Det verkar som att Audysseysystemet är mycket mer komplicerat än reklamen vill ha det till.
Det står ju bland annat att man ska sätta mikrofonen i öronhöjd och det har jag också gjort.
Nu lyssnar/ tittar jag mest på liveconserter men det blir ju även en del film förstås.
Det har ju skrivits här att micken har lättare att hitta en riktad högtalare,det märkte jag själv när jag bytte till just riktade surrar som monterades på svängbara fästen som vreds ner mot soffan.
Efter en tid med ett inte alls dåligt ljud men ändå inte helt bra så spann jag vidare på iden med riktade högtalare och vred frontarna närmare in mot soffan och körde en ny runda med micken.
Nu fick jag verklingen höra vad Ikon 6 kunde prestera med diskanterna,det blev helt enkelt för mycket,jag blev fort lyssningstrött.
Jag ska ju också nämna att läppsynken inte har stämt direkt bra innan under den tid jag har haft förstärkaren.
Jag har för det mesta fått ställa den på 197ms för att det skulle bli rätt.
Jag började att fundera på om inte detta kunde ha ett samband,att högtalareavstånden inte har blivit rätt inställda dom andra gångerna jag har kallibrerat , och dom är många.
Liksom det här med att köra LFE+Main. Nu vet jag inte om jag är ute på hal is, men det verkar som om man måste bestämma sig om vilket av detta man ska använda och även hur djupt ner i HZ och vilken dämpning man ska ha i subben innan man startar kallibreringen för att det ska bli rätt på slutet.
För att försöka komma ifrån den störande diskanten och efter en del funderande så sänkte jag istället micken till samma höjd som diskanterna , ungefär en meter , detta med hjälp av ett mickstativ med lång bom och svanhals för att kunna komma ner i höjd.
Efetr en ny runda med micken,som jag jag mätte in avstånden med så noga jag kunde med en tumstock,samt att den även stod rakt så blev det sannerligen ett helt annat resultat.
Nu ställde den alla högtalare på 40HZ, det har aldrig inträffat innan, högtalaravstånden blev också ändrade, dock ej så mycket,samma med IQen,
Nu lät det helt annorlunda , ljudbilden flöt samman mycket bättre , övergången mellan subb och frontar/center blev mer sömmlös men den verkligt låga basen kom även fram på ett vis som den inte har gjort innan , det har funnits en tendens till lite för mycket bas.
Samma med diskanten,den fanns där men var inte alls så pådrivande som innan , hela ljudbilden har blivit maffigare utan att det fattas något, man hör så att säga allt som händer på scenen på ett helt annat sätt eller hur jag nu ska förklara det , det låter mycket mer likt en riktig consert , mer som om man stod i publiken.
Jag kunde också höra att surrarna spelar med på ett annorlunda sätt än innan , det verkar att stämma bättre helt enkelt.
Nu stämde även läppsyncen, jag satt i flera timmar och kollade på olika conserter och även lite film och behövde inte ändra en enda gång , den kunde stå på noll hela tiden så nu verkar det som det stämmer till slut efter över tre års testande.