Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia N8 *

9135 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#8751

Postad 15 april 2012 - 21:33

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0

Inga problem, du behöver inte ursäkta dig för nå´t!
Jag har avinstallerat patchen men det strular fortfarande.
Inga problem, kan redigera video/bilder där det gör sig bäst...med datorn :)

Jag testar!

Avinstallation av patchen har ingen inverkan på vad den redan gjort.

Testat lite snabbt nu.
Bättre, nu verkar videoeditorn samt fotoeditorn fungera...dvs kan lägga snygga övergångar med mera.
Men, telefonen bootar fortfarande om ibland då jag startar någon av editorerna.

Det vill säga den beter sig likadant som den gjorde innan när programmen låg på e:?
Om det är så är problemet ett helt annat och då kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Har f.ö. testat själv nu att redigera både video och foton på en opatchad telefon och inte lyckats replikera din bugg, dvs jag lyckas inte få telefonen att hänga sig.

#8752

Postad 15 april 2012 - 21:43

Caper
  • Caper
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Väldigt märkligt.
Har provat flasha2 olika N8:or och bägge gör likdant med din senaste cfw, de hänger sig inte men bootar spontant om.
Det snurrar bara i skallen med patch hit & patch dit :)
Jag tror helt enkelt att jag sonika gör en hard reset, flashar om igen och testar.

Redigerat av Caper, 15 april 2012 - 21:44.


#8753

Postad 15 april 2012 - 22:19

Caper
  • Caper
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Hard reset *check*
Formaterat masslagringsengeten *check*
Flashat om med senaste cfw enligt din guide *check*
Öppnat videoredigeraren, bootar om!
Fattar ingenting *check*
Ger upp!! *check*

:lol:

Redigerat av Caper, 15 april 2012 - 22:19.


#8754

Postad 16 april 2012 - 10:53

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0

Hard reset *check*
Formaterat masslagringsengeten *check*
Flashat om med senaste cfw enligt din guide *check*
Öppnat videoredigeraren, bootar om!
Fattar ingenting *check*
Ger upp!! *check*

:lol:

Tala om exakt vad du gör när du "Öppnat videoredigeraren, bootar om!". Steg för steg.

#8755

Postad 16 april 2012 - 11:48

Unregistered5a89201c
  • Unregistered5a89201c
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Det kan vara rätt kinkigt med taggarna har jag märkt t o m om bandnamnet skrivits på något olika sätt kanske även skillnader vad gäller stor bokstav och sånt (osäker), men jag har fått allt att funka.
Kan rekommendera copy/paste i fält som ska ha samma information i låtarna på samma album. Omslag är ju också individuellt per låt/fil vilket kan vara bra att tänka på därför kan omslag bytas för olika låtar på samma album då kanske inte rätt omslag ligger i just den MP3:an.


Hmm.. jag har använt mig av Winamp och WMP tidigare när det gäller såna här uppgifter och trodde att de var passande fortfarande men efter diskussionen här googlade jag och hittade en länk till mp3Tag, ett gratisprogram som fungerar alldeles utmärkt. Nu har jag alla låtar i rätt folder, rätt album art och hela faderuttan.. Tack för hjälpen ändå.

#8756

Postad 16 april 2012 - 13:40

Neonknight
  • Neonknight
  • Lärjunge

  • 362 inlägg
  • 0

Hmm.. jag har använt mig av Winamp och WMP tidigare när det gäller såna här uppgifter och trodde att de var passande fortfarande men efter diskussionen här googlade jag och hittade en länk till mp3Tag, ett gratisprogram som fungerar alldeles utmärkt. Nu har jag alla låtar i rätt folder, rätt album art och hela faderuttan.. Tack för hjälpen ändå.


Winamp har jag inte använt mig av på många år utan någon speciell anledning, så det programmet kan jag inte uttala mig om, men Windows media player är i mina ögon i alla fall tämligen buggigt vad gäller i alla fall omslag och jag kan berätta ett exempel på det:
Jag gjorde nyligen ett enkelt omslag för release av en av mitt bands låtar och taggade låten med det och övrig info i programmet som jag nämnde tidigare (Tagscanner). Döm om min förvåning när detta omslag helt plötsligt utan anledning dyker upp i WMP på diverse låtar av både mycket kända artister och även mina egna inspelningar som jag inte ens tänkt tagga. Så hur som helst ger jag inte mycket för hur det hanteras med automatiken i WMP.

Bra att det löste sig i alla fall, jag tyckte själv det var rörigt innan jag hade fått kläm på det

I min bilstereo som spelar musik från ett usb minne, där kan man bara slänga in mappar med albumnamn innehållande mp3 filer med låtnamnen som filnamn och det funkar hur bra som helst och namnen kommer upp på displayen utan att man behöver lägga in taggar i mp3:an, men med telefonen måste man som sagt tagga för att det ska bli någon ordning.

#8757

Postad 16 april 2012 - 14:59

Caper
  • Caper
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Tala om exakt vad du gör när du "Öppnat videoredigeraren, bootar om!". Steg för steg.


Så här

Ibland startar den upp korrekt, ibland reboot.
Samma gäller video och fotoredigerarna.
Ibland startar programmen upp korrekt, laddar bibilioteket där jag har bilder/videor men bootar om då jag väljer vilken fil jag vill redigera.
Har även direkt från galleriet markerat en bild eller video och sedan valt redigera, funkar ibland men bootar också om ibland.

Edit: Googlade och fann en tråd med liknande problem.
Iofs bootade hans telefon om oftare och inte bara med någon av redigerarna utan i andra program också.

Detta hjälpte hans problem:

I am providing you a solution for the problem, so try to go through it. First you will require going to the menu, and then going to the settings option. After that go inside the phone setting option, then in languages, then go to the phone language. Here you have to select the language as automatic. If it is already set to automatic, then try to set it to English. Now the phone will ask you for doing a restart, so allow it to restart. Now you phone will again work fine without any problem. I think that once you will do this try on your phone you will be able to fix you issue.


Låter som ett långskott men tänkte jag nämner det.
Ska testa

Redigerat av Caper, 16 april 2012 - 15:42.


#8758

Postad 16 april 2012 - 16:45

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0

Så här

Ibland startar den upp korrekt, ibland reboot.
Samma gäller video och fotoredigerarna.
Ibland startar programmen upp korrekt, laddar bibilioteket där jag har bilder/videor men bootar om då jag väljer vilken fil jag vill redigera.
Har även direkt från galleriet markerat en bild eller video och sedan valt redigera, funkar ibland men bootar också om ibland.

Edit: Googlade och fann en tråd med liknande problem.
Iofs bootade hans telefon om oftare och inte bara med någon av redigerarna utan i andra program också.

Detta hjälpte hans problem:

I am providing you a solution for the problem, so try to go through it. First you will require going to the menu, and then going to the settings option. After that go inside the phone setting option, then in languages, then go to the phone language. Here you have to select the language as automatic. If it is already set to automatic, then try to set it to English. Now the phone will ask you for doing a restart, so allow it to restart. Now you phone will again work fine without any problem. I think that once you will do this try on your phone you will be able to fix you issue.


Låter som ett långskott men tänkte jag nämner det.
Ska testa

En spontan sak jag ser på en gång i ditt klipp är att ikonerna för både video- och fotoredigeraren inte är standard? Har du provat detta?:
Göra en total ominstallation av telefonen, dvs, formatera e: och ev. f: om du har ett extra minneskort, lägga in min cfw igen med phoenix och refurbish. Installera ingenting alls på telefonen och återställ inte något. Funkar redigerarna då? Eftersom det fungerar hur bra som helst på min telefon, hur jag än gjort med programmen har jag inte lyckats få dem att hänga sig en enda gång så misstänker jag att något annat program eller inställning på din telefon orsakar problemet och då skulle ju inte en installation av originalbelle göra någon skillnad.

Redigerat av trixeo, 16 april 2012 - 16:46.


#8759

Postad 16 april 2012 - 17:36

Caper
  • Caper
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Formaterat e: och f:
Hard reset
Lagt in din 111.30.609_v9b via Phoenix/refurbish
Startar upp utan att återställa något eller koppla Nokiakontot

Samma sak händer, bootar om!
Ser nu ett mönster.

Video: nystartad telefon så kan jag starta programmet en gång ok.
Avslutar programmet.
Provar igen att starta programmet men då bootar telefonen om då jag trycker på ikonen.

Foto: nystartad telefon så kan jag starta programmet en gång ok.
Avslutar programmet.
Provar igen att starta programmet, det drar igång ok men bootar om då jag väljer vilken bild jag vill redigera.

Detta händer konstant, varje gång likadant.

Redigerat av Caper, 16 april 2012 - 18:43.


#8760

Postad 16 april 2012 - 18:45

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0

Formaterat e: och f:
Hard reset
Lagt in din 111.30.609_v9b via Phoenix/refurbish
Startar upp utan att återställa något eller koppla Nokiakontot

Samma sak händer, bootar om!
Ser nu ett mönster.

Video: nystartad telefon så kan jag starta programmet en gång ok.
Avslutar programmet.
Provar igen att starta programmet men då bootar telefonen om då jag trycker på ikonen.

Foto: nystartad telefon så kan jag starta programmet en gång ok.
Avslutar programmet.
Provar igen att starta programmet, det drar igång ok men bootar om då jag väljer vilken bild jag vill redigera.

Detta händer konstant, varje gång likadant.

Kan någon ge mig lite utförliga instruktioner hur jag återställer till org Belle?
Om telefonen då gör likadant återstår service.

Verkar som om minnet är trasigt i telefonen.

Ok. Här kommer utförlig instruktion:
1. Kolla vilken produktkod du har på telefonen genom att slå *#0000#
2. Ladda hem originalbelle för din telefon med Navifirm+
3. Starta Navifirm+ och se till att den laddar från "Nokia Care Suite" som du väljer vid "Server".
4. I första spalten välj "Nokia N8 (RM-596)"
5. I andra spalten välj "111.30.609"
6. I tredje spaltens sökfält skriver du in din produktkod tex "059C9X8" och markera din variant i listan.
7. I fjärde spalten ska de filer som behövs för flash nu vara ikryssade förutom filen "RM-596_M006.50.emmc.fpsx" som du måste kryssa i för hand. 9 filer allt som allt.
8. Tryck sedan Download och vänta tills allt är hemladdat.
9. Lägg sedan dessa filer på rätt ställe allt enligt min guide för flash av min CFW. Du använder alltså dessa nya filer istället för de som finns i min CFW och flashar på samma vis som om du flashade min CFW.
10. Din telefon kommer efter flash att vara helt i originalskick som den var när du köpte den och ingen kan ens se att du haft en CFW på den.

Direktlänkar till filerna du behöver: (92B1AD67_RM-596_M006.50.emmc.fpsx måste döpas om till RM-596_M006.50.emmc.fpsx)
http://nds2.fds-fire...5_signature.bin
http://nds2.fds-fire...30.0609_005.vpl
http://nds2.fds-fire...30.0609_005.dcp
http://nds2.fds-fire..._prd.rofs3.fpsx
http://nds2.fds-fire...w36_v0.162.fpsx
http://nds2.fds-fire..._prd.rofs2.fpsx
http://nds2.fds-fire...011.44.uda.fpsx
http://nds2.fds-fire...u_prd.core.fpsx
http://nds2.fds-fire...06.50.emmc.fpsx

Hoppsan, kom på att det var direktlänkar till min produktkod. Glömde använda hjärnan. Ladda hem rätt till din produkt med Navifirm istället.

Redigerat av trixeo, 16 april 2012 - 19:00.


#8761

Postad 16 april 2012 - 18:56

Caper
  • Caper
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Laddar hem, testar.

Stort TACK trixeo!
Kommer med uppföljning hur det går.

#8762

Postad 16 april 2012 - 19:00

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0

Laddar hem, testar.

Stort TACK trixeo!
Kommer med uppföljning hur det går.

Hoppsan, kom på att det var direktlänkar till min produktkod. Glömde använda hjärnan. Ladda hem rätt till din produkt med Navifirm istället.

#8763

Postad 16 april 2012 - 20:26

Caper
  • Caper
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Ingen fara, jag upptäckte det själv :)

Har nu kört telefonen ett tag med original Belle och har hittills inte kunnat provocera fram omstarter.
Ingen anledning att skicka den på service för hårdvarufel.
Jag skall testa den mer under kvällen och återkommer med resultat.

#8764

Postad 16 april 2012 - 22:07

Caper
  • Caper
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Kör fortfarande stabilt med original Belle.
trixeo, blir du klok på det här?

Redigerat av Caper, 16 april 2012 - 22:08.


#8765

Postad 17 april 2012 - 05:56

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0

Kör fortfarande stabilt med original Belle.
trixeo, blir du klok på det här?

Nej tyvärr. Eftersom jag själv inte erfarit dina problem med min cfw på min telefon kan jag tyvärr inte vara till mer hjälp.

#8766

Postad 17 april 2012 - 13:16

Unregistered5a89201c
  • Unregistered5a89201c
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Winamp har jag inte använt mig av på många år utan någon speciell anledning, så det programmet kan jag inte uttala mig om, men Windows media player är i mina ögon i alla fall tämligen buggigt vad gäller i alla fall omslag och jag kan berätta ett exempel på det:
Jag gjorde nyligen ett enkelt omslag för release av en av mitt bands låtar och taggade låten med det och övrig info i programmet som jag nämnde tidigare (Tagscanner). Döm om min förvåning när detta omslag helt plötsligt utan anledning dyker upp i WMP på diverse låtar av både mycket kända artister och även mina egna inspelningar som jag inte ens tänkt tagga. Så hur som helst ger jag inte mycket för hur det hanteras med automatiken i WMP.

Bra att det löste sig i alla fall, jag tyckte själv det var rörigt innan jag hade fått kläm på det

I min bilstereo som spelar musik från ett usb minne, där kan man bara slänga in mappar med albumnamn innehållande mp3 filer med låtnamnen som filnamn och det funkar hur bra som helst och namnen kommer upp på displayen utan att man behöver lägga in taggar i mp3:an, men med telefonen måste man som sagt tagga för att det ska bli någon ordning.


+1 broder, det är för jäkla irriterande att man - till och med när man försöker vara lite ärlig och faktiskt rippar köpta cd-skivor - måste kolla och dubbelkolla att taggandet går rätt till. Naturligtvis borde ett program som ingår i själva operativsystemet Windows klara av såna här elementära uppgifter, right? Jaja, nog om det.

Jag skulle gärna se att även N8hade en möjlighet att sända ut RDS-information när man strömmar ut via FM-sändare eller Bluetooth. Andra enheter kan ju som sagt klara av det, är det en mjukvaru- eller hårdvarubegränsning som stoppar undrar jag?

#8767

Postad 17 april 2012 - 15:15

Neonknight
  • Neonknight
  • Lärjunge

  • 362 inlägg
  • 0

Jag skulle gärna se att även N8hade en möjlighet att sända ut RDS-information när man strömmar ut via FM-sändare eller Bluetooth. Andra enheter kan ju som sagt klara av det, är det en mjukvaru- eller hårdvarubegränsning som stoppar undrar jag?


Jag har sett förut att folk velat att N8:an skulle kunna sända ut t ex låtnamn via RDS, utan att egentligen kunna så mycket om just RDS så tycker man att det borde vara tekniskt möjligt, jag gissar på att det helt enkelt inte är prioriterat i mjukvaru utvecklingen av Symbian.
Själv kan jag inte ens använda FM sändaren i min bil, troligen pga att den har lite speciell antenn i form av en slinga i sidofönstret längst bak (Kombi). Jag skulle i och för sig vara mycket mer intresserad av att kunna streama till bilstereon via bluetooth, men min bilstereo kan bara streama telefonsamtal via den inbyggda bluetooth handsfreen vilket i och för sig är riktigt bra (Rekommenderas !) även om telefonen skulle klara musik. Det finns annars en fysisk aux ingång på fronten som man kan ansluta telefonen till om man vill.

Det bli dock mest spotify för mig numera annars, i den mån jag har skivorna rippar jag dock dem själv.

#8768

Postad 17 april 2012 - 19:38

Unregistered2130
  • Unregistered2130
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
En tidigare mycket nöjd Nokia N8-ägare här som nu bytt till Nokia Lumia 800 här.
Imorgon lägger jag ut min Lumia på blocket för jag står inte ut en sekund till!! Vilket enormt nerköp på så många sätt jämfört med Nokia N8:an.

Frågan är vad man ska köpa nu? Ska man tillfälligt köpa sig en Nokia N8 för att sedan kanske eventuellt byta ut den mot en Nokia 808 pureview? Vad är alla användare i denna tråds plan efter er N8 lägger av? Blir det att byta till Android för alla appar osv eller ska ni köra på en pureview eller hur tänker ni? (osäker)

Mvh Jonas.

#8769

Postad 17 april 2012 - 20:46

Unregistered9a238731
  • Unregistered9a238731
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

En tidigare mycket nöjd Nokia N8-ägare här som nu bytt till Nokia Lumia 800 här.
Imorgon lägger jag ut min Lumia på blocket för jag står inte ut en sekund till!! Vilket enormt nerköp på så många sätt jämfört med Nokia N8:an.

Frågan är vad man ska köpa nu? Ska man tillfälligt köpa sig en Nokia N8 för att sedan kanske eventuellt byta ut den mot en Nokia 808 pureview? Vad är alla användare i denna tråds plan efter er N8 lägger av? Blir det att byta till Android för alla appar osv eller ska ni köra på en pureview eller hur tänker ni? (osäker)

Mvh Jonas.


Vad var största felet på Lumia 800 tycker du? Har själv sneglat på en sådan för att kanske byta till efter N8:an, men det kanske inte är en bra idé då...

#8770

Postad 17 april 2012 - 20:46

Unregistered72f70900
  • Unregistered72f70900
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Har laddat ner prisjakts app till min N8. Får inte strekkodsläsaren att fungera. Programet växlar över för att läsa sen händer inget. Kameran startar inte.Måste trycka på avbryt för att komma tilbaka till prisjakt appens första sida. Vad gör jag för fel ???

#8771

Postad 17 april 2012 - 20:46

KarlzZ
  • KarlzZ
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Såg att de hade kommit ut en läcka igen.
Lade in den i min lek N8. F-n va snabb den blev.
Alla nya widgets samt den nya webläsaren är med.
Synd bara att den inte finns med svenska

http://symbian-devel...-much-more-cfw/

#8772

Postad 17 april 2012 - 21:52

SL2
  • SL2
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Såg att de hade kommit ut en läcka igen.

Är det verkligen en läcka, eller nåt hopkok från Nokia 701 firmware?

#8773

Postad 17 april 2012 - 21:53

Unregistered2130
  • Unregistered2130
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Vad var största felet på Lumia 800 tycker du? Har själv sneglat på en sådan för att kanske byta till efter N8:an, men det kanske inte är en bra idé då...


Hehe, ja var ska jag börja? ;) Jag och min Sambo bytte båda från Nokia N8 till Nokia Lumia 800 och vi upplever båda samma sak. Jag var väldigt positivt inställd innan jag fick den och har alltid älskat Nokiatelefoner.
Nu ska jag göra alla en tjänst igen och berätta lite om denna telefon.

Fördelar först:

*Flytet är bra, facebookintegrationen är smart, mailklienten är bra, det är bra att man kan testa alla appar innan man köper dem, kvalitetskänslan är bra.

Nu till nackdelar:

*Kameran är enormt mycket sämre än på N8, klart under snittet på marknaden, bland high end-telefoner alltså, N8:an är ju bättre än många kompaktkameror och har en riktig blixt.

*Batteritiden är sämre.

*Multitaskingen är en katastrof och inget annat, jag kan tex inte ha endomondo i bakgrunden för då stannar den, gäller även annan navigering, ljudboksappar och massa annat. Vill man prata i telefon avbryts också endomondo, osv, osv.

*Det saknas alfanumeriskt tangentbord med t9, saknas enormt av oss båda.

*Bluetoothen är svag och buggar med låg volym då jag ringer andra med headsetet, då går det inte att höja volymen så att man hör den andra personen väl.

*Stavningshjälpen byter ord åt en UTAN att man tryckt på alternativet då man trycker space efter att ha skrivit in ordet.... Om man ska backa och skriva om ett ord så måste man radera hela ordet för det går inte att klicka in sig eller backa in i mitten av ett ord. Taktil respons saknas också.

*Webbläsarens gränssnitt är värdelöst jämfört med opera, flikhanteringen är kass, den saknar text reflow(otroligt osannolikt), inga speed dials, när man scrollar ner en låååång sida går det inte att klicka på någon snabbknapp för att komma längst ner.

*Det finns inga ljudprofiler, har man på både ljud och vibration går det inte att snabbt stänga av båda utan bara ljudet så vibrationen är kvar, man måste in i olika menyer för att stänga av båda...

*Det är samma volymreglage för både ringsignal, musikvolym, spelvolym osv så om man höjer volymen för att höra vad någon säger så får man en ljudchock om det kommer ett sms tex, och jag skojar inte, det är ett HÖGT ljud.

*Samtal väntar fungerar inte, det är en bugg som kom med uppdateringen...sucksuck.

*HDMI, FM-sändare osv saknas av mig men det är ju individuellt.

*Spotifyappen är näst intill obrukbar, det fick mig att sluta använda spotify. Googla på det om ni inte tror mig, det går tex inte att spola i en låt.

*Ibland när man ringer till någon så kommer det 2 toner i följd, som en dubbelton, ett problem som många med telefonen har, först den vanliga sedan en superhög ton som kan skapa smärta i örat, en bugg helt enkelt som ännu inte identifierats vad den beror på.

*Knapplåset är mer omständigt, först ska man trycka på en fysisk knapp och sedan swipa undan förstasidan.

*Jag kan nog fortsätta ett bra tag till men sammantaget så känns hela telefonen och framförallt operativsystemet som att det är i betastadium, om jag ska vara snäll, egentligen är det nog mer alpha. Sambon känner samma sak. Tänk tex att inte ha text reflow och inte kunna ha tex endomondo i bakgrunden, eller att volymreglaget för ringsignal, samtalsvolym, spelvolym och musikvolym är samma....det går nästan inte att förstå hur man har lyckats skapa någonting så dumt.

Nu blir det en N8 igen eller kanske en Samsung Galaxy S2:a, tror det blir en N8 igen ( :wub: ), i alla fall tills Pureviewn kommer om den nu är betydligt bättre, men är inte helt säker.

Mvh Jonas.

#8774

Postad 18 april 2012 - 08:57

big_swede70
  • big_swede70
  • Forumräv

  • 913 inlägg
  • 0

Såg att de hade kommit ut en läcka igen.
Lade in den i min lek N8. F-n va snabb den blev.
Alla nya widgets samt den nya webläsaren är med.
Synd bara att den inte finns med svenska

http://symbian-devel...-much-more-cfw/

Nice... Då väntar vi på att våran svenske firmwaresguru satt tänderna i denna oxå då.. Såg riktigt bra ut på videon..

Redigerat av big_swede70, 18 april 2012 - 08:59.


#8775

Postad 18 april 2012 - 10:02

KarlzZ
  • KarlzZ
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Är det verkligen en läcka, eller nåt hopkok från Nokia 701 firmware?


De vet ja inte, funkar bra de lilla ja har lekt med telefonen.
vill inte köra in den i min riktiga lur då den inte finns å,ä,ö

#8776

Postad 18 april 2012 - 11:25

JagVetInte
  • JagVetInte
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

En tidigare mycket nöjd Nokia N8-ägare här som nu bytt till Nokia Lumia 800 här. Imorgon lägger jag ut min Lumia på blocket för jag står inte ut en sekund till!! Vilket enormt nerköp på så många sätt jämfört med Nokia N8:an. Frågan är vad man ska köpa nu? Ska man tillfälligt köpa sig en Nokia N8 för att sedan kanske eventuellt byta ut den mot en Nokia 808 pureview? Vad är alla användare i denna tråds plan efter er N8 lägger av? Blir det att byta till Android för alla appar osv eller ska ni köra på en pureview eller hur tänker ni? (osäker) Mvh Jonas.


Jag är i samma båt och antagligen många andra N8 ägare också. Jag kan med stor säkerhet säga om ni är vana vid Symbian^3 och tycker det är ok så glöm telefoner med WP7. Om ni känner att ni behöver uppgradera vänta på Nokia 808 eller hitta någon Android-telefon som ni tycker passar. Android rent funktionsmässigt ger ungefär samma möjligheter med Symbian^3 medan WP7 känns bara ofärdigt och ofullständigt.

Jag kommer vänta på Nokia 808, mycket pga offline maps som mycket viktigt för mig för jag reser mycket. Många tycker Symbian är skit men jag håller inte med utan Symbian är konkurrenskraftigt med Android. Tyvärr har det varit krångligt att uteckla appar till Symbian, någon som Qt skulle lösa men Elop satte stopp för det.

Så min rekommendation, är att stanna med Symbian eller gå till Android. Symbian kanske får liv igen, vem vet för den nuvarande strategin hos Nokia är dömd att misslyckats.

#8777

Postad 18 april 2012 - 11:39

Unregistered2130
  • Unregistered2130
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Jag är i samma båt och antagligen många andra N8 ägare också. Jag kan med stor säkerhet säga om ni är vana vid Symbian^3 och tycker det är ok så glöm telefoner med WP7. Om ni känner att ni behöver uppgradera vänta på Nokia 808 eller hitta någon Android-telefon som ni tycker passar. Android rent funktionsmässigt ger ungefär samma möjligheter med Symbian^3 medan WP7 känns bara ofärdigt och ofullständigt.

Jag kommer vänta på Nokia 808, mycket pga offline maps som mycket viktigt för mig för jag reser mycket. Många tycker Symbian är skit men jag håller inte med utan Symbian är konkurrenskraftigt med Android. Tyvärr har det varit krångligt att uteckla appar till Symbian, någon som Qt skulle lösa men Elop satte stopp för det.

Så min rekommendation, är att stanna med Symbian eller gå till Android. Symbian kanske får liv igen, vem vet för den nuvarande strategin hos Nokia är dömd att misslyckats.


Ja alltså som jag skrev så har vi just nu varsin Nokia Lumia 800 som vi håller på att sälja, idag beställde jag 2 st Nokia N8 för att lösa den "akuta krisen". :-)
Efter det så tänker jag nu precis som du, Android eller en Pureview, offlinekartor går väl att fixa på android med tex Navigon eller någon liknande app. Kameran är däremot svårare, det är det som lockar med en pureview, sedan gillar jag Symbian Belle men apputbudet är ju inget att skryta om direkt, det skrämmer mig lite. Alltså det blir väl antingen en Pureview eller typ Samsung Galaxy S3 om den nu blir en värdig uppföljare till Samsung Galaxy S2.

Pureview med superkameran eller en highend-androidtelefon med större och mer högupplöst skärm och större apputbud och en framtid för operativsystemet, det är frågan, hur ska alla ni andra göra? :unsure:

Mvh Jonas.

#8778

Postad 18 april 2012 - 12:08

JagVetInte
  • JagVetInte
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Ja alltså som jag skrev så har vi just nu varsin Nokia Lumia 800 som vi håller på att sälja, idag beställde jag 2 st Nokia N8 för att lösa den "akuta krisen". :-)
Efter det så tänker jag nu precis som du, Android eller en Pureview, offlinekartor går väl att fixa på android med tex Navigon eller någon liknande app. Kameran är däremot svårare, det är det som lockar med en pureview, sedan gillar jag Symbian Belle men apputbudet är ju inget att skryta om direkt, det skrämmer mig lite. Alltså det blir väl antingen en Pureview eller typ Samsung Galaxy S3 om den nu blir en värdig uppföljare till Samsung Galaxy S2.

Pureview med superkameran eller en highend-androidtelefon med större och mer högupplöst skärm och större apputbud och en framtid för operativsystemet, det är frågan, hur ska alla ni andra göra? :unsure:

Mvh Jonas.


Nokia maps är gratis och funkar mycket bra, jag kan ladda ner en karta för vilket land som helst medan typ Navigon m.fl. brukar vara begränsade till Europa. Navigonpaket för hela världen, vad skulle det kosta? Jag har dessutom en riktig Navigon bil GPS och jag hatar den. Tyskar kan inte göra användargränssnitt. Finns andra kartprogram iof.

Eftersom jag reser mycket så är kameran också viktig. Mobilen är någon man alltid har med sig och om man ser något man vill fotografera kan man göra det med det samma och med bra kvalitet.

Galaxy S3 kommer antagligen inte vara en enorm uppgradering från Galaxy S2 i ala fall om man ska tro vad som spekuleras men fortfarande är Galaxy S2 en bra telefon. Kanske kameran kommer vara ett steg uppåt vilket får en att välja den istället för 808.

Sedan det här med appar. Jag är ingen person som behöver an app för varje sida jag besöker på internet. Vad som kommer hända är att program kommer allt mer vara skrivna för browsers och HTML5. Därför kommer HTML5 stöd vara mycket viktigt i framtiden. Nokia maps finns redan i HTML5 form t.ex. När det gäller HTML5 och internetsurf så slår Android Symbian med hästlängder. Vet inte hur bra stödet är i Opera.

#8779

Postad 18 april 2012 - 12:24

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0

Nice... Då väntar vi på att våran svenske firmwaresguru satt tänderna i denna oxå då.. Såg riktigt bra ut på videon..

Inga planer på det. Moddar inte en redan moddad cfw.

#8780

Postad 18 april 2012 - 12:30

Unregistered2130
  • Unregistered2130
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Nokia maps är gratis och funkar mycket bra, jag kan ladda ner en karta för vilket land som helst medan typ Navigon m.fl. brukar vara begränsade till Europa. Navigonpaket för hela världen, vad skulle det kosta? Jag har dessutom en riktig Navigon bil GPS och jag hatar den. Tyskar kan inte göra användargränssnitt. Finns andra kartprogram iof.

Eftersom jag reser mycket så är kameran också viktig. Mobilen är någon man alltid har med sig och om man ser något man vill fotografera kan man göra det med det samma och med bra kvalitet.

Galaxy S3 kommer antagligen inte vara en enorm uppgradering från Galaxy S2 i ala fall om man ska tro vad som spekuleras men fortfarande är Galaxy S2 en bra telefon. Kanske kameran kommer vara ett steg uppåt vilket får en att välja den istället för 808.

Sedan det här med appar. Jag är ingen person som behöver an app för varje sida jag besöker på internet. Vad som kommer hända är att program kommer allt mer vara skrivna för browsers och HTML5. Därför kommer HTML5 stöd vara mycket viktigt i framtiden. Nokia maps finns redan i HTML5 form t.ex. När det gäller HTML5 och internetsurf så slår Android Symbian med hästlängder. Vet inte hur bra stödet är i Opera.


Jag håller med om Nokia Maps, du kommer verkligen med bra poänger. Aha jag har aldrig haft Navigon, en kompis med Android skryter om det men han har ju aldrig haft Nokia Maps heller. :)

Grymt bra poäng med kameran, så tänkte jag med N8:an.

Intressant om Galaxy S3.

Jag är ingen appgalning heller, det är väl bara att man är rädd att det ska utvecklas massa saker som man missar men den chansen är säkert liten.

Tack för all input, du har i princip övertygat mig om att köpa en Pureview när den kommer. :)

Mvh Jonas.

#8781

Postad 18 april 2012 - 17:35

K_arlstrom
  • K_arlstrom
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Jag skulle behöva byta min N8, den är vääldigt sliten...

Blev imponerad av snabbheten i kameran på jobbarkompisens HTC one x, 8 bilder i sekunden ! Det är något jag hoppas BOB kommer kunna matcha (iallafall mer än ½ som N8 klarar av..)

Får fundera på om jag inte hakar på 3's erbjudande och tar ett tillgodokvitto och väntar på BOB eller om jag ska nöja mig med en hyffsad kamera och köra högupplöst skärm med android... Det är hårt ibland !

#8782

Postad 18 april 2012 - 17:52

nextuz
  • nextuz
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Jag skulle behöva byta min N8, den är vääldigt sliten... Blev imponerad av snabbheten i kameran på jobbarkompisens HTC one x, 8 bilder i sekunden ! Det är något jag hoppas BOB kommer kunna matcha (iallafall mer än ½ som N8 klarar av..) Får fundera på om jag inte hakar på 3's erbjudande och tar ett tillgodokvitto och väntar på BOB eller om jag ska nöja mig med en hyffsad kamera och köra högupplöst skärm med android... Det är hårt ibland !


men 3´s erbjudande är redan slut.. :/

#8783

Postad 18 april 2012 - 18:18

SL2
  • SL2
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Jag skulle behöva byta min N8, den är vääldigt sliten...

Köp nytt hölje på ebay, det var nån som gjorde det här för ett tiotal sidor sen för 200:-, resultatet verkade bra!

#8784

Postad 18 april 2012 - 18:18

Unregistered5a89201c
  • Unregistered5a89201c
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

men 3´s erbjudande är redan slut.. :/


Ja, fort går det.

#8785

Postad 18 april 2012 - 21:18

K_arlstrom
  • K_arlstrom
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Tur då att Tele2 verkar ha kvar sitt 20:- dyrare.. ;)

Det är inte bara höljet som har sett sina bättre dar, mic'en för högtalarsamtal fungerar inte, usb-porten kan jag hoppas på att få kontakt i, hörlurskontakten sprack när jag kvaddade bilen och sensorn som ska känna av om telefonen är nära skallen fungerar lite som den vill !

Någon som vet var fuktskadesensorn sitter ? Om den inte löst ut så gäller min garanti ännu (med väldigt intressant formulering på vilkoren, andra stycket säger emot försäljaren)

Postad bild

#8786

Postad 18 april 2012 - 21:51

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0

Tur då att Tele2 verkar ha kvar sitt 20:- dyrare.. ;)

Det är inte bara höljet som har sett sina bättre dar, mic'en för högtalarsamtal fungerar inte, usb-porten kan jag hoppas på att få kontakt i, hörlurskontakten sprack när jag kvaddade bilen och sensorn som ska känna av om telefonen är nära skallen fungerar lite som den vill !

Någon som vet var fuktskadesensorn sitter ? Om den inte löst ut så gäller min garanti ännu (med väldigt intressant formulering på vilkoren, andra stycket säger emot försäljaren)


Den sitter innanför toplocket. Öppna HDMI-luckan, skruva ur T-5-skriven (torx) och ta bort locket. Det kan vara knepigt att få loss locket, men googla det så finns det instruktioner hur man gör med tex tejp.
Det sitter en vit liten remsa nedanför HDMI-kontakten på kamerasidan, om den är missfärgad, tex rosa som nedan, har den tagit in för mycket fukt.

EDIT: Bilden är tagen på en telefon som tagit ett långt dopp i toan. Blev nyfiken på hur min fuktlapp såg ut i den N8 som jag använder dagligen och har gjort i 1½ år, den har varit med om det ena och det andra men har alltid används i Nokias originalsilikonskal, hur som helst satt den lappen på andra ledden, horisontalt och var helt vit utan missfärgning.

Bifogad fil(er)


Redigerat av trixeo, 18 april 2012 - 22:16.


#8787

Postad 19 april 2012 - 00:28

nextuz
  • nextuz
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Tur då att Tele2 verkar ha kvar sitt 20:- dyrare.. ;) Det är inte bara höljet som har sett sina bättre dar, mic'en för högtalarsamtal fungerar inte, usb-porten kan jag hoppas på att få kontakt i, hörlurskontakten sprack när jag kvaddade bilen och sensorn som ska känna av om telefonen är nära skallen fungerar lite som den vill ! Någon som vet var fuktskadesensorn sitter ? Om den inte löst ut så gäller min garanti ännu (med väldigt intressant formulering på vilkoren, andra stycket säger emot försäljaren) Postad bild


Men jag tog Tele 2... de var 4kr billigare..... de kan inte vara samma som du tittar på nu?

Det är Snackis pott du talar om.. de kostar 19 öre minuten och 99öre i öppningsavgift... Mycke dyrare än de andra erbjudandet...

Redigerat av nextuz, 19 april 2012 - 00:31.


#8788

Postad 19 april 2012 - 10:03

KarlzZ
  • KarlzZ
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Inga planer på det. Moddar inte en redan moddad cfw.


Är det mycket jobb att lägga till svenska?
Vad använder du för program när du gör sånt? :blush:

Mvh

#8789

Postad 19 april 2012 - 10:45

bag
  • bag
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0
Länge sen folk la upp något videomaterial här.

Jag filmade några kajor häromdagen: http://bit.ly/Io8DuO

#8790

Postad 19 april 2012 - 11:06

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0

Är det mycket jobb att lägga till svenska?
Vad använder du för program när du gör sånt? :blush:

Mvh

Eftersom det inte finns svenska, var ska du ta filerna ifrån? En äldre version/annan telefon/översätta själv?
F.ö. använder jag inga program för mina CFW förutom Nokia Cooker för att packa upp/packa ihop, resten är egna skript jag utvecklat.

#8791

Postad 19 april 2012 - 12:45

KarlzZ
  • KarlzZ
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Eftersom det inte finns svenska, var ska du ta filerna ifrån? En äldre version/annan telefon/översätta själv?
F.ö. använder jag inga program för mina CFW förutom Nokia Cooker för att packa upp/packa ihop, resten är egna skript jag utvecklat.


Okey. tänkte om de fanns typ en "Language Katalog" man kunde lägga till svenska i.
Är egentligen bara intresserad av o få åäö när ja skriver, resten struntar ja i.
Några tips på hur man fixar detta?

Väldigt tacksam för att du tar dig tid o svarar

Mvh

#8792

Postad 19 april 2012 - 16:21

bag
  • bag
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 1
Macro-test: http://bit.ly/HTagic

#8793

Postad 19 april 2012 - 17:03

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0

Okey. tänkte om de fanns typ en "Language Katalog" man kunde lägga till svenska i.
Är egentligen bara intresserad av o få åäö när ja skriver, resten struntar ja i.
Några tips på hur man fixar detta?

Väldigt tacksam för att du tar dig tid o svarar

Mvh

Installera Swype

#8794

Postad 19 april 2012 - 21:01

Unregistered2130
  • Unregistered2130
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Hej allihopa! :-) Efter en månads bedrövelse med instängda WP som fortfarande känns som det är i aplhastadiet och Nokia Lumia 800 har man nu köpt sig en N8 igen, vad det känns skönt!! :wub:
Jo okunnig som jag är så undrar jag över Trixeos CFW som ni skriver om i denna tråd, är det någonting man bör fixa och vad är vinsterna i att göra det? Snabbare? Bättre flyt? Vad är nackdelarna om det finns några?

Mvh Jonas.

#8795

Postad 21 april 2012 - 22:25

Caper
  • Caper
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Jag har testat trixeos cfw,verkar fungera bra för de flesta men för mig gick det inte helt bra.
Fick ett märkligt fel som innebar att jag inte kunde öppna foto/videoredigerarna.

The_One cfw för Belle, funkar bra.

Nu kör jag Delight´s 5.2 för Belle, jag tror den får stanna i telefonen.

Stabil och snabb, smidig som silke :)

Redigerat av Caper, 21 april 2012 - 22:28.


#8796

Postad 22 april 2012 - 00:04

Gamera
  • Gamera
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Macro-test: http://bit.ly/HTagic

Första biten var lite boring, får tre rattar, sen blev det: dels imponerande (bra fokus & upplösning), dels David Lynchigt.

-"Fffrrriend...?"
-"Phone friend."
-"Nokia friend..."

Episkt.


Hursom: Tänkte passa på att ställa en fråga:
Jag har ett par AKG Q460 som låter sweet. Givetvis funkar varesig mikrofonen eller volymknapparna till annant än ippon, inte heller med adapter.
Funderar på att klippa av pluggarna från det medföljande wh-701 headsettet & löda på en 3.5mm hona.
Det känns dock lite bökigt, min frågan är om nägon vet om det finns en färdig lösning, liknande Sony Ericssons hpm-82, alltså en grej med musikstyrning & mic man kan koppla ordinarie lurar till. Har inte lyckats hitta nån i nokias sortiment.


Tacksam för svar.

EDIT: Stuvade om bland ord & bokstäver.

Redigerat av Gamera, 22 april 2012 - 00:09.


#8797

Postad 22 april 2012 - 01:07

bag
  • bag
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0
hehe, tackar! om jag får omdömet david lynchigt kan jag inte vara annat än nöjd!
twin peaks är ju det bästa som gjorts i min bok.

vad det gäller headset och nokia så kan jag ju rekommendera t.ex. BH-111 som dock är ett trådlöst alternativ. men där kan du ju använda valfria lurar.

Redigerat av bag, 22 april 2012 - 01:09.


#8798

Postad 22 april 2012 - 22:30

Gamera
  • Gamera
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Håller fullt med om twin peaks, otrolig stämning & humor. Rätt tagen av the wire &så, lite OT.

Vad gäller headset så har jag redan ett par rena blåtandslurar samt sony ericssons variant på adapter, men tack för försöket. Orsaken till min sladdfixering är att ljudkvaliten är en av de saker jag verkligen uppskattar med N8an. Blir inte hopplöst ljud på något vis med blåtand, men ibland känns det helt enkelt skönt med lite gammaldags, heteronormativ, rustik sladd.
Blir nog till att löda ändå, ingen panik.

Någon som sitter på nån framgångsrik metod att stävja N8ans tendens att stycka sönder album som innehåller flera olika artister? Exempelvis 400% Dynamite, eller greatest hits-samlingar. Skivorna är korrekt taggade, men det verkar inte gå att få en albumvy som återspeglar mapparnas taggning i spelaren.


Edit: Stavning & bonusfråga.

Bonusfrågan lyder: Den som visar ett sätt att i telefonen se på karta var en bild är tagen vinner en fantastisk länk med tema efter önskemål. Detta var inga problem på varesig min gamla N82 eller C905i, på N8 får jag bara upp koordinater i bildens info, vilket känns vanvettigt omständigt.

Redigerat av Gamera, 22 april 2012 - 22:38.


#8799

Postad 23 april 2012 - 06:55

Neonknight
  • Neonknight
  • Lärjunge

  • 362 inlägg
  • 0

Någon som sitter på nån framgångsrik metod att stävja N8ans tendens att stycka sönder album som innehåller flera olika artister? Exempelvis 400% Dynamite, eller greatest hits-samlingar. Skivorna är korrekt taggade, men det verkar inte gå att få en albumvy som återspeglar mapparnas taggning i spelaren.


Som vi tidigare nyligen behandlat i denna tråd, så går N8:ans sortering endast på Mp3:ornas ID3 Taggar och inte filnamn/mappnamn.
För att lösa problemet med att låtarna inte sorterar under samma album är det viktigt att se till att namnet på albumet i låtarnas ID3 taggar är exakt det samma för alla låtar som ska ingå, detta kan ändras med hjälp av t ex "Tagscanner" som är ett freeware program.

#8800

Postad 23 april 2012 - 07:20

Unregisteredf5f99731
  • Unregisteredf5f99731
  • Lärjunge

  • 416 inlägg
  • 0
Är det någon mer än mig som har problem med truecaller? Öppnar truecaller och ska välja "Uppdatera telefonbok", den kör igenom 2-3st och sedan kraschar.
Trixeos senaste fw.



2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.