VU+ Satellitmottagare
3303 svar till detta ämne
Postad 02 november 2012 - 21:21
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Har nu skaffat en VU+DUO, och avser att lägga in OPENPli. Kunnandet är inte på topp i detta, om jag misslyckas, kan jag återställa originalprogramvaran genom en fabriksåterställning?
Om du vill titta på svenska betalkanaler kan du inte köra originalprogramvaran. Stödjer inte det Conax-system Canal Digital använder. Om du inte köper extra sådana här: http://www.netonnet....al/136133.3156/ och tror att du då inte kan titta och spela in samtidigt.
Postad 02 november 2012 - 22:23
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Går alldeles utmärkt med orginalprogramvaran men man får lägga in allt manuellt och joxa med bootscripts och sånt.
Med annan mjukvara så kan man ladda ner allt från fjärrkontrollen och en hel del extra grejer och sånt som olika imagesteams har.
Det är den fördelen man får genom att lägga in annan image.
Postad 07 november 2012 - 11:37
Unregistered4b65ce4d
-
Unregistered4b65ce4d
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Om du vill titta på svenska betalkanaler kan du inte köra originalprogramvaran. Stödjer inte det Conax-system Canal Digital använder. Om du inte köper extra sådana här: http://www.netonnet....al/136133.3156/ och tror att du då inte kan titta och spela in samtidigt.
Menar du att man även behöver två kort, eller kan man göra på något annat sätt? Har nu installerat Pli, var hittar jag kanallistan så man kan ta den till DreamBoxEditor och redigera den. Ligger den i enigma2settingbackp.tar.gz. I så fall hur öppnar man den?
Postad 08 november 2012 - 11:52
bkd
-
bkd
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Menar du att man även behöver två kort, eller kan man göra på något annat sätt?
Man installerar en plugin; t.ex. cccam (eller annan soft cam man kanske föredrar). Jag är inte så insatt i det där med cams, men så gjorde jag för att få det att fungera med OpenPLi. Behövs inga konfigureringar eller annat, såvida du inte ska ha lite mera avancerat TV-tittande (multipla boxar, server/client etc). Sedan räcker det med ditt vanliga (ett) kort direkt i boxen.
Postad 09 november 2012 - 12:03
Unregistered4b65ce4d
-
Unregistered4b65ce4d
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Jag ber om konkret hjälp med att beskriva hur man laddar ned kanallistan favoriter ur VU+DUO med OpenPli. Avsikten är att behandla den i DreamBoxEdit.
Allt är lätt när man kan det, skulle uppskatta om någon kan vägleda mig så jag kommer igång.
Postad 09 november 2012 - 17:21
Unregistered1e2f12b7
-
Unregistered1e2f12b7
-
Användare
-
-
104 inlägg
Jag ber om konkret hjälp med att beskriva hur man laddar ned kanallistan favoriter ur VU+DUO med OpenPli. Avsikten är att behandla den i DreamBoxEdit. Allt är lätt när man kan det, skulle uppskatta om någon kan vägleda mig så jag kommer igång.
Starta dreamboxedit tryck på iconen som ser ut som ett kugghjul (inställningar) och ställ in ipadress på boxen, användare: root, password: dreambox, http-port: 80, ftp-port: 21 Klicka på iconen som ser ut som en satbox med två pilar på (Överför profil), klicka på knappen "hämta filer från dreambox". Ute till höger har du favoriterna och där kan du också editera dem. När du är klar trycker du igen på iconen som ser ut som en satbox med två pilar på (Överför profil), välj "skicka filer till boxen" Done...
Postad 10 november 2012 - 09:43
Unregistered4b65ce4d
-
Unregistered4b65ce4d
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Starta dreamboxedit tryck på iconen som ser ut som ett kugghjul (inställningar) och ställ in ipadress på boxen, användare: root, password: dreambox, http-port: 80, ftp-port: 21
Klicka på iconen som ser ut som en satbox med två pilar på (Överför profil), klicka på knappen "hämta filer från dreambox". Ute till höger har du favoriterna och där kan du också editera dem.
När du är klar trycker du igen på iconen som ser ut som en satbox med två pilar på (Överför profil), välj "skicka filer till boxen"
Done...
Ja det var en bra förklaring. Hade tänkt mig en variant med USB. Men nya problem hittar ingen IP-adress till nätverket. När jag går in på nätverkstest så får jag fram "IP-adress obekräftad". Hur bekräftar man den? Är löst nu
Redigerat av Unregistered4b65ce4d, 10 november 2012 - 15:58.
Postad 11 november 2012 - 12:14
johan81
-
johan81
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Jag har fått igång min vu+ duo nu men det är något fel på mjukvaran.
Jag har openPLi 3.0 20121101.
Bilden på kanalerna försvinner om man byter kanaler ett par gånger, sen är det svårt att
få tillbaka bilden. Man får starta om kammen flera gånger och hålla på.
softcam är mgcamd
cardserver är oscam-stable
Någon vänlig själ som vill hjälpa mig lite med det här?
Postad 11 november 2012 - 14:29
beson
-
beson
-
Användare
-
-
234 inlägg
Jag har fått igång min vu+ duo nu men det är något fel på mjukvaran. Jag har openPLi 3.0 20121101. Bilden på kanalerna försvinner om man byter kanaler ett par gånger, sen är det svårt att få tillbaka bilden. Man får starta om kammen flera gånger och hålla på. softcam är mgcamd cardserver är oscam-stable Någon vänlig själ som vill hjälpa mig lite med det här?
Varför envisas många med att köra oscam/mgcamd, när det finns en förträffligt fungerande client (softcam) inbyggd i oscam. Clienten i oscam heter dvbapi. Jag har själv använt oscam/dvbapi i flera år, både på serverboxar och klientboxar. Jag vet inte vad du har för kort, men här är en config för 2 users med CD (0B00) och viasat (093E), om du vill testa. Om det är ett gammalt viasat kort du har, får du ändra caid till 090F, och ta bort boxid raden i oscam.server. oscam.conf [global]
logfile = /var/log/oscam.log
maxlogsize = 500
nice = -1
WaitForCards = 1
preferlocalcards = 1
saveinithistory = 1
[dvbapi]
enabled = 1
user = user
au = 1
#[cs378x]
port = 12345@0B00:000000;23456@093E:000000
[webif]
httpport = 8888
httpuser =
httppwd =
httpallowed = 127.0.0.1,192.168.1.1-192.168.1.255 oscam.server [reader]
label = viasat
enable = 1
protocol = internal
detect = cd
device = /dev/sci0
boxid = xxxxxxxx
cardmhz = 357
mhz = 357
au = 1
EMMCache = 1,1,2
group = 1
caid = 093E
[reader]
label = canal_digital
enable = 1
protocol = internal
detect = cd
device = /dev/sci1
cardmhz = 357
mhz = 357
au = 1
EMMCache = 1,1,2
group = 2
caid = 0B00 oscam.user [account]
user = user
pwd = user
group = 1,2
au = 1
caid = 093E,0B00
ident = 093E:000000;0B00:000000
[account]
user = user1
pwd = user1
group = 1,2
au = 1
caid = 093E,0B00
beson
Postad 11 november 2012 - 17:29
Unregistered144b8bd2
-
Unregistered144b8bd2
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Jag får min Ultimo till veckan, så nu har jag en liten fråga:)
Går det att få till så Netflix funkar i webläsaren? Det kräver ju MS Silverlight.
/J
Postad 11 november 2012 - 22:50
johan81
-
johan81
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Jag har fått igång min vu+ duo nu men det är något fel på mjukvaran. Jag har openPLi 3.0 20121101. Bilden på kanalerna försvinner om man byter kanaler ett par gånger, sen är det svårt att få tillbaka bilden. Man får starta om kammen flera gånger och hålla på. softcam är mgcamd cardserver är oscam-stable Någon vänlig själ som vill hjälpa mig lite med det här?
Så beson du tror att det har med kammen att göra då? Vad har ni andra för cam eller openPLi eller annat som fungerar? Sen en annan tanke, jag har läst en hel del bland dessa sidorna men inte sett några direkta plugintipps så ni kan väll skriva lite vilka favoriterna är och vad de är bra till. Mvh Johan (ja jag är rätt så ny på det här)
Postad 11 november 2012 - 23:27
Unregistered222df659
-
Unregistered222df659
-
Beroende
-
-
1 236 inlägg
Så beson du tror att det har med kammen att göra då?
Vad har ni andra för cam eller openPLi eller annat som fungerar? Sen en annan tanke, jag har läst en hel del bland dessa sidorna men inte sett några direkta plugintipps så ni kan väll skriva lite vilka favoriterna är och vad de är bra till. Mvh Johan (ja jag är rätt så ny på det här)
kör också med openpli (2:an än så länge) och oscam med dess egen klient dvbapi (comhem). funkar bra. mgcamd tycker jag inte funkar för mig länge. oscam är stabilt å bra faktiskt.
Postad 12 november 2012 - 08:25
ricki75
-
ricki75
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Varför envisas många med att köra oscam/mgcamd, när det finns en förträffligt fungerande client (softcam) inbyggd i oscam. Clienten i oscam heter dvbapi. Jag har själv använt oscam/dvbapi i flera år, både på serverboxar och klientboxar.
Jag vet inte vad du har för kort, men här är en config för 2 users med CD (0B00) och viasat (093E), om du vill testa. Om det är ett gammalt viasat kort du har, får du ändra caid till 090F, och ta bort boxid raden i oscam.server.
oscam.conf
[global]
logfile = /var/log/oscam.log
maxlogsize = 500
nice = -1
WaitForCards = 1
preferlocalcards = 1
saveinithistory = 1
[dvbapi]
enabled = 1
user = user
au = 1
#[cs378x]
port = 12345@0B00:000000;23456@093E:000000
[webif]
httpport = 8888
httpuser =
httppwd =
httpallowed = 127.0.0.1,192.168.1.1-192.168.1.255 oscam.server
[reader]
label = viasat
enable = 1
protocol = internal
detect = cd
device = /dev/sci0
boxid = xxxxxxxx
cardmhz = 357
mhz = 357
au = 1
EMMCache = 1,1,2
group = 1
caid = 093E
[reader]
label = canal_digital
enable = 1
protocol = internal
detect = cd
device = /dev/sci1
cardmhz = 357
mhz = 357
au = 1
EMMCache = 1,1,2
group = 2
caid = 0B00 oscam.user
[account]
user = user
pwd = user
group = 1,2
au = 1
caid = 093E,0B00
[account]
user = user1
pwd = user1
group = 1,2
au = 1
caid = 093E,0B00
beson
Håller med beson, kör likadant sedan länge.
Postad 18 november 2012 - 10:14
Unregistered69f558b3
-
Unregistered69f558b3
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Det verkar inte som om man kan det med Chrome. Däremot kan du sätta associationen i Windows som Chrome sedan använder sig av när du väljer att öppna en fil.
När du klickat i webinterfacet för att se en kanal, välj att spara stream.m3u som filen kallas till din dator. Högerklicka på filen och välj öppna med och där väljer du standardprogram. I denna ruta väljer du vlc.
Nästa gång du klickat för att se en kanal, högerklicka på filen stream.m3u nere till vänster i Chrome som du får och välj öppna alltid filer av denna typ. Vlc bör öppnas automatisk i fortsättningen när du vill se en kanal.
Google har nu tagit bort den möjligheten och kommer nu överge Chrome fullständigt och gå tillbaka till Firefox.
Postad 21 november 2012 - 11:47
Unregistered4b65ce4d
-
Unregistered4b65ce4d
-
Amatör
-
-
86 inlägg
CanalDigital Parabol - inställningHar kalibrerat in parabolen med en Sat-finder. Har ställt in den, där det blir högsta utslaget. Ändå saknas flera kanaler, SVT1HD, SVT2HD, TV4HD, Kanal 5HD, AnimalPlanetHD, High Tv 3D samt Kanal Global. Kan knappast bero på VU+DUO. Vilka möjliga orsaker finns? - Kan det bero på att signalen till Sat-findern inte ligger mitt i, utan är förskjuten åt någon sida eller höjd i sateliten? - Jag bor på fel ställe, Luleå? - Eller...?
Postad 21 november 2012 - 12:02
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Har kalibrerat in parabolen med en Sat-finder.......
Med en satfinder kan du aldrig ställa in polarisationen riktigt. Ett instrument som visar spektrum krävs för det. Men står du framför parabolen så brukar LNB vara vridet som ungefär 2 minuter i halv på klockan. Testa det.
Postad 21 november 2012 - 13:25
Unregistered4b65ce4d
-
Unregistered4b65ce4d
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Med en satfinder kan du aldrig ställa in polarisationen riktigt. Ett instrument som visar spektrum krävs för det. Men står du framför parabolen så brukar LNB vara vridet som ungefär 2 minuter i halv på klockan. Testa det.
Klockrent, hade den på 2 minuter över. I satfindern stod det 10 grader, men inte åt vilket håll. TACK!
Postad 21 november 2012 - 19:50
Leon_Azzaro
-
Leon_Azzaro
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Hej!
Jag har försökt söka efter svaret men inte lyckats hitta det så jag måste ställa frågan här.
Jag ska skaffa mig parabol och funderar på att köpa en VU +.
Min bror som sitter i ett annat hus cirka 500 m bort kan inte ha parabol men vill gärna kunna se på några av mina kanaler.
Är det möjligt att över internet eller dylikt dela med sig sina kanaler så att han köper samma box och kan hemma kolla och byta kanal genom min parabol?
Tacksam för svar.
Postad 21 november 2012 - 20:31
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Hej!
Jag har försökt söka efter svaret men inte lyckats hitta det så jag måste ställa frågan här.
Jag ska skaffa mig parabol och funderar på att köpa en VU +. Min bror som sitter i ett annat hus cirka 500 m bort kan inte ha parabol men vill gärna kunna se på några av mina kanaler. Är det möjligt att över internet eller dylikt dela med sig sina kanaler så att han köper samma box och kan hemma kolla och byta kanal genom min parabol?
Tacksam för svar.
Nej
Postad 21 november 2012 - 21:11
Leon_Azzaro
-
Leon_Azzaro
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Men kan man streama kanalerna över internet och han kan titta på sin dator?
Postad 22 november 2012 - 11:35
bkd
-
bkd
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Ja, teoretiskt sett är det möjligt. Beror nog lite på vilken hastighet ni har på bredbandet, t.ex. ADSL brukar ha rätt kass hastighet för ut-trafik. En vild gissning är att du på din sida behöver ha 5+ Mbit ut för SD-kanaler och troligtvis mer för HD. Sedan bryter det förmodligen mot ditt avtal med din operatör... men det kanske är en annan diskussion.
Postad 22 november 2012 - 21:55
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Du kan sätta upp TV-headend på din sida och sen justera bitraten ut, funkar utmärkt.
Postad 22 november 2012 - 21:55
Unregistered4b65ce4d
-
Unregistered4b65ce4d
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Har scabblat ordentligt. Hade installerat allt, sorterat alla kanaler osv, skulle bara göra en backup. Laddade in i stället för ut en tom USB i Boxen. Allt borta. Bara att börja om från början. Har tre LNB, port A Astra 19,2, port B HotBird 13,0 och på en egen parabol port C Thor med CanalDigital. Hade problem tidigare med att respektive satellit skulle hitta rätt port, men lyckades då på något sätt.
Nu verkar det omöjligt, när jag gör installationen hittar den endast port B, Hotbird.
Har de någon betydelse i vilken ordning man har portarna, och vilken man lämnar tom I Diseqc. Hur är grundinställningen för att configurera turner A. Gäller VU+Duo.
Löste sig, fanns inställningar på 2 ställen.
Redigerat av Unregistered4b65ce4d, 22 november 2012 - 23:38.
Postad 25 november 2012 - 17:39
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
Min VU+ Duo dog nyss. Den är drygt två år gammal så jag har ingen garanti kvar, köpt hos Satellitproffsen. Den krånglade lite förra lördagen när jag tittade på ett program medan jag spelade in ett annat, bilden frös men ljudet fortsatte. Startade jag om på brytaren bak så funkade den en stund sen, inspelningen startades om automatiskt varje gång. Efter att inspelningen var klar fungerade den normalt och har gjort det hela veckan, har även spelat in en del när jag inte tittat. Efter varje omstart så går den till en Discovery-kanal, jag stänger normalt aldrig av boxen. När jag slog på nu hade den gått till denna kanal och jag skulle byta till SVT1 HD. När jag hittat kanalen i listan och tryckte på Enter så försvann bilden. Provade att slå av och på med brytaren bak ett par gånger men inget hände, förutom att en röd diod i fönstret fram tändes och hårddisken startade; inga andra tecken i fönstret, Jag kör OpenPLi och provade att boota från USB-minne med senaste versionen på men det fungerade inte heller. Har även provat att koppla ur strömmen till hårddisken, men det hjälpte inte. Vad tror panelen, är det PSU som gett upp; eller har ni andra tips? Någon som vet något bra ställe att köpa ny PSU?
Postad 25 november 2012 - 21:33
mype
-
mype
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Min VU+ Duo dog nyss. Den är drygt två år gammal så jag har ingen garanti kvar, köpt hos Satellitproffsen.
Den krånglade lite förra lördagen när jag tittade på ett program medan jag spelade in ett annat, bilden frös men ljudet fortsatte. Startade jag om på brytaren bak så funkade den en stund sen, inspelningen startades om automatiskt varje gång. Efter att inspelningen var klar fungerade den normalt och har gjort det hela veckan, har även spelat in en del när jag inte tittat.
Efter varje omstart så går den till en Discovery-kanal, jag stänger normalt aldrig av boxen. När jag slog på nu hade den gått till denna kanal och jag skulle byta till SVT1 HD. När jag hittat kanalen i listan och tryckte på Enter så försvann bilden. Provade att slå av och på med brytaren bak ett par gånger men inget hände, förutom att en röd diod i fönstret fram tändes och hårddisken startade; inga andra tecken i fönstret,
Jag kör OpenPLi och provade att boota från USB-minne med senaste versionen på men det fungerade inte heller. Har även provat att koppla ur strömmen till hårddisken, men det hjälpte inte.
Vad tror panelen, är det PSU som gett upp; eller har ni andra tips? Någon som vet något bra ställe att köpa ny PSU?
Du måste ladda in ny bootloader innan du lägger in senaste openpli, ladda ner från nedan tråd och flasha på samma vis som med openpli http://www.vuplus-co...-updgrade.3555/
Postad 25 november 2012 - 22:13
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
Tack för tipset, men det har väl inte kommit någon ny bootloader den senaste tiden? Jag installerade 3.0 i början på januari och har sedan uppdaterat OpenPLi kontinuerligt. Att jag stoppade i USB nu var som sagt för att den inte reagerade alls när jag slog på den igen (som jag skrev ovan så hade jag bild och bytte bara kanal när den dog). Eftersom jag misstänkte att det var ett mjukvarufel provade jag att flasha om, men den reagerade inte alls på det (inget "Reading USB" i fönstret). Efter att ha fortsatt söka på nätet är jag rätt övertygade om att det är nätdelen, symtomen stämmer med vad andra beskriver. Hårddisken startar och en röd diod tänds i fönstret, men det är det enda som händer. Det går inte heller att komma åt disken över nätverket längre. Jag har inte hittat någon svensk butik som säljer nätdelar än, någon som känner till någon? Är det någon som har erfarenhet av UK Dreamshop? Där finns den för £37. Känns dock lite onödigt att behöva beställa från Storbritannien, borde finnas i Sverige. Annars kanske man ska börja undersöka kortet, kanske bara nån komponent som gått sönder....
Postad 26 november 2012 - 14:08
mype
-
mype
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Tack för tipset, men det har väl inte kommit någon ny bootloader den senaste tiden? 
Jag installerade 3.0 i början på januari och har sedan uppdaterat OpenPLi kontinuerligt. Att jag stoppade i USB nu var som sagt för att den inte reagerade alls när jag slog på den igen (som jag skrev ovan så hade jag bild och bytte bara kanal när den dog). Eftersom jag misstänkte att det var ett mjukvarufel provade jag att flasha om, men den reagerade inte alls på det (inget "Reading USB" i fönstret).
Efter att ha fortsatt söka på nätet är jag rätt övertygade om att det är nätdelen, symtomen stämmer med vad andra beskriver. Hårddisken startar och en röd diod tänds i fönstret, men det är det enda som händer. Det går inte heller att komma åt disken över nätverket längre.
Jag har inte hittat någon svensk butik som säljer nätdelar än, någon som känner till någon?
Är det någon som har erfarenhet av UK Dreamshop? Där finns den för £37. Känns dock lite onödigt att behöva beställa från Storbritannien, borde finnas i Sverige.
Annars kanske man ska börja undersöka kortet, kanske bara nån komponent som gått sönder....
har du redan lagt in 3.0 så har du redan den senaste bootloader och skall inte behöva uppgradera den. Tyvärr har jag inga andra tips då ny bootloader löste det för mig men det var pga att jag inte uppgraderat den. Lite surt om det är nätdelen då man förväntar sig att en sådan skall hålla längre än ett par år. Rapportera gärna vidare här om du löser ditt problem då det borde vara fler som råkar ut för samma om det är felande nätdel.
Postad 26 november 2012 - 17:50
ricki75
-
ricki75
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Kan man använda Vu Duo med comhem? Är så trött på comhems dåliga dekoder.
Jag har inga större problem, använder den tyska varianten usb sticka.
Postad 26 november 2012 - 20:06
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Varför hålla på med USB stickor då Vu+ Ultimo har stöd för Plug N Play tuners. Sen finns det andra boxar som Gigablue 800 Quadtuner modell fast bara 2 som går använda för kabel då 2st är fasta DVB-S2 men den har bla 1.3ghz dualcore cpu som gör att den spöar skiten ur konkurerande boxar inkl DM8000. http://linux-tv.com/...00-quad-review/
Redigerat av Leatherface, 26 november 2012 - 20:08.
Postad 26 november 2012 - 20:42
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
Har hittat en billigare nätdel nu. $46 inkl. frakt med DHL på 3-5 dagar, direkt från Kina.... (mindre än 350 kr).
Ser exakt ut som min, och alla andra bilder på nätet. Den från England kostar över 400 kr plus frakt.Har tagit loss min nu och kollat lite, hittar inga kallödingar eller synliga skador på komponenter. Sitter en (fastlödd) säkring (6,3 A) vid strömingången, mätte den och den är OK. Får nog bli ett nytt kort.... Edit: Efter att ha sökt lite till på nätet så kanske det inte var något bra ställe att handla på.... Är det verkligen ingen av de svenska firmorna som säljer nya nätdelar?
Redigerat av Erik_N, 26 november 2012 - 20:56.
Postad 26 november 2012 - 22:41
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
Beställde en från UK Dreamshop, blev £51 med frakt. Om nån vecka så får vi väl se om det löser problemet...
Postad 29 november 2012 - 22:24
Unregistered17390b48
-
Unregistered17390b48
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Det ska bli spännande att se om du får löst problemet. Jag har liknande problem, men jag har inte tid att vänta så jag köpte en ny vu+ duo. Sedan har jag tänkt laga den andra och ha den som tränings objekt.
Postad 30 november 2012 - 19:18
Unregistered4b65ce4d
-
Unregistered4b65ce4d
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Hur fungerar det med 2 turner,
Häromdagen spelade jag in en film på SF Kanalen, programmerade in inspelningen i förväg. Tittade på Hockey och såg att inspelningen startade i andra turnen. När hockeyn var klar prövade jag byta kanal till något annat, men det gick inte.
Hur fungerar det med 2 turner, sköts det automatiskt eller fordrar det några handgrepp.
Postad 30 november 2012 - 22:52
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Den använder första bästa tuner den hittar så det sköts automatiskt.
Har du en box med flera tuners men t.ex 1 DVB-S2 och 1 DVB-C/T så kommer den självklart bete sig som 2st singeltuner boxar.
Du kan då spela in t.ex på DVB-S2 tunern och se valfri på DVB-C/T eller tvärtom men har den 2st DVB-S2 så kan du se valfri kanal även fast du spelar in.
Även om alla tuners är upptagna både på boxar med flera tuners eller singeltuner boxar kan du se/spela in kanaler som ligger på samma mux/transponder med. På min box har jag med 2 tuners kunnat spela in kring 10 kanaler samtidigt på det sättet då jag körde ett kill test på den
Postad 01 december 2012 - 16:08
Unregistered4b65ce4d
-
Unregistered4b65ce4d
-
Amatör
-
-
86 inlägg
När jag spelar in, finns längst ner till höger ett gult A och ett rött B samt längre till höger ett blinkande R i en röd punkt.
Inspelningen fungerar, men jag kan inte se någon annan kanal medan inspelningen pågår. Ser endast den kanal som jag hade inne när inspelningen i andra kanalen började. När jag sedan försöker byta, så tappar jag alla kanaler. När inspelningen är klar fungerar allt som det ska.
Vad har hänt, antagligen har jag gjort någon dum ändring, men vad? Så är det varje gång jag spelar in.
Någon som har ett tips?
Postad 02 december 2012 - 18:12
Unregisteredfd2e4d83
-
Unregisteredfd2e4d83
-
Användare
-
-
187 inlägg
Ni som använder wifi dongel, vilket märke och modell fungerar plug & play?
Jag har en Vu+ Duo m OpenPli
Redigerat av Unregisteredfd2e4d83, 02 december 2012 - 18:13.
Postad 02 december 2012 - 22:17
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
Beställde en från UK Dreamshop, blev £51 med frakt. Om nån vecka så får vi väl se om det löser problemet... 
Har inte varit hemma under helgen, men det hade kommit en paketavi i fredags; inget att klaga på leveranstiden alltså. Innehållet var dock inte lika fint som original, såg ut att vara slarvigare byggt. Komponenterna såg inte precis lika ut, men de kan ju ha motsvarande egenskaper ändå. Vissa motstånd saknades helt. Tyvärr hjälpte det dock inte att byta nätdelen, samma fel fortfarande. Har inte tid att felsöka mer nu, men har någon några tips så är jag tacksam. Funderar på att lämna boxen till TV-lagaren i byn, eller köpa en ny kanske.....
Postad 02 december 2012 - 22:28
Unregistered17390b48
-
Unregistered17390b48
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hej Erik_N
Jag pratade med Sat pro och dom trodde inte att det var nät delen pga att hårddisken startar.
Vi får la se om man lyckas laga den.
Det var grymt smidigt att byta till den nya mottagaren, bara flytta över hårddisken och sedan flasha med pli och ta ner de plugins som man behöver. Under förutsättning att man sparat inställningarna på hårddisken.
Postad 02 december 2012 - 22:37
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
Hej BerraB!
Nej, jag var skeptisk till att det skulle vara nätdelen just med tanke på det, men det var det bästa jag kom på att prova. Blir intressant att höra om de hittar något fel på din box. Jag har också köpt min box från Sat Pro så jag kanske borde kontakta dem....
Jag har gjort säkerhetskopia på inställningarna så det är väl på hårddisken den ligger. Har funkat bra tidigare när jag flashat om och bytt kernel, kanske skulle köpa en box till iaf...
Postad 03 december 2012 - 21:11
Unregistered17390b48
-
Unregistered17390b48
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hej
Jag har inte lämnat in min på lagning.
Fick tips om att man kan kolla mottagaren med ett program som heter PUTTY som är till Pc och en 0 modem kabel.
Jag har aldrig använt det, min Pc är inte i form så jag kör Mac + att jag är inte så kunnig. Kan finnas andra här på tråden som vet hur man gör och kan guida oss.
Har du gjort en säkerhetskopia på hårddisken är det bara att rocka på
Postad 03 december 2012 - 21:47
Unregisteredc27b1e79
-
Unregisteredc27b1e79
-
Mästare
-
-
2 665 inlägg
Någon som vet när de nya boxarna solo 2 och duo 2 kommer?
Postad 03 december 2012 - 23:40
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
PC och nollmodemkablel finns hemma, men där är inte jag just nu....  Och jag vet inte hur man gör....
Enligt det jag sett kommer Duo 2 tidigast i januari, min låda är kass nu....
Redigerat av Erik_N, 03 december 2012 - 23:41.
Postad 04 december 2012 - 16:25
Fredde321
-
Fredde321
-
Användare
-
-
249 inlägg
någon om vet varför vissa kanaler inte sträcks ut, utan fortfarande visas i 4:3? tycker jag har kollat igenom inställningarna flera ggr utan att få till det.
Tips någon, gärna
Postad 08 december 2012 - 19:00
krister67
-
krister67
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
PC och nollmodemkablel finns hemma, men där är inte jag just nu.... Och jag vet inte hur man gör.... 
Enligt det jag sett kommer Duo 2 tidigast i januari, min låda är kass nu....
Det är troligtvis kondensator C807 som är paj. Jag hade exakt samma problem med min Vu+Duo, endast röd lampa, inget "Starting...", men hårddisken surrade. Jag hittade denna tråd http://www.vuplus-co...o-is-dead.3616/ och bytte konding C807 och nu fungerar boxen igen.  Här är en bild på placeringen av kondensatorn http://www.vuplus-co...ge-6#post-59262Jag köpte denna https://www.elfa.se/...44-23&toc=19089Värt ett försök.
Redigerat av krister67, 08 december 2012 - 19:01.
Postad 09 december 2012 - 00:12
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
någon om vet varför vissa kanaler inte sträcks ut, utan fortfarande visas i 4:3? tycker jag har kollat igenom inställningarna flera ggr utan att få till det.
Tips någon, gärna 
För att kanalerna sänder fortfarande ut mycket gammalt material som är inköpt i det formatet. Sträcker du ut det så kommer gubbarna att se ut som dvärgar och det är inte meningen att det ska vara så och dessutom så är HD upplösningar i 16:9 format. Du kan sträcka ut bilden och skicka ut det som 16:9 men du får själv ställa om TV manuellt på dom sändningar om man vill ha olika smartzoom eller vad det nu heter på din TV. Fast jag är osäker på att det funkar ens på HD upplösningar att använda dom lägerna för att förvränga bilden.
Redigerat av Leatherface, 09 december 2012 - 00:13.
Postad 09 december 2012 - 19:01
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
krister67: Tack så mycket för ett informativt inlägg!
Jag har lokaliserat kondensatorn på kretskortet, ser dock inget synligt fel. Beställde tio stycken från Elfa, de kostar ju bara två kronor per styck. Ska bli intressant att se om det löser problemet.
Beställde faktiskt en ny box (Duo) i onsdags, den har dock fastnat på vägen så jag har inte fått testa den än. Ska ändå försöka laga den gamla, kan ha den i sovrummet kanske; annars är två kompisar redan spekulanter....
Postad 10 december 2012 - 08:47
krister67
-
krister67
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
krister67: Tack så mycket för ett informativt inlägg! 
Jag har lokaliserat kondensatorn på kretskortet, ser dock inget synligt fel. Beställde tio stycken från Elfa, de kostar ju bara två kronor per styck. Ska bli intressant att se om det löser problemet.
Beställde faktiskt en ny box (Duo) i onsdags, den har dock fastnat på vägen så jag har inte fått testa den än. Ska ändå försöka laga den gamla, kan ha den i sovrummet kanske; annars är två kompisar redan spekulanter....
Man ser inte något fel på kondensatorn med blotta ögat, men den är trasig ändå.
Postad 10 december 2012 - 18:28
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Ni som använder wifi dongel, vilket märke och modell fungerar plug & play? Jag har en Vu+ Duo m OpenPli
Dessa fungerar inte: Netgear WG111v3 (fungerar out of the box med Linux Ubuntu mm) D-Link DWA-160 v1.20 (Finns drivrutins-paket till Linux Ubuntu och Fedora att ladda ner)
Redigerat av ruva, 10 december 2012 - 18:29.
Postad 10 december 2012 - 21:23
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
Man ser inte något fel på kondensatorn med blotta ögat, men den är trasig ändå.
Jo, jag förstår det. Ville bara påpeka att det inte syntes utanpå, en del brukar säga att de sväller eller spricker. De kan ju vara trasiga ändå. Ska bli spännande att byta den!  Det var grymt smidigt att byta till den nya mottagaren, bara flytta över hårddisken och sedan flasha med pli och ta ner de plugins som man behöver. Under förutsättning att man sparat inställningarna på hårddisken.
Installerade disken i den nya boxen i kväll och körde igång. Mycket gick som sagt av sig själv, men min backup var gammal så mina kanallistor var sen innan SVT HD las om tidigare i år. Hade dock nya kanallistan i datorn så det var lätt fixat, nu är autobackup aktiverat. Sen är det ändå en hel del att göra manuellt, vissa plugins var med, andra inte. Vissa inställningar som måste göras. Sen är det lite nätverksgrejer med namn, portar, statisk IP i routern m.m. som ska fixas, men nu tror jag att jag fått ordning på allt!
Postad 12 december 2012 - 18:00
Megaklant
-
Megaklant
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Någon vänlig själ som vill hjälpa mig att få softcam och canal digital att fungera? Typ en liten guide hur man gör för att få det att fungera...
Jag har försökt en massa saker och laddat ner hur många olika saker som jag inte förstår mig på...då utan lyckat resultat:(
Har en VU+ duo med black hole
Redigerat av Megaklant, 12 december 2012 - 18:00.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|