Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Länkar till akustikkonsulter

46 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 januari 2007 - 12:31

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
I denna tråden kan ni alla tipsa, så uppdaterar vi 1:a inlägget i bokstavsordning för enkelhetens skull.
För här samlar vi information om vilka / var man hittar kunniga företag för att mäta upp sitt rum och / eller handla akustikbehandlig av
:)


Absoflex
Websida -absoflex.se


Akustikmiljö i Falkenberg AB (samarbetspartners med Svanå MiljöTeknik)
Websida - akustikmiljo.se
Reportage på HifiForum - hififorum.nu


Audio Data Lab - Ingmar Olsson
Websida - audiolab.se


Auralex (det mesta inom akustikförbättring. ÅF i Stockholm Soundware och Danmark New Musik A/S)
Websida - auralex.com


Ecophon
Websida - ecophon.se


EngelholmAudio (södra Sverige. Enkel till avancerad akustikreglering. Akustikmätningar, ger rekommendationer och säljer lösningar med Svanå's produkter)
Websida - engelholmaudio.com


Holmerup
Websida - holmerup.biz


Ino Audio-Animation
En "liten" intervju med Ingenjör Öhman - sonicdesign.se
Ino Audio - prisjakt.nu
Wänner af Ino på Faktiskt - faktiskt.se
Ino Audio på HiFiForum - hififorum.nu


Nordisol
Websida -nordisol.se


Ljudbalans (säljer absorbenter och akustikförbättrande textiler)
Websida - ljudbalans.se


Roxull
Websida - roxullakustik.com


Svanå Miljö Teknik
Websida - diffusor.com


SWEDAC
Websida -swedac-acoustic.se

Redigerat av Unregistered1041101d, 30 januari 2008 - 03:22.


#2

Postad 14 januari 2007 - 13:06

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Bra initiativ!

http://www.absoflex.se/
http://www.ecophon.se/
http://www.roxullakustik.com/


Alla som har tips på fler länkar, skriv gärna ett inlägg i tråden.

Redigerat av Joakim, 14 januari 2007 - 13:29.


#3

Postad 14 januari 2007 - 13:31

Unregistered85e43e75
  • Unregistered85e43e75
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Nordisol Akustik i Stockholm har ekofria rum som specialitet samt lagerförsäljning till de händiga. De finns även på fler orter (se web) men jag har inte koll på vad övriga kontor har för utbud och specialitet.
Mvh
Benke

#4

Postad 19 januari 2007 - 00:27

Twinsen
  • Twinsen
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Ljudbalans.se - säljer absorbenter och akustikförbättrande textiler. Ingen konsultation dock, bara försäljning.

Auralex - det mesta inom akustikförbättring. ÅF i Stockholm och Danmark.

#5

Postad 08 oktober 2007 - 11:25

EngelholmAudio
  • EngelholmAudio
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Sedan en månad tillbaka finns jag tillgänglig i södra Sverige för enkel till avancerad akustikreglering.

Jag utför akustikmätningar, ger rekommendationer och säljer lösningar med Svanå's produkter.

#6

Postad 09 december 2007 - 00:52

srna
  • srna
  • Lärjunge

  • 322 inlägg
  • 0
Finns det någon akustikkonsult i närheten av Växjö? Vill ha en mätning av lyssningsrummet för att själv efteråt kunna tillverka diffusion/absorbenter.

#7

Postad 29 januari 2008 - 21:06

vczajkow
  • vczajkow
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Audio Data Lab
Hemsida: http://www.audiolab.se/ Ingmar Olsson

#8

Postad 10 april 2008 - 08:23

gryden
  • gryden
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Dom här tycker jag är snygga, men säkert även dyra.

http://www.offecct.s...ukter.asp?FAM=5

#9

Postad 24 april 2008 - 12:36

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0

Dom här tycker jag är snygga, men säkert även dyra.

http://www.offecct.s...ukter.asp?FAM=5


mmm såg dessa i ett galleri innan idag hos https://www.minhembi...C/167181#213863 och visst är de snygga.
Har precis mailat Återförsäljaren i Helsingborg (inredningsgalleriet) och väntar pris så jag återkommer när jag vet mer om de som heter Scrunch och Swell.

Då fick jag svaret
"Vi har båda modellerna i vår utställning. Priset är 780:-/st i standardfärgerna
grå, mörkgrå och offwhite.
Swell finns även i 60 olika färger och kostar vid beställning
av minst 4 1515:-/st.
"

Edit: Tyckte själv att det lät dyrt så jag ställde frågan
"Hej

1515/st. känns en aning högt jämfört med scrunch som jag nog lära köpa 4 st. av, eller menar du 1515:-/ 4-pack för Swell?
"
Svar
"Hej igen

Både Scrunch och Swell kostar 780:- i standardfärg, 1515:- gäller övriga färger"

Så det är väl offwhite, grå och mörkgrå som kostar 780:-/st. vilket jag nu förstår när jag läser hans första svar igen ;)
vill du ha flashig röd färg eller liknande är det 1515:-



Mvh
kim

Redigerat av Unregistered33cc6995, 25 april 2008 - 11:17.


#10

Postad 24 april 2008 - 23:53

Kenny.S
  • Kenny.S
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Dessa Swell plattor såg jag i lyssningsrummet på Hifi-Punkten i Trollhättan och tänkte direkt att dessa vore perfekta för mitt rum hemma. Nu när jag sett priset Kim fick fram så har jag ändrat mig B)
Måste det vara så j*vla dyrt med absorbenter och diffusorer?
Efterlyser en sida med rimligt prissatta produkter och där man får pris på sidan. Har vart inne på en hel del av länkarna till återförsäljare av akustikmaterial men det står ju aldrig pris på sidan och då antar jag att man kan utgå ifrån att det är svinigt dyrt.

Scrunch var ju betydligt mer vettigt prissat. För det var 780kr styck när man beställde i standardfärgerna va? Skulle behöva 3-4 styck bakom soffan till att börja med. Och sedan kanske bygga vidare med fler på sidoväggarna.

Edit: Nu verkar det hela mer logiskt ;) Ska nog köpa mig 3-4st av båda sorterna och eventuellt bygga ett par egna absorbenter.

Redigerat av Kenny.S, 29 april 2008 - 03:39.


#11

Postad 25 april 2008 - 11:15

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
har editerat mitt tidigare inlägg med priser...se ovan

#12

Postad 29 oktober 2008 - 19:13

Akustik-Marcus
  • Akustik-Marcus
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Snygga ljudabsorbenter från Designfabriken, EyeandEar

http://www.designfabriken.se/

#13

Postad 12 november 2008 - 19:15

EngelholmAudio
  • EngelholmAudio
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

Finns det någon akustikkonsult i närheten av Växjö? Vill ha en mätning av lyssningsrummet för att själv efteråt kunna tillverka diffusion/absorbenter.

Jag har ca 10 mil till dig vilket inte känns omöjligt.

Redigerat av EngelholmAudio, 12 november 2008 - 19:27.


#14

Postad 14 december 2008 - 23:57

Kleppan
  • Kleppan
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Om det är någon i GBG-området som vill köpa akustikplattor och konstruktion så hör av er till mej för priser.

Jag jobbar som undertaksmontör och kan få fram material. Kan även montera tak åt er som vill oxå.

Vi använder oss av Ecophons produkter mestadels. Men oftast brukar det vara svarta tak som är populärt i hemmabio miljöer så det är ingen lagervara oftast och måste beställas.

Det finns i princip inga begränsningar på hur/vilka taktyper man kan få. Men den vanligaste är ett synligt bärverk med en så kallad kant A platta. Den ligger i konstruktionen och är slät. Det finns olika ytor på plattan. Kant A är den billigaste varianten. Finns som 60x60cm plattor och 60x120.
Kant E är en platta som ligger i konstruktionen men är nersänkt från 5-10 mm.
Kant D är en platta som döljer konstruktionen helt, väldigt snygg faktiskt. Gjorde ett svart (men jobbar vitt =P) sådant tak på en arkitektfirma för inte så länge sedan.
Kant B limmas rakt på befintligt tak. ingen konstruktion
Kant C skruvas upp med klipps, ingen konstruktion

Se länk för profilsnitt: http://www.ecophon.s...ge____3437.aspx
Klicka sedan på dom olika kanttyperna till vänster på sidan

Konstruktionen finns i vitt, svart, krom, mässing, galv och silver som standard

Likaså finns väggabsorbenter, oftast med en starkare glasfiberliknande yta.

Takplattor i kant A,B,C,D och E finns från 15mm-40mm tjocklek. Kan även få 40mm med limmad gips uppe på. Finns endast i kan A och E. Denna platta är för att dämpa ljud som kommer "ovanifrån" och tränger inte igenom taket.

Många tror att akustik tak är billigt, det är det inte kan jag lova.

Skall ni köpa några få kvadrat som det oftast handlar om i biorum så är det sällan billigt att köpa in så lite. Vi som jobbar med tak köper kanske några tusen kvadrat i ett bräde, då blir det billigt. Men i normala byggnader är det nästan uteslutet vita tak som gäller.

Men ni är välkomna att höra av er på [email protected] så skall jag ge er offert eller tips.

#15

Postad 25 augusti 2009 - 20:07

Åttioåtta
  • Åttioåtta
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
LN Akustikmiljö är enligt mig i topp klass med extremt hög kompetens. Hemsidan är akustik.nu har dock märkt att den inte uppdateras så ofta, men tjänsterna finns det inget att klaga på. Kan varmt rekomendera till er som är ute efter kvalité :)

#16

Postad 29 december 2009 - 14:44

Joakim Scholander
  • Joakim Scholander
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Dessa Swell plattor såg jag i lyssningsrummet på Hifi-Punkten i Trollhättan och tänkte direkt att dessa vore perfekta för mitt rum hemma. Nu när jag sett priset Kim fick fram så har jag ändrat mig :)
Måste det vara så j*vla dyrt med absorbenter och diffusorer?
Efterlyser en sida med rimligt prissatta produkter och där man får pris på sidan. Har vart inne på en hel del av länkarna till återförsäljare av akustikmaterial men det står ju aldrig pris på sidan och då antar jag att man kan utgå ifrån att det är svinigt dyrt.

Scrunch var ju betydligt mer vettigt prissat. För det var 780kr styck när man beställde i standardfärgerna va? Skulle behöva 3-4 styck bakom soffan till att börja med. Och sedan kanske bygga vidare med fler på sidoväggarna.

Edit: Nu verkar det hela mer logiskt :D Ska nog köpa mig 3-4st av båda sorterna och eventuellt bygga ett par egna absorbenter.


Hej Kenny,
Välkommen att titta in hos oss: www.soundab.se.
Vi har startat den verksamhet du frågar efter. Webbshop för designade ljudabsorbenter. Vi börjar med ljudabsorberande tavlor från AKUART och OFFECCT SOUNDWAVE designade akustikpaneler. Inom kort kommer vi också erbjuda ännu större bredd av produkter som också kommer kunna tillfredsställa en målgrupp som har önskemål om lägre prisnivåer, men med bibehållen design.

#17

Postad 29 december 2009 - 14:52

Joakim Scholander
  • Joakim Scholander
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Hej,
lägg gärna till Sound Absorption Akustisk Inredning AB i förteckningen längst upp.
www.soundab.se

Jag är en av grundarna och vi säljer designade ljudabsorbenter genom distanshandel / webbhandel.
Du kan också ringa in för fri rådgivning.

Initialt sortiement:
Offecct Soundwaves produkter samt Akuart ljudabsorberande konst och tavlor.

Vi utökar under januari med flera leverantörer, och kommer då också kunna erbjuda sortiment i mediumprissegmentet.

#18

Postad 20 januari 2010 - 22:28

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 1

Hej Kenny,
Välkommen att titta in hos oss: www.soundab.se.
Vi har startat den verksamhet du frågar efter. Webbshop för designade ljudabsorbenter. Vi börjar med ljudabsorberande tavlor från AKUART och OFFECCT SOUNDWAVE designade akustikpaneler. Inom kort kommer vi också erbjuda ännu större bredd av produkter som också kommer kunna tillfredsställa en målgrupp som har önskemål om lägre prisnivåer, men med bibehållen design.


problemet skulle väl vara att ni är precis så svindyra som Kenny beklagar sig om... <_<

#19

Postad 24 januari 2010 - 18:05

Unregisteredbda217ff
  • Unregisteredbda217ff
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0

problemet skulle väl vara att ni är precis så svindyra som Kenny beklagar sig om... :unsure:



Håller helt med! För dyrt helt enkel.

10st absorbenter kostar lika mycket som en väldigt bra högtalare. Jag tror knappast det är lika avancerat att skära ut fomer på lite skummatrial som att konstruera en högtalare.

Det är helt orimligt att ta betalt så mycket...

#20

Postad 10 februari 2010 - 11:48

Joakim Scholander
  • Joakim Scholander
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Hej,
Jag har full respekt för att många, inklusive jag själv, anser att det är mycket pengar.
Och vi vill erbjuda produkter och lösningar för varje persons tycke, smak och plånbok.

Därför har vi precis idag lanserat vår egen ljudabsorbent. Vet inte om det räcker ända ner i prisnivå för varje persons plånbok, men det är i alla fall högeffektiva A-klassade ljudabsorbenter i bockad metallram, svart eller matt silver, till ungefär halva priset jämfört med många andra designalternativ. Säljs i 4-pack eller 10-pack.

Vi har också lanserat Vicoustics ljudabsorbenter. Väljer du dem utan tygklädsel blir det ocskå hyfsat plånboksvänligt.

Vicoustics ljudabsorbenter
Soundab Ljudabsorbenter i metallramar

Bästa hälsningar,

Joakim, verksamhetsansvarig, Soundab.se

#21

Postad 12 mars 2010 - 22:20

Unregistered22f04b3b
  • Unregistered22f04b3b
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej alla
Jag har precis som ni letat med ljus och lykta efter lite billigare schyssta ljudabsorbenter och pratade med absoflex och dom har startat http://www.akustikshopen.se

Där finns alla undertaksvarianter till överkomliga priser från paroc, ecophon osv. + deras egna absorbenter som verkar vara riktigt schyssta. Dom sa också att sortimentet kommer utökas ännu mer...

Dom gör också ljudmätningar...

#22

Postad 22 mars 2010 - 17:04

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Hej alla
Jag har precis som ni letat med ljus och lykta efter lite billigare schyssta ljudabsorbenter och pratade med absoflex och dom har startat http://www.akustikshopen.se

Där finns alla undertaksvarianter till överkomliga priser från paroc, ecophon osv. + deras egna absorbenter som verkar vara riktigt schyssta. Dom sa också att sortimentet kommer utökas ännu mer...

Dom gör också ljudmätningar...

Det är inte så att du jobbar/äger affären ifråga?
Med tanke på att du skapat en ny användare och länkat dit i båda dina inlägg.

Redigerat av Squeezemaster, 22 mars 2010 - 17:05.


#23

Postad 22 mars 2010 - 23:21

Unregistered22f04b3b
  • Unregistered22f04b3b
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Det är inte så att du jobbar/äger affären ifråga?
Med tanke på att du skapat en ny användare och länkat dit i båda dina inlägg.

Nej!
Bara väldigt nöjd, skall snart montera Sombra i källarrn...
Återkommer med bilder om jag lyckas!

Redigerat av Unregistered22f04b3b, 22 mars 2010 - 23:24.


#24

Postad 16 november 2010 - 12:44

944t
  • 944t
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Hej,

Jag jobbar med ett projekt på Chalmers där ett företag, Abinitio, har kontaktat oss för att göra en marknadsanalys. Jag undrar vad ni tycker om produkten?

Postad bild

Abinitio

Redigerat av 944t, 22 november 2010 - 15:11.


#25

Postad 21 november 2010 - 21:36

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Hej,

Jag jobbar med projekt på Chalmers där ett företag, Abinitio, har kontaktat oss för att göra en liten marknadsanalys. Jag undrar vad ni tycker om produkten?


Ser ut som något som dämpar höga frekvenser men inte mycket mer ty för det krävs det tjockare grejer med mer material i (och för de lägre frekvenserna placerat längre från väggen). Som så mycket annat i den vägen så är det sannolikt väldigt dyrt också.

.

#26

Postad 22 november 2010 - 15:15

944t
  • 944t
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Ser ut som något som dämpar höga frekvenser men inte mycket mer ty för det krävs det tjockare grejer med mer material i (och för de lägre frekvenserna placerat längre från väggen). Som så mycket annat i den vägen så är det sannolikt väldigt dyrt också.

.


Hej, Tack för ditt svar.
Det stämmer bra att de mest dämpar höga frekvenser, jag bifogar ett test som gjordes med produkterna.
http://abinitio.se/pdf/akustik2.pdf

Priset ligger i linje med de dyrare ljudabsorbenterna på marknaden nu.

#27

Postad 14 oktober 2011 - 22:47

Unregisteredd490d823
  • Unregisteredd490d823
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hej har eventuellt Soundwave swell plattor till salu för 400 kr st, hör av er till min mail vid intresse :) [email protected]

#28

Postad 10 januari 2012 - 12:55

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 1
Thomann är väl ganska billiga? http://www.thomann.d...ka-element.html

#29

Postad 11 januari 2012 - 05:59

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Akustikprodukter som faktiskt fungerar och som man inte behöver köpa många för att märka skillnad: GIK Acoustics www.gikacoustics.com / www.gikacoustic.co.uk.

Till hälften eller tredjedel av priset av vad man får betala för effektiva produkter. Glöm Thomann´s skum. Det vittrar sönder med tiden och du behöver ofantliga mängder för en aning skillnad längre ner i registret.

#30

Postad 11 januari 2012 - 09:28

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0

Akustikprodukter som faktiskt fungerar och som man inte behöver köpa många för att märka skillnad: GIK Acoustics www.gikacoustics.com / www.gikacoustic.co.uk.

Till hälften eller tredjedel av priset av vad man får betala för effektiva produkter. Glöm Thomann´s skum. Det vittrar sönder med tiden och du behöver ofantliga mängder för en aning skillnad längre ner i registret.

Vad blir frakten från uk?

Edit: 72£

Redigerat av Unregistered710b3906, 11 januari 2012 - 09:35.


#31

Postad 11 januari 2012 - 17:46

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Beställer man över £1200 (på sidan står det exklusive UK vat) så är det fraktfritt. Mycket pengar men gör man ett fullständigt jobb med basen; dvs tar alla hörn från golv till tak så kommer man lätt upp i den summan. Blir många tusenlappar sparade i frakt. Har man plats för dem (kan även monteras i tak då de inte väger mer än ca 10 kg) så är Soffit Traps den mest kostnadeffektiva varianten - 1 ST= 2 1/2 Tricorners i effekt. Står inte på hemsidan men ett tips jag fick från Bryan.

#32

Postad 19 maj 2012 - 23:06

beater
  • beater
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0
Jag monterar och säljer akustikundertak i Skåne. Sombra kant A, brukar vara populärast, och mest prisvärt i "biorum".
Kontakta mig via pm ifall intresse finns.

#33

Postad 16 oktober 2012 - 16:47

Unregistered610ae6fc
  • Unregistered610ae6fc
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
Någon som har koll på akustikkonsulter i Karlstad/Örebro trakten? Har en betongbunker som måste tas itu med :)

#34

Postad 22 oktober 2012 - 05:37

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Kan rekommendera Jens Eklund på Resonator Stockholm. Han mätte & gjorde byggbeskrivning på mitt rum som blev riktigt bra enligt mig själv. Helt rimlig prissättning också (både på jobb samt diffusor)!

Han har även en fin diffusor.

http://resonatorstoc...com/optiffuser/
http://www.faktiskt....ewtopic&t=50405

#35

Postad 24 oktober 2012 - 00:08

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

  • 273 inlägg
  • 0
Är ljudabsorbenterna ifrån http://www.sofsci.com/sv något att ha? Någon som har testat??

#36

Postad 24 oktober 2012 - 04:51

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Är ljudabsorbenterna ifrån http://www.sofsci.com/sv något att ha? Någon som har testat??



Finns en hel sträng som behandlar ämnet ifråga här:

https://www.minhembi...howtopic=299370

:)

Redigerat av BioHiFi, 24 oktober 2012 - 04:52.


#37

Postad 24 oktober 2012 - 10:57

Unregistered112481df
  • Unregistered112481df
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Kan detta vara nått intressant:

http://www.bullerbekamparen.se/

#38

Postad 25 oktober 2012 - 02:05

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

  • 273 inlägg
  • 0
Fasen va dyrt de är! Skall jag dämpa alla mina hörn behöver jag 8 st super, plus att jag vill nog ha 3 st Hertz... Kostar ju 10 000 tusen:) Svettigt, men de är de nog värt!

#39

Postad 25 oktober 2012 - 09:28

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Fasen va dyrt de är! Skall jag dämpa alla mina hörn behöver jag 8 st super, plus att jag vill nog ha 3 st Hertz... Kostar ju 10 000 tusen:) Svettigt, men de är de nog värt!


Tror inte du behöver så många - i vart fall inte om man ser på vad de som skrivit i den där tråden säger: Fyra, eller till och med två, verkar räcka ganska långt.

#40

Postad 25 oktober 2012 - 14:45

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

  • 273 inlägg
  • 0
Mmm, jag får nog börja med fyra super & tre Hertz! Grejen är att jag har flyttat, så rummet ser inte ut som de gör i mitt galleri längre... Skall försöka lägga ut lite bilder imon så du ser hur jag tänkt... Skall även beställa två subbar till så de blir fyra totalt:)

#41

Postad 21 november 2012 - 10:05

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0
Ett par paket isolerskivor från byggmax, sen ett fint svart tyg från typ ikea och sy ihop och ställa i hörnen
om man har plats borde oxå funka rätt bra eller? Jag vet flera som provat och varit nöjda med det.
Billigt och tillräclkigt bra?

#42

Postad 21 november 2012 - 10:10

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Funkar gör det säkert, men inom vilja register och hur effektivt?

Antingen så bör man köra på färdiga produkter som kan redovisa vad det gör (t.ex. sofscis) eller så bör man kontakta en akustiker som räknar på det åt en. Olika isoleringar fungerar helt olika, man kan inte bara ta första bästa.

Jag lärde mig detta den jobbiga (och dyra vägen...).

#43

Postad 24 november 2012 - 19:38

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Tror inte du behöver så många - i vart fall inte om man ser på vad de som skrivit i den där tråden säger: Fyra, eller till och med två, verkar räcka ganska långt.


Sanning med modifikation, för bästa resultat måste man täcka alla hörnen, från golv till tak. Då får man ut max. Helt klart är det bättre med två stycken SCC än ingenting alls, men om inte det finns nån till i hushållet som måste tycka till och det inte finns några andra estetiska hinder, så ska man täcka alla hörn från golv till tak.

#44

Postad 24 november 2012 - 19:48

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Funkar gör det säkert, men inom vilja register och hur effektivt?

Antingen så bör man köra på färdiga produkter som kan redovisa vad det gör (t.ex. sofscis) eller så bör man kontakta en akustiker som räknar på det åt en. Olika isoleringar fungerar helt olika, man kan inte bara ta första bästa.

Jag lärde mig detta den jobbiga (och dyra vägen...).


Så sant som det var sagt. Seriösa byggen kräver en riktig uppmätning av rummet innan man går loss och införskaffar prylar.

#45

Postad 07 januari 2013 - 11:20

11112222
  • 11112222
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 1
Det beror hur mycket pengar man vill lägga. I de flest fall kan man bygga egna absorbenter som ger utmärkt absortion. Har man ett bio system som man lagt ut 100.000 + kanske man vill mäta upp.
Här kommer en länk till en samling med mätvärden för olika mtrl. Om du kollar igenom listan kan du se hur ett mtrl från byggvaruhuset dämpar beroende på tjocklek och vikt/m3.
http://www.bobgolds....oefficients.htm

MVH, Martin

Redigerat av AlexanderE, 21 september 2013 - 09:19.
Tog bort onödig länk


#46

Postad 10 oktober 2014 - 15:08

Unregistered05253787
  • Unregistered05253787
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 1
Sounds of Science - Erbjuder akustikkonsultation

#47

Postad 28 november 2017 - 15:46

EssentialSolutions
  • EssentialSolutions
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Essential Solutions, akustikkonsultationer, distribution av Sounds Of Science produkter i Sverige och Norge.
 

[email protected]

[email protected]

 

0736555388

 

Kontor i Uppsala och Karlskoga. Showroom i Karlskoga.

www.sofsci.com/sv





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.