Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varning! produktomdömen kan försvinna (om man arbetar för tillverkaren)

45 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 November 2009 - 09:18

rik_2019
  • rik_2019
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej,
Skulle vilja avråda alla från att lägga tid och energi på att skriva omdöme om produkter på prisjakt.nu. Om det skulle vara så att dina åsikter inte gillas av någon fjortis så kan han anmäla dina omdömen så de plockas bort vilket gör att du kastat bort din tid.

Detta kan hända även om dina omdömen inte innehåller faktafel utan endast för att du råkar tycka om "fel produkter"

Postad 07 November 2009 - 15:06

jonasbonde
  • jonasbonde
  • Master of Who?

• 1832 inlägg
  • 0

Detta kan hända även om dina omdömen inte innehåller faktafel utan endast för att du råkar tycka om "fel produkter"

Hmm.. Låter verkligen allvarligt!

Vad skrev du?

//Jonas

Postad 09 November 2009 - 23:01

rik_2019
  • rik_2019
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Nej det är inte så allvarligt, bara barnsligt så det känns inte som något som jag vill lägga tid på att strida för vill bara med mitt inlägg informera andra om att de skall tänka sig för innan de lägger tid på att skriva omdömen om produkter då deras inlägg precis som mina kan försvinna. I mitt fall så gav jag omdömen om mobiler och någon tyckte tydligen inte att man fick ge så bra betyg till SE telefoner. Trots att mina inlägg var korrekta och saknade lögner och faktafel.

Postad 09 November 2009 - 23:09

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
Det finns inga bra Sony Ericsson telefoner sedan k800i, så därför raderas inläggen för nyare telefoner :)

Postad 09 November 2009 - 23:13

jollan
  • jollan
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Det känns ju inte alls bra om det är så. Om man tycker om en viss produkt så kanske man gör det.
Då kan ju inte folk gå å ta bort omdömet bara för att man inte tycker som den personen gör.
Omdömen är ju till för att man ska säga vad man tycker och sen får folk skaffa sin egen uppfattning av omdömena som finns.

Bara för att jag tycker en sak så är ju inte det fel bara för att någon annan tycker tvärt emot mig.
Sen beror det ju helt på vad man har för förväntningar på produkten och "tur" eller "otur" med just exemplaret man får.

Så låt folk säga vad de tycker!!
Jag tycker man har stor nytta av omdömen när man ska köpa nya saker!

Postad 09 November 2009 - 23:48

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0
Svepande påståenden, visa exempel, annars har det inte hänt.

Gäller det alla produkter? Alla omdömen? Alla fjortisar?

Vem är det du retat upp, och varför?

fess up :)

En snabbkoll på Prisjakt visar adu har fem omdömem, samtliga runt ett år gamla, dvs från typ när du reggade dig, samtliga anmälda...
Alla produkter har dessutom rätt många omdömen, allt från topp till botten, och vissa rätt spetsigt formulerade.

Vad skrev du egentligen, och vem anmälde, ett år senare?

Redigerat av mikaels, 09 November 2009 - 23:57.

Postad 10 November 2009 - 13:02

rik_2019
  • rik_2019
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Det handlar om alla de inlägg jag skrivit de senaste månaderna bla omdömen om Satio och Aino, vem som tagit bort dem eller varför vet jag inte. Men som jag skrev i mitt inlägg ovan så tänker jag inte göra någon stor grej av detta och gå till botten med vem som tagit bort vilket inlägg eftersom mitt liv innehåller viktigare saker än att skriva omdömen på prisjakt.nu. Jag tycker bara att det kan vara bra för folk som lägger tid på att skriva omdömen vet att deras omdömen mycket väl kan försvinna.

Svepande påståenden, visa exempel, annars har det inte hänt.

Gäller det alla produkter? Alla omdömen? Alla fjortisar?

Vem är det du retat upp, och varför?

fess up :(

En snabbkoll på Prisjakt visar adu har fem omdömem, samtliga runt ett år gamla, dvs från typ när du reggade dig, samtliga anmälda...
Alla produkter har dessutom rätt många omdömen, allt från topp till botten, och vissa rätt spetsigt formulerade.

Vad skrev du egentligen, och vem anmälde, ett år senare?

Postad 10 November 2009 - 18:50

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Senaste månaderna?

Telefonerna har ju bara funnit i en knapp månad väl, jag har full förståelse om man tar bort omdömen där det är osannolikt att man faktiskt ägt telefonen.

Postad 10 November 2009 - 19:53

rik_2019
  • rik_2019
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag skrev att alla omdömen jag lagt de senaste månaderna var borta och så tog jag två exempel, det betyder inte att jag skrev just de omdömena för flera månader sedan

/Lycklig ägare till en SE Satio

Postad 10 November 2009 - 21:27

jonasbonde
  • jonasbonde
  • Master of Who?

• 1832 inlägg
  • 0
Utan att gå in på detaljer så tillämpar vi den här regeln på "fan-boys".

13.4 Omdömen gällande produkter
Alla betyg måste åtföljas av en tydlig motivering.
Produktomdömen är avsedda att reflektera uppgiftslämnarens egna erfarenheter och upplevelser gällande produktens funktioner, prestanda, kvalitet, innehåll etc. Omdömen som bygger på teorier, hörsägen, antaganden eller som rör andra företeelser än de som listas ovan är inte tillåtet.

Postad 10 November 2009 - 22:00

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
Tyvärr så finns det många som sätter mindre seriösa betyg på prisjakt.nu. Jag läser väldigt sällan 10/10 eller 1/10 betyg då de omdömena nästan alltid är extremt subjektiva.

Själv försöker jag vara objektiv (till viss del). Även om jag ibland har satt 10/10 i betyg, så förklarar jag även negativa saker i texten. Samma sak om jag sätter ett lågt betyg, då sällan allt är dåligt med en produkt.

Tyvärr är det alltför många 10/10 eller 1/10 betyg på produkter utan vettiga motiveringar. "Bäst" eller "Sämst" har inget värde om man inte beskriver varför.

rik_2019: Med tanke på din förtjusning i Sony Ericsson mobiler, så undrar jag om du gav iPhone 16GB ett objektivt omdöme.

Vissa vägrar se på TV om det inte står Sony på apparaten.
Andra kan inte fotografera med kameror som inte heter Canon.
En tredje vägrar ringa från andra mobiler än Nokia.

Betyder detta att allt annat är världen är värdelöst? Jag tvivlar starkt på det.

Själv har jag mina favoritmärken, men jag måste inte tala om det för resten av världen.
Även om en produkt inte faller mig i smaken, så kan jag rekommendera den till andra.
Allt handlar om vad personen i fråga har för några förväntningar på produkten.

Postad 11 November 2009 - 04:11

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0

Om det skulle vara så att dina åsikter inte gillas av någon fjortis så kan han anmäla dina omdömen så de plockas bort...

Vi plockar inte bort omdömen för att de "inte gillas av någon fjortis", vi plockar bara bort omdömen vars innehåll bryter mot våra regler eller som vi misstänker är lämnade i strid med reglerna. Detta oavsett hur gammal anmälaren är.

...vem som tagit bort dem eller varför vet jag inte.

Det är jag som har dolt följande omdömen:

Bifogad fil  star_s10.gif   252bytes   3 Antal nerladdningar Sony Ericsson Satio (2009-11-06)
Fantastisk mobil vilket man inser direkt genom att bara testa att surfa med Opera Mini 5 på den stora touchskärmen. Bra mediaspelare och de medföljande filmerna är ett perfekt sällskap när man sitter på tåget på väg till jobb. Snyggt och logiskt GUI och flyter på snabbt och utan att hacka.

Bifogad fil  star_s10.gif   252bytes   3 Antal nerladdningar Sony Ericsson Aino (2009-11-06)
Supersnygg och lagom stor mobil. Smart lösning med både touch på mediaspelaren så man lätt kan titta på bilder och välja musik samt riktigt tangentbord då man t.ex. skriver SMS (något jag saknar på iPhone). BT lurarna som följer med har bra ljudkvalité och att kunna komma åt sina bilder på PS3an är en unik funktion som bara den gör den här mobilen till en solklar 10:A!

Bifogad fil  star_s10.gif   252bytes   3 Antal nerladdningar Sony Ericsson W995 (2009-10-21)
Fantastisk byggkvalité, utmärkt ljud och extra plus för 3,5 mm kontakten. Även kameran är bra trots att det är en Walkman lur. Köp rek från mig!

Bifogad fil  star_s10.gif   252bytes   3 Antal nerladdningar Sony Ericsson Yari (2009-10-19)
Riktigt coolt med gesture gaming (rörelsestyrda spel) vilket är lika kul på den här luren som på Nintendo Wii (dock kommer folk som ser en stå och spela vid busshållplatsen tro att man är tokig, men det får man ta)

Bifogad fil  star_s10.gif   252bytes   3 Antal nerladdningar Sony Ericsson C510 dan (2009-02-12)
Billig och bra telefon med ett unikt facebookgränsnitt som är helt underbart snyggt

Bifogad fil  star_s10.gif   252bytes   3 Antal nerladdningar Sony Ericsson W595 (2008-11-18)
Klockren musikmobil. Fungerar helt utan fel och buggar! Kanonbra ljud i de medföljande lurarna.

Bifogad fil  star_s10.gif   252bytes   3 Antal nerladdningar Sony Ericsson C905 (2008-10-22)
X1 är en bättre telefon, men kameran i den här är underbar. Om du vill ha en riktigt bra kamera telefon köp den här annars köp X1an

Bifogad fil  star_s10.gif   252bytes   3 Antal nerladdningar Sony Ericsson Xperia X1 (2008-10-22)
Klocken 10a! Faktiskt den bästa mobil jag testat och då har jag ägt både iPhone, Nokia, SE, Samsung tidigare. WLAN fungerar perfekt utan klydd och att surfa med Operawebläsaren är ett riktigt nöje. Finns faktiskt inget jag saknar på den här mobilen och den är inte så seg som en del skriver framför allt inte när man lärt sig använda alla smarta funktioner och hittat genvägarna till det man vill åt. Stark köp rek!

Bifogad fil  star_s1.gif   305bytes   12 Antal nerladdningar Nokia N900 (2009-10-28)
Stor och klumpig mobil. Långsam och svår att hitta i menyer. Mitt tips är att köpa en mini laptop med mobilt bredband istället som dessutom bara kostar en bråkdel av vad Nokia N900 kostar

Bifogad fil  star_s1.gif   305bytes   12 Antal nerladdningar Nokia 5800 XpressMusic (2008-12-19)
Testat och blev grymt besviken, Nokia är duktiga på att göra enkla billiga mobiler och sälja dessa i stor volym, men när det gäller dyra och avancerade musikmobiler så är det Sony Ericssons Walkmanmobiler som gäller.

Bifogad fil  star_s1.gif   305bytes   12 Antal nerladdningar HTC Hero (2009-10-28)
Rörigt UI, långsam pekskärm, dålig batteritid = ingen köp rek från mig. Finns bättre Android lurar om man gillar OSet

Bifogad fil  star_s3.gif   327bytes   6 Antal nerladdningar HTC Touch HD (2008-12-19)
Absolut ingen dålig mobil, den har mycket (ögon)godis och är roliga att använda, men just nu känns Sony Ericssons X1 som ett mer intressant alternativ. Den har allt som den här har plus att den har bättre materialval, skönare tangentbord med svenska tangenter samt bättre GUI.

Bifogad fil  star_s2.gif   316bytes   4 Antal nerladdningar Samsung SGH-i900 Omnia 16GB (2008-11-18)
Egentligen ingen dålig lur, men GUIt drar ner betyget och dessutom är den långsam. Skulle lägga mina pengar på en X1a istället.

Bifogad fil  star_s2.gif   316bytes   4 Antal nerladdningar Apple iPhone 16GB (2008-10-22)
Fint UI och härlig touchfunktion men telefonen saknar många viktiga funktioner som man behöver så jag sålde min och köpte en Sony Ericsson X1 istället.

Redigerat av Tomas_D700, 11 November 2009 - 04:11.

Postad 11 November 2009 - 08:55

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0
Haha, pwned :)!

Postad 11 November 2009 - 09:02

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Om detta inte är självaste skolexemplet på vad som är en tvättäkta fläktpojke vet inte jag vad som annars skulle vara det... :)

Undrar just vem "fjortisen" är i denna historia ;)

Redigerat av masse70, 11 November 2009 - 09:06.

Postad 11 November 2009 - 09:26

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Humor på hög nivå.

Postad 11 November 2009 - 09:47

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
http://www.latasia.n...n_your_face.jpg

:) ;) B)

Postad 11 November 2009 - 13:00

rik_2019
  • rik_2019
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Suck. Det är exakt detta jag menar. Hitta ett enda fakta fel i mina omdömen? Om jag hade sagt att iPhone var en Android mobil eller att W995 hade en 12 MPix kamera så hade jag köpt att någon hade anmält omdömena men detta gäller personliga åsikter och de kan ju inte vara fel. Om jag tycker att alla fiskrätter är äckliga så tycker jag det och det spelar väl ingen roll att admin på den här sidan älskar fisk.

Men det spelar ingen roll för jag är säker på att syftet med mitt inlägg gick hem att om du har fel åsikter så kommer dina omdömen att plockas bort utan förvarning.

Postad 11 November 2009 - 13:07

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Dina inlägg plockas troligare bort pga du inte ägt dessa mobiler. Eller är SE så dåliga att du har 5 olika per vecka?

Postad 11 November 2009 - 14:00

rik_2019
  • rik_2019
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Finns väl inget krav att man skall äga alla mobiler man skriver omdöme om? Huvudsaken är väl att man använt mobilen och testat den i en viss tid. Du kan ju t.ex. jobba som applikationsutvecklare och ha tillgång till 50 mobiler på kontoret som i mitt fall eller jobba i butik och testa olika mobiler i din yrkesroll, låna mobiler av dina vänner och testa osv.

Jag äger just nu två mobiler själv och det är en SE W995 och en SE Satio (en med privat SIM och en med företags SIMet)

Dina inlägg plockas troligare bort pga du inte ägt dessa mobiler. Eller är SE så dåliga att du har 5 olika per vecka?

Postad 11 November 2009 - 14:09

Dino_Zoff
  • Dino_Zoff
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Humor på hög nivå.

Trådskaparen fortsätter att skapa humor på hög nivå...

Postad 11 November 2009 - 14:11

Unregistered5b84dd24
  • Unregistered5b84dd24
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0
Ang Apple luren; "saknar många viktiga funktioner som man behöver". Vad är det för funktioner som saknas som är super viktiga?

Postad 11 November 2009 - 14:12

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0
Just när man är i en lite nedåtsvacka efter en sen lunch så dyker det här upp och man inser att humorn inte är död iaf :)

Redigerat av lobo, 11 November 2009 - 14:14.

Postad 11 November 2009 - 14:16

badboy_12345
  • badboy_12345
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Jobbar säkert på SE och vill behålla sitt jobb :D
Går ju inte bra för SE nu :)

Postad 11 November 2009 - 14:17

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Jag tycker du ger väldigt märkliga omdömen. Sony Ericsson får 10:or, Nokia och Apple 1 eller 2 i betyg...hoppas du inte är recensent i någon tidsskrift i alla fall. Och sen undrar du varför dina omdömen är dolda när du inte kan ge oberoende omdömen från faktumet att du är en Sony Ericsson fanboy?

Postad 11 November 2009 - 14:31

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0
Du blir censurerad för att du har extremt svårt för att ge ett objektivt omdöme om olika telefoner. Telefoner du trots allt skriver att de är bra, men som har någon nackdel ger du betyget 1 eller 2 om det inte är en SE modell. SE modeller ger du genomgående betyget 10 fast även dessa telefoner har sina nackdelar. Och det vet även du.

Finns väl inget krav att man skall äga alla mobiler man skriver omdöme om? Huvudsaken är väl att man använt mobilen och testat den i en viss tid. Du kan ju t.ex. jobba som applikationsutvecklare och ha tillgång till 50 mobiler på kontoret som i mitt fall eller jobba i butik och testa olika mobiler i din yrkesroll, låna mobiler av dina vänner och testa osv.

Jag äger just nu två mobiler själv och det är en SE W995 och en SE Satio (en med privat SIM och en med företags SIMet)

Redigerat av Unregistereded94f3cc, 11 November 2009 - 14:32.

Postad 11 November 2009 - 14:40

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
http://en.wikipedia....anboy.2Ffangirl

Postad 11 November 2009 - 14:55

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
Visserligen var Ericssons kvartals rapport inte på den bättre skalan, men att anställa folk som skriver upp
deras telefoner och skriver ner andras, är ju ganska lågt. :)

Postad 11 November 2009 - 16:57

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
:D :)
Så då var det som jag misstänkte...

Postad 11 November 2009 - 17:10

Matte363
  • Matte363
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Utmärkt agerande av moderator!
Just oseriösa "betygsättare" underminerar ju det fantastiska systemet med omdöme om div produkter.
Att faktiskt konstaterade övertramp av somliga raderas är bra!
Och i detta fall så kan nog ingen undgå att det var ganska solklart! :)

Borde väl vara en självklarhet att endast lämna omdöme på något man verkligen använder? helt objektiv kan väl vara svårt att vara i vissa lägen men man kan i alla fall åtminstone försöka och inte som i detta fall hejdlöst hylla allt av ett märke och såga allt annat?

Postad 11 November 2009 - 20:31

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
För att reda ut detta så var det inte pga. av formuleringar eller åsikter som omdömena doldes. Det är troligen så att det rör sig om genuina åsikter som bygger på egna erfarenheter, vilket är grundkravet för att få lämna omdömen. Man behöver alltså inte äga produkterna men måste ha erfarenhet av dem.

För att konsumenter ska kunna använda omdömen som underlag och hjälp till egna beslut så är vi dock petiga med att återförsäljare, tillverkare etc. inte själva ska vara med och tycka för mycket om produkter de själva har koppling till, eller om produkter tillhörande sina konkurrenter. Detta inkluderar företagens anställda, även om vi inriktar oss på personer i ledande ställning eller som agerar på uppdrag av företagen.

Att en "vanlig" anställd i sin vardag använder det egna företagets produkter är förståeligt och det är också okej att lämna ett omdöme där man beskriver sina erfarenheter av denna produkt. Att däremot i större skala lämna omdömen där man prisar sin egen arbets- eller uppdragsgivares produkter eller tycker illa om konkurrenternas är inte okej och bryter mot regel 10.4.1. Beroende på syfte och personens ställning inom företaget så kan det även bryta mot marknadsföringslagen, se regel 10.4.2.

I just det här fallet så doldes alltså inte omdömena för att de inte stämmer med "admins" åsikter utan för att de lämnats från ett ipnr tillhörande följande serie:

Bifogad fil  rik_2019.png   7.26K   49 Antal nerladdningar

Postad 11 November 2009 - 20:36

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Snacka om pinsamt för Ericsson :)

Undras om trådskaparen har nåt mer att tillägga nu med sitt missnöje? :D

Postad 12 November 2009 - 02:02

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Låt oss slippa fler såna här dårar i framtiden. Trådskaparen får gärna förklara vad han håller på med!

Redigerat av Hifi-Arne, 12 November 2009 - 02:03.

Postad 12 November 2009 - 08:50

badboy_12345
  • badboy_12345
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Det var som fan... jag hade helt rätt B)

Jobbar säkert på SE och vill behålla sitt jobb ;)
Går ju inte bra för SE nu :P

Postad 12 November 2009 - 09:56

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Tack för läsningen som gjorde en halvförkyld småsunkig torsdag lite roligare. :P

Postad 15 November 2009 - 02:10

Unregistered0fcb1a1a
  • Unregistered0fcb1a1a
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Det blev märkligt tyst från trådskaparen efter att han fick svar på tal. Hade varit intressant med en kommentar ;)

Postad 15 November 2009 - 02:41

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
Haha! Kommer sprida detta till alla vänner som jobbar på SEMC ;)

Gjorde en snabb sökning på Google och hittar även rik_2019 på PriceRunner på olika språk. Verkar som personen i fråga satt detta i system.

Redigerat av Walkir, 15 November 2009 - 03:07.

Postad 15 November 2009 - 17:38

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0
Helt underbar läsning! Tackar ödmjukast för denna.

Postad 17 November 2009 - 14:39

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Enda jag kommer att tänka på ju mer jag läser denna hysteriskt roliga tråd är det gamla uttrycket "handen i kakburken" *busted* :P

Postad 17 November 2009 - 14:45

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Nästan så hela j-la personen sitter i kakburken.

Postad 17 November 2009 - 15:10

Unregistered1487
  • Unregistered1487
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Det här var ju helt sjukt roligt:)

Postad 17 November 2009 - 16:51

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Nu var inte syftet med mina inlägg att det skulle bli rolig läsning, utan jag ville besvara anklagelserna om att vi skulle plocka bort omdömen bara för att vi inte gillar någon eller dennes åsikter. Normalt avslöjar jag inte så mycket om vad vi vet men i detta fall tyckte jag det var motiverat, speciellt då det kunde göras utan att avslöja någons identitet.

Även om vi inte alltid kan berätta orsaken till att omdömen plockas bort, medlemmar bannas etc. så hoppas jag fler förstår att det ändå alltid finns en orsak till det.

När det gäller trådskaparen så lär vi inte höra något mer från honom (under det användarnamnet). Efter att förklaringen postades i tråden så bytte han ut sin e-postadress till en icke existerande. Denna går givetvis inte att bekräfta och därför har han så att säga låst sig själv ute från forumet. Kontot bannades därför.

Redigerat av Tomas_D700, 17 November 2009 - 16:58.

Postad 17 November 2009 - 20:41

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0
Nice work, efter sammanlagt ett ENsiffrigt antal inlägg lycks han straffa ut sig, dubbel-pwned :):)!

Postad 17 November 2009 - 20:57

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
sååå pinsamt av trådskaparen! (och för Ericsson...)

Postad 27 November 2009 - 19:30

KennyStarfighter
  • KennyStarfighter
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Suck. Det är exakt detta jag menar. Hitta ett enda fakta fel i mina omdömen? Om jag hade sagt att iPhone var en Android mobil eller att W995 hade en 12 MPix kamera så hade jag köpt att någon hade anmält omdömena men detta gäller personliga åsikter och de kan ju inte vara fel. Om jag tycker att alla fiskrätter är äckliga så tycker jag det och det spelar väl ingen roll att admin på den här sidan älskar fisk.

Men det spelar ingen roll för jag är säker på att syftet med mitt inlägg gick hem att om du har fel åsikter så kommer dina omdömen att plockas bort utan förvarning.

Jag kan faktiskt hålla med honom.
Även om det lucktar lite fan-boy så tillför dessa inlägg mer än de som är "gjorda i butik"! De om några är rent travel och gjorda av någon som för tillfället är nöjd, men inte innehåller någon som helst fakta; och är LIKA MYCKET ÅSITKER I som dessa inlägg. KONSEKVENS TACK!

Dock ett MYCKET STORT PLUS till Er på prisjakt för att Ni här publicerade betygen som är i diskution. BRA!

Men på det hela Prisjakt! Dåligt gjort, det finns andra saker som skall bort eller bara stör...

Du blir censurerad för att du har extremt svårt för att ge ett objektivt omdöme om olika telefoner. Telefoner du trots allt skriver att de är bra, men som har någon nackdel ger du betyget 1 eller 2 om det inte är en SE modell. SE modeller ger du genomgående betyget 10 fast även dessa telefoner har sina nackdelar. Och det vet även du.

Olika åsikter! Det är ok att ha... En nackdel måste inte var så viktig att den tas med i bedömningen! Dessutom är det betyg som inte är vetenskapliga någonstans óch då kan vi inte kräva att en användare skall vara koncekvent och korrekt i sina betyg.

Att ha åsikter, att vara färgad när man ger sitt betyg är det någ många som är! Och inget som bör tas bort...

Postad 27 November 2009 - 19:41

KennyStarfighter
  • KennyStarfighter
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

För att reda ut detta så var det inte pga. av formuleringar eller åsikter som omdömena doldes. Det är troligen så att det rör sig om genuina åsikter som bygger på egna erfarenheter, vilket är grundkravet för att få lämna omdömen. Man behöver alltså inte äga produkterna men måste ha erfarenhet av dem.

För att konsumenter ska kunna använda omdömen som underlag och hjälp till egna beslut så är vi dock petiga med att återförsäljare, tillverkare etc. inte själva ska vara med och tycka för mycket om produkter de själva har koppling till, eller om produkter tillhörande sina konkurrenter. Detta inkluderar företagens anställda, även om vi inriktar oss på personer i ledande ställning eller som agerar på uppdrag av företagen.

Att en "vanlig" anställd i sin vardag använder det egna företagets produkter är förståeligt och det är också okej att lämna ett omdöme där man beskriver sina erfarenheter av denna produkt. Att däremot i större skala lämna omdömen där man prisar sin egen arbets- eller uppdragsgivares produkter eller tycker illa om konkurrenternas är inte okej och bryter mot regel 10.4.1. Beroende på syfte och personens ställning inom företaget så kan det även bryta mot marknadsföringslagen, se regel 10.4.2.

I just det här fallet så doldes alltså inte omdömena för att de inte stämmer med "admins" åsikter utan för att de lämnats från ett ipnr tillhörande följande serie:

Bifogad fil  rik_2019.png   7.26K   49 Antal nerladdningar

Illa, till och med graverande... (jag börjar ändra åsikt till fördel för Prisjakts agerande.)
Till hans försvar är fortfarande:
1) Han kanske vet mer om problemen och fördelarna om mobilerna än många av oss amatörer i och med att han är fack-kunnig. Det finns ju' faktiskt vissa buggar i vissa mobiler mot vissa bas-stationer etc...
2) Om hans åsikt är grundad på personliga referenser och faktiskta erfarenheter, tycker jag inte att det direkt är ett så stort problem... Som sagt ser hellre ett problem med alla de "annonser" som kommer in via "butiks"-systemet.
(Skulle gärna sortera bort dem...)
3) Ni har inte medelat honom varför de är borttagna, förslagsvis via PM.
(Även om ni nu ger möjlighet att "överklaga" :lol:, Väldigt fair gjort och bra skött av Prisjakt!)

Nu var inte syftet med mina inlägg att det skulle bli rolig läsning, utan jag ville besvara anklagelserna om att vi skulle plocka bort omdömen bara för att vi inte gillar någon eller dennes åsikter. Normalt avslöjar jag inte så mycket om vad vi vet men i detta fall tyckte jag det var motiverat, speciellt då det kunde göras utan att avslöja någons identitet.

Även om vi inte alltid kan berätta orsaken till att omdömen plockas bort, medlemmar bannas etc. så hoppas jag fler förstår att det ändå alltid finns en orsak till det.

När det gäller trådskaparen så lär vi inte höra något mer från honom (under det användarnamnet). Efter att förklaringen postades i tråden så bytte han ut sin e-postadress till en icke existerande. Denna går givetvis inte att bekräfta och därför har han så att säga låst sig själv ute från forumet. Kontot bannades därför.

Och efter att läst detta tycker jag hela handlandet av prisjakt är mycket bra skött! :P

(Men jag hatar fortfarande phpBB stuket av forum! TBG is the shit, less bullskit, more good shit :)
Och främst lättare att läsa igenom en tråd med ALT-S knappen.)

Redigerat av KennyStarfighter, 27 November 2009 - 19:39.

Postad 28 November 2009 - 00:32

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0

Illa, till och med graverande... (jag börjar ändra åsikt till fördel för Prisjakts agerande.)

OK, så två (långa) inlägg som slutar i att det ändå var OK att han försvann.

Bra.

Nog nu.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.