Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Whiskytråden

4731 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1701

Postad 29 februari 2012 - 09:42

Unregisteredc17c0c25
  • Unregisteredc17c0c25
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Får ta å testa det :)

#1702

Postad 29 februari 2012 - 15:00

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Köpte på mig en Flaska Bowmore 15 år Darkest,riktigt rökig ska den va har inte öppnat än :)


Bowmore Darkest sägs vara riktigt bra, är lite sugen på den jag också. Höll på att bli en Old Pulteney 21 också senast, men den hade precis hunnit ta slut.

#1703

Postad 02 mars 2012 - 20:12

Unregisteredc17c0c25
  • Unregisteredc17c0c25
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Testat bowmoren nu och riktigt god med eller utan en skvätt vatten,lagom rökig,trodde den skulle vara mer rökig dock god:)

Redigerat av Unregisteredc17c0c25, 02 mars 2012 - 20:14.


#1704

Postad 05 mars 2012 - 14:39

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Tusan vad Ardbeg Corrywreckan är bra! Börjar nästan tycka det är jämnt skägg mellan den och Uigeadail. Har Airigh Nam Beist(omöjligt att stava till) också, nästan lika bra som de adra två.
Andra Ardbeg att rekommendera någon? :)

#1705

Postad 06 mars 2012 - 12:56

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Tusan vad Ardbeg Corrywreckan är bra! Börjar nästan tycka det är jämnt skägg mellan den och Uigeadail. Har Airigh Nam Beist(omöjligt att stava till) också, nästan lika bra som de adra två.
Andra Ardbeg att rekommendera någon? :)


Rollercoaster tycker jag är bättre än de tre och då gillar jag ändå dem alla. Sen har jag en oöppnad Alligator som väntar på att bli smakad också. Skall bli spännande!

#1706

Postad 06 mars 2012 - 13:23

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Hade äran att få smaka en 14 årig Ardbeg, destillerad 1991... Jämförde den sida vid sida med standard 10'an och jäklar vilken skillnad det var!
Lukten var väldigt lik varandra, man kände direkt att det var en Ardbeg man hade i glaset med små skillnader.
Smaken däremot var en helt annan. Visst kände man igen sig direkt men det märktes att det var en helt annan Ardbeg. Destillerad under de hårda tiderna under 90-talet, innan man lade ner destilleriet verkar ha satt sin prägel på drycken. Den kändes fylligare och var en stor överraskning. Att det är en singel cask gör givetvis sitt, men jag tyckte personligen att den hade allt det en standard Ardbeg saknat. Kanske fulländad är ett överdrivet ord, men förbannat god var den! :)

#1707

Postad 06 mars 2012 - 19:09

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Rollercoaster tycker jag är bättre än de tre och då gillar jag ändå dem alla. Sen har jag en oöppnad Alligator som väntar på att bli smakad också. Skall bli spännande!

Rollercoaster är ju inte så lätt att få tag på tyvärr. Fick ju erbjudande att köpa från "the committee" men vet inte hur det funkar med privatimport.
Alligator finns ju på bolaget så den skall jag prova snarast möjligt. :)

#1708

Postad 06 mars 2012 - 19:13

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Hade äran att få smaka en 14 årig Ardbeg, destillerad 1991... Jämförde den sida vid sida med standard 10'an och jäklar vilken skillnad det var!
Lukten var väldigt lik varandra, man kände direkt att det var en Ardbeg man hade i glaset med små skillnader.
Smaken däremot var en helt annan. Visst kände man igen sig direkt men det märktes att det var en helt annan Ardbeg. Destillerad under de hårda tiderna under 90-talet, innan man lade ner destilleriet verkar ha satt sin prägel på drycken. Den kändes fylligare och var en stor överraskning. Att det är en singel cask gör givetvis sitt, men jag tyckte personligen att den hade allt det en standard Ardbeg saknat. Kanske fulländad är ett överdrivet ord, men förbannat god var den! :)

Lyckliga du. Jag drömmer om att få prova det "gamla" Ardbeg. Är själv så glad att destilleriet återstartades att jag ibland köper en Glenmorangie av ren tacksamhet. :)

#1709

Postad 11 mars 2012 - 12:26

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0

Tusan vad Ardbeg Corrywreckan är bra! Börjar nästan tycka det är jämnt skägg mellan den och Uigeadail. Har Airigh Nam Beist(omöjligt att stava till) också, nästan lika bra som de adra två.
Andra Ardbeg att rekommendera någon? :)


Corryveckan är inte så söt som Uigeadail men jag har svårt att hålla den ena före den andra, beror på vad man är sugen på. Alligator är också god men jag tycker nog mindre om den, lite annorlunda smak. Annars skulle jag slå ett slag för Lagavulins destillers edition (1994 är något bättre än 1993) som precis som Uigedail är baserad på sherry-fat. Det är nog den som är mest lik. Juras Prophecy är också liknande och en favorit hos mig.

#1710

Postad 11 mars 2012 - 15:53

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Vad gäller rökwhisky föredrar jag nog oftast de lite "torrare". Kanske därför Lagavulin 16 är något av det bästa jag vet. Men visst skall jag prova DE.

Vissa av Bowmore:s fatexperiment gillar jag tex. inte alls medan standardtolvan är riktigt bra.

Jura är klart intressant, har haft ett par pavor "Superstition", och det man köper igen lär ju vara bra. :)

#1711

Postad 11 mars 2012 - 16:34

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0

Vad gäller rökwhisky föredrar jag nog oftast de lite "torrare". Kanske därför Lagavulin 16 är något av det bästa jag vet. Men visst skall jag prova DE.

Vissa av Bowmore:s fatexperiment gillar jag tex. inte alls medan standardtolvan är riktigt bra.

Jura är klart intressant, har haft ett par pavor "Superstition", och det man köper igen lär ju vara bra. :)

Laga 16 åriga är något av en favorit här hemma också, dock vet jag inte om jag fått mer smak för dyrare whiskys eller om dom blivit sämre på senare dar.

#1712

Postad 11 mars 2012 - 16:44

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Laga 16 åriga är något av en favorit här hemma också, dock vet jag inte om jag fått mer smak för dyrare whiskys eller om dom blivit sämre på senare dar.

Lär variera lite mellan olika tappningar. Skulle inte vilja leva med bara Lagavulin om man säger så. Men kommer alltid tillbaka till den på nåt vis. Finns ju ett antal sådana whisky:s, som tex. Glenfarclas 15 för min del.
Vad är det för något dyrare du fått smak på nu då? Det låter ju inte bra alls. :)

#1713

Postad 11 mars 2012 - 17:56

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Unnade mig en Uigeadail igår hos Biskoppens Armar.... den var ju mycket bättre än jag hade förväntat mig. Som Ralfy utrycker det: Ardbeg är som en lägereld med några trevliga vänner och Uigeadail är när en av dom tagit med sig marshmallows. Stämmer rätt bra. :) Kommer bli ett garanterat inköp av den inom en snar framtid, men för tillfället har jag gett mig själv köpstopp tills att jag tömt ett par flaskor.

För övrigt så la jag rabarber på en pava Longrow Burgundy Wood samt att jag fick en Old Pulteney 21 av min syster i en omotiverad present... allt på samma vecka. Så ibland är livet allt bra spännande. :)

#1714

Postad 11 mars 2012 - 23:43

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0

Vad gäller rökwhisky föredrar jag nog oftast de lite "torrare". Kanske därför Lagavulin 16 är något av det bästa jag vet. Men visst skall jag prova DE.

Vissa av Bowmore:s fatexperiment gillar jag tex. inte alls medan standardtolvan är riktigt bra.

Jura är klart intressant, har haft ett par pavor "Superstition", och det man köper igen lär ju vara bra. :)


De flesta från Jura är ju inte speciellt rökiga men just Prophecy är undantaget. Annars tycker jag nog deras 16-åriga är bättre än Superstition trots helt avsaknad av rök. Har även ett par Jura special editions som inte går av för hackor men även de är utan rök.

Bowmore är inte någon stor favorit, ännu i alla fall. Jag köpte mig en kul 16-årig när jag var i Bowmore i somras. Den hade lagrats på rödvinsfat och fick då en minst sagt annorlunda smak. Vanlig 12-årig Bowmore är väl OK men inte i klass med Uigeadail. Tycker nog 17-åriga är bättre då.

"Vanlig" Lagavulin 16 års har inte samma fyllighet som deras distillers edition.

#1715

Postad 12 mars 2012 - 12:20

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0

Vad är det för något dyrare du fått smak på nu då? Det låter ju inte bra alls. :)


Alla dessa förbenade Distillers Editions :P.

Smakade för övrigt en Caol Ila från 1982 i helgen, en upplevelse måste jag säga.
Om man är ute efter fyllighet så är det absolut något att rekommendera, inte lika rökig som vanliga men fortfarande riktigt rökig och komplex som bara den. Och oljig, riktigt oljig, typ dricka ett glas olivolja.

#1716

Postad 12 mars 2012 - 12:47

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Alla dessa förbenade Distillers Editions :P.

Smakade för övrigt en Caol Ila från 1982 i helgen, en upplevelse måste jag säga.
Om man är ute efter fyllighet så är det absolut något att rekommendera, inte lika rökig som vanliga men fortfarande riktigt rökig och komplex som bara den. Och oljig, riktigt oljig, typ dricka ett glas olivolja.


Det ger som en extra dimension om oljigheten sitter rätt... Smakade en 31 årig Bunna från 1974 som var det absolut godaste jag haft i munnen i hela mitt liv. Den hade allt man kan önska sig av en whisky. Enda problemet var att den tog slut alldeles för fort och är för dyr för att man skall ha råd med en hel flaska själv. :)

#1717

Postad 12 mars 2012 - 16:24

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Oljig whisky! :wub:
Det bästa jag provat i "genren" är Hanyu "nice butt". Helt enkelt två sumobrottare på flaskan, därav namnet. Här fanns den japanska fruktigheten(drakträd?), en underbar rök typ charkuteri och så denna olja....Helt klart det bästa jag provat. Kan än idag plocka fram den ur smakminnet och känna den på tungan.
Hanyu kan man inte lösa idag men ersättaren Chichibu har börjat säljas, får man försöka få tag på. :)

#1718

Postad 18 mars 2012 - 11:06

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0
Födelsedagswhiskyn provad nu. En Port Ellen 1882/2011 (cask2043) blev det. Den hade nog den längsta eftersmaken av all whisky jag provat men inte så mycket i början. Tyvärr var det den godaste whiskyn jag har, kommer kosta mycket att överträffa den.

#1719

Postad 18 mars 2012 - 23:27

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Wow... gissar att det skall vara 1982/2011!? :)

Var smått sugen på att testa en Port Ellen igår när jag besökte Ardbeg Embassy, men jag fegade ur och tog en Aberlaur a'bunnadh... Riktigt trevlig whisky. Inte riktigt i klass med Mortlach 16 Flora & Fauna, men absolut något jag kommer köpa hem i framtiden.

#1720

Postad 21 mars 2012 - 10:28

Unregisteredc17c0c25
  • Unregisteredc17c0c25
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Senaste två,en rök en icke :)
Postad bild

#1721

Postad 22 mars 2012 - 02:15

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Är lite sugen på att köpa en bra whisky för att se om jag gillar det.
Har egentligen bara smakat kylskåpskalla shotar av den billigaste som finns på bolaget, inte så gott .och det är den enda erfarenheten jag har :)

Vad ska jag tänka på när jag väljer?
Vill helst köpa nån som är i en fin förpackning så jag kan ha den framme :)
Vet inte hur mycket jag vill betala heller eftersom jag inte vet vad jag gillar eller om jag ens gillar någon.
Tips mottages :)

Redigerat av andreassofus, 22 mars 2012 - 06:34.


#1722

Postad 22 mars 2012 - 08:12

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0
Om jag var du skulle jag börja med någon speyside/highland malt.
Old Pultney och anCnoc är två riktigt fina whiskys och är inte dyra för den delen :).

edit: Och även bra nybörjar whiskys, glömde jag skriva :)

Redigerat av Unregistered710b3906, 22 mars 2012 - 08:14.


#1723

Postad 22 mars 2012 - 10:32

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Om jag var du skulle jag börja med någon speyside/highland malt. Old Pultney och anCnoc är två riktigt fina whiskys och är inte dyra för den delen :). edit: Och även bra nybörjar whiskys, glömde jag skriva :)


Mycket bra val av whisky om man inte vill ha allt för komplexa och starka varor. Glenmorangie & Auchentoshan skulle jag också rekommendera.
Men det bästa tipps jag kan ge är att ge whiskyn tid och inte bara smälla ner den iskall som en shot. Lukta, smutta, vattna lukta igen... sen är man ett steg närmare himelriket. :)

Två klassiker som faller de flesta i smaken om man ser till försäljningssiffror är The Glenlivet och Glenfiddich, helt okej whisky men personligen tycker jag att dom hade kunnat förbättras genom att inte kylfiltrera och höja alkoholhalten till runt 46%. Som det är nu känns dom lite för "mainstream" och blendedorienterade. Men då det är det den stora massan vill ha så tror jag inte att dom kommer ändra receptet inom en överskådlig framtid.

#1724

Postad 22 mars 2012 - 11:47

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Är lite sugen på att köpa en bra whisky för att se om jag gillar det.
Har egentligen bara smakat kylskåpskalla shotar av den billigaste som finns på bolaget, inte så gott .och det Är den enda erfarenheten jag har :)

Vad ska jag tÄnka på nÄr jag vÄljer?
Vill helst köpa nån som Är i en fin förpackning så jag kan ha den framme :)
Vet inte hur mycket jag vill betala heller eftersom jag inte vet vad jag gillar eller om jag ens gillar någon.
Tips mottages :)

Utan tvekan Redbreast 12! Denna kan ingen tycka illa om och samtidigt komplex och intressant nog för värsta konessören. En superwhisky helt enkelt. 400Kr kostar den, finns i vissa butiker annars beställer man och har den på ett par dagar.

#1725

Postad 22 mars 2012 - 13:41

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Tack för era tips alla. Då har jag lite att välja på. Är det så att ju rökigare en whisky är destå mer komplex är den? Betyder det samtidigt att den är mer svårdrucken?
Ska ta mig en tur till bolaget sen och se vad dom har :)

#1726

Postad 22 mars 2012 - 13:48

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0

Tack för era tips alla. Då har jag lite att välja på. Är det så att ju rökigare en whisky är destå mer komplex är den? Betyder det samtidigt att den är mer svårdrucken?
Ska ta mig en tur till bolaget sen och se vad dom har :)

Nej, det finns whiskys som bara smakar rök och inte så mycket mer, och orökiga som är väldigt smakrika och komplexa :)

#1727

Postad 22 mars 2012 - 13:56

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
ok lite svårt och veta vad man ska välja , är det stor smakskillnad mellan irlänsk och skotsk whisky? om det står blended på flaskan, då är det oftast inte mycket att ha eller? utan det ska vara single malt eller?

#1728

Postad 22 mars 2012 - 13:59

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0

ok lite svårt och veta vad man ska välja , är det stor smakskillnad mellan irlänsk och skotsk whisky? om det står blended på flaskan, då är det oftast inte mycket att ha eller? utan det ska vara single malt eller?

Nja, finns fina blends också :P....
Men att köra på en fin Single Malt är alltid ett säkert kort i alla fall :).
Har inte så mycket erfarenhet av Irlänska whiskys förutom dom vanligaste (bjudwhisky som dom kallas), jameson, Tullamore dew, mfl och dom är lättdruckna och funkar i irish coffee :P

Redigerat av Unregistered710b3906, 22 mars 2012 - 14:03.


#1729

Postad 22 mars 2012 - 14:03

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0

ok lite svårt och veta vad man ska välja , är det stor smakskillnad mellan irlänsk och skotsk whisky? om det står blended på flaskan, då är det oftast inte mycket att ha eller? utan det ska vara single malt eller?


För mig personligen så klarar jag definitivt inte av blended utan en riktig whisky skall vara single.

Har nog aldrig testat en irlänsk men skotsk är rena drömmen. Och där föredrar jag en riktigt tjärig och rökig islay alla dagar i veckan.

Fick för övrigt en Mackmyra Vit hund av kompisarna häromdagen. De hade trott att det var en vanlig whisky men tji fick både dom och jag när vi öppnade påsen.

#1730

Postad 22 mars 2012 - 14:05

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
ok, tackar för svaren. ska be om råd i butiken också och se vad dom säger.

#1731

Postad 22 mars 2012 - 15:02

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Auchentoshan är startad av en Irländsk familj därför är den också trippeldestillerad som en Irländsk whisky men jag tycker att den har lite mer djup och smak än Irländska whisky vanligtvis har.
Springbank har ett märke som heter Hazelburn som är Skottlands andra (av två?) trippeldestillerade whisky. Har inte smakat den, men är sugen på att skaffa Hazelburn CV som kostar 595,- på Bolaget.

#1732

Postad 22 mars 2012 - 16:02

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Faktum är att några av de allra bästa är just blends. Hibiki 17, Ballantines 17 och nämnda Redbreast är heller ingen single i egentlig mening.
En billig blend är ju till största delen ren sädessprit, medan en dyr till största delen är single(ibland upp till 80%).
Ballantines 17 är enligt min, och många andras, mening tex. något av det bästa som finns, medan samma firmas std. tappning är något av det sämsta(tycker jag). Anar att det inte finns mycket singel i den sistnämnda.

Men över lag är singel mycket bättre, inget snack om saken.

Sedan är det snarare så, vad gäller komplexitet, att kraftig rök tenderar att dölja andra smaker. Ofta är det så att man i början söker "rökkickar" eftersom det är en så häftig upplevelse med en riktig rökborste. Men sedan brukar de flesta upptäcka att även de lite timidare sorterna har oerhört mycket att erbjuda. En whisky som har allt och ändå är väldigt snäll är Lagavulin 16. En av de sorter jag inte kan leva utan.

Redigerat av laddie15, 23 mars 2012 - 15:58.


#1733

Postad 22 mars 2012 - 16:22

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
min allra första whisky , hoppas den är god. :)

Bifogad fil(er)



#1734

Postad 22 mars 2012 - 16:27

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

min allra första whisky , hoppas den är god. :)

Det är den! Kolla gärna historien om den också. Staden Wick:s historia som hamnstad och allt det där ger alltid en extra dimension tycker jag. Kluckandet när man häller upp skall tydligen erinra om detta. :)

#1735

Postad 22 mars 2012 - 16:31

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
det ska jag göra :)
hur länge kan en öppnad whisky stå utan att bli dålig? kan jag förvara den i kartongen på en bänk utan problem? har ganska varmt i lägenheten på sommaren, är det ett problem?

#1736

Postad 22 mars 2012 - 17:03

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0
Den kan nog stå tills den är urdrucken......

#1737

Postad 22 mars 2012 - 17:15

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Den kan nog stå tills den är urdrucken......

gissar du eller vet du? den blir med andra ord aldrig dålig?

#1738

Postad 22 mars 2012 - 17:35

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0

gissar du eller vet du? den blir med andra ord aldrig dålig?


Jag har haft ett par som stått "öppnade" (det är ju trots allt bara plasten runt korken som man tar bort) och jag har inte märkt att de skulle blivit sämre.

Och de tar slut snabbare än vad man kan tro :)

Saxat från ett annat forum:

Det här kommer upp då och då och det finns andra trådar om det. Generellt kan man säga att det inte finns något bäst-före-datum på en whisky. Hur länge det tar innan den oxidation som med nödvändigt förändrar flaskan när du öppnar den beror på bland annat på hur hög alkholstryrkan, hur mycket luft det är i flaskan och vad det är för typ av whisky. Är den en slatt kvar kan det gå mycket fort, är flaskan knappt skårad kan den hålla sig i åratal. Förvarar du flaskorna mörkt, stående i sin tuber så håller de länge. Det hör till undantagen att whiskyn slocknar på kortare tider än år. Men tänk på att det är godare att dricka än att samla.


Redigerat av Birkanoff, 22 mars 2012 - 17:37.


#1739

Postad 22 mars 2012 - 17:46

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
låter bra. kommer ju inte dricka whisky varje dag (tror jag inte) :P så det är ju bra att dom står sig länge. hoppas nu bara att jag tycker om det för det verkar coolt att ha en fin samling :P

#1740

Postad 22 mars 2012 - 17:51

HaDo
  • HaDo
  • Forumräv

  • 674 inlägg
  • 0

låter bra. kommer ju inte dricka whisky varje dag (tror jag inte) :P så det är ju bra att dom står sig länge. hoppas nu bara att jag tycker om det för det verkar coolt att ha en fin samling :P


Välkommen i whisky träsket!

#1741

Postad 22 mars 2012 - 17:58

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Välkommen i whisky träsket!

tack ska du ha :)

#1742

Postad 22 mars 2012 - 20:33

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

det ska jag göra :)
hur länge kan en öppnad whisky stå utan att bli dålig? kan jag förvara den i kartongen på en bänk utan problem? har ganska varmt i lägenheten på sommaren, är det ett problem?


Finns de som haft whisky ståendes öppen 10-20 år... visst förändras smaken pga oxideringen, olika mycket beroende på hur mycket luft (syre) du har i flaskan. Helst skall den stå svalt, destillerierna i USA rekommenderar inte att man skall ha med sig whiskyn när man kör genom Death Valley, där kan det bli varmare än 50 grader varmt utomhus, inne i bilen en hel del mycket varmare om inte AC'n är igång. Så du kan nog vara ganska lugn tror jag. ;)

Välkommen till whiskyträsket från mig med. Jag har OP 21år ståendes i hyllan. Återkom gärna med vad du tycker om 12 åringen. :)

Redigerat av _Lucifer_, 22 mars 2012 - 20:35.


#1743

Postad 22 mars 2012 - 20:44

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
ok då är det ju inga problem.
ska testa den i morgon tänkte jag, såg även på youtube att den blir godare med lite vatten i, så jag ska först testa utan och sen med för att se om jag märker någon skillnad.
tack för välkomnandet :)

#1744

Postad 22 mars 2012 - 20:49

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Ingen kranvatten skvätt bara, droppa i lite allt eftersom tills du är nöjd :)

Redigerat av Unregistered291b229b, 22 mars 2012 - 20:49.


#1745

Postad 22 mars 2012 - 22:21

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
nej jag såg att det var väldigt lite vatten i. typ ett kryddmått kanske.
min systers gubbe tar sitt whiskeyglas under kranen och fyller typ 50/50 :P

#1746

Postad 23 mars 2012 - 08:35

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0
Jag brukar ha ett glas vatten brevid och skeda in en eller några teskedar vatten i.

#1747

Postad 23 mars 2012 - 08:48

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0
http://www.triplem.c...20321-fwsw.html

En roligt liten video...

#1748

Postad 23 mars 2012 - 10:46

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

http://www.triplem.c...20321-fwsw.html

En roligt liten video...

Den är inte rolig alls, den är hemsk! :D

#1749

Postad 23 mars 2012 - 11:35

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0
Killen borde fan lynchas för det!

#1750

Postad 23 mars 2012 - 11:50

jarre008
  • jarre008
  • Beroende

  • 1 166 inlägg
  • 0

min allra första whisky , hoppas den är god. :)


Du måste berätta sen om du känner smaken av halm i den :P

Nädå, men jag har nyligen hamnat lite djupare i whisky-träsket och samlat på mig uppemot 10 sorter hittills runt 500kr klassen och det är ganska kul och gott. Innan vart det endast Glennfiddich, men måste säga att har den som favorit fortfarande. Men man måste ju utforska lite.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.