Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PC S/PDIF till Reciver 5/7.1 ljud

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 August 2008 - 13:55

Derkein
  • Derkein
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Bifogad fil  IMG_0003.JPG   334.64K   0 Antal nerladdningar

Hur får jag 5/7.1 ljud från datorn till recivern även i spel?

Har letat som en tok och testat allt.

VLC och liknande fungerar alldeles utmärkt,
men jag vill ju kunna njuta av 5.1 även när jag spelar.

Behöver jag ett program för att styra ut signalen, eller vad ?

Tacksam för vettiga svar.

Postad 11 August 2008 - 14:39

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Det är väl ändå spelen som stödjer det. Dvs spelen måste stödja 5.1 för det första.

Postad 11 August 2008 - 15:06

Derkein
  • Derkein
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Det är väl ändå spelen som stödjer det. Dvs spelen måste stödja 5.1 för det första.

Klart ,,, men dom klarar inte av att skicka det till spdif som en DD signal ...
så .. frågan kvarstår ---

Postad 11 August 2008 - 20:07

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0
Jag tror att man behöver ha ett ljud-kort som har licens på och stöd för Dolby Digital Live. t.ex ett Soundblaster X-Fi.

Postad 14 August 2008 - 08:40

Derkein
  • Derkein
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Jag tror att man behöver ha ett ljud-kort som har licens på och stöd för Dolby Digital Live. t.ex ett Soundblaster X-Fi.

Hmmm .. kanske det ..
Men varför funkar då VLC å andra mjukvaroprogram ? när man ser på film.

Postad 14 August 2008 - 09:00

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

Hmmm .. kanske det ..
Men varför funkar då VLC å andra mjukvaroprogram ? när man ser på film.

För att om ljudspåret redan är kodat i Dolby Digital (AC3) så kan man bara putta vidare signalen som den är till den digitala utgången på ljudkortet. Om man däremot vill koda ljudet i realtid till Dolby Digital (som krävs för t.ex. spel) så är det nån dyr licens från Dolby kallat Dolby Digital Live som tillverkarna är tvugna att skaffa sig. Har för mig att bl.a Creative hade problem med att det var för dyrt så vissa tidigare ljudkort från dem hade inte heller stöd för det.

Redigerat av SirIdot, 14 August 2008 - 09:02.

Postad 14 August 2008 - 09:28

Unregistered085b7579
  • Unregistered085b7579
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Hello!

Jag har ett Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme, PCIe men tycker att jag bara får stereo från min reciver kan det vara någon inställning i windows, eller ser man om spelen har stör för 5.1 / 7.1 ljud i spelen.
Jag kör via s/pdif.
Kanske jag ska testa att köra via någon annan utgång från pc till recivern?

Någon som har någon erfarenhet av 5.1 ljud "pc spel"

MVH

Kalle

Postad 14 August 2008 - 10:59

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0
Har du ställt in 5.1 under kontrollpanelen / ljud och ljudenheter / högtalarinställningar / Avancerat?

Postad 14 August 2008 - 13:48

Derkein
  • Derkein
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Har du ställt in 5.1 under kontrollpanelen / ljud och ljudenheter / högtalarinställningar / Avancerat?

Hur kan man svara så korkat ..
Läs frågan igen.

Postad 14 August 2008 - 19:50

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0
På vilket sätt är det korkat?

Kallekoma frågade om det fanns en inställning i Windows och svaret är ja, den jag postade om.

Postad 15 August 2008 - 15:20

Unregistered085b7579
  • Unregistered085b7579
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Inställningarna är som dom ska i windows, kanske få ta & köpa ett live ljudkort isället.
Jag ser på min reciver att jag får bara stereo ljud ut i alla kanaler,men kör jag filmer så funkar det super bra då får jag ut 5.1 ljud.

Postad 22 December 2008 - 14:16

gbg_mattias
  • gbg_mattias
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Jag har också problem med surround-ljud i spel. Kan det bero på att det endast går att skicka komprimerat ljud digitalt från ljudkort till reciever. EAX eller vad det heter som används i spel brukar ju avkodas av ljudkortet och då funkar endast gamla hederliga analoga utgångar?

Postad 24 December 2008 - 00:32

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
De flesta som stöder DD enkodning brukar göra en lite av det i marknadsföringen, så det borde inte vara så svårt att hitta. Det var ju en av huvudsakerna som nVidia tryckte på en gång i tiden. Filmer lever på att de flesta kort kan köra en pass-through och mer eller mindre bara trycker vidare bitarna på utgången. Ljudet i spelen genereras ju i spelet, så ska du ha ut något digitalt i dd krävs enkoder, annars kan du alltid köra en vanlig ren multichannel på separata utgångar som stöds av de flesta kort. EAX som stöds av vissa spel används ju i vissa spel för att låta hårdvaran hjälpa till med positionering, och en del andra funktioner, men i Vista så fungerar det ju lite så och så då subsystemet för hantering av ljud är ombyggt från grunden.

Själv ditchade jag creative för ett antal år sedan till förmån för först Terratec och nu senast ett Xonar D2x från Asus. Kunde inte vara nöjdare.

Postad 05 January 2009 - 22:49

Fluxtron
  • Fluxtron
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Höll själv på mycket med spelljud till medal of honnors och tänkte likadant som trådskaparen men det blir bara stereo om man tar ut ljudet från spelet via s/pdif så det blev att inhandla 3 par 3.5 mm stereo till rca dvs 3 par ljukablar och då får man spelets 5.1 ljud.
Tror inte man skall kalla dolby digital och DTS för 5.1 ljud. 5.1 ljud är producerat i kortet för de analoga utgångarna.

/r

Postad 05 January 2009 - 22:56

Ghorun
  • Ghorun
  • Forumräv

• 686 inlägg
  • 0
Går ju att göra det i software, hittaden där här länken i mina favoriter.
Jag testade bara lite snabbt för ett tag sedan, så om det fungerar bra för att få 5.1 AC3 från spel vet jag inte.

Redigerat av Ghorun, 05 January 2009 - 22:58.

Postad 06 January 2009 - 06:37

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Höll själv på mycket med spelljud till medal of honnors och tänkte likadant som trådskaparen men det blir bara stereo om man tar ut ljudet från spelet via s/pdif så det blev att inhandla 3 par 3.5 mm stereo till rca dvs 3 par ljukablar och då får man spelets 5.1 ljud.
Tror inte man skall kalla dolby digital och DTS för 5.1 ljud. 5.1 ljud är producerat i kortet för de analoga utgångarna.

/r

Öhh, klart du kan kalla DD och DTS för 5.1 ljud då det är väldigt sällan man använder ren stereo över dessa format, speciellt via DTS.

Fast om det blir stereo eller multichannel ut via SPDIR-interfacet beror ju på ditt ljudkort. Om spelen väljer det kan du välja att generera 5.1 ur ett spel. Då kan du också välja att spela upp det analog ur kortet på ett 5.1 system, alternativt, om kortet, likt t.ex. Xonar D2x sedan stödjer enkodning till DTS eller DD, välja att enkoda det till en standard DD/DTS signal. Då får stärkaren en 5.1 signal över samma SPDIF som i PCM-läge endast ger 2st kanaler på bitrate upp till 24bit/ 9Khz på de flesta kort.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.