Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HD-ljud och bild nu i en och samma kabel från dator/HTPC

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 February 2008 - 21:47

hag1
  • hag1
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Hej!

Under undra kvartalet planerar Auzentech att lansera sitt nya ljudkort HDMI X-Tension. Med denna komponent hoppas man lösa problemet med de nya HD-ljud- och bildformaten i bl a HTPC. Auzentech har nämligen lyckats integrera ljud- och bildsignalerna till en och samma HDMI-kabel. I och med detta ljudkort kan man nu koppla sin HTPC till förstärkarens HDMI-växel och få ut både högupplöst bild och ljud.

HDMI X-Tension är faktiskt bara ett ljudkort, inte ett grafikkort också. För att kunna utnyttja detta maximalt måste man även ha ett grafikkort som stödjer de nya högupplösta bildformaten (720p, 1080i och 1080p). Ut från grafikortet kopplar man sedan en HDMI-kabel till ljudkortet som är försedd med en HDMI-ingång. Denna signal integreras sedan med ljudsignalen; Vipps, så har du både bild och ljud i samma kabel!

Visst, det är inte den optimala lösningen på detta problem. Det bästa vore ju om grafik- och ljudkort var ett och samma kort. Men detta är ju verkligen någonting som verkligen skapat gråa hår hos HiFi-entusiaster. Om man kan stå ut med en kabel från ljudkort till grafikkort, spelar det ju faktiskt ingen roll.

Här ett par länkar som jag grundar det jag skrev ovan på:
http://www.auzentech...mpany/press.php, http://www.hardwarec...-pics-info.html, http://www.audiojunk...nsion-soundcard

hag1

Redigerat av hag1, 10 February 2008 - 00:43.

Postad 10 February 2008 - 12:27

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Är jag helt fel ute eller men har det inte funnits bla Atikort med HDMI som även haft ljudet med sig? Fast det kanske inte varit de nya ljudformaten utan endast ex DTS Core?

Postad 10 February 2008 - 16:02

hag1
  • hag1
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Ja, jag tror att de endast har kunnat hantera "core". Det är just det som har varit problemet. HD-ljud och bild har inte kunnat överföras i samma kabel från dator i och med att det krävs ett samköre mellan ljudkort och grafikort. Då man kopplar ihop sin HTPC med förstärkaren har man därför inte kunnat få ut bild och ljud på samma kanal, eftersom det har krävts två separata HDMI-kablar (förutsatt att man inte har använt en koaxial eller optisk kabel givetvis, men då har man, precis som du beskrev, bara fått ut "Dolby/DTS core").

hag1

Postad 20 February 2008 - 15:41

Unregistered7c4f906d
  • Unregistered7c4f906d
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Klockrent måste jag säga!

HTPC ligger på köplistan under året och detta är ju vad man väntat på. Som sagt kanske inte helt optimalt men ett stooooort steg i rätt riktning B)

Postad 21 February 2008 - 10:18

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0
Jag antar att man måste ha något av Auzentechs egna ljudkort för att kunna utnyttja HDMI X-Tension ? Alltså man kopplar HDMI X-Tension till sitt Auzentechs-ljudkort. Eller funkar det även med vilken onboard-ljudkrets som helst?

Redigerat av Unregistered7fb84d09, 21 February 2008 - 10:19.

Postad 21 February 2008 - 11:39

herge
  • herge
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
detta har ju diskuterats i ett antal trådar och det finns redan idag moderkort från t.ex. Gigabyte och Asus som klarar detta.

Problemet ligger inte i hårdvaran utan i mjukvaran som idagsläget p.g.a. byråkrati från högre ort, tvingas downsampla/omsamplea ljudet till lägre kvalitet.

Sök lite så hittar ni säkert dessa fina trådar som behandlar detta med HDMI och HD-ljud.

Postad 21 February 2008 - 14:32

ronnylov
  • ronnylov
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Når jag installerade mitt ATI HD3450 grafikkort så fick jag en ljudenhet för high definition audio installerad också. Så det verkar som att det vore möjligt att få det via samma kabel, men då jag varken har HDTV eller någon ljudanläggning för HD Audio så har jag tyvärr ingen möjlighet att testa...

Postad 21 February 2008 - 14:36

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
ATI korten skickar ju ut en begränsad audio signal via HDMI, inte alla man vill ha (tex LPCM 7.1 osv).

Jag köpte ett auzentech innan jul just i väntan på detta X-tension. Får se om det funkar, eller så har man missat något som vanligt :)

Postad 22 February 2008 - 23:41

hag1
  • hag1
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Når jag installerade mitt ATI HD3450 grafikkort så fick jag en ljudenhet för high definition audio installerad också. Så det verkar som att det vore möjligt att få det via samma kabel, men då jag varken har HDTV eller någon ljudanläggning för HD Audio så har jag tyvärr ingen möjlighet att testa...

Se där, se där :( Jag tyckte att jag hade letat runt ganska bra, men ICKE!

Redigerat av hag1, 22 February 2008 - 23:44.

Postad 24 February 2008 - 11:14

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Det finns tydligen en del andra trådar, men jag postar dessa frågor här iallafall.

Det finns ju två sätt att hantera de nya okomprimerade ljudformaten från Blu-ray/HD DVD (Dolby TrueHD och DTS-HD Master Audio)

1. Spelaren kodar själv av och skickar PCM till en receiver (analogt eller via HDMI till en receiver som hanterar PCM-ljud från HDMI)

2. Spelaren skickar bitström till receivern som kodar av ljudet (kräver receiver med inbyggt stöd för de nya formaten)

Det finns i dagsläget ingen spelare som kan koda av ljudspåret DTS HD MA i spelaren (varken PS3, Xbox360, stationära Blu-ray eller HD DVD-spelare)

Det enda sättet är någon av de fåtal Blu-ray eller HD DVD-spelare som kan skicka bitströmmat ljud till en receiver med stöd för de nya ljudformaten.

Frågorna som dyker upp i mitt huvud angående detta är då följande:

Vad klarar PowerDVD koda av och skicka ?

Jag känner till att det kodar av Dolby TrueHD, men kan det skickas bitströmmat till receiver ?

Hanterar det DTS-HD MA överhuvudtaget ?

PowerDVD är väl ganska intressant i sammanhanget eftersom det är den enda programvaran som hanterar Blu-ray/HD DVD (?)

Vad kan jag egentligen göra med Auzentech-HDMI-kortet ? - skicka bitrömmat ljud till en receiver eller koda av ljudet i datorn ?

Postad 24 February 2008 - 13:29

Grower
  • Grower
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Intressanta frågor, Pulver. Fråga Auzentech och publicera svaret här på forumet, jag tror det finns ett
stort allmänintresse i dina frågeställningar!

Postad 24 February 2008 - 13:53

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Tänkte kolla om någon här visste mer först - men annars skickar jag nog ett mail till Auzentech.

Det finns ju många och långa diskussioner på avs-forum mfl, men jag har ännu inte orkat läsa igenom dem.

Kommer förövrigt antagligen att skaffa mig en receiver med inbyggt stöd för de nya ljudformaten i veckan som kommer - då kan jag testa hur det fungerar med HDMI-utgången på mitt AMD 690G-moderkort.

Postad 24 February 2008 - 21:12

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Är rätt "inne" på detta nu och tänkte att några av de citat jag hittat kan vara intressanta för andra och för denna tråd:

One thing that I just found out and that keeps me from getting said HTPC is that this solution isn't able to bitstream the HD audio tracks?

Not true. The Gigabyte GA-MA69GM-S2H 690G fully supports all HD audio streams since it goes thru the HDMI port on the motherboard and the onboard audio supports up to 7.1 channels of audio

Detta dementeras dock här:

Can the realtek 889A send the lossless formats bitstream over HDMI? I see that the board is only HDMI 1.2. Is 1.3 required to do this?

To my knowledge, there is no current HDMI audio solution for a HTPC that will output bitstream. Yes HDMI 1.3a is required for this function and maybe a board or add-in card will come out in the near future that fully supports what you're looking for.

There have been reports of the Intel G35 chipset based boards outputting multichannel PCM over HDMI using Arcsoft as a player. With PowerDVD also claiming to be supporting DTS-HD Master Audio in the near future, that might be your best bet if you're in a rush.

Framtidskortet skulle alltså kunna vara detta kort från Auzentech.

Postad 24 February 2008 - 22:14

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
De andra trådarna som är aktuella i dessa ämnena kan ni andra gärna länka till... jag hittar en miljon olika trådar, de flesta inaktiva eller orelevanta. Vore grymt om det fanns någon officiell HTPC-tråd. Jag vill egentligen veta några allmänna saker om HTPC.

1. DVD / BD kvalitet i jämförelse med en DVD eller BD standalone, det är väl skitsamma, eller?!
2. Bästa sättet att skicka ljud från datorn bortsett från HDMI?
3. Det är väl inga problem att skicka bild genom HDMI och ljud genom annan kabel?
4. Jag vill ha ett ljudkort som skickar ut ljudet som bitström för HD MA eller Dolbye True HD, finns det?

För mig står nämligen valet mellan en HTPC eller en kombination av Samsung BDP-1400 + TViX

Postad 24 February 2008 - 22:31

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0

2. Bästa sättet att skicka ljud från datorn bortsett från HDMI?

Det skulle väl vara en optisk eller coaxial digitalkabel, men...

3. Det är väl inga problem att skicka bild genom HDMI och ljud genom annan kabel?

Jo, om det är det är de okomprimerade ljudformaten Dolby TrueHD eller DTS-HD MA du vill ha så räcker en vanlig digital ljud-kabel inte till - man måste använda HDMI för att skicka dessa ljudformat (digitalt)

4. Jag vill ha ett ljudkort som skickar ut ljudet som bitström för HD MA eller Dolbye True HD, finns det?

I dagsläget - Nej.

Auzentech-kortet ska ju lösa just detta problem (är det tänkt).

Sist men inte minst så länkar jag en bild som förklarar skillnaderna mellan de "gamla" och nya ljudformaten ganska bra:

Postad bild

Postad 24 February 2008 - 22:47

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Tackar.

Om jag vill skicka ut analogt till stärkaren för avkodning, vart går "gränsen" för ljudformaten då?

Postad 26 February 2008 - 17:11

Jensa86
  • Jensa86
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0

Det finns i dagsläget ingen spelare som kan koda av ljudspåret DTS HD MA i spelaren (varken PS3, Xbox360, stationära Blu-ray eller HD DVD-spelare)

Det där är dock inte sant, tom xbox360 klarar det dock inte att skicka ut det som pcm. Det är nästan bara ps3 som än sålänge inte klarar DTS HD.

Postad 26 February 2008 - 17:22

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Jag blir lite osäker på vad du menar nu, men vi ska väl göra klart att det är skillnad på DTS-HD och DTS-HD MA.

Vad jag läst mig till finns det ingen spelare överhuvudtaget som kan koda av DTS-HD MA i spelaren.

Har förövrigt läst på massor om kommande styrkretsar till moderkort som bla har hårdvaruavkodning av H.264/VC1 direkt på moderkortet samt HDMI-utgång.

Tyvärr verkar de flesta ha HDMI 1.2 och saknar möjligheten att skicka bitströmmat ljud, men en del hävdar att de ska kunna koda av och skicka PCM,

Mitt nuvarande moderkort: Gigabyte GA-MA69GM-S2H har endast HDMI 1.2 (infon i prisjakt är felaktig)

Det finns en del information om detta - men det borde vi egentligen ta i en "egen" tråd - denna tråd handlar ju om Auzentech kortet.

Postad 26 February 2008 - 22:40

Jensa86
  • Jensa86
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0

Jag blir lite osäker på vad du menar nu, men vi ska väl göra klart att det är skillnad på DTS-HD och DTS-HD MA.

Vad jag läst mig till finns det ingen spelare överhuvudtaget som kan koda av DTS-HD MA i spelaren.

Har förövrigt läst på massor om kommande styrkretsar till moderkort som bla har hårdvaruavkodning av H.264/VC1 direkt på moderkortet samt HDMI-utgång.

Tyvärr verkar de flesta ha HDMI 1.2 och saknar möjligheten att skicka bitströmmat ljud, men en del hävdar att de ska kunna koda av och skicka PCM,

Mitt nuvarande moderkort: Gigabyte GA-MA69GM-S2H har endast HDMI 1.2 (infon i prisjakt är felaktig)

Det finns en del information om detta - men det borde vi egentligen ta i en "egen" tråd - denna tråd handlar ju om Auzentech kortet.

Faktum är att det är ingen skillnad alls på DTS HD och DTS HD MA mer än att MA är lossless och i högre bitrate därför. De är fortfarande kodade likadant och kan du spela upp DTS HD så kan du spela upp DTS HD MA.

Postad 27 February 2008 - 07:23

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0

Faktum är att det är ingen skillnad alls på DTS HD och DTS HD MA mer än att MA är lossless och i högre bitrate därför. De är fortfarande kodade likadant och kan du spela upp DTS HD så kan du spela upp DTS HD MA.

Fast det kan ju inte stämma ?

Enligt denna lista finns det blu-ray spelare som klarar DTS-HD (HR) men inte DTS-HD (MA)

I listan finns förövrigt ett fåtal spelare som ska klara att koda av DTS-HD MA, men det är mest "ovanliga" och kommande spelare. Det finns några fler som kan skicka DTS-HD MA via bitstream.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.