Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HJÄLP med val av projektor epson Eh-tw5900 eller optoma hd300x

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 april 2012 - 20:13

Unregistered424f6ab7
  • Unregistered424f6ab7
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0
Hejsan!

Lite hjälp med en projektor. jag undrar helt enkelt vilken projektor jag bör välja, jag har projektrings avståndet cirka 2 till 2,25 m och en duk på 77" vilken bör jag välja?

tanken med projektorn är att ha den uppe i taket, jag vill ju få ut hela bilden på min duk.
en mer drastisk åtgärd är att jag kan flytta duken bakåt (har den uppe i taket) men vill helst slippa detta.

Måste jag flytta den så gör jag det men helst inte.

Är det någon som har erfarenhet av dessa projektorer?, jag är ute efter en projektor som har full HD och 3D. med prislappen max 11.000 kr.

vad är det för skillnad på dom epson går att hitta lite information av men optoma finns det föga lite om, vilken är bäst?, hur skall man placera dem för det finns ju ej "lensshift" på dem?

passar optomas 3d glasögon till epson?

Behöver verkligen hjälp

MVH

#2

Postad 27 april 2012 - 19:00

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Jag skulle välja Epson på det avståndet mellan lins och duk. De har ett mycket bra zoom omfång.

Mvh

Edit: länk till calculator :)

http://www.projector...culator-pro.htm

Redigerat av film-fanatiker, 27 april 2012 - 19:01.


#3

Postad 28 april 2012 - 03:41

walkiii
  • walkiii
  • Mästare

  • 3 023 inlägg
  • 0
på 2m är 77" inga problem iaf.

Placering av projektorn är inte svårt, men det är ju lite mer jobb än med en som har lens shift. Epson projektorn måste vara "upp och ner" om den monteras högt, typ i taket... Den har ingen offset, vilket menas att den kastar bilden rakt. Så om projektorns lins är 40cm från taket, så hamnar bilden på samma höjd. Alltså ska dukens överkant vara på samma höjd.

Projektorn har en funktion som heter keystone. ifall du inte vet vad det är. så är det en funktion som korrigerar bilden. om du vinklar projektorn upp/ner eller höger/vänster, så blir bilden "skev" men med keystone så korrigeras det. MEN! Det ska man undvika att använda sig utav, för bilden blir sämre utav det!

Så vid installation får man vara lite noggrann.

#4

Postad 28 april 2012 - 08:19

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Hejsan!

Lite hjälp med en projektor. jag undrar helt enkelt vilken projektor jag bör välja, jag har projektrings avståndet cirka 2 till 2,25 m och en duk på 77" vilken bör jag välja?

Epson TW5900 kan, enligt kalkylator, dra upp den bildstorleken om du kommer bak till 2,25m till lins. Men det är med max zoom och man bör ha lite att spela med för att vara på den säkra sidan. Optoman behöver ett längre avstånd, till den storleken.

Är det någon som har erfarenhet av dessa projektorer?

Jag har tittat, kalibrerat och demonstrerat Epson TW5900 och modellen finare Optoma HD33 vid många tillfällen.

vad är det för skillnad på dom epson går att hitta lite information av men optoma finns det föga lite om, vilken är bäst?

Det är två modeller från helt olika tillverkare med helt olika teknik. DLP v/s LCD. Det finns många olika för/nackdelar med dem båda. För att reda ut vilken bild som du gillar bäst så behöver du titta på dem själv. För att hjälpa dig en smula så har Optoman en lite bättre förmåga att släcka sitt ljus och det ger en bättre svärta när ditt rum är mörkt nog att utnyttja detta. Epson TW5900 är däremot något ljusstarkare och fungerar därför lite bättre när det är ljust i rummet.

hur skall man placera dem för det finns ju ej "lensshift" på dem?

Epson ska placeras så att optiken ligger i linje med bildens ovankant. Optoma ska placeras något högre(ca 20cm).

passar optomas 3d glasögon till epson?

Nej

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Redigerat av Marcus_TheRock, 28 april 2012 - 08:20.


#5

Postad 29 april 2012 - 15:52

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag äger en tw5900 och är väldigt nöjd 300 timmar in. bilden är väldigt bra och 3d'n suverän (utbudet är det desto sämre med ;)). den är ljusstark, vilket behövs med tanke på hur mycket glasögonen drar ner ljuset. Enda nackdelen är svärtan, som inte är speciellt bra, att projektorn är svårplacerad pga saknad lensshift samt att jag inte tror att man kan ställa in iris manuellt. svärtan blir grådaskig i mörka scener om man gar ett riktigt br rum, men ljuset maskerar detta problem i många fall.

Tredje projektorn och den bästa hittills :)

Redigerat av Zartok, 29 april 2012 - 15:53.


#6

Postad 02 maj 2012 - 22:56

rd91
  • rd91
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Hur dålig upplever du att svärtan är exakt? Är det väldigt märkbart samt kan detta lösas med en bra duk?

#7

Postad 03 maj 2012 - 10:41

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Hur dålig upplever du att svärtan är exakt? Är det väldigt märkbart samt kan detta lösas med en bra duk?

Omöjlig fråga att svara på, oavsett kunskapsnivå.

Hur sur var den där citronen som du precis smakade?

Du kommer att få olika svar av alla. Svärtan är en kombination av duken och rummet och projektorn kan sen bara försämra detta. TW5900 är inte jättebra förmåga att släcka sitt ljus och kan därför inte ge en jättebra svärta. Detta blir så klart mest påtagligt i riktigt mörka scener, när rummet är riktigt mörkt.

En duk med grå yta ger svartare svärta och förbättrar situationen, men duken kan inte trolla. Om svärtan är tillräckligt bra för just dina behov måste du ta reda på själv, genom att titta på den. Gärna med olika typer av dukar. Av samma anledning måste du smaka på citronen själv för att få veta hur sur den är ;)

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#8

Postad 03 maj 2012 - 20:05

rd91
  • rd91
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Omöjlig fråga att svara på, oavsett kunskapsnivå.

Hur sur var den där citronen som du precis smakade?

Du kommer att få olika svar av alla. Svärtan är en kombination av duken och rummet och projektorn kan sen bara försämra detta. TW5900 är inte jättebra förmåga att släcka sitt ljus och kan därför inte ge en jättebra svärta. Detta blir så klart mest påtagligt i riktigt mörka scener, när rummet är riktigt mörkt.

En duk med grå yta ger svartare svärta och förbättrar situationen, men duken kan inte trolla. Om svärtan är tillräckligt bra för just dina behov måste du ta reda på själv, genom att titta på den. Gärna med olika typer av dukar. Av samma anledning måste du smaka på citronen själv för att få veta hur sur den är ;)

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Haha, tänkte mer att han kanske inte är så nöjd med produkten egentligen trots att han skrev det motsatta.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.