Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Miraclebox 9 HD Twin PVR

807 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Miraclebox 9 S2 Twin HD PVR (Digitalboxar) 5 8.333332 (2) Inga priser
Miraclebox 9 C Twin HD PVR (Digitalboxar) 4 8.333332 (2) Inga priser
Miraclebox 9 T2 Twin HD PVR (Digitalboxar) 4 6.249998 (11) Inga priser
2 relaterade trÄdar

Postad 11 January 2011 - 08:19

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlĂ€gg
  • 0
Postad bild

ubbla utbytbara tuners (DVB-S/S2/C/T/T2)

Nu har Miraclebox Àntligen fÄtt dubbla tuners sÄ att du kan spela in ett program medan du tittar pÄ ett annat. Mottagaren sÀljs i modeller med dubbla S/S2 (Satellit), C (Kabel-TV) och T2 (nya marknÀtet) tuners. Du kan Àven kombinera dessa tuners fritt om du vill ha en mottagare med S och T2 exempelvis. Första mottagaren pÄ marknaden med T2 och nÀtverksfunktion!

HD-mottagare med dubbla utbytbara tuner (DVB-S2/C/T2)
Fullt HD-stöd (1080p)
WebblÀsare i Full HD och Youtube-funktion
Kraftfullare processor Àn tidigare
HÄrddiskförberedd - Intern (2.5" SATA) eller extern (e-SATA/USB2.0)
TvÄ kortlÀsare och tvÄ CA-modulplatser
Stöd för MPEG4 /MPEG2 - HD/SD, DVB-S/S2 /DVB-T2 / DVB-C
TrÄdlöst nÀtverk via USB-dongle
Kraftfullt operativsystem Linux OS
Time Shifting, Inspelning & Uppspelning vid anslutning av hÄrddisk
Utökat EPG stöd och Timerinspelning
3 st USB2.0-anslutningar (2 st bak, 1 st front)
Inbyggd mediaspelarfunktion - mp3, video och foto
Stöd för uppspelning av högupplösta mkv och divx-filer
NĂ€tverksanslutning
Tydlig VFD Display (12 tecken)
Blind Scan för bÄde SD- och HD-kanaler
OSD menysystem med full upplösning
Stöd för DiSEqC 1.0, 1.1, 1.2 och USALS
Favoritlistor
Kanalorganisering med Favoritkanaler, LÄs, Flytta och Radering
Kanalsortering efter alfabet, transponder eller krypteringssystem
AnvÀndarvÀnliga & flersprÄkiga menyer och hantering
Text-TV / Undertexter
Max 10,000 Radio- och TV-kanaler
PIP (Bild-i-Bild)
FörÀladralÄs / SystemlÄs / InstallationslÄs
HDMI-utgÄng (576i, 576p, 720p, 1080i, 1080p)
Y/Pb/Pr (komponent) utgÄng
CVBS (komposite) Video & Ljud-utgÄng via RCA
Optisk utgÄng för digitalt ljud (SPDIF)
Uppgradera mjukvara och kanaldatabas via USB, Internet eller RS-232C port
Högkvalitativ ergonomisk fjÀrrkontroll
1W i strömförbrukning i Standby-lÀge

http://www.miraclebo...raclebox9hd.php

LÄter som en riktigt trevlig maskin!

Postad 11 January 2011 - 08:20

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlĂ€gg
  • 0
Vad skiljer denna frÄn vanliga boxar?

Postad 11 January 2011 - 09:30

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlĂ€gg
  • 0

Vad skiljer denna frÄn vanliga boxar?

Dreambox variant. AlltsÄ Linux driven.

Postad 11 January 2011 - 14:17

andersgog
  • andersgog
  • LĂ€rjunge

• 434 inlĂ€gg
  • 0
Denna mÄste vara mer prisvÀrd Àn Dreambox 500HD. eller ?
Dubbla tuner bla. Men Àr denna lika jÀvlig o fÄ igÄng ?

Postad 11 January 2011 - 14:20

-Palle-
  • -Palle-
  • MĂ€stare

• 3878 inlĂ€gg
  • 0
TÀnk vad skönt om man kunde komma runt ComHems pairing och kunna skaffa sig en riktig box ist för deras egna... ;)

Postad 11 January 2011 - 15:40

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlĂ€gg
  • 0
Har den CI+ dÄ? Annars sÄ kommer ni inte ha nÄn nytta av DVB-T2 tuners iaf till annat Àn SVT1 HD och SVT2 HD.
Dom krypterade HD kanalerna krÀver CI+ precis som hos Comhem.
Och bara för att det Àr en Linux baserad box med nÀtverk betyder inte att det helt funkar som Dreambox.
Dom andra Miraclebox varianterna har vÀl stÀngd mjukvara sÄ koden Àr inte öppen för vem som helst att modifiera.
DÀremot sÄ lÀr sÀkert softcams bla gÄ att fÄ igÄng.

Redigerat av Leatherface, 11 January 2011 - 15:43.

Postad 11 January 2011 - 16:12

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlĂ€gg
  • 0

Har den CI+ dÄ? Annars sÄ kommer ni inte ha nÄn nytta av DVB-T2 tuners iaf till annat Àn SVT1 HD och SVT2 HD.
Dom krypterade HD kanalerna krÀver CI+ precis som hos Comhem.
Och bara för att det Àr en Linux baserad box med nÀtverk betyder inte att det helt funkar som Dreambox.
Dom andra Miraclebox varianterna har vÀl stÀngd mjukvara sÄ koden Àr inte öppen för vem som helst att modifiera.
DÀremot sÄ lÀr sÀkert softcams bla gÄ att fÄ igÄng.

Ja man fÄr vÀl nÀstan antaga att det Àr CI+ annars kÀnns den inte sÄ speciellt spÀnnande.

Den har dessutom 2 CA moduls platser. Bör man rimligtvis dÄ kunna köpa en HD CA Modul till Com Hem och kör den dÀr?

Postad 11 January 2011 - 16:19

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlĂ€gg
  • 0
2 CA modulsplatser sÀger inget om den har CI eller CI+.
DÄ det inte stÄr nÄnting om CI+ sÄ Àr jag nÀstan sÀker pÄ att den saknar det tyvÀrr.

Redigerat av Leatherface, 11 January 2011 - 16:21.

Postad 11 January 2011 - 19:44

hannhimhe
  • hannhimhe
  • Amatör

• 93 inlĂ€gg
  • 0
Miraclebox 9 HD
Octagon SF-1028P HD Noblence
Fortis HX-8200 PVR

...samma lika. Ingen CI+ dÀr inte.

Postad 11 January 2011 - 20:03

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlĂ€gg
  • 0

Miraclebox 9 HD
Octagon SF-1028P HD Noblence
Fortis HX-8200 PVR

...samma lika. Ingen CI+ dÀr inte.

Precis det jag tÀnkte pÄ med Octagon SF-1028P HD.

Samma sak under skalet.

Men detta betyder att man kan alltsÄ dra in kanaler frÄn Com Hem och Parabol samtidigt va?

Postad 11 January 2011 - 20:11

hannhimhe
  • hannhimhe
  • Amatör

• 93 inlĂ€gg
  • 0
Med en C och S2-tuner, jepp.

Postad 12 January 2011 - 10:17

zniff
  • zniff
  • Amatör

• 65 inlĂ€gg
  • 0
Funderar pĂ„ att kicka ut den vĂ€ldigt gamla CD boxen.(Ingen inspelning). CD's egna inspelningsbara har jag tyvĂ€rr lĂ€st mest negativt om, tror dock det kanske skulle vara smidigt om man bara vill ha plug n play o vant sig vid deras Neanderthal interface. TyvĂ€rr vill jag kunna spela in pĂ„ en kanal o glo pĂ„ en annan. DĂ„ mĂ„ste jag enligt CD har TVÅ kablar frĂ„n min parabol. Detta Ă€r inget alternativ, dĂ„ parabolen sitter lĂ€ngst opp pĂ„ taknocken, pĂ„ en 3 m hög antenn!

Miraclebox lÄter som ett vettigt alternativ, men, kan jag spela in enligt ovanstÄende, med bara EN kabel frÄn parabolen?

Postad 12 January 2011 - 10:33

hannhimhe
  • hannhimhe
  • Amatör

• 93 inlĂ€gg
  • 0
TvÄ tuner 1 kabel: 1 transponder
TvÄ tuner 2 kabel: 2 transponder

För full funktionalitet mÄste du ha tvÄ kablar.

Postad 12 January 2011 - 10:54

Huddingebo
  • Huddingebo
  • MĂ€stare

• 2526 inlĂ€gg
  • 0
Det gÄr att spela in frÄn tvÄ olika transpondrar via loop frÄn utgÄng ett till ingÄng tvÄ. Det gÀller dÄ att dessa tvÄ transpondrar ligger i antingen lÄga bandet vertikalt, lÄga bandet horisontalt, höga bandet vertikalt eller höga bandet horisontalt om man anvÀnder en universal LNB.

Postad 12 January 2011 - 15:57

zniff
  • zniff
  • Amatör

• 65 inlĂ€gg
  • 0
Hmm, jag Àr nog lite för mycket amatör för att förstÄ ovan 2 inslag. Iaf, fick Àven svar frÄn Miraclebox som informerade mig att med endast en kabel till parabol kan man troligtvis se och spela in olika program OM de ligger pÄ samma frekvens, ex alla TV4 kanalerna... Duger för mig just nu.

Annars, Àr det bara att skruva in en kabel i befintlig parabol (ca 6 Är gammal)?

Postad 12 January 2011 - 23:46

digitalboxen
  • digitalboxen
  • Wannabe

• 11 inlĂ€gg
  • 0
Jo, CI+ kommer till denna modell ocksÄ.

Postad 13 January 2011 - 03:07

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlĂ€gg
  • 0
CI+ Àr inget som kommer antingen sÄ har den CI+ eller inte.
DÀremot sÄ ska det nite vara nÄt problem med CA moduler för CI+ dÄ den Àr bakÄtkompatibel men det hjÀlper inte sÄ mycket.

Redigerat av Leatherface, 13 January 2011 - 03:07.

Postad 13 January 2011 - 16:11

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlĂ€gg
  • 0

DÀremot sÄ ska det nite vara nÄt problem med CA moduler för CI+ dÄ den Àr bakÄtkompatibel men det hjÀlper inte sÄ mycket.

Har fÄtt info om att de jobbar för CI+ Stöd pÄ CI platserna.

Ska vara stöd men mjukvaran Àr inte dÀr Àn. Antagligen mÄste du ha CI+ modul dÄ ocksÄ men sett till T2 och att Boxer ej kör pairing sÄ Àr detta ytterst intressant.

Postad 13 January 2011 - 17:10

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlĂ€gg
  • 0
Ja du mÄste ha en CI+ CA modul.
Men Àr tveksam till att det gÄr lösa CI+ stöd med enbart mjukvara.

Postad 13 January 2011 - 17:23

kenta2
  • kenta2
  • ForumrĂ€v

• 900 inlĂ€gg
  • 0
Hej,

Vantage marknadsför sin 600 modell med just att den har CI+ med i bilden.

Finns det fler boxar tro och har de vad som krÀvs?

Postad 13 January 2011 - 22:48

digitalboxen
  • digitalboxen
  • Wannabe

• 11 inlĂ€gg
  • 0
Ta det lugnt Leatherface. CI+ kommer till denna mottagare i mitten av februari...garanterat! LÄt tiden utvisa. =)

Boxer kommer sÄledes att fungera utan problem. DÄ Comhem för nÀrvarande anvÀnder pairing pÄ HD-kanaler lÀr du behöva modul till den som det ser ut nu.

Postad 13 January 2011 - 23:47

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlĂ€gg
  • 0

Ta det lugnt Leatherface. CI+ kommer till denna mottagare i mitten av februari...garanterat! LÄt tiden utvisa. =)

Boxer kommer sÄledes att fungera utan problem. DÄ Comhem för nÀrvarande anvÀnder pairing pÄ HD-kanaler lÀr du behöva modul till den som det ser ut nu.

Gott att höra. 2 kÀllor ökar sannolikheten.

Till det priset, utbytbara moduler och CI+ sÄ kan denna bli en utmanare till Vu+.

Postad 14 January 2011 - 01:38

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlĂ€gg
  • 0
SvÄrt att se den som utmarare dÄ mjukvaran inte Àr opensource utan blir bara en box i mÀngden.
Visst den baseras pÄ Linux men det gör Àven t.ex Viasats boxar men det Àr bara vissa delar som Àr opensource som kernel, busybox och sÄna grejer.
Kom igen dÄ det erbjuds en box med CI+ och Enigma2 dÄ har vi en intressant utmanare.

Fortfarande svÄrt att se att det skulle gÄ lösa med mjukvara isf sÄ skulle det gÄ Àven pÄ Dreambox/Vu+ osv med eller vilken annan box som helst och Àven TV apparater om det var sÄ enkelt.
DÀremot sÄ Àr CI+ bakÄtkompatibelt dÄ CA moduler för CI funkar Àven i CI+ platser.
Det enda jag kan tÀnka mig isf Àr att den redan har CI+ isf men inte fullt fungerande Àn men det Àr en annan sak.

Redigerat av Leatherface, 14 January 2011 - 01:55.

Postad 14 January 2011 - 11:20

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlĂ€gg
  • 0

SvÄrt att se den som utmarare dÄ mjukvaran inte Àr opensource utan blir bara en box i mÀngden.
Visst den baseras pÄ Linux men det gör Àven t.ex Viasats boxar men det Àr bara vissa delar som Àr opensource som kernel, busybox och sÄna grejer.
Kom igen dÄ det erbjuds en box med CI+ och Enigma2 dÄ har vi en intressant utmanare.

Fortfarande svÄrt att se att det skulle gÄ lösa med mjukvara isf sÄ skulle det gÄ Àven pÄ Dreambox/Vu+ osv med eller vilken annan box som helst och Àven TV apparater om det var sÄ enkelt.
DÀremot sÄ Àr CI+ bakÄtkompatibelt dÄ CA moduler för CI funkar Àven i CI+ platser.
Det enda jag kan tÀnka mig isf Àr att den redan har CI+ isf men inte fullt fungerande Àn men det Àr en annan sak.

Vi fÄr se.

Löser de CI+ sÄ Àr detta en vÀldigt intressant produkt för folk som söker DVB-T2. Samma pris RT90-320, som i och för sig har 320gb disk i sig, men kan knappast ha lika mycket problem.

Folk klagar rÀtt öppet över det dÄliga utbudet av T2 boxar, detta kan var ett svar.

Postad 14 January 2011 - 11:27

BGPv4
  • BGPv4
  • ForumrĂ€v

• 923 inlĂ€gg
  • 0
Som Leatherface skriver Àr detta bara en box i mÀngden, mjukvaran Àr stÀngd sÄ det Àr inte mycket man kan göra sjÀlv med boxen, boxen ska inte jÀmföras med Vu+ eller Dreambox.

Till och med min Sky box Àr baserad pÄ Linux men det sÀger ingenting om att den ska vara öppen.

Redigerat av BGPv4, 14 January 2011 - 11:28.

Postad 14 January 2011 - 11:43

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlĂ€gg
  • 0

Som Leatherface skriver Àr detta bara en box i mÀngden, mjukvaran Àr stÀngd sÄ det Àr inte mycket man kan göra sjÀlv med boxen, boxen ska inte jÀmföras med Vu+ eller Dreambox.

Till och med min Sky box Àr baserad pÄ Linux men det sÀger ingenting om att den ska vara öppen.

Jo men sky box, kan man köra Software CAM pÄ dem? Vilka andra T2 boxar finns dÀr att fÄ tag i Sverige?

Postad 14 January 2011 - 12:55

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlĂ€gg
  • 0
Hur fungerar en sÄn hÀr nÀr det kommer till inspelning?

Vad sparar den i för filformat/kvalité?
Om jag spelar in till en usbdisk, kan jag ansluta usb disken till en dator och brÀnna ut en backup pÄ dvd?
Om man spelar in frÄn en kodad kanal, Àr inspelningen avkodad sedan?

Postad 14 January 2011 - 14:22

andekar
  • andekar
  • LĂ€rjunge

• 449 inlĂ€gg
  • 0

Hur fungerar en sÄn hÀr nÀr det kommer till inspelning?

Vad sparar den i för filformat/kvalité?
Om jag spelar in till en usbdisk, kan jag ansluta usb disken till en dator och brÀnna ut en backup pÄ dvd?
Om man spelar in frÄn en kodad kanal, Àr inspelningen avkodad sedan?

Normalt Àr inspelningen fortfarande kodad...

Kan man fÄ denna box med 2 st DVB-T2 mottagare ocksÄ?

Postad 14 January 2011 - 14:33

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlĂ€gg
  • 0

Normalt Àr inspelningen fortfarande kodad...

Kan man fÄ denna box med 2 st DVB-T2 mottagare ocksÄ?

Har lagt en order sjÀlv pÄ T2 varianten:
http://www.netonnet....vr/148635.4276/

Sett till dreambox osv sÄ lagrar de i TS och det Àr helt okodat oavsett om kanal sjÀlv varit kodad.

Tanken Àr ju ÀndÄ att boxen kodar av signalen för att visa den. Andra boxar har kryptering antagligen av den anledningen att operatörerna krÀver det.

Postad 14 January 2011 - 21:56

kenta2
  • kenta2
  • ForumrĂ€v

• 900 inlĂ€gg
  • 0
Hej,

Jag stÀller frÄgan om Miraclebox 9 Àr rÀtt för mig.

Jag kör med CD Fam+C+total, Viasat som komplement för filmbiten (ja idag Àr TV1000 bÀttre Àn C+, tro mig) samt SmartWi Cardsplitter. Parabol med Thor, Sirius, Hotbird och Astra (multi LNB). Jag vill gÀrna köra med komponent istÀllet för HDMI (testa sjÀlva, det ger ofta bÀttre lyster med samma HD kapacitet, utan HDCP)

Jag har CDs Sagem HD PVR (Àven CDs HD box samt en hel del andra Àldre boxar för bÄde CD och Viasat). Jag har en del trassel, men inte i den kalibern som flera pÄ forumet tagit upp.

Jag vill se och spela in CD och Viasat samt fria kanaler pÄ andra satelliter i samma box. Jag hajar att jag kan det i denna, samt se CDs HD kanaler (tidsfrÄga?) men inte Viasat HD-kanaler.

Jag fixar patcher, konfig etc. utan större problem, men tycker kanske att det Àr lite b-lÀge att mixtra bara för att fÄ hygglig EPG, basfunktioner etc. Att patcha för att fÄ till softcamstöd för tex Viasat Àr ju iof sig ok att böka med.

Det jag funderat pÄ annars Àr Vu+Duo. Skillnaden kanske Àr mest att firmware Àr friare med Enigma 2 (Àn Miraclebox stÀngda) pÄ gott och ont.

Vantage 800 Àr CI+ förberedd men utan komponentutgÄng (snyft). Gossarna pÄ Miraclebox sÀger att de förbereder CI+ kompabilitet pÄ Miraclebox. CD testar att slÄ pÄ CI+ ("hÄrd pairing") samtidigt finns det CI+ CAMs ute godkÀnda av CD. Om nu CD tar steget (som Comhem, nu Boxer och Viasat men pÄ lite annat sÀtt gjort) och börjar köra med CI+, hur gÄr det dÄ? Kan vi köra CD CAM ihop med softvaruanpassad box?

KÀnns som ett lite smÄskakigt lÀge för att köpa box?

Redigerat av kenta2, 14 January 2011 - 22:50.

Postad 14 January 2011 - 22:55

digitalboxen
  • digitalboxen
  • Wannabe

• 11 inlĂ€gg
  • 0
Jag ska försöka klargöra ett par punkter:

1. Leatherface. Den officiella mjukvaran Àr stÀngd, korrekt, men den fungerar vÀldigt bra och stabilt. Innehar sjÀlv ett testexamplar sedan tvÄ mÄnader och den fungerar vÀldigt stabilt. DÄ Àven full EPG via nÀtverk Àr klar och ska slÀppas inom 1-2 veckor i kombination med Ci+ ser jag det som en komplett mottagare. Det som kan förbÀttras Àr mediaspelaren med stöd för fler codecs. FullHD 1080p, utbytbara tuners och CI+ slÄr Vu+.

Men!...Enigma 2 KOMMER till denna modell. Första steget med Enigma 2 till Miraclebox 8 HD Àr 90% klar. Mjukvara till Miraclbox endast. NÀsta steg Àr Miraclebox 9 som Àr enklare att arbeta med Àn M8 kodningsmÀssigt. Jag skulle tippa att Enigma 2 kommer i mars, i bÀsta fall februari.

2. Andekar. Precis som Herr Palminio skriver sÄ Àr inspelningarna i okodad .ts och kan spelas upp i dator utan nÄgra problem.

3. Kenta2. FörstÄr inte hur man kan skriva att bilden inte Àr i topp pÄ denna modell nÀr den inte har slÀppt till allmÀnheten? Bildprocessorn Àr starkare och bÀttre Àn tidigare och du fÄr som sagt ut 1080p. En godkÀnd modul kan du alltid köra, precis som till Comhem. Du anger id i modulen med godkÀnd CI+-modul. Som nÀmndes tidigare sÄ kommer full EPG senare denna mÄnad vilket gör den Àn mer komplett.

Postad 15 January 2011 - 01:37

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlĂ€gg
  • 0
LÄter bra ifall Enigma2 kommer till boxen men jag rekomenderar alla att vÀnta till det kommit och att det funkar bra.
Erfarenheten frÄn andra boxar Àr att portningar aldrig funkat lika bra som till boxar dÀr det körts med det frÄn början som standard.
1080p med fullt DTS ljud fixar Ätminstone min DM8000 utan problem iaf och Àter allt i princip man stoppar in i den.
Sen kan man inte installera codecs som pÄ en dator och fÄ stöd för mer format utan den klarar det chipet klarar och inget mer.
Sen kan det ju hÀnda dom inte har stöd för allt chipet klarar i driverna det lÄter jag vara osagt.
Full EPG pÄ alla kanaler för 2 veckor framÄt har jag ocksÄ redan i min box och kan styra inspelningar osv direkt bÄde frÄn dator och telefon osv.
Det enda jag saknar Àr CI+ stöd och jag tycker nog alla ska vÀnta innan man verkligen sett att den stöder det.
Att den klarar av att köra CI+ CA moduler betyder inte att den har stöd för CI+ utan dom ska funka i dom flesta mottagare men bara till SD kanaler.

Postad 15 January 2011 - 04:20

BGPv4
  • BGPv4
  • ForumrĂ€v

• 923 inlĂ€gg
  • 0

LÄter bra ifall Enigma2 kommer till boxen men jag rekomenderar alla att vÀnta till det kommit och att det funkar bra.

Huga!

Titta pÄ Enigma2 för Ipbox, det blev aldrig bra, fortfarande körs pÄ hackade drivisar som ger sÀmre bild osv...

Azbox faller vÀl samma öde, hackade drivisar

Jag vet nog ingen alternativ box som kör bra med E2 förutom de som Àr baserade pÄ MIPSEL platformen som Dreamboxarna sjÀlv kör med.

Postad 15 January 2011 - 11:01

digitalboxen
  • digitalboxen
  • Wannabe

• 11 inlĂ€gg
  • 0
Det förstÄr jag helt klart Leatherface. Har inte sagt nÄgot annat, det finns pÄ DM8000 men det var inte den som jÀmfördes utan Vu+ Duo som ligger i samma prisklass. DM8000 ligger ju trots allt i 9000:- klassen och denna runt 3700:-, en vÀsentlig skillnad. Men som du sÀger, vill man tvunget ha Enigma 2 sÄ ska man kanske vÀnta. Ser man det mer som ett intressant experiment sÄ kan man slÄ till nu....för det kommer vill jag lova.

HÄller fullstÀndigt med dig haga. Azbox och IPbox Àr horribla med Enigma 2, eller i varje fall Azbox...

Vi fÄr se helt enkelt men vi hoppas!

Postad 15 January 2011 - 11:22

hannhimhe
  • hannhimhe
  • Amatör

• 93 inlĂ€gg
  • 0
...samtidigt har det aldrig hÀvdats att Enigma2 Àr fÀrdigportat till AzBox. Det pÄstÄs komma en RC2 inom en vecka.

Redigerat av hannhimhe, 15 January 2011 - 11:22.

Postad 15 January 2011 - 11:22

kenta2
  • kenta2
  • ForumrĂ€v

• 900 inlĂ€gg
  • 0
Hej Digitalboxen,

Det var en miss av mig kring kommentaren om bildhanteringen avs MB9. Jag stÀllde liknande frÄga om Vu+ Duo, dÀr just kommentar om bilden i just sÀrskilt SD som fick en del negativa kommentarer. Jag klippte och klistrade och det följde med av misstag. Jag stÀdade ur det ur mitt inlÀgg nÀr jag sÄg det.

För mig lÄter MB9 som en vÀldigt intressant lösning och gillar den uttalade ambitionen att ta tag i CI+ biten, men för mig stÄr det kring hur MB9 kommer att kunna lösa detta. Jag kan skaffa CAM om det behövs, men om CDs HD kanaler av nÄgon anledning inte kan visas i boxen för att CD gÄr över till hÄrd pairing/CI+ dÄ faller mycket av denna och övriga liknande boxars attraktivitet.

Om det inom en till tvÄ veckor kommer CI+ lösning (gÀrna med förklaring / förtydligande i detta forum kring lösningstÀnket) sÄ Àr jag nog hemma med med en order pÄ denna i det lÀget.

För mig Àr Enigma 2 inte ett mÄste i nulÀget, men finns det med i bilden för det sÄ Àr det naturligtvis bra.

Redigerat av kenta2, 15 January 2011 - 11:35.

Postad 16 January 2011 - 03:56

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

• 81 inlĂ€gg
  • 0

Annars, Àr det bara att skruva in en kabel i befintlig parabol (ca 6 Är gammal)?

Om du har en singel universal LNBF (har endast en utgÄng) pÄ din befintliga parabol byt ut den till en twin universal LNBF (har tvÄ utgÄngar) sÄ kan du dÀrefter ansluta tvÄ st koaxialkablar till tvÄ st mottagare (tuners). Om du vill dela din parabol med grannen anslut en quad LNBF (fyra utgÄngar) för upp till 4 st mottagare (tuners). Vill du ansluta fler mottagare (tuners) Àn 4 kan du montera en quattro LNBF för anslutning till en multiswitch som har det antal utgÄngar som önskas.

Miraclebox 9 Twin HD PVR verkar vara en intressant ny mottagare men jag har en hel del frÄgetecken enligt nedan.

NÄgon som har testat hur blindscan funktionen fungerar i Miraclebox 9 Twin HD PVR?
Hur ser menyerna ut för DiSEqC 1.0 och DiSEqC 1.1, har Miraclebox 9 Twin HD PVR full DiSEqC 1.1 support?
Är instĂ€llningar för satellitposition, transponderdata och TV-kanal listor bra?
Finns det nÄgot bra PC-editor program för redigering av TV-kanallistor och transponderdata?
Vad Àr det för tillverkare av DVB-S2 mottagarna i Miraclebox 9 Twin HD PVR?
NÄgon som testat funktionaliteten nÀr en DVB-S2 och en DVB-T2 mottagare anvÀnds samtidigt i Miraclebox 9 Twin HD PVR?
Om man anvÀnder tvÄ st DVB-S2 mottagare i Miraclebox 9 Twin HD PVR gÄr det att ha separata instÀllningar för vardera mottagaren? Dvs kan en mottagare anvÀndas för en "fast" installation av flera LNB och switchar och den andra för en motorstyrd parabol.

NÄgon som testat att anvÀnda en USB-mottagare för DVB-T/-T2 ihop med Miraclebox 9 Twin HD PVR (innehÄllande tvÄ st DVB-S2 mottagare)?

Finns det ingen möjlighet att lagra fler TV-/Radio-kanaler Àn de i specifikationerna angivna 10 000? Om det "bara" finns 10 000 programplatser lÀr mottagaren snabbt bli full om man som jag tar emot ett stort antal satellitpositioner.

Hur Àr bild- och ljud-kvalitén?
GÄr det att fÄ ut RGB och S-video via scart eller Àr det bara CVBS?

GÄr det att se pÄ SVT-play via webblÀsaren i Miraclebox 9 Twin HD PVR?
Blir bildkvalitén lika bra som nÀr man kollar via en PC?
GÄr det att spela in streamad video frÄn internet pÄ HDD ansluten till Miraclebox 9 Twin HD PVR?
Kan Miraclebox 9 Twin HD PVR hantera NTFS formatterade hÄrddiskar?

/ Peter

Redigerat av Peter i Falkenberg, 17 January 2011 - 16:14.

Postad 16 January 2011 - 14:36

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

• 81 inlĂ€gg
  • 0
DÄ "FORTIS HX-8200HD PVR" verkar vara identisk med "Miraclebox 9 twin HD PVR" kan nedanstÄende lÀnk vara av intresse.

http://fortis.kr/pag....php?pid=141129

Även "Octagon SF-1028P HD Noblence twin PVR" verkar vara baserad pĂ„ "FORTIS HX-8200HD PVR" trots att front och fjĂ€rr ser annorlunda ut jĂ€mfört med "FORTIS HX-8200HD PVR" och "Miraclebox 9 twin HD PVR". Baksida, anslutningar och sjĂ€lva lĂ„dan ser identisk ut pĂ„ alla tre. Mer information om "Octagon SF-1028P HD Noblence twin PVR" se lĂ€nkar nedan.

https://www.minhembi...howtopic=274450
http://www.octagon-germany.de/

Ser pÄ bilder frÄn Octagons hemsida att dess DVB-S2 mottagare (tuners) Àr tillverkade av Sharp och att DVB-T2 mottagarna Àr tillverkade av Samsung. NÄgon som kan konfirmera om det Àr samma mottagare som anvÀnds i
"Miraclebox 9 twin HD PVR"?

För övrigt ser jag pÄ FORTIS hemsida under "specifications" att "FORTIS HX-8200HD PVR" har ett "Common Interface" som kan stödja CI+ moduler.

/ Peter

Redigerat av Peter i Falkenberg, 16 January 2011 - 16:10.

Postad 16 January 2011 - 23:12

digitalboxen
  • digitalboxen
  • Wannabe

• 11 inlĂ€gg
  • 0
kenta2: Det stÀmmer i sÄ fall. Bildprocessorn Àr kraftfullare i M9 och du fÄr som sagt 1080p istÀllet för 1080i. GÀllande CI+ sÄ kommer lösningen med programvaruuppdateringen i mitten av februari som jag nÀmnde tidigare. Lösningen blir helt enkelt via en programvaruuppdatering.

Som jag Àven nÀmnde kommer Enigma 2 som ett andra steg till denna mottagare.

Peter: DÄ ska vi se. Först och frÀmst ska du nog ha S2 och inte T2 dÄ du diskuterar satellitpositioner och inte marknÀtet. Jag kommer att referera till S2 trots att det stÄr T2 i frÄgorna:

NÄgon som har testat hur blindscan funktionen fungerar i Miraclebox 9 T2 Twin HD PVR?
- Fungerar utmÀrkt, detsamma som Miraclebox 8

Hur ser menyerna ut för DiSEqC 1.0 och DiSEqC 1.1, har Miraclebox 9 T2 Twin HD PVR full DiSEqC 1.1 support?
- Ja, det har den.

Är instĂ€llningar för satellitposition, transponderdata och TV-kanal listor bra?
- InstÀllningarna Àr enkla att korrigera och likasÄ transponderdata. Kanallistor redigeras enklast med DrEditHD som finns pÄ miraclefiles.net

Finns det nÄgot bra PC-editor program för redigering av TV-kanallistor och transponderdata?
- DrEditHd

Vad Àr det för tillverkare av DVB-S2 mottagarna i Miraclebox 9 T2 Twin HD PVR?
- Sharp

Om man anvÀnder tvÄ st DVB-S2 mottagare i Miraclebox 9 T2 Twin HD PVR gÄr det att ha separata instÀllningar för vardera mottagaren? Dvs kan en mottagare anvÀndas för en "fast" installation av flera LNB och switchar och den andra för en motorstyrd parabol.
- Absolut

NÄgon som testat att anvÀnda en USB-mottagare för DVB-T/-T2 ihop med Miraclebox 9 T2 Twin HD PVR (innehÄllande tvÄ st DVB-S2 mottagare)?
- inte Ànnu, tvivlar dock pÄ att det fungerar.

Finns det ingen möjlighet att lagra fler TV-/Radio-kanaler Àn de i specifikationerna angivna 10 000? Om det "bara" finns 10 000 programplatser lÀr mottagaren snabbt bli full om man som jag tar emot ett stort antal satellitpositioner.
- Du kan lagra mer Àn sÄ

Hur Àr bild- och ljud-kvalitén?
- Mycket bra. Endast DM8000 kan jÀmföras med den.

GÄr det att fÄ ut RGB och S-video via scart eller Àr det bara CVBS?
- CVBS och RGB dock ej S-video

GÄr det att se pÄ SVT-play via webblÀsaren i Miraclebox 9 T2 Twin HD PVR?
- Inte Àn dÄ den inte stödjer Adobe Flash. Det Àr dock planerat att komma framöver

Blir bildkvalitén lika bra som nÀr man kollar via en PC?
- Full HD webblÀsning Àr det som gÀller.

GÄr det att spela in streamad video frÄn internet pÄ HDD ansluten till Miraclebox 9 T2 Twin HD PVR?
- Om den Àr i ett format som stödjs av Miracleboxen, exempelvis .ts/.avi m.m.

Kan Miraclebox 9 T2 Twin HD PVR hantera NTFS formatterade hÄrddiskar?
- Nej. Du kan till FAT32 och Journaled JFS.

Stöd av CI+?
- Stöd kommer i februari.

Redigerat av digitalboxen, 17 January 2011 - 11:54.

Postad 16 January 2011 - 23:31

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlĂ€gg
  • 0
CI+ Àr för CA moduler och har inget med dom interna kortlÀsarna att göra.

Fungerar alldeles utmÀrkt med NTFS formatterade diskar i Linuxmottagare det handlar bara om det Àr kompilerat stöd för det. Men jag rekomenderar att köra ext3 eller annat linuxformaterat filsystem istÀllet.

Kommer nu Enigma2 till boxen och det fungerar bra sÄ kan den bli intressant men jag tvivlar pÄ att vi fÄr se ett stabilt Enigma2.

Redigerat av Leatherface, 16 January 2011 - 23:44.

Postad 17 January 2011 - 17:01

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

• 81 inlĂ€gg
  • 0

Peter: DÄ ska vi se. Först och frÀmst ska du nog ha S2 och inte T2 dÄ du diskuterar satellitpositioner och inte marknÀtet. Jag kommer att referera till S2 trots att det stÄr T2 i frÄgorna.

Tack för de utförliga svaren! Vet inte hur jag lyckades fÄ in T2 i modellbeteckningen för Miraclebox 9 Twin HD PVR nÀr det var S2 mottagare som avsÄgs, har rÀttat till det nu.

LÄter intressant att Miraclebox 9 Twin HD PVR kan lagra fler TV-/Radio-kanaler Àn det angivna maxantalet 10 000 som stÄr i specifikationerna. NÄgon som vet hur mÄnga som kan lagras i praktiken? Hur mycket minne Àr avsatt för lagring av transponderdata och TV-/Radio-kanaler i mottagaren?

/ Peter

Postad 17 January 2011 - 20:52

jasifil
  • jasifil
  • Amatör

• 96 inlĂ€gg
  • 0
Kanske en dum frÄga men kan man anvÀnda denna mottagaren trots att man Ànnu inte skaffat nÄgon HD-tv? Vi kör ju fortfarande tjock-tv men eftersom min suverÀna Samsung-box endast stödjer Mpeg-2 sÄ blir det ju fler och fler kanaler man inte kan se. Nu senast försvann Animal Planet ;) som numera sÀnds med Mpeg-4.

Denna box verkar ju ha de funktioner som jag vill ha av en ny box. TyvÀrr kan inte Sagem konkurrera med Samsung vad gÀller kvickhet, grÀnssnitt etc sÄ denna kÀnns ju som en naturlig uppgradering.

Postad 18 January 2011 - 12:20

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlĂ€gg
  • 0

Kanske en dum frÄga men kan man anvÀnda denna mottagaren trots att man Ànnu inte skaffat nÄgon HD-tv? Vi kör ju fortfarande tjock-tv men eftersom min suverÀna Samsung-box endast stödjer Mpeg-2 sÄ blir det ju fler och fler kanaler man inte kan se. Nu senast försvann Animal Planet ;) som numera sÀnds med Mpeg-4.

Denna box verkar ju ha de funktioner som jag vill ha av en ny box. TyvÀrr kan inte Sagem konkurrera med Samsung vad gÀller kvickhet, grÀnssnitt etc sÄ denna kÀnns ju som en naturlig uppgradering.

Klart du kan! Den har gamla utgÄngar ocksÄ!

Postad 18 January 2011 - 22:27

jasifil
  • jasifil
  • Amatör

• 96 inlĂ€gg
  • 0

Klart du kan! Den har gamla utgÄngar ocksÄ!

Kanon! Tack för svaret!

Postad 19 January 2011 - 23:39

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlĂ€gg
  • 0
Har just lagt en bestÀllning pÄ en MB9 med dubbla T2. Efter att ha kört Topfield 5000 PVRt i ca fem Är Àr det dags att byta upp sig.

Det visar sig om det var en god ide eller inte. Återkommer med info sĂ„ snart jag fĂ„tt hem den.

Postad 20 January 2011 - 17:33

sagemkalas
  • sagemkalas
  • Rookie

• 1 inlĂ€gg
  • 0
Funkar det att köra spotify pÄ denna?

Postad 20 January 2011 - 20:01

Mich
  • Mich
  • ForumrĂ€v

• 610 inlĂ€gg
  • 0
Vad sitter det för huvudkrets (CPU) i denna box?

Postad 21 January 2011 - 03:21

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

• 81 inlĂ€gg
  • 0

Vad sitter det för huvudkrets (CPU) i denna box?

STi7105 (CPU: 450 MHz), se mer info via lÀnk nedan.

http://www.st.com/in.../CD00209329.pdf

/ Peter

Postad 21 January 2011 - 10:31

matbl
  • matbl
  • ForumrĂ€v

• 840 inlĂ€gg
  • 0

kenta2: Det stÀmmer i sÄ fall. Bildprocessorn Àr kraftfullare i M9 och du fÄr som sagt 1080p istÀllet för 1080i. GÀllande CI+ sÄ kommer lösningen med programvaruuppdateringen i mitten av februari som jag nÀmnde tidigare. Lösningen blir helt enkelt via en programvaruuppdatering.

Stödjer den anvÀndande av boxer-kort (viaccess) i de interna kortlÀsarna? I DVB-T2 varianten sÄklart.
Dekryptering av HD-kanalerna ocksÄ?

Chipet (STi 7105) som det postats lÀnk till databladet för hÀr har stöd för CI+. Det handlar gissningsvis om att anvÀnda det i mjukvaran ocksÄ.

Postad 21 January 2011 - 10:48

matbl
  • matbl
  • ForumrĂ€v

• 840 inlĂ€gg
  • 0
Fler frÄgor

Kan den hÀr i T2-utförande hantera 8-dagars EPG-data som kommer över luften?

Kan den korrekt hantera serieinspelningar?
Med det menar jag inte bara samma tid varje vecka eller liknande utan att den letar upp program i EPG-datat Àven om de byter tid eller kanal samt att den undviker korrekt flaggade repriser.

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.