Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

NAD M56 är en LG BD390 under skalet

277 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 29 januari 2011 - 14:14

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Att nad blåser kunder? De säljer något som de vet säljs mycket billigare med produkttexter om att de utvecklat produkten med kunskap av ett kvarts sekel i ryggen mm.

De stoppar medvetet en billig oemprodukt i ett annat skal och säljer den väldigt mkt dyrare.

Tillåtet eller ej så är det inte moraliskt snyggt.

Tycker inte att det är särskillt svårt att se det problemet själv.



Dom blåser inte kunder. Man måste ha legat under en sten om man aldrig hört talas om OEM produkter, så är det överallt. Tror du att någon som köper en Rolex kommer in sen och är sur att mekaniken är inte bättre än en klocka för 1/10 av priser? Nej, för han vet att han köpte den för utseendet, statusen och märket. När ska folk förstå att det är samma med hifi?

Så jag ser inga problem mer än att folk är lättlurade och tror att priset säger något om prestandan.

#102

Postad 29 januari 2011 - 14:17

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Du kan ju läsa vad jag skrev i samma inlägg . Jag tycker det är falsk marknadsföring det dom sysslar med ok om dom gick ut med att det är en ombyggd LG i maskinen men när som tar åt sig äran för någe dom inte gjort själva så tycker jag det suger rätt friskt .
Och det är inte första gången detta kommit upp heller och då gällde det ju ett ännu finare märke .
Men du får ju gärna köpa dessa kosmetiskt omgjorda prylar till överpris om du vill men jag väljer då inte att gynna dessa märken .



Nej, varför skulle det vara falsk marknadsföring? Har dom sagt det INTE är en LG spelare inne i chassit?
Jag tror att problemet ligger i att vissa personers tro på priset som en sorts prestandamätare får sig ännu en törn. Det tycker jag är sunt, det är extremt dumt och framförallt dyrt, att tro på det.
Så för min del så spelar inte detta någon roll, jag går inte på så lätta saker som ett högt pris och en flashig reklamslogan. För andra kan det bli ett uppvaknande.

#103

Postad 29 januari 2011 - 15:05

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Nu använder ju inte Rolex några ur från typ Casio i sina klockor . Och som länken här ovanför beskriver vad Nad står för .
Och jo jag vet vad OEM produkter är men oftast vet man om att det sitter en Samsung skärm eller annat för att dom går ut med det .
OEM används oftast av billigare märken men nu visar det ju sig att dom största användarna verkar vara dom som tar mest betalt för sina prylar .
Jag skiter totalt i priset för jag har själv någe dyrare prylar för jag är jävligt nöjd med det jag har .
Men jag tycket det är att blåsa folk vad tror du en Nad är värd begagnad nu ?? Folk har köpt den för nästan 14000 kr och nu damp skiten ner till max en 1000 begagnad .

#104

Postad 29 januari 2011 - 15:17

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

Nad står inte upp för vad dom utger sig för att vara. Det är själ nog för att kraftigt reagera mot detta.
LG spelaren får vara precis hur bra den vill. Super bra! Men då skall inte nadén kosta mer än vad LG´s dito gör.

Begreppet:" Man får vad man betalar för" har blivit kraftigt skadat i och med detta.


Fast nu är de ju inte likadana utanpå.

Lådan till M56 är säkert dyrare att tillverka, liksom den bättre/snyggare fjärrkontrollen. Lägg därtill mycket mindre serier än LG, så kommer priset att bli högre. Hur mycket högre kan man såklart diskutera.

Sen var det trots allt du som valde att köpa spelaren, troligtvis baserat på hur du upplevde bild, ljud, kvalitetskänsla osv. Det borde egentligen inte förändras pga vetskapen om att en billigare spelare är lika bra. Då är det isåfall värre med Harman Kardon, om det nu stämmer att de baserar sina spelare på DMtech.

#105

Postad 29 januari 2011 - 15:21

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Och Harman är ju en rätt stor tillverkare så man börjar ju tro att dom börjar göra det lätt för sig när man använder OEM produkter .
Agave många köper ju ett visst märke och i samma serie för att allt skall passa fint i hopp .

Redigerat av Unregistered9d8a0d93, 29 januari 2011 - 15:22.


#106

Postad 29 januari 2011 - 15:27

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Rexa, Och problemet är? Om man slängt ut 14K på en spelare så antar jag man har testat den och är nöjd med resultatet. Den blir ju inte sämre nu. Om man bara var ute efter prestanda så köper man väl en billigare spelare?
Man bör även inse och lära sig att inte lägga speciellt stor vikt vad en handlare och reklamen påstår, men jag hoppas dom flesta inser det idag.

Redigerat av MKarlsson74, 29 januari 2011 - 15:28.


#107

Postad 29 januari 2011 - 16:05

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Har dolt en del inlägg som inte tillförde något alls.

Lägg ner kommentarerna hur man stavar och dylikt som INTE för tråden framåt för fem öre.
Ser jag otrevligheter emot varandra fortsättningsvis i denna tråd så kommer ALLA som varit inblandade få semester i några dagar för att kunna tänka över sitt beteende.

Håll er till trådtopic och var trevliga i tonen annars så behöver ni inte posta några inlägg i denna tråden eller på forumet alls.

Hoppas min uppmaning var rak och tydlig?

Tack för visad hänsyn.

#108

Postad 29 januari 2011 - 16:13

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Rexa, Och problemet är? Om man slängt ut 14K på en spelare så antar jag man har testat den och är nöjd med resultatet. Den blir ju inte sämre nu. Om man bara var ute efter prestanda så köper man väl en billigare spelare?
Man bör även inse och lära sig att inte lägga speciellt stor vikt vad en handlare och reklamen påstår, men jag hoppas dom flesta inser det idag.

Nej den blir inte sämre men kännslan man har för produkten i fråga får nog sig en törn i alla fall .
Jag skulle då känna mig rätt blåst på konfekten om jag la en 14000 kr på en spelare som man kan å för 2000 kr med annat skal .
Och som många skriver det verkar ju inte vara så stor skillnad på Bluray spelare oavsett fabrikat fast det vet jag inget om eftersom jag inte äger någon själv .
Så den skulle förmodligen vara lika bra om dom gjort den själv med .
Men just Nad som alltid stått för ljudet i första hand sen utseendet men nu så verkar dom ju inte göra så mycket själva längre . Och Nad är ju inte billigare än motsvarande Denon Marantz eller annat märke , men man får inte ett lika snyggt yttre enligt mig , så dom sparar ju en del där med .

#109

Postad 29 januari 2011 - 16:27

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0
Just i fallet NAD finns fler exempel. Mini-stereon C715 är en Teac CR-H227, skivspelarna kommer från Rega till exempel. OK, här finns kanske inte samma hysteriska prisskillnad men prylarna är i stället mer eller mindre identiska.

#110

Postad 29 januari 2011 - 16:43

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Fortsätter att dölja inlägg då det tydligen inte gick fram vad jag menade i mitt inlägg tidigare i tråden.
Det som inte har med trådens topic att göra tas med fördel via PM med berörd motpart istället för i denna tråd.

#111

Postad 29 januari 2011 - 18:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

Och som många skriver det verkar ju inte vara så stor skillnad på Bluray spelare oavsett fabrikat fast det vet jag inget om eftersom jag inte äger någon själv .
Så den skulle förmodligen vara lika bra om dom gjort den själv med .


Även om det kan finnas skillnader mellan spelare, så beror det isåfall på felkonstruktion, t ex hur chroma upsampling hanteras, hur bra skalningen är (om man kör me 720p projektor t ex), hur bra deinterlacingen är (1080i material), osv.

Tar man en spelare som gör det mesta rätt från början (BD390) så är det med stor sannolikhet bättre för en liten tillverkare som NAD att använda den. Rotel gjorde ju tvärtom, och baserade DVD-spelare på dåliga JVC-maskiner. De byggde egen analogdel, uppgraderade trafon osv, men resultatet var inget vidare. Halvdan kvalitet, brusig bild osv. Inte alls i klass med andra produkter från Rotel.

Om jag hade haft NAD-produkter i Classic-serien och ville ha en matchande spelare, så hade jag nog köpt en T577 med vetskapen om att det är en BD390, eftersom det helt enket är en bra spelare, och prisskillnaden är inte så extrem som med M56.

#112

Postad 29 januari 2011 - 19:23

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Nej den blir inte sämre men kännslan man har för produkten i fråga får nog sig en törn i alla fall .
Jag skulle då känna mig rätt blåst på konfekten om jag la en 14000 kr på en spelare som man kan å för 2000 kr med annat skal .
Och som många skriver det verkar ju inte vara så stor skillnad på Bluray spelare oavsett fabrikat fast det vet jag inget om eftersom jag inte äger någon själv .
Så den skulle förmodligen vara lika bra om dom gjort den själv med .
Men just Nad som alltid stått för ljudet i första hand sen utseendet men nu så verkar dom ju inte göra så mycket själva längre . Och Nad är ju inte billigare än motsvarande Denon Marantz eller annat märke , men man får inte ett lika snyggt yttre enligt mig , så dom sparar ju en del där med .



Jo, jag förstår att man kan känns sig besviken. Men jag måste nog ändå hävda att idag, med alla information som finns på nätet, så gör man sig bara en otjänst om man inte är kritisk och fundersam när man lägger sådana pengar.
T ex så satt jag i 2-3 månader och fundera om min Oppo 83 var optimalt val som bluray spelare. Efter letat runt, läst seriösa tester, jämfört etc, så fann jag ingen spelare som gjorde det jag behövde, lika bra till ett lägre pris.

Jag försöker vara försiktig och kritisk vid varje köp nu för tiden, för att slippa lägga ut en massa pengar i onödan.

#113

Postad 29 januari 2011 - 19:46

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Jo, jag förstår att man kan känns sig besviken. Men jag måste nog ändå hävda att idag, med alla information som finns på nätet, så gör man sig bara en otjänst om man inte är kritisk och fundersam när man lägger sådana pengar.
T ex så satt jag i 2-3 månader och fundera om min Oppo 83 var optimalt val som bluray spelare. Efter letat runt, läst seriösa tester, jämfört etc, så fann jag ingen spelare som gjorde det jag behövde, lika bra till ett lägre pris.

Jag försöker vara försiktig och kritisk vid varje köp nu för tiden, för att slippa lägga ut en massa pengar i onödan.

Vad är det Oppo bdp-83 gör som du insåg att andra spelare inte klarade av?
Av ren nyfikenhet :)

Är det SACD och DVD audio?

#114

Postad 29 januari 2011 - 19:54

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Kollade nu vad som stor om Nad M56 jo det är en tung konstruktion hela 5,5 kg mer än LG så det är en 7 kg chassi *S*
Men skit samma tur att man inte hör till dom som köpt denna .
Det är mest den modellen jag retar mig på då det är deras "finare" serie .
Själv är jag rätt sugen på
CAMBRIDGE 650BD som jag vet bygger kring oppo Skulle även kunna tänka mig LG eller panasonic men gillar fan inte plast det stör mig som fan . Synd att inte LG med fler kollar vad folk vill ha i material val och så för en front i Alu kostar inte så mycket mer än plasten .

#115

Postad 30 januari 2011 - 00:38

Ragnwald1
  • Ragnwald1
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Citat från siten ovan:
"To our minds, designing for maximum value almost always means achieving maximum real-world performance as well."
Det understrukna av mig, kanske är en liten friskrivning? :)

#116

Postad 13 februari 2011 - 19:14

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0
Bifogad fil  m56.png   15,65K   2 Antal nerladdningar

http://translate.goo...n...php&act=url

:unsure:

#117

Postad 13 februari 2011 - 19:37

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
hehe :unsure:

#118

Postad 13 februari 2011 - 19:39

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
och nad säger.... tack lg hahahaha :unsure:

#119

Postad 13 februari 2011 - 20:53

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

och nad säger.... tack lg hahahaha :unsure:

Skulle inte tro det och det skulle vart kul om dom testa en LG samtidigt som Nad detta testet .
Förövrigt har man inte fått svar från Hifiklubben heller inte ett ljud från dom .

#120

Postad 13 februari 2011 - 22:15

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
nad m65 vs lg i en större tidning...vilken skulle vinna musikdelen?
skulle dock vara väldigt kul att läsa ett sådant test hehe...

#121

Postad 14 februari 2011 - 11:51

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Var det inte Lexicon som använde Oppo-BDP83 och typ la till en 0'a i priset?

Undrar om BDP-93 nu dyker upp i nya kostymer?

Redigerat av Melmac, 14 februari 2011 - 11:52.


#122

Postad 16 februari 2011 - 02:14

Unregistered34dbed00
  • Unregistered34dbed00
  • Användare

  • 213 inlägg
  • 0

LG 390 är en grym spelare. Hade NAD hittat på något eget istället så tvivlar jag på att det blivit bättre.


Och det är hela sanningen.
All elektronik av den här typen från företag liknande NAD är inköpta från stora företag liknande LG och det till det bättre. Det är lika självklart som att företagen inte utvecklar t.ex. sina egna DAC chip. NAD saknar helt enkelt kompetensen och resurserna för att uvteckla och tillverka så avancerad teknik. LG, Samsung osv säljer massvis av produkter som OEM som andra företag kan märka om och sälja.

Skulle ett företag av NAD model mot förmodan ta fram en helt egen spelare så skulle den antingen vara helkass eller svindyr, förmodligen båda två på samma gång.

Dyrast är inte alltid bäst och framförallt inte inom hifivärlden.

#123

Postad 16 februari 2011 - 11:36

Kendy
  • Kendy
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Nu lägger jag mig i tråden här, det är orimligt att vi konsumenter inte mer tydligt tar avstånd från den konsumtionsnojja som råder och att elektroniktillverkare kan härja fritt med vilka medel som helst utan att konsumenterna ställer högre krav på produkterna. Köper vi NAD tillverkad i Japan så visst men låt den då kosta där efter.

Sen ska det tilläggas att dessa jämförelser mellan LG och NAD genom att endast titta på kretskorten inte är tillräckligt. Det sitter inte samma komponenter i dem, kanske samma avkodare det tittad jag inte efter men det är olika tillverkare av bla kondensatorer motstånd mm och det är i slutändan det som avgör skillnader i dynamik och färgomfång osv. Det är inte exakt samma spelare men det är samma kretslösning, det är skillnad i prestanda!!

#124

Postad 16 februari 2011 - 11:51

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Sen ska det tilläggas att dessa jämförelser mellan LG och NAD genom att endast titta på kretskorten inte är tillräckligt. Det sitter inte samma komponenter i dem, kanske samma avkodare det tittad jag inte efter men det är olika tillverkare av bla kondensatorer motstånd mm och det är i slutändan det som avgör skillnader i dynamik och färgomfång osv. Det är inte exakt samma spelare men det är samma kretslösning, det är skillnad i prestanda!!


Just i det här fallet tror jag inte alls att det är nån skillnad i komponenter. Hifi-klubben som är Nads representant har fått mail från flera om M56 och LG BD390. Så vitt jag vet så har ingen fått nåt svar. Det hade ju varit enkelt för dem att informera om komponentskillnader som är betydelsefulla och på så sätt bemött fundersamma kunder.
Deras tystnad tolkar jag som att NAD inte vill hantera situation på nåt annat sätt än att försöka tiga ihjäl kritikerna.

Redigerat av Enicar, 16 februari 2011 - 11:52.


#125

Postad 16 februari 2011 - 12:03

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Personligen slutade jag kolla på NAD-produkter för flera år sedan... De är helt enkelt oftast alldeles för dyra i förhållande till prestandan!

Har en BD390 förresten, är mkt nöjd med den För 2000 kr finns ingen bättre BD-spelare. Spelar mest MKV, BD och DVD på den. Och lite YouTube...

Har även en Cambridge BD650 för CD, SACD och DVD Audio-skivorna.

#126

Postad 16 februari 2011 - 12:09

Unregistered1978
  • Unregistered1978
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Personligen slutade jag kolla på NAD-produkter för flera år sedan... De är helt enkelt oftast alldeles för dyra i förhållande till prestandan!


Bra grej det här forumet, man får reda på vilka märken man absolut ska undvika!
Jag ska tänka både en och två ggr om jag ska köpa en produkt från NAD, även begagnat.

#127

Postad 16 februari 2011 - 18:04

Kendy
  • Kendy
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Just i det här fallet tror jag inte alls att det är nån skillnad i komponenter. Hifi-klubben som är Nads representant har fått mail från flera om M56 och LG BD390. Så vitt jag vet så har ingen fått nåt svar. Det hade ju varit enkelt för dem att informera om komponentskillnader som är betydelsefulla och på så sätt bemött fundersamma kunder.
Deras tystnad tolkar jag som att NAD inte vill hantera situation på nåt annat sätt än att försöka tiga ihjäl kritikerna.


Nej, det finns skillnader, de har inte samma komponentval(titta bara på elktrolyterna, lättast att se skillnad) dessutom är strömförsörjningen mer avskärmad ifrån de känsliga digitala kretsarna vilket är något som påverkar. Naden som det ser ut mest på bilderna har dyrare komponentlösning men utvecklingen av kretslayouten är exakt samma. Det gör att NAD-spelaren i viss mån bör vara något dyrare. Men som sagt, problemet ligger nog mer i att skillnanden inte motiverar en så stor skillnad i pris.

#128

Postad 16 februari 2011 - 19:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0
Det finns en elektrolyt i spelaren som inte är likadan, den stora i trafon. Det finns även några andra kondingar i trafon som är blå istället för gula, troligtvis för att det ska matcha/se fint ut på produktbilder.

Analogdelen är identisk, även elektrolyterna. Har en närbild på första sidan (bilden på D/A-omvandlaren).

LG har såklart utvecklat denna spelaren både för egen del och för NAD, därav texten LG/NAD på kretskorten (det står även på övriga kort).

#129

Postad 17 februari 2011 - 01:13

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0
Skillnader i färger på komponenter behöver inte innebära att de är tillverkade enligt annan specifikation. För volymprodukter som dessa byts ofta komponentleverantörer under produktens livslängd, orsakerna är väl oftast ekonomiska men det finns även tekniska skäl. Hade man kollat en LG och en NAD där kretskorten tillverkats samma vecka så hade delarna sannolikt varit identiska. Man gör också ofta små justeringar i syfte att göra produkten mer produktionsvänlig eller för att rätta konstruktionsfel vilket kan förklara skillnader, men även här föreställer jag mig att de introduceras ungefär samtidigt i båda fabrikaten.

#130

Postad 21 februari 2011 - 14:09

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Förklarar säkert varför jag aldrig blivit speciellt imponerad av NAD. Då har jag iof aldrig hört någon av deras spelare men jag har hört många av deras förstärkare. Om de fular sig på en produkt kan man ge sig fan på att det finns fler exempel på sånt här "fusk" i deras sortiment. Nä man ska hålla sig borta från märken som NAD, HK osv. Som instegsmärke tycker jag Rotel och Marantz ger klart bättre förtroende (och ljud!).

#131

Postad 21 februari 2011 - 15:00

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Förklarar säkert varför jag aldrig blivit speciellt imponerad av NAD. Då har jag iof aldrig hört någon av deras spelare men jag har hört många av deras förstärkare. Om de fular sig på en produkt kan man ge sig fan på att det finns fler exempel på sånt här "fusk" i deras sortiment. Nä man ska hålla sig borta från märken som NAD, HK osv. Som instegsmärke tycker jag Rotel och Marantz ger klart bättre förtroende (och ljud!).


Enligt min mening är det inget som helst fel på NAD:s förstärkare, tvärtom har produktionen av högkvalitativa och mycket prisvärda förstärkare varit deras signum genom åren. Att olika elektroniktillverkare idag delar produktion med varandra är mer regel än undantag. Hur ska företagen annars kunna bli konkurrenskraftiga med tanke på dagens krävande marknad? Rätta mig om jag har fel men Rotel och Marantz lär säkerligen vara drabbade av samma fenomen i sin produktion.

Redigerat av GyroSE, 21 februari 2011 - 15:16.


#132

Postad 21 februari 2011 - 15:18

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Folk betalar ju ständigt överpris för tex Mercedes utan att knorra, precis som med så mycket annat.
En soffa som tillverkas i Danmark kostar dubbelt så mycket på Mio som på en annan möbelaffär.

Men det jag reagerar på är när man får det att låta som man lagt ner jobb, forskning och kunskap i en produkt utan att ha gjort det. Det känns oärligt.

#133

Postad 21 februari 2011 - 15:31

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Men det jag reagerar på är när man får det att låta som man lagt ner jobb, forskning och kunskap i en produkt utan att ha gjort det. Det känns oärligt.


Vet vi med säkerhet att det är så?

Vill först påpeka att jag har inte läst alla inlägg i tråden så jag har inte den fulla historiken runt detta. Men rent hypotetiskt sett skulle man kunna tänka sig att det är NAD:s ingenjörer som har stått för research & development och att LG sedan har stått för produktionen i sin fabrik. Kan detta vara en möjlighet? NAD är kända för sina skickliga ingenjörer (bl.a. då den legendariske Björn Erik Edvardsen som har varit högst involverad i Master- seriens tillkomst). Har svårt att tänka mig att NAD har släppt denna puck helt till LG.

#134

Postad 21 februari 2011 - 16:15

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Vet vi med säkerhet att det är så?

Vill först påpeka att jag har inte läst alla inlägg i tråden så jag har inte den fulla historiken runt detta. Men rent hypotetiskt sett skulle man kunna tänka sig att det är NAD:s ingenjörer som har stått för research & development och att LG sedan har stått för produktionen i sin fabrik. Kan detta vara en möjlighet? NAD är kända för sina skickliga ingenjörer (bl.a. då den legendariske Björn Erik Edvardsen som har varit högst involverad i Master- seriens tillkomst). Har svårt att tänka mig att NAD har släppt denna puck helt till LG.



Är inte säker, men nog lanserades LG390 innan Nad M56?
Dessutom förstår jag inte varför Nad skulle lägga massa resurser på att utveckla en High End-produkt för att sedan låta Lg kopiera den till budgetpris?

#135

Postad 21 februari 2011 - 16:43

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Enligt min mening är det inget som helst fel på NAD:s förstärkare, tvärtom har produktionen av högkvalitativa och mycket prisvärda förstärkare varit deras signum genom åren. Att olika elektroniktillverkare idag delar produktion med varandra är mer regel än undantag. Hur ska företagen annars kunna bli konkurrenskraftiga med tanke på dagens krävande marknad? Rätta mig om jag har fel men Rotel och Marantz lär säkerligen vara drabbade av samma fenomen i sin produktion.


Att Rotel och Marantz är drabbade av samma fenomen är nog inte omöjligt men eftersom jag alltid tyckt just HK och NAD låtit sämmre alla gånger än t ex Rotel och Marantz så är det intressant när sånna här saker kommer fram. Man har ju ändå undrat ibland varför den dyrare, på pappret överlägsna maskinen från NAD eller HK inte låtit bättre. Speciellt när man kollar på mätningar som visar perfekta kuber, 0.000000001% dist, 2x300W, bra pris osv. Var supernära att köpa både en NAD och HK en gång i tiden just pga deras specifikationer. Av en ren slump lyssnade jag på Rotel som jag aldrig ens hört talas om och blev så j*vla förvånad att den presterade bättre trotts halva effekten på pappret.

Det är bevisligen så j*vla mycket situationer där man inte får veta hela sanningen inom hi-fi världen. När jag köpte min TV är ett bra exempel. Köpte LG 50PK350 för 6999:- i sommras. Modellen några snäpp över som var marknadsförd att vara bättre på "allt" LG 50PK760N kostade närmare 18 lax då men vet du vad..det är exakt samma j*vla panel i båda apparaterna. Det som skiljer är massa True Motion-skit, ramlös design, internet, bluetooth osv. Visst det kan vara bra att ha dessa funktioner men de flesta använder dom inte och man antar som konsument att en TV i samma serie av samma tillverkare som kostar närmare 3ggr mer borde vara iaf lite bättre. Tur att man kollar upp så in i **** innan man köper. Det bästa var också att jag tyckte bilden var totalt kass i butiken oavsett inställning men när jag kom hem så krossade den föräldrarnas nyiköpta Sony LED som kostade många ggr mer. Det är inte lätt för konsumenter nu för tiden.

Edit: Kan tillägga att NADs mätningar säkert stämmer bara att man antar att det gäller för allt ljud som spelas upp. Dock när man läser till finstilta så har den så låg dist över väldigt begrännsade frekvenser, lämnar bara effekten under speciella förhållanden osv. Bara för att knyta lite mer till villseledande information

Redigerat av philipbtz, 21 februari 2011 - 16:54.


#136

Postad 21 februari 2011 - 16:53

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Är inte säker, men nog lanserades LG390 innan Nad M56?
Dessutom förstår jag inte varför Nad skulle lägga massa resurser på att utveckla en High End-produkt för att sedan låta Lg kopiera den till budgetpris?


Känner tyvärr inte till vilken som lanserades först. För min del kvarstår dock möjligheten att NAD:s R&D- avdelning kan ha haft ett finger med i spelet, skulle gärna vilja ha fler bevis och förklaringar innan jag fäller NAD i detta fallet.

Den som känner till NAD:s historia vet att man tidigare nyttjade Gryphons tjänster för att framställa den integrerade förstärkaren NAD S300 i Silver Series. Denna ansågs vara en kopia av Gryphon Tabu och den tillverkades t.o.m. i Gryphons fabrik om jag inte missminner mig helt (rätta mig om jag har fel). Frågan är om man när detta uppenbarades ansåg att High End- tillverkaren Gryphon var den stora fuskaren? Vill med detta belysa att det som hänt inte är något nytt fenomen inom hifi- branschen.

Till själva spelarna; vad jag förstår så är de båda spelarna inte helt identiska interiört. Vad jag kan se så finns det flera olikheter under skalet, vet dock inte om de är så pass stora att de motiverar den stora prisskillnaden. Exteriören behöver vi knappt nämna eftersom NAD M56 har ett mycket mer exklusivt yttre vilket absolut gör apparaten dyrare.

Frågan är vad internationell hifi- press säger om detta avslöjande? Någon som har sett eller hört några reaktioner ifrån t.ex. Storbritannien eller USA?

#137

Postad 21 februari 2011 - 18:01

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Till själva spelarna; vad jag förstår så är de båda spelarna inte helt identiska interiört. Vad jag kan se så finns det flera olikheter under skalet, vet dock inte om de är så pass stora att de motiverar den stora prisskillnaden.

Har någon påvisat faktiska skillnader i komponentegenskaper då? Jag menar alltså komponenter med andra specifikationer, inte komponenter från andra tillverkare men med likvärdiga specifikationer. Jag förutsätter att en volymtillverkare som LG har ett antal leverantörer som anses godkända för att leverera standardkomponenter och gör löpande nya upphandlingar av dessa.

#138

Postad 21 februari 2011 - 20:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0
Det finns inga konstruktionsmässiga skillnader som sagt.

Att man byter färg på någon konding i trafon betyder inte att det blir en annan spelare. Övriga komponenter är som sagt identiska, inkl hela analogdelen och D/A-omvandlare osv.

AKM4359 är ett hyfsat bra D/A-chip, som även sitter på Creatives billigaste ljudkort för 500kr (det kortet är dock skit av andra anledningar).
http://www.akm.com/p...ac.asp?p=AK4359

Om man nu ändå tycker att en konding med annan färg är en stor skillnad, så får man inte glömma bort att T577 och M56 har exakt likadana kretskort inkl alla komponenter. Vill man ha en BD390 med blå kondingar i trafon så kan man med andra ord skippa M56 och köpa en T577 för 3800kr.

Bild på den äldre/billigare T587 (LG BD300):
Bifogad fil  nad_t587.jpg   119,26K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 21 februari 2011 - 20:35.


#139

Postad 22 februari 2011 - 07:42

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0
Är det någon härinne som har testat vad de båda spelarna är kapabla till både vad det gäller ljud och bild? Skulle vara intressant att se hur pass lika/olika de är.....

#140

Postad 03 mars 2011 - 02:54

NADpowered
  • NADpowered
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Finns inget som visar att det är samma grejer. Visst, OEM är det säkerligen i någon form (som alla företag kör med mer eller mindre) men exakt samma grejer... aldrig. Överbevisa mig med fakta och inte bilder som inget visar.

#141

Postad 03 mars 2011 - 07:19

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Finns inget som visar att det är samma grejer. Visst, OEM är det säkerligen i någon form (som alla företag kör med mer eller mindre) men exakt samma grejer... aldrig. Överbevisa mig med fakta och inte bilder som inget visar.


Håller med, upp med bevisen på bordet!

#142

Postad 03 mars 2011 - 07:56

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Finns inget som visar att det är samma grejer. Visst, OEM är det säkerligen i någon form (som alla företag kör med mer eller mindre) men exakt samma grejer... aldrig. Överbevisa mig med fakta och inte bilder som inget visar.


Håller med, upp med bevisen på bordet!


Det här låter mer som förnekelse än konstruktivt ifrågasättande. Läs tråden och dra era egna slutsatser. Vad är skillnaden enligt er mer än färg på komponenterna? Eftersom det inte är hårdvara så måste ni syfta på något annat, och isf, vad är det?

Tycker att Ageves observation är riktigt intressant även om jag inte är förvånad då det sker mycket OEM-tillverkning i hemelektronikbranschen. Extra kul med NADs marknadsförning och det är kanske därför ni reagerar eftersom ni kanske fallit offer för den och känner er lurade...

#143

Postad 03 mars 2011 - 08:10

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

Finns inget som visar att det är samma grejer. Visst, OEM är det säkerligen i någon form (som alla företag kör med mer eller mindre) men exakt samma grejer... aldrig. Överbevisa mig med fakta och inte bilder som inget visar.


Det borde vara uppenbart för alla teknikintresserade att det handlar om rebadging. När inte ens texten NAD/LG på alla kretskort övertygar, så kan jag nog tyvärr inte hjälpa dig. Det står ju t om på Hifikubbens hemsida att M56 och T577 är samma spelare i olika chassin. Eller påstår du att det skiljer något även mellan dessa spelare?

T577 kostar 3800kr. Det är inte orimligt om man ser till kostnader för att bygga ett nytt chassi osv.

Ibland tycker man att de som köper hifi borde sätta sig in lite mer i tekniken bakom. Det finns massor med dyra spelare som är konstruerade från grunden, utan att ta den enkla vägen som NAD, Lexicon mfl gör. Därmed inte sagt att det ena behöver vara bättre/sämre än det andra.

Att en spelare i prisklassen som BD390 ligger i har en "riktig" D/A-omvandlare (från AKM) är ganska ovanligt. De flesta anväder en inbyggd D/A i mediachippet/dekoderchippet, som har sämre teknisk prestanda.

Men för att stilla din nyfikenhet, varför skickar du inte ett mail till NAD och frågar vad som skiljer deras spelare från BD390, bortsett från chassit?

Utgångar NAD M56:
Bifogad fil  bd390bak.jpg   26,09K   0 Antal nerladdningar

Utgångar LG BD390:
Bifogad fil  m56bak.jpg   18,13K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 03 mars 2011 - 08:15.


#144

Postad 03 mars 2011 - 08:47

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0
OEM är bra för oss kunder. Om alla tillverkare skulle utveckla sina egna saker så skulle man inte kunna köpa en BD spelare för under 10000:- Med tanke på alla nya format som tex 3D, HDMI 1.4 mm så skulle utvecklingskostnaden skjuta i höjden.
DENON och MARANTZ hade ju samma dvd för något år sedan (troligtvis är det likadant nu). De ingår ju iofs i samma konsern D/M Holding.
Franska Advance Acostic och svenska XTZ har garanterat handlat elekronik från samma tillverkare i Asien och sedan satt sin klisterlapp på framsidan.
Jag tycker däremot att det fel när samma maskin skiljer sig så pass mycket i pris som NAD/LG.

Titta på bilindustrin. Samma bil olika märken.

Tyvärr så är HIFI-världen full av mystik. Så länge kunderna går på det så finns det stora pengar att tjäna för tillverkarna.
Jag såg en svindyr cd-spelare i någon hifiblaska för några år sedan. Några enkla kretskort och en billig cd/dvd rom-läsare som man kan köpa på komplett för ca: 200:-. Detta var förpackat i en stor tung låda av aluminum med en enorm prislapp. Jag tror till och med att recencenten tyckte den var prisvärd.

#145

Postad 03 mars 2011 - 08:59

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

OEM är bra för oss kunder. Om alla tillverkare skulle utveckla sina egna saker så skulle man inte kunna köpa en BD spelare för under 10000:- Med tanke på alla nya format som tex 3D, HDMI 1.4 mm så skulle utvecklingskostnaden skjuta i höjden.
DENON och MARANTZ hade ju samma dvd för något år sedan (troligtvis är det likadant nu). De ingår ju iofs i samma konsern D/M Holding.
Franska Advance Acostic och svenska XTZ har garanterat handlat elekronik från samma tillverkare i Asien och sedan satt sin klisterlapp på framsidan.
Jag tycker däremot att det fel när samma maskin skiljer sig så pass mycket i pris som NAD/LG.

Titta på bilindustrin. Samma bil olika märken.

Tyvärr så är HIFI-världen full av mystik. Så länge kunderna går på det så finns det stora pengar att tjäna för tillverkarna.
Jag såg en svindyr cd-spelare i någon hifiblaska för några år sedan. Några enkla kretskort och en billig cd/dvd rom-läsare som man kan köpa på komplett för ca: 200:-. Detta var förpackat i en stor tung låda av aluminum med en enorm prislapp. Jag tror till och med att recencenten tyckte den var prisvärd.


marantz och denon är i många fall samma (grund) maskiner...men det som skiljer sig är att marantz använder sig av hdam kretsar och det finns inte på denon maskinerna.
al processing är väl även det något som bara finns i denon recivrarna?

så det finns skillnader mellan marantz/denon.
sen gör ju både denon/marantz tunga (välfyllda) bd maskiner...bättre vet jag ej om de är men de är påkostade byggnationsmässigt till skillnad ifrån lexicon-nad mfl.
så där betalar man ju återminstånde för viss matrial innuti och inte bara för skalet.

#146

Postad 03 mars 2011 - 09:02

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Tyvärr så är HIFI-världen full av mystik. Så länge kunderna går på det så finns det stora pengar att tjäna för tillverkarna.


Kablar är ett utmärkt exempel på det.. :P

#147

Postad 03 mars 2011 - 09:08

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Kablar är ett utmärkt exempel på det.. :P


dyra kablar är återminstånde snygga och kommer ofta i snygga ädel trä boxar som man kan ha godis i när man sitter o har världens feelgood känsla :P

skall jag nämna att jag själv har nordost red dawn ;)

#148

Postad 03 mars 2011 - 09:23

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Det här låter mer som förnekelse än konstruktivt ifrågasättande. Läs tråden och dra era egna slutsatser. Vad är skillnaden enligt er mer än färg på komponenterna? Eftersom det inte är hårdvara så måste ni syfta på något annat, och isf, vad är det?

Tycker att Ageves observation är riktigt intressant även om jag inte är förvånad då det sker mycket OEM-tillverkning i hemelektronikbranschen. Extra kul med NADs marknadsförning och det är kanske därför ni reagerar eftersom ni kanske fallit offer för den och känner er lurade...


Vet inte om man kan kategorisera detta som förnekelse. Ifrågasättandet är berättigat från båda sidor anser jag, utan det så skulle inte diskussionen komma framåt. Kritiskt tänkande är något som vi alla borde ägna mer tid åt i dagens samhälle.

För egen del har jag inte fallit för någon marknadsföring eftersom jag inte nämnvärt har sneglat åt Masters- serien. Har endast fått möjlighet att lyssna till NAD M2 och M3 i två olika system, anser båda dessa vara mycket kompetenta förstärkare i resp prisklass.

Det jag önskar få ut av detta är att någon faktiskt påvisar skillnader/likheter så att vi kan göra ett avslut. Återigen ställer jag frågan; har det skrivits/debatterats runt detta i hifi- pressen världen runt? Finns det några direkta A/B- jämförelser mellan dessa båda spelare? (tänker då inte bara på bilder av resp innanmäte i båda maskinerna)

#149

Postad 03 mars 2011 - 09:37

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0
Tur att man varken befattar sig med LG eller NAD... :P

#150

Postad 03 mars 2011 - 09:43

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Tur att man varken befattar sig med LG eller NAD... :P


Tycker inte att man skall döma ut något av dessa märken.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.