerad av rymden och alla de fantastiska företeelser som ibland kan bli lite skrämmande att tänka på.

Solen om sisådär 4-6 miljarder år kommer ju att slockna efter en ordentlig utvigdning. Utvigdningen kommer ju "sluka" både Merkurius och Venus. Kanske tom jorden... (det kommer bli bra svettigt på jorden iaf) Hursomhelst...

Eftersom solen är en för liten stjärna så kommer den ju bara slockna och bli till en vit dvärg (dvs inte i form av en supernova). Men vad händer med dragningskraften för detta föremål? Är den lika tung som innan? Om inte...

Så måste det ju innebära att planeterna i solsystemet kommer fortsätta i samma riktning de hade vid tillfället då dragningskraften till solen försvann?

Vad händer med hastigheten? Dragningskraften har väl en bromsande effekt på hastigheten? Har för mig att jordens hastighet runt solen är väl omkring 65 000 km/s. Kommer det då innebära att himlakropparna kommer fortsätta att accelerera tills kraften från en annan stjärna/himlakropp drar den till sig? - och eventuellt åter hamnar i en omloppsbana?


//Loofy


(Spik i foten spik i foten)

Ah vad synd, det är ju ungefär samtidigt som vår galax kommer braka ihop med Andromeda galaxen, jag går nog hellre gå på den showen.
Och innan dess runt klockan 20-40 millioner år har vi förbandet Smith's Cloud att se fram emot, ett gigantiskt moln av väte som krockar med vintergatan, det kommer orsaka en del pyrotekniska effekter bland annat supernovor, så håll i hatten.

#7

Postad 18 november 2008 - 05:55

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Men den ~201212 (DDMMÅÅ) kommer livet på jorden ändå gå under, så det är lungt :)

#8

Postad 18 november 2008 - 06:42

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Men den ~201212 (DDMMÅÅ) kommer livet på jorden ändå gå under, så det är lungt :)

21/12 2012 enligt mayakalendern.

#9

Postad 18 november 2008 - 08:03

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Om ni är intresserade av frågor rörande astronomi / rymden (så som jag är) så rekommenderar jag AstronomiGuiden - grymt bra forum med seriösa och duktiga medlemmar som har svar på de flesta frågor angående universum.

Redigerat av MrSpokk, 18 november 2008 - 08:04.


#10

Postad 18 november 2008 - 18:52

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0

Eftersom en vit dvärg har ungefär samma massa som när den var sol tror jag inte mycket alls händer med planeternas omloppsbanor.

http://sv.wikipedia..../wiki/Vit_dvärg

http://en.wikipedia....iki/White_dwarf

Härligt någon som håller sig ontopic.

Ok japp... Då är jag med. Om massan är någorlunda samma så kommer ju planeterna fortsätta i sin bana även efter stjärnan trätt in i fasen som Vit dvärg.

@Mikko: Skall in och kika där.
//Loofy

#11

Postad 18 november 2008 - 19:36

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Så måste det ju innebära att planeterna i solsystemet kommer fortsätta i samma riktning de hade vid tillfället då dragningskraften till solen försvann?

http://www.universet...es-a-red-giant/

However, as the Sun reaches this late stage in its stellar evolution, it loses a tremendous amount of mass through powerful stellar winds. As it grows, it loses mass, causing the planets to spiral outwards.


Even though the Earth, at a mere 1.5 astronomical units, will no longer be within the Sun's habitable zone, much of the Solar System will be. The new habitable zone will stretch from 49.4 AU to 71.4 AU, well into the Kuiper Belt. The formerly icy worlds will melt, and liquid water will be present beyond the orbit of Pluto. Perhaps Eris will be the new homeworld.


Although it's science fiction, the authors suggest that future technologies could be used to speed up the Earth's spiraling outward from the Sun.


Så enligt dessa killar kommer planeterna få förändrade omloppsbanor under tiden, men kommer fortfarande vara beboeliga efteråt (vilket tyder på att de kommer vara kvar i omloppsbana).

Fast vi är inte kvar på Jorden då. Inte om 20-40 miljoner år när Smithbältet anländer heller (eller så har vi hittat ett sätt att neutralisera supernovor). Så snabbt som utvecklingen går - vår tideräkning (den "moderna människan) sträcker sig bara några tusen år - så är det löjligt hur mycket tid vi har på oss att utvecklas till att övervinna naturens krafter.

#12

Postad 23 november 2008 - 01:32

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0
människan är påväg mot att bota sjukdommen åldrande.. altså den här generationen "kanske" aldrig kommer dö.

#13

Postad 23 november 2008 - 02:00

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Personligen är jag ganska fascinerad av rymden och alla de fantastiska företeelser som ibland kan bli lite skrämmande att tänka på.

Solen om sisådär 4-6 miljarder år kommer ju att slockna efter en ordentlig utvigdning. Utvigdningen kommer ju "sluka" både Merkurius och Venus. Kanske tom jorden... (det kommer bli bra svettigt på jorden iaf) Hursomhelst...

Eftersom solen är en för liten stjärna så kommer den ju bara slockna och bli till en vit dvärg (dvs inte i form av en supernova). Men vad händer med dragningskraften för detta föremål? Är den lika tung som innan? Om inte...

Så måste det ju innebära att planeterna i solsystemet kommer fortsätta i samma riktning de hade vid tillfället då dragningskraften till solen försvann?


//Loofy

HÄPP...

Ett av mina favorit-ämnen i forumet...

Som du redan upptäckt så har förändras inte massan nämnvärt när solen "dör". Förändras inte massan, så förändras inte planeternas banor heller nämnvärt...

Men det är "som vanligt" lite mer komplicerat än så...

prognoserna tyder på att solen kommer att expandera innan den kollapsar. Denna expansion innebär förmodligen att merkurius och venus kommer att slukas. Eventuellt också vår planet. Detta "slukande" av planeter betyder ju rent praktiskt att solens massa kommer att ÖKA.

Detta innebär att (åtminstone i en "lekmanna-teori") att det finns en risk för att praktiskt taget HELA vårt solsystem kan slukas av solen. För varje planet som dras in i solen, när den expanderar så ökar solens massa och ju mer solens massa ökar, desto mer "drar" solen i resten av planeterna i solsystemet. Detta kan förändra planeternas omloppsbanor så att de antingen närmar sej solen tills de slukas, eller så "snärtas" dom ut ur solsystemet igen. Vad som händer med vilka planeter beror på deras omlopps-hastighet, massa och hur massan och hastigheten förändras i solens dödsryckningar.

Vad händer med hastigheten? Dragningskraften har väl en bromsande effekt på hastigheten? Har för mig att jordens hastighet runt solen är väl omkring 65 000 km/s. Kommer det då innebära att himlakropparna kommer fortsätta att accelerera tills kraften från en annan stjärna/himlakropp drar den till sig? - och eventuellt åter hamnar i en omloppsbana?

Hastigheten? Menar du omlopps-hastigheten eller den hastighet som hela solsystemet färdas med i förhållande till resten av galaxens solsystem, eller menar du hastigheten som planeterna färdas med i förhållande till andra galaxer i universum?

Tänk på att hastigheten är i allra högsta grad relativ. Det finns överhuvudtaget inte någon hastighet såvida man inte relaterar ändringen i avstånd till något annat föremål...

När solens dragningskraft ökar p.g.a. den har börjat sluka planeter, så kommer solen att dra hårdare i de kvarvarande planeterna. Deras omloppsbanor kommer att förändras och i värsta fall så blir deras nya omloppsbanor en spiralformad resa med solen som slutdestination. En sådan resa innebär att omloppshastigheten konstant ökar tills planeterna slits i stycken av solen. En grej som gör det lite mer komplicerat är att det inte alls är säkert att alla planeterna kommer att dras in i solen. Lagen om massans tröghet (centrifugal-kraften) innebär samtidigt att ju fortare en planet gör ett varv runt solen, desto mer kommer planetens egen massa att försöka få planeten att lämna solsystemet. Uppstår det perfekt balans mellan solens dragningskraft och den centrifugal-kraft som påverkar planeterna så varken kommer de varken att dras in i solen eller lämna solsystemet. På sin höjd så "byter" de bara en omloppsbana till en annan.

Men det krävs ganska omfattande beräkningar för att kunna avgöra hur det kommer att gå för de planeter som inte helt sonika "sväljs" av solen när den expanderar. Både deras massa och omloppshastighet och t.o.m. hur deras banor ser ut, påverkar utgången av ett sådant händelseförlopp...

Som tur är så har vi lite tid på oss innan vi får se med egna ögon vad som händer i vårt solsystem, så vi får väl hoppas att vi har lärt oss göra riktigt långa rymdresor innan den dagen kommer. Kanske t.o.m. lärt oss att kolonisera nya planeter...

Det är därför som den planerade marsresan (och även "mån-kolonin") faktiskt är så viktig trots att det till synes kanske inte verkar vara så viktigt just nu. Varje steg i utvecklingen mot effektivare rymdresor är superviktiga för mänsklighetens överlevnad.

Om vi nu klarar av att överleva oss själva...

#14

Postad 23 november 2008 - 10:21

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

  • 1 067 inlägg
  • 0
Kul med en tråd om rymden. Själv har jag på senare år blivit helt fascinerad av universum. Orkar inte skrivit något utförligt om mina teorier nu, men jag kan tipsa om en riktigt bra rymd-dokumentär-serie.

The Universe som går på History Channel. Där tas allt upp från kosmiska kollisioner till svarta hål. Säsong 3 har precis börjat. Dom har inte direkt sparart på CGI effekterna i den serien :) Senaste avsnittet på säsong 3 hette "deep space disasters". Blir inte mer underhållande än så :D

Annars finns det BBC Space med allas våran Sam Neill. Den funkar också. BBC planets e också en höjdare.

#15

Postad 23 november 2008 - 17:08

Neophasis
  • Neophasis
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Människan kommer ändå ta död på hela sin civilisation långt innan solen slukar alla planeter så ni behöver inte vara oroliga att finna en lösning.

Det är den enda sanning man vet idag.

#16

Postad 23 november 2008 - 19:44

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

människan är påväg mot att bota sjukdommen åldrande.. altså den här generationen "kanske" aldrig kommer dö.


Förvänta dig inte att tex dina barna kan få det om du inte sitter på 100miljoner,
den dagen då sån medicin kommer ut till oss "dödliga"(hehe) så kommer båda jag och mina barn va döda,

Men man kan ju alltid hoppas,
och tänkt dig alla "bovar" som vill ha tag på det.

#17

Postad 23 november 2008 - 20:28

jonitz
  • jonitz
  • Forumräv

  • 549 inlägg
  • 0

människan är påväg mot att bota sjukdommen åldrande.. altså den här generationen "kanske" aldrig kommer dö.

Förr eller senare dör man i alla fall i en olycka...

Redigerat av jonitz, 23 november 2008 - 20:28.


#18

Postad 23 november 2008 - 20:31

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
dem har ju forskat och utvecklat "mediciner? " så att man lever upp till 200 år sa jay leno innan han skämtade om det.

200 år kan vi nu leva till , inte ute på marknaden exakt och när vi väl kommer kunna leva i all evighet så kommer livsglädjen dö efter sådär 1000 år och alla kmr döda varandra och föröka sig och jorden går inte att leva på.

så ja skulle inte drömma för mycket om detta tyvärr om jag var ni =D

+ det skulle aldrig komma ut till vanliga människor att köpa eller få =D

#19

Postad 23 november 2008 - 21:17

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

21/12 2012 enligt mayakalendern.



Minns visst fel på en dag ;)

#20

Postad 23 november 2008 - 22:13

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0
oj detta är en otroligt intressant fråga...jag är mycket facinerad av rymden, inte för allt lång tid sedan så kollade jag på kunskapskanalen och där visades just hur detta skulle kunna tänkas hända, och som har sagt tidigare så är ju solen väääääldigt gammal...och har varit konstant, men kommer förmodligen inte vara det i eveigheter, även om tidförloppet är rena evigheten ..5milljader är nog jorden som planet slut...och vi männikor kommer att ha dött och blivigt ersatt med annat, men det var ju inte själva kärnpunkten, som jag har förstått lite av detta så verkar just massan öka och med det oxå värmen och strålningen och bara detta kommer att resultera i att liv på jorden kommer att sluta att existera , vi kan helt enkelt inte klara oss i denna miljö som kommer att vara då(hög strålning, farliga gaser, hög värme) och vad dom sa var att jorden kommer att koka i denna värme så..det sätter punkt för det mesta som kallas liv.
En sak som var lite intressant var just att även vintergatan som galax kommer att försvinna oxå...nu kanske vi kan ta vissa aspekter lite med nypa salt, för vi vet inte egentligen vad som kommer att hända till 100%, så det mesta är ju spekulationer som bara grunadar sig på vad man har kunnat forska i olika matriel tagit från rymden, och all den forskning som pågår hela tiden, men det jag förstod av denna forskare var att planeterna omloppsbana kommer ur balans och lämnar vinter gatan eller går rätt in i solen..eller så kan ju ett riktigt svart hål även startas och då blir det verkligen svårt för planeterna att ligga kvar i sin bana...

jag är väldigt förundrad över hur detta ändå fungerar år efter år..och att vi människor har en sådan tur att vi lever på en planet som har denna stabila bana och är bebolig, skulle inte förvåna mej om dom andra planeterna än gång i tiden har varit bebolig oxå..men har sedan fått sitt öde och dött. vi ser ju hur krångligt det är för oss männikor att bara ta sig ut i rymden och vilken enorm påfrestning det är..och sedan har vi ju den starka strålning från solen. om den ökar så kommer vi att kokas här ..så även om planeterna är någonlunda stabila så blir vi uppbrända ...

men visst jag tror oxå att vi dras med in i solen som forskarna säger, men en sak har jag lärt mej vad gäller forskare, och det är att dom är lika oeniga som vi kan vara...så bli inte förvånade om det blir ändrigar i denna utsago om 500år.. ;)

//CG-47

Redigerat av Unregistered1113, 23 november 2008 - 22:18.


#21

Postad 23 november 2008 - 22:36

jonitz
  • jonitz
  • Forumräv

  • 549 inlägg
  • 0

Detta innebär att (åtminstone i en "lekmanna-teori") att det finns en risk för att praktiskt taget HELA vårt solsystem kan slukas av solen. För varje planet som dras in i solen, när den expanderar så ökar solens massa och ju mer solens massa ökar, desto mer "drar" solen i resten av planeterna i solsystemet.

Nu gör du en logisk kullerbytta. De slukade planeterna fanns ju där från början, så nettomassan i området ökar inte. Faktum är att den sista planeten som slukas (antagligen jorden) kommer att hålla sig kvar i sin bana även efter kremeringen (tätheten av solens heta gaser kommer att vara så låg att den kommer att ha föga effekt på jordens bana). Och vad händer med dom andra planeterna då? Jo dom kommer möjligtvis få en omloppsbana en liten bit längre ut än innan.

#22

Postad 23 november 2008 - 23:12

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

vi ser ju hur krångligt det är för oss männikor att bara ta sig ut i rymden och vilken enorm påfrestning det är

Om man ser på det ur ett annat perspektiv så är det förvånansvärt vad snabbt vi tagit oss ut i rymden. Många här verkar vara pessimister men verkar inte tänka på hur otroligt snabbt vi utvecklas. Sedan månlandningen, och det är typ 50 år, så har vi redan utforskat hela vårt solsystem.. från rymden iaf. Vi snackar MILJARDER år innan solen går åt skogen. Fatta hur långt vi kommit om 100 år och hur otroligt långt vi kommit om 1000 år. Förutsatt att vi inte sabbar för oss själva så kommer vi inte ens vara på den här planeten om ynka 100 000 år.

Dinosaurierna som regerade innan oss levde på jorden ofantligt mycket längre än vad vi hittills gjort, men inte såg vi några triceratopser i stratosfären. Den här mutationen som tillkommit i och med människan, och det faktumet att vi är smarta nog att ens diskutera sånt här, borde väl tyda på att vi är hyfsat unika på åtminstone den här planeten och säkerligen mer än så.

men visst jag tror oxå att vi dras med in i solen som forskarna säger, men en sak har jag lärt mej vad gäller forskare, och det är att dom är lika oeniga som vi kan vara...så bli inte förvånade om det blir ändrigar i denna utsago om 500år.. ;)

Forskarna är redan nu oeniga internt. Vissa säger dittan, andra säger dattan.

#23

Postad 23 november 2008 - 23:50

Neophasis
  • Neophasis
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
BBC har sänt en dokumentärserie om Universum, där sa dom att solen kommer sluka alla planeter och att jorden sista tiden kommer att kämpa med att hålla avståndet till solen men till slut går det inte för massan av solen kommer öka något enormt och jorden kommer bli så varm att den steks up.

Andra teorin som kan hända är energistrålar som kan komma långt långt bort från andra galaxer, om vi råkar vara i vägen för denna energistråle kommer hela planeten förintas, detta säger dom att man inte kan förbereda sig på utan det sker bara.

Den andra teorin kan hända när som helst, men sannolikheten är ganska liten men den finns där.

#24

Postad 23 november 2008 - 23:50

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Nu gör du en logisk kullerbytta. De slukade planeterna fanns ju där från början, så nettomassan i området ökar inte.

Som sagt så är jag en lekman på området, men jag tror faktiskt inte att jag har gjort någon "logisk kullerbytta". Nettomassan i området ökar inte säger du. Med området så antar jag att du avser hela vårt solsystem och med det så har du rätt. Vårt solsystems massa ändras inte av en kollaps där planeterna dras in i solen. Skillnaden är den att massan koncentreras till solen för varje planet som slukas!

Och det tror jag betyder ruskigt mycket. Istället för att ha planeter utspridda på ett område som är hysteriskt stort, där de yttre planeterna bidrar till att hålla de inre planeterna på lagom avstånd ifrån solen. Slukas merkurius, så ökar solens omfång och massa och venus stryker med nästan lika snabbt. Det kan tänkas se ut som ett slags "nollsummespel" detta också om man bortser ifrån venus och merkurius banor. Men när dessa två planeter slukas så motsvarar ökningen av solens massa, ett fingerat scenario där merkurius och venus hela tiden ligger i en rak linje mellan jorden och solen. Längs med hela jordens elliptiska resa runt solen. Vårt solsystem idag ser ut att vara i balans. OM venus och merkurius någon gång skulle rada upp sej mellan jorden och solen, så är det bara ett kortvarig fenomen som inte hinner förändra jordens bana på något farlig sätt.

Men om solens massa ökade p.g.a. att dessa planeter slukades, så skulle balansen förändras. Beroende på NÄR merkurius och venus slukas (d.v.s. var jorden är i sin omloppsbana) så skulle solens ökade massa antingen kunna slunga ut jorden ur systemet eller tvärtom dra in jorden i en dödlig spiral som slutar med att jorden också slukas.

Men som sagt...

...Jag är ju bara en lekman och har aldrig ens övervägt att räkna på ett eventuellt händelseförlopp. De som redan sitter och räknar verkar ju inte heller vara riktigt säkra, trots beräkningarna...

Något som talar för det mänskliga släktets överlevnad är vår makalösa förmåga till anpassning och uppfinningsrikedom. Om inte samma makalösa förmåga leder till att vi förintar oss själva, så tror jag nog att det finns ett gott hopp för vårt mänskliga släkte att överleva både en döende sol och kanske t.o.m. en galax-kollision.

Det ser dock ut som att universum kommer att råka ut för ett nytt BIGBANG någon gång i framtiden och hur vi ska kunna ducka för en sådan smäll vete sjutton.

Men det skulle inte förvåna mej om mänskligheten har löst det problemet också när den dagen kommer...

Vem vet.

Kanske har vi hittat fler universum eller kanske rent av löst dimensions-gåtan...

#25

Postad 23 november 2008 - 23:56

Neophasis
  • Neophasis
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Något som talar för det mänskliga släktets överlevnad är vår makalösa förmåga till anpassning och uppfinningsrikedom. Om inte samma makalösa förmåga leder till att vi förintar oss själva, så tror jag nog att det finns ett gott hopp för vårt mänskliga släkte att överleva både en döende sol och kanske t.o.m. en galax-kollision.


Människan styr inte över naturens lagar och människan styr inte över sitt öde.

När tiden kommer så ser naturen till att utplåna människan och våran planet.

Vi betyder ingenting i Universum och har absolut ingen makt över vårt öde, om den så kallade makten därute bestämmer sig för att göra slut på vår existens så gör den det.

Detta kommer ske igen garanterat, frågan är bara när.

#26

Postad 24 november 2008 - 00:10

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Som sagt så är jag en lekman på området, men jag tror faktiskt inte att jag har gjort någon "logisk kullerbytta". Nettomassan i området ökar inte säger du. Med området så antar jag att du avser hela vårt solsystem och med det så har du rätt. Vårt solsystems massa ändras inte av en kollaps där planeterna dras in i solen. Skillnaden är den att massan koncentreras till solen för varje planet som slukas!

Och det tror jag betyder ruskigt mycket. Istället för att ha planeter utspridda på ett område som är hysteriskt stort, där de yttre planeterna bidrar till att hålla de inre planeterna på lagom avstånd ifrån solen. Slukas merkurius, så ökar solens omfång och massa och venus stryker med nästan lika snabbt. Det kan tänkas se ut som ett slags "nollsummespel" detta också om man bortser ifrån venus och merkurius banor. Men när dessa två planeter slukas så motsvarar ökningen av solens massa, ett fingerat scenario där merkurius och venus hela tiden ligger i en rak linje mellan jorden och solen. Längs med hela jordens elliptiska resa runt solen. Vårt solsystem idag ser ut att vara i balans. OM venus och merkurius någon gång skulle rada upp sej mellan jorden och solen, så är det bara ett kortvarig fenomen som inte hinner förändra jordens bana på något farlig sätt.

Men om solens massa ökade p.g.a. att dessa planeter slukades, så skulle balansen förändras. Beroende på NÄR merkurius och venus slukas (d.v.s. var jorden är i sin omloppsbana) så skulle solens ökade massa antingen kunna slunga ut jorden ur systemet eller tvärtom dra in jorden i en dödlig spiral som slutar med att jorden också slukas.

Nja, detta stämmer inte riktigt. Planeternas massor är oerhört mycket mindre än solens. Jorden har t.ex. en massa som är 333 000 ggr mindre än solens. Det innebär alltså att de "slukade" planeternas extra massa inte kommer ha någon större påverkan på solens dragningskraft på resterande planeter i solsystemet.

Det ser dock ut som att universum kommer att råka ut för ett nytt BIGBANG någon gång i framtiden och hur vi ska kunna ducka för en sådan smäll vete sjutton.

Japp, och Big Bang har troligen hänt oändligt många gånger tidigare. Det verkar som universum ständigt förintas och återföds via Big Bang enligt fysikens lagar. Detta kan troligtvis vi människor aldrig förhindra...

#27

Postad 24 november 2008 - 00:26

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Kul att fler är intresserade av rymden. ;)

Japp - och jag följer "Resan till Mars" som går på Onsdagar kl 22:00 på Kunskapskanalen - det är 3 delar av 6 kvar - bara att boka in alla rymdfreaks! :D

Jag funderar på det här med utvidgningen av solen - den sker ju pga av att Väte är på väg att ta slut i solens massa - för det som ju genererar vår solenergi är ju/väl fusioner mellan två väteatomer som ju då blir Helium. - Men denna massan - finns väl kvar i solen? 1+1 atom blir 1 atomer som ligger i solen? Eller försvinner atomerna ut i rymden oxå i samband med fusionen?
Min poäng på frågeställningarna är ju att Om atomerna försvinner ut - så måste ju massan minska. Om de inte försvinner ut kommer Massan att vara densamma. Detta borde ju innebära att dragningskraften etc. blir samma?

Ok..
Men sedan växer och expanderar solen - det tillförs ingen massa under denna tid? Utöver de gånger då planeterna slukas? Det måste ju innebära att Densiteten (Vikt enhet/volymenhet) sjunker - eftersom volymen ökar?

Men att Planeter slukas innebär ju naturligtvis att Massan ökar i solen - men detta måste väl ändå vara marginellt i förhållande till solens massa (sett ur astronomiska mått)? Jag kan köpa att planeternas inbördes omloppsbanor påverkar varandra - plockar man bort en bana så påverkas de andra...Spännade detta oxå. Funderar på om det finns någon analogi från Atomens värld man kan använda - i termer av Elektronens bana runt Atomkärnan? Dessa byter ju skal då och då jag kommer inte ihåg - påverkas de andra elektronernas banor av att en byter?

Om nu alla andras planeters banor påverkas av solens kollaps! Vad kommer inte hända i det där bältet mellan Mars och jupiter - känns ju som det kommer spridas stenblock åt alla håll och kanter med härkomst därifrån då?

Men om solens massa ökade p.g.a. att dessa planeter slukades, så skulle balansen förändras. Beroende på NÄR merkurius och venus slukas (d.v.s. var jorden är i sin omloppsbana) så skulle solens ökade massa antingen kunna slunga ut jorden ur systemet eller tvärtom dra in jorden i en dödlig spiral som slutar med att jorden också slukas.


I citatet ovan har vi en intressant del - nämligen den att det finns ett förhållande där planeten kan slungas iväg! Det är ju lite spännande - Vet vi om någon eller några av de kometer/meteorer/astereoider etc som seglar förbi oss då och då eventuellt kan ha ett ursprung av en himlakropp i ett annat solsystem innan den "bytte jobb"?

//Loofy

Redigerat av Unregistered42611, 24 november 2008 - 00:31.
1+1 = 1 vid atomfusion - inte 2


#28

Postad 24 november 2008 - 00:37

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
Dubbelpost

Redigerat av ZoomAir, 24 november 2008 - 00:51.


#29

Postad 24 november 2008 - 00:41

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Jag funderar på det här med utvidgningen av solen - den sker ju pga av att Väte är på väg att ta slut i solens massa - för det som ju genererar vår solenergi är ju/väl fusioner mellan två väteatomer som ju då blir Helium. - Men denna massan - finns väl kvar i solen? 1+1 atom blir 2 atomer som ligger i solen? Eller försvinner atomerna ut i rymden oxå i samband med fusionen?
Min poäng på frågeställningarna är ju att Om atomerna försvinner ut - så måste ju massan minska. Om de inte försvinner ut kommer Massan att vara densamma. Detta borde ju innebära att dragningskraften etc. blir samma?

Det är väteisotoperna deuterium och tritium som slås ihop till helium. Atomerna finns kvar i solen men den frigjorda energin som lämnar solen bidrar till en minskninga av massa. Det var ju det Einstein kom underfund med, att massa kan omvandlas till energi. Helium molekylen väger alltså något mindre än de två väteisotopernas sammanlagda massa.

Men beräkningar på solens framtida massa är oerhört svårt. Mycket massa försvinner i ren energi och att genom laddade partiklar (protoner och elektroner) slungas ut från solen ( ca 1 miljon ton/sekund). Dock så fångas mycket partiklar (t.ex. metoriter) in i solens dragningskraft och faller in mot solen, deras massa bidrar då till en ökning av solens totala massa.

#30

Postad 24 november 2008 - 00:48

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
ok.... Snackar vi om ett Nollsummespel mellan de olika tillskotten och utgifterna? Det kanske vi gör? Även om det känns som att det krävs många stora inträden av meteoriter etc för att uppvinna 1 miljon ton i sekunden... (duktig bantningskur by the way hehe) framförallt när man tänker på att mycket av det som är på väg att slukas hinner "brinna upp" innan den träffar?

//Loofy

#31

Postad 24 november 2008 - 00:51

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
Tre klipp som verkligen får en att tänka till.

Solen i perspektiv

'Hubble Deep Field

Pale Blue Dot

Redigerat av ZoomAir, 24 november 2008 - 01:00.


#32

Postad 24 november 2008 - 01:34

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

ok.... Snackar vi om ett Nollsummespel mellan de olika tillskotten och utgifterna? Det kanske vi gör? Även om det känns som att det krävs många stora inträden av meteoriter etc för att uppvinna 1 miljon ton i sekunden... (duktig bantningskur by the way hehe) framförallt när man tänker på att mycket av det som är på väg att slukas hinner "brinna upp" innan den träffar?

//Loofy

Läste du vad de sa i min länk?

However, as the Sun reaches this late stage in its stellar evolution, it loses a tremendous amount of mass through powerful stellar winds. As it grows, it loses mass, causing the planets to spiral outwards. So the question is, will the expanding Sun overtake the planets spiraling outwards, or will Earth (and maybe even Venus) escape its grasp.


Enligt dessa herrar kommer alltså Solens massa att minska när den växer.

Solen i perspektiv

Helt sjukt vad liten Solen är egentligen. En supernova av Solen, om det vore möjligt, skulle vara som en kinapuff i förhållande till en atombomb om man jämför med en supernova av den största dubbelstjärnan.

Redigerat av Zoiler, 24 november 2008 - 01:36.


#33

Postad 24 november 2008 - 19:10

jonitz
  • jonitz
  • Forumräv

  • 549 inlägg
  • 0

Vårt solsystems massa ändras inte av en kollaps där planeterna dras in i solen. Skillnaden är den att massan koncentreras till solen för varje planet som slukas!

Planeterna kommer inte att dras in i solen på så sätt. Planeterna slukas genom det faktum att solen sväller och blir så pass stor att dess radie blir större än dom slukade planeternas avstånd till solens centrum. Som sagt så kommer tom jorden att behålla sin bana på ett ungefär inne i solen pga den låga densiteten på gaserna. Så vad jag menar med område är alltså inte hela solsystemet utan det område som upptas av den svällande solen, och samma område innan den svällt. Massan kommer alltså att vara densamma, fast med en lite annan fördelning (igentligen kommer massan att vara mindre om man ska vara noga)

Något som talar för det mänskliga släktets överlevnad är vår makalösa förmåga till anpassning och uppfinningsrikedom. Om inte samma makalösa förmåga leder till att vi förintar oss själva, så tror jag nog att det finns ett gott hopp för vårt mänskliga släkte att överleva både en döende sol och kanske t.o.m. en galax-kollision.

En kollision mellan två galaxer innebär inte nödvändigtvis en katastrof för en eventuell då levande mänsklighet. Galaxer är så glest befolkade att för en enskild stjärna är risken väldigt liten för någon typ av kollision.

Det ser dock ut som att universum kommer att råka ut för ett nytt BIGBANG någon gång i framtiden och hur vi ska kunna ducka för en sådan smäll vete sjutton.

En vanlig missuppfattning om big-bang är att det är en smäll där materia och energi kastas ut i rymden/rummet. Faktum är att Big-bang var även en utvidgning av själva rummet (och tiden)! Det blir därför uppenbart meningslöst att fråga sig vad som fanns före smällen eller vad som orsakade den. Det fanns inget före. Och där det inte finns någon tid kan det inte heller finnas något orsakssammanhang i vanlig mening.
Så återigen vad skulle då hända med mänskligheten om vi skulle få ett nytt big-bang. Jo det skulle ju då betyda att rummet återigen krympte ihop tillsammans med all materia till en infinitesimal punkt. Enda sättet att klara sig undan är väl kanske att hitta vägen till ett annat universum???

Redigerat av jonitz, 24 november 2008 - 19:12.


#34

Postad 24 november 2008 - 19:24

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Människan styr inte över naturens lagar och människan styr inte över sitt öde.

När tiden kommer så ser naturen till att utplåna människan och våran planet.

Vi betyder ingenting i Universum och har absolut ingen makt över vårt öde, om den så kallade makten därute bestämmer sig för att göra slut på vår existens så gör den det.

Detta kommer ske igen garanterat, frågan är bara när.

Människan kan inte förändra naturlagarna, det är riktigt. Men har du aldrig funderat på varför naturlagarna har förändrats så många gånger?
Anledningen är att mänskligheten har lärt sej något nytt och insett att de bergfasta naturlagar man trodde på helt plötsligt inte fungerar.

De flesta av de naturlagar vi idag tror stenhårt på (de flesta av oss), har reviderats flera gånger och som läget är just nu, så håller fler och fler forskare på att bli övertygade om att vi högst troligt kommer att få revidera många av dom igen...

T.o.m. Einsteins relativitetsteori verkar behöva revideras!

Att från detta gå till att påstå vi inte ens kan påverka vårt öde samtidigt som så många är övertygad om att vi kommer att förstöra oss själva, blir ju onekligen lite "lustigt". OM vi inte hade haft någon som helst makt att påverka våra öden/framtid, så borde vi ju rimligtvis inte heller kunna förstöra vår framtid.

Det är ju simpel logik, som på ett ypperligt sätt belyser hur fel påståendet om att vi inte kan påverka våra öden är...

Det är klart att vi kan. Frågan är bara hur vi ska gå tillväga för att påverka vår framtid på ett positivt sätt istället för ett negativt sätt. Den frågan råder det lite oenighet om.

En sak är dock klar. OM vi ska kunna påverka vår framtid på ett positivt sätt, så behöver så många som möjligt "dra åt samma håll". Det är STORA projekt vi pratar om när det handlar om vår framtid. Sådan kräver resurser och enighet.

Tillsammans kan människor uträtta stordåd och har faktist gjort så också ett antal gånger tidigare i historian...

Nja, detta stämmer inte riktigt. Planeternas massor är oerhört mycket mindre än solens. Jorden har t.ex. en massa som är 333 000 ggr mindre än solens. Det innebär alltså att de "slukade" planeternas extra massa inte kommer ha någon större påverkan på solens dragningskraft på resterande planeter i solsystemet.

Du har en klar poäng här...

Japp, och Big Bang har troligen hänt oändligt många gånger tidigare. Det verkar som universum ständigt förintas och återföds via Big Bang enligt fysikens lagar. Detta kan troligtvis vi människor aldrig förhindra...

Inte än iallafall och kanske inte i framtiden heller.

Det som snurrar i mitt huvud är vilka möjligheter vi har att undvika katastrofala följder av bigbang.

Det som idag låter helt orimligt, måste inte nödvändigtvis vara totalt orimligt i framtiden. Se det lite historiskt så klarnar mitt tänkesätt...

För inte så länge sedan så var vår världsbild 2-dimensionell. Jorden var platt och allt annat betraktades som någon form av hädelse. Sen lärde vi oss att tänka i 3 dimensioner och snart kom insikten om att jorden kanske inte var platt utan tvärtom klotformad. Under lång tid så var det bara dessa 3 dimensioner som människor kunde "ta in"...
Ända tills för lite mer än ett halvt sekel sedan. Då insåg man att TID måste betraktas som de fjärde dimensionen.
Något hände vid tidpunkten för denna insikten. Fler och fler började fundera på om det verkligen var så klokt att "låsa sej" vid ett bestämt antal dimensioner. Inom matematiken (det universella språket) finns det inga större svårigheter att beskriva ett stort antal dimensioner. Det svåra är att försöka överföra dessa till vår verklighet såsom vi uppfattar den. Att det bara finns 3 dimensioner är det många som än idag har låst sej vid. MÅNGA har otroligt svårt att förstå hur tid skulle kunna betraktas som en dimension. Åtminstone fram tills man pratar om att kunna precisera en punkt både i rummet och i tiden. Då börjar det bli lite lättare att acceptera även den fjärde dimensionen.

Om jag inte är helt fel på det så har det påbörjats mindre försök i att beskriva den femte dimensionen och enligt beskrivningarna så påminner det lite om SciFi-världens "parallella verkligheter".

Något som man kan påvisa rent matematiskt, men som våra sinnen och förstånd har otroligt svårt för att greppa...

Så här långt har mänsklighetens samlade förstånd nått på låt säga 100.000 år. Med tanke på att utvecklingen accelererar, precis som vår samlade kunskap, så tycker jag nog att det känns inskränkt att föreställa sej att mänsklighetens utveckling inte skulle fortsätta under de miljarder år det tar innan vårt solsystem håller på att dö, eller ännu värre hela vårt nu kända universum kollapsar i en BigBang.

Detta är egentligen inte ett speciellt positivt synsätt, utan snarare ett realistiskt synsätt. Det finns helt enkelt inte några grunder för att anta att människor skulle sluta utvecklas av några särskilda anledningar. Vi har t.o.m. så mycket tid på oss så att vår civilisation kan tillåtas att helt förintas flera gånger om och ÄNDÅ har vi tid på oss att klura på det verkligt stora problemens som finns i vår framtid...

Nu råkar jag vara en positiv människa ändå och jag är övertygad om att de flesta människor är ganska sunda i sitt förhållningssätt till resten av världen, så även om det finns en liten klick människor som förstör mer än de skapar, så har jag ett gott hopp om framtiden.

Det enda som är lite sorgligt är att jag förmodligen inte får vara med så länge.

Något jag gärna skulle vilja se är en lösning på gravitoner och den mörka massan i universum. Framförallt en tillämpning av sådana kunskaper. Jag (scifi-nörd som jag är) blir väldigt lätt road av tankarna på vad man skulle kunna åstadkomma om man kunde manipulera och kontrollera tyngdkraft helt efter behag. Ungefär som vi idag kan manipulera och kontrollera ljus, radiovågor m.m.

Knäpptysta fordon som rör sej genom att man "drar" dom åt olika håll helt enkelt genom att styra om befintlig tyngdkraft ;) . Helt plötsligt så hade vi fått helt andra förutsättningar för riktigt långa resor i rymden, när energin som krävs för resan inte behöver tas med utan hela tiden finns omkring oss och kanske bara behöver redistribueras på något sätt.

Kul tanke att leka med.

Kan föreställa mej att tonåringarnas stora fredags-nöje om 1000 år blir planet-hopping istället för barhopping som idag :wub: ;) ...

Parcour får en helt ny innebörd ute i asteroid-bältet :P ...

ok.... Snackar vi om ett Nollsummespel mellan de olika tillskotten och utgifterna? Det kanske vi gör? Även om det känns som att det krävs många stora inträden av meteoriter etc för att uppvinna 1 miljon ton i sekunden... (duktig bantningskur by the way hehe) framförallt när man tänker på att mycket av det som är på väg att slukas hinner "brinna upp" innan den träffar?

//Loofy

Massan behöver ju inte nödvändigtvis försvinna bara för att det "brinner upp". Saker och ting försvinner ju inte i intet...

#35

Postad 24 november 2008 - 19:56

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Enda sättet att klara sig undan är väl kanske att hitta vägen till ett annat universum???

Eller åka tillbaka i tiden ;)

#36

Postad 24 november 2008 - 20:01

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0

Om man ser på det ur ett annat perspektiv så är det förvånansvärt vad snabbt vi tagit oss ut i rymden. Många här verkar vara pessimister men verkar inte tänka på hur otroligt snabbt vi utvecklas. Sedan månlandningen, och det är typ 50 år, så har vi redan utforskat hela vårt solsystem.. från rymden iaf. Vi snackar MILJARDER år innan solen går åt skogen. Fatta hur långt vi kommit om 100 år och hur otroligt långt vi kommit om 1000 år. Förutsatt att vi inte sabbar för oss själva så kommer vi inte ens vara på den här planeten om ynka 100 000 år.

Dinosaurierna som regerade innan oss levde på jorden ofantligt mycket längre än vad vi hittills gjort, men inte såg vi några triceratopser i stratosfären. Den här mutationen som tillkommit i och med människan, och det faktumet att vi är smarta nog att ens diskutera sånt här, borde väl tyda på att vi är hyfsat unika på åtminstone den här planeten och säkerligen mer än så.


Forskarna är redan nu oeniga internt. Vissa säger dittan, andra säger dattan.


Nej jag är ingen pessimist, men väl en realist.....rymden är en otroligt farligt plats...vi människor är inte gjorda för denna mycket ogästvänliga plats, och tekniken att ta sig upptill rymden är allt annat än säker...när man ser på dokumetärer om detta så blir det ju alldeles klart att maskinerna (rymdfärjan ) är rena lotteriet vad gäller reseval..så lång har vi kommit på 50 år..vi har inte ens klarart att bygga en säker farkost , och det beror inte på att vi är dåliga utan det beror på att påfrestningarna och miljön är så tuff att det tar på allt vad männikor och maskiner klarar ibland..vilket vi har sett prov på som bekant, du är antingen mörbultad eller död som det ser ut idag.

Så jag tycker inte att jag är en pessimist på något sätt utan jag hoppas att vi kommer längre ut och kan göra mer, jag skulle mer än gärna ta en chans att få resa ut och se jorden från ovan ...men att göra detta idag måste man vara en astronaut och utbildad som forskare elelr betala 100miljoner kronor för en resa, såå långt har vi kommit på 50 år..pessimist ;) ..nej REALIST Zoiler...

//CG-47

#37

Postad 24 november 2008 - 21:01

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Nej jag är ingen pessimist, men väl en realist.....rymden är en otroligt farligt plats...vi människor är inte gjorda för denna mycket ogästvänliga plats, och tekniken att ta sig upptill rymden är allt annat än säker...när man ser på dokumetärer om detta så blir det ju alldeles klart att maskinerna (rymdfärjan ) är rena lotteriet vad gäller reseval..så lång har vi kommit på 50 år..vi har inte ens klarart att bygga en säker farkost , och det beror inte på att vi är dåliga utan det beror på att påfrestningarna och miljön är så tuff att det tar på allt vad männikor och maskiner klarar ibland..vilket vi har sett prov på som bekant, du är antingen mörbultad eller död som det ser ut idag.

Så jag tycker inte att jag är en pessimist på något sätt utan jag hoppas att vi kommer längre ut och kan göra mer, jag skulle mer än gärna ta en chans att få resa ut och se jorden från ovan ...men att göra detta idag måste man vara en astronaut och utbildad som forskare elelr betala 100miljoner kronor för en resa, såå långt har vi kommit på 50 år..pessimist :wub: ..nej REALIST Zoiler...

//CG-47



100 mijoner är väl ändå att ta i? ;) Lite billigare kommer det ju trots allt bli med tiden. Snart går det ju resor från Kiruna till och med, tack vare Virgin Galactics planerade satsning så snart som 2012.
Mycket info om (den kommande) rymdturismen finns på www.rymdturism.se


PS: Ingen här på forumet som äger ett teleskop?

#38

Postad 24 november 2008 - 21:52

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

men att göra detta idag måste man vara en astronaut och utbildad som forskare elelr betala 100miljoner kronor för en resa, såå långt har vi kommit på 50 år..pessimist ;) ..nej REALIST Zoiler...

Nej du är ju bevisligen pessimist om du säger så. Iom att realiteten är den att det är mycket billigare än så att åka ut för gemene man inom en snar framtid. Visst är inte 750 000 kr några kaffepengar, men inte heller är det 100 miljoner och vem som helst kan köpa. Dock är det hela i sin vagga och jag är rätt säker på att det kommer bli lika naturligt som att åka flyg till andra kontinenter om kanske 50 år.

I övrigt såg jag att du talar mycket om dagens teknologi och vad vi klarar av idag. 50 år är i sammanhanget en del av en droppe i havet. Från att ha tagit sina första steg i rymden till att ha nått utkanten av solsystemet med maskiner tycker jag är en ganska stor bedrift på en sån ynklig tid. Tekniken kommer självklart att utvecklas, 50 år är inte ens en hundradel av ett dygn i sammanhanget.

Tänk nu på att 50 år är en yttepytteliten fraktion av 5 miljarder år. Det är t o m en evolutionstid för sjutton, vi skulle kunna flytta ut i rymden och evolvera till en helt annan ras som är bättre anpassad till rymden eller atmosfärer på andra planeter. Det tog bara några miljoner år för oss att gå upprätt trots allt. 5 miljarder år är drygt den tid vi fått på oss att utvecklas från encelliga organismer till människor så du kan fatta hur mycket möjligheter vi har att anpassa oss. Eller livet kanske jag ska säga, för det är inte säkert att vi kan kalla oss Homo Sapiens vid den tiden om allt får ha sin gång.

Så visst, ser man på dagens teknologi enbart så förstår jag hur man kan tycka att det är orealistiskt att anta att vi kommer erövra rymden med tanke på avstånden. Men sätter man in det i sammanhanget, ser på den större bilden och tänker på utvecklingen så borde man kunna finna hopp.

Dock tycker jag du är optimistisk sett till andra saker såsom att du tror att det funnits liv på andra planeter i solsystemet.

#39

Postad 24 november 2008 - 22:54

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0

Nej du är ju bevisligen pessimist om du säger så. Iom att realiteten är den att det är mycket billigare än så att åka ut för gemene man inom en snar framtid. Visst är inte 750 000 kr några kaffepengar, men inte heller är det 100 miljoner och vem som helst kan köpa. Dock är det hela i sin vagga och jag är rätt säker på att det kommer bli lika naturligt som att åka flyg till andra kontinenter om kanske 50 år.

I övrigt såg jag att du talar mycket om dagens teknologi och vad vi klarar av idag. 50 år är i sammanhanget en del av en droppe i havet. Från att ha tagit sina första steg i rymden till att ha nått utkanten av solsystemet med maskiner tycker jag är en ganska stor bedrift på en sån ynklig tid. Tekniken kommer självklart att utvecklas, 50 år är inte ens en hundradel av ett dygn i sammanhanget.

Tänk nu på att 50 år är en yttepytteliten fraktion av 5 miljarder år. Det är t o m en evolutionstid för sjutton, vi skulle kunna flytta ut i rymden och evolvera till en helt annan ras som är bättre anpassad till rymden eller atmosfärer på andra planeter. Det tog bara några miljoner år för oss att gå upprätt trots allt. 5 miljarder år är drygt den tid vi fått på oss att utvecklas från encelliga organismer till människor så du kan fatta hur mycket möjligheter vi har att anpassa oss. Eller livet kanske jag ska säga, för det är inte säkert att vi kan kalla oss Homo Sapiens vid den tiden om allt får ha sin gång.

Så visst, ser man på dagens teknologi enbart så förstår jag hur man kan tycka att det är orealistiskt att anta att vi kommer erövra rymden med tanke på avstånden. Men sätter man in det i sammanhanget, ser på den större bilden och tänker på utvecklingen så borde man kunna finna hopp.

Dock tycker jag du är optimistisk sett till andra saker såsom att du tror att det funnits liv på andra planeter i solsystemet.



;) jaha där ser man....som sagt är jag ingen pessemist utan en realist...och ja jag tittar på vad vi har idag...inte vad vi hade för 50 år sedan, utan vad vi kan göra idag...och sombekant så kan vi skicka ut maskiner som tar bilder på otroliga avstånd, och det har jag inte pratat om utan dom maskiner som ska ta oss människor ut i rymden.

Sedan så är det i min synpunkt mer realistiskt att hålla sig tilldags datum då jag vill gäran leva i verkligheten som den är just nu..alltså så blir då summan att vi har kommit en bit, men vi har mycket kvar trots allt och vi har väldigt svårt att anpssa oss till den miljön som finns där ute...så om JAG summerar med mitt helhets perspektiv så blir det att vi har otroligt svårt att klara en rymd färd utan att bli totalt mörbultade eller t.o.m dö för så osäker som färjan är och gammal...så har vi inte lyckats med bedrfiten att klara oss utan att vi måste upp i denna farkost och klara att överleva den ...
OK så jag tog i lite mycket...tanken var att spegla hur dyrt det var och att det är FÅ som har råd med detta..men Ok det kostar att skicka färjan (och detta beloppet fick jag av discovery channel) varje uppskjutning kostar 30 miljoner dollar i snitt...inget jag har råd med iaf..

jag är ganska posetiv person som tar inget för givet...och därför så tar jag det inte för givet att dom planeter som är runt oss har varit döda hela tiden...och igen så skulle jag gärna följa med på en tur för att ta coola bilder på jorden för vad grymmare kan det vara än att säga där har jag tagit dessa kort med min coola kamera...bilder på jorden från ovan...såå coolt...och visst komer vi att bli bättre, absolut och vi komemr att ta nya steg oxå...men Zolier jag är en san realist och tar inget för givet, och verkligheten säger än sålänge att vi har det väldigt tufft att klara den miljön och säkerheten som behövs, för inte tala om vad det gör på människan att vara där ute,, efter en vecka har musklerna förtvinnat så pass mycket att du inte klara din vikt längre om du inte tränar där ute, så ömtåliga är vi ..och så tufft är det att vara där ute, strålningen är enorm...t.o.m rymdstationen släpper igenom en del. med det i den heal bilden så tycker jag att jag är väl medveten om både möjligheter och omöjligheter....så att säga att jag är en pessemist är ganska märkligt, jag råkar vara en realist och lever i verkligheten ...iom så kan jag se ut att vara lite tråkig när jag skriver..

Ja jag pratar om den teknik vi har idag...lite svårt att prata om något vi inte har.. ;) ..men visst vore det coolt att sätta sig i sin egna lilla farkost och sticka till andra sidan världen på ett kick...i usa i 2 tim för lite jobb för att sedan shopa i asien, äta lunch på alperna, bada i australien, åka och jobba i brasilen under efter middagen och sedan ta en kvällstur till månen och äta kvällmaten.och se en film i holografisk bio.... :wub: ..hur ascoolt som helst..
men där är vi inte ännu...

väldigt offtopic..sorry

Solen är under alla omständigheter inget vi ska ta lätt på...den är farlig och den kommer att bli farligare enligt alla forskare...en stjärna som kommer att dö...och visst den är liten i sin storlek i jämförelse till vad som finns tydligen ..

Men expanderar stjärnan som dessa forskare visar ja då kommer planeterna att slukas av det faktum att värmen blir så het att dom smälter eller kokar innefrån kärnan...och detta gör dessa planeter till en kokande stenbit..planeterna dör på ett eller annat sätt enligt dessa forskare.

men som sagt jag är en lekman på detta område..men jag kollar väldigt mycket på dokumntärer om detta och läser den del..och följer med intresse..för bara att höra dessa siffror som kommer upp om hur stort allt är..är ganska svindlande siffror..svårt att greppa om och förstå ibland....

Ang essrange...tja visst dom har kommit långt och det har ryssarna oxo, kina, taiwan, usa,..men ingen har löst dom fundementala problemen...vi ska kunna klara oss där ute utan att gå åt..eller dö av all strålning , osv..man jobbar på det.


//CG-47

#40

Postad 24 november 2008 - 23:44

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0
Som sagt, om man pratar ur dagens synpunkt och inte ser till vår historia, vår potentiella utveckling samt tiden vi har på oss så förstår jag att det är svårt att tro att vi ska komma någon vart. Men diskuterar man någonting som händer 5 miljarder år i framtiden så är man givetvis tvungen att just spekulera och anta vad som kommer hända istället för att utgå från vad vi har för teknik idag och hur vi fungerar i dagsläget.

Vad gäller pessimism och optimisim så är det nog svårt att säga att man själv är antingen eller, utan man framstår som det ena eller det andra i andras ögon. Helt klart är att du inte kan framstå som en realist då det är svårt att prata om realiteter om 5 miljarder år, om något så ser du på nuet och tar inte hänsyn till utveckling. Antingen är man positivt inställd till hur vi kommer fixa rymden eller så är man negativt inställd. Du är det ena och jag är din motpol. Det är därför vi har denna diskussion.

Återigen, om du bara kunde begrunda närmare det perspektiv jag presenterat, nämligen att vi på 50 år kommit längre än dinosaurierna gjorde på 100 miljoner år och sedan att 50 år är mindre än en hundradel av ett dygn jämfört med 5 miljarder år (för att du ska få ett grepp om hur mycket tid vi har på oss att komma ut i rymden - det är det jag försöker visa). Tja, nu har vi iofs inte riktigt så lång tid på oss - allt är så teoretiskt med många om och men, men cirkus en 10 miljoner år räcker lätt skulle jag tro för att ha tillräckligt med kunskap att undvika solens expansion.

Du säger att strålningen är hög och vår benskörhet är så dålig osv. Man sa säkerligen precis samma sak om möjligheterna att flyga, eller möjligheterna att dyka ned till flera tusen meters avstånd. Hinder är till för att övervinnas. Naturen har fixat strålningen (atmosfär) så varför skulle inte vi? Det är bara kemi och fysik och det går att manipulera om man har tid nog.

Själv har jag läst en kurs i Astrobiologi och tycker det här är ett mycket intressant ämne.

verkligheten säger än sålänge att vi har det väldigt tufft att klara den miljön och säkerheten som behövs, för inte tala om vad det gör på människan att vara där ute,, efter en vecka har musklerna förtvinnat så pass mycket att du inte klara din vikt längre om du inte tränar där ute, så ömtåliga är vi ..och så tufft är det att vara där ute, strålningen är enorm...t.o.m rymdstationen släpper igenom en del. med det i den heal bilden så tycker jag att jag är väl medveten om både möjligheter och omöjligheter

Är du väl medveten om möjligheter och omöjligheter för att du bygger dina framtidsteorier på dagens teknologi =P? Om allt vore så lätt att lösa så att det klaffade på första försöket så hade det varit jättebra, men det är däremot inte realistiskt. Jag kan föreställa mig en person som säger samma sak som du om organtransplantation för 100 år sedan:

A: Jag tror vi kommer kunna förflytta organ från en person till en annan i framtiden.
B: Knappast.
A: Aningen pessimistiskt va?
B: Lol, jag är realist, min gode vän. Hur skulle det fungera?? Vi kanske ska börja med att komma på någonting som dödar bakterier först? För att inte tala om att vi precis uppfann röntgenmaskinen! Här, ta lite opium mot din depression.
A: Jo, men alltså, vi är luriga ######r - jag tror vi kommer utverka stordåd. Vi har ju för f-n 100 år på oss.
B: Om vi fixar det inom 100 år så får du min pension.

Känner du igen scenariot ;) ? Tänk nu 5 m i l j a r d e r år.

#41

Postad 25 november 2008 - 00:08

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0
Alltså zolier...du har en förmåga att tänka dej vad vi kommer at ha 5 miljader framåt??? detta är imponerande verkligen ...vill du vara så snäll och tala om för mej vad som händer dom nästa 50åren så jag kan planera min tid bättre :wub: ..;) sedan varför jag nöjer mej med dom nästa 50-70 åren jag för hoppningsvis kommer att leva, är att jag lever inte om 5 miljader år ;) ja det är otroligt att jag inte lever då..men så är det..tyvärr..
så jag har lite svårt att tänka mej detta då jag inte komemr att var där..blev det svårt??...

Så jag är den realist som ser vad vi har idag...och inte om 5miljader, sedan att det kan tänkas att det var någon som sa så..är mycket troligt, detta vet jag inget om men vad du menar att den pessemisten fick fel ,jo det var för att det var en pessemist...igen jag är en realist...så därför ser jag till vad vi har idag..därför har vi denna debatt..

Jag är för en bra framtid med teknik...jag är en nörd när det kommer till det jag älskar teknik och vad den kan göra..men 5 miljader??? :P nää det klarar inte jag...B) vi kan väl hålla oss til den tid vi lever ..trotts allt..

REALIST det du Zolier...det är grejer det..

//CG-47

#42

Postad 25 november 2008 - 00:16

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
Vi är inte jättelångt(relativt talat) ifrån att bli en Type I civilization enligt Kardashev skalan.

Det finns tre typer av civilisationer enligt honom.

Type I - En civilisation som kan utnyttja all energi som finns tillgänglig på en planet.

Type II - En civilisation som kan utnyttja all energi som kommer från en stjärna (rimligtvis den som finns inom civilisationens solsystem).

Type III - En civilisation som kan utnyttja all energi som finns i en galax

Enligt skalan är vi idag en Type 0 civilisation och ligger på ca 0,7 (nyttjande av energin på jorden) där vi vid 1.0 blir en Type I civilisation.

Givet den tillväxt som finns idag så når vi Type III långt innan Solen ger upp.

Om människan inte förgör sig själv så ser jag INGA som helst problem med att vi klarar av solens undergång, vi snackar 5 miljarder år, se bara vad som hänt dom senaste 100 åren.

Redigerat av ZoomAir, 25 november 2008 - 00:21.


#43

Postad 25 november 2008 - 00:22

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0
tja vi kanske klarar att rädda os genom att sköld ute i rymden som skyddar oss..(Highlander 2 kom jag att tänka på) det hade ju varit en lösning ...

jag säger inte att den möjligheten inte finns...det är bara det att vi är inte där om vi har gjort det

//CG-47

Redigerat av Unregistered1113, 25 november 2008 - 00:23.


#44

Postad 25 november 2008 - 00:31

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Om människan inte förgör sig själv så ser jag INGA som helst problem med att vi klarar av solens undergång, vi snackar 5 miljarder år, se bara vad som hänt dom senaste 100 åren.

Tackar. Skönt med en icke-realist till, utöver Krasse.

Håller med om att vi är på god väg att nå Type 1. Vatten och vindkraft lär komma att ge enorma energitillgångar i framtiden, dags att utnyttja planeten som om det vore ett eget kraftverk ;)

men 5 miljader??? ohmy.gif nää det klarar inte jag...biggrin.gif vi kan väl hålla oss til den tid vi lever ..trotts allt..
sedan varför jag nöjer mej med dom nästa 50-70 åren jag för hoppningsvis kommer att leva, är att jag lever inte om 5 miljader år huh.gif ja det är otroligt att jag inte lever då..men så är det..tyvärr..
så jag har lite svårt att tänka mej detta då jag inte komemr att var där..blev det svårt??...

Svårt? Hmm, ja din medverkan i tråden som handlar om framtiden känns plötsligt rätt så kontradikterande, men i övrigt är det begripligt.

jo det var för att det var en pessemist...igen jag är en realist...så därför ser jag till vad vi har idag..

Men... det.. gjorde ju han också.. det var precis det jag ville....

Eller äh, skit samma :wub:

Edit: Men!? Nu blir du helt plötsligt medgörlig och börjar snacka om rymdsköldar när någon annan ger mig medhåll. Vad hände med att hålla sig till verkligheten ;) ?

Redigerat av Zoiler, 25 november 2008 - 00:37.


#45

Postad 25 november 2008 - 00:49

Neophasis
  • Neophasis
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Om människan inte förgör sig själv så ser jag INGA som helst problem med att vi klarar av solens undergång, vi snackar 5 miljarder år, se bara vad som hänt dom senaste 100 åren.


Jag hoppas verkligen att inte människan överlever så länge, det skulle vara ett nederlag, det behövs nya former som tar över och driver vidare, människan har inte den förmågan.

#46

Postad 25 november 2008 - 01:30

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Känner du igen scenariot :D ? Tänk nu 5 m i l j a r d e r år.

Frågan är om vi har 5 miljarder år på oss, redan om 3 miljarder år förväntas Andromedagalaxen kollidera med vintergatan. Just nu far Andomedagalaxen rätt mot oss med en hastighet på 130 km/s, dvs 470 000 km/h. Med tanke på att den har en diameter som motsvarar 200 000 ljusår (vilket är större än vår egen galax) så är det ganska respektingivande. :(

Och appropå ljusår och intergalaktiska avstånd så känns de ganska överväldigande . Att färdas mellan olika solsystem eller ännu värre mellan olika galaxer känns ganska långt borta så länge som människan inte lyckas finna nya sätt att transportera sig på. Enligt Einsteins relativitetsteori krävs det oändligt med energi för att accelerera en massa till ljusets hastighet. Så bara att komma upp i ljusets hastighet verkar vara en ganska hård nöt att knäcka. Men inte nog med det, ljusets hastighet är ren snigelfart med astronomiska mått. Det tar ju t.ex. hela 160 000 år för ljuset att "bara" färdas tvärs över vår egen galax Vintergatan... :(

Redigerat av jonsod76, 25 november 2008 - 12:21.


#47

Postad 25 november 2008 - 09:03

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0

Tackar. Skönt med en icke-realist till, utöver Krasse.

Håller med om att vi är på god väg att nå Type 1. Vatten och vindkraft lär komma att ge enorma energitillgångar i framtiden, dags att utnyttja planeten som om det vore ett eget kraftverk :(


Svårt? Hmm, ja din medverkan i tråden som handlar om framtiden känns plötsligt rätt så kontradikterande, men i övrigt är det begripligt.


Men... det.. gjorde ju han också.. det var precis det jag ville....

Eller äh, skit samma :(

Edit: Men!? Nu blir du helt plötsligt medgörlig och börjar snacka om rymdsköldar när någon annan ger mig medhåll. Vad hände med att hålla sig till verkligheten :D ?


jo vi håller ju på med en typ av robot sköld och detta ligger liksom inom tidsramen...och att utveckla en sköld med hjälp av laser är kanske inte sååå långt borta heller eftersom den tekniken existerar idag ..så kan detta vara fullt realistiskt....så jag lever i verkligheten på ett mycket medvetet sätt...skillnaden mellan mej och dej är att jag inte skenar iväg till 5 miljader år..vilket ter sig lite absurt att tro att vi lyckas mer då... ;)

Människans natur är att förgöra sig själv.som bekant för detta har vi visat prov på att vi kan med besked...och vapen och annat är ju redan med i den millitära delen i rymden..

JA vi drunkanr förmodligen i vatten då sydpolen och nordpolen smälter...iomd så ligger våran existens redan i fara då detta kommer att starta en mängd andra saker som sätter världen i ett kaos...så detta ligger liksom betydligt närmare i tiden vad gäller katastrofer...

men detta var ju inte topic direkt....

men intressant...åter till rymden och vad som kan hända enligt forskare...

//CG-47

Redigerat av Unregistered1113, 25 november 2008 - 09:05.


#48

Postad 25 november 2008 - 12:27

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

  • 902 inlägg
  • 0

Tre klipp som verkligen får en att tänka till.

Solen i perspektiv

'Hubble Deep Field

Pale Blue Dot




Hubble deep-filmen är ett av de bästa klipp jag någonsin sett...

#49

Postad 25 november 2008 - 13:22

Neophasis
  • Neophasis
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Kan ingenting om rymden men kan man inte bygga genomskinliga plexiglas liknande tunnlar från Jorden till Månen där man terminerar varje ände så att man har luft och rätt temperatur i hela tunneln?

Då kan man ju färdas ganska lätt till Månen som första anhalt utan massa farliga farkoster som kan explodera och dylikt?

Redigerat av Neophasis, 25 november 2008 - 13:23.


#50

Postad 25 november 2008 - 13:50

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Kan ingenting om rymden men kan man inte bygga genomskinliga plexiglas liknande tunnlar från Jorden till Månen där man terminerar varje ände så att man har luft och rätt temperatur i hela tunneln?

Då kan man ju färdas ganska lätt till Månen som första anhalt utan massa farliga farkoster som kan explodera och dylikt?

Intressant tanke men tyvärr en omöjlighet. Tunneln skulle nämligen kollapsa av sin egen tyngd ner mot jorden och månen. Det är alltså gravitationen som omöjliggör det hela.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.