Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic DMP-BD10(A) *

234 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Panasonic DMP-BD10 (Blu-ray-spelare) 2 8,75 (7) Inga priser
Panasonic DMP-BD10 Region A (Blu-ray-spelare) 1 6,5 (1) Inga priser
Panasonic DMP-BD10A (Blu-ray-spelare) 8 8,33 (5) Inga priser
3 relaterade trådar

#51

Postad 13 december 2006 - 14:07

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Har äntligen fått hem mitt ex oxå, ska hem och koppla upp och checka igenom lite filmer. Återkommer med pics och intryck.

#52

Postad 15 december 2006 - 00:45

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Nu har det gått två dagar..

Kan du inte slita dig :wub:

MaVeRiC :unsure:

#53

Postad 15 december 2006 - 02:11

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Hehe..... Har inte riktigt fått ordning på kablaget än, beställt HDMI kabel för att kunna göra en snygg kabeldragning till LCD:n, men testkört lite.

Filmer som finns till förfogande är: S.W.A.T, Kung Fu Hustle, En Riddares Historia, Hostel, The Fifth Element, Fantastic 4, Omen, Superman Returns samt även Black Hawk Down som jag inte kan titta på :wub:. Missade att Sony använde sig av regionskodning...

Kringutrustning: Sharp 46XD1E samt Yamahas ljudproj YSP-1000

Har bara kollat på Superman Returns som skall vara bland de bättre var det gäller bilkvalitet av samlingen. Är grymt imponerad av bilden, känns som om Sharpen verkligen blir matat med favvokäket :unsure:

Spelaren känns välbyggd och inte alls så ful som jag var rädd för. Visst, den är bra mycket segare än min gamla 989:a men jag överlever, lätt att göra inställningar och navigera i menyer. Har inte uppdaterat spelaren än men ska i helgen när man förhoppningsvis för lite tid över.

Skall köra lite mer ingående tester i helgen, jämföra olika filmer, mecka med inställningar, jämföra med div. HD klipp från HTPC:n. Förhoppningsvis så får jag även över en polare med Xbox 360 samt HD addon så man kan jämföra lite där oxå (Tyvärr kan jag endast få 1080i från 360 in i Tv:n men ändå......)

Återkommer i helgen med bilder och "testresultat"

#54

Postad 17 december 2006 - 18:33

svafo
  • svafo
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
DVDirect har DMP-BP 10. (Antagligen USA-modell)
Den är regionsfri för vanlig DVD.
Pris Sek 10995

Ett sådant alternativ kan ju kanske vara intressant om de nu tänker trilskas med
regionskodning för Blu-Ray :wub: . Blu-Ray utbudet kommer ju att vara klart störst i USA
i alla fall första året.

Sen är ju frågan:
När de kommer med mjukvaruuppdateringen för DTS-HD och Dolby TrueHD-avkodning
i April, försvinner då regionsfriheten för DVD i spelaren?

#55

Postad 17 december 2006 - 18:40

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

DVDirect  har DMP-BP 10. (Antagligen USA-modell)
Den är regionsfri för vanlig DVD.
Pris Sek 10995

Ett sådant alternativ kan ju kanske vara intressant om de nu tänker trilskas med
regionskodning för Blu-Ray :wub: . Blu-Ray utbudet kommer ju att vara klart störst i USA
i alla fall första året.

Sen är ju frågan:
När de kommer med mjukvaruuppdateringen för DTS-HD och Dolby TrueHD-avkodning
i April, försvinner då regionsfriheten för DVD i spelaren?

<{POST_SNAPBACK}>

En lite varning tror att spelaren är regionsfri men klarar bara ntsc filmer, den har ingen pal dekoder d.vs. den klarar ej att spela upp filmer från europa och australien.
Kolla med dvdirect innan du köper den iallafall om du har flera pal dvdfilmer som du tänker spela upp på denna spelare.

#56

Postad 17 december 2006 - 19:49

svafo
  • svafo
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

DVDirect  har DMP-BP 10. (Antagligen USA-modell)
Den är regionsfri för vanlig DVD.
Pris Sek 10995

Ett sådant alternativ kan ju kanske vara intressant om de nu tänker trilskas med
regionskodning för Blu-Ray :wub: . Blu-Ray utbudet kommer ju att vara klart störst i USA
i alla fall första året.

Sen är ju frågan:
När de kommer med mjukvaruuppdateringen för DTS-HD och Dolby TrueHD-avkodning
i April, försvinner då regionsfriheten för DVD i spelaren?

<{POST_SNAPBACK}>

En lite varning tror att spelaren är regionsfri men klarar bara ntsc filmer, den har ingen pal dekoder d.vs. den klarar ej att spela upp filmer från europa och australien.
Kolla med dvdirect innan du köper den iallafall om du har flera pal dvdfilmer som du tänker spela upp på denna spelare.

<{POST_SNAPBACK}>


Tack! Ska kolla upp detta med PAL ifall det skulle bli något köp.
Funderar dock på att vänta tills priset blir fyrasiffrigt åtminstone...

#57

Postad 17 december 2006 - 21:02

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

DVDirect  har DMP-BP 10. (Antagligen USA-modell)
Den är regionsfri för vanlig DVD.
Pris Sek 10995

Ett sådant alternativ kan ju kanske vara intressant om de nu tänker trilskas med
regionskodning för Blu-Ray :wub: . Blu-Ray utbudet kommer ju att vara klart störst i USA
i alla fall första året.

Sen är ju frågan:
När de kommer med mjukvaruuppdateringen för DTS-HD och Dolby TrueHD-avkodning
i April, försvinner då regionsfriheten för DVD i spelaren?

<{POST_SNAPBACK}>

En lite varning tror att spelaren är regionsfri men klarar bara ntsc filmer, den har ingen pal dekoder d.vs. den klarar ej att spela upp filmer från europa och australien.
Kolla med dvdirect innan du köper den iallafall om du har flera pal dvdfilmer som du tänker spela upp på denna spelare.

<{POST_SNAPBACK}>


Tack! Ska kolla upp detta med PAL ifall det skulle bli något köp.
Funderar dock på att vänta tills priset blir fyrasiffrigt åtminstone...

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, Blu Ray spelarna kostar lite för mycket just nu. Har förbokat en ps3 men sjunker priserna under vintern/våren så kanske man slår till på en standalone spelare istället.

#58

Postad 18 december 2006 - 15:59

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Någon som har koll på det här med firmware updates?? Enligt Panasonics download sida skall den senaste firmwaren vara 1.2 men när jag kollar i min spelare så står det att det är 1.3, vilken är skillnaden? Läste någonstans att stöd för DTSHD och DDHD förvändades komma i feb/mars, nån som vet?

#59

Postad 18 december 2006 - 17:26

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Någon som har koll på det här med firmware updates?? Enligt Panasonics download sida skall den senaste firmwaren vara 1.2 men när jag kollar i min spelare så står det att det är 1.3, vilken är skillnaden? Läste någonstans att stöd för DTSHD och DDHD förvändades komma i feb/mars, nån som vet?

<{POST_SNAPBACK}>

Vet ej skillnaden men du verkar ha ett nyare firmware antar att du har någon förbättring jämnfört mot 1.2.
Angående stöd för DTSHD och DDHD så kommer det som du skriver stöd för detta i ett nytt firmware.
Föreslår att du vänder dig till Panasonic eller stället där du köpte den. På något sätt så måste du få en skiva med firmwaret så du kan installera det alternativt en länk så att du kan ladda hem mjukvaran och bränna ut en cd. Lite synd att Pannan inte har nätverksstöd för det gör det lite enklare vid uppgraderingar.
Förhoppningsvis så behöver man väl inte uppgradera firmware flera gånger per år....
Hoppas att spelaren funkar bra för övrigt...

#60

Postad 18 december 2006 - 21:21

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0

Någon som har koll på det här med firmware updates?? Enligt Panasonics download sida skall den senaste firmwaren vara 1.2 men när jag kollar i min spelare så står det att det är 1.3, vilken är skillnaden? Läste någonstans att stöd för DTSHD och DDHD förvändades komma i feb/mars, nån som vet?

<{POST_SNAPBACK}>


Kul, då har du en senare firmware än vad finns på Panasonic download sida i Japan. :)

#61

Postad 19 december 2006 - 08:58

Unregisterede45e3982
  • Unregisterede45e3982
  • Användare

  • 209 inlägg
  • 0


priset har sjunkit nu den senaste månaden och jag tror att vi kommer att se denna spelare under 10 000 kroner när toschiba lanserar sina hdspelare i sverige om bara några veckor.

Redigerat av Unregisterede45e3982, 19 december 2006 - 08:58.


#62

Postad 31 december 2006 - 19:38

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Hur är det, går det att få Panasonicen regionfri för DVD`s och spela upp NTSC filmer ???

#63

Postad 02 januari 2007 - 19:41

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Ingen som vet? måste den lämnas in för att bli regionfri (DVDdirect har regionfria spelare) eller går det göra själv?

#64

Postad 14 januari 2007 - 16:04

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Ingen som vet? måste den lämnas in för att bli regionfri (DVDdirect har regionfria spelare) eller går det göra själv?


Vet tyvärr inte men finns en utmärkt "Setup/Tweaks/Settings" tråd på avsforum, har inte läst igenom hela tråden men svarat kanske finns där. Om inte så får du väl regga dig och posta en fråga. avsforum

Kan för övrigt rekomendera avsforum till de som inte har beökt siten, finns mycket om både bd och hddvd.

Fins en bra artikel om Pannan på Ultimate AV

#65

Postad 14 januari 2007 - 17:30

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0
Dvdirect säljer Panasonicen Usa modellen, vill utfärda en varning ifall ni köper den i tron att ni då kan spela upp region 2 dvdn. Den är regionsfri på dvd men den har ej pal-dekoder så den klarar inte att spela upp region 2 dvdn.
Vad jag förstår så klarar den att spela upp ntsc dvdn....
Rätta mig om jag har fel...
Europa modellen av denna spelare har både pal/ntsc-dekoder så kan man göra den regionsfri så ska den då kunna spela upp dvdn från alla regioner...

#66

Postad 14 januari 2007 - 17:54

nybörjar micke
  • nybörjar micke
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
Någon som testat den med proj och kan ge lite info och tankar?

Söndags humor från El-giganten:
"... multiformat 1080p uppskalning. Detta gör det möjligt att skala om en dvd-film till HD-kvalitet."

Så frågan måste väl vara varför man ger ut filmer på bluray när de gamla skalas upp till HD-kvalitet? :) :) :)

/micke

#67

Postad 17 januari 2007 - 03:35

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Panasonic DMP-BD10 - 1.4 firmware finns för nedladdning!

Panasonic

--------------------------------------------------------------------------------

Improvements:

- Picture Quality via HDMI
- Playability and stability
- Response of skipping operations
- Support of the dics recorded with Panasonic AVCHD Camcorders

#68

Postad 24 januari 2007 - 03:28

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Angående stöd för 1080p 24fps så verkar det inte omöjligt iaf. Är på Jakt efter ny fullhd projje med stör för 24fps så då är det ett klart plus om spelaren stödjer det, borde ju inte bli nåt "judder".

Saxat från avsforum: "..........The Panasonic uses the same chip as the Sony and Pioneer (though, each is slightly customized, as I understand it). There is no reason - that I know of - why they couldn't do a firmware upgrade to enable 24fps down the road."

Avsforum

#69

Postad 04 mars 2007 - 20:22

beeny
  • beeny
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
Hur står sig Panasonic DMP-BD10 Blu-Ray Spelare mot andra "vanliga" dvd-spelare i samma eller högre prisklass?
Är blu ray överlägsen? Eller är vanliga spelare som skalar upp i 1080p lika bra?

Det finns inte så många Blu-spelare att välja på, någon som vet hur de blir i framtiden?
alltså är det värt att vänta på dem tills de finns mycket fler märken? eller blir de inte bättre?
Något difusa frågor kanske, men någon där ute i forumet kanske har lite svar i alla fall.

:) ;) Beeny ;) B)

#70

Postad 05 mars 2007 - 16:39

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
En spelare som skalar upp en dvd film till 1080p blir aldrig lika bra som en bd film (i bra kvalle) på en panna bd spelare (eller annan bd spelare). Mycket annat som styr (källmaterial, tv bla.) men du kommer aldrig upp i samma fina bild med uppskalad dvd som med bd.

Men om man jämför bd10 och vanliga dvd spelare vid vanligt dvd tittande så gör pannan ett riktigt bra jobb att skala upp bilden. Hade tidigare en Pioneer DVD-989:a och pannan står sig riktigt bra/bättre i jämförelse.

#71

Postad 05 mars 2007 - 17:27

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0

Hur står sig Panasonic DMP-BD10 Blu-Ray Spelare mot andra "vanliga" dvd-spelare i samma eller högre prisklass?
Är blu ray överlägsen? Eller är vanliga spelare som skalar upp i 1080p lika bra?

Det finns inte så många Blu-spelare att välja på, någon som vet hur de blir i framtiden?
alltså är det värt att vänta på dem tills de finns mycket fler märken?  eller blir de inte bättre?
Något difusa frågor kanske, men någon där ute i forumet kanske har lite svar i alla fall.

:)  :) Beeny :blink:  ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Det du kommer se mera nu är billigare spelare typ Sony BDP-S300, och "high end" spelarna kommer troligtvis att stödja dem nya lossless-ljudformaten samt BD-J 1.1 (obligatorisk från och med juni/juli) och BD-Live.

Och det kommer flera spelare från flera tillverkare, typ Sharps (har visat en BD recorder för japan) första borde visas snart, samt att Panasonics och Samsungs andra generation (som har blivit visade) kommer nog snart.

PS3 är nästan en fulländad BD-spelare, dock så klarar den inte DTS-HD Master Audio samt DVD-Audio skivor.

Redigerat av Addex, 05 mars 2007 - 17:39.


#72

Postad 18 mars 2007 - 14:02

aslsthlm
  • aslsthlm
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Undrar lite om DMP-BD10, kan läsa brända blu-ray filmer ?

/Peter

#73

Postad 18 mars 2007 - 15:27

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Undrar lite om DMP-BD10, kan läsa brända blu-ray filmer ?


Har inte haft möjlighet att prova, ingen brännare och snordyra skivor, men enligt specen så skall den klara det.

Saxat från specen:

Disc Media
Media type CD, DVD, BD-R, CD-R, BD-RE, CD-RW, DVD+R, DVD-R, BD-ROM, DVD+RW, DVD-RW, DVD-RAM, DVD+R DL, DVD-R DL 



#74

Postad 18 mars 2007 - 17:17

aslsthlm
  • aslsthlm
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Ok, tackar...

#75

Postad 21 mars 2007 - 16:29

Unregistered50afef8d
  • Unregistered50afef8d
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Är det någon som kört dem med nya 7.1 formaten (DD True HD& DTS version) analogt från spelaren? Eller det kanske inte finns filmer ens med dessa format? Spännande option för mig, kör 7.1 och har 7.1 analogt in i recievern och dessa nya "okomprimerade" format verkar ju lovande..., eller?

#76

Postad 21 mars 2007 - 16:34

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0

Är det någon som kört dem med nya 7.1 formaten (DD True HD& DTS version) analogt från spelaren? Eller det kanske inte finns filmer ens med dessa format? Spännande option för mig, kör 7.1 och har 7.1 analogt in i recievern och dessa nya "okomprimerade" format verkar ju lovande..., eller?

<{POST_SNAPBACK}>


Majoriteten av alla BD-filmer har ett okomprimerat (LPCM) ljudspår, och det stödjer alla spelare. Dock vet jag inte om det har kommet någon film med 7.1 ännu.

#77

Postad 22 mars 2007 - 03:24

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Majoriteten av alla BD-filmer har ett okomprimerat (LPCM) ljudspår, och det stödjer alla spelare. Dock vet jag inte om det har kommet någon film med 7.1 ännu.


The Descent och Crank har väl okomprimerat 7.1 ut som default?

#78

Postad 17 april 2007 - 15:57

Unregisteredea0455e5
  • Unregisteredea0455e5
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Då var det dags för nya firmwaren v2.0 :)

http://panasonic.jp/...bd10/index.html

#79

Postad 07 maj 2007 - 11:57

mrjaydee
  • mrjaydee
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Är det någon här som har testat firmware 2.0? Var det någon påtaglig skillnad?

#80

Postad 07 maj 2007 - 16:17

antiloop98
  • antiloop98
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Ja! vad säger ni nu, ni som har denna spelare!? är den värd 10lax?
Jag är grymt sugen, den har kommit ner i dugliga summor nu.
Hur är bilden?
Hur är framförallt ljudet via hdmi? analogt 7.1? hörbar skillnad jämte optisk/coax?
är den seg i uppstartet, sidbyten mm?

Tacksam för massa intryck samt information. Vill höra allt! RIS OCH ROS! =D
Vägled mig till köp, så att man kan övertyga honan hemma :)

Kennet

#81

Postad 08 maj 2007 - 07:12

mrjaydee
  • mrjaydee
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Jag hade tur och fick den istället för Samsungen som Media Markt hade annons på förra veckan (Samsung hade leveransproblem), så 10 KSEK? Nä, bara 5990:- :unsure:

Jag har bara sett 1 BD-film på den än så länge och det var med firmware 1.0 som den levererades med men det var grymt bra bild (via HDMI) och ljudet var också väldigt bra (optiskt). Visst är den lite segare än den gamla DVD-spelaren att få igång men inte alls så farligt som folk har fått en att tro, samma sak gäller hoppandet till andra kapitel - också fortare än vad folk brukar säga. Något som brukar komma upp i utlåtanden om BD-spelare är hur bra den skalar upp DVD-filmer, vilket för mig känns konstigt att det läggs så mycket vikt på. Köper man inte en BD-spelare för att se BD-film? I vilket fall som helst så tycker jag att den gör ett bra jobb med uppskalningen.

Igår uppgraderade jag firmware till 2.0 men jag har inte sett någon film på den än, så de förbättringar på HDMI-ut som nämns i patchnotes kan jag inte kommentera än.

#82

Postad 08 maj 2007 - 15:49

antiloop98
  • antiloop98
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Jag hade tur och fick den istället för Samsungen som Media Markt hade annons på förra veckan (Samsung hade leveransproblem), så 10 KSEK? Nä, bara 5990:-  :unsure:

Jag har bara sett 1 BD-film på den än så länge och det var med firmware 1.0 som den levererades med men det var grymt bra bild (via HDMI) och ljudet var också väldigt bra (optiskt). Visst är den lite segare än den gamla DVD-spelaren att få igång men inte alls så farligt som folk har fått en att tro, samma sak gäller hoppandet till andra kapitel - också fortare än vad folk brukar säga. Något som brukar komma upp i utlåtanden om BD-spelare är hur bra den skalar upp DVD-filmer, vilket för mig känns konstigt att det läggs så mycket vikt på. Köper man inte en BD-spelare för att se BD-film? I vilket fall som helst så tycker jag att den gör ett bra jobb med uppskalningen.

Igår uppgraderade jag firmware till 2.0 men jag har inte sett någon film på den än, så de förbättringar på HDMI-ut som nämns i patchnotes kan jag inte kommentera än.

<{POST_SNAPBACK}>


tja igen!

vet du hur glad ja är att jag läste detta svar... gissa vad ja gjorde. =D samma pris samma butik! =D LOL!
taaaackar! nu kan jag utvärderasjälv=D

bilder kommer i galleriet så småning om....

Kennet

#83

Postad 08 maj 2007 - 17:05

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0

Jag hade tur och fick den istället för Samsungen som Media Markt hade annons på förra veckan (Samsung hade leveransproblem), så 10 KSEK? Nä, bara 5990:-  :unsure:

Jag har bara sett 1 BD-film på den än så länge och det var med firmware 1.0 som den levererades med men det var grymt bra bild (via HDMI) och ljudet var också väldigt bra (optiskt). Visst är den lite segare än den gamla DVD-spelaren att få igång men inte alls så farligt som folk har fått en att tro, samma sak gäller hoppandet till andra kapitel - också fortare än vad folk brukar säga. Något som brukar komma upp i utlåtanden om BD-spelare är hur bra den skalar upp DVD-filmer, vilket för mig känns konstigt att det läggs så mycket vikt på. Köper man inte en BD-spelare för att se BD-film? I vilket fall som helst så tycker jag att den gör ett bra jobb med uppskalningen.

Igår uppgraderade jag firmware till 2.0 men jag har inte sett någon film på den än, så de förbättringar på HDMI-ut som nämns i patchnotes kan jag inte kommentera än.

<{POST_SNAPBACK}>


tja igen!

vet du hur glad ja är att jag läste detta svar... gissa vad ja gjorde. =D samma pris samma butik! =D LOL!
taaaackar! nu kan jag utvärderasjälv=D

bilder kommer i galleriet så småning om....

Kennet

<{POST_SNAPBACK}>


Lyckans er!

Redigerat av Addex, 08 maj 2007 - 21:48.


#84

Postad 08 maj 2007 - 17:41

antiloop98
  • antiloop98
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
bilder finns nu i galleri!
kennet
=D

#85

Postad 08 maj 2007 - 21:31

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0
Typiskt att man inte bor nära Stockholm. :unsure:
Grattis ni som fick en Panasonic DMP-BD10 istället för Samsung.
// Hifighost

#86

Postad 08 maj 2007 - 21:51

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0

bilder finns nu i galleri!
kennet
=D

<{POST_SNAPBACK}>



Snyggt!

#87

Postad 09 maj 2007 - 09:43

mrjaydee
  • mrjaydee
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Jag hade tur och fick den istället för Samsungen som Media Markt hade annons på förra veckan (Samsung hade leveransproblem), så 10 KSEK? Nä, bara 5990:-  ;)

Jag har bara sett 1 BD-film på den än så länge och det var med firmware 1.0 som den levererades med men det var grymt bra bild (via HDMI) och ljudet var också väldigt bra (optiskt). Visst är den lite segare än den gamla DVD-spelaren att få igång men inte alls så farligt som folk har fått en att tro, samma sak gäller hoppandet till andra kapitel - också fortare än vad folk brukar säga. Något som brukar komma upp i utlåtanden om BD-spelare är hur bra den skalar upp DVD-filmer, vilket för mig känns konstigt att det läggs så mycket vikt på. Köper man inte en BD-spelare för att se BD-film? I vilket fall som helst så tycker jag att den gör ett bra jobb med uppskalningen.

Igår uppgraderade jag firmware till 2.0 men jag har inte sett någon film på den än, så de förbättringar på HDMI-ut som nämns i patchnotes kan jag inte kommentera än.

<{POST_SNAPBACK}>


tja igen!

vet du hur glad ja är att jag läste detta svar... gissa vad ja gjorde. =D samma pris samma butik! =D LOL!
taaaackar! nu kan jag utvärderasjälv=D

bilder kommer i galleriet så småning om....

Kennet

<{POST_SNAPBACK}>

Det var så lite så, kul att flera kunde göra samma klipp. :)

#88

Postad 09 maj 2007 - 10:57

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
...och Media Markt i Göteborg har 8 sidor med erbjudanden denna vecka, allt från TV till grillar(!)...men nej, inte samma saker och alltså ingen special på Samsung Blu-ray!

(Tror att de hade för några veckor sedan men då var ju Samsung inte slut :)

"Olika butiker sade de i kundtjänst ;) "

#89

Postad 09 maj 2007 - 14:25

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0
Synd att de inte har en internetbutik. :)
Man får hoppas på bra erbjudande när de öppnar här i Växjö istället.

// Hifighost

#90

Postad 09 maj 2007 - 16:32

Unregisteredf2c3ef7e
  • Unregisteredf2c3ef7e
  • Lärjunge

  • 333 inlägg
  • 0
OT: När ska Media Markt öppna i Norr då? Lyckosillar som bor där nere, snöat här hela dagen och alltid lika roligt.

#91

Postad 09 maj 2007 - 22:39

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
Nu blev det en Panasonic för mig med (utan "Samsung" rabatt :wub: :) )

(Eftersom både Sony och Pioneer verkar bli väldigt dyra, dröja några månader till och ändå sakna en hel del funktioner.)

Den kom med 1.3, nu skall vi uppdatera till 2.0 :ph34r:

#92

Postad 11 maj 2007 - 12:22

antiloop98
  • antiloop98
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Hålla igen!

Tänkte dela med mig av mina tankar efter 3dagar med spelaren hemma...= :(

Maskinen: Först och främst är den mkt snygg, gediget bygge! Den är oxå så gott som helt ljudlös, det lät lite om den när den uppdaterades, vilket tog 15min. Att den är mycket tyst är viktigt för mig då jag kört HD-DVD som addon på x360, det har förstört nä man sett på film. ;)
Gott om kontakter av god kvalitet! Man hittar allt man behöver. Själv har jag testat alla kontakter utom den optiska, fick bäst bild till min LG 42pc3r via HDMi. Just nu använder jag KOAX till Dolby Digital samt DTS och så kör jag analogt 7.1 till DTS-HD, TURE-HD samt PCM.

Inställningar: Denna spelare har fler inställningar än samtilga dvd spelare jag ägt, vilket inte går att räkna på en hand. Du kan ställa in samtliga vanliga inställningar med färg, kontrast osv... men även gamma! Mkt positivt! Det går att ställa in mkt gällande ljud delen, storlek på högtalare, anstånd, fördröjning, styrka mm mm.

Bilden: Ja vart börjar man? Det är strålande bild på BD filmer! Såklart! Dock lite varierande mellan filmproduktioner själklart. Men överlag grymt bra! Ni som har kikat på HD-DVD tidigare och är nyfikna på jämförelse med BLU-RAY, vad jag kan se, mot det jag har hemma så är det litet mörkare bild via BD, kanske för att jag kör via HDMi, komonent till HD-DVD. Det vekar vara lite "skarpare" bild, lite mer "gryn". Personligen tycker jag att HD-DVD har ett litet "filter" för att ta bort sådant. Detta är mer likt BIOGRAF. :lol:
Uppskalning av vanliga skivor är väldigt bra! inga komentarer övrigt...

Ljudet: Här vet jag vart ja ska börja! :D UNDERBART! Kan inte säga annat! Här ligger den stora skillnaden...När jag kört DolbyD via min standard dvd KOAX så har BITRATE legat krig ca 440kbps. DTS 650kbps. HD-DVD360 via optisk=alltid DolbyD, ca 640kbps...
Här kommer jag upp i 1536kbps DTS via KOAX på samtliga filmer. Det är några siffror mer och ja, det hörs en betydlig skillnad, tom tjejen reagerade... :huh:
När jag spelar DTS-HD och PCM loseless via analogt 7.1 väcks hela filem till liv. Vilka detaljer, vilket rum, vilket ljud! Man drar på smilgroparna :) Det enda som är att anmärka på är att det är ett litet lägre ljud via analoga kontakterna, speciellt på LFE/subben. Det korrigerade jag upp på subben och stärkaren.

Menyer: Här ligger panasonic/BD klart efter x360addon/HD-DVD. När man kikar på speltider, information om film, filmmenyer mm så är dem mkt snyggare på HD-DVD. Dem ser likom mer moderna ut, skarpa lite mer HD kan man säga. Det är litet synd...
Spelaren är inte så slö som man läst, tycker inte jag iaf. Klart den kunnat vara snabbare. Men helt ok.

Overall: 9 av 10! sistnämda drar ner beyget

BD eller HD-DVD? Jag har båda. Kan välja vad jag köper, kan köpa alla filmer som ges ut i HD kvalitet... Finns den på båda givetvis tar jag den på BD. B)

När jag var på Media Markt, Kungens kurva där dem har mkt film i hyllan. Så räknade jag vilka jag kunde tänka mig att köpa HD-DVD = 4st. BD= 23st.

Redigerat av antiloop98, 11 maj 2007 - 12:25.


#93

Postad 14 maj 2007 - 23:20

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
Jo denna är väldigt bra! Mkt bra bild givetvis på Blu-ray och förbluffande bra bild på DVD! Märkbart bättre än min Pioneer DV-868 (och den är ju inte direkt dåligt i sig)!

(Hade inte noterat förut att klonerna på Camino åt med bestick med snygg gravyr! :rolleyes:

Kör bara anslutning via HDMI till min Pioneer VSX-AX4AVI-S. PCM direkt funkar bra (och med fylligt ljud!)

Av någon orsak så gör den om (?) DVD-Audio till PCM också. Men DVD-Audio kör jag helst på 868'an eftersom dess iLink är bättre klockad än HDMI.

#94

Postad 14 maj 2007 - 23:24

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0

Av någon orsak så gör den om (?) DVD-Audio till PCM också. Men DVD-Audio kör jag helst på 868'an eftersom dess iLink är bättre klockad än HDMI.

<{POST_SNAPBACK}>


Klockad, vad menar du? :rolleyes:

#95

Postad 14 maj 2007 - 23:32

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0

Av någon orsak så gör den om (?) DVD-Audio till PCM också. Men DVD-Audio kör jag helst på 868'an eftersom dess iLink är bättre klockad än HDMI.

<{POST_SNAPBACK}>


Klockad, vad menar du? :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>


iLink har ju en dedikerad klocksignal för ljudet (som kommer från förstärkaren tror jag så att den bestämmer takten på data). Mindre jitter för ljudet. En orsak att jag *inte* väntade längre på Pioneers Blu-ray eftersom den inte har iLink som sina föregångare DV-868 & DV-989.

#96

Postad 16 maj 2007 - 17:22

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0
Hej läste lite om den nya Blu-Ray maskinen från Panasonic dvs DMP-BD10A " generation 2 "
och där kan man läsa att den klarar multiregion på dvd men Region 2 ( Europa ) på Blu-Ray.
Detta är vad jag vill ha :D

Lägger in länk till AV-LAND så ni kan se själva.

Panasonic DMP-BD10A

Lägger även in länken till Prylportalen som skriver om den, kolla priset!!!

Prylportalen Panasonic DMP-BD10A

Men vad som skiljer till dagens DMP-BD10 vet jag icke, någon annan som vet mer ?

Detta är väll vad vi väntat på eller??

// Hifighost

#97

Postad 16 maj 2007 - 19:27

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Det som skiljer är (om infon stämmer): Stöd för Dolby True HD, DTS HD, HDMI 1.3 samt 1080/24fps.

Är stöd för 24fps bekräftat?

#98

Postad 16 maj 2007 - 19:45

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0

Det som skiljer är (om infon stämmer): Stöd för Dolby True HD, DTS HD, HDMI 1.3 samt 1080/24fps.

Är stöd för 24fps bekräftat?

<{POST_SNAPBACK}>

Det står inget om 24p i Panasonics Pressrelease.

Verkar vara den "äldre" modellen men FW 2.0, lägre pris samt 5 BD-filmer med.

Redigerat av Addex, 16 maj 2007 - 19:45.


#99

Postad 17 maj 2007 - 14:24

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0

Det som skiljer är (om infon stämmer): Stöd för Dolby True HD, DTS HD, HDMI 1.3 samt 1080/24fps.

Är stöd för 24fps bekräftat?

<{POST_SNAPBACK}>

Det står inget om 24p i Panasonics Pressrelease.

Verkar vara den "äldre" modellen men FW 2.0, lägre pris samt 5 BD-filmer med.

<{POST_SNAPBACK}>


Jepp, med FW 2.0 så har man ju stöd för DD True HD & DTS HD. Och HDMI 1.3 kan jag inte se att den nya har.

Men ett bra initiativ dock, klart smartare än Pioneer's dyra "inte riktigt ännu" modell.

(Fast kan den läsa alla DVD regioner så blir jag lite avundsjuk ;)

#100

Postad 17 maj 2007 - 14:57

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0
Inte dåliga filmer som medföljer den nya Blu-Ray spelaren eller vad sägs om följande

Panasonic’s DMP-BD10A further distinguishes itself with the bundling of five mega hit Blu-ray discs. Included with each DMP-BD10A are -from Disney “Pirates of the Caribbean, Curse of the Black Pearl” and “Pirates of the Caribbean Dead Man’s Chest”, “Transporter” and “Fantastic 4″ from Fox and “Crash” from Lionsgate.

Även denna sida säger precis som AV-Land att den har HDMI 1.3 något annat skulle vara konstigt.

DVDlibrary UK

Mer info.
Prylportalen info från Milano ( pressträff ) DMP-BD10A

// Hifighost

Redigerat av Unregistered25afe1a3, 17 maj 2007 - 15:13.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.