Tja :-)
Jo, jag har XTZ 99.26 originalen, inte MkII, sen har jag även lånat hem ett par Yamaha Soavo1 från MediaMarkt som jag tyckte lät bra i butiken och ville jämföra med XTZ:orna.
Ljudet på Soavo 1 vart en besvikelse här hemma och jag tyckte XTZ var behagligare att lyssna till. Bara ett kraftigare ljud i Soavo:na men jag antar att de kanske behöver mer kräm dem också. Säljaren sa att de inte var inspelade drygt 80 timmar hade dem spelat fast d var butiks X som hade stått framme.
Jag köpte AP-100 på bye and try bara för att med egna öron i hemma miljö se hur mycket ett slutsteg gör för ljudet. Främst i mina egna högtalare men även på dyrare högtalare. Jag har läst en del från flera som säger att skillnaden är stor men jag vill höra det själv känner jag. Nu har jag 2 högtalare som jag känner till ljudet på och det kommer vara lätt att jämföra skillnaden.
Tanken är att behålla steget om skillnaden är tillräckligt stor, men jag vågar inte hoppas på nått då jag d senaste året blivit mycket besviken på saker jag läst om sedan köpt och tyckt att d inte alls var något så bra som det påstods.
Men kan säga att i dagsläget med endast 1900 som förstärkare så hade jag valt XTZ över Soave alla gånger.
Jag kommer absolut skriva vad jag upplevde. Steget borde komma imorgon och till helgen har jag en text tror jag.