Nu var det ett litet tag sedan jag höll på med nätverk ordentligt så jag kan minnas fel i en del uttalanden i inlägget men iaf...
Hur snabb uppkoppling är det som routern ska dela på?
Angående alternativ 1, så jo, det kommer ju bli en flaskhals med kopplingen mellan router och switch, men som jag tolkar din beskrivning så ska routern enbart kopplas till switchen och det är först i switchen datorerna kopplas in, stämmer det?
Isåntfall så är kopplingen mellan router och switch rätt irrelevant (förutsatt att den är likvärdig/snabbare än din Internetuppkoppling), för det som kommer vara den begränsande faktorn då är din uppkoppling (eftersom det rent generellt är den enda trafik som kommer gå via kopplingen router<->switch bortsett från DHCP och liknande som routern skickar ut), kopplingen mellan datorerna kommer ju då att gå direkt i switchen, om du ska ha någon trådlös enhet inkopplad och har en router som erbjuder WLAN så kommer det gå via routern med om du då inte väljer att skaffa en AP som kopplas in i switchen.
I mitt tycke så är det den optimalaste lösningen eftersom du då har möjlighet att tex bygga ett Gigabit-nätverk mellan dina datorer med en vettig switch, all trafik datorerna mellan kommer skötas via switchen och det enda routern ska skicka ut är egentligen Internettrafiken till datorerna.
Alternativ 2 kan ge sämre prestanda när det kommer till överföringar mellan olika rum (särskilt om du kör mycket samtidigt) då kablarna mellan router och switch kommer bli flaskhalsarna. Säg att dessa är på 100Mbit, om du då ska streama/flytta något mellan två datorer i rum A respektive rum B så kommer du få ut 100Mbit mellan dem (optimalt sett), men ska du då även föra över något från en annan dator i rum B till en dator i rum C så kommer kopplingen från rum B att behöva delas på vilket kan ge ~50Mbit (optimalt sett) för vardera dator.
Säg då att du kommer ha väldigt många överföringar samtidigt mellan datorer i olika rum så äts bandbredden som finns ut till switcharna rätt snabbt upp så länge som du inte gör överföringar internt i switcharna i rummen dvs.