Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony BDP-S300 & BDP-S500

476 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony BDP-S300 (Blu-ray-spelare) 1 7,52 (47) Inga priser
Sony BDP-S500 (Blu-ray-spelare) 1 8 (7) Inga priser
4 relaterade trådar

#1

Postad 30 augusti 2007 - 15:13

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0
IFA 07: Sony launches BDP-S300 and BDP-S500 Blu-ray players

Bifogad fil  sony_newblurayplayer.jpg   8,6K   0 Antal nerladdningar

Two new Blu-ray models announced at IFA by Sony - the BDP-S300 and the high-end BDP-S500. And if you buy either, Sony will throw in a copy of the Spider-Man High Definition Trilogy.

Both models can output HD1080p via HDMI interface, with audio via 7.1 channel Linear PCM and Dolby Digital Plus Surround Sound. The BDP-S500 also adds Dolby TrueHD decoding and Bit Stream Output for DTS-HD1, Dolby TrueHD audio signals via HDMI ver 1.3.

Also featured is upscaling of your existing titles, 24p True Cinema (sound and images as the director intended), Bravia Theatre Sync technology, so you can control all your kit with a single button/control, a motorised sliding panel at the front (BDP-S500 only), which opens automatically when you load or eject a disc and a wide range of format compatibility - BD-ROM, DVD, DVD±R/±RW, MP3 audio file and JPEG images.

No prices as yet, but they should be available in September/October.

Källa: techdigest.tv

Redigerat av Addex, 30 augusti 2007 - 15:14.


#2

Postad 30 augusti 2007 - 15:16

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

  • 1 061 inlägg
  • 0
undra om dessa är 2.0 klara..

#3

Postad 30 augusti 2007 - 15:23

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0

undra om dessa är 2.0 klara..

<{POST_SNAPBACK}>


S300 är 1.0.

#4

Postad 01 september 2007 - 08:52

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0
Hands-on with the Sony BDP-S500 Blu-ray player

Bifogad fil  sd50001.jpg   110,31K   103 Antal nerladdningar
Bifogad fil  sd50002.jpg   115,21K   72 Antal nerladdningar
Bifogad fil  sd50003.jpg   192,95K   46 Antal nerladdningar
Bifogad fil  sd50004.jpg   153,93K   71 Antal nerladdningar
Bifogad fil  sd50005.jpg   113,53K   79 Antal nerladdningar
Bifogad fil  sd50006.jpg   114,42K   0 Antal nerladdningar

#5

Postad 01 september 2007 - 08:58

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0
Har själv en amerikansk S300 och den stödjer ej True-HD :(
Ser nu att den europeiska varianten inte heller stödjer detta, hoppas verkligen att det kommer ett firmware som fixar stöd för True-HD.
Den gamla modellen S1 har ju stöd för detta....
Tycker Sony ska skärpa sig och genast ge ut ett firmware!

#6

Postad 02 september 2007 - 08:49

chord
  • chord
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Håper det kommer spiller med alu topp som S1 slik som de Bluray opptakerene som ble vist på det Japanske forumet.

#7

Postad 02 september 2007 - 09:42

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

  • 1 716 inlägg
  • 0
Verkar bli najs men måste Sonys BD-spelare vara nästan lika feta som en förstärkare? :wub: Jag hoppas uppstartstiderna har förbättrats.

#8

Postad 02 september 2007 - 11:46

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0
Pris BDP-S300 Ca 6 500 kronor (inkl moms)
Lansering på marknaden: September 2007

Pris BDP-S500 Ca 9 000 kronor (inkl moms)
Lansering på marknaden: Oktober 2007

Som ett exempel på det växande antalet filmer i Blu-ray-formatet, får de som köper någon av spelarna ett exemplar av Spider-Man High Definition Trilogy på Blu-ray-skiva, (vid registrering av produkten och mot ifyllande av ett frågeformulär)


http://www.newsdesk....-spelare-165549

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 05 september 2007 - 14:42.


#9

Postad 05 september 2007 - 14:45

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Verkar bli najs men måste Sonys BD-spelare vara nästan lika feta som en förstärkare?  Jag hoppas uppstartstiderna har förbättrats.


Undrar oxå över uppstartstiderna, finns det några siffror någonstans? Panasonic har ju kommit med fw uppgraderingar som mildrar laddtiderna på deras bd-spelare.

#10

Postad 05 september 2007 - 15:50

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Verkar bli najs men måste Sonys BD-spelare vara nästan lika feta som en förstärkare?  Jag hoppas uppstartstiderna har förbättrats.


Undrar oxå över uppstartstiderna, finns det några siffror någonstans? Panasonic har ju kommit med fw uppgraderingar som mildrar laddtiderna på deras bd-spelare.

<{POST_SNAPBACK}>

Min amerikanska S300 är inte snabb men jag bryr mig inte så mycket. Det tar ca 2 min att starta Pirates filmerna andra filmer startar iallafall under minuten. Ifall det är samma hårdvara i den europeiska varianten så vet ni ungefär hur snabb den är.
Värre är det att den saknar stöd för True-HD vilken den äldre varianten S1 har. Men jag hoppas och tror att det kommer ett firmware som fixar detta.
Tyvärr så har min spelare ej hdmi 1.3 så den kommer aldrig att kunna skicka audio bitstream till en förstärkare. Man måste ha hdmi 1.3 för att kunna göra det...

Tycker att istället för att köpa S300 så ska man satsa på Samsung BD-P1400. Den har stöd för hdmi 1.3, True-HD och DTS-HD. Går att boka från en tysk firma för ca 4500kr vet ej vad priset blir i Sverige...

Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 05 september 2007 - 16:29.


#11

Postad 06 september 2007 - 09:50

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 404 inlägg
  • 0

Verkar bli najs men måste Sonys BD-spelare vara nästan lika feta som en förstärkare? :P Jag hoppas uppstartstiderna har förbättrats.

<{POST_SNAPBACK}>


Klart dom ska vara det :D
Hellre en pansarvagn i hyllan än ett mesigt slimmat plastbygge som påminner om 500 kr spelare från Coop :D

Jepp uppstarts tiderna måste dom jobba på. Speciellt som min PS3:a startar en BD skiva på ca 5-8 sekunder så borde väl en renodlad spelare inte ha nåt problem med det tycker man.

#12

Postad 06 september 2007 - 18:38

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

  • 889 inlägg
  • 0
[quote name='raptorxx' date='Sep 5 2007, 15:50 ']
[quote name='lobo' date='Sep 5 2007, 15:45 '][quote]
Tycker att istället för att köpa S300 så ska man satsa på Samsung BD-P1400. Den har stöd för hdmi 1.3, True-HD och DTS-HD. Går att boka från en tysk firma för ca 4500kr vet ej vad priset blir i Sverige...

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]
raptorxx,

Vilken är den tyska firman ? Beställer en på en gång... :P

#13

Postad 04 oktober 2007 - 12:30

Unregistered8798d94d
  • Unregistered8798d94d
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Halloj!!

Har jag förstått det här rätt om jag formulerar det såhär?

Om jag tar en S300 så behöver jag en förstärkare som har HDMI 1.3?
Och jag tar en S500 så behöver stärkaren INTE HDMI 1.3?

Eller krävs 1.3 från båda parterna?

Hade tänkt mig en Sony STR-GD910 förstärkare med en Blu-Ray-spelare till.

Vilket bör man ha om man vill ha HDMI 1.3?

Det här var ju lite av en djungel och nu när man ändå ska byta upp sig så kan man hellre fixa till så att man har 1.3 direkt

Tack tack!

#14

Postad 04 oktober 2007 - 12:45

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0
S300 har HDMI 1.2a och saknar hårdvaruförutsättningen för att leverera bitstream audio (för detta krävs att anslutningen uppfyller delar av specen för HDMI 1.3). S500 ska däremot klara att skicka bitstream audio över HDMI. Även om din förstärkare har HDMI 1.3 så är det inte säkert att den stödjer de aktuella ljudformaten så titta först i specen.

Jag går i samma bryderier som du och har på forumet rekommenderats att undersöka vilka funktioner den aktuella spelaren resp. förstärkaren stödjer, inte stirra mig blind på vilken HDMI-version utrustningen har.

#15

Postad 04 oktober 2007 - 12:47

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

Halloj!!

Har jag förstått det här rätt om jag formulerar det såhär?

Om jag tar en S300 så behöver jag en förstärkare som har HDMI 1.3?
Och jag tar en S500 så behöver stärkaren INTE HDMI 1.3?

Eller krävs 1.3 från båda parterna?

Hade tänkt mig en Sony STR-GD910 förstärkare med en Blu-Ray-spelare till.

Vilket bör man ha om man vill ha HDMI 1.3?

Det här var ju lite av en djungel och nu när man ändå ska byta upp sig så kan man hellre fixa till så att man har 1.3 direkt

Tack tack!

<{POST_SNAPBACK}>


Inget krav med HDMI 1.3. Du vill ändå inte låta receivern koda om ljudet. Låt spelaren sköta det själv och skicka ut en ren och fin PCM-signal till receivern. Förutsätter ju då att den klarar av multikanals PCM-in

#16

Postad 04 oktober 2007 - 12:56

Unregistered8798d94d
  • Unregistered8798d94d
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Halloj!!

Har jag förstått det här rätt om jag formulerar det såhär?

Om jag tar en S300 så behöver jag en förstärkare som har HDMI 1.3?
Och jag tar en S500 så behöver stärkaren INTE HDMI 1.3?

Eller krävs 1.3 från båda parterna?

Hade tänkt mig en Sony STR-GD910 förstärkare med en Blu-Ray-spelare till.

Vilket bör man ha om man vill ha HDMI 1.3?

Det här var ju lite av en djungel och nu när man ändå ska byta upp sig så kan man hellre fixa till så att man har 1.3 direkt

Tack tack!

<{POST_SNAPBACK}>


Inget krav med HDMI 1.3. Du vill ändå inte låta receivern koda om ljudet. Låt spelaren sköta det själv och skicka ut en ren och fin PCM-signal till receivern. Förutsätter ju då att den klarar av multikanals PCM-in

<{POST_SNAPBACK}>


Med andra ord så är Sony GD910 + S500 en ganska bra kombination?
Eller ska man gå på en Onkyo 605?
Man vill ju gärna ha lite utseendemässigt likt i hyllan om möjligheten finns :)

Känns som om man bara blir snurrigare och snurrigare ju mer man letar och kollar <_<

#17

Postad 04 oktober 2007 - 13:01

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Här finns lite matnyttigt om HDMI 1.3

http://www.avsforum....ad.php?t=789994

#18

Postad 04 oktober 2007 - 13:13

HiDef
  • HiDef
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0
Jag är sugen på att köpa någon av dessa spelare... Men jag vill köpa mig en Region A spelare... Har absolut ingen erfarenhet av import av spelare osv osv...

Behöver man göra något speciellt med spelaren innan den kan spela upp filmer osv?

Ska man köpa från nån svensk återförsäljare som importerar eller kan man köpa från USA direkt?

Hjälp tack! :)

#19

Postad 04 oktober 2007 - 15:26

Chris Ya
  • Chris Ya
  • Forumräv

  • 665 inlägg
  • 0
Kolla på Swedisc, de har s300 region A.

Man behöver inte göra något med spelaren utan det ända som behövs är en strömomvandlare och om jag inte minns fel så medföljer den hos swedisc.

Redigerat av Chris Ya, 04 oktober 2007 - 15:27.


#20

Postad 06 oktober 2007 - 19:55

cocktail
  • cocktail
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
var inne idag på en butik och snusade på s300:an, var en kille från sony finland där och sa att den till jul kommer kosta dryga 300euro, skulle för närvarande ha 599 för den. får se om det stämmer...

#21

Postad 08 oktober 2007 - 12:45

JOEKO
  • JOEKO
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0
SONY gör som vanligt stolpe ut med HDMI 1.2 till S300.
Annars hade den varit given i hyllan där hemma!

MVH
JOEKO

#22

Postad 10 oktober 2007 - 14:38

nofish
  • nofish
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Halloj!!

Har jag förstått det här rätt om jag formulerar det såhär?

Om jag tar en S300 så behöver jag en förstärkare som har HDMI 1.3?
Och jag tar en S500 så behöver stärkaren INTE HDMI 1.3?

Eller krävs 1.3 från båda parterna?

Hade tänkt mig en Sony STR-GD910 förstärkare med en Blu-Ray-spelare till.

Vilket bör man ha om man vill ha HDMI 1.3?

Det här var ju lite av en djungel och nu när man ändå ska byta upp sig så kan man hellre fixa till så att man har 1.3 direkt

Tack tack!

<{POST_SNAPBACK}>


Inget krav med HDMI 1.3. Du vill ändå inte låta receivern koda om ljudet. Låt spelaren sköta det själv och skicka ut en ren och fin PCM-signal till receivern. Förutsätter ju då att den klarar av multikanals PCM-in

<{POST_SNAPBACK}>


Med andra ord så är Sony GD910 + S500 en ganska bra kombination?
Eller ska man gå på en Onkyo 605?
Man vill ju gärna ha lite utseendemässigt likt i hyllan om möjligheten finns :)

Känns som om man bara blir snurrigare och snurrigare ju mer man letar och kollar :D

<{POST_SNAPBACK}>


japp snurrigt,

Onkyo 605 med en S300 fungerar klockrent- var nervös att jag var tvingad att köra analogt pcm kablage ut men icke, ställ in PCM på s300(tror autofunktionen funkar också) , kör med HDMI kabel och njut.
;)

#23

Postad 10 oktober 2007 - 16:02

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0
Sony BDP-S500 på prisjakt:




#24

Postad 10 oktober 2007 - 16:15

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0

SONY gör som vanligt stolpe ut med HDMI 1.2 till S300.
Annars hade den varit given i hyllan där hemma!

MVH
JOEKO

<{POST_SNAPBACK}>


Vilken funktion från HDMI 1.3 saknar du?

#25

Postad 10 oktober 2007 - 16:24

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Vilken funktion från HDMI 1.3 saknar du?

<{POST_SNAPBACK}>


Möjligheten att via firmware uppdatera spelaren så den kan skicka DTS HD MA som bitstream, tex.

MVH
/Chuck

#26

Postad 14 oktober 2007 - 11:36

Herbert
  • Herbert
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Hej
Jag fick hem min BDP-S300 i förra veckan, jösses vilken bild det vart på min gamla
Philips 42PF9966 ,Helt nöjd alltså, men är lite missnöjd med att den inte kommer ihåg
vart den sist var på skivan när man har stängt av den, dåligt tycker jag, eller är det
jag som inte fattar?? min gamla Sony-dvd kom ihåg 4st skivor.

#27

Postad 16 oktober 2007 - 16:45

mangler
  • mangler
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0
Den kommer tyvärr inte ihåg det, så du gör inget fel eller har missat något. ;) Nästa generation spelare gissar jag har minne för den typen av händelse. Du får istället tänka på den sagolika bilden spelaren spottar ur sig, och bli på glad igen! ;)

#28

Postad 17 oktober 2007 - 16:47

Herbert
  • Herbert
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Den kommer tyvärr inte ihåg det, så du gör inget fel eller har missat något. :rolleyes:  Nästa generation spelare gissar jag har minne för den typen av händelse. Du får istället tänka på den sagolika bilden spelaren spottar ur sig, och bli på glad igen! :)

<{POST_SNAPBACK}>


Jaja man får väl leva med det då :P
Tack för svaret iallafall ;)

#29

Postad 18 oktober 2007 - 13:22

Unregistered31b0023d
  • Unregistered31b0023d
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0
Det jag undrar är om Sony BDP S-300 klarar
Dolby True HD
DTS-HD

Fick först för mig att den endast klarade Dolby Digital Plus av de nya formaten, och att man var tvungen att skaffa BDP-S1 om man ville ha de andra 2 formaten. Men läser nu på Sony's svenska hemsida att S-300 visst skall klara av Dolby True HD och DTS-HD men bara i 5.1kanaler.
DTS-MA formatet saknas men det finns väl ingen spelare som stödjer detta format ännu och om det är så mycket bättre än Dolby True HD är inte allls säkert och då är det ju lite onödigt.

Fråga 1.
Får man ''full kvalitet'' från Dolby True HD och DTS-HD i 5.1 kanaler med Sony BDP S-300
Om man skickar ljudet analogt? Har ändå bara 5.1 system hemma.

Fråga 2.
Om man skickar ljudet via HDMI så omvandlas väl Dolby Digital Plus, Dolby True HD och DTS-HD
till PCM. Innebär omvandligen lägre ljudkvalite från något av de nya formaten om man bortser från 5.1 begränsningen?

Någon som har koll och kan svara dessa 2 frågor.

Redigerat av Unregistered31b0023d, 18 oktober 2007 - 13:51.


#30

Postad 18 oktober 2007 - 18:26

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0

Det jag undrar är om Sony BDP S-300 klarar
Dolby True HD
DTS-HD 

Fick först för mig att den endast klarade Dolby Digital Plus av de nya formaten, och att man var tvungen att skaffa BDP-S1 om man ville ha de andra 2 formaten. Men läser nu på Sony's svenska hemsida att S-300 visst skall klara av Dolby True HD och DTS-HD men bara i 5.1kanaler.
DTS-MA formatet saknas men det finns väl ingen spelare som stödjer detta format ännu och om det är så mycket bättre än Dolby True HD är inte allls säkert och då är det ju lite onödigt.

<{POST_SNAPBACK}>


Fråga 1.
Får man ''full kvalitet'' från Dolby True HD och DTS-HD i 5.1 kanaler med Sony BDP S-300
Om man skickar ljudet analogt?  Har ändå bara 5.1 system hemma.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja du får full kvalité (PCM) från Dolby TrueHD och DTS-HD Master Audio, dock så kan inte BDP-S300 avkoda dem internt eller skicka dem över HDMI för att avkodas externt.

Fråga 2.
Om man skickar ljudet via HDMI så omvandlas väl Dolby Digital Plus, Dolby True HD och DTS-HD
till PCM. Innebär omvandligen lägre ljudkvalite från något av de nya formaten om man bortser från 5.1 begränsningen?

<{POST_SNAPBACK}>


Om spelaren avkodar ljudformaten till PCM så kommer Dolby TrueHD och DTS-HD Master Audio bli full kvalite. Dolby Digital Plus och DTS-HD High Resolution Audio är en lossy codec (likt MP3/AAC) och kan därför ej ge full kvalité. Dock så kan det fortfarande låta mycket bra.

Men BDP-S300 kan inte avkoda varken Dolby TrueHD och DTS-HD Master Audio bara Dolby Digital Plus och DTS-HD High Resolution Audio (även vanliga DD/DTS) samt PCM.

#31

Postad 19 oktober 2007 - 00:34

Unregistered31b0023d
  • Unregistered31b0023d
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0
Hur kan man få full kvalitet från Dolby True HD med Sony BDP-S300.
Om spelaren vare sig kan koda av formatet internt eller skicka det för avkodning externt.

Då klarar den väl helt enkelt inte något av de nya lossless formaten.
Utan man får förlita sig på att Blu-ray filmen har ett PCM-ljudspår.
Detta PCM är det motsvarande kvalitet som Dolby True HD och DTS-HD Master Audio?

Dessa PCM spår är inte det en tillfällig lösning som kommer försvinna på framtiden's Blu-ray utgåvor?

#32

Postad 19 oktober 2007 - 07:19

nofish
  • nofish
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Hur kan man få full kvalitet från Dolby True HD med Sony BDP-S300.
Om spelaren vare sig kan koda av formatet internt eller skicka det för avkodning externt. 

Då klarar den väl helt enkelt inte något av de nya lossless formaten.
Utan man får förlita sig på att Blu-ray filmen har ett PCM-ljudspår.
Detta PCM är det motsvarande kvalitet som Dolby True HD och DTS-HD Master Audio?

Dessa PCM spår är inte det en tillfällig lösning som kommer försvinna på framtiden's Blu-ray utgåvor?

<{POST_SNAPBACK}>


Alltså jag försöker svara dig dels för att jag undrar om jag själv fattat rätt:p

Sony BDP-S300 Inbyggd dekoder: Dolby Digital 5.1, 7.1, PCM, DD Plus, Dolby True HD (5.1) DTS-HD (5.1) DTS, observera (5.1) vilket innebär att för att köra Dolby True HD måste du koppla analogt 5.1. Detta eftersom spelaren ej har HDMI 1.3.

PCM är okomprimerat ljud och du förlorar inget i kvalite men det tar upp en massa giga och kanske av den anledningen kommer att försvinna. Men och andra sidan finns det mycket plats och kanske filmbolagen inte vill betala Dolby/DTS massa pengar för att använda deras teknik? ren spekulation här :D Nu äger jag en s300 så för mig får dom gärna fortsätta med lossless PCM
se även https://www.minhembi...dpost&p=1604995

#33

Postad 19 oktober 2007 - 11:59

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0

Hur kan man få full kvalitet från Dolby True HD med Sony BDP-S300.
Om spelaren vare sig kan koda av formatet internt eller skicka det för avkodning externt. 

Då klarar den väl helt enkelt inte något av de nya lossless formaten.
Utan man får förlita sig på att Blu-ray filmen har ett PCM-ljudspår.
Detta PCM är det motsvarande kvalitet som Dolby True HD och DTS-HD Master Audio?

Dessa PCM spår är inte det en tillfällig lösning som kommer försvinna på framtiden's Blu-ray utgåvor?


Enligt Sony.se klarar BDP-S300 inte av att avkoda Dolby True HD och DTS-HD Master Audio eller att skicka det för extern avkodning. Dolby True HD och DTS-HD Master Audio är ett PCM-ljudspår med förlustfri komprimering, så ja "Dolby True HD" och "DTS-HD Master Audio" är lika med PCM.


Alltså jag försöker svara dig dels för att jag undrar om jag själv fattat rätt:p

Sony BDP-S300 Inbyggd dekoder: Dolby Digital 5.1, 7.1, PCM, DD Plus, Dolby True HD (5.1) DTS-HD (5.1) DTS,  observera (5.1) vilket innebär att för att köra Dolby True HD måste du koppla analogt 5.1. Detta eftersom spelaren ej har HDMI 1.3.

PCM är okomprimerat ljud och du förlorar inget i kvalite men det tar upp en massa giga och kanske av den anledningen kommer att försvinna. Men och andra sidan finns det mycket plats och kanske filmbolagen inte vill betala Dolby/DTS massa pengar för att använda deras teknik? ren spekulation här :D Nu äger jag en s300 så för mig får dom gärna fortsätta med lossless PCM
se även https://www.minhembi...dpost&p=1604995


Sony BDP-S300 har inte enligt Sony.se "Dolby True HD". Spelaren måste stödja att skicka Dolby True HD och DTS-HD Master Audio för extern avkodning, bara för att man har HDMI 1.3 så betyder det inte att det automatiskt stödjs. För mig får de gärna fortsätta med PCM i den mån som de kan, dock så ser det ut som att det mot att PCM byts ut mot Dolby True HD och DTS-HD Master Audio.

Detta är ett kortsiktigt problem då fler och spelare får stöd för dessa nya ljudformat.

#34

Postad 19 oktober 2007 - 13:33

nofish
  • nofish
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Ok skulle kollat sony's info först ser ja, sorry :)

Dolby® Digital
Decoding: Yes; HDMI™ bitstream out: Yes
Dolby® Digital plus Decoding
Yes
Dolby® TrueHD Decoding
No (Dolby® Digital Stream Only)
dts® Decoding
Yes
dts®-HD Decoding
Hi-resolution Audio: No (dts® Stream Only); Hi-resolution Audio HDMI™ bitstream out: No (dts® Stream Only)
dts®-HD Decoding-2
Master Audio: No (dts® Stream Only); Master Audio HDMI™ bitstream out: No (dts® Stream Only)

Varför skriver en massa sidor att den har inbyggd Dolby True HD (5.1) jävligt förvirrande eller är det så att (5.1) enbart står för att spelaren kodar om det till DTS standard 5.1

Inbyggd dekoder: Dolby True HD (5.1) DTS-HD (5.1)
http://www.biospecia...af6a52cc127437e

#35

Postad 19 oktober 2007 - 15:40

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Någon som sitter och trycker på info angående s500:an release? Är ju inte många butiker som har listat den än men i förhandssnacket så ryktades det om en ungefärlig release samtidigt som s300:an.

#36

Postad 19 oktober 2007 - 15:52

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Någon som sitter och trycker på info angående s500:an release? Är ju inte många butiker som har listat den än men i förhandssnacket så ryktades det om en ungefärlig release samtidigt som s300:an.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror tyvärr S300 inte stödjer True-HD och du får bara dolby digital 5.1 omvandlat till PCM.
Har själv sålt min amerikanska S300 och undrar nu vad jag ska köpa....
Vet ej om S500 passar mig har den bitstream out och klarar den att avkoda True-HD?
Annars så kanske det blir Samsung 1400 som klarar både bitstream out och True-HD. Tyvärr så har jag inget stort förtroende för Samsung iallafall inte när det gäller dvdspelare....

Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 19 oktober 2007 - 15:54.


#37

Postad 19 oktober 2007 - 16:04

Chris Ya
  • Chris Ya
  • Forumräv

  • 665 inlägg
  • 0
Jag är också osäker på vilken man ska köpa. Vill inte ha samsung spelare så det lutar åt S500 region A eller BDP S1 region A, hmm...

#38

Postad 19 oktober 2007 - 16:05

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Tror tyvärr S300 inte stödjer True-HD och du får bara dolby digital 5.1 omvandlat till PCM.
Har själv sålt min amerikanska S300 och undrar nu vad jag ska köpa....
Vet ej om S500 passar mig har den bitstream out och klarar den att avkoda True-HD?
Annars så kanske det blir Samsung 1400 som klarar både bitstream out och True-HD. Tyvärr så har jag inget stort förtroende för Samsung iallafall inte när det gäller dvdspelare....


Är ocså lite skeptisk mot Sammys spelare men på pappret så verkar den va jäkligt kompetent i förhållande till priset.

Tycker att det är lite konstigt att man inte har hört mer om S5oo:an, inge reviews eller nåt.

#39

Postad 19 oktober 2007 - 17:32

nofish
  • nofish
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Editors' note: Neither the BDP-S2000ES nor the BDP-S500 offer DTS-HD Master Audio compatibility, either via bitstream or onboard decoding. We originally speculated that it should be able to output DTS-HD Master Audio using its bitstream output, but have received confirmation from Sony that neither player can.

http://reviews.cnet....95249.html#more


bla thats it I go PCM

#40

Postad 19 oktober 2007 - 17:56

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Editors' note: Neither the BDP-S2000ES nor the BDP-S500 offer DTS-HD Master Audio compatibility, either via bitstream or onboard decoding. We originally speculated that it should be able to output DTS-HD Master Audio using its bitstream output, but have received confirmation from Sony that neither player can.

http://reviews.cnet....95249.html#more


bla thats it I go PCM

<{POST_SNAPBACK}>

Jaha det avgjorde saken, jag har beställt en Samsung 1400 region A från Swedisc....

Tillägg:
Har läst att flera personer har haft problem med sin Samsung 1400, filmen stannar och går inte att starta utan att stänga av spelaren... Hoppas jag inte har gjort bort mig. Får hoppas att ett firmware fixar till buggarna i spelaren...
Men jag vill ha bitstream out, så jag chansar och hoppas att Samsungen är okey. Har också flera Blu-ray filmer som har DTS-HD MA som ljudformat. Vill ju höra hur det låter!

Kan tillägga att jag inte hade några problem alls med min Sony S300! Den var lite långsam men spelade upp alla filmer utan problem.

Om Samsung och Toshiba har spelare som klarar bitstream out varför kan inte Sony erbjuda det?

Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 20 oktober 2007 - 10:19.


#41

Postad 20 oktober 2007 - 11:17

Chris Ya
  • Chris Ya
  • Forumräv

  • 665 inlägg
  • 0

Editors' note: Neither the BDP-S2000ES nor the BDP-S500 offer DTS-HD Master Audio compatibility, either via bitstream or onboard decoding. We originally speculated that it should be able to output DTS-HD Master Audio using its bitstream output, but have received confirmation from Sony that neither player can.

http://reviews.cnet....95249.html#more


bla thats it I go PCM

<{POST_SNAPBACK}>

Jaha det avgjorde saken, jag har beställt en Samsung 1400 region A från Swedisc....

Tillägg:
Har läst att flera personer har haft problem med sin Samsung 1400, filmen stannar och går inte att starta utan att stänga av spelaren... Hoppas jag inte har gjort bort mig. Får hoppas att ett firmware fixar till buggarna i spelaren...
Men jag vill ha bitstream out, så jag chansar och hoppas att Samsungen är okey. Har också flera Blu-ray filmer som har DTS-HD MA som ljudformat. Vill ju höra hur det låter!

Kan tillägga att jag inte hade några problem alls med min Sony S300! Den var lite långsam men spelade upp alla filmer utan problem.

Om Samsung och Toshiba har spelare som klarar bitstream out varför kan inte Sony erbjuda det?

<{POST_SNAPBACK}>


Det kommer ;)

#42

Postad 20 oktober 2007 - 12:22

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Editors' note: Neither the BDP-S2000ES nor the BDP-S500 offer DTS-HD Master Audio compatibility, either via bitstream or onboard decoding. We originally speculated that it should be able to output DTS-HD Master Audio using its bitstream output, but have received confirmation from Sony that neither player can.

http://reviews.cnet....95249.html#more


bla thats it I go PCM

<{POST_SNAPBACK}>

Jaha det avgjorde saken, jag har beställt en Samsung 1400 region A från Swedisc....

Tillägg:
Har läst att flera personer har haft problem med sin Samsung 1400, filmen stannar och går inte att starta utan att stänga av spelaren... Hoppas jag inte har gjort bort mig. Får hoppas att ett firmware fixar till buggarna i spelaren...
Men jag vill ha bitstream out, så jag chansar och hoppas att Samsungen är okey. Har också flera Blu-ray filmer som har DTS-HD MA som ljudformat. Vill ju höra hur det låter!

Kan tillägga att jag inte hade några problem alls med min Sony S300! Den var lite långsam men spelade upp alla filmer utan problem.

Om Samsung och Toshiba har spelare som klarar bitstream out varför kan inte Sony erbjuda det?

<{POST_SNAPBACK}>


Det kommer ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Tror jag också men ifall Sonys modeller som kommer i höst inte har det så betyder det att man får vänta kanske 6 månader eller mera...

Sedan så blir väl priset ganska dyrt iallafall dyrare än ca 4300kr som Samsungen kostar på Swedisc.

#43

Postad 20 oktober 2007 - 12:27

Chris Ya
  • Chris Ya
  • Forumräv

  • 665 inlägg
  • 0

Editors' note: Neither the BDP-S2000ES nor the BDP-S500 offer DTS-HD Master Audio compatibility, either via bitstream or onboard decoding. We originally speculated that it should be able to output DTS-HD Master Audio using its bitstream output, but have received confirmation from Sony that neither player can.

http://reviews.cnet....95249.html#more


bla thats it I go PCM

<{POST_SNAPBACK}>

Jaha det avgjorde saken, jag har beställt en Samsung 1400 region A från Swedisc....

Tillägg:
Har läst att flera personer har haft problem med sin Samsung 1400, filmen stannar och går inte att starta utan att stänga av spelaren... Hoppas jag inte har gjort bort mig. Får hoppas att ett firmware fixar till buggarna i spelaren...
Men jag vill ha bitstream out, så jag chansar och hoppas att Samsungen är okey. Har också flera Blu-ray filmer som har DTS-HD MA som ljudformat. Vill ju höra hur det låter!

Kan tillägga att jag inte hade några problem alls med min Sony S300! Den var lite långsam men spelade upp alla filmer utan problem.

Om Samsung och Toshiba har spelare som klarar bitstream out varför kan inte Sony erbjuda det?

<{POST_SNAPBACK}>


Det kommer ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Tror jag också men ifall Sonys modeller som kommer i höst inte har det så betyder det att man får vänta kanske 6 månader eller mera...

Sedan så blir väl priset ganska dyrt iallafall dyrare än ca 4300kr som Samsungen kostar på Swedisc.

<{POST_SNAPBACK}>


Sant, men tror inte det dröjer 6 månader faktiskt. Men visst det blir säkerligen nästa år ju. Lär kosta mer än samsungen också ja. Gillar dock Sonys spelare mer än samsungs. Känns mer gedigna om man säger så.

#44

Postad 20 oktober 2007 - 12:29

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Editors' note: Neither the BDP-S2000ES nor the BDP-S500 offer DTS-HD Master Audio compatibility, either via bitstream or onboard decoding. We originally speculated that it should be able to output DTS-HD Master Audio using its bitstream output, but have received confirmation from Sony that neither player can.

http://reviews.cnet....95249.html#more


bla thats it I go PCM

<{POST_SNAPBACK}>

Jaha det avgjorde saken, jag har beställt en Samsung 1400 region A från Swedisc....

Tillägg:
Har läst att flera personer har haft problem med sin Samsung 1400, filmen stannar och går inte att starta utan att stänga av spelaren... Hoppas jag inte har gjort bort mig. Får hoppas att ett firmware fixar till buggarna i spelaren...
Men jag vill ha bitstream out, så jag chansar och hoppas att Samsungen är okey. Har också flera Blu-ray filmer som har DTS-HD MA som ljudformat. Vill ju höra hur det låter!

Kan tillägga att jag inte hade några problem alls med min Sony S300! Den var lite långsam men spelade upp alla filmer utan problem.

Om Samsung och Toshiba har spelare som klarar bitstream out varför kan inte Sony erbjuda det?

<{POST_SNAPBACK}>


Det kommer ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Tror jag också men ifall Sonys modeller som kommer i höst inte har det så betyder det att man får vänta kanske 6 månader eller mera...

Sedan så blir väl priset ganska dyrt iallafall dyrare än ca 4300kr som Samsungen kostar på Swedisc.

<{POST_SNAPBACK}>


Sant, men tror inte det dröjer 6 månader faktiskt. Men visst det blir säkerligen nästa år ju. Lär kosta mer än samsungen också ja. Gillar dock Sonys spelare mer än samsungs. Känns mer gedigna om man säger så.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med men jag har en Onkyo 805 receiver som klarar alla de nya ljudformaten så orkar inte vänta tills Sony släpper en ny spelare.
Kör med Samsungen något år sedan får man se ifall man byter spelare igen.

#45

Postad 21 oktober 2007 - 08:10

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0

Enligt Sony.se klarar BDP-S300 inte av att avkoda Dolby True HD och DTS-HD Master Audio eller att skicka det för extern avkodning. Dolby True HD och DTS-HD Master Audio är ett PCM-ljudspår med förlustfri komprimering, så ja "Dolby True HD" och "DTS-HD Master Audio" är lika med PCM.


Kollade just i manualen till min S1E, som ju ska vara samma maskin som S300. Där framgår att S1E kodar internt av Dolby True HD och skickar ut 7.1 LPCM via HDMI. För DTS HD gäller 5.1 LPCM via HDMI. Däremot saknas helt stöd för DTS HD MA.

#46

Postad 21 oktober 2007 - 08:56

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Enligt Sony.se klarar BDP-S300 inte av att avkoda Dolby True HD och DTS-HD Master Audio eller att skicka det för extern avkodning. Dolby True HD och DTS-HD Master Audio är ett PCM-ljudspår med förlustfri komprimering, så ja "Dolby True HD" och "DTS-HD Master Audio" är lika med PCM.


Kollade just i manualen till min S1E, som ju ska vara samma maskin som S300. Där framgår att S1E kodar internt av Dolby True HD och skickar ut 7.1 LPCM via HDMI. För DTS HD gäller 5.1 LPCM via HDMI. Däremot saknas helt stöd för DTS HD MA.

<{POST_SNAPBACK}>

S1E är inte samma maskin som S300. S1E bygger på S1 den amerkanska modellen som stödjer True-HD. Själv så har jag haft en amerikansk S300 och den stödjer inte True-HD.
Tyvärr tog Sony bort finessen med att avkoda True-HD i S300:an, varför vet jag ej. Men modellen över nämnligen S500 har bl.a. stöd för True-HD. Sony tycker väl att True-HD är en extra finess och då får man köpa S500:an om man vill ha stöd för True-HD. Tyvärr är den ca 2500kr dyrare att köpa än S300:an...

#47

Postad 21 oktober 2007 - 10:46

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0
Aha, då är det mer än chassit som skiljer S1E och S300 åt. Till skillnad mot vad jag läst i någon artikel på nätet (kommer tyvärr inte ihåg var). :)

#48

Postad 21 oktober 2007 - 13:59

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0

Aha, då är det mer än chassit som skiljer S1E och S300 åt. Till skillnad mot vad jag läst i någon artikel på nätet (kommer tyvärr inte ihåg var). :)

<{POST_SNAPBACK}>

Prestandamässigt är S1 och S300 samma maskiner. Eller rättare sagt, alla specifikationer är de samma. Det som skiljer dem åt är, enligt Sony själva, det faktum att S1 byggdes som en kraftig hifi-maskin medan S300 är en produkt som alla kan ha råd med. Det är alltså bara den ”mekaniska kvalitén” som skiljer de båda spelarna åt.

Källa: Prylportalen.se

#49

Postad 21 oktober 2007 - 14:51

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Aha, då är det mer än chassit som skiljer S1E och S300 åt. Till skillnad mot vad jag läst i någon artikel på nätet (kommer tyvärr inte ihåg var). :)

<{POST_SNAPBACK}>

Prestandamässigt är S1 och S300 samma maskiner. Eller rättare sagt, alla specifikationer är de samma. Det som skiljer dem åt är, enligt Sony själva, det faktum att S1 byggdes som en kraftig hifi-maskin medan S300 är en produkt som alla kan ha råd med. Det är alltså bara den ”mekaniska kvalitén” som skiljer de båda spelarna åt.

Källa: Prylportalen.se

<{POST_SNAPBACK}>

Kan så vara men S300 avkodar inte True-HD!
Men det är inget som hindrar att det kommer ett firmware som gör att den avkodar True-HD.
Från Avsforum.com:
All of your Qs have been answered before, but for brevity:

The s300 should be upgradable to TrueHD with firmware, since the S1 was upgraded that way. DTS-MA is unknown - probably not, IMHO.

The s300 cannot be upgraded to profile 1.1, since it does not have a video decoding chip that can handle the two separate video streams (required functionality).

Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 21 oktober 2007 - 15:00.


#50

Postad 21 oktober 2007 - 15:25

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Är ny på detta med projektor och HD.
Jag kör s300 bluray-spelare på en Panasonic AX200-projektor.

Finns det ngt uttalat vad som gäller då man ska skala upp DVD-filmer i HD-spelare. Ska man köra ut högsta möjliga 1080/50p eller ska man gå ner till 720p eller kanske 1080i??? Någon som `har koll på detta?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.