Jag behöver hjälp med att planera ett bygge... jag vet helt enkelt inte vart jag ska börja, jag har en idé och vill veta vad ni tycker
Vi har ett nytt hus, hela övervåningen är helt tom... alltså helt tom.
Det är spånskivor som golv och väggar / (sned)tak är isolerat fram till gles, så det är "bara att sätta upp gips" så är det klart, tyckte husleverantören...
MEN
jag vill ju ha element och el, vilket inte BÖR vara något problem då det är draget vatten upp på övervåningen, men någon röris / elsnubbe måste väl till för att försäkringsbolaget skall vara glada (jag vågar inte röra el eller vatten)
men.... vart börjar man?
vatten till elementen måste ju gå i väggarna, så det drar man ju med fördel innan man sätter upp gips där... men elementet då? det skall ju sättas fast i en vägg, då måste ju gipset upp och målas och sånt?
samma med el, vart börjar jag? jag vill ju ha el lite här och där, lampor och lysknappar är ju trevligt, då måste jag ju ha väggar... skall man regla upp för väggar först och sedan dra rör för elen?
Golv.... vore ju najs att lägga golv före väggarna så att det blir så snyggt som möjligt och mindre spill, mindre tid går förlorad på att såga upp småbitar?
taket kanske man bör gipsa, spackla, måla innan man gör golvet, så slipper man vara försiktig, kanske inte är ett problem om man lägger papp överallt?
min idé är att göra allt i det här ordningen:
regla för badrum (som vi skall göra klart i ett senare skede)
lägg golv överallt
regla för dom andra väggarna
ta dit röris för att få element / eventuellt göra den han kan i det framtida badrummet
ta dit elsnubbe för uttag / lampor och liknande
dra rör för högtalarkabel / hdmi till proj
installera dörrar
gipsa / spackla / måla
se film
Vad tror ni? funkar det här eller är jag helt ute och cyklar?
Vi har ett nytt hus, hela övervåningen är helt tom... alltså helt tom.
Det är spånskivor som golv och väggar / (sned)tak är isolerat fram till gles, så det är "bara att sätta upp gips" så är det klart, tyckte husleverantören...
MEN
jag vill ju ha element och el, vilket inte BÖR vara något problem då det är draget vatten upp på övervåningen, men någon röris / elsnubbe måste väl till för att försäkringsbolaget skall vara glada (jag vågar inte röra el eller vatten)
men.... vart börjar man?
vatten till elementen måste ju gå i väggarna, så det drar man ju med fördel innan man sätter upp gips där... men elementet då? det skall ju sättas fast i en vägg, då måste ju gipset upp och målas och sånt?
samma med el, vart börjar jag? jag vill ju ha el lite här och där, lampor och lysknappar är ju trevligt, då måste jag ju ha väggar... skall man regla upp för väggar först och sedan dra rör för elen?
Golv.... vore ju najs att lägga golv före väggarna så att det blir så snyggt som möjligt och mindre spill, mindre tid går förlorad på att såga upp småbitar?
taket kanske man bör gipsa, spackla, måla innan man gör golvet, så slipper man vara försiktig, kanske inte är ett problem om man lägger papp överallt?
min idé är att göra allt i det här ordningen:
regla för badrum (som vi skall göra klart i ett senare skede)
lägg golv överallt
regla för dom andra väggarna
ta dit röris för att få element / eventuellt göra den han kan i det framtida badrummet
ta dit elsnubbe för uttag / lampor och liknande
dra rör för högtalarkabel / hdmi till proj
installera dörrar
gipsa / spackla / måla
se film
Vad tror ni? funkar det här eller är jag helt ute och cyklar?
Sökningen pågår
Visa alla träffar (sökning på Prisjakt)
6 bilder
1 film

Minhembio - Senaste nyheterna
Prisjakt Pryl - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?