//Niklas
Marantz SR5006 ingen 1080p support?
Postad 20 February 2012 - 19:28
//Niklas
Postad 20 February 2012 - 22:54
Det kan vara så att marantzen känner av via HDMI vilka upplösningar din tv säger att den klarar av.
Din tv råkar inte bara vara HD-ready då??
Postad 21 February 2012 - 08:01
Vilken tv har du??
Det kan vara så att marantzen känner av via HDMI vilka upplösningar din tv säger att den klarar av.
Din tv råkar inte bara vara HD-ready då??
Vad står det i inlägget innan ditt?
Men hittar inget om 1080p via hdmi, bara att den ska skala upp analoga källor till 1080p. Vilket enligt mig bara är ett föräljningsknep, har aldrig sett det fungera ens skapligt.
Men om din receiver inte kan skala upp till 1080p via hdmi, är det något som du saknar? Min kan göra det men jag använder det inte. Låter alltid signalen skickas genom receivern utan att receivern gör någonting med den. Sedan får tv n skala upp.
Men i vissa fall kanske en receiver gör uppskalningen på ett bättre sett men i regel tror jaq att en tv gör ett bättre jobb. Men för att veta det måste man ju prova och jämföra.
/Fredrik
Postad 21 February 2012 - 21:15
http://www.toshiba-t...a-AV635-Serien/
och min Epson TW720 projektor.
Enligt specen på tv så kan den vara HD ready 1080p. Alla kablar är av High Speed typ.
Men om det är så att receivern bara ska skicka vidare bildsignalen så måste jag kanske göra nå speciellt i datorn för att på 1080p, har dock inte hittat någon inställning för i/p. Sätter man upplösningen på 720 så blir det automatiskt p och sätter jag 1080 blir det i. Men det konstiga är att enligt "status OSD" så saknas support för 1080p.
Igenom som har en Marantz som kan kolla detta, klicka på "Status OSD" på fjärren några gånger till man kommer till sidan för bild support.
Postad 21 February 2012 - 23:03
Den klanske känner av projens upplösning eller så känner den inte av vilka upplösningar den kan spela upp.
Har du testat att skicka in en 1080p signal i recivern och sett om du får ut en sådan signal i tvn? Tex Ps3 kan du ju göra det med... Eller en bra bd-spelare.
Du skulle kunna testa att koppla bort splittern och bara koppla från Marantzen direkt till din TV. och se om det löser problemet.
MVH
Fredrik
Berätta gärna hur du har kopplat dina apparater.
Vad står det i inlägget innan ditt?
Men hittar inget om 1080p via hdmi, bara att den ska skala upp analoga källor till 1080p. Vilket enligt mig bara är ett föräljningsknep, har aldrig sett det fungera ens skapligt.
Men om din receiver inte kan skala upp till 1080p via hdmi, är det något som du saknar? Min kan göra det men jag använder det inte. Låter alltid signalen skickas genom receivern utan att receivern gör någonting med den. Sedan får tv n skala upp.
Men i vissa fall kanske en receiver gör uppskalningen på ett bättre sett men i regel tror jaq att en tv gör ett bättre jobb. Men för att veta det måste man ju prova och jämföra.
/Fredrik
Och som svar på din fråga om jag såg inlägget ovanför.
Ja!
Men jag vet också att många inte vet skillnaden mellan HD-ready och Full-HD och många andra begrepp som används inom HIFI världen.
Då blir det enklare för någon som vill hjälpa till att faktiskt kunna läsa vad de har för saker....
Edit: stavfel till förbannelse....
Redigerat av Unregistered25ca2af0, 21 February 2012 - 23:06.
Postad 22 February 2012 - 07:57
http://www.netonnet....10/141344.4302/
Postad 27 February 2012 - 10:50
Många som har blandade problem vid användadet av såna samt switchar.
Postad 27 February 2012 - 15:42
För marantzen borde det inte vara... Den ska kunna leverera 1080p.
Men jag ville ju ha det bekräftat så att sndra med liknakde problem kanske bilr hjälpta av tråden...
Postad 28 February 2012 - 07:49
Hann prova lite igår men kan inte bekrefta att det är splittern.
Min setup ser ut så är:
dator -> HDMI 1.3 -> Marantz -> HDMI 1.3 -> Splitter ->
-> HDMI 1.3 -> HD tv
-> HDMI 1.2 -> 720p Projektor
Och om jag sliter ur 1.2 kabeln ur splittern funkar 1080p support på Marantzen oavset vilken av utgångarna jag provar. Så tror inte det är splitterna som är problemet. Jag tror att Marzten känner av att det sitter en 1.2 kabel och/eller 720p projektorn. Det jag kan prova är att köpa en nya 10m 1.3 kabel till projektorn med känns surt om det ändå inte funkar ifall Marantzen känner av projjen och inte kabeln. Så jag har kört lite fast nu om jag inte vill lägga ut mer pengar, får se om jag provar med en nya kabel men kommer dock dröja 1-2
veckor då jag inte lite mycket annat just nu.
Edit: var först igår som jag såg att kabeln till projektorn är en Standard HDMI Kabel.
Redigerat av niklasmagnus, 28 February 2012 - 07:52.
Postad 28 February 2012 - 12:13
Kablar har ingen version, utan en specifik hastighet som de klarar av.
Det är nog projektorn som ställer till det. Om jag vore du skulle jag skifta kabel bakom marantzen då jag skulle se olika bildvisare.
MVH
Fredrik
Postad 28 February 2012 - 15:23
Jag lider inte jätte mycket av detta, var mest orolig att det var något fel på Marantzen.
Har även fått HD ljudet att fungera som varit ett problem, vet dock inte riktigt vad jag gjorde. Men det funkar =)
Postad 28 February 2012 - 22:44
1. Provade koppla projjen direkt till marantzen, och då får jag 720p vilket är korrekt då projjen bara är HD ready. Men konstigt så får jag inte ut DTS HD 96KHz bitstream till Marantzen, det behandlas istället med Prologic2 formatet. Men standard DTS 48KHz bitstream fungerar både genom VLC och MPC+ffdshow.
2. Om jag kopplar in splittern och båda bildvisarna (TV & projje) så får jag bara ut 720p och 1080i då Marantzen verkar känna av projektorn. Vilket är synd då jag gärna hade kört 1080p på TVn. Och nu funkar DTS HD 96Khz bitstream både via VLC och MPC+ffdshow.
3. Om jag kopplar in TV direkt i Marantzen så får jag 1080p, DTS HD 96KHz bitstream och allt funkar.
Jag kommer köra enligt 2 eftersom jag inte vill byta HDMI beroende bildvisare.
Tack för hjälpen i alla fall, alltid bra att få yttre input då man lätt kör fast.
Mvh
Niklas
Postad 28 February 2012 - 22:56
Men då är det nog splittern det beror på då.
Vilken tur att det funkar iaf..
Lycka till med allt...
Och grattis till en bra reciver
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?