Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

hjälp mig planera ett bygge

5 svar i tråden

Skickat 07 augusti 2012 - 09:21

Jag behöver hjälp med att planera ett bygge... jag vet helt enkelt inte vart jag ska börja, jag har en idé och vill veta vad ni tycker

Vi har ett nytt hus, hela övervåningen är helt tom... alltså helt tom.

Det är spånskivor som golv och väggar / (sned)tak är isolerat fram till gles, så det är "bara att sätta upp gips" så är det klart, tyckte husleverantören...

MEN

jag vill ju ha element och el, vilket inte BÖR vara något problem då det är draget vatten upp på övervåningen, men någon röris / elsnubbe måste väl till för att försäkringsbolaget skall vara glada (jag vågar inte röra el eller vatten)

men.... vart börjar man?

vatten till elementen måste ju gå i väggarna, så det drar man ju med fördel innan man sätter upp gips där... men elementet då? det skall ju sättas fast i en vägg, då måste ju gipset upp och målas och sånt?

samma med el, vart börjar jag? jag vill ju ha el lite här och där, lampor och lysknappar är ju trevligt, då måste jag ju ha väggar... skall man regla upp för väggar först och sedan dra rör för elen?

Golv.... vore ju najs att lägga golv före väggarna så att det blir så snyggt som möjligt och mindre spill, mindre tid går förlorad på att såga upp småbitar?

taket kanske man bör gipsa, spackla, måla innan man gör golvet, så slipper man vara försiktig, kanske inte är ett problem om man lägger papp överallt?

min idé är att göra allt i det här ordningen:

regla för badrum (som vi skall göra klart i ett senare skede)

lägg golv överallt

regla för dom andra väggarna

ta dit röris för att få element / eventuellt göra den han kan i det framtida badrummet

ta dit elsnubbe för uttag / lampor och liknande

dra rör för högtalarkabel / hdmi till proj

installera dörrar

gipsa / spackla / måla

se film

Vad tror ni? funkar det här eller är jag helt ute och cyklar?

Bifogade fil(er)

• Bifogad fil  185.JPG   1,6MB   2 Antal nedladdningar
  • Bifogad fil  186.JPG   1,67MB   1 Antal nedladdningar

Skickat 07 augusti 2012 - 19:57

Givetvis tar du dit ett par elektriker och rörmokare FÖRST och frågar hur dom vill dra sina grejer !?
Allt annat är skitdumt.
Du ber om offert från minst tre elektriker och tre rörmokare. Ta inte nödvändigtvis den billigaste, utan ta den som du får bäst känsla för, om han inte är betydligt dyrare än dom andra givetvis.

När dom är där och tittar på jobbet så kan dom förklara precis i vilken ordning du ska göra det.
Du kan med fördel rita upp på golvet hur väggarna ska stå innan dom kommer.
Kan dom inte se det framför sej bör du välja någon annan. Då har dom inte tillräcklig erfarenhet, eller är inte intresserade av jobbet.
En som sysslar med det på heltid kan se det på ett helt annat sätt än du har tänkt, och även om du till slut kommer fram till att det inte blir bättre är det aldrig fel att se saker på olika sätt innan man bestämmer sej.
Finns inget värre än att vara färdig och tänka "jag skulle gjort så istället"... ;)

Skickat 08 augusti 2012 - 20:05

det du kan göra innan elektriker och röris ska dit är att regla upp mellanväggar och "enkla" dom ( sätta gips på ena sidan.) sen är det dags för el/rör i ditt fall lär det ta ca 1-2 dagar för elektrikern att dra sina rör o sätta dosor och 1 dag för röris om du endast ska ha element där uppe. ? när dom e klara är det bara att gipsa väggar sen tak. måla, lägga golv och sätta lister. sen får elektriker och röris komma på återbesök och montera sina grejjer på dina färdiga väggar och tak.

Skickat 09 augusti 2012 - 07:10

Om inte golvskivorna är limmade så är det i mitt tycke att föredra att lägga radiatorrören i golvet istället. Det är enklare att lägga rören i golvet än i det lilla utrymmet du har mellan ångspärren och gipsskivorna.
Andra alternativ är ju golvvärme eller utanpåliggande (synlig) rördragning till radiatorerna. Men vad som blir enklast och billigast beror ju på vad du har för uppvärmning på nedervåningen.

Skickat 09 augusti 2012 - 13:12

jo, det är ju helt klart en idé att ta dit el och röris innan man börjar, för att se vad dom tycker...

på nedervåningen så har vi element vid fönstren, ingen märkvärdigt...

golvplattorna på övervåningen ser ut att sitta med spik, men jag kan ju inte svära på att det bara är spik, dom kanske är limmade också

jag har tidigare funderat på om man skall lägga rören i golvet, men blir det inte bökigare att leta fel i framtiden, eller om man måste byta ut rören? Tänkte att det i så fall är lättare att ha dom i väggen...

Skickat 10 augusti 2012 - 07:41

Det är i mina ögon mycket osannolikt att man skulle vilja byta ut rören till radiatorerna. Om rören förläggs på ett fackmannamässigt sätt så bör de hålla väldigt länge och en eventuell skada uppkommer troligtvis p.g.a. att man spikar eller skruvar i rören alternativt att de fryser om värmen är avstängd under en längre period under de kallare månaderna. Om man är noga med att märka upp och dokumentera var de ligger så borde inga skruvar punktera rören.

Det ser ut som du har ett 45 mm installationsutrymme mellan ångspärren och gipsen. Det kan vara lite väl trångt om du ska få in rör med bockfixturer. I och för sig så kanske du sätter upp OSB+gips så då har du ju drygt 60 mm för bockfixturen.

Som både Bagarn och Dennis skriver kan det vara vettigt att ta dit en vvs-montör och en elektriker. Dom som inte gör något annat hela dagarna brukar kunna komma med lite idéer och ser ganska snabbt vad som är bäst och billigast att göra.

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • Dagens CD-tips!
    AXL72
    2013-05-22 21:04:04
  • James, Ride, The Charlatans, My Bloody Valentine...
    AXL72
    2013-05-22 20:59:29
  • Indie
    AXL72
    2013-05-22 20:57:26
  • Brittisk indie a´la 90's
    AXL72
    2013-05-22 20:52:10
  • crills
    2013-05-22 20:35:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.