Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Oppo BDP-95

385 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 18 april 2011 - 18:17

NIEDERMANN
  • NIEDERMANN
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Någon som fått sin 95a ännu? Vore roligt att höra era meningar!

#52

Postad 19 april 2011 - 21:44

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
DVDBeaver recenserar Oppo BDP-95

http://www.dvdbeaver...ayer_review.htm

#53

Postad 19 april 2011 - 21:59

IngvarH
  • IngvarH
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Någon som fått sin 95a ännu? Vore roligt att höra era meningar!


Fick min för en vecka sedan. Beställde från England, gick på strax under 10000 inkl. frakt. Installationen var smidig. Fungerar OK. Har inte haft möjlighet att testa kvaliteten i form av ljud i någon större utsträckning. Den är snabb med att läsa skivor.
Fjärrkontrollen får dock inte några pluspoäng från mig: stor, klumpig, plastig och spelaren reagerar långsamt på den; verkar riktningskänslig. frågan är om det beror på spelaren eller fjärren? Bakgrundsbelysningen får dock plus.
Bildkvaliteten verkar utmärkt, har dock inte så mycket att jämföra med, men betydligt bättre än den PS3 jag använt innan. Det blir inte minst tydligt vid uppskalning av DVD.
Allt som allt OK än så länge men inget wow. Kommer kanske när jag får möjlighet att testa ljudkvaliteten. Just nu tar jag ljudet via TV:n... men är väldigt intresserad av att spela SACD (t ex) i surround.

#54

Postad 20 april 2011 - 06:06

NIEDERMANN
  • NIEDERMANN
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Fick min för en vecka sedan. Beställde från England, gick på strax under 10000 inkl. frakt. Installationen var smidig. Fungerar OK. Har inte haft möjlighet att testa kvaliteten i form av ljud i någon större utsträckning. Den är snabb med att läsa skivor.
Fjärrkontrollen får dock inte några pluspoäng från mig: stor, klumpig, plastig och spelaren reagerar långsamt på den; verkar riktningskänslig. frågan är om det beror på spelaren eller fjärren? Bakgrundsbelysningen får dock plus.
Bildkvaliteten verkar utmärkt, har dock inte så mycket att jämföra med, men betydligt bättre än den PS3 jag använt innan. Det blir inte minst tydligt vid uppskalning av DVD.
Allt som allt OK än så länge men inget wow. Kommer kanske när jag får möjlighet att testa ljudkvaliteten. Just nu tar jag ljudet via TV:n... men är väldigt intresserad av att spela SACD (t ex) i surround.




Det låter ju trevligt! :)
Väntar på min nu och glädjer mig till att se 3D blu rays med HD ljud,ngt som ps3an inte klarar av samtidigt,men den imponerar ändå. Har Du förresten hört på Pink Floyds Dark side of the Moon SACD med 5.1 surround? Har den liggande klar här tills spelaren kommer. Âr skivsläden stabil,dvs inte skranglig? Det är nämligen det värsta jag vet!

#55

Postad 20 april 2011 - 06:57

IngvarH
  • IngvarH
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Det låter ju trevligt! :)
Väntar på min nu och glädjer mig till att se 3D blu rays med HD ljud,ngt som ps3an inte klarar av samtidigt,men den imponerar ändå. Har Du förresten hört på Pink Floyds Dark side of the Moon SACD med 5.1 surround? Har den liggande klar här tills spelaren kommer. Âr skivsläden stabil,dvs inte skranglig? Det är nämligen det värsta jag vet!


Ja, den känns stabil!
Har också Dark Side liggande. Har ännu inte hört den i 5.1 heller. Ska bli spännande när jag någon gång kommer loss med att skaffa högtalare... :-)
Funderar på vilken förstärkare jag ska ha till Oppon. Eller kan man gå direkt på aktiva högtalare? Poängen med 95:an är ju bl a det fina analoga ljudet, påstås det.

#56

Postad 20 april 2011 - 07:04

voz
  • voz
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0

Fjärrkontrollen får dock inte några pluspoäng från mig: stor, klumpig, plastig och spelaren reagerar långsamt på den; verkar riktningskänslig. frågan är om det beror på spelaren eller fjärren? Bakgrundsbelysningen får dock plus.

Det beror på fjärren. I alla fall på min BDP-93. Jag använder en multifjärr (Harmony One) och med den blev det andra bullar.

#57

Postad 20 april 2011 - 07:12

voz
  • voz
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0

Funderar på vilken förstärkare jag ska ha till Oppon. Eller kan man gå direkt på aktiva högtalare? Poängen med 95:an är ju bl a det fina analoga ljudet, påstås det.

Jag hade skaffat en surroundförstärkare med analoga 5.1-ingångar. Ev. begagnat eftersom många säljer sina fina förstärkare för att de saknar stöd för HD-ljud via HDMI.

#58

Postad 20 april 2011 - 08:47

Unregistered60c6d050
  • Unregistered60c6d050
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Jag har haft min OPPO BDP-95 a i ca 1 vecka nu och mina första intryck är följande:
Jag använder endast analoga utgångarna via min Arcam 250 förstärkare. Jag har ett
analog direkt läge plus Pure Audio läget på Oppon (videokretsarna stängs av) och jag upplever
en bättre separation, tydlighet i både midrange och diskant. Akustisk och klassisk musik har fått
en större "kropp", mina Audiovector K3 Super låter ca 15-20% bättre...
Jag gillade mitt tidigare ljud när jag använde Arcams egna spelare, det var ett skönt mjukt ljud.
Nu känns musiken mer exakt...

I 5.1 kanal känns det också väldigt spännande, jag får samma upplevelse som i stereo. En rolig sak är att jag
testade att spela Flac filer från USB och jämförde med med samma skiva, också Flac, som jag spelade via CD.
Jag upplevde ingen skillnad alls...spännande!

Återkommer igen med fler intryck.

#59

Postad 20 april 2011 - 10:04

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 670 inlägg
  • 0
Går det att öka basen i spelaren eftersom den går ner 10 dB när man kör ljudet analogt i 5.1.

Det är en mycket viktig fråga för mig då min nuvarande Panasonic spelare inte gör det. Jag har ej heller någon vettig möjlighet att göra något i min förstärkare, så jag måste springa fram och tillbaka mellan soffan och subwoofern varja gång jag ska se på blu-ray och öka basen. Inte så roligt!

#60

Postad 24 april 2011 - 21:41

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

  • 721 inlägg
  • 0

Jag hade skaffat en surroundförstärkare med analoga 5.1-ingångar. Ev. begagnat eftersom många säljer sina fina förstärkare för att de saknar stöd för HD-ljud via HDMI.


Alla HDMI versioner från 1.0 stödjer "HD-ljuden" via PCM, dvs man ber BD spelaren tex skicka ljudet som PCM istället för bitstream.

Men då många tror de måste ha en nyare modell (som klarar inbyggd dekodning av HD-ljuden) av reciver, så är det bättre att fynda en äldre HDMI reciver :)

#61

Postad 24 april 2011 - 22:39

voz
  • voz
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0

Men då många tror de måste ha en nyare modell (som klarar inbyggd dekodning av HD-ljuden) av reciver, så är det bättre att fynda en äldre HDMI reciver :)

Jo, men huvudsaken i det här sammanhanget är förstås att den har analoga 5.1-ingångar.

#62

Postad 26 april 2011 - 20:49

Unregistered5b498a2a
  • Unregistered5b498a2a
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Med grädde på moset?

Postad bild
OPPO BDP-95 NuForce Xtreme Edition

Är det ngn som vet vart länken till OPPO BDP-95 NuForce Xtreme Edition tagit vägen????''

#63

Postad 26 april 2011 - 21:00

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Mätte inte nuforce version klart sämre? Eller var det 93an?

#64

Postad 27 april 2011 - 07:52

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Jag blir inte klok på om den EU-version man kan köpa från England har regfri BD eller om den måste chippas för att klara USA diskar? Antar att EU innebär att den är låst till reg 2 istället för 1. Någon som vet/provat?

#65

Postad 27 april 2011 - 08:05

voz
  • voz
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0

Jag blir inte klok på om den EU-version man kan köpa från England har regfri BD eller om den måste chippas för att klara USA diskar? Antar att EU innebär att den är låst till reg 2 istället för 1.

Ja, precis. Utan chip är USA-versionen låst till region A och EU-versionen till region B.

#66

Postad 04 maj 2011 - 14:50

Unregistered93acb259
  • Unregistered93acb259
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Är det ngn som vet vart länken till OPPO BDP-95 NuForce Xtreme Edition tagit vägen????''

Ja, tyvärr...

Från Nuforce's forum:
"We decided to terminate R&D on BDP-95NXE.

In our opinion, BDP-93NE sounded very close to CDP-8, and some of you might prefer it over CDP-8. Keep in mind that Wes Philips, a very well respected reviewer from Stereophile has stated in the review that CDP-8 is one of the best CD player he has ever heard. His review literally implied that this is the best CDP you can buy for reasonable amount of money.
We believe BDP-93NE and CDP-8 can compete with players costing > $5000.

BDP-93NE, like the CDP-8, does everything right. Unlike the CDP-8, it is more "tube like" sounding. So it is a matter of taste.

BDP-93NXE brings out the SOUL of the music, whatever that it is playing. A 300 year old cello will sound just like one, a soulful singer's voice will haunt you, you will cry if you hear a sad song, you feet will tap with the music. In our opinion, this is the best player we have ever heard in our lab.
I personally have not been so moved by music in our demo system until I heard BDP-93NXE yesterday.

We just completed testing BDP-93NXE and volume shipment will begin on May 2."


#67

Postad 05 maj 2011 - 08:25

voz
  • voz
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0

Ja, tyvärr...

Kan du utveckla?

#68

Postad 06 maj 2011 - 18:43

NIEDERMANN
  • NIEDERMANN
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Får min helt DVD/BD regionsfria 95a om några dagar. Glädjer mig! Skall ha den uteslutande som ren filmspelare,då jag streamar musik ifrån Spotify och Wimp via Squeezebox/Hegel HD10. Men självklart kommer jag att ha en digital coax (Nordost Shaman) mellan 95an och Hegeln vid CD-spelande. Blir spännande att se om Sabre DACen slår HD10 på fingrarna,men det tvivlar jag starkt på! Bytte ut min VDH D102 Hybrid MKIII kabel idag mot en Nordost Baldur som går mellan Hegeln och 4311.

#69

Postad 20 maj 2011 - 17:09

NIEDERMANN
  • NIEDERMANN
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Är det några fler än mig som tycker 95an är helt fantastisk? :lol:
Vore roligt att se hur många som har den och era tankar om den!

Redigerat av NIEDERMANN, 24 maj 2011 - 05:26.


#70

Postad 21 maj 2011 - 11:11

Unregistered60c6d050
  • Unregistered60c6d050
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Fantastisk? Det hur kul som helst att lyssna och känna efter...

Läs senaste testet från The Perfect Vision och AV guide: http://bit.ly/lT3JKr

Det utfördes 110518 och är en riktigt bra och utförligt test.

Nej, nu ska jag sätta på en CD och fortsätt lyssna... :lol:

#71

Postad 22 maj 2011 - 18:42

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
The Perfect Vision? Det var länge sedan jag besökte deras hemsida. Ah..minnena när jag köpte deras magasin i Press Stop på götgatan.. ;)

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 22 maj 2011 - 18:43.


#72

Postad 23 maj 2011 - 10:38

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Det vore otroligt spännande att höra den ljudmässiga skillnaden mellan NuForce 93:a och en standard 95:a. Prisskillnaden är 2000 kr till 93:ans fördel. Lite närmare sommaren så blir det en given shoot out.

#73

Postad 24 maj 2011 - 05:36

NIEDERMANN
  • NIEDERMANN
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Är som sagt väldigt nöjd med den. Det är en spelare som är bra på allt. Koka kaffe kan den inte göra,så det får jag göra själv. Det är så extremt frestande att byta ut min Denon 4311(som användes som en ren preamp) mot en dedikerad hemmabioprocessor med kompletta XLR ut-och ingångar.Två preout sub RCA är kravet också. Köra balanserat hela vägen,men i skrivande stund finns det endast Onkyo och Integra som har detta.Har ingen erfarenhet av dessa märken och de är ju inte speciellt snygga att titta på heller(även om inte det är det viktigaste). Hoppas att Parasound Halo kommer ut med en uppdaterad version som stödjer HDMI 1,4 osv. Det hade varit smarrigt det. Tittat på Anthem HD2V,tror jag den heter,men det är en "gammal modell" som inte möter dagens krav på videoprocessering heller.Är det ngn som har några förslag och tips om detta?

Redigerat av NIEDERMANN, 24 maj 2011 - 05:37.


#74

Postad 24 maj 2011 - 17:11

Unregistered93acb259
  • Unregistered93acb259
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Ja, tyvärr...

Från Nuforce's forum:
"We decided to terminate R&D on BDP-95NXE.

In our opinion, BDP-93NE sounded very close to CDP-8, and some of you might prefer it over CDP-8. Keep in mind that Wes Philips, a very well respected reviewer from Stereophile has stated in the review that CDP-8 is one of the best CD player he has ever heard. His review literally implied that this is the best CDP you can buy for reasonable amount of money.
We believe BDP-93NE and CDP-8 can compete with players costing > $5000.

BDP-93NE, like the CDP-8, does everything right. Unlike the CDP-8, it is more "tube like" sounding. So it is a matter of taste.

BDP-93NXE brings out the SOUL of the music, whatever that it is playing. A 300 year old cello will sound just like one, a soulful singer's voice will haunt you, you will cry if you hear a sad song, you feet will tap with the music. In our opinion, this is the best player we have ever heard in our lab.
I personally have not been so moved by music in our demo system until I heard BDP-93NXE yesterday.

We just completed testing BDP-93NXE and volume shipment will begin on May 2."



Kan du utveckla?

Ursäkta sent svar - hårdbevakar inte denna tråden... :)

Det kommer inte att bli en NuForce edition av BDP-95. Det tyckte jag var tråkigt som tror att man kommer att få ett bättre resultat med XLR-utgångar (dvs BDP-95) och gärna hade köpt en ytterligare förbättrad version.

#75

Postad 31 maj 2011 - 18:08

Sir Galahad
  • Sir Galahad
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Jag förstår inte poänget med att köpa ett separat chip,när man kan köpa Oppo BDP-95 EU helt regionsfri på BD/DVD?


Jag har inhandlat min i USA nu, jag sitter faktiskt på flygplatsen i Orlando "as we speak" och hoppas att de är rädda om min väska :) . Anledningen är ju som någon mer skrev att det blir en bra affär om man kan ta med den själv. Har man dock inget ärende till staterna så förstår jag ju att folk beställer från t.ex. Storbritannien..
Jag kom undan med totalt 7 616 SEK nu. Då ingår Benchmark-skivan, Fedex 3-dagars frakt som var dyrare samt Chippet från bluraychip.dk som jag hoppas väntar på mig när jag kommer hem ;)

Hur kunde kom du runt problemet med att fylla i country=Sweden på deras web-site när du beställde med svenskt VISA-kort?

Behövde du verkligen printa, scanna, generera pdf och mejl?!

Får inte svar från supporten. :)
Börjar få ont om tid innan jag flyger till Manhattan..

#76

Postad 01 juni 2011 - 21:27

Sir Galahad
  • Sir Galahad
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Hur kunde kom du runt problemet med att fylla i country=Sweden på deras web-site när du beställde med svenskt VISA-kort?

Behövde du verkligen printa, scanna, generera pdf och mejl?!

Får inte svar från supporten. :D
Börjar få ont om tid innan jag flyger till Manhattan..

Äntligen svarade de sent igår.

För er som vill veta hur man köper en oppo för leverans till adress i USA om man har svenskt betalkort (VISA, mastercard, etc), så fyller man i detta orderformulär och skriver ut det.
http://oppodigital.c...-OrderForm.aspx

Fyller den och räknar ihop totalsumman baserat på produkt + "shipping method".
Billing address är ju den adress som är uppgiven för kortet; om privat alltså din egen hemadress.
Scannar, genererar en pdf på utskriften och skickar denna till [email protected].

Lite jobb men nu är den på väg till manhattan dit jag åker imorgon. :-)

De tog oerhört snabbt betalt och skickar innan 24 svensk tid som är kl 15 i Kalifornien. ;-)

#77

Postad 02 juni 2011 - 06:36

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Då har de nog ändrat sedan jag handlade. När jag beställde (mars 2010) var det bara att göra som vanligt, betalade med svenskt MC och adresserade det till en kontakt i USA.

#78

Postad 09 juni 2011 - 10:01

Sir Galahad
  • Sir Galahad
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Då har de nog ändrat sedan jag handlade. När jag beställde (mars 2010) var det bara att göra som vanligt, betalade med svenskt MC och adresserade det till en kontakt i USA.

Möjligt. Man kunde inte välja Sverige som land för betalkortet under billing address, men alltså möjligt med med detta formulär.

Slutade på $1,067 med Fedex 2-dagar ($68) så med bankavgifter 6,772 kr så jag är helnöjd. :-)

Ska bara fixa chip för regionsfritt från danmark nu..

#79

Postad 09 juni 2011 - 12:25

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Möjligt. Man kunde inte välja Sverige som land för betalkortet under billing address, men alltså möjligt med med detta formulär.

Slutade på $1,067 med Fedex 2-dagar ($68) så med bankavgifter 6,772 kr så jag är helnöjd. :-)

Ska bara fixa chip för regionsfritt från danmark nu..

Hur undviker du tull o Svensk moms? Bara tur eller?

#80

Postad 09 juni 2011 - 14:02

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Hur undviker du tull o Svensk moms? Bara tur eller?

Det är sällan tullen kollar om man har med sig varor för mer än 3000 kr eller vad nu gränsen är idag.

#81

Postad 09 juni 2011 - 14:05

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Det är sällan tullen kollar om man har med sig varor för mer än 3000 kr eller vad nu gränsen är idag.

Sorry, missuppfattade det hela. Du beställde och fick levererat lokalt i USA och tog sen hem den som bagage...

#82

Postad 19 juni 2011 - 14:32

Sir Galahad
  • Sir Galahad
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Sorry, missuppfattade det hela. Du beställde och fick levererat lokalt i USA och tog sen hem den som bagage...

Japp, precis så. Kör just nu Onkyo avr-tx808 som stärkare och ljudet via RCA och trots att jag behöver köpa till typ en bättre stärkare som typ Bladelius Tyr för att dra riktig nytta av det fina analogljudet så hör man att Oppo är riktigt bra ljudmässigt.

Frågan är bara hur bra. :-)
Hur som helst oerhört nöjd med denna spelare för både bild och ljud.

#83

Postad 22 juni 2011 - 23:43

cyanide
  • cyanide
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
Är det någon som provat köra Bild via HDMI och ljud via Multi channel ?

#84

Postad 14 juli 2011 - 18:22

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

  • 433 inlägg
  • 0
Hej!


Lite frågor ang Oppo 95 klarar den flac och mp3.

Funderar starkt på den har nu en avr 255 och en gammal bluray spelare .

Funkar denna bra till avr 255?

MVH Peter

#85

Postad 15 juli 2011 - 09:52

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
FLAC: Ja. Alldeles utmärkt.

MP3: Inte på EU-versionen efter vad jag har förstått, men skall tydligen vara på "G". Enl uppgift en licensfråga.

(Dessutom läser den nu oxå ISO-filer iom gårdagens nya firmaware.) ;)


Diversified Media Support:
Blu-ray Disc - The high definition Blu-ray Disc™ format provides pristine video and
audio quality for your home entertainment.
Blu-ray 3D – Experience high definition in all new dimensions. The BDP-93EU supports
the new Blu-ray 3D specifications (3D display and glasses required).
Streaming Ready – Streaming services may be enabled in a later firmware revision.
BD-Live & BonusVIEW - The BDP-93EU supports BD-Live™ (Profile 2.0) and contains all
necessary hardware - audio/video decoder, Ethernet and wireless networking, and 1GB of
internal storage - for BD-Live. It also supports BonusVIEW (Profile 1.1) enabling "picture-in-picture"
and audio features for viewing director or actor commentary while the main movie is playing.
DVD-Audio - The BDP-93EU plays DVD-Audio and supports both stereo and multi-channel high
resolution audio programs. Users can select whether to play the DVD-Audio or the DVD-Video
portion of the disc.
SACD - The BDP-93EU plays Super Audio CD (SACD) and supports both stereo and multi-channel
high resolution audio programs. Users can select whether to output the DSD (Direct Stream Digital)
signal in its native format or convert it into PCM.
Additional Disc & Media Formats - Additional disc and file formats, such as DVD, audio CD, HDCD,
Kodak Picture CD, AVCHD, MP4, DivX, MKV, FLAC, WAV and other audio/video/picture files on recorded
discs, USB or eSATA drives can be played back on the BDP-93EU.


http://www.oppo-blur...s/BDP-95EU.aspx

Redigerat av 50plus, 15 juli 2011 - 09:54.


#86

Postad 15 juli 2011 - 10:07

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

(Dessutom läser den nu oxå ISO-filer iom gårdagens nya firmaware.) :lol:


Trevligt, så borde jag kunna spela alla mina rippade DVDs som ligger på en vanlig HDD? (Har en docka till den med eSata anslutning) ;)

#87

Postad 15 juli 2011 - 11:06

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

  • 433 inlägg
  • 0
Ok

Låter nice att dom kommer att fixa mp3 med.

#88

Postad 15 juli 2011 - 12:17

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0

Det är sällan tullen kollar om man har med sig varor för mer än 3000 kr eller vad nu gränsen är idag.


Man får bära med sig varor för 4300:- utan tull o moms idag.

#89

Postad 18 juli 2011 - 10:45

Unregistered1425
  • Unregistered1425
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0

(Dessutom läser den nu oxå ISO-filer iom gårdagens nya firmaware.) :)

Någon som provat om det funkar (bra) med formaten DVD-, BD-, resp BD3D-iso?

#90

Postad 18 juli 2011 - 14:55

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
BD-ISO funkar. Det är det enda jag har provat ännu.

#91

Postad 19 juli 2011 - 10:56

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

BD-ISO funkar. Det är det enda jag har provat ännu.


Med Menyer då? eller blir ISO BluRay Light?

#92

Postad 20 juli 2011 - 21:15

Unregistered1425
  • Unregistered1425
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0

Med Menyer då? eller blir ISO BluRay Light?

Fick hem en Oppo 95 i förrgår och kan verfiera att DVD-, BD- och BD3D-iso funkar finfint. För BD3D-iso skickar den ut en helt korrekt 3D-signal - finns ingen mediaspelare/BD-spelare som klara detta idag såvitt jag vet. Även funktionen för region-byte omfattar dessa ISO-filer, testade bl a lite Criterion från Region A utan (större) problem. Lite långsam ibland men det känns okej. Dessutom är det "fin"-menyer och inte någon light-variant ;). BD Live funkade också korrekt på dessa filer för de som vill köra det.

#93

Postad 25 juli 2011 - 15:53

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0
Fråga om inköp av reg fri oppo bdp-95...

Vad föredrar ni, att köpa en lokalt från Sverige, t ex från Hembiobutiken, eller från England, eller t o m från USA (via eBay)...?

Det är 2000kr billigare att köpa från England jämfört med om man köper detsamma från Sverige, transport inkluderat. Dock får man en "trygghetspaket" från t ex Hembiobutiken med inhämtning och byte vid ev fel inom tre första åren, plus 30-dagars öppet köp och fri kundsupport...

Så, min fråga är om de extra 2000kr är värt att betala extra för ev framtida teknisk strul, eller är det smartare att istället köpa Blu Ray filmer för det beloppet?

Vad tycker ni och vad har ni för ev erfarenheter redan? Tacksam för alla svar.

Redigerat av xxxx, 25 juli 2011 - 17:04.


#94

Postad 25 juli 2011 - 18:01

Färne
  • Färne
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Jag har sedan 2009 varit intresserad av att köpa ESS Sabre 32 dac chipet för att köra deras dac-byggsats. Min kamrat köpte och beställde även allt som behövdes för denna dac att fungera med usb och optisk input och för stereo bruk. Var hemma och lyssnade på detta 2009 och då blev jag helt såld på DAC:en han byggt. Dessa delar till byggsatsen landade då runt 6000 kr med frakt och allt. Detta var då stereo och att bygga en 5.1 dac med chipet skulle kosta mig ett antal tusen till.

Så i dagarna inser jag att jag inte längre kan köra på min gamla Sony dvp ns900 dvd spelare till min anläggning. Så får för mig att köpa en CD som främst kan fungera som transport. Då Började ögonen kolla på prisklasser runt 3-4000 kr. Sedan inser jag att det flesta modeller stödjer inte DVD-audio och SACD heller vilket jag har en del skivor av. (Men oppo gör visst det!)


Så läste jag nyss att Oppo hade tagit and detta super dac chip jag tidigare lyssnat på. Och inte nog med det var chipet gjort att det går att lyssna i 7.1. Mest troligen använder de 7.1 med de 8 separata dac-chipen i surround parallellt för att i stereo köra dem seriellt. vilket går att göra enligt byggsatsen jag tidigare kollade på...

hursomhelst så inser jag att denna enhet både har allt och blir billigare än om jag ska fixa allt med cd-transport och bygga extern dac samt få det att funka med surround.

Den enda nackdelen jag funnit med att köpa denna Oppo-spelare (redan beställt idag) är att den inte verkar ha någon input som man kan koppla datorn till för att dra nytta av detta ESS Sabre 32 DAC-chip. För jag vill helst använda Plex och min ipad för att styra min FLAC musiksamling och inte oppos gränsnitt.

Så min fråga är då finns det något DYI metod för att modda en input till den inbyggda DAC:en i oppo-spelaren?

Hur som helst är det en prisvärd spelare med tanke på byggkvalite, vad den kan spela ljud- och bildmässigt. Hade man bara kunnat utnyttja DACen externt också så hade det varit helt perfekt! :)

Ljudet är väl kallt som jag förstått det, dvs återger vad den får in, beroende på resterande steg i anläggningen får man lite olika resultat på ljudet. Kör INO i 7.2 och en epson TW-2000 projektor så detta blir nog en skönt tillägg till det hela hursomhelst! B)

#95

Postad 26 juli 2011 - 18:51

Unregistered1425
  • Unregistered1425
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0

Vad tycker ni och vad har ni för ev erfarenheter redan? Tacksam för alla svar.

Det verkar på många som om det hamnar helt om ekonomi. Har man medlen så rekommenderar jag varmt att du köper maskinen i Sverige för att därmed trygga och förenkla eventuella support-/garantiärenden (i möjligaste mån).

#96

Postad 26 juli 2011 - 19:30

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0
Jag har tre uppföljningsfrågor gällande regfri bdp-95 modellen...

1) den lilla rädslan jag har som får mig att överväga ett 2000kr dyrare köp från Hembiobutiken istället för ett köp från Storbritannien (eller USA via eBay) är eventuellt fläkt relaterat oljud. Jag förstår att änsålänge folk rapporterar att fläkten slår till efter nån timme eller så och då hörs den knappt. Men det är ju alltid en liten risk med rörliga delar att i värsta fall kan det låta för mycket för vissa öron, kanske...? Vad tycker ni, är det nåt att oroa sig för?

2) också undrar jag om 95EU regionsfri varianten är mjukvarumoddat eller hårdvarumoddat...? Jag läser att amerikanska 95 modellen som skickas från USA är hårdvarumoddat och detta anges som tungt säljargument... Vad tycker och vet ni om vilken typ av moddning är att föredra...?

3) Prismässigt verkar regfri 95 från USA hamna på samma prisnivå som regfri 95EU från Storbritannien... Om ni skulle välja mellan de två regfri från USA eller respektive EU, vad skulle ni föredra då...?

Tacksam för all återkoppling.

#97

Postad 27 juli 2011 - 08:53

Unregistered1425
  • Unregistered1425
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0

Jag har tre uppföljningsfrågor gällande regfri bdp-95 modellen...

1. Jag har kört min maskin alldeles nyss i 3 timmar (Arn BD) utan att det hörs något märkvärdigt från den. Det enda störande jag uppfattar är de klickanden som hörs från maskinens ljudreläer när den börjar/slutar spela en sekvens på en skiva.

2. Spelar det egentligen någon roll? Denna inställning används vid 2 tillfällen; Dels för att kunna spela skivan överhuvudtaget och dels för att kunna spela BD Live-material. Då bägge dessa delar fungerar korrekt på en regionsfri Oppo 95EU så borde det inte vara ett problem? OT: Att säga att den är regionsfri är väl inte helt grammatiskt korrekt - man väljer trots allt en region av tre möjliga (A/B/C) - regionsvalbar (fint ord) borde vara mer korrekt :).

3. Detta känns väldigt subjektivt i vad man värderar högt/lågt. För att välja rätt här behöver man antagligen information från folk som haft supportärenden i såväl USA som UK. Det finns ingen som kan garantera att supporten är bättre eller sämre på något enskilt ställe. Den borde naturligtvis vara lika "bra", men man vet ju aldrig förrän man eventuellt råkar ut för problem. Jag hävdar dock fortfarande som i mitt tidigare svar att du köper den i Sverige för att därmed få ett relativt bra konsumentskydd samt slippa tidszoner, dyra(re) telefonsamtal, språkbarriärer, etc såvida inte pengarna är det absolut viktigaste för dig. Om jag bara hade USA och UK att välja på skulle jag ta UK då vi har vissa konsumenträttigheter genom vårt fina EU att luta oss mot ;).

#98

Postad 27 juli 2011 - 13:58

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
+1

#99

Postad 21 augusti 2011 - 20:43

DB9
  • DB9
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
Skall till USA om ett par veckor och är "het" på att köpa med mej en BDP-95. Men när jag börjar fundera över praktiska saker undrar jag lite hur andra gjort. Har inte hittat något om hur stor lådan är som den kommer i. Någon som vet? Det känns ju tryggast att ha den i lådan i väskan, eller har ni som köpt i USA haft smutstvätten som inpackning runt en uppackad spelare?

#100

Postad 22 augusti 2011 - 12:35

Sir Galahad
  • Sir Galahad
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Skall till USA om ett par veckor och är "het" på att köpa med mej en BDP-95. Men när jag börjar fundera över praktiska saker undrar jag lite hur andra gjort. Har inte hittat något om hur stor lådan är som den kommer i. Någon som vet? Det känns ju tryggast att ha den i lådan i väskan, eller har ni som köpt i USA haft smutstvätten som inpackning runt en uppackad spelare?

Du bör absolut köpa och leverera till adress i USA med Fedex. Blir nästan halva priset jämfört med hemma. Du kan söka på tidigare inlägg från mig på denna tråd för hur man beställer med svenskt VISA-kort, eftersom det inte är tydligt på Oppo:s hemsida.

Jag fick den i en papplåda i vilken spelaren var väl omsluten av skyddande svart frigolit (kanten på en frigolitskyddet mäter 44x16, så något längre på bredden när spelaren satt där) med en snygg svart Oppo-väska, så du behöver inte oroa dig för detta om du har en normal resväska. Packade upp ur lådan och stoppade spelaren i sin frigolit rakt ned i väskan, så verkligen smidigt.

Redigerat av Sir Galahad, 22 augusti 2011 - 12:45.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.