Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny bilstereo

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Alpine iDA-X001 (Bilstereo) 1 (0) Inga priser
Pioneer DEH-2000MP (Bilstereo) 1 5.5 (1) Inga priser
Alpine iDA-X300 (Bilstereo) 1 7.5 (1) Inga priser
Alpine iDA-X200 (Bilstereo) 1 (0) Inga priser
Alpine iDA-X100 (Bilstereo) 1 (0) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 10 October 2008 - 20:50

Burkeen
  • Burkeen
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hejsan!

Är i behov av en ny stereo till min Seat Leon -99, påväg att bli 18, och häftig som jag är måste jag ha en fungerande och framförallt fet stereo. Tittat runt en hel del men kan inte så mycket om ämnet och sedan vill jag veta folks erfranhet. Det jag är ute efter är i alla fall följande:

1. Huvudenhet - De flesta verkar ha USB anslutning så helst en som fungerar med ipod. Gärna ett "skrollhjul" på enheten eftersom det är lättaste att navigera när man kör.
2. 5,25" högtalare i sidorna alltså ett par(om det finns plats i budgeten även bakdörrar)
3. Antar att småhögtalarna vid rutan av dörren är diskanter så ett par sådana också om jag har uppfattat det korrekt(samma sak där finns det plats i budgeten även bakdörrar).
4. Basar i hatthyllan, två verkar vara populärt och kommer se bra ut.
5. Eventuellt ett slutsteg och annat som jag har missat.

Jag har valt att lägga min budget på 7000kr och då ska helst allt vara inkluderat, kan tänka mig att stiga något i fall det visar sig att man helt enkelt bara får skit om man ska ha så pass många komponenter. Jag lyssnar mest på House och även en del RnB så basen är viktig. Tack o hej!

MVH
Burkeen

Postad 10 October 2008 - 23:23

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
För 7000 ska du nog få lite krafs!

Ska du ha basar (endast basfrekvenser?) i hatthyllan så lär du ha slutsteg, antar att du vill att de ska ha lite mer kraft än mellanregister och diskant.

Men att montera i hatthyllan är inte optimalt.

Som 5,25" så rekomenderar jag ett valfritt kit med en 5,25mellan/bas och en separat diskant inkl delninsfilter.
Dessa kit kostar från 600:- och upp, i de 600 ingår 2st 5,25", diskant och delningsfilter.

Som huvudenhet; gå och lyssna i en affär, leta överallt, lyssna och titta på den som du tycker har bäst/skönast ljud. (det är ju du som ska ha bilen)

Postad 11 October 2008 - 12:26

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Jag sticker ut hakan och säger att i den prisklassen du kollar huvudenhet så hör du nog ingen större skillnad på ljudet utan ta den du tycker ser tuffast ut / har de funktioner du vill ha.

Postad 11 October 2008 - 13:05

Burkeen
  • Burkeen
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

För 7000 ska du nog få lite krafs!

Ska du ha basar (endast basfrekvenser?) i hatthyllan så lär du ha slutsteg, antar att du vill att de ska ha lite mer kraft än mellanregister och diskant.

Men att montera i hatthyllan är inte optimalt.

Som 5,25" så rekomenderar jag ett valfritt kit med en 5,25mellan/bas och en separat diskant inkl delninsfilter.
Dessa kit kostar från 600:- och upp, i de 600 ingår 2st 5,25", diskant och delningsfilter.

Som huvudenhet; gå och lyssna i en affär, leta överallt, lyssna och titta på den som du tycker har bäst/skönast ljud. (det är ju du som ska ha bilen)

Inte helt haj på det här med billjud men det jag vill åt är helt enkelt ett fett basljud så vad för typ av pryttlar jag ska ha där bak vet jag inte. Vart bör jag montera, ska man sätta en färdigbaslåda rakt upp och ner i bagageutrymmet istället, det är ju faktiskt till och med lättare? Har du några tips på slutsteg?

Ja det verkar vara schyssta priser på sådana paket, va tror du om detta?
Infinity REF6520CS
https://www.prisjakt...kt.php?p=164299
Förövrigt var jag ute o mätte och jag har 6.5" och inte 5.25" som jag sa tidigare.

Jag sticker ut hakan och säger att i den prisklassen du kollar huvudenhet så hör du nog ingen större skillnad på ljudet utan ta den du tycker ser tuffast ut / har de funktioner du vill ha.

Pioneer DEH-2000MP
https://www.prisjakt...kt.php?p=256420
Verkar okej och kommer se bra ut med de röda som lyser runt omkring :)

Om de ovanstående är något att ha så ligger jag på 3000kr och har då 4000kr kvar till slutsteg + bas, något bra o rekommendera?

Redigerat av Burkeen, 11 October 2008 - 13:10.

Postad 11 October 2008 - 13:24

iJack
  • iJack
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Pioneer DEH-2000MP
https://www.prisjakt...kt.php?p=256420
Verkar okej och kommer se bra ut med de röda som lyser runt omkring :)

Om de ovanstående är något att ha så ligger jag på 3000kr och har då 4000kr kvar till slutsteg + bas, något bra o rekommendera?

Kanske är ute och cyklar nu, men har den HUn någon lågnivå överhuvudtaget? Smådrygt och köra basen på högnivå tänkte jag.. :) Men som sagt, kan ha fel.

Postad 11 October 2008 - 13:56

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Jag tycker det är rätt stor skillnad på ljudet mellan olika märken i 1000-2000:- klassen.
Olika märken låter lite olika, ljud är ju en smaksak så det är upp till dig. Pioneer 2000Mp har jag lyssnat med ett par blapunkt 6,25" resp pioneer 6,25", så jämförde jag den med blapunkts typ billigaste enehet med samma högtalare (blap. & pio.). Ställde in +/-0 på både bas och treble. Båda var 4x50w mosfet.
Pioneeren gav ett rent ljud, klart och tydligt medan Blapunkten fick lite mer dynamik i basen, diskanten lät lika dåligt från båda. Sen vred jag upp basen till+3dB och diskanten +1dB.. Tyckte båda lät lite bättre med min smak gillade blapunkts huvudenhet tillsammans med pioneerhögtalarna. (Jag provade dessa på Micro i gävle :)
Jag tyckte att det ändå var lite tråkigt ljud, men jag satt ju inte i en bil.

Postad 11 October 2008 - 14:28

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Tänkte mer att kvaliteten på ljudet är liknande - snarare än att alla låter likadant.

Postad 11 October 2008 - 16:47

Burkeen
  • Burkeen
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Kanske är ute och cyklar nu, men har den HUn någon lågnivå överhuvudtaget? Smådrygt och köra basen på högnivå tänkte jag.. :) Men som sagt, kan ha fel.

Förstår faktiskt ingenting :) Du får jättegärna ge tips på vad jag bör ha istället..

EDIT: Som ni märker är jag ingen höjdare på det här området men jag kommer få hjälp med installationen av min styvfar, så det är komponent valen jag behöver hjälp med ;)

Redigerat av Burkeen, 11 October 2008 - 16:49.

Postad 11 October 2008 - 18:37

Josasp
  • Josasp
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Nu ska vi se, HU vet jag vilken du vill ha ;)

Jag är själv snart 18 så har gått i samma tankebanor.

Du vill inte ha någon CD för sånt hör till det förflutna, och går betydligt lättare sönder i bilar som står i vårat svenska klimat (+40' - -15')
Så jag rekommenderar varmt dessa spelare:

Alpine iDA-x300
Alpine iDA-x200
Alpine iDA-x100
Alpine iDA-x001

För det är dessa som jag har vägt emellan :)

Skulle nog ta en x200 om jag behövde låg ut för Fram, Bak och Sub.
Till x200an får man med iPod adapter men inte x300

Men jag har en EQ som sköter fader och annat så det blev en x300 för mig.

Den är grymt bra och snygg!
Köpte adaptrar från eBay så jag fick iPod in, låg in, och en automatsäkring till slutstegen. Gick på 450kr med frakt, kom efter 6dgr funkar prima :)
Kan skaffa fram säljaren om du vill ha :P

Undrar du något om x300 så är det bara fråga ;)

EDIT: kopplade länkar till tråden
den finns för 1344kr på Digiswe men listas inte alltid (bugg?)
jag köpte den där för 2 veckor sen

Redigerat av Josasp, 11 October 2008 - 18:41.

Postad 11 October 2008 - 22:31

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0
För mig är det CD som gäller. MP3 och iPods låter inte tillräckligt bra i mina öron. Fast alla är vi olika och för ett system i denna prisklass så är det kanske inte det viktigaste... Jag skulle kollat på Alpine eller Pioneer då dessa spelare överlag alltid har lite högre ljudkvalité och man får ut det lilla extra som andra spelare inte har för samma prislapp. Vilken priskalss du lägger dig i är upp till dig.

7000kr för ett komplett system är lite väl lite. Dock skall jag se om det går att komponera något som kanske kan vara av intresse.

Slutsteg bas:

Bas:

... eller 2st

Slutsteg framsystem:

Framsystem:

---------------------------------
Summa: 7-9000kr
Jag skulle hoppa över baksystemet om du är på jakt efter att ha en korrekt ljudbild. Om du struntar i ljudbilden och vill poppa högt slänger du in ett par i bakdörrarna också (Förslagsvis samma som framsystemet och parallellkopplar så du får ut mer kräm till alla högtalare). Detta kan du göra vid ett senare tillfälle om du skulle vilja.

Jag kunde inte hålla priset nere särskiljt mycket... Ytterst svårt. Att använda slutsteg till framsystemet tycker jag är givet då det ger en helt annan lyssnignsglädje och mer mos i ljudet. men säg 7000kr + huvudenhet så håller jag din budget :)

Jag är inte nöjd med slutsteget till basen (Effekt ger den men det låter inte i toppklass) Fast du ville ha mycket bas, och det levererar det :) Passar förmodligen bäst tillsammans med två Phatt 1200

Redigerat av jollek, 11 October 2008 - 22:34.

Postad 13 October 2008 - 19:09

Burkeen
  • Burkeen
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Josasp: Den ser riktigt fet ut, använder nästan aldrig skivor utan lyssnar mest på radio och tänkte börja köra med min ipod om det låter lika bra som radio.

Jollek: Schysst lista! Helt okej att det går strax över budget så länge det är prisvärda grejer. En fråga bara, Phatt 1200 har produktbeskrivningen på hemsidan:
"Detta paket är riktigt prisvärt och innehåller:

12" bas i låda med högtalargaller, 4-kanaligt slutsteg,
6x9" 3-vägs koaxialhögtalare samt Kabelpaket."

Har det blivit fel länkat kanske?

MVH
BigBaby B)

Postad 13 October 2008 - 22:25

Josasp
  • Josasp
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Phatt http://bilstereohorn....aspx?prodid=47
Jo prisjakt gör så i bland :)

iPod interface är riktigt bra, speciellt då den laddar iPoden samtidigt.
Vilken iPod har du? Jag har en G5 Video 30Gb som jag har i bilen hela tiden, men kopplar in min 160gb G6 Classic när jag åker längre sträckor.

För jag upplever nämligen störningar från hårddisken i min 30gb, inte mycket men ett litet surr när disken snurrar upp i 30gb iPoden.
Men den spinner bara upp när man bläddrar musik eftersom de buffrar ca 3-6 låtar i ramminne.

Tycker nästan garanterat att du ska köra på en x200 om du ska ha separat slutsteg för framsystem, eftersom x200 har låg ut för både fram, bak och subb.
Jag kan dock inte garantera att alla låg ut stämmer eftersom jag har en x300. :)

Jag kör en separat Equalizer som ger mig fram, bak och subb ut från en låg in.
Så jag behövde inte alls flera låg ut då jag inte skulle använda dom endå :D

Har inte kunnat testa radiodelen än eftersom jag inte har fått min antenn adapter än, för min volvo har någon gammal kontakt som inte passar.

Att inte ha cd känns som ett steg framåt eftersom att inte tror det kommer att finnas kvar om några år, möjligtvis att det blir dvd-audio etc men finlir det har man hemma.
Ljudet från min 160gb Classic blir superbra i Alpinen från vad jag har kunnat höra, men det är lite svårt när man driver ett par crappiga Mds 4" på den :P (Jag ska montera ett MTX Ths652 men tiden saknas)

Sen eftersom du nu antagligen kommer lägga penar på Front och bas så kan du alltid sedan utöka systemet med ett bak system eller 6x9 om du har flera låg ut. För det är inte kul att ha flera system men ingen fader :D

Men några funderingar om alpinen är det sjuta iväg en fråga! ;)

Postad 14 October 2008 - 22:01

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0
CD kommer aldrig dö ut. Jag hör stor skillnad och skulle aldrig skippa CD. Så länge utrustningen inte tillåter att detaljerna kommer fram så är CD onödig. (Vem tankar racing-soppa i sin moped liksom!?)
Har man genuint intresse för HiFi så kommer CD'n aldrig dö ut till den dagen då det kommer något bättre. Vinylen är långt ifrån död, så.

Phattbasen Josasp länkade till är det jag menar. Fel länk på Prisjakt.

Redigerat av jollek, 14 October 2008 - 22:02.

Postad 15 October 2008 - 14:00

stukastini
  • stukastini
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Sinus Steget kräver bra med ström för att leverera. Mutant gör riktigt fina steg och alla är 1ohm stabila! Ett märke som tagit stora steg, för budgetbyggen (Vilket 7000 är om man räknar med hela anläggning) så är de inte många som rår på mutants steg.

Postad 15 October 2008 - 20:32

Burkeen
  • Burkeen
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Sinus Steget kräver bra med ström för att leverera. Mutant gör riktigt fina steg och alla är 1ohm stabila! Ett märke som tagit stora steg, för budgetbyggen (Vilket 7000 är om man räknar med hela anläggning) så är de inte många som rår på mutants steg.

Vilka mutant produkter rekommenderar du då?

MVH
Burkeen

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.