Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Radiostyrda rullgariner till biorummet.

107 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 juli 2006 - 17:34

Unregistered9f95d7dc
  • Unregistered9f95d7dc
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
När jag för ca 6 månader sedan köpte en projektor (HC3000) så uppkom behovet av att ha möjligheten att mörklägga biorummet helt.

Jag har sedan dess gått och funderat på hur man ska lösa problemet, det bästa alternativet är i mitt tycke helt klart motordrivna rullgardiner som man styr via utgång på projen och/eller via en radiofjärkontroll.

Har letat en hel del efter en färdig lösning men allt verkar tyvärr vara väldigt dyrt, en färdig lösning verkar kosta mellan 4 000 - 6 000 kr / fönster. Om man som jag har fyra fönster i biorumet blir det fort ganska mycket pengar.

När jag råkade snubbla över ett inlägg i ett forum där man använt en billig skruvdragare som motor för att göra en motordriven rullgardin fick jag ideen att man skulle bygga sin motordrivna radiostyrda rullgardin själv :)

Efter lite funderande kom jag fram till att det finns sex huvudproblem i ett sådant projekt (finns säkert fler).

1) Motorn till drivningen
2) Styrsignal så att gardinen vet om den ska vara uppe eller nere.
3) Hur ska gardinen veta när den är i ändläge uppe eller nere?
4) Strömförsörjningen till motorn.
5) Vad ska sköta själva logiken.
6) Hur vänder vi riktning på motorn.

Förslag:

1)
Många verkar ha fått väldigt bra resultat med en motor till en skruvdragare så här borde man kunna köra på samma lösning.
Ett alternativ på en lämplig skruvdragare skulle kunna vara en Co/Tech som Clas Ohlson säljer för 98kr.

2)
Jag använder mig i dag av Nexa som bland annat Kjell säljer, deras system fungerar alldeles utmärkt till att styra belysningen med. Min tanke är att det skulle varit praktiskt att kunna styra sina rullgardiner med samma fjärkontroll som övriga Nexa produkter.

En bonus är ju att om man köper den lite dyrare fjärkontrollen så har den inbyggd timerfuktion vilket gör det möjligt att rulla upp och ner rullgardinerna via timer. Detta skulle vara väldigt praktiskt då jag har sol på ena sidan av huset på förmiddagen och på andra sidan på eftermiddagen (man vill ju ha svalt när man kommer hem från arbetet).

Ett problem med Nexa är att de bara har två lägen på en kanal och det är On/Off men vi kanske kan klara oss med två läge om Off är upprullat och On är nerrullat.

3)
Jag tror att ett bra alternativ för att hålla reda på i vilket läge gardinen befinner sig i skulle vara att använda en pulsgivare från tex. Elfa sök efter 35-847-45
Den givaren ger 24 pulser på ett varv vilket borde ge en nogranhet av sträckan för ett 24 dels varv av rullen som gardinen ligger upplindad på.

4)
Ett alternativ till stömförsörjning borde vara att köpa någon form av färdigt DC aggregat då motorn i en skruvdragare drar betydligt mer än laddaren som följer med klarar av att ge.

5)
Här är min ide att använda någon form av microcontroller tex. en PIC från Microchip.

6)
Det bästa är nog att bygga någon form av CMOS drivsteg till skruvdragarmotorn där man har möjlighet att styra både hastighet samt riktning. Anledningen till att jag tror att man bör använda sig av CMOS trissor är att motorn troligen drar några ampere så vanliga trissor behöver vara väldigt stora för att klara strömmen.

Vad tror ni om ett sådant här bygge ?
Jag är tacksam för förslag på funktioner alternativa lösningar problem som jag missat mm

#2

Postad 25 juli 2006 - 18:07

Hnke
  • Hnke
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0
Har också velat ha det som du håller på med, har dock inte kunskapen att själv lösa problemet men fixar du det och förklarar hur så kanske man kan göra det själv och då gillar jag verkligen projektet :)

#3

Postad 25 juli 2006 - 21:52

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

  • 1 036 inlägg
  • 0
En alternativ lösning är att bygga utvändigt som jag gjort. (Se galleriet)
För att radiostyra om jag nu skulle vilja det är det bara att ta X-10 moduler till pronton men det är inget problem med knapp på vägg. Stoppar på millimetern!

#4

Postad 26 juli 2006 - 17:55

Unregistered9f95d7dc
  • Unregistered9f95d7dc
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Papegoja:

Var inne och kollade i ditt galleri ser ju fint ut B)
Passar dock inte på mitt hus då jag har anan fasad samt flera fönster på olika sidor av huset.

Jag vill dessutom inte styra det mauellt, utan när jag trycker på en knapp så ska alla gardinerna rulla ner sig sammtidigt och stanna när de är nere.

#5

Postad 26 juli 2006 - 18:51

Unregistered9f95d7dc
  • Unregistered9f95d7dc
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Var och handlade lite grejor till mitt projekt i dag efter jobbet.

Bifogad fil  IMG_3115.jpg   366,7K   762 Antal nerladdningar

Köpte fyra st skruvdragare på Clas Ohlson för 98kr/st så nu måste jag få bygget att funka B)
Fastnade för den här modellen för att den är ganska liten om man plockar bort batteriet.

Bifogad fil  IMG_3118.jpg   425,5K   559 Antal nerladdningar

Jag kommer att ha bits så det räcker för att skruva upp allt när jag är klar.

Bifogad fil  IMG_3122.jpg   254,62K   710 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_3126.jpg   259,14K   415 Antal nerladdningar

Jag hittade lämpliga rullgardiner på Bauhouse, de är av typen mörkläggningsgardiner.
Jag fastnade för just den här modellen för att den har ena sidan (yttersidan) klädd med en silverfolie som reflekterar infallande ljus (värme), så det blir inte bara mörkt utan även svalt i biorumet när man ska se film.

Börjar bli rätt sugen på att sätta samman en enkel prototyp för att se hur bra motorn orkar dra rullgardinen, återkommer med mer bilder.

#6

Postad 28 juli 2006 - 13:14

Unregistered9f95d7dc
  • Unregistered9f95d7dc
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Har just skruvat isär en av skruvdragarna, plockat bort batteriett samt tagit bort momentfunktionen.
Själva ombyggnaden är väldigt enkel att göra och går fort att fixa, återkommer med mer detaljer om hur man gör vid ett senare tillfälle.

Bockade två aluminium vinklar för att göra en ny uppfästning till rullgardinen.

I den ena vinkelen borrade jag ett hål och spände fast skruvdragaren, bitshållaren som följde med skruvdragaren blev en utmärkt axel att borra in i plaständen till rullgardinen.

Bifogad fil  IMG_3134.jpg   117,02K   60 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_3139.jpg   134,45K   52 Antal nerladdningar

I den andra sidan borrade jag ett hål och monterade pulsgivaren, pulsgivarens axel får tjänstgöra som axel till rullgardinen så länge.

Bifogad fil  IMG_3137.jpg   84,76K   49 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_3138.jpg   142,15K   46 Antal nerladdningar

Den slutgiltiga lösningen kommer inte att fästas in på detta sättet, lösningen med att rullgardinen hänger i givarens axel är inte bra då jag tror att påfrestningen blir för stor för givaren i längden.
Däremot monteringen av skruvdragaren funkar kanoon så det kommer jag nog att göra på samma sätt i den slutgiltiga versionen ;)

Så här blev det monterat.

Bifogad fil  IMG_3140.jpg   99,69K   58 Antal nerladdningar

Har testkört det hela genom att koppla motorn direkt till ett nätaggregat, funkar kanoon bra :P
Skruvdragaren orkar utan problem och dessutom blev den ganska liten när man plockade bort batteriet, man gömmer enkelt hela konstruktionen bakom en gardin eller liknande.
Skruvdragaren drar max 2A när man rullar upp gardinen och betydligt mindre när man rullar ner, detta är bra information att veta när elektroniken till motorns drivsteg ska designas.

Fråga är om man ska bygga elektroniken så att man matar den med tex. 12V DC från ett nätaggregat, www.kjell.com säljer sådana aggregat för 3 - 400kr som klarar att driva 3-4 rullgardiner.
Om man kör tex. 4 rullgardiner på en kanal på Nexa fjärkontrollen och 4st på en annan kanal så kan man ju ha nästan obegränsat med rullgardiner på ett sådant agregat så länge man inte måste rulla ner dem sammtidigt.

Dett andra allternativet är att göra rullgardinen för 220V AC men då krävs större och klumpigare elektronik som ska gömmas uppe i rullgardinen.

Vad tycker ni ?

#7

Postad 28 juli 2006 - 13:28

bighenk
  • bighenk
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Det ser ju kanon ut det där. Man kanske skulle ta och fundera på detta själv kanske.

#8

Postad 29 juli 2006 - 08:50

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Intressant.
Men jag förstår inte hur du skall styra gradinen.
1. Nexa on/off för upp/ner skulle ju vara kanon men hur skall det gå till?
2. Hur gör du om pulsgivaren tappar räkningen?
3. Vad händer om duken hakar upp sig på något sätt?
4. Kanske skulle man kunna stansa ett hål upptill och ett ned till i gardinen och sedan använda en läsgaffel som ändläge? Kingpins lösning är ju också enkel men tar plats (fördel är att den är ställbar). En hallgivare och en nål?

#9

Postad 29 juli 2006 - 11:39

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
Angående menhallå:s #4: Jag föreslår en IR-diod+mottagare på baksidan duken på ena kanten. Sen sätter du en svart tape (e. motsv) på den silvriga ytan och kalibrerar lämplig krets för att känna av svart eller silver!

Riktigt intressant projekt måste jag säga! Trots att jag har iaf lite kunskap på området har jag ALLDELES för lite tuff elektronik hemma!

Edit: Blev sanningen att säga MYCKET sugen på att bygga detta och undrar lite om gardinerna... Gissar jag rätt om jag tror att de är 80 breda? Har du isf möjlighet att testa om en skruvdragare klarar två gardiner? Har själv 4 fönster på rad och tror att det skulle bli grymt snyggt och bra med EN stor gardin på 320! Min tanke är isf att sätta en skruvdragare på varje sida eftersom avståndet annars blir rätt långt...

/Victor

Redigerat av SweVictor, 29 juli 2006 - 11:45.


#10

Postad 29 juli 2006 - 15:36

Unregistered9f95d7dc
  • Unregistered9f95d7dc
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Intressant.
Men jag förstår inte hur du skall styra gradinen.
1. Nexa on/off för upp/ner skulle ju vara kanon men hur skall det gå till?
2. Hur gör du om pulsgivaren tappar räkningen?
3. Vad händer om duken hakar upp sig på något sätt?
4. Kanske skulle man kunna stansa ett hål upptill och ett ned till i gardinen och sedan använda en läsgaffel som ändläge? Kingpins lösning är ju också enkel men tar plats (fördel är att den är ställbar). En hallgivare och en nål?

<{POST_SNAPBACK}>


1. Jag har tänkt att använda modul 88900 från www.kjell.com/
Den tar i mot 433MHz AM modulerat, samma frekvens och modulation som Nexa använder.
Sen tänkte jag koppa utgången från mottagarmodulen till en mikrocontroller som avkodar Nexas protokoll.

Bifogad fil  IMG_3120.jpg   300,42K   146 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_3121.jpg   275,8K   106 Antal nerladdningar

2. Pulsgivaren kommer förhoppningsvis aldrig att tappa räkningen, utgångarna från pulsgivaren kommer att kopplas till en microcontroller. Jag har tänkt att använda mig av microcontrollerens interupt pinnar så att jag får ett interupt varje gång pulsgivaren snurrat ett hack.
3. Har inte tänkt på detta, antagligen slutar det med att något går i sönder :)
Några förslag på hur man löser detta problemet ?
Man skulle eventuellt kunna sätta en säkring i serie med motorn som går sönder om tex. gardinen fastnar, motorn drar ju mer ström desto tyngre det går.
4. Jag funderade tidigare på att använda någon form av läsgaffel men mekaniken blir mycket enklare med en pusgivare att bygga och det blir även mindre grejor som gardinen kan fastna i.
En annan fördel med pulsgivaren är att den enkelt göms i infästningen.

Jag hade tänkt mig att man ska kunna ställa in ändlägena via Nexa fjärkontrollen.
Min ide är att sätta en bygel på själva kretskortet till rullgardinen och om man kortsluter den är rullgardinen i inlärningsläge, då kan man ställa in ändläge samt välja vilken Nexa kanal den ska jobba på.

#11

Postad 29 juli 2006 - 15:41

Unregistered9f95d7dc
  • Unregistered9f95d7dc
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Angående menhallå:s #4: Jag föreslår en IR-diod+mottagare på baksidan duken på ena kanten. Sen sätter du en svart tape (e. motsv) på den silvriga ytan och kalibrerar lämplig krets för att känna av svart eller silver!

Riktigt intressant projekt måste jag säga! Trots att jag har iaf lite kunskap på området har jag ALLDELES för lite tuff elektronik hemma!

Edit: Blev sanningen att säga MYCKET sugen på att bygga detta och undrar lite om gardinerna... Gissar jag rätt om jag tror att de är 80 breda? Har du isf möjlighet att testa om en skruvdragare klarar två gardiner? Har själv 4 fönster på rad och tror att det skulle bli grymt snyggt och bra med EN stor gardin på 320! Min tanke är isf att sätta en skruvdragare på varje sida eftersom avståndet annars blir rätt långt...

/Victor

<{POST_SNAPBACK}>


Min rullgardin som jag testar med är 110 cm lång, skruvdragaren som jag använder mig av klarar av att rulla upp min gardin utan problem. Jag tror dock att en gardin på 320 cm blir i mesta laget för en sådan liten skruvdragare som min.
Men det borde ju inte vara några problem att köpa en billig uppladdningsbar borrmaskin och använda den i stället.
Tänk dock på att infästningen måste vara ganska stabil om din gardin är 320 cm så kommer den att väga en del.

#12

Postad 29 juli 2006 - 15:53

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
Hmm... Du tror inte att en skruvdragare på varje sida skulle funka? Man kanske kan ha ett stöd i mitten på något sätt...

Angående stopp, skydd mm... Varför inte använda en irsensor uppe och en nere för att känna av? Ska du ändå använda mikrokontroller är det ju piece of cake! Jaja... Pulsgivare funkar väl också... Hmf! :)

Vad gäller skydd finns väl egentligen två typer av fel...
1. Något hakar i gardinen och skruvdragaren brinner... Lätt fixat: Drar den 2 ampere, tillsätt trög säkring på 2,5A!
2. Lägesgivaren slutar räkna pulser. Timerkrest som automatiskt stänger av efter en viss tid?

Ser fram emot slutliga resultatet!

/Victor

#13

Postad 29 juli 2006 - 16:21

Unregistered9f95d7dc
  • Unregistered9f95d7dc
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Jag tror inte att en skruvdragare på varje sida kommer att fungera så bra, anledningen är att de då måste gå exakt lika fort för att gardinen inte ska vevas ner snett. Även om du köper två exakt likadana skruvdragare så kommer de inte ha exakt samma hastighet vid samma drivspänning tror jag.

Om du kör på min lösning med pulsgivare så blir det även svårt att montera givaren.

Jag hade nog delat upp sträckan på två gardiner, du kan ju ändå bygga det så att skarven mellan gardinerna inte syns.

Angående skydd så är säkringen ett bra alternativ, kanske går det även att fixa till en timer i mjukvaran det är i alla fall en bra ide :)

#14

Postad 29 juli 2006 - 17:29

Andreas Epradius
  • Andreas Epradius
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Jag har också GIVETVIS funderat på ett sånt här bygge... Jag vill dock ha automatik, så det blir nog fotoresistor eller dylikt som påverkas av projjen... så när man startar den så sänks gardinerna automagiskt.

Jag kommer nog göra någon form av slirkoppling mellan motor och gardin och sätta ett pulshjul på motoraxeln. Så om det blir något vajsing så står inte motorn o slirar i all oändlighet, utan slutar ändå när den pulsat till rätt läge...

#15

Postad 29 juli 2006 - 19:19

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
Krille: Om man inte har en vek axel måste väl axeln brytas innan duken vevas ner snett väl?! Så jag tror inte det blir ett jätteproblem...

Frågan är bara hur man ska få tag i en drygt tre meter bred rullgardin... Förslag någon? Skulle tycka det vore väldigt trevligt med en skarvlös gardinuppsättning... Då skulle man kanske tillochmed kunna använda skenor på sidorna för att slippa ströljus helt...

/Victor

#16

Postad 29 juli 2006 - 19:25

Unregistered9f95d7dc
  • Unregistered9f95d7dc
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Jag har också GIVETVIS funderat på ett sånt här bygge... Jag vill dock ha automatik, så det blir nog fotoresistor eller dylikt som påverkas av projjen... så när man startar den så sänks gardinerna automagiskt.

Jag kommer nog göra någon form av slirkoppling mellan motor och gardin och sätta ett pulshjul på motoraxeln. Så om det blir något vajsing så står inte motorn o slirar i all oändlighet, utan slutar ändå när den pulsat till rätt läge...

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har en 12V signal som är till för just det på baksidan av min proj, tänkte använda en I/O pinne på mikrocontrollern till just att tvångstyra rullgardinen. Om man har insignal på den pinnen så är gardinen alltid nere oberoende av vad Nexa fjärkontrollen säger, när signalen sen försvinner så rullar gardinen upp sig och när den väll är uppe går den att styra via Nexa fjären.

Anledningen till att jag vill ha det så här är att i mitt biorum så kommer jag för det mesta att styra gardinen med/via projen men i andra rum där jag har tänkt mig att använda gardinen som solskydd vill jag kunna styra den med Nexa.

Jag letade först efter planetväxelmotorer med inbyggd pulsgivare innan jag fastnade för skruvdragare.
Jag valde skruvdragarlösningen för att man köper en sådan för 99 SEK/st medan de planetväxelmotorer som jag fick pris på låg strax över 1000 SEK/st om man köpte några stycken.
Om du hittar en skruvdragare eller billig motor med inbyggd pulsgivare så får du gärna höra av dig :)

Din ide med slirkoppling är inte så dum, tänk bara på att i startögonblicket när gardinen ska upp så går det ganska tungt och det räcker att din slirkoppling slirar 0,5mm varje gång så kommer gardinen ändläge att hamna fel efter ett antal upp och ner rullningar.

#17

Postad 29 juli 2006 - 21:32

Unregistered9f95d7dc
  • Unregistered9f95d7dc
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Krille: Om man inte har en vek axel måste väl axeln brytas innan duken vevas ner snett väl?! Så jag tror inte det blir ett jätteproblem...

Frågan är bara hur man ska få tag i en drygt tre meter bred rullgardin... Förslag någon? Skulle tycka det vore väldigt trevligt med en skarvlös gardinuppsättning... Då skulle man kanske tillochmed kunna använda skenor på sidorna för att slippa ströljus helt...

/Victor

<{POST_SNAPBACK}>


Jag menade inte riktigt så som jag skrev att den vevas ner snätt utan den motorn som går fortast kommer att dra den som går lånsammare, men det är mycket möjligt att det fungerar utmärkt.
Hör gärna av dig när du testat :)

En tre meter rullgardin kan nog vara lite knivigt att hitta men det borde gå att tillverka en själv.
Jag har läst i andra trådar att vissa använder gummiduk som normalt används när man anlägger trägårdsdammar. Sådan duk finns garanterat i tre meter utan skarv.

#18

Postad 30 juli 2006 - 06:30

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

... gummiduk som normalt används när man anlägger trägårdsdammar. Sådan duk finns garanterat i tre meter utan skarv.


:D


Lite mera on topic ska jag någon gång i framtiden försöka fixa detta, ska eventuellt bara skaffa projektor först :) MEN då blir det nog "mörkläggningstyg" som folk pratat om... Det är ju trots allt inne vi pratar om...


/Vicotr

#19

Postad 30 juli 2006 - 16:41

Unregistered9f95d7dc
  • Unregistered9f95d7dc
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Nu har jag bestämt mig för vilken mikrocontroller jag tänker använda, har fastnat för PIC16F88 Bifogad fil  16F88.pdf   3,68MB   112 Antal nerladdningar

Den har fyra st. interrupt-on-change pinnar så jag kan köra både pulsgivaren och 433MHz modulen på interrupt vilket är bra för risken att missa något blir förhoppningsvis väldigt liten, den fjärde pinnen blir över för tillfället.

Kretsen kräver inga yttre komponenter för att fungera allt är inbyggt :)
Det finns även ganska gott om I/O kvar till att styra motorn och några lysdioder.

Det känns kanske lite onödigt att ha en rullgardin med en processor på 8 MHz men vad gör man inte för att slippa rulla ner alla rullgardinerna själv :D

En bonus är att PIC16F88 har ett inbyggt EEPROM på 256 byte så det är möjligt att spara ner inställningarna man gör via Nexa fjärkontrollen i EEPROMET så att de inte försvinner om strömmen bryts.

Den största fördelen med att välja en processor som har så här mycket funktionalitet inbyggt är att vi minimerar antalet kringkomponenter, vilket gör att det blir lite jobb att skaffa komponenterna samt att löda samman en prototyp.

16F88 kostar endast ca 30 SEK så den är hyfsat billig, troligen har den MYCKET mer minne än vad vi behöver men det är bättre än att behöva klämma in allt med kofot och kanske inte ha plats för all funktionalitet.

#20

Postad 01 augusti 2006 - 08:47

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Här finns en annan mikroprocessorstyrd rullgardin.
Matte_D_I_Y
Komplett med ritningar och allt.
Hatten av för Matte! ;)

#21

Postad 01 augusti 2006 - 16:38

Unregistered9f95d7dc
  • Unregistered9f95d7dc
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Här finns en annan mikroprocessorstyrd rullgardin.
Matte_D_I_Y
Komplett med ritningar och allt.
Hatten av för Matte!  :)

<{POST_SNAPBACK}>


Skoj att se att fler är inne på mikroprocessorstyrd rullgardin :blink:

Jag experimenterade faktiskt en del med att använda en stegmotor för ett tag sen, men lyckades inte få ett riktigt bra resultat.
Provade några olika motorer men alla var för klena för att driva min längd av rullgardin.

Men Matte verkar ju ha hittat en motor som är tillräckligt stark ;)

#22

Postad 01 augusti 2006 - 18:27

Unregistered9f95d7dc
  • Unregistered9f95d7dc
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Har kommit i gång med elektronikdelen av mitt bygge nu :)

Jag har gjort ett enkelt kretsschema så som kopplingen ser ut för tillfället, än så länge är det bara processor samt pulsgivaren och två lysdioder som är inritade. Men mer komponenter kommer att tillkomma efterhand som bygget går framåt.

Bifogad fil  IMG_3150.jpg   129K   39 Antal nerladdningar

PIC processorn är uppe och snurrar, jag har möjlighet att tända och släcka två lysdioder.
Lysdioder är alltid bra att ha om inte för annat än debugga mot.

Kontakten där det står ICSP är en In Circut Serial Programming port, den gör det möjligt att ladda ner ny mjukvara i PIC utan att löda låss kretsen.

100nF (pin14) kondensatorn är endast till för att ge PIC en stabil spänning att arbeta med.

På pin 18 har jag kopplat en grön lysdiod och på pin 17 en röd, låter nog dessa vara kvar även på den slutgiltiga lösningen för att indikera tex. när rullgardinen tar i mot signal från fjärkontrollen mm.

Pulsgivaren är kopplad på pin 12 och 13 som är interrupt-on-change pinnar, så fort givaren växlar mellan 0/1 så kommer PIC att automatiskt hoppa ner i en subrutin där jag räknar upp eller ner en variabel.
Resistorerna på 10K är pul upp till pulsgivaren, 3K3 resistorerna är endast till för att "isolera" pulsgivaren från resten av kretsen när man programmerar PIC via ICSP porten.

Pin 11 & 10 är kopplade till GND därför att de tillsammans med pin 12 & 13 är interrupt-on-change pinnar, om jag hade låtit dem hänga löst i luften hade jag troligen fåt ogiltiga interupt hela tiden :/

Jag kommer att använda pulsgivare 35-847-60 från www.elfa.se
Utsignalen från den givaren är en tvåbitar Gray-kod som för varje "hack" följer en sekvens av fyra steg.

Medurs ->
00 01 11 10 00
Moturs <-

Givarens fyra kontakttillstånd kan ritas upp i ett tillståndsdiagram. Mellan de fyra tillstånden finns det totalt 16 olika övergångar ( pilar i diagrammet ).
De mekaniska kontakterna "studsar" rejält vid varje tillslag så i praktiken förflyttar man sig fram och tillbaka mellan näraliggande tillstånd.
De fyra diagonala tillstånden är egentligen "omöjliga" och kan bara uppstå om man missat en avläsning.

Jag tänker utnyttja detta för att skriva mjukvaran för att läsa av givaren. Vid avläsningen av givaren ser jag till att lagra det föregående tillståndet för att kunna jämföra detta med det nuvarande tillståndet. Varje pil i tillståndsdiagrammet består av ett sådant tillståndspar old.new.

För att förenkla programmet kommer jag att räkna upp en variabel vid pilen 00.01 och ner vid pilen 01.00, detta kommer att dela antalet räknade pulser från givaren med fyra men det har ingen praktisk betydelse då givaren ger ut 24 pulser/varv. Vi kommer alltså att kunna stanna gardinen med en noggrannhet av 1/6 dels varv vilket borde vara fullt tillräckligt.

Bifogad fil  quadstate.gif   3,93K   17 Antal nerladdningar

Den färdiga koden blev så här, blev väldigt enkel kod av det mycket enklare än vad jag trodde det skulle bli från början :blink:


//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
// InterruptFunction
//
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

void interrupt InterruptFunction(void)
{

static bit TransNew1, TransNew2,,DummyBit;

if( RBIF == 1 ) // is it the RB pin change-interrupt?
{

//We read the status on all interupt pins
TransNew1 = RB6; //read encoder new value
TransNew2 = RB7; //read encoder new value
DummyBit = RB5; //Read this just to be surtan the mismatch is cleared
DummyBit = RB4; //Read this just to be surtan the mismatch is cleared

// if we have a change from the "Puls Givare" we handel it
// The "Puls Givaren" is coded in two bits GrayCode -->00 01 11 10 00<--
if( TransOld1 != TransNew1 || TransOld2 != TransNew2 )
{

//Count down on one of the four Gray trasitions
if( TransOld1 == 0 && TransOld2 == 1 && TransNew1 == 0 && TransNew2 == 0)
counter --;
//Count upp on one of the four Gray transitions
if( TransOld1 == 0 && TransOld2 == 0 && TransNew1 == 0 && TransNew2 == 1)
counter ++;

//Save the value for next time
TransOld1 = TransNew1;
TransOld2 = TransNew2;
}
}

Jag testade koden genom att skriva en snutt som tänder den röda lysdioden när counter variabeln är 0. Det hela verkar fungera alldeles utmärkt har testat att vrida åtskilliga varv så fort jag kan och sen vrida tillbaka givaren till utgångsläget och då tänds lysdioden exakt där jag började ;)

#23

Postad 01 augusti 2006 - 18:32

Unregistered9f95d7dc
  • Unregistered9f95d7dc
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Koden blev inte så lättläst i mitt inlägg så ni som helre läser den i en txt fil -->Bifogad fil  interupt.txt   1,34K   88 Antal nerladdningar

En bättre bild på schemat -->Bifogad fil  IMG_3151.jpg   312,31K   166 Antal nerladdningar

#24

Postad 06 augusti 2006 - 18:48

Leito
  • Leito
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0
Härligt att se att det finns användbara tillämpningar på all digitalteknik man läst! Är själv mycket sugen på att bygga något liknande och dina tips i denna tråd är kanon. Keep up the good work.

#25

Postad 06 augusti 2006 - 21:39

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
Måste säga detta igen, mycket bra jobb so far! Mycket inspirerad av detta projekt och har även införskaffat två stycken CoTech skruvdragare. För dem som oroar sig för om kraften räcker till kan jag lugna er med att det gör den, med god marginal. Det går inte ens nästan att med handkraft "hålla emot" när man kör den. Även som Krille skrev mycket lätt att ta isär!

Efterhand som jag funderat på detta projekt har jag blivit mer och mer ambivalent i valet mellan pulsgivare och andra sätt att starta stoppa. Helt klart snygg lösning tycker jag! Jag kommer nog trots det använda ir-brytare i nederläget och en mekanisk switch som bryter kretsen och gör att man bara kan rulla nedåt.

Men men, det är ju bara detaljer! Jag skapar nog en tråd jag med när det drar ihop sig, först blir det ommålning av vardags/hembiorum, dragning av kablar, installation av projektor och högtalare mm!

Keep up the good work!
/Victor

#26

Postad 08 augusti 2006 - 11:39

Unregistered9f95d7dc
  • Unregistered9f95d7dc
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Nu har jag fått lite tid över att jobba på radio delen i konstruktionen, ser än så länge lovande ut :)

Jag har tänkt använda mig av en modul som www.kjell.com säljer för 99 SEK vilket är så pass biligt så att det inte är lönt att bygga något själv.
Fördelen med att använda sig av en färdig modul är att kretskortet kommer att bli betydligt enklare att tillverka.

Datablad på modulen --> Bifogad fil  88_900_Mottagarmodul.pdf   103,31K   104 Antal nerladdningar Bifogad fil  88_900_88_902_Mottagare_Karakteristik.pdf   142,01K   89 Antal nerladdningar

Modulen tar i mot AM modulerad signal på 433 MHz (samma som Nexa).

Jag har uppdaterat mitt schema med en inkoppling på modulen.

Bifogad fil  IMG_3163.jpg   300,57K   130 Antal nerladdningar

Nu börjar den luriga biten i det här projektet och det är att lura ut hur Nexas protokoll fungerar, så det är bara att börja mätta och sätta de små grå i arbete ;)

Jag har en Nexa TMT-2100fjärkontroll som jag använder under alla mina mätningar och tester.

Kunde inte motstå att ta en bild på mitt nyinköpta Tektronix TDS2014 skåp :D

Bifogad fil  IMG_3165.jpg   381,8K   282 Antal nerladdningar

Mottagaren ger en väldigt brusig utsignal när ingen sändare sänder, det finns risk för att detta kan bli ett problem senare men för tillfället så bortser jag från det och koncentrerar mig på att förstå Nexas protokoll.

Min fjärkontroll sänder ut samma information 8 ggr varje gång som jag trycker på en knapp, antar att det är för att Nexa endast är enkelriktad information så man vill helt enkelt vara säker på att tex. en lampa verkligen tänds.

På bilden nedan ser ni 6 st av de 8 omsändningarna.

Bifogad fil  IMG_3169.jpg   429,63K   254 Antal nerladdningar

Bilden nedan är en sändning av ett helt Nexa "paket" det vill säga en av de åtta omsändningarna.

Bifogad fil  IMG_3172.jpg   447,06K   170 Antal nerladdningar

Man ser tydligt att pulserna har olika bitlängd, om man sänder på olika kanaler/huskoder så ändras placeringen av de "långa" bitarna.

Bilden nedan är bara en in zoomning av bilden ovan.

Bifogad fil  IMG_3173.jpg   476,62K   97 Antal nerladdningar

Alla långa pulser har en längd kring 1100 us.
Alla korta pulser har en längd kring 400 us.

Bifogad fil  IMG_3174.jpg   467,67K   44 Antal nerladdningar

En lång puls efterföljs alltid av en kort nolla och en kort puls efterföljs alltid av en lång nolla.
Det verkar som att man använder pulsens längd för att överföra ett eller noll.
En puls med efterföljande nolla är alltid ca 1400 us.

Bifogad fil  IMG_3177.jpg   481,37K   39 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_3178.jpg   442,79K   38 Antal nerladdningar

Jag tror att jag är något på spåret här, idéer om protokollets uppbyggnad mottages tacksamt :lol:

Ska fortsätta med mina mätningar nu och försöka återkomma med en komplett förklaring av hur protokollet fungerar så fort jag lurat ut det ;)

#27

Postad 08 augusti 2006 - 18:47

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Du har väl inte missat Automatisk styrning från HTPC ?
"mickeprag" kan säkert hjälpa till.

#28

Postad 09 augusti 2006 - 18:02

Unregistered9f95d7dc
  • Unregistered9f95d7dc
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Du har väl inte missat Automatisk styrning från HTPC  ?
"mickeprag" kan säkert hjälpa till.

<{POST_SNAPBACK}>



Tack för tipset :)
Jag hade missat den tråden, var intressant att läsa den än om där inte var någon info om själva protokollet.

Hur som helst så har jag nog lurat ut hur det funkar nu :(

#29

Postad 09 augusti 2006 - 18:52

Unregistered9f95d7dc
  • Unregistered9f95d7dc
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Har gjort ganska många mätningar nu av Nexa protokollet och kommit fram till att det fungerar enligt nedan.

En etta representeras av en puls som är hög under ca 1200us och sedan låg under 200us.

Bifogad fil  one.JPG   3,33K   16 Antal nerladdningar

En nolla representeras av en puls som är hög under ca 490us och sen låg under 910us.

Bifogad fil  zero.JPG   3,13K   9 Antal nerladdningar

Totalt tar det ca 1400us att överföra en data bit.

Ett Nexa paket består totalt av 25 databitar.

H = Housecode
C = Channel
X = ?
Y = On/Off

Bifogad fil  protokoll.JPG   5,93K   10 Antal nerladdningar

Har sammanställt bitar och kanaler i en PDF --> Bifogad fil  Uppm_tt_Protokoll.pdf   11,18K   115 Antal nerladdningar

PDF filen är inte komplett men ni kan säkert räkna ut hur det funkar med Huskoder och kanaler.

Börjar bli sugen på att skriva koden till PIC processorn nu så att man kan testa om det funkar att avkoda Nexa protokollet via en interupt pinne :)

Ska även fundera på hur jag ska hanterar bruset från mottagaren när ingen sänder så att PIC processorn inte misstolkar bruset för ett giltigt paket.

#30

Postad 09 augusti 2006 - 18:56

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
MYCKET imponerande! Verkligen bra jobbat! Sen skulle man ju kunna hävda att det är lite fusk att ha tillgång till ett digitalocsilloskop, men, men. JAG skulle aldrig hävda något dylikt!

Bara en fråga... Ska du använda en rf-fjärrkontroll eller ir+"omtolkare"?

/Victor

#31

Postad 09 augusti 2006 - 19:02

Unregistered9f95d7dc
  • Unregistered9f95d7dc
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

MYCKET imponerande! Verkligen bra jobbat! Sen skulle man ju kunna hävda att det är lite fusk att ha tillgång till ett digitalocsilloskop, men, men. JAG skulle aldrig hävda något dylikt!

Bara en fråga... Ska du använda en rf-fjärrkontroll eller ir+"omtolkare"?

/Victor

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har tänkt använda mig av Nexas original rf fjärrkontroll.

Fördelen med den är att den går att programmera tider, så min tanke är att den ska skötta upp och nerrullning av gardinerna på de tider som jag vet solen lyser in i rummet.
Tanken med det är att det ska vara svalt när man kommer hem.

Kan även vara bra om man tex. är på semester eller liknande.

#32

Postad 14 augusti 2006 - 10:21

sir_a
  • sir_a
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Fundering... Hur mycket låter den där skruvdragaren egentligen? är planen att bygga en "hush-box"? eller är den relativt tyst?

Själv så "löste" jag mitt gardinproblem genom att köpa den här grejen

http://www.intelliho...tview.asp?id=48

totalt grundlurad... 1000 spänn kostade den, en x-10 rullgardinsneddragare... låter ju skitbra med tanke på att jag har ett x-10 hem...

För det första så är den x-10 enbart för att den går att _koppla ihop_ med en x-10 modul och först då blir den fjärrstyrd... just nu så funkar den genom att jag får dra ur och stoppa i kontakten i väggen... ;)

För det andra låter den som ett helt sågverk... skränar och skriker...

och för det tredje så kan den inte hålla avståndet alls... den går att spänna... men hur hårt man än spänner den så håller den inte samma avstånd två gånger efter varandra...

Så om ni tröttnar på att bygga egna rullgardinslösningar så kan jag varmt rekommendera att ni köper en sån här :D (OBS. IRONI)


Sen så ingick inte ens nätagget som behövdes utan det fick jag oxå köpa ett nytt... ;)

Fö en spännande tråd det här... gillar att du lägger ut utförliga beskrivningar på vad du gör och vad du använder... känns nästan som att man skulle våga sig på att bygga en likadan ... trots att man inte kan någonting av det som behövs ;)

hej
/a

#33

Postad 14 augusti 2006 - 12:23

Unregistered9f95d7dc
  • Unregistered9f95d7dc
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Fundering... Hur mycket låter den där skruvdragaren egentligen? är planen att bygga en "hush-box"? eller är den relativt tyst?

Själv så "löste" jag mitt gardinproblem genom att köpa den här grejen

http://www.intelliho...tview.asp?id=48

totalt grundlurad... 1000 spänn kostade den, en x-10 rullgardinsneddragare... låter ju skitbra med tanke på att jag har ett x-10 hem...

För det första så är den x-10 enbart för att den går att _koppla ihop_ med en x-10 modul och först då blir den fjärrstyrd... just nu så funkar den genom att jag får dra ur och stoppa i kontakten i väggen... ;)

För det andra låter den som ett helt sågverk... skränar och skriker...

och för det tredje så kan den inte hålla avståndet alls... den går att spänna... men hur hårt man än spänner den så håller den inte samma avstånd två gånger efter varandra...

Så om ni tröttnar på att bygga egna rullgardinslösningar så kan jag varmt rekommendera att ni köper en sån här ;) (OBS. IRONI)


Sen så ingick inte ens nätagget som behövdes utan det fick jag oxå köpa ett nytt... :D

Fö en spännande tråd det här... gillar att du lägger ut utförliga beskrivningar på vad du gör och vad du använder... känns nästan som att man skulle våga sig på att bygga en likadan ... trots att man inte kan någonting av det som behövs B)

hej
/a

<{POST_SNAPBACK}>



Skruvdragaren låter lite gran men inte så farligt högt, ungefär som en uppladdningsbar borrmaskin.
Gardinen rullas ju ner på 10 - 20 sekunder och sen är det ju helt tyst så ljud nivån ser jag inte som något problem.

De tester jag har gjort med puls givaren visar på att gardinen kommer att stanna med en noggrannhet på åtminstone 1 mm.

Hur funkar X-10 är det med radio eller IR ?
Om det är radio 433MHz AM borde det vara ganska enkelt att ändra min konstruktion till X-10 ;)

#34

Postad 14 augusti 2006 - 14:06

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
X10 moduleras väl på elnätet?! Eller jag kanske minns helt fel... Nåja... ;)

Krille: Hur mycket info kan man skicka via Nexas protokoll egentligen? Jag tänker tanken att kunna välja analogt mellan 1 och 100% nedrullning exv... Eller dimmning? Eller så... Inser att man kan lägga på olika housecodes/channels, men undrar om det finns någon bättre lösning? X-bitarna kanske?!

/Victor

#35

Postad 14 augusti 2006 - 14:42

sir_a
  • sir_a
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Skruvdragaren låter lite gran men inte så farligt högt, ungefär som en uppladdningsbar borrmaskin.
Gardinen rullas ju ner på 10 - 20 sekunder och sen är det ju helt tyst så ljud nivån ser jag inte som något problem.

De tester jag har gjort med puls givaren visar på att gardinen kommer att stanna med en noggrannhet på åtminstone 1 mm.

Hur funkar X-10 är det med radio eller IR ?
Om det är radio 433MHz AM borde det vara ganska enkelt att ändra min konstruktion till X-10 ;)

<{POST_SNAPBACK}>


jo det låter ju bara när man drar upp/ner gardinen... men jag antar att det är avsevärt lägre ljud på din anordning än min ;)

ja, shit... hur var det nu igen... var ju så länge sen jag köpte grejerna... man lär sig allt om dem när man ska köpa och de är nya men efter ett tag när de blir vardag så glömmer man bort allt :D

Jo de tar ju emot signaler via elnätet... fast jag har ju en x-tra box som tar emot ir-signaler och skickar ut dem på nätet... Men sen så är jag rätt (dock inte jätte-) säker på att man kan skicka rf till dem...

#36

Postad 14 augusti 2006 - 16:57

Unregistered9f95d7dc
  • Unregistered9f95d7dc
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

X10 moduleras väl på elnätet?! Eller jag kanske minns helt fel... Nåja...  ;)

Krille: Hur mycket info kan man skicka via Nexas protokoll egentligen? Jag tänker tanken att kunna välja analogt mellan 1 och 100% nedrullning exv... Eller dimmning? Eller så... Inser att man kan lägga på olika housecodes/channels, men undrar om det finns någon bättre lösning? X-bitarna kanske?!

/Victor

<{POST_SNAPBACK}>


Nexa har nog inte stöd för det du vill göra inbyggt i protokollet.
Vist fins det lite bitar som inte används men om du vill använda dem måste du bygga din egen fjärkontroll :/

Det sättet som jag kan tänka mig skulle funka att lösa det på är följande.

Rullgardinen är upprullad och du trycker på nerrullningsknappen.
Rullgardinen börjar rullas ner, när den har rullats ner en bit trycker du på nerrullningsknappen och den snannar i det läget.
Trycker du sen på upprullningsknappen rullas den helt upp, trycker du nerrullningsnappen rullas den ner tills du trycker nerullningsnappen eller den kommer fram till ändläge.

#37

Postad 14 augusti 2006 - 20:25

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
Jo... Det är väl så... Fast... Det är ju självaste automatiken som är det tuffiga... Frågan är bara hur svårt det skulle vara att bygga en ir-mottagare+rf-sändare... Alltså IR in och fiffigt protokoll RF ut...

/Victor

#38

Postad 14 augusti 2006 - 21:34

Unregistered9f95d7dc
  • Unregistered9f95d7dc
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Jo... Det är väl så... Fast... Det är ju självaste automatiken som är det tuffiga... Frågan är bara hur svårt det skulle vara att bygga en ir-mottagare+rf-sändare... Alltså IR in och fiffigt protokoll RF ut...

/Victor

<{POST_SNAPBACK}>



Skulle tro att det är hyfsat enkelt, det är MYCKET enklare att sända ett nexa paket än att ta i mot ett.
En IR mottagare är nog rätt lätt fixat tror jag, specielt om den tex. bara ska känna av att man startar projen och då rulla ner gardinerna.

#39

Postad 16 augusti 2006 - 07:33

Unregistered9f95d7dc
  • Unregistered9f95d7dc
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Har jobbat vidare på mjukvaran för att avkoda Nexa protokollet, det börjar se riktigt lovande ut.
Kommer nog ganska snart att posta en detaljerad beskrivning av lösningen.

Just nu håller jag på att filtrera bort bruset från mottagaren när ingen sänder, så att det inte ska vara möjligt att misstolka bruset till ett riktigt Nexa protokoll.

#40

Postad 16 augusti 2006 - 07:50

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Skulle tro att det är hyfsat enkelt, det är MYCKET enklare att sända ett nexa paket än att ta i mot ett.


Tur att någon redan fixat den svåra delen med att ta emot då! :)

Fast... Jag tänkte väl mer någon form av generell lösning som man kan lära ir-koder... Jaja, vi får väl se om det blir av...

/Victor

#41

Postad 16 augusti 2006 - 08:29

SciFi
  • SciFi
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Verkligen spännande projekt! :). Det är precis en sån här lösning jag har eftersökt länge, kanon om det kommer att fungera men Nexa grejer. Har några tupplurs gardiner som väntar på motorstyrning


Lycka till Krille356

/SciFi

#42

Postad 19 augusti 2006 - 11:40

Unregistered9f95d7dc
  • Unregistered9f95d7dc
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Har haft lite ont om tid att fixa det sista med mjukvaran för Nexa avkodningen men nu har jag nog fått rätt på det ;)

Tänkte att jag skulle ge mig på att förklara hur min kod fungerar i stora drag.
Ni som vill läsa hela interrupt funktionen utan förklaring --> Bifogad fil  Interrupt.c.txt   5,96K   101 Antal nerladdningar

För att förstå hur min interrupt funktion fungerar så börjar jag med att förklara hur man använder funktionen.

Bifogad fil  code1.JPG   11,27K   18 Antal nerladdningar

Koden ovan är en liten testrutin i min main funktion som jag använder för att testa att allt fungerar.
Kort förklarat fungerar den så att när man sänder på HOUSECODEB och CHANNELCODE4 med en Nexa fjärkontroll så kommer den gröna LED att tändas när man sänder en etta och släckas när man sänder en nolla.

ReciveDone flaggan är till för att förhindra att interrupt funktionen tar i mot ny data via radio innan vi har hunnit behandla den vi fått in. Detta är dock inget stort problem då man inte hinner trycka snabbare än vad programmet går genom sina rutiner <_<
Men flaggan behövs ändå, anledningen är att Nexa sänder samma data flertalet gånger på en tryckning.

Bifogad fil  code2.JPG   58,59K   9 Antal nerladdningar

Koden ovan visar bara defines för de olika kanalerna och hus koderna som man behöver för att använda interrupt funktionen.

Bifogad fil  code3.JPG   65,45K   8 Antal nerladdningar

Nu till själva interrupt funktionen, koden ovan visar början på funktionen.
Den inringade delen är väldigt viktig då den läser in alla fyra interrupt pinnarna samtidigt, detta är viktigt då vi vill veta pinnens värde när vi fick interrupt och inte xx us senare när vi kört en del kod för att behandla data. Den kryssade delen har inget med radio avkodningen att göra utan är till för att avläsa pulsgivaren.

Bifogad fil  code4.JPG   33,25K   9 Antal nerladdningar

Här återkommer ReciveDone flagga, vi behandlar bara data från radion om flaggan är satt till 0 i annat fall händer inget.
Nästa steg är att spara ner vår räknare samt resetta den så att vi kan mäta pulsbredden för att senare kunna avgöra i programmet om det är en nolla eller etta.

Nästa steg i programmet är att vi avgör om den låga delen av pulsen som vi just mätt tiden på är en godkänd låg del eller om den är brus när ingen sänder.
Om längden av den låga delen av pulsen ligger mellan 710 till 1110us så är den godkänd och vi fortsätter i programmet. Om den är utanför detta område så är den brus och vi kastar allt som vi mottaget hitintills och väntar på att nästa paket ska sändas korrekt.

Bifogad fil  code5.JPG   25,96K   6 Antal nerladdningar

Nästa interrupt får vi när vi går från 1 till 0, nu är det alltså tid att avgöra om det är en etta eller nolla som sänts på Nexa protokollet. Koden fungerar på samma sätt som koden för att läsa av den låga delen gör. Skillnaden är att vi har tre alternativ här etta/nolla/brus nolla/etta sparas i variabeln RadioBit och om det är brus så nollställer vi allt och väntar på ett korrekt paket.

Bifogad fil  code6.JPG   39,06K   7 Antal nerladdningar

Nu börjar den rolliga biten ;) där vi sparar ner bitarna i HouseCode och ChannelCode samt OnOFFCode variablerna. Flaggan RadioBitValid är lika med ett så vi har alltså fått in en godkänd nolla eller etta från ett Nexa protokoll, RadioBitCounter håller reda på vilken bit det är i protokollet vilket namnet antyder ;)
RadioBit variabeln bitskiftas in på rätt position i de olika variablerna beroende på vilken bit vi är på i protokollet.
Det sista vi gör är att sätta ReciveDone flaggan till ett när vi fått in ett komplett korrekt paket från en Nexa sändare.

Bifogad fil  code7.JPG   61,78K   10 Antal nerladdningar

Sista delen av koden är relativt enkel, vissa bitar i ett Nexa paket är alltid samma.
Om någon av dessa bitar har fel värde så är det brus vi jobbar med och inte ett korrekt paket, om så är fallet så nollställer vi och börjar om när nästa korrekta paket sänds.

Har testat allt på olika huskoder och kanaler och det hela verkar fungera alldeles utmärkt :D
Jag har låtit allt så på i några dagar för att testa att den inte misstolkar brus för ett giltigt paket och än så länge har det inte hänt.

Nästa del som jag kommer att börja jobba med är drivsteget till motorn.

Under tiden behöver jag förslag på hur själva huvudprogrammet ska fungera?
Har funderat på att man tex. kan ha en bygel på kretskortet som man flyttar och då hamnar gardinen i "learn mode" så att man kan programmera vilken huskod och kanal som den ska jobba på via en vanlig Nexa fjärkontroll. När man programmerat den klart flyttar man tillbaka bygeln och inställningarna sparas ner i det interna EEPROMET om det skulle bli strömavbrott.

Redigerat av Unregistered9f95d7dc, 19 augusti 2006 - 11:41.


#43

Postad 19 augusti 2006 - 11:53

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
Good work! Men bygel?! Hallå eller! <_<

Tryckknapp som man håller in i fem sekunder måste väl ändå vara läge! Det skadar nog inte om du bygger några knappar ändå så att man kan rulla upp gardinen om kompisen har krossat fjärren mellan tänderna!

/Victor

#44

Postad 25 augusti 2006 - 07:54

Unregistered9f95d7dc
  • Unregistered9f95d7dc
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Good work! Men bygel?! Hallå eller! :huh:

Tryckknapp som man håller in i fem sekunder måste väl ändå vara läge! Det skadar nog inte om du bygger några knappar ändå så att man kan rulla upp gardinen om kompisen har krossat fjärren mellan tänderna!

/Victor

<{POST_SNAPBACK}>


Har funderat på att ha knappar för upp/nerrullning av gardinerna, frågan är bara om man kommer att använda dem. Blir svårare att göra mekaniken som kapslar in allt på ett snyggt sätt om man ska ha knappar.

Kommer nog att dra ut signalerna till en kontakt eller liknande så kan man välja själv om man vill montera dem eller inte.

#45

Postad 29 augusti 2006 - 09:17

SciFi
  • SciFi
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Tjena Krille356

Tänkte bara hör om du har gjort några fler framsteg? :)

Är mekaniken på plats?

Mvh /Staffan

#46

Postad 29 augusti 2006 - 17:03

Unregistered9f95d7dc
  • Unregistered9f95d7dc
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Som vanligt räcker inte tiden till för att hinna med alla projekt i den takt man skulle vilja.

Håller även på att bygga mig ett nytt garage med carport vilket gör att jag inte hinner lägga så mycket tid på mitt rullgardinsprojekt för tillfället. Garagebygget + mitt vanliga jobb tar rätt mycket av den vakna tiden.

Har i alla fall hunnit med att beställa några fälteffekt transistorer så att jag kan börja jobba på själva drivningen till motorn.

Jag hittade en trevlig fälteffekt transistor från www.elfa.se sök efter 71-154-70.

Bifogad fil  71_154_70.jpg   13,46K   15 Antal nerladdningar

I själva verket är det två st fälteffekt transistorer i en SO8 kapsel, en N och en P kanal.
Jag kommer att använda två sådana här kapslar för att kunna styra vilket håll motorn går på direkt från PIC´en.

Fördelen med fälteffekt framför en vanlig effekt transistor är att spänningsfallet över själva transistorn är näst intill 0V vilket gör att vi inte eldar upp en massa effekt i själva transistorn, en bonus är att vi inte heller behöver några kylflänsar.

Förmodligen kommer det även vara möjligt att köra motorn på en PWM (Pulse Width Modulation) puls vilket ger oss möjligheten att styra farten steglöst :)
Tanken är att när vi rullat ner tex. 75% av sträckan så sänker vi hastigheten sista biten så att vi kan stanna mer exakt på rätt ställe.

Bifogad fil  PWMFigure1.gif   5,39K   17 Antal nerladdningar

Bilden ovan visar hur pulsen ser ut när vi kör på 10%, 50% samt 90% av full hastighet.

Har funderat ut hur motorstyrningen ska kopplas i teorin :wub: ska testa kopplingen så fort jag får transistorerna. När jag verifierat att kopplingen fungerar så återkommer jag med schema.

#47

Postad 29 augusti 2006 - 17:19

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
Lite info om hur man bör styra en DC-motor (H-brygga allmänt kallat) här.

Lycka till!

/Victor

#48

Postad 03 september 2006 - 16:51

Unregistered9f95d7dc
  • Unregistered9f95d7dc
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Fick mina komponenter i fredags :rolleyes:

Har kopplat upp och testat, verkar fungera alldeles utmärkt dock så kommer jag eventuellt att lägga till två dioder över motorn som ska ta hand om EMK´n som uppstår i motorlindningarna när man stannar, startar eller vänder riktning.
Man kanske även skulle fega och lägga in en säkring i serie med matningen till H-bryggan om tex. gardinen fastnar när man rullar upp den eller liknande.

Har nu utökat schemat med ytterligare en sida samt uppdaterat det gamla schemat med utgångar till motorn.

Bifogad fil  IMG_3182.jpg   294,83K   90 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_3184.jpg   250,01K   86 Antal nerladdningar

Kunde inte låta bli att ta en bild på mitt kopplingsdäck där jag har kopplat upp hela kretsen för att kunna testa så att allt fungerar.

Bifogad fil  IMG_3188.jpg   65,49K   43 Antal nerladdningar

#49

Postad 03 september 2006 - 19:18

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
Ah! Underbart att se ett på klassiskt sätt kopplat kopplingsdäck! De är det bästa som finns att felsöka om man skulle råka koppla en ledera fel! :P

Bara en liten fråga, vad är de långsmala komponenterna långt åt höger? De som täcker 1x~15 hål?! Resistansnät?

Och sen, vad i *** har du gjort med den gröna sladden?! Inte en hemmabyggd induktans hoppas jag :rolleyes:

/Victor

#50

Postad 03 september 2006 - 23:17

Lydén
  • Lydén
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0

Bara en liten fråga, vad är de långsmala komponenterna långt åt höger? De som täcker 1x~15 hål?! Resistansnät?


Vad jag kan se så är det mottagaren från Kjell & Co

Väldigt intressant tråd det här!



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.