Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dämpfötter från Sonic Design

150 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 19 november 2012 - 20:44

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag hade iofs Sound Care Superspikes till mina Sonus Faber Cremona M bland annat men iom att dom också lutade bakåt så tog jag och skruvade dom i botten där bak och inte ända ner där fram. Då fick jag ändå dom så pass att dom lutade "ungefär" som det var tänkt enligt Sonus själva. Kanske inte jättesnyggt på ett par Cremona M men ljudet blev mjukare i diskanten och inte lika ljust diskant ljud :) Det enda man behöver veta är om man skall ha M4, M6 eller M8. Dom är dessutom gjorda för all parkett, trägolv, plast golv, stengolv och liknande. Jag brukar också lägga en IKEA badrums matta under varje högtalare. Jag inbillar mig att det låter bättre. Kanske har jag fel men man vet aldrig.... :D




Mmm var ju snyggare än sd-kuddar helt klart och hade ju varit smidigt att montera i gängorna på högtalarnas fötter! Men på bilden ser det ut som om det är metall som är materialet? bara gummi runt om, dämpar de något eller leder ner det i golvet bara som vanliga spikes? De heter ju spikes iofs, så det kanske fungerar som spikes?Fungerar de som spikes så har jag ju redan det......

Sd-kuddar tycker jag rensar upp en hel del faktiskt.


Edit: Står ju såhär på deras hemsida

"The Soundcare® SuperSpike is an all new design, an all in one spike foot. This unique construction eliminates the most common problem experienced when using a conventional spike: damaged surfaces. The construction is based on a high quality spike fitted with a custom designed base plate, all integrated in a plastic housing. This allows the user to move the equippment without making scratches and scars to the surface."


Verkar mest vara till för att skydda golvet?

Redigerat av genstruktur, 19 november 2012 - 20:54.


#102

Postad 19 november 2012 - 21:24

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Du har en genom-skärning på den i länken jag skickade. Den är gängad längst upp där man skruvar i den. Sen under det går det en spik som vilar på metall som i sin tur står på en platta, en fot helt klädd av hårt gummi som man ska ställa direkt mot golvet. Foten är rörlig lite så det går att vicka den fram och tillbaka med spiken i mitten av denna men man repar absolut inga golv då själva spiken är gömd inuti foten av gummi. Sen följer det med kuddar att fästa under foten som är helt plan. Detta är en mycket bra lösning och passar alla högtalare som är gängade under :) Har aldrig haft några som helst problem med dessa men se till att du i så fall köper två paket för det är 4 st i varje inkl kuddar. Har haft ca: 8st uppsättningar genom åren. 4st brukar ligga på runt 5-600:-.

Edit: Kuddarna klistrar du under fötterna. OBS! Dom är självhäftande så klister behöver du inte :D

Mmm var ju snyggare än sd-kuddar helt klart och hade ju varit smidigt att montera i gängorna på högtalarnas fötter! Men på bilden ser det ut som om det är metall som är materialet? bara gummi runt om, dämpar de något eller leder ner det i golvet bara som vanliga spikes? De heter ju spikes iofs, så det kanske fungerar som spikes?Fungerar de som spikes så har jag ju redan det......

Sd-kuddar tycker jag rensar upp en hel del faktiskt.


Edit: Står ju såhär på deras hemsida

"The Soundcare® SuperSpike is an all new design, an all in one spike foot. This unique construction eliminates the most common problem experienced when using a conventional spike: damaged surfaces. The construction is based on a high quality spike fitted with a custom designed base plate, all integrated in a plastic housing. This allows the user to move the equippment without making scratches and scars to the surface."


Verkar mest vara till för att skydda golvet?


Redigerat av Unregistered2141, 19 november 2012 - 21:27.


#103

Postad 19 november 2012 - 21:31

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Om dom påverkar ljudet. Ja, enligt vad jag kan höra så gör dom det jämfört med orginalspikes men bäst är att testa själv helt enkelt :)

#104

Postad 19 november 2012 - 21:43

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Du har en genom-skärning på den i länken jag skickade. Den är gängad längst upp där man skruvar i den. Sen under det går det en spik som vilar på metall som i sin tur står på en platta, en fot helt klädd av hårt gummi som man ska ställa direkt mot golvet. Foten är rörlig lite så det går att vicka den fram och tillbaka med spiken i mitten av denna men man repar absolut inga golv då själva spiken är gömd inuti foten av gummi. Sen följer det med kuddar att fästa under foten som är helt plan. Detta är en mycket bra lösning och passar alla högtalare som är gängade under :) Har aldrig haft några som helst problem med dessa men se till att du i så fall köper två paket för det är 4 st i varje inkl kuddar. Har haft ca: 8st uppsättningar genom åren. 4st brukar ligga på runt 5-600:-.

Edit: Kuddarna klistrar du under fötterna. OBS! Dom är självhäftande så klister behöver du inte :D


Jo kollade på länken men det såg ut som bottenplattan var gjord av metall, men så är inte fallet menar du? Dämpar ju inte så mycket om det är en metallpinne som leds ner i en metallplatta och sen rätt på golvet menar jag :). Har du ägt några sd-kuddar och jämfört någon gång Perra? Undras hur mycket den där hårda gummit i superspikes dämpar, hmmmm. Tyckte det blev mycket bättre med sd-kuddar här hemma än spikes på de gamla högtalarna och vill gärna köra det igen. Synd att man inte kan få låna hem ett par Soundcare superspikes från en affär och kolla om det matchar sd-kuddarna :ph34r: .

Redigerat av genstruktur, 19 november 2012 - 21:44.


#105

Postad 21 november 2012 - 22:51

Unregisteredd36b726b
  • Unregisteredd36b726b
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
om jag har tid i helgen skulle jag kunna jämnföra mina två kappa subbar, har en med sdfötter o en med super spikes faktiskt. Men en står bak i rummet och en står fram så jag har aldrig lyssnat på dom sida vid sida. Kan bli intressant.

#106

Postad 24 november 2012 - 15:14

Unregisteredd36b726b
  • Unregisteredd36b726b
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 1
Bifogad fil  subbarna.JPG   2,07MB   0 Antal nerladdningar
Nu har jag kopplat in andra subben bakom soffan och jämfört sd fötter mot super spikes. Jag kopplade in likadana strömkablar och likadana Y-splittar på var sin kappa sub, en med sd fötter och en med super spikes och spelade lite skivor.
Volymen började jag med 10 klick på båda men fick höja till 12 klick på subben med sd fötter för att få samma db.
Det jag märkte först var att subben med super spikes vibrerar lite mer när man lägger handen på dom.
Subben med sd kuddar lät lite bättre och lite mer musikaliskt än subben med super pikes.
Däremot var det mer tryck och man kände mer vibrationer i soffan från subben med super spikes.

Min slutsats: Till enbart musik hade jag kört sd kuddar då det blev lite mer musikaliskt men kör man enbart film så fick man mer tryck o högre ljud med super spikes.
Jag märkte oxå att det blev ett jävla tryck med 2 subbar bakom soffan...inte helt fel.
Hoppas detta var till någon hjälp

#107

Postad 24 november 2012 - 15:29

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Nu har jag kopplat in andra subben bakom soffan och jämfört sd fötter mot super spikes. Jag kopplade in likadana strömkablar och likadana Y-splittar på var sin kappa sub, en med sd fötter och en med super spikes och spelade lite skivor.
Volymen började jag med 10 klick på båda men fick höja till 12 klick på subben med sd fötter för att få samma db.
Det jag märkte först var att subben med super spikes vibrerar lite mer när man lägger handen på dom.
Subben med sd kuddar lät lite bättre och lite mer musikaliskt än subben med super pikes.
Däremot var det mer tryck och man kände mer vibrationer i soffan från subben med super spikes.

Min slutsats: Till enbart musik hade jag kört sd kuddar då det blev lite mer musikaliskt men kör man enbart film så fick man mer tryck o högre ljud med super spikes.
Jag märkte oxå att det blev ett jävla tryck med 2 subbar bakom soffan...inte helt fel.
Hoppas detta var till någon hjälp


Tack för din hjälp! Såg inte att du svarat för några dagar sedan, vet inte vad det är. Får inte mail på vissa av trådarna jag prenumererar på :angry: .

Låter lite som jag också upplevde när jag bytte från vanliga spikes på min sub till sd-fötter. Ljudet hade mer tryck med spikes, men satte man sd.kuddar blev ljudet renare och man fick mindre vibrationer. Det resulterade i att jag kunde höja volymen, få mer tryck på så sätt men ett renare ljud totalt. Låter som det är samma med superspikes som med "vanliga" spikes enligt ditt test.

Det här med minskade vibrationer med sd-kuddar är bra om man bor i lägenhet som jag gör också. Kanske man sparar grannarna en del! Blir till att beställa sd-fötter igen. Skall måla dem svarta med tuschpenna denna gången, så jag slipper den bruna fula färgen. Hur tänkte de där undrar man :D ?

Tack för din hjälp, supersjysst!

Redigerat av genstruktur, 24 november 2012 - 15:32.


#108

Postad 01 december 2012 - 12:49

Spazzeofsthlm
  • Spazzeofsthlm
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Ops, jag missade att skriva hur jag till slut gjorde med mina NHT 2.5i för ett par år sen.
Högtalarna står på en ställning som sticker ut åt sidorna (se http://www.choice-hi...y/thumb_25i.jpg). Jag skruvade bort ställningen och satte dämpfötterna rakt under högtalarna. Dom blir lite instabila om man skulle putta på dom men hos mej är dom placerade så att det inte är någon fara.

#109

Postad 04 december 2012 - 20:30

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0
Hem undrar vad man ska köra för dämpfötter under mina SVS pb13ultra, på 89kg st. Jag kanske ska prova dämpmatta som man använder under fläktagrigat. Dom ska ju motverka vibrationer väldigt bra.

#110

Postad 04 december 2012 - 22:17

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Köpte Proson dämpkuddar på Ljudfokus som gör sitt jobb och var inte dyra.
Funderar på att köpa ett par IKEA Lack sidobord. Använda dessa med dämpkuddar (Proson, Sonic D.?) istället för bordsbenen. En bordsskiva under var högtalare.
http://www.ikea.com/...ducts/20011413/
Hela bordsskivan verkar vara byggd av dämpande material - Spånskiva, Träfiberskiva, ABS plast, Akrylfärg
Fyllnadsmaterial: Papper

Bordsskivan bör tåla mina Oberon 100 antingen på nuvarande dämpkuddar eller med Spikarna med ett mynt under.

#111

Postad 04 december 2012 - 22:29

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Hem undrar vad man ska köra för dämpfötter under mina SVS pb13ultra, på 89kg st. Jag kanske ska prova dämpmatta som man använder under fläktagrigat. Dom ska ju motverka vibrationer väldigt bra.


Köpte dessa till mina frontar, borde fungera till din sub med.

http://www.ljudfokus...subwoofer/4305/

Redigerat av genstruktur, 04 december 2012 - 22:29.


#112

Postad 10 december 2012 - 19:49

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Hade ett par dämpfötter kvar från min gamla center. Har ingen högtalare som matchar vikten på fötterna längre så jag slängde in dem under cd-spelaren. Med risk för att bli idiotförklarad(tror inte riktigt på det själv heller) så tycker jag att det låter bättre nu. Iofs rörde jag cd-spelaren när jag satte dit dem och kände på kablarna så det satt på bra samtidigt. Kanske var det som gjorde förbättringen? Eller placebo?:-)

Redigerat av genstruktur, 10 december 2012 - 19:50.


#113

Postad 11 december 2012 - 12:58

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Förhoppningsvis placebo, för har du köpt på dig dyr utrustning och inte kopplar ihop dem ordentligt, så är du en idiot :D
Ser det snyggt ut så ger det ett välbehag som höjer njutningen av film och musik.
Prova om samma välbehag/Placebo också ger effekt om du köper en kort strömsladd för ett antal tusenlappar.

...Då vet du att du är i farozonen B)

#114

Postad 11 december 2012 - 13:07

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Förhoppningsvis placebo, för har du köpt på dig dyr utrustning och inte kopplar ihop dem ordentligt, så är du en idiot :D
Ser det snyggt ut så ger det ett välbehag som höjer njutningen av film och musik.
Prova om samma välbehag/Placebo också ger effekt om du köper en kort strömsladd för ett antal tusenlappar.

...Då vet du att du är i farozonen B)



Ha ha ja det hade ju varit kul att prova. Hade mer än gärna varit med på blindtest av diverse stereo/hifiprylar. Hade varit kul att se vad man kan/inte kan höra skillnad på under kontrollerade former :) .

Som sagt, var ingen investering från min sida utan Sd-fötterna används inte annars om de inte är under cdn så de kan lika gärna vara kvar. Rätt kopplat var det nog innan, jag bara kände så kablarna satt på ordentligt där bak på cd spelaren. De har suttit där sedan jag köpte den men tänkte att när jag ändå är där och grejjar kan jag se så det sitter bra, det gjorde de :D .


Edit: nu när jag har målat de ytterst fula bruna sd-kuddarna med tuschpenna i svart ser det bra ut. Annars inte.... :ph34r: .

Edit: Ha ha jag det hade ju varit gött om man kört med bara en rca inkopplad hela tiden. Lyssnat på monoljud och helt plötsligt fått stereo, vilket lyft! :D

Redigerat av genstruktur, 11 december 2012 - 13:10.


#115

Postad 11 december 2012 - 18:08

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Faktum är att jag lyssnat med en högtalare stum (2-kanals Hembio). Det var en skruvkontakt som antagligen gängat upp sig, av vibrationer, så högtalar-sladden ramlat ur.
Tog iof bara någon timmas lyssning innan jag förstod det :ph34r: Har efter det fått "efter dra" samtliga skruvkontakter i högtalarna, flera gånger.

Till sist fick vi nog och skaffade banankontakter. Dessa, ger ytterligar tre gängor som kan vibrera loss!
Är det meningen att man ska använda en tång, polygrip (...eller något specialverktyg från Svalander för ett antal tusingar) för rätta audiofil-stuket?

Värsta missen hittills var dock att jag var missnöjd med ljudet ur högtalarna och pillade i alla inställningar i HTPCn, tills jag kom på, att jag glömt kvar hörlurarna i hörlurskontakten på förstärkaren :blush: B) :D
Idioti är något som kommer och går, här hemma.

#116

Postad 11 december 2012 - 22:52

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Ha ha ja inte undra på att det lät lite dåligt med hörlurarna i! :D

#117

Postad 22 december 2012 - 20:45

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Så där då har sambon hjälpt mig att lyfta 55kg bjässarna idag och jag har fått på sd-fötterna på Straussen. Nu tänkte jag till och målade dem med svart tuschpenna så det ser lite bättre ut ;-) . Måste ändå säga att orginalspikes är finare. Högtalaren ser lite ståtligare ut med spikesen. Nåja nog om det....

Hur låter det då?

Skillnaden är lika stor som förra gången jag prova på gamla frontarna tycker jag. En mycket renare bas vilket leder till att alla register hörs bättre och det låter större och bättre helt enkelt. Jag noterar dock att volymen upplevs som lite lägre. Min teori är att när inte golvet spelar med och så att säga "ökar på" volymen upplevs ljudet lägre. Kan det var det som vissa uppfattar som sämre ljud? Själv tycket jag bara det är att höja volymen lite och få samma upplevda volym fast med renare ljud. Låter mycket tightare och bättre här hemma nu och förhoppningsvis hörs det mindre hos grannarna också:-) .

Redigerat av genstruktur, 22 december 2012 - 20:52.


#118

Postad 05 januari 2013 - 13:03

wbg
  • wbg
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Det har blivit klart för mig att jag ska ha dämpkuddar, men hur stor är skillnaden mellan sd/proson/noname?

Någon som testat flera olika?

#119

Postad 10 januari 2013 - 15:03

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Det har blivit klart för mig att jag ska ha dämpkuddar, men hur stor är skillnaden mellan sd/proson/noname?

Någon som testat flera olika?


Har bara provat SD-fötter tyvärr. Någon annan kanske?

#120

Postad 14 januari 2013 - 03:13

zacke08
  • zacke08
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Är SD-kuddarna självhäftande? Hittar ingen information om de är det.

#121

Postad 14 januari 2013 - 04:12

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0

Är SD-kuddarna självhäftande? Hittar ingen information om de är det.


Inte dom jag har iaf

#122

Postad 14 januari 2013 - 10:04

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Är SD-kuddarna självhäftande? Hittar ingen information om de är det.

Nej det är de inte. Jag har fixerat mina mha dubbelhäftande mattejp.

#123

Postad 22 januari 2013 - 12:18

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0
Jag monterade gummifötter från Clas Ohlson på mina Dali Zensor 7 högtalare. http://www.clasohlso...cka/Pr212684000
Billiga och dom gjorde nytta. Jag hade hörbara vibrationer i barskåpet förut vid vissa basfrekvenser men dom försvann nu.

#124

Postad 22 januari 2013 - 17:30

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0
Jag har sen en tid SD-kuddar under min Cantonsub. Tycker nog att ljudet blivit lite renare då inte golv och möbler spelar med lika mycket. Jag satte självhäftande tejp under, lite snålt at det inte sitter förklistrat.

#125

Postad 14 februari 2013 - 08:32

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Hur fungerar SD fötter om man puttar på högtalaren/subben? kommer de följa med fint om man har använt självhäftande tejp eller är de kanske väldigt greppvänliga så att de går av istället?

Orginal fötter på min sub är gummi spikes och de kostar 200 kr, tror ni att SD fötter är ett bättre val (saknar orginal fötterna så ett köp måste göras).

Någon som provat ex : http://www.biltema.s...eltassar-86314/ prisskillnaden är enorm så man kan lätt tro att SD fötterna är magiska men visst man ser ju att de är av tjockare typ.

Redigerat av Unregistered30026, 14 februari 2013 - 08:37.


#126

Postad 15 februari 2013 - 17:16

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 1

Hur fungerar SD fötter om man puttar på högtalaren/subben? kommer de följa med fint om man har använt självhäftande tejp eller är de kanske väldigt greppvänliga så att de går av istället?

Orginal fötter på min sub är gummi spikes och de kostar 200 kr, tror ni att SD fötter är ett bättre val (saknar orginal fötterna så ett köp måste göras).

Någon som provat ex : http://www.biltema.s...eltassar-86314/ prisskillnaden är enorm så man kan lätt tro att SD fötterna är magiska men visst man ser ju att de är av tjockare typ.

Varför inte sätta en möbeltass av filt under gummifötterna? Då borde det gå att lätt putta högtalaren utan att gummit biter fast i golvet.

#127

Postad 16 februari 2013 - 09:22

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0
Nu har nog läst hela denna tråd..Jag tror jag kör på Sonic design kuddar behöver 56st...
Hmm fronthögtalarna väger 30kg.. Vilka ska man välja ?? dom för max 28 eller nästa steg..??

Undrar om man får bättre pris när man köper 56st ;)

#128

Postad 23 februari 2013 - 10:20

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Blir funktionen verkligen lika god om man har dubbelhäftande -> SD-kudde ? Det blir ju inte mycket yta från högtalaren till kudden? Kanske inte spelar någon roll?

Redigerat av ekon, 23 februari 2013 - 10:21.


#129

Postad 23 februari 2013 - 10:37

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Jag ritade ut lika stora dubbelheftande bitar så de täcker mer eller mindre hela SD-kudden, dessutom är dubbelhäftande ganska tunt(iallafall det jag har). Sen under SD-Kuddarna satte jag gråa möbeltassar som hade en diameter på par mm större än själva sd-kuddarna. Det blev helt okay.

Jag provade att färga kuddarna svarta men det var inte så lätt. Det gick ju bra att göra det med svart krita men det färgar av sig rätt lätt och tjock parmanent penna blev uppslukad på första kudden så ska man färga allt så får man hitta bättre penna eller stå ut med 30 kr per SD-kudde extra (för svart färg).

Nu blev mina tillräkligt svarta med hjälp av krita och parmanent penna men det blev inte perfekt.

Ljudmässigt märker jag inte någon skillnad jämfört med den gummi matta det låg tidigare på men å andra sidan är jag troligen ingen audiofil. Jag kan se att kuddarna tyngs ner en del så jag tvekar inte på att de minskar vibrationer ner i golvet/grannar.

#130

Postad 23 februari 2013 - 11:51

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Blir funktionen verkligen lika god om man har dubbelhäftande -> SD-kudde ? Det blir ju inte mycket yta från högtalaren till kudden? Kanske inte spelar någon roll?

Hur stor ytan är spelar ingen roll. Det som spelar roll är om man har hårt-mot-hårt (högtalare utan fötter mot golvet) eller något mjuk mellan (SD-fötter).

#131

Postad 23 februari 2013 - 14:00

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0

Jag ritade ut lika stora dubbelheftande bitar så de täcker mer eller mindre hela SD-kudden, dessutom är dubbelhäftande ganska tunt(iallafall det jag har). Sen under SD-Kuddarna satte jag gråa möbeltassar som hade en diameter på par mm större än själva sd-kuddarna. Det blev helt okay.

Jag provade att färga kuddarna svarta men det var inte så lätt. Det gick ju bra att göra det med svart krita men det färgar av sig rätt lätt och tjock parmanent penna blev uppslukad på första kudden så ska man färga allt så får man hitta bättre penna eller stå ut med 30 kr per SD-kudde extra (för svart färg).

Nu blev mina tillräkligt svarta med hjälp av krita och parmanent penna men det blev inte perfekt.

Ljudmässigt märker jag inte någon skillnad jämfört med den gummi matta det låg tidigare på men å andra sidan är jag troligen ingen audiofil. Jag kan se att kuddarna tyngs ner en del så jag tvekar inte på att de minskar vibrationer ner i golvet/grannar.


Proson Dämpföttere är svarta och kommer med klisterlapp monterad och något billigare än SD-fötter.

#132

Postad 23 februari 2013 - 23:14

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0

Proson Dämpföttere är svarta och kommer med klisterlapp monterad och något billigare än SD-fötter.


Jo jag vet men jag frågade fynda om dessa och de sa att det var en helt annan typ av fot, den gick inte att jämföra med SD-fötter. Kan såklart vara så att de tjänar på SD fötterna men prisskillnaden var endast 30 kr eller något.

#133

Postad 05 mars 2014 - 16:43

Unregistered5eafd1cc
  • Unregistered5eafd1cc
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Tjena. de finns ju dämpkuddar till elektronik, hur viktigt är det? till tex förstärkare, bluray spelare.

#134

Postad 05 mars 2014 - 21:19

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Tjena. de finns ju dämpkuddar till elektronik, hur viktigt är det? till tex förstärkare, bluray spelare.

Till icke-mekanisk elektronik (allt annat än skiv/dvd/bd-spelare egentligen): Fullständigt meningslöst. Ren elektronik är inte vibrationskänslig.
Till mekanisk elektronik: Normalt sett inte nödvändigt, förutom möjligen om du har spelaren placerad ovanpå subben och vibrationerna är så kraftiga att spelaren inte kan läsa skivan ordentligt. Men då är det nog lättare att flytta spelaren...

#135

Postad 05 mars 2014 - 22:16

Unregistered5eafd1cc
  • Unregistered5eafd1cc
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
okej tack för ett bra svar

#136

Postad 06 april 2014 - 00:00

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa Sonic Design Standard dämpkuddar till Canton ergo RCL. Vilken storlek ska jag välja? Vet inte exakt vad högtalarna väger. Verkar lite meckigt att de inte sitter fast. Om man vill justera högtalarnas position...

Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 06 april 2014 - 00:00.


#137

Postad 06 april 2014 - 00:08

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa Sonic Design Standard dämpkuddar till Canton ergo RCL. Vilken storlek ska jag välja? Vet inte exakt vad högtalarna väger. Verkar lite meckigt att de inte sitter fast. Om man vill justera högtalarnas position...


Måste väl stå i någon specifikation vad de väger?

Jag satte dubbelhäftande tejp på mina. Tycker det är lättare att flytta högtalarna med sd-fötter än med vassa spikes som riskerar att riva sönder hela golvet.

#138

Postad 10 januari 2015 - 07:56

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 1
Det gjorde banne mig större skillnad än vad jag trodde. Lätt värt 125.-

Redigerat av alexander_e_b, 10 januari 2015 - 07:58.


#139

Postad 01 februari 2015 - 22:41

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 1
Canton ergo rcl väger 30kg st. Mina sd fötter klibbar fast lite av sig själva ändå med den blanka sidan uppåt.
Annars är lite tunn dubbelhäftande tape ett bra förslag. Jag har även klistrat på en ikea filttass under varje dämpkudde.
Det gör att det är väldigt lätt att dra och vrida på även tunga högtalare tex mina svs pb13 U DSP.
Funkar superbra. Lycka till.

#140

Postad 05 januari 2016 - 15:23

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Har haft dessa fötter några år nu och är grymt nöjd. Mina Cerwin-vega spelar inte alls lika brummigt längre och grannarna under klagar inte lika ofta :rolleyes:.

Men jag har bytt från 40kg högtalare till 24kg. Är det någon idé att byta 28-50kg modellen till 12-28kg? Det kan ju inte vara många procent skillnad, eller vad tror ni?



#141

Postad 06 januari 2016 - 14:54

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Det är väl något med vikten och att foten skall belastas på rätt sätt för att fungera optimalt har jag förstått det som. Sen hur stor skillnaden är rent praktiskt vet jag faktiskt inte.



#142

Postad 06 januari 2016 - 17:56

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Jo precis. Jag får se om det blir någon skillnad, har beställt nya fötter nu :)



#143

Postad 07 januari 2016 - 11:18

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Ålrajt! Återkoppla :)



#144

Postad 18 januari 2016 - 10:31

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Ålrajt! Återkoppla :)

 

Otroligt svårt att säga då jag nyss bytt högtalare också.. Men någon hint av mindre brummig bas kanske jag upplevde :)

De nya kuddarna är lite mer komprimerade än de gamla, vilket säkert gör en del för hur basen fortplantar sig till golvet.


Redigerat av dirtpop, 18 januari 2016 - 10:33.


#145

Postad 18 januari 2016 - 10:50

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Otroligt svårt att säga då jag nyss bytt högtalare också.. Men någon hint av mindre brummig bas kanske jag upplevde :)

De nya kuddarna är lite mer komprimerade än de gamla, vilket säkert gör en del för hur basen fortplantar sig till golvet.

 

Kanske inte så stor skillnad då låter det som? :)



#146

Postad 18 januari 2016 - 11:18

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Nej precis. Skillnaden mellan inga till SD-fötter var 1000 gånger större :)



#147

Postad 25 december 2017 - 09:43

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Kan tipsa om bra rabatter genom Ljudfokus, 8 pack för 99kr :)

 

https://www.ljudfoku...ntent=favoriter


Redigerat av mcmike, 25 december 2017 - 09:44.


#148

Postad 27 december 2017 - 16:46

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Jag trodde det var lite hokus pokus, men det blev faktiskt en stor skillnad till basarna. Det "bumliga" försvann och kanske lite gladare grannar med på köpet :) Har beställt till frontarna med!



#149

Postad 28 december 2017 - 10:18

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Grymt snabb leverans av Ljudfokus, ska bli kul att se om man märker skillnad även till frontarna📣

Bifogad fil(er)



#150

Postad 28 december 2017 - 11:46

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Jag trodde det var lite hokus pokus, men det blev faktiskt en stor skillnad till basarna. Det "bumliga" försvann och kanske lite gladare grannar med på köpet :) Har beställt till frontarna med!

Sakta i backarna! Tänk på att upplevelsen av effekten kanske överdrivs en aning när du är medveten om den tänkta funktionen ;)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.