Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bra nybörjar kamera som håller ett tag?

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 December 2008 - 12:48

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Hej!
Jag (och min dotter) skulle behöva lite hjälp med att välja system kamera.
Hon skall gå Media linjen (foto) och vill ha en egen system kamera. Eftersom jag håller i plånboken <_< så blir det ju ingen värsting.
Det hon är ute efter är att hon skall kunna använda den manuellt (ställa in saker och ting själv) och att den skall ta bra bilder :)
Hon vill helst ha Nikon eller Canon såklart, och jag har spanat in D40 och EOS 1000. Är de här kamerorna något att ha för en student på media foto? Kommer hon klara sig med någon av dessa eller skall vi vänta och spara till något dyrare?
Motivera gärna varför.
Hon har inte fotat med en systemkamera tidigare, om man inte räknar med min gamla EOS analog kamera då. Den har on fotat högst 2 rullar med och gillar inte att hon måste vänta på resultatet :D
Hon skall alltså ha en bra instegs kamera, helst Canon/Nikon.

Postad 22 December 2008 - 12:53

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Mest för pengarna idag säger jag själv utan tvekan Sony A300, tog själv inte den då den inte låg bra i mina händer och det är för mig A och O när det kom till kameraköp.

Fotar själv med Nikon D80 som jag tycker hon ska kolla på då istället för D40. Vill hon ha Canon så är det 450D. Nästa steg blir lite dyrare.

Postad 22 December 2008 - 13:08

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Vad jag har förstått så letar ni kameror för ungefär 4000 kr, om ni nu gick upp ett steg i prisklass så hittar ni mycket" bättre" instegskameror (vad jag anser) som t.ex 450D eller en begagnad/ny D80!
Eftersom det är en "foto"-linje hon ska gå så finns där säkert optik att låna, men viljan att ha bra/mer optik själv kommer säkert att växa större och större (om man nu verkligen är intresserad av foto).
För det första så tycker jag att greppet spelar den största rollen, man vill ju inte ha värkar i händerna efter 1 dags fotande!
Köp en kamera som är bra att växa i(3-årig linje?)!
Det kan ju även vara så att skolan kör med helt andra märken än Canon/Nikon, och är det då inte bättre att köra på samma märken som i skolan? Tillgång till optik ökar markant(om skolan har en massa optik det vill säga)).
Lycka till!

/Jonas

Redigerat av Ponisch, 22 December 2008 - 13:09.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• micke_ARD
    2026-10-01 15:46:53
  • micke_ARD
    2026-10-01 15:45:50
  • Så här ser det ut 2026-09-24. Lite småfix kvar.
    genstruktur
    2026-09-24 15:07:01
  • Kabelkanaler
    genstruktur
    2026-09-23 18:11:05
  • Testar lite olika ljus på belysningen. Styrs med Home Assistant
    genstruktur
    2026-09-23 18:09:20
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.