Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Apple Airport express med AirTunes

121 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Apple AirPort Express 802.11g (Routrar) 1 9.35185 (53) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 11 June 2007 - 08:25

Johanlundberg
  • Johanlundberg
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har lite frågor angående Apple Airport express med AirTunes. Som jag hoppas att någon visare person kan svara på. Det är så att jag har en vanlig bärbar PC.

1) När man använder enheten som skrivarserver kan man då skriva ut precis som vanligt med t.ex. world, exel, photoshop m.m. eller behövs något extra program.

2) Behöver jag en router för att kunna använda den eller räcker det med PC:n

3) Kan jag använda den som en router och surfa trådlöst om jag bara har en Apple Airport express med AirTunes och en PC

4) Går det att använda den för att förlänga ett trådlöst nätverk om jag har en vanlig router (ej apple)

Det är nog alla funderingar jag har vore tacksam om någon som vet kan hjälpa mig att få svar på dessa frågor tycker inte att jag får några raka svar på de sidor jag läst på

Tack på förhand

Postad 11 June 2007 - 11:09

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
1) Det ska fungera men någon typ av skrivardrivrutin ska nog installeras, sedan fungerar det som vanligt. Har dock aldrig testat funktionen själv pga lathet att koppla in skrivaren.

2) Du behöver ingen router, den har allt som behövs så länge du har ett trådlöst nätverksskort i din dator. Den har inga portar för vanliga nätverkskablar, behöver du det så måste man ha en router el liknande innan airporten.

3) Jo, så kör jag, förutsatt att du har ett trådlöst nätverkskort.

4) Bör gå, men man vet aldrig. Den har funktioner för att förlänga trådlösa nätverk, men har aldrig testat och det är kanske inte helt enkelt.

Postad 16 June 2007 - 21:48

Johanlundberg
  • Johanlundberg
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej igen.. =) har nu köpt en Apple Airport express med AirTunes och det mesta fungerar precis som det ska jag kan strömma musik till sterion utan problem det är heller inga problem att surfa på internet..

Problemet är bara att AirPort Setup Assistant inte blev instalerat på datorn och det ligger inte på skivan heller, hittar heller ingenstans man kan ladda ner det. Det enda som blev instalerat var basstationväljaren(som inte hittar någon basstation).

Just nu är nätverket oskyddat (men vill gärna ha ett skyddat) men kan verkligen inte hitta något sätt att göra detta utan AirPort Setup Assistant som jag inte har och inte kan få tag på.

Undrar om det är någon som har en lösning på detta problem (har vista som operativsystem om det spelar någon roll)

Tacksam för all hjälp
tack i förväg

Postad 18 June 2007 - 10:00

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Tror det bör finnas här nånstans: Apple's support downloads

Postad 18 June 2007 - 12:28

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0
Kanske är denna du letar efter?
Airport 4.2 for windows.

Postad 02 July 2007 - 07:17

PeeWee00
  • PeeWee00
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Fungerar en sådan här kabel till airporten?

Postad 02 July 2007 - 20:15

Unregistered1fa65143
  • Unregistered1fa65143
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Fungerar en sådan här kabel till airporten?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja då, den ska fungera finfint ;)

Postad 02 November 2007 - 19:01

Viktor85
  • Viktor85
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej
Tänkte kolla med er som äger denna produkt om det finns någon form av mjukvara som gör att man även kan överföra andra ljudkällor än just iTunes? (tex. VLC el. liknande)

Mvh Viktor

Postad 02 November 2007 - 19:11

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Hej
Tänkte kolla med er som äger denna produkt om det finns någon form av mjukvara som gör att man även kan överföra andra ljudkällor än just iTunes? (tex. VLC el. liknande)

Mvh Viktor

Jajemen. Airfoil från Rogue Amoeba skall fungera fint.

Postad 04 November 2007 - 22:06

Viktor85
  • Viktor85
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Hej

Mvh Viktor

Kanon, tackar!
Tänkte kolla två saker till innan jag slår till på en:
1. Den har funnits ett tag: kommer det en ny version snart och vad kommer den isf att ha för uppgraderingar?
2. Den har en USB-port, hur snabb överföring får man mot tex en extern hdd? Eller fungerar det ens med en sådan inopplad?

Mvh Viktor

Postad 04 November 2007 - 22:10

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Hej

Mvh Viktor

Kanon, tackar!
Tänkte kolla två saker till innan jag slår till på en:
1. Den har funnits ett tag: kommer det en ny version snart och vad kommer den isf att ha för uppgraderingar?
2. Den har en USB-port, hur snabb överföring får man mot tex en extern hdd? Eller fungerar det ens med en sådan inopplad?

Mvh Viktor

1. Ingen som vet. Finns inga rykten om någon uppdatering.
2. Den är till för en skrivare. På apple airport extreme så kan du använda usb-porten till en HDD men då har du inte airtunes.

Postad 12 November 2007 - 18:21

Unregistered029e628b
  • Unregistered029e628b
  • Forumräv

• 771 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har några funderingar rörande denna manick. Jag vill bara strömma musik från itunes till airporten, i dagsläget har jag en pc med itunes och en router från netgear. Inga trådlösa grejer någonstans. Vad behöver jag för att komma igång? Räcker det med att jag skaffar ett trådlöst nätverkskort till min pc? Måste WAN anslutas till Airporten?

Mvh Mattias

Postad 13 November 2007 - 10:54

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Nej, det ända som krävs är att din PC är uppkopplad mot Airporten. Man 'kan' (ej testat) göra så att airporten tar emot musik via WAN-ingången, så att den bara blir som en klient på lokala nätverket. Vanligast är dock att man har en uppkoppling trådlöst mot den.

Postad 13 November 2007 - 11:41

Unregistered029e628b
  • Unregistered029e628b
  • Forumräv

• 771 inlägg
  • 0

Nej, det ända som krävs är att din PC är uppkopplad mot Airporten. Man 'kan' (ej testat) göra så att airporten tar emot musik via WAN-ingången, så att den bara blir som en klient på lokala nätverket. Vanligast är dock att man har en uppkoppling trådlöst mot den.

Ok, då räcker det mao att jag köper ett trådlöst nätverkskort till min PC för att jag ska kunna "kommunicera" med airporten?

Postad 15 November 2007 - 17:07

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Japp.

Postad 11 December 2007 - 00:19

Rikard.Ostberg
  • Rikard.Ostberg
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Hej

Mvh Viktor

Någon som vet av en liknande lösning för vi som använder Leopard?

Postad 11 December 2007 - 09:01

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Hej

Mvh Viktor

Någon som vet av en liknande lösning för vi som använder Leopard?

AirFoil 2.1 Preview Release finns ju ute (för Leopard), om man vågar testa ;).

Postad 06 January 2008 - 23:15

Unregisteredaf36c41a
  • Unregisteredaf36c41a
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
Går det att spela olika musik i två airport express samtidigt? Säg att jag har två AE kopplade till en dator i vardagsrummet, en airport i sovrummet och en i köket - förutsatt att nätverket orkar - kan jag då lyssna på OLIKA musik i de tre rummen samtidigt (allt streamat från en och samma dator)?

Postad 06 January 2008 - 23:20

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Blir svårt att få iTunes att spela tre låtar samtidigt. Kanske finns någon tredjepartslösning men jag tror inte det. Däremot kan du välja vilka Express som skall ta emot ljudet från din iTunes.

Postad 07 January 2008 - 21:50

Unregisteredaf36c41a
  • Unregisteredaf36c41a
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
Ok, det var ju synd. Aja, får leta vidare efter nån annan lösning. Tack för svaret.

Postad 17 January 2008 - 16:20

Viktor85
  • Viktor85
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej
Kom på en sak till jag undrade över: Airporten har ju en optisk utgång (3,5mm ), någon som provat den till sin reciver? Hur funkar det/är kvalitén bra?
Går det att använda en vanliga standard optik kabel?

Mvh Viktor

Postad 17 January 2008 - 17:02

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Hej
Kom på en sak till jag undrade över: Airporten har ju en optisk utgång (3,5mm ), någon som provat den till sin reciver? Hur funkar det/är kvalitén bra?

Mvh Viktor

Har inte en Express själv, men jag brukar koppla in min MacBook Pro via optisk sladd och det låter riktigt bra. Skulle gissa att det fungerar likadant på expressen.

Postad 18 January 2008 - 12:30

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0

Hej

Mvh Viktor

Har bara kört med den optiska, köpte den där monster-kabeln som Apple store säljer för att vara säker, men gissar att vanlig optisk fungerar. Jag tycker det låter underbart.

Postad 20 January 2008 - 19:06

Viktor85
  • Viktor85
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Någon som provat att överföra 5.1 ljud via AirTunes? (tex. via VLC-player?)
Funkar det bra?
Om svaret är ja på denna fråga beställs en imorn...

Postad 20 January 2008 - 20:05

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Någon som provat att överföra 5.1 ljud via AirTunes? (tex. via VLC-player?)
Funkar det bra?
Om svaret är ja på denna fråga beställs en imorn...

AirFoil hart tidigare tyvärr downmixat allt till stereo. Vet inte hur det är med senaste versionen dock.

Postad 22 January 2008 - 21:45

Nevor83
  • Nevor83
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
hallå.. vet ej om de e jag som är korkad eller vad de kan vara för något.
Men då jag laddade ner airfoil så funkar de inte alls för mej?! Det kommer upp störning i ljudet direkt!? :S
Hann inte ens testa de så de känns lite halvdant.. Någon som har tips om va man ska göra eller vart man kan hitta ett fungerande airfoil.. =)

Mvh Nevor83

Postad 29 January 2008 - 13:21

Viktor85
  • Viktor85
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

AirFoil hart tidigare tyvärr downmixat allt till stereo. Vet inte hur det är med senaste versionen dock.

Någon som kan bekräfta eller dementera detta?

Postad 10 March 2008 - 18:36

Nyluh
  • Nyluh
  • Lärjunge

• 383 inlägg
  • 0
Helt ärligt. Nu är den slut överallt. Både i fysisk butik och på internet.

Någon som har hört eller vet om den skall uppdateras? Eller ska den inte säljas mer?

Okej man kan beställa den på apple's hemsida med en veckas leveranstid. Men är det säkert ifall det kommer komma en ny?

Är det inte fler än mig som är så ivriga efter en express, helst en uppdaterad, och vill veta vad de sysslar med?

Postad 12 March 2008 - 16:28

Nyluh
  • Nyluh
  • Lärjunge

• 383 inlägg
  • 0
Ca 100 visningar efter mitt inlägg men inga svar eller spekuleringar.

Postad 12 March 2008 - 16:38

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Det är väl inga som vet helt enkelt, men folk är intresserade. Jag kan ge dig hur många spekulationer som helst, men jag kan inte ge dig några garantier ;).

Postad 12 March 2008 - 16:45

Nyluh
  • Nyluh
  • Lärjunge

• 383 inlägg
  • 0

Det är väl inga som vet helt enkelt, men folk är intresserade. Jag kan ge dig hur många spekulationer som helst, men jag kan inte ge dig några garantier ;).

Är bara att framföra era spekulationer. Det lättar mitt begär. :D

Postad 12 March 2008 - 16:48

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Är bara att framföra era spekulationer. Det lättar mitt begär. :D

Det enda jag har hört var att de spekulerade på Macbreak Weakly (eller om det var Maccast) att förråden började sina och leveranstiderna ökar (även i USA alltså) så det kanske är en uppdatering, eller discontiuering på gång. Sedan kan jag ju hitta på en massa och det är ju också spekulationer ;).

Redigerat av Phindus, 12 March 2008 - 16:49.

Postad 12 March 2008 - 16:52

Nyluh
  • Nyluh
  • Lärjunge

• 383 inlägg
  • 0

Det enda jag har hört var att de spekulerade på Macbreak Weakly (eller om det var Maccast) att förråden började sina och leveranstiderna ökar (även i USA alltså) så det kanske är en uppdatering, eller discontiuering på gång. Sedan kan jag ju hitta på en massa och det är ju också spekulationer ;).

Ja precis som förråden börjar sina här. Då måste det vara något på gång.

Och jag vill tro att de kommer med en uppdatering, så därför väntar jag med att beställa. För beställer man en nu så är det inte säkert att man får den uppdaterade versionen, om den nu kommer?

Hehe, vi kan ju spekulera hej vilt, men helst inom vissa gränser. :D

Postad 12 March 2008 - 21:04

Nyluh
  • Nyluh
  • Lärjunge

• 383 inlägg
  • 0
Aja, beställde en till mig och en polare. Vi kunde inte hålla oss. ;)

Postad 20 April 2008 - 09:35

Unregistereda19dbd9c
  • Unregistereda19dbd9c
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Är det någon vänlig själ här som vet om man kan använda den som en trådlös brygga? Jag hoppas på att kunna ansluta min Popcorn Hour till den med en nätverkskabel och sen komma åt mina utdelningar via det trådlösa nätet (Köper nog den nya varianten med .11n i USA om den klarar europeisk strömförsörjning).

/David

Postad 28 August 2008 - 18:45

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0
tycker det verkar lite luddigt angående att förlänga trådlösa nätverk..

sitter idag uppkopplad mot ett trådlöst nätverk, jag vill bara kunna strömma musik till stereon och surfa samtidigt...

kan man låta airtunes-prylen koppla upp sig mot min router och förlänga det nätverket, så att jag i min tur kopplar upp mig mot airtunes-lådan?

jag har alltså en vanlig trådlös router, ingen apple...

tack på förhand ;)

edit

har googlat fram manualen till den där manicken... och det verkar som att det bara går att förlänga apple-baserade trådlösa nätverk =(

trist

Redigerat av KoktGrus, 28 August 2008 - 18:53.

Postad 10 September 2008 - 13:31

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
Fungerar den här med andra program än itunes och airfoil? Det var ju osäkert om det gick att skicka 5.1 ljud... Om man ska se på film tex, vad ska man använda för program för att få 5.1 att fungera smärtfritt? Går det över huvud taget?

Mvh

Postad 10 September 2008 - 13:35

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Fungerar den här med andra program än itunes och airfoil? Det var ju osäkert om det gick att skicka 5.1 ljud... Om man ska se på film tex, vad ska man använda för program för att få 5.1 att fungera smärtfritt? Går det över huvud taget?

Mvh

Det verkar som om man kan skicka DTS via Airfoil nu iaf (står i deras knowledgebase). Står också att man kan läsa vidare i deras manual för att synka ihop lokal video med ljud via airtunes.

Postad 10 September 2008 - 16:02

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
det var trevligt att höra ;)

Postad 14 September 2008 - 23:03

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
Hoppas det fortfarande finns folk som läser här, för jag kom på några saker jag klurar på.

Airport express kan väl fungera som en vanlig trådlös router? Eller vad man ska säga, man kan skapa ett trådlöst nätverk och surfa genom den? Men har den då inbyggd brandvägg som andra trådlösa routrar brukar ha? Att man måste öppna portar för programmen, eller måste jag ha en brandvägg installerad på datorn?

Sen en liten fundering till... finns det nåra liknande mackapärer som kan skicka både ljud och bild trådlöst? Inte som en media extender (inte säker på om det är det jag menar) som spelar upp filen, utan mer som en trådlös sladd...

Mvh

Edit: Såg på apples sida att den har inbyggd brandvägg. Kan ju vara en fördel att läsa ibland också :)

Redigerat av Unregisterede3e9db38, 14 September 2008 - 23:08.

Postad 16 September 2008 - 17:48

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
Oj det är typ bara jag som skriver här. Har en fundering till, klarar airfoil att spela hd-film? Och skicka vanligt dts/dd 5.1 ljud med airport express...

Redigerat av Unregisterede3e9db38, 16 September 2008 - 17:48.

Postad 16 September 2008 - 18:01

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Oj det är typ bara jag som skriver här. Har en fundering till, klarar airfoil att spela hd-film? Och skicka vanligt dts/dd 5.1 ljud med airport express...

Alltså, du kan inte skicka film via AirTunes, bara ljud.

Postad 16 September 2008 - 19:04

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
Jadå det vet jag, jag tänkte bara skicka ljudet till förstärkaren med airtunes, men jag undrar om airfoil kan spela upp hd-film. Det är ju det enda programmet som nämns i tråden att den kan skicka ljudet med airtunes förutom itunes... vill alltså se på hd-film och få ljudet i förstärkaren trådlöst, om det går ;) Går det?

Min andra fundering var om det finns produkter liknande airport med airtunes som kan skicka både bild och ljud trådlöst?

Mvh

Postad 16 September 2008 - 20:58

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Jadå det vet jag, jag tänkte bara skicka ljudet till förstärkaren med airtunes, men jag undrar om airfoil kan spela upp hd-film. Det är ju det enda programmet som nämns i tråden att den kan skicka ljudet med airtunes förutom itunes... vill alltså se på hd-film och få ljudet i förstärkaren trådlöst, om det går ;) Går det?

Min andra fundering var om det finns produkter liknande airport med airtunes som kan skicka både bild och ljud trådlöst?

Mvh

"With Airfoil you can take audio from any application and send to your AirPort Express units"
Så kan du spela upp filmen på datorn så kan du skicka det till expressen, som jag förstår det.

Postad 16 September 2008 - 21:49

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
Aha, har fått för mig att det var någon mediaspelare ;) men då blev det ju mycket lättare. Tack än en gång för hjälpen phindus

Postad 17 September 2008 - 21:25

jooman
  • jooman
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

"With Airfoil you can take audio from any application and send to your AirPort Express units"
Så kan du spela upp filmen på datorn så kan du skicka det till expressen, som jag förstår det.

Airfoil funkar bra för att streama ljudet trådlöst till förstärkaren om du spelar upp film via datorn. Problemet är att ljudet "laggar" cirka 2 sekunder. Använder du VLC kan du ställa in fördröjning på film/ljud, det brukar gå att synka ihop bra. I annat fall är det nästan enklast att använda sig av Airfoils inbyggda mediaspelare där ljudhanteringen (laggningen) sköts helt automatiskt. Vet ej om den klarar HD-format dock. Borde stå något på deras hemsida!

Redigerat av jooman, 17 September 2008 - 21:25.

Postad 20 September 2008 - 00:12

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
Det låter ju lite jobbigt att det laggar. Och jag vill helst inte använda vlc, finns det möjligtvis någon liknande funktion i mpc? (Hittar inte inställningaen i vlc heller för den delen). Jag hittar heller inget om någon mediaspelare på airfoils hemsida.

Postad 22 September 2008 - 19:55

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
I en annan tråd (denna) pratar de om en liknande grej som airport express, nämligen airpace. Det fungerar som ett virtuellt ljudkort och därför med alla program på datorn, dessutom kan du ställa in hur mycket den ska buffra, så du kan se på film utan att ljudet laggar. Finns det inget liknande i airport express? Den här airpace verkar vara totalt slut sedan i vintras våras nån gång...

Mvh

Postad 02 October 2008 - 23:57

Unregistered01276b81
  • Unregistered01276b81
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Vet nån om det är möjligt att med hjälp av en iphone ansluta till datorns itunes, och via remote programmet välja att itunes i datorn ska streama musiken till en airport express?

I sånna fall skulle man ju kunna ha en dator som kör itunes och har all musik. Sen kan men då ha x antal airport expressar i dom rum där man vill, t.ex. köket, vardagsrummet, sovrummet osv. Och sen via iphonen/ipod touchen använda programmet remote för att styra datorn och välja vart datorn ska skicka musiken. Detta skulle ju vara helt superperfekt.

Redigerat av Unregistered01276b81, 02 October 2008 - 23:58.

Postad 03 October 2008 - 07:15

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Vet nån om det är möjligt att med hjälp av en iphone ansluta till datorns itunes, och via remote programmet välja att itunes i datorn ska streama musiken till en airport express?

I sånna fall skulle man ju kunna ha en dator som kör itunes och har all musik. Sen kan men då ha x antal airport expressar i dom rum där man vill, t.ex. köket, vardagsrummet, sovrummet osv. Och sen via iphonen/ipod touchen använda programmet remote för att styra datorn och välja vart datorn ska skicka musiken. Detta skulle ju vara helt superperfekt.

Ja, jag tror det är möjligt. Det är iaf möjligt med iTunes och en AppleTV som också kan köras i AirTunes läge. Dock skall de ha gjort om lite i nya Remote-programmet och jag har inte testat sedan dess, men jag tror inte de tog bort funktionen.

Det jag gjorde var bara att sätta igång musiken i iTunes med iPhonen, sedan kunde jag välja vilka högtalare som skulle vara aktiva, ATVn samt datorn eller bara datorn eller bara ATVn.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.