Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Undringar kring blu-ray spelare, hdmi-kablar samt "film cadence detecti

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 July 2012 - 17:17

Unregistered5104fd23
  • Unregistered5104fd23
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
1. Kan väl börja med mina funderingar kring blu-ray spelare. Idag har jag en LG 350v som fungerar helt okej. Men eftersom jag för ett tag sedan köpte mig en ny tv (Panasonic st50) som ju klarar 3D känns det också dags att byta ut LG-spelaren mot en 3D-maskin. Jag kör ut ljudet analogt till en vanlig NAD-stärkare och vidare till ett 2.1-system.

Så bra bild som möjligt för en rimlig peng önskar jag givetvis, max 2000 kr (kan sträcka mig ytterligare upp i prisklass ifall det gör väsentlig skillnad bildmässigt) och att den klarar 3D är ett måste! Får man önska vidare så är det bra om den kan skala om dvd-filmer snyggt, är hyfsat snabb och tyst också. Sedan är det väl ett krav att spelaren ska klara av 24p också..!??

Har ni några vettiga förslag på lämpliga spelare som jag kan kolla vidare på?

2. Då kan vi ta detta med det som kallas för "film cadence detecting". Vad är det för något egentligen? Har försökt googla och ha mig på det, men har inte blivit mycket klokare. Vilken effekt får denna grej ifall den slås på i TVns meny? Min nuvarande blu-ray spelare verkar inte fixa 24p, så därför blir det heller ingen skillnad för mig när jag slår på/av den effekten i Tvn. Så långt tror jag att jag är med i alla fall.. :-)

3. Slutligen om HDMI-kablar. Har för närvarande billiga kablar och har förstått att sådana fungerar i princip lika bra som dyrare. Men behöver jag byta kablar för 3D:ns skull eller kan jag lugnt köra vidare med mina gamla kablar? Spelar det någon roll ifall dem är silver- eller guldplätterade? Dem jag har nu är silver..

Tacksam för seriösa och hjälpande svar! :-)

Redigerat av Unregistered5104fd23, 25 July 2012 - 17:23.

Postad 25 July 2012 - 20:24

KinoNiki
  • KinoNiki
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0

2. Då kan vi ta detta med det som kallas för "film cadence detecting". Vad är det för något egentligen? Har försökt googla och ha mig på det, men har inte blivit mycket klokare. Vilken effekt får denna grej ifall den slås på i TVns meny? Min nuvarande blu-ray spelare verkar inte fixa 24p, så därför blir det heller ingen skillnad för mig när jag slår på/av den effekten i Tvn. Så långt tror jag att jag är med i alla fall.. :-)

Hm, alla blu-ray spelare klarar väl 24p? I vilket fall är det inget som du ska behöva bekymmra dig om så länge du tittar på blu-ray. På DVD och TV-sändningar är det dock annorlunda. Något förenklat kan vi säga att videoinnehållet kan vara antingen progressive (film) eller interlaced (video/TV). Problemet som kan uppstå är att känna igen när det är film och återskapa den progressiva ursprungsbilden eftersom både interlaced och progressive frames kan blandas fritt i samma dataström. Det gäller alltså att känna igen när bilden kommer från film och återskapa den på rätt sätt för att inte tappa kvalitet. Men som sagt, detta var mer ett bekymmer på DVD.

Postad 26 July 2012 - 13:18

Unregistered5104fd23
  • Unregistered5104fd23
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Ok, tack för svar!

Efter lite närmare undersökning visade det sig att min nuvarande Blu-ray spelare faktiskt hanterar 24 hz. Att se filmer med den inställningen jämfört med som jag tidigare gjort (i 60 hz) är verkligen ett lyft må jag säga. Ett helt annat flyt i bilden nu- precis som det ska vara för att njuta av en härlig filmupplevelse! :-) Tidigare försökte jag lösa "flytet" med att slå på "smoothness-effekten" på ST50, men det blev aldrig riktigt bra i 60 hz. Dels blev det ju den berömda såpopera-effekten av det hela, och dels uppstod det lite hack då och då. Med 1080p/24 är det ju nu bara så behagligt njutbart att kolla film.. :-)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.