Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic DMP-BD60, DMP-BD80, D

368 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 11 maj 2009 - 21:30

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Har du ingen reciver med HDMI så måste du andvända de analoga ut/in gångarna för att få tillgång till HD ljudformaten.

#52

Postad 11 maj 2009 - 21:43

Unregistered485596b4
  • Unregistered485596b4
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Har du ingen reciver med HDMI så måste du andvända de analoga ut/in gångarna för att få tillgång till HD ljudformaten.

Ok... som jag misstänkte, får väl prova vilket jag tycker är mest värt om jag köper en spelare, känns som att det är dumt att köpa en utan om jag måste använda den utgången för att få ut HD ljudformatet! Tittar på mer film än lyssnar på SACD så det är väl antagligen värt att använda ingången till det istället!

Tack för snabbt svar!

Frågan kvarstår dock om alternativ till DMP-BD80 då BD60 går bort med tanke på svaret jag fick!

#53

Postad 12 maj 2009 - 07:05

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Ok... som jag misstänkte, får väl prova vilket jag tycker är mest värt om jag köper en spelare, känns som att det är dumt att köpa en utan om jag måste använda den utgången för att få ut HD ljudformatet! Tittar på mer film än lyssnar på SACD så det är väl antagligen värt att använda ingången till det istället!

Tack för snabbt svar!

Frågan kvarstår dock om alternativ till DMP-BD80 då BD60 går bort med tanke på svaret jag fick!


Eller så väntar du på Oppos spelare som även kan spela SACD (om jag ite tar fel) kolla upp det i Oppo-tråden. :)

edit: länk tillOppo-spelaren som kan spela både SACD och DVD audio.

Redigerat av hassesolo, 12 maj 2009 - 07:07.


#54

Postad 12 maj 2009 - 10:34

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Lite OT! Den spelaren verkar kunna bli riktigt grym,en het kandidat längre fram.

#55

Postad 12 maj 2009 - 11:58

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Dom är snabba på "Sale Nordic/Panasonic" iallafall.
Jag köpte en regionsfri BD60 från DVDirect i torsdag och i fredags så printade jag ut formuläret från Panasonics hemsida och fyllde i serienummer, adressuppgifter och skickade med en kopia på kvittot för att få filmen "Wall-E" hemskickad.
Jag har den visserligen sedan tidigare, men nappade ändå eftersom jag kan ge bort det nya exemplaret som present.
Så i igår - måndag - fick dom mitt brev och idag dunsade filmen ned i min brevlåda.

:)

Edit:

Erbjudandet från Panasonic gäller så länge lagret räcket, dock längst till 30 juni 2009.
Filmen "Wall-E" får man gratis om man köpt en BD60 eller en BD80.

Redigerat av crest, 12 maj 2009 - 13:39.


#56

Postad 12 maj 2009 - 17:14

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Nu kommer frågan, vilken spelare ska man välja av följande tre alternativ:

1, Panasonic DMP BD60
2, Pioneer BDP-LX51
3, Sony BDP S360

Någon som kan tillägga eller ge råd beträffande de olika spelarna?
Sonyn har visserligen inte äntrat marknaden vad jag vet, men ändå..

G

Jag undrar samma sak och lägg till Oppo i den listan .
En undran hur kopplar dom upp sig mot nätet är det trålöst eller är det kabel som gäller ?

Redigerat av Unregistered9d8a0d93, 12 maj 2009 - 17:24.


#57

Postad 13 maj 2009 - 19:45

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

Jag undrar samma sak och lägg till Oppo i den listan .
En undran hur kopplar dom upp sig mot nätet är det trålöst eller är det kabel som gäller ?

När det gäller Panasonics spelare så ansluter man via nätverkskabel.

#58

Postad 13 maj 2009 - 20:51

Unregistered485596b4
  • Unregistered485596b4
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Eller så väntar du på Oppos spelare som även kan spela SACD

Får se vad det blir...

Det är väl Panasonic DMP-BD80 / Sony BDP-S560 / Pioneer BDP-320 som jag kollar mest på, OPPO har jag aldrig hört talas om innan, men det verkar vara mycket snack om märket nu när man sökt lite!

Kom på en enkel men kanske inte så proffsig lösning på SACD problemet, då jag faktiskt inte lyssnar på det särskilt ofta om jag ska va ärlig kommer jag om det inte blir OPPO att dra kablar från receivern, dvd & BD & märka alla kablar på ett snyggt & tydligt sätt & helt enkelt skifta kablar från BD till kablarna från dvd in i receiverns kablar som får bli kortast möjliga så dom bara når bak tv- bänken med hjälp av skarvkontakter när man vill lyssna på lite SACD!

Det borde ju funka & som sagt inte ofta jag kommer behöva vara där bak & rota :unsure:

#59

Postad 20 maj 2009 - 12:02

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Måste får reda ut detta en gång för alla. NÅgon bättre kunnande får gärna hänvisa mig till trådar eller dylikt där det finns.

Har en gammal förstärkare som har hdmi in dock bara 1.1 den klarar inte de nya ljudformaten
Jag vill ha en BD och har kollat närmast på BMP BD60 kan jag köra hdmin från den och ändå utnjytta de nya ljudformaten eller måste det bli dyrt och jag införskaffar mig en BD80 istället och kör analogt ut?

Idiotförklara gärna så jag verkligen får svart på vitt. Meilat några butiker och alla svarar olika.

// Sat

#60

Postad 20 maj 2009 - 13:27

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0

Måste får reda ut detta en gång för alla. NÅgon bättre kunnande får gärna hänvisa mig till trådar eller dylikt där det finns.

Har en gammal förstärkare som har hdmi in dock bara 1.1 den klarar inte de nya ljudformaten
Jag vill ha en BD och har kollat närmast på BMP BD60 kan jag köra hdmin från den och ändå utnjytta de nya ljudformaten eller måste det bli dyrt och jag införskaffar mig en BD80 istället och kör analogt ut?

Idiotförklara gärna så jag verkligen får svart på vitt. Meilat några butiker och alla svarar olika.

// Sat

Du måste köra med BD80 och analogt för att få ut de nya ljudformaten. Kör du med HDMI sköter receivern avkodningen, kör du med analogt så sköter BD-spelaren avkodningen.

#61

Postad 20 maj 2009 - 13:36

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Måste får reda ut detta en gång för alla. NÅgon bättre kunnande får gärna hänvisa mig till trådar eller dylikt där det finns.

Har en gammal förstärkare som har hdmi in dock bara 1.1 den klarar inte de nya ljudformaten
Jag vill ha en BD och har kollat närmast på BMP BD60 kan jag köra hdmin från den och ändå utnjytta de nya ljudformaten eller måste det bli dyrt och jag införskaffar mig en BD80 istället och kör analogt ut?

Idiotförklara gärna så jag verkligen får svart på vitt. Meilat några butiker och alla svarar olika.

// Sat


Min Denon 2807 är också "bara" hdmi 1.1 men klarar av att ta emot 7.1 LPCM över hdmi.
Jag kör med en Pana BD50 som avkodar och skickar HD-ljuden via hdmi till min Denon.

Så du måste kolla vad din stärkare klarar av.

#62

Postad 21 maj 2009 - 14:39

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

  • 1 567 inlägg
  • 0
Nu har det blivit dags att byta ut min g:a Panasonic DVD S97 och är sugen på BD80:an. Har en liten fråga.. alla mina tidigare DVDspelare har haft möjlighet att spara var jag var på en DVDfilm. På S97:an hette det "position memory". Finns denna funktion kvar på BD80:an?

#63

Postad 26 maj 2009 - 06:52

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0

Berätta gärna vad du tycker om att köra det analogt sedan, det är det som kommer att gälla för mig sedan...
Ang. hdmi anslutningar, jag köpte en Oppo hdmi switch, billig, snygg, funktionell :-)

EDIT:
Är det någon som kan eller har testat hur bd60/80 är på dvd uppspelning samt hur de sköter lagerbyten på skivorna??

Jag har inga problem alls med lagerbyten. Varken på BD eller DVD. Jag har ännu inte märkt ett lagerbyte.

Däremot är den långsam jämfört med en DVD spelare. Det första jag gör när jag skall se på film är att öppna luckan och sätta i en skiva, men det tar lång tid. Blir lite irriterad på det. Den kunde ju mata ut släden på en gång, tycker jag.

Köpte clicktronic cablar (High Performace by Kjell &Co...). Har testat en film men det var mindre skiljnad mellan PCM och 5+1 kabel än mellan TVIX och BD (via PCM). Har inte testat allt än, kan vara att det finns mer att göra i spelaren och i förstärkaren. Ex så måste man ställa in högtalartyper i spelaren om man kör 5+1 kabel in i förstärkaren, har jag för mig.

Tyvärr så pajade min Kingpin duk så nu ligger Batman The dark knight och väntar.

Kollade på Oppo switchen. Kanske, fast då måste jag köra component till projektorn (Z3:a). Helst vill jag behålla det digitalt hela vägen och då letar jag efter en 2in +2ut.

#64

Postad 27 maj 2009 - 08:19

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0
Vad motiverar ett köp av BD80 istället för BD60?

#65

Postad 27 maj 2009 - 09:40

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Vägde över och köpte en BD60 för 3055kr inkl frakt från Dustin istället för LG BD370 för 1895kr. Vad jag förstått så är både bild och funktioner bättre och stabilare i BD60 (förutom att LG'n är snabbare) så det får vara värt dryga 1000 lappen extra :D

#66

Postad 27 maj 2009 - 14:34

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0

Vad motiverar ett köp av BD80 istället för BD60?

Vad jag hört så ska BD80 ha lite bättre kretsar för ljudet, men jag är inte 100% säker.

Köpte själv en BD80 regionsfri från DVDirect. Fick skicka tillbaka den på en gång då det inte gick att växla region. Visade sig vara fel på chippet, så dom bytte det och nu så funkar allt prima.

Redigerat av Karl-Johan, 27 maj 2009 - 14:34.


#67

Postad 27 maj 2009 - 15:43

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Vad motiverar ett köp av BD80 istället för BD60?

Analog 7.1-utgång är en sak.

#68

Postad 27 maj 2009 - 19:19

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0

Analog 7.1-utgång är en sak.


Nu sitter jag dock bara på 5.1 system och en uppgradering till 7.1 ligger nog lite längre bort i tiden. Sedan så tror jag inte att jag kommer ha någon användning för 7.1 analogt. Tanken är att använda hdmi in i stärkaren som jag sedan har inkopplad vidare upp till tv'n. Det lutar nog åt en BD60 ändå känner jag, blir nog ett köp på fredag. Lika bra att slå till på en gång när man har ångan uppe. haha

#69

Postad 28 maj 2009 - 13:54

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Nu har jag haft min Panna BD60 i ett dygn. Det är dock ett par saker jag irriterar mig på.

Det är dåliga lagerbyten på den. Har iofs bara provat ett par musik-dvder men där märktes det rejält.
Det går inte att använda sifferknapparna när man ska spela musik. Vill jag lyssna på låt nr 5 på skivan måste jag använda pilknapparna. Vad ska man då med sifferknapparna till? Slå in koder med?
Vill jag lyssna på musik samtidigt som jag ser på tv så byter spelaren tillbaks till spelarkanalen så fort jag byter låt och jag måste byta tillbaks på tv-fjärren igen.
Edit: Att den bytte kanal vid musiklyssning berodde på att jag hade aktiverat Viera Link. Nu har jag avaktiverat det och då funkar det.

Inga jättestora grejor men ganska dåligt iaf.

Jag trodde ju att en riktig spelare skulle vara bättre än xbox 360 när det gäller handhavande och interface. Det enda som är bättre när det gäller den biten är att det finns mer inställningar för bild och ljud.

Edit: Har nu även provat mp3 funktionen via usb. Och den är bedrövlig. Det verkar som om maskinen tar en förbaskad tid på sig för vad den än ska göra. Jag har över 650 låtar på mitt usb-minne och det går bara att bläddra en i taget och sakta går det. Det går snabbare att trycka fram låtarna en och en än att hålla in knappen så den bläddrar själv. Även här är 360an klart bättre.

Har varit i kontakt med Panasonic-center för att få svar på en fråga som jag inte riktigt tyckte att manualen täckte. Ville veta om BD60 skickar ut 96kHz genom höger/vänster analogutgångar. Det gör den inte. Enda sättet att få ut det är att koppla optiskt. Det känns ju ganska B iom att då får man ju iaf lov att använda förstärkarens Dac. Dessutom sänder den inte ut 96kHz utan det min förstärkare tar emot är 88,2 kHz när jag spelar musik, men när jag är inne i menyn på BD60 sänder den ut 96kHz. Varför det är så kan man ju fråga sig.

Det låter nog som om jag är väldigt missnöjd med mitt köp, men så är det absolut inte. Den har kanonbild och ljud och det är det viktiga. Men jag hade nog förväntat mig lite mer efter alla bra recensioner jag läst. Men dom flesta bedömer den nog på andra premisser än musikhantering och ljuduppspelning.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 29 maj 2009 - 17:01.


#70

Postad 28 maj 2009 - 22:18

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Nu sitter jag dock bara på 5.1 system och en uppgradering till 7.1 ligger nog lite längre bort i tiden. Sedan så tror jag inte att jag kommer ha någon användning för 7.1 analogt. Tanken är att använda hdmi in i stärkaren som jag sedan har inkopplad vidare upp till tv'n. Det lutar nog åt en BD60 ändå känner jag, blir nog ett köp på fredag. Lika bra att slå till på en gång när man har ångan uppe. haha

Det går fint att köra analog 5.1 likaväl som 7.1, bara att välja. Men nu ska du ju hursomhelst koppla med hdmi så då spelar det ju ingen roll.
En annan skillnad är att bd-80 kan stänga av analoga videokretsarna för att ge ett renare (hörbart??) ljud.
Och det finns en liten led som lyser när man stoppat in ett sd-kort typ :)

Vad jag kan förstå ska du köpa bd-60 som du är inne på.

Köpte förresten en bd-80 idag :blush: RIKTIGT kul med blu-ray, gör sig väldigt fint till projektorn :P

#71

Postad 28 maj 2009 - 22:54

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0

En annan skillnad är att bd-80 kan stänga av analoga videokretsarna för att ge ett renare (hörbart??) ljud.


Min erfarenhet är att det sällan hörs någon skillnad på såna anordningar.

#72

Postad 30 maj 2009 - 08:59

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0
Nu har man anslutit sig till Panasonic klubben. Har inte hunnit med alltför mycket testande än men det är juh ett klart uppsving från DVD. Nästa grej är nog att se till och få den regfri så man har möjlighet att spela upp utgåvor som har fått bra recensioner vad det gäller bild och ljudkvalité. Sen om filmerna blir billigare är juh inte helt fel det heller.

#73

Postad 01 juni 2009 - 13:23

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0

Det går fint att köra analog 5.1 likaväl som 7.1, bara att välja. Men nu ska du ju hursomhelst koppla med hdmi så då spelar det ju ingen roll.
En annan skillnad är att bd-80 kan stänga av analoga videokretsarna för att ge ett renare (hörbart??) ljud.
Och det finns en liten led som lyser när man stoppat in ett sd-kort typ :)

Vad jag kan förstå ska du köpa bd-60 som du är inne på.

Köpte förresten en bd-80 idag :o RIKTIGT kul med blu-ray, gör sig väldigt fint till projektorn ;)

Hm.. är det inte 5.1 analog ut från spelaren? Alla mina BD filmer är 5.1 i alla fall. HDMI måste vara 1.3 för att få HD ljud. Annars kan man ju också köra med PCM/digitalt.

Har du HDMI till både projektor och TV? Hur har du löst växlingsbiten?

#74

Postad 04 juni 2009 - 20:08

Unregistered6b8ff32e
  • Unregistered6b8ff32e
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 0
Firmware 1.7 finns nu att ta ner

#75

Postad 04 juni 2009 - 23:56

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Firmware 1.7 finns nu att ta ner


har du nån länk och info om vad som är nytt?

EDIT:
Har nu äntligen fått hem min BD80, och so far so good :(
MEN
är det någon som vet om det går att stänga av "knappljuden" i VieraCast, alltså det galet irriterande pingandet så fort man trycker på en knapp??

Redigerat av PsychoCheF, 07 juni 2009 - 11:47.


#76

Postad 09 juni 2009 - 22:51

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Hm.. är det inte 5.1 analog ut från spelaren? Alla mina BD filmer är 5.1 i alla fall. HDMI måste vara 1.3 för att få HD ljud. Annars kan man ju också köra med PCM/digitalt.

Har du HDMI till både projektor och TV? Hur har du löst växlingsbiten?

Det är 7.1 analogt, vet inte hur det funkar. Använder 5.1-inställningen.
Jag har hdmi både till proj och tv, använder en CYP CLUX42-S hdmi splitter, 4in/2ut.

Nu har man anslutit sig till Panasonic klubben. Har inte hunnit med alltför mycket testande än men det är juh ett klart uppsving från DVD. Nästa grej är nog att se till och få den regfri så man har möjlighet att spela upp utgåvor som har fått bra recensioner vad det gäller bild och ljudkvalité. Sen om filmerna blir billigare är juh inte helt fel det heller.

Nåt tips på hur man får den regfri?

#77

Postad 09 juni 2009 - 23:22

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Nåt tips på hur man får den regfri?

Antar att du menar på DVD delen?

Då kan man:

1. Lämna in den till ett Panasonic Center och betala en slant
2. Använda fjärrkontrolls-hacket (verkar inte funka med org fjärr), som tydligen ska funka även på BD spelarna http://www.avforums....-available.html

Redigerat av -Palle-, 09 juni 2009 - 23:29.


#78

Postad 10 juni 2009 - 09:58

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0

Antar att du menar på DVD delen?

Då kan man:

1. Lämna in den till ett Panasonic Center och betala en slant
2. Använda fjärrkontrolls-hacket (verkar inte funka med org fjärr), som tydligen ska funka även på BD spelarna http://www.avforums....-available.html

Eller lämna/skicka in den till DVDirect om man vill ha både BD&DVD regionsfri. Se priser på deras sida.

#79

Postad 15 juni 2009 - 12:11

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0
Själv lämnade jag in den på DVDirect och det funkade alldeles utmärkt. Snabbt gick det också, hann inte mer än att lämna in den för att kunna hämta upp den 30min senare. I övrigt är jag gymt nöjd med spelaren som leverar en klockren bild. Njutning varje gång att kolla på film.

Redigerat av Crabban, 15 juni 2009 - 12:14.


#80

Postad 16 juni 2009 - 13:36

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
I väntan på den gäckande Oppon så gick jag och beställde en BD60 så man har något att lira på ett tag i alla fall... Och den lär ju piska min Samsung 1200 rätt rejält! :D

#81

Postad 19 juni 2009 - 09:10

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
Så har man införskaffat en DMP-BD60.. Är relativt nöjd med spelaren.
Den presterar mycket bra med Blu-ray men min PS3 piskar den ganska rejält när det gäller DVD uppspelning.
Skärpan är riktigt bra men brusreduceringen är ju minimal i jämförelse.
Men vilken chock jag fick.. Den är ju seeeeg som attan.. När man är van vid PS3 så känns det värre tror jag.
Men jag fick min förstärkare att visa Dolby True HD/DTS-HD MA i displayen i alla fall.
Av någon konstig anledning känns det bättre.. :unsure:

I direkt jämförelse med PS3:
Fördelar:
+ Lika bra eller bättre Blu-ray bild än PS3
+ Skickar HD-ljudet bitstream eller PCM över HDMI (PS3 endast PCM med HD-ljud, dock bitstream av SD-ljud)
+ Drar mycket mindre ström (ca 1/5 av PS3)
+ Är mycket tystare
+ Tar mindre plats på höjden än PS3 (standard hifi format och passar därför bättre bland resten av utrustningen)
Nackdelar:
- Sämre total DVD bild (bättre skärpa men sämre brusreducering) (uppskalat till 720p i båda fallen)
- Mycket slöare generell hantering. Detta gäller allt från menyer till kapitelbyten osv.
- Lång uppstarts tid
- Slö laddning av diskar, speciellt BD-J och BD-Live
- fulare design än PS3, inte speciellt snygg i jämförelse med andra BD spelare heller.

Kan inte sätta fingret på det men tycker allt det låter lite bättre med bitstreamat från BD60 än PCM från PS3 också.
Men det kan vara en "hörvilla" så jag sätter inte det som ett plus.

Redigerat av samwel, 19 juni 2009 - 09:15.


#82

Postad 20 juni 2009 - 09:58

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Tja på er har en undran hur står sig denna Panasonic DMP-BD80 mot Pioneer LX 71 ??
Kommer troligtvis köpa en spelare nu nästa vecka det riktigt bränner i plöskan *S*
Eller skall man vänta ett tag till tycker utbudet att hyra Blu-ray filmer är katastrofalt kasst här i Västerås just nu .Och köpa en film varje gång man vill se en blir ju rätt dyrt med .
Vad finns det för spelare runt 5000 kr som är bra och inte så sega och spelar upp dvd bra med .

#83

Postad 20 juni 2009 - 20:04

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

  • 1 021 inlägg
  • 0

Tja på er har en undran hur står sig denna Panasonic DMP-BD80 mot Pioneer LX 71 ??


Undrar exakt samma sak. Dessa är mina två kandidater just nu, känns det som. Lite fördel Pana, då det verkar vara lite stabilitetsproblem med LX71, men det kanske bara är enstaka ex iofs... Samtidigt ser Pioneeren rejält mycket läckrare och rejälare ut... inte lätt..

Redigerat av Unregistered93d1242d, 20 juni 2009 - 20:06.


#84

Postad 22 juni 2009 - 19:27

Magnetize
  • Magnetize
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Packade precis upp min BD60.
Hur fan kan man INTE skicka med en HDMI-kabel? Ok att dom kanske suger i kvalitet osv, men ändå?
Ok att min förstärkare inte kommit än så jag kan inte dra nytta av ljudformaten osv blabla yadayada.
Frågan kvarstår:

Hur fan tänkte dom? :)

#85

Postad 22 juni 2009 - 21:36

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Finns inga spelare som kommer med HDMI kabel, ska varje plasma/LCD komma med HDMI kabel också.
Blir en dålig affär för företagen då. :)

#86

Postad 22 juni 2009 - 22:01

Magnetize
  • Magnetize
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Jojo visserligen. Men ändå :D
En standard att alla spelare kommer med kabel istället för tv. :)
Aja kablar beställda iaf ;)

#87

Postad 22 juni 2009 - 22:11

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Packade precis upp min BD60.
Hur fan kan man INTE skicka med en HDMI-kabel? Ok att dom kanske suger i kvalitet osv, men ändå?
Ok att min förstärkare inte kommit än så jag kan inte dra nytta av ljudformaten osv blabla yadayada.
Frågan kvarstår:

Hur fan tänkte dom? :D


Kan faktiskt hålla med att det är lite som att skjuta sig själv i foten av blu-ray tillverkarna att inte skicka med en hdmi kabel, risken finns ju att den okunnige använder nån gammal kompositkabel ( :) ) dom har liggande och blir förbannade för att dom inte får bättre bild än med sin gamla 299 kroners DVD från ICA Maxi, och väljer att behålla den och lämna tillbaka den fina blui-ray spelaren eftersom dom inte upplevde någon förbättring av bilen.

Finns inga spelare som kommer med HDMI kabel, ska varje plasma/LCD komma med HDMI kabel också.
Blir en dålig affär för företagen då. ;)


Sist jag kollade var inte Panasonic jättestora på kabelmarknaden... :)

Nej tacka, vet jag Toshiba och HD DVD, där fick man minsann med en hdmi kablel :)

#88

Postad 22 juni 2009 - 23:13

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
Hur väljer/söker man titelspår att spela upp UTAN att gå in i DVD-menyn?
Går det?
Lite crap att man inte kan spela upp T2- Ultimate Ed. Special Edition extended pga detta.
Går ju inte att knappa in koden med denna spelare (DMP-BD60).
Detta gäller ju alla diskar med gömda spår.

#89

Postad 05 juli 2009 - 20:26

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Vet nån vad Panasonic BD60/80 har för Deep color ?
Pioneer nya stödjer 48 bit Deep Color, hittar ingen info vad Panasonic stödjer.

#90

Postad 06 juli 2009 - 10:36

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Vet nån vad Panasonic BD60/80 har för Deep color ?
Pioneer nya stödjer 48 bit Deep Color, hittar ingen info vad Panasonic stödjer.


Min pio TV rapporterar 1080p, 36bit, ifrån min bd80... men vad ska du med 48bit till?? (eller vad ska man med 36bit till?) mig veterligen finns det ingen film eller video som använder mer än 24bit...

#91

Postad 06 juli 2009 - 12:17

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Ok bara va nyfiken men som du skriver det är helt onödigt.

#92

Postad 11 juli 2009 - 18:09

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
Hittade några fel i senaste hemmabios recension av DMP-BD80..

1. Mildrar 60Hz flyt? Du kan köra NTSC diskar i original 24Hz genom att gå in i "Display" medans filmen spelas.
Dvs. ingen 3:2 pulldown och därav inget extra judder alls. Kan det bli bättre?
Dessutom skickas alla format som dom är ut genom HDMI porten så det är upp till TVn/projektorn att hantera uppspelningen.

2. Sen påstår dom att Blu-ray material i 720p eller 1080i inte kan spelas upp i 24p hastighet, utan skickas som
60Hz.. Vilket är total osanning när det gäller Panasonic iaf. Min DMP-BD60 skickar ut 24p på mina två konserter
som är på 1080i/24p. Såklart är spelaren inställd på 1080p output och 24Hz på. Så allt skalas upp till 1080p men
bildfrekvensen behålls enligt originalinnehållet (såklart?).
Eftersom 720/24p eller 1080i/24p inte finns som standard så hoppas jag verkligen inte dom forcerade blu-ray
spelarna att skicka ut native upplösning på innehållet?!? Då blir det såklart 60Hz med judder som resultat.

#93

Postad 14 juli 2009 - 08:14

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Hej.
Funderar på att införskaffa en BD 60 (alternativt LG 370.

en fråga som jag inte kan hitta svar på är om den klarar av att läsa dvd - r + skivor? står lite kryptiskt på panasonics hemsida, det verkar vara fler fromat som stöds i minus ksivor än plus skivor. anledningen att jag frågar är att jag har plus skivor på alla barnens backupade dvd filmer. Nåns om fått dvd filmer att fungera som är brända med plsuskivor att funka på en bd60?

#94

Postad 16 juli 2009 - 00:40

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Hej.
Funderar på att införskaffa en BD 60 (alternativt LG 370.

en fråga som jag inte kan hitta svar på är om den klarar av att läsa dvd - r + skivor? står lite kryptiskt på panasonics hemsida, det verkar vara fler fromat som stöds i minus ksivor än plus skivor. anledningen att jag frågar är att jag har plus skivor på alla barnens backupade dvd filmer. Nåns om fått dvd filmer att fungera som är brända med plsuskivor att funka på en bd60?


DVD+R funkar fint!

#95

Postad 17 juli 2009 - 19:42

strangedays
  • strangedays
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
DMP-BD80 vann ett stort test i tidningen Audiovision (tysk tidning), bra bild och ljud och en bra prislapp. Relativt snabb också.

Övriga i testet var:
LG BD 370, Panasonic DMP-BD 80, Philips BDP 7300, Pioneer BDP-320, Samsung BD-P 1600, Samsung BD-P 3600, Sony BDP-S 360

Redigerat av strangedays, 17 juli 2009 - 19:47.


#96

Postad 17 juli 2009 - 21:59

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Det blev en BD 60. Grymt nöjd med bilden både på dvd och Blue RAy, har bara hunnit kolla en BD film än, (Cars).
Fick 5 filmer på köpet till den. dvd filmer blev bättre på denna spelaren än min gamla Panasonic DVD. Jag är nöjd efter det lilla jag har hunnit testa.

HD ljud var också kul o få uppleva för första gången, (slängde in PRins Caspian och testade lite.)

#97

Postad 19 juli 2009 - 11:35

Unregistered1121
  • Unregistered1121
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Jag har just köpt en DMP-BD60 och vet inte om jag är särskilt glad åtminstone för tillfället.
Jag köpte den av Media Markt och den var då inte reg-fri. Och eftersom jag har X antal hundra region 1-DVD:er så kan jag inte titta på dem. Därför behöver jag göra min reg-fri - men då gäller inte garantin längre på Media Markt!

Än så länge har jag tittat på en DVD i spelaren; The Matrix.
Jag upplevde bilden som hackig och grynig. Rent av pixellerad - som att man tittat på en JPG-bild och zoomat för mycket. Det blir underkänt...
Min övriga utrustning är en Samsung UE-46B7050 och jag har HDMI-kabel emellan TV:n och spelaren.
Ska det inte bli bättre då?

#98

Postad 19 juli 2009 - 15:07

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
Går väl att göra regionsfri för DVD med en fjärrkontroll så varför skulle garantin upphöra att gälla?

Dock för blu-ray så krävs ingrepp i maskinen.

"som att man tittat på en JPG-bild och zoomat för mycket"

Det är ju in princip vad SD uppskalning går ut på, går ju aldrig att jämföra med äkta HD.

Redigerat av HD-Ready, 19 juli 2009 - 15:09.


#99

Postad 19 juli 2009 - 16:56

Unregistered1121
  • Unregistered1121
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Men då måste man ju ha nån annan slags fjärr för det verkar ju inte som om den vanliga fjärren funkar.
Och det kanske kan vara bra att ha reg-fri BD-spelare med.

"Det är ju in princip vad SD uppskalning går ut på, går ju aldrig att jämföra med äkta HD."

Jo, men det sjuka är att jag tycker att det ser sämre ut på min HDTV än om jag skulle ha tittat på en vanlig TV, utan HD.
Alltså jag jämför med hur jag tyckte det såg ut på min gamla tjock-TV. Då var inte bilden lika pixlig på The Matrix. Och inte ryckte bilden heller.
Som det ser ut så känns det ju som man inte kan njuta av DVD-filmerna längre på BD-spelaren. :P
Bakåtkompatibel my ass om inte spelaren gör jobbet att skala upp bilden utan att det ska bli mer förlust än om man hade en vanlig DVD-spelare...!

#100

Postad 19 juli 2009 - 18:01

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
En gammal tjockteve är klart mer förlåtande mot sämre bildkällor, det går inte att jämföra med att blåsa upp en SD bild i full HD på en ny platt-teve då minsta brist i källmaterialet kommer att synas. Det finns ingen magi som kan trolla fram bättre bild än vad källan tillåter.

Sen så är väl inte denna spelare känd för att skala särsklit bra. Finns säkert bättre modeller och jag skulle tro utan att ha jämfört att din teve skalar bättre själv. Den kostar i alla fall betydligt mer...



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.