Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Köpråd mobiltelefon *

1092 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Nokia E71 128MB RAM (Mobiltelefoner) 4 8,59 (58) Inga priser
Nokia E75 (Mobiltelefoner) 2 6,22 (8) Inga priser
Sony Ericsson W995 (Mobiltelefoner) 2 7,9 (66) Inga priser
Sony Ericsson Xperia X10 256MB RAM (Mobiltelefoner) 9 8,49 (162) Inga priser
HTC HD2 (Mobiltelefoner) 6 8,42 (49) Inga priser
HTC Desire 512MB RAM (Mobiltelefoner) 9 8,57 (352) Inga priser
Samsung Galaxy S GT-i9000 512MB RAM 8GB (Mobiltelefoner) 7 8,52 (201) Inga priser
Nokia N8 256MB RAM 16GB (Mobiltelefoner) 8 8,16 (124) Inga priser
Nokia C7-00 256MB RAM (Mobiltelefoner) 9 8,59 (16) Inga priser
HTC Desire HD 768MB RAM (Mobiltelefoner) 8 8,6 (128) 499:-
Samsung Galaxy S II GT-i9100 1GB RAM 16GB (Mobiltelefoner) 9 8,99 (411) 679:-
33 relaterade trådar
* Officiell Tråd - Nokia N8 * (9135 inlägg) 4 mån sedan
* Officiell tråd - HTC HD2 * (2913 inlägg) 6 mån sedan
**Officiell tråd - Samsung Galaxy S2 i9100*** (3172 inlägg) 9 år sedan
* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X10 * (9082 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - HTC Desire * (3018 inlägg) 11 år sedan
* Officiell tråd - Samsung Galaxy S * (2004 inlägg) 11 år sedan
Hjälp en amatör att fixa vardagsrummet! (16 inlägg) 11 år sedan
Vilken lur med HDMI? (4 inlägg) 12 år sedan
* Officiell Tråd - Nokia E71 * (1214 inlägg) 12 år sedan
Officiell tråd - Desire HD (665 inlägg) 12 år sedan
Nokia C7-00 (83 inlägg) 12 år sedan
Samsung I9000 Galaxy S eller HTC Desire? (24 inlägg) 12 år sedan
* Officiell Tråd - Nokia E75 * (59 inlägg) 12 år sedan
32GB versionen av Galaxy S2 (4 inlägg) 12 år sedan
Sensation VS Galaxy S2 (19 inlägg) 12 år sedan
Galaxy S2 vs Sensation (7 inlägg) 12 år sedan
Nokia E71 Inställningar (0 inlägg) 12 år sedan
Nokia N8 vs Htc Desire (51 inlägg) 12 år sedan
* Officiell Tråd - Sony Ericsson W715 * (431 inlägg) 13 år sedan
Fodral till HTC DHD (2 inlägg) 13 år sedan
Tillbehör HTC Desire ? (92 inlägg) 13 år sedan
Android i mobilen (0 inlägg) 13 år sedan
HTC Desire - Prata beställningar, abbonemang och annat (2978 inlägg) 13 år sedan
HTC Desire HD eller iPhone4? (158 inlägg) 13 år sedan
Ultimata Androiden? (47 inlägg) 13 år sedan
Väcker begär - Desire HD redan etta på Prisjakts topplista (77 inlägg) 13 år sedan
* Officiell Tråd - Sony Ericsson - W995 * (658 inlägg) 13 år sedan
HTC Desire HD eller Galaxy I9000? (27 inlägg) 13 år sedan
Htc desire, htc legend' eller SE X10? (64 inlägg) 13 år sedan
Smart Keyboard (1 inlägg) 13 år sedan
Sprängs apparaten om jag laddar med fel laddare? (5 inlägg) 13 år sedan
Nokia: E71 eller E90? (4 inlägg) 15 år sedan
ÅÄÖ på Nokia E71 (15 inlägg) 15 år sedan

#751

Postad 07 juli 2010 - 23:43

alexEn
  • alexEn
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Jag är sugen på en ny mobil, men har väldigt svårt att bestämma mig. Är egentligen inte så sugen på att lägga ut en massa pengar, samt vill jag helst att telefonen skall vara liknande storlek som den jag har idag (HTC Thouch Diamond). Kommer surfa en del, lyssna på mp3, använda gps för navigering, maila och givetvis prata telefon (doh!)

Funderade ett tag på antingen X10 mini pro eller HTC wildfire som verkade som bra instegsmodeller i androidvärlden. Dock upptäckte jag att wildfire är både bredare och tjockare än HTC legend samt har lägre upplösning på skärmen vilket gjorde att det då kändes som jag lika gärna kan fundera på Legend istället (eller kan wildfire tänkas fungera bra ändå för surf fast den har lägre upplösning?). Men då började en prisstegring, några hundralappar till så kan jag köpa desire, några till så kan jag köpa galaxy s eller x10.

Så vilket råd kan folk ge mig, vill inte lägga ut för mycket pengar, vill helst ha liknande storlek som nuvarande telefonen (men gärna större skärm då jag som sagt även surfar på telefonen)

Min krav på pengar och storlek gör bra fördel för x10 mini pro men en stor nackdel är jag då går från 2,8 tums skärm till 2,55 tum och får en 5,5mm tjockare telefon.

Legend har fördelen att ha en 3,2 tums skärm men kostar mer och lite större än min nuvarande (10mm högre och 5 mm bredare dock lika tjock). Läst om att folk även upplever sig ha dålig täckning med den vilket inte är bra för mig som rör sig i norrlands inland.

Och som jag sade tidigare så är det ju inte så stor skillnad i pris mellan legend och mer avancerade telefoner men då ökar storleken också...



Om du surfar mycket ska du absolut inte köpa X10 mini pro, välj hellre X10an då.
Nackdelen med SE X10 är att den kör en äldre modell av Android (1.6), sen kostar den mer än vad den är värd enligt mig.

Så mitt råd är att köpa en HTC Legend eller Desire.
Jag har själv en Legend och är extremt nöjd!

HTC Legend har en lite segare processor (något man knappt märker av) än Desire, men Legend'en är mycket snyggare och är väldigt bra byggd (Unibody design).
Av de telefoner du nämnde är Legend eller Desire de rätta valet !
/ah.

Redigerat av alexEn, 07 juli 2010 - 23:44.


#752

Postad 15 juli 2010 - 22:48

Mardröm
  • Mardröm
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Hej alla som super.Eller bör jag skriva barn som inte ska vara lätta rånoffer. Eller de som inte vill ha ganska känslig info med sig, som privata bilder och mail, eller är inlagda på sjukhus...

Här så sitter jag och behöver en ny telefon efter det att min 3g-Ericsson som jag inte minns namnet på gjort mig förbannad en gång för mkt. Och den är bara en i raden, jag har nu en nokia från forntiden, igen.
Jag har behållt telefonen genom åren för att den har en rad plus:

+kostade 199:-
+lätt
+hållbar som få
+enbart GSM, vilket jag ser som en fördel vid en telefon som används vid samtal, överlag har 3g-lurarna nästan alltid problem när det ska växla nät eller mottagningens kvalitet droppar.
+Hygglig att skriva SMS på, inte bäst kanske men slår många nyare tangentbord.
+snabb, sällan eller aldrig upplevt lagg vid hatering
+enkla menyer och basfuktioner som alltid funnits som funkar bra

Jag tror det är en http://www.dustin.se...5010102086.aspx Nokia1100. En av de sista som kändes som en ren mobil utan bärbar minidator?

Idag laggar de billiga lurarna och knarrar. Köpte två st GSM Nokia i prisklassen under 500:- men båda laggade och var sega, de kändes som mcdonalddsleksaker. Sms skrevs med svårighet pga stenhårda platta knappar. Ljudet var däöremot en aning bättre, när de var helt nya men de tappade lättare mottagningen och efter lite omild behandling så lät det...ja..inte bättre än min nu flera år gamla råmisshadlade 1100.
En funktionsmobil behöver inte vara specad som en arbetsmobil men ett fall ur fickan på asfalt eller samtal i lätt regn ska den normalt hålla för, även om man kan ha otur. Det gjorde http://www.gsmarena....kia_2110-24.php -mobilen nokia byggde sin storhet på.

Jag misstänker att vissa kommer att rekommendera "en hållfast mobil".
Och det är nog väl, men, då ska den verkligen vara en bra telefon också, och jag tänker inte bada eller stå ute i rent ösregn och tala, jobba med slipdamm, kasta ut telefonen från balkongen ner på asfalten etc. Eller köpa en gammal hajfena och ha en extraväska till...
Men den ska kunna åka ur fickan utan att allt rasslar sönder.
Knapparna ska vara distinkta.
Den ska absolut inte lagga. Jag misstänker att man har en del OS-lagg-knas även på nya arbetsmobiler.
Lång batteritid och låg vikt utesluter även det 3g förutom de argument jag nämnde.
Den bör även gå att förlora den utan att vara ledsen i månader över att en stor konsumtionsinvestering förlorats.
När min 3510i gick sönder, efter oerhört mkt stryk, var det faktumet att jag sparat många nummer i telefonen och inte på simkortet som var det sorgligaste. Så telefonen bör med automatik spara numren och SMS på sim och där gärna ge enkla valmöjligheter när det gäller detta.

Jag vet att jag hoppas på för mkt men vad skulle ni säga är bästa telefonen för dagen? Man kan ju låta bli funktionerna man som sagt inte önskar i den här typen av mobil. Det är ju också underbart om det finns en telefon som numer har alla fördelarna och fler moderna gadgets som är kanon. Men jag tror inte 3g kan komma på tal då jag aldrig upplevt en lättviktad 3g med bra tal- och standbytid.
Däremot vore ju mini-usb en fördel. Det är ju väldigt användbart och alla har samma standard. Jag är inte emot utvecklingen när den uppfyller mina behov.

Redigerat av Mardröm, 15 juli 2010 - 22:51.


#753

Postad 16 juli 2010 - 14:52

Jickelsen
  • Jickelsen
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Nu har jag inte kollat genom tråden så mycket, men ni har väl inte missat denna?
http://www.swedroid....for-999-kr-tips

Sjukt prisvärt ju. Jag har redan en Spica men är väldigt sugen på att prova denna.

#754

Postad 17 juli 2010 - 16:54

Bumb
  • Bumb
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Ja den verkar ju lite intressant.

Är själv på jakt efter mobil, har vart det ett bra tag nu men vill inte lägga mera än 1700. Valet nu står mellan Nokia 5230, eller LG Optium, den senare finns inte så mkt info om men det är en Android nalle (1.6) som ska uppgraderas till 2.1 tror jag det var.

Någon med erfarenhet från någon av dessa telefoner?

#755

Postad 19 juli 2010 - 13:00

Unregistereded6ea81d
  • Unregistereded6ea81d
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Jag ska ha en mobil likt iphone och de där som har applikationer. Lutar åt en HTC Desire, för den verkar vara bäst på marknaden nu. Eller?
Men stödjer den nätspel för poker?

Ska man köpa en mobil med abbonomang? För vill ha obegränsad surfande. Men hur väljer man bästa möjliga abbonomang? Kanske bäst att gå till the phone house och fixa allt där?

#756

Postad 20 juli 2010 - 05:27

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Har nu en liten fråga.
Är som så att jag lyckades tappa min älskade iphone och är nu i behov av en ny telefon.
Är dags att förnya mitt abbonemang i samma veva.

Nu är min fråga. Såg nämligen att 3gs nu bara finns i 8gb, vilket inte alls känns intressant. Iof är detta enligt hemsidan. Tänkte jag skulle ta mig till en telia butik senare idag och höra om de iaf har en 16gb innan.
Eller ska man vara kylig och invänta iphone 4? Känns iof som att den kommer vara osunt dyr när den väl släpps.

Finns det kanske andra alternativ? Har sneglat lite på Sonys X10 mini/pro. Är det ett vettigt alternativ?
Känns iaf som att storleken där lockar.

Telefonen används som kalender och för spotify. Det är det viktigaste.
Sen är det mer sms än telefoni.

Behöver råd.. :)

#757

Postad 21 juli 2010 - 15:39

A4TechX7
  • A4TechX7
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Dags för mig att köpa en ny snart... Har kollat en del på Nokia E72 (ja vet jag är konstig) och jag tycker den är riktigt snygg och skönaste telefonen jag pillat på fast ingen annan tycker det (som jag känner) :) . Jag tycker den är ganska dyr men finns på t.e.x blocket oöppnad. Sen har jag kollat på Nokia 5530 Xpmusic och för en dag sedan Sony Ericsson W595 + MMC-70 Ruby Black (På Cdon.com) Vilken av dom bör jag ta? Ska använda den till att smsa,ringa,spela spel och lyssna på musik...

Tankar om mobilerna:

W595 : Är ganska snygg i färgen Lava black och betydligt billigare än dom andra... Dessutom ingår en kabel så jag kan koppla den till stereon och det är ett rejält +!

5530 xp music : Inte speciellt mycket med den... Hyfsat os lite bättre musikspelare och roligare spel men inte lika trevligt att skriva sms...

E72 : Den skönaste mobilen jag pillat på och har t.o.m hittat fina teman och sånt till den. Har sett att quake 1 funkar och det är ju bara för awsome! Den är tunn ,snygg men lite dyr (fast finns som sagt på blocket oöppnad) och skönaste tangentbordet jag någonsin prövat!

Får ibland panik ångest för att jag inte vet vilken jag ska ta så hjälp mig!

#758

Postad 21 juli 2010 - 15:45

A4TechX7
  • A4TechX7
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Har nu en liten fråga.
Är som så att jag lyckades tappa min älskade iphone och är nu i behov av en ny telefon.
Är dags att förnya mitt abbonemang i samma veva.

Nu är min fråga. Såg nämligen att 3gs nu bara finns i 8gb, vilket inte alls känns intressant. Iof är detta enligt hemsidan. Tänkte jag skulle ta mig till en telia butik senare idag och höra om de iaf har en 16gb innan.
Eller ska man vara kylig och invänta iphone 4? Känns iof som att den kommer vara osunt dyr när den väl släpps.

Finns det kanske andra alternativ? Har sneglat lite på Sonys X10 mini/pro. Är det ett vettigt alternativ?
Känns iaf som att storleken där lockar.

Telefonen används som kalender och för spotify. Det är det viktigaste.
Sen är det mer sms än telefoni.

Behöver råd.. :)


Haha förlåt för dubbelpost här men känns fel att kräva hjälp utan att hjälpa andra ;). Men är du vänsterhänt bör du inte ta en iphone 4. Täckningen "kvävs" långsamt om man håller den så. Sen går den sönder ganska lätt eftersom den är gjord mest av glas (men ett lite starkare glas än vanligt). Sen är den ju otroligt dyr! Förut när man kunde förhandsboka den hos telenor kostade den 16000 (sammanlagt). Var dock med abbonemang fast ändå, blev det ju upp till 700kr i månaden! Sony Ericsson X10 Mini/Pro är ju riktigt bra! Den har ju android så om du inte gillar medföljande kalender etc finns det säkert nån att ladda ner (men finns nog på iphone också) sen är ju den betydligt billigare än Iphone.

#759

Postad 22 juli 2010 - 01:23

Unregistereded6ea81d
  • Unregistereded6ea81d
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Ok HTC desire eller samsung galaxy S verkar det som det står emellan. Galaxy S är ju nyare, fräshare å snabbare. Så vettifan om det inte borde bli en sån.
Eller vad talar för desire?

#760

Postad 30 juli 2010 - 10:27

Atenza
  • Atenza
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Hej
Letar efter en ny telefon till tjejen och har kikat runt en hel del och kollat.
Finns en hel del touchmobiler men tror hon är mer intresserad av fysiska knappar.
Så jag skulle gärna ha lite synpunkter om följande lurar.





Snarlika telefoner från olika tillverkare, smaksak eller är någon av dem bättre?

#761

Postad 30 juli 2010 - 12:36

Peglund
  • Peglund
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0
Hej

Nu är det så här att jag äntligen har bestämt mig för att skaffa en ny mobiltelefon, istället för min SonyEricsson C905. Går nu i valet och kvalet mellan iphone 4 och X10 mini pro.

Behöver lite tips och råd vad jag skall välja. Android eller iphone? Kommer främst att använda den till att surfa på och till musik, tror jag i varje fall. Skickar en hel del Sms. Har ju varken haft Android eller Iphone, så det finns säkert mer funktioner jag kommer att använda mig mycket av.

Tacksam för svar

#762

Postad 30 juli 2010 - 12:42

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Hej

Nu är det så här att jag äntligen har bestämt mig för att skaffa en ny mobiltelefon, istället för min SonyEricsson C905. Går nu i valet och kvalet mellan iphone 4 och X10 mini pro.

Behöver lite tips och råd vad jag skall välja. Android eller iphone? Kommer främst att använda den till att surfa på och till musik, tror jag i varje fall. Skickar en hel del Sms. Har ju varken haft Android eller Iphone, så det finns säkert mer funktioner jag kommer att använda mig mycket av.

Tacksam för svar

Ska du surfa går ju X10 mini bort pga för liten skärm. :)

#763

Postad 30 juli 2010 - 12:48

Peglund
  • Peglund
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0
Vill ju inte heller att den skall bli "gammal" fort. Brukar köpa ny mobil ca varje/vartannat år...

#764

Postad 01 augusti 2010 - 16:55

Mygel
  • Mygel
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
På väg att flytta hem efter en massa år utomlands och behöver en ny telefon. Har mitt gamla nummer med Telenor, vilket jag kommer att behålla. Planerar att ta deras Fastpris abonnemang med obegränsade antal samtal, sms och surf. Har kikat på Prisjakt på de telefoner som är aktuella när det gäller att binda upp sig. De som är intressanta är:
Apple Iphone 4 16gb
HTC Desire
HTC Legend
SE Xperia X10
Samsung Galaxy

Hade tidigare Xperia X1 och hatade den. Absolut värsta telefon jag har haft. Ingen batteritid och fruktansvärt otymplig telefon att använda (elle ska man säga handdator). Behöver en telefon som kan vara en telefon enkelt och smidigt (tal och SMS) samt för enkel internet surfing. Vill även använda som "fjärrspelare" för en Tvix N1 HD genom ett hemma nätverk.

Innan jag går och känner och klämmer (vilket jag även gjorde med usla X1) kan ni ge mig lite råd, tips och era egna åsikter om de ovannämnda telefoner, vilket kan vara av hjälp i valet??

Tackar!

#765

Postad 03 augusti 2010 - 21:39

goalie_35
  • goalie_35
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
ska ha ny jobbmobil o chefen rekomenderar htc desire men den går ju typ inte få tag på nu. så jag undrar om jag ska ta en legend istället lr vänta i x antal veckor lr rentutav ta en samsung galaxy istället?

#766

Postad 04 augusti 2010 - 10:47

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0

På väg att flytta hem efter en massa år utomlands och behöver en ny telefon. Har mitt gamla nummer med Telenor, vilket jag kommer att behålla. Planerar att ta deras Fastpris abonnemang med obegränsade antal samtal, sms och surf. Har kikat på Prisjakt på de telefoner som är aktuella när det gäller att binda upp sig. De som är intressanta är:
Apple Iphone 4 16gb
HTC Desire
HTC Legend
SE Xperia X10
Samsung Galaxy

Hade tidigare Xperia X1 och hatade den. Absolut värsta telefon jag har haft. Ingen batteritid och fruktansvärt otymplig telefon att använda (elle ska man säga handdator). Behöver en telefon som kan vara en telefon enkelt och smidigt (tal och SMS) samt för enkel internet surfing. Vill även använda som "fjärrspelare" för en Tvix N1 HD genom ett hemma nätverk.

Innan jag går och känner och klämmer (vilket jag även gjorde med usla X1) kan ni ge mig lite råd, tips och era egna åsikter om de ovannämnda telefoner, vilket kan vara av hjälp i valet??

Tackar!


Synd att inte batteritid ingick i priset du betalade för din X1. Har nämligen den själv och mitt exemplar har riktigt bra batteritid. Jag fick med 1500 mAh batteri med den, men du kanske bara fick 250 mAh-batteri med ditt exemplar eller något sådant.:)

Otymplig att använda är den inte heller om man gör rätt åtgärder. Mitt exemplar är t.o.m fingervänligt.

Den går att göra fingervänlig redan med stock ROM genom att använda SPB Mobile Shell-panelen. Det går också att förbättra mottagningen genom att byta radio. Så man behöver inte sitta med sin X1 och svära över hur "usel" den är när det går att åtgärda. :)

Skall du ha en telefon i första hand rekommenderar jag ingenting som har pekskärm och inga fysiska knappar. Är det telefoni, alltså samtal och SMS som står i övervägande fokus är en modell med klassisk T9-knappsats och styrkors överlägsen i komfort.

Pekskärm är bra för andra användningsområden än just telefoni så du behöver fundera igenom kraven noga. Skall nallen användas som mediaspelare, surf m.m är däremot pekskärmen helt rätt.

I kategorin pekskärmslurar hade jag rekommenderat HTC Desire eller HD2 och det beror inte minst på att XDA-Developers finns i ryggen på dessa och det innebär att nallen kan anpassas. Vill man INTE anpassa nallen alls utan ha en "out of the box solution" är det bättre att köpa en iPhone. Den är "enkel".

När det gäller telefoni rekommenderar jag dock en Nokia E-seriemodell och för SMS kan t.ex en E72 vara vettig.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 04 augusti 2010 - 11:08.


#767

Postad 04 augusti 2010 - 16:59

rayban
  • rayban
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Jag har under en längre period försökt hitta en mobil som kan ersätta min Iaudio D2, eller iaf så gott som.
Någon som är audiofil och som hittat ett fullgott alternativ till mp3-spelaren?
Är det någon som vet om det finns någon sajt som redovisar ljudtester för mobiltelefoner?

//
Rayban

#768

Postad 04 augusti 2010 - 17:31

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Kanske inte kan kallas specifika ljudtester men WhatHifi recenserar iaf en del mobiler med ett kort omdöme om ljudet.

http://www.whathifi....phones-Reviews/

#769

Postad 06 augusti 2010 - 05:25

rayban
  • rayban
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Tack, jag ska åka in till butik och provlyssna Nokia X6 som de tipsar om. Synd att det fanns såpass få recensioner där!
Kan även tillägga att jag är snål och kan tänka mig att lägga max 3000kr, vilket X6 hamnar inom. Finns det något att kommentera kring denna?

#770

Postad 06 augusti 2010 - 19:16

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0

Jag har under en längre period försökt hitta en mobil som kan ersätta min Iaudio D2, eller iaf så gott som.
Någon som är audiofil och som hittat ett fullgott alternativ till mp3-spelaren?
Är det någon som vet om det finns någon sajt som redovisar ljudtester för mobiltelefoner?

//
Rayban


Jag skulle vilja betrakta mig som audiofil och det alternativ jag fallit för på ren ljudkvalitet är kombinationen HTC HD2 + 40th Street iPlay + Grado SR225i eller RS2.

Faktum är att jag idag även experimenterat (hos HiFi-Klubben) med kombinationen HD2 + NAD C315BEE + Dali Lektor 2 eller B&W DM686 som "andrastereo". Resultatet av denna kombination har utfallit till belåtenhet och nallen har absolut inte gjort bort sig som signalkälla, tvärtom. Musikspelaren är då iPlay även i detta fall.

HTC HD2 klarar att driva ett par lågimpediva lurar (som Grado med 32 Ohms impedans) på ett utmärkt sätt. Även om jag pressar volymen aggresivt upplever jag inga tendenser till vasshet eller att kontrollen förloras. Inte minst Grado RS2 ihop med HD2an är en kombination jag upplever som överraskande bra.

Då jag experimenterat med HiFi i mobilen i flera år har jag lärt mig att det är ganska annorlunda mot "traditionell" HiFi.

Inte minst eftersom utvärdering av olika nallar är ett något lurigt område. Ljudkvaliteten från nallen avgörs av:

1. Kvaliteten på musikspelarens dekodrar.
2. Kvaliteten på musikfilen och den kodare som använts för att skapa den. LAME är t.ex att rekommendera för MP3-kodning. Även bitrate och inställningar för sådant som VBR påverkar.
3. Kvaliteten på nallens hårdvara, d.v.s hörlursförstärkaren m.m.

Det gör att det är riskabelt att döma ut en nalle som varande dålig på ljudfronten när problemet t.ex ligger i att den medföljande musikspelaren är färgad åt det ljusa hållet. Idealet är därför att testa med samma musikspelare och då någon som har erkänt bra ljudkvalitet.

Ytterligare en fallgrop är vilket format man lagrar sin musik i. MP3 brukar vanligtvis ha det bästa stödet hos musikspelarna, d.v.s ljudkvaliteten vid MP3-avspelning är högre än med t.ex Dolby AAC trots att Dolbys format rent tekniskt anses som bättre. Men väljer man t.ex AAC gäller det att musikspelaren hanterar det bra och då kan valet bli en annan spelare än en som är bra på MP3-avkodning.

Något som också försvårar ljudtester av nallar är det enkla faktum att de vanligtvis är sedda över axeln i HiFi-sammanhang. Det innebär att kombinationen HiFi-ljud + mobil vanligtvis anses som utesluten - majoriteten av "testerna" fokuserar på tordönbas i inearlurar modell medföljande etc. Ljudkvaliteten i fullregisterlurar bedöms ej.

Ytterligare en aspekt är att man sällan kan få ett riktigt bra gränsnitt för musikhantering och högsta ljudkvalitet på samma gång. Valet blir vanligtvis antingen eller. Bra gränsnitt för musikhantering, sämre ljud eller bättre ljud och mindre elegant gränsnitt. iPlay är ett exempel på det sistnämnda. Jag använder den p.g.a ljudkvaliteten. UI-mässigt är den mycket gammal men jag prioriterar ljudet främst.

De lurar jag testat och som haft bäst ljudkvalitet är Sony Ericsson Xperia X1 + iPlay samt HTC HD2 + iPlay. Dessa båda bedömer jag som likvärdiga vad det gäller ljudet direkt ur mobilens hörlursuttag.

På andra plats kommer samma nallar men med Nitrogen som musikspelare.

Det absolut sämsta jag upplevt ur ljudkvalitetssynvinkel är Nokia N95 "Classic" - den brusade som en norrländsk älv ur sitt hörlursuttag.

Jag har även experimenterat med iPad + Grado SR225i och det ljudet är enligt mig ljust klingande och inte lika välupplöst som HD2 + iPlay + SR225i. Det var ingen ljudkvalitet att "skriva hem om" enligt mig.

På Nokia-fronten är min erfarenhet att ljudkvaliteten kan vara hit and miss. Vissa modeller låter bra men sedan har de modeller som brusar eller har mullrig bas vilket indikerar klen hörlursförstärkare eller negativ "sound shaping" för att passa medföljande lurar.

Sony Ericsson Vivaz har lite tendensen att tappa kontrollen över basen när jag jämför med HD2 + iPlay. Det blir mer svullen bas och en "mörkare" och "murrigare" ljudbild. Omdömet baserar jag på Grado RS2 som använd hörlur.

Mitt tips är att testa olika modeller och musikspelare själv i den mån det är möjligt.

#771

Postad 06 augusti 2010 - 20:37

Vertice
  • Vertice
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Hejsan
Har för tillfället bara tre gamla mobiler och alla med dåligt batteri, måste inhandla något inom kort.
Min 3GS 32 GB lade mikrofonen av på och jag fick en ny på garantin. Då jag beställt en ny 32GB iPhone 4a och sålt min gamla 3GS står jag idag på bar backe så att säga. Ingen vet när jag får min nya iPhone.

Skulle vilja testa nått annat under tiden, men bland mina bekanta verkar det mesta vara grymtningar från dem som köpt Android.

Rent allmänt från er som testat lite olika, vad ska man satsa på som en temporär lösning? Vill gärna förkovra mig lite inom Android.

Vad jag förstått är det följande som är ganska populär, men vad välja?
HTC Desire , HTC Legend, SE Xperia X10, Samsung Galaxy

Har bestämt mig för en större skärm, inte som Ericsson lilla som annars tilltalade mig mycket. Är ingen ungdom längre så synen vill ha en normal skärmstorlek.

Finns det nån kortfattad Pro and Cons så att säga om modellerna? Orkar inte läsa igenom flera tusen inlägg just nu.

Vill med andra ord ringa, SMS och surfa i första hand. Lite spel och andra applicationer i andra hand.

Är jag hopplöst ute?

#772

Postad 07 augusti 2010 - 10:09

rayban
  • rayban
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Tack för det mycket utförliga svaret AVR, uppskattas !! HD2 ligger ju tyvärr högt över vad jag har möjlighet att lägga på en mobil för tillfället. En X1a skulle självklart vara intressant, undrar om de finns kvar i butik fortfarande. Kanske köper en begagnad då det verkar finnas ett antal av dem ute.

#773

Postad 07 augusti 2010 - 15:44

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0

Tack för det mycket utförliga svaret AVR, uppskattas !! HD2 ligger ju tyvärr högt över vad jag har möjlighet att lägga på en mobil för tillfället. En X1a skulle självklart vara intressant, undrar om de finns kvar i butik fortfarande. Kanske köper en begagnad då det verkar finnas ett antal av dem ute.


En X1 i bra skick och som utrustas med HardSPL och flashas med ny ROM är som sagt en bra musikspelare och ifråga om ljudkvalitet är den ypperlig.

Jag har Sense 2.5 (samma som HD2) på X1 och det rullar på fint. Enligt min enkla uppfattning är X1 fortfarande en modell som står sig mycket bra när den ges den omsorg den förtjänar.

Något jag dock måste flagga för är att se till att lurarna är väl anpassade för mobilt bruk. Med det menar jag att låg impedans och lättdrivet är att föredra. Grado är generellt ett bra val enligt min uppfattning, tyvärr dock överprissatta utanför staterna.

Annars rekommenderar jag Grado SR225i som enligt min uppfattning sköter sig riktigt bra i portabelt sammanhang.

En Xperia X1 är idag vanligtvis ett kap. Det beror mycket på det inkompetenta gnällandet som den utsatts för. Den är helt enkelt undervärderad i förhållande till vad den faktiskt presterar. Som musikspelare är den mycket bra överlag.

Vad som bör köpas in är ett stort minneskort till den. Musiken kan man med fördel rippa i 160 kbit/s MP3 VBR med LAME och Easy CD-DA Extractor. Det ger ett utmärkt förhållande mellan ljudkvalitet och storlek.

#774

Postad 08 augusti 2010 - 15:42

Vertice
  • Vertice
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Nån liknande test med tex HTC Desire, HTC Legend, SE Xperia, X10Samsung Galaxy, iPhone 3GS, iPhone 4 mfl ?


speed test

#775

Postad 13 augusti 2010 - 05:51

Lappviken
  • Lappviken
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Hjälp är på jakt efter ny telefon men vilken ska man välja, HTC Desire, Samsung GT-i9000 Galaxy S 8GB eller Iphone 4.

#776

Postad 16 augusti 2010 - 14:37

frogeyes
  • frogeyes
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Hjälp är på jakt efter ny telefon men vilken ska man välja, HTC Desire, Samsung GT-i9000 Galaxy S 8GB eller Iphone 4.


Samsung i9000 är en fet lirare jag gärna köpt ifall jag hade råd :rolleyes:

#777

Postad 18 augusti 2010 - 11:41

Unregistered2063bc1b
  • Unregistered2063bc1b
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Någon som kan hjälpa mig i en liten fråga?
Jag åker till USA i slutet av September och är intresserad av att köpa en ny mobil. Det behöver självklart inte ske på resan till USA men de kanm var ett alternativ.

Just nu har jag en Nokia 5800. Jag vill köpa en ny mobil men jag vet inte vilken, OCH är det någon som vet om det kommer ut någon speciellt bra mobil senare i Höst?

Annars, vilken mobil är bäst just nu, sett till alla faktorer som pris, hållbarhet, funktioner, osv?

Kraven jag har är i princip, 3G minst, WLAN, minst 5MGP Kamera, INTE SYMBIAN.

#778

Postad 18 augusti 2010 - 16:36

Unregistereded6ea81d
  • Unregistereded6ea81d
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Verkar bli en iphone 4 för mig.

Men svåraste biten är ju abbonomangen, hur ska man veta vilken pott man ska välja egentligen, tåls för mig att kolla på. Men tänkte kolla om det är bra erbjudande ute på marknaden från olika leverantörer? Och det verkar inte som det skiljer så mkt vilken leverantör man tar.

Men känns rent spontant som att 5 gig borde räcka iaf.

Någon som kan hjälpa mig i val av abbonomang?

#779

Postad 18 augusti 2010 - 18:18

Unregistered1895
  • Unregistered1895
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
bump

Redigerat av Unregistered1895, 19 augusti 2010 - 08:10.


#780

Postad 25 augusti 2010 - 16:01

Unregisteredb58b8bd7
  • Unregisteredb58b8bd7
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Jag har en LG KC 910i för tillfället men jag har velat köpa en ny ett bra tag. Prislappen spelar absolut ingen roll, det här vill jag dock ha:
en hyfsad kamera
touch screen med tagnentbord (i skärmen eller utfällbar)
möjlight att spela emulator spel (snes typ, kanske ps1)
hyfsat lätt att göra personlig
ska helst inte vara ful som stryk

Jag vet inte om man ska välja android, windows mobile, en iphone. Får man mer för Iphonen då priset är högre?

#781

Postad 25 augusti 2010 - 21:03

någon123
  • någon123
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
hej ;)

Tappade min mobil i vattnet under semestern så behöver en ny, och tänkte fråga efter råd :P.

Jag kan betala upp till 5000 kr för den och den ska ha:

en bra stor skärm (helst större än 3.2( vilket troligen begränsar antalet(?))) , android/windows mobile , en snabb processor.

vet inte riktigt om det är något annat som behövs.

Vill också tillägga att jag själv har sökt ett tag den senaste veckan och hittat dessa ( egna förslag uppskattas väldigt mycket) :

HTC HD2
Samsung GT-i9000 Galaxy S 8GB
Samsung GT-S8500 Wave

Har gett upp det fysiska tangentbordet på grund av tjockleken på de mobilerna .

#782

Postad 26 augusti 2010 - 08:24

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

  • 1 567 inlägg
  • 0
@Någon123, skulle välja en andriodtelefon framför Windows Mobile om jag var dig. Endast pga att väldigt få företag väljer att utveckla appar för WM i dessa dagar, fokusen ligger på Android och iPhone. Dessutom så lanserar ju Microsoft en ny WM-version i höst så en lur med WM6.5 känns som ett dåligt köp.

#783

Postad 26 augusti 2010 - 14:53

någon123
  • någon123
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

@Någon123, skulle välja en andriodtelefon framför Windows Mobile om jag var dig. Endast pga att väldigt få företag väljer att utveckla appar för WM i dessa dagar, fokusen ligger på Android och iPhone. Dessutom så lanserar ju Microsoft en ny WM-version i höst så en lur med WM6.5 känns som ett dåligt köp.


Håller helt med dig, android är helt klart bättre nu om man jämför med WM.
Windows Phone 7 ser intressant ut men ärligt talat är jag inte imponerad nog för att vänta med telefon-köp tills det kommer ut (eller inte beroende på datumet för den första Windows Phone 7- mobilen)

#784

Postad 26 augusti 2010 - 15:03

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Jag foreslar en kontroll av vilka program som ar intressanta och forst darefter valjs plattform.

Da det trots standiga dodforklaringar finns ett stort utbud produktiva program till Windows Mobile finns det ingen storre anledning att rata plattformen av det skalet. Ar det daremot program av typen "lokala tjanster" som ar intressant ar Android ett bra alternativ.

Da det gar att kora Android pa HTC HD2 forutom WM (dock ar Android till den under utveckling) ar den ett bra alternativ om man vill kora bada plattformarna for att fa tillgang till dels WM-programmen, dels Androids program.

Mitt tips ar att man helt enkelt kollar upp utbudet till olika plattformar och sedan valjer den plattform som har de program man vill kora.

Nar det galler Android hade jag foreslagit en HTC Desire eller liknande - detta for att fa XDA-supporten (aven om vissa Samsung har fatt det pa senaste tiden).

Som sagt: kolla utbudet forst, valj sedan. Men HTC HD2 som kan dualboota Windows Mobile och Android ar i.a.f min rekommendation - ser den mojligheten som ovarderlig idag.

#785

Postad 26 augusti 2010 - 15:06

yes_man
  • yes_man
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Jag tillhör den grupp människor som verkligen inte fixar att vänta... om jag t.ex öppnar ett program på datorn vill jag att det ska starta direkt! En sekund väntetid är en sekund för mycket, typ =) Självklart samma sak när det gäller mobiltelefoner.

Jag är nu på jakt efter en ny telefon. Har inte hunnit testa så många ännu, men de jag har känt på har iofs varit i de lägre prisklasserna och de håller definitivt inte måttet. Det är alltid en seghet när man ska in i menyer, telefonboken, osv...

Jag är fullt beredd att offra funktioner (behöver t.ex inte kunna surfa, även om det är önskvärt) - bara telefonen är riktigt svinsnabb så är jag nöjd!

Någon som har tips på några som kan passa mig?

#786

Postad 26 augusti 2010 - 15:33

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

  • 1 567 inlägg
  • 0
Postad bild

Min hittils snabbaste telefon :rolleyes:

#787

Postad 26 augusti 2010 - 15:38

yes_man
  • yes_man
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Postad bild

Min hittils snabbaste telefon :rolleyes:


Hehehe.... jag har faktiskt haft en sån ;)

#788

Postad 26 augusti 2010 - 16:27

någon123
  • någon123
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Jag foreslar en kontroll av vilka program som ar intressanta och forst darefter valjs plattform.

Da det trots standiga dodforklaringar finns ett stort utbud produktiva program till Windows Mobile finns det ingen storre anledning att rata plattformen av det skalet. Ar det daremot program av typen "lokala tjanster" som ar intressant ar Android ett bra alternativ.

Da det gar att kora Android pa HTC HD2 forutom WM (dock ar Android till den under utveckling) ar den ett bra alternativ om man vill kora bada plattformarna for att fa tillgang till dels WM-programmen, dels Androids program.

Mitt tips ar att man helt enkelt kollar upp utbudet till olika plattformar och sedan valjer den plattform som har de program man vill kora.

Nar det galler Android hade jag foreslagit en HTC Desire eller liknande - detta for att fa XDA-supporten (aven om vissa Samsung har fatt det pa senaste tiden).

Som sagt: kolla utbudet forst, valj sedan. Men HTC HD2 som kan dualboota Windows Mobile och Android ar i.a.f min rekommendation - ser den mojligheten som ovarderlig idag.


tack för svaret! ;)

jag vill inte att du ska tro att jag på något sätt tycker att jag har dödsförklarat Windows mobile. Min förra mobil var en HTC touch pro (vet att den är lite gammal :rolleyes:) och jag har mycket väl upplevt friheten med windows mobile.
lekte med mobilen många timmar under åren och installerade program som SPB mobile shell (bästa temat som funnits)

Men efter att ha använt och utforskat Windows Mobile tycker jag nu att jag borde gå över till android på grund av den helt olika känslan och appstore som jag saknade mycket i min Touch pro ( jag vet att den har en appstore men den har inte imponerat på mig ...).

När det gäller HTC HD2 märkte jag att den kunde använda android, men att det var buggigt. Dessutom är windows mobile HD2s riktiga operativsystem vilket betyder att mobilen är gjord för att bara ha 65k färger, till skillnad från ett antal andra som har super AMOLED och 16m färger.

därför tror jag tyvärr inte att HD är rätt för mig då jag anser att skärmen är väldigt viktig ;)
-------------------------------
HTC desire är intressant, ja, men samsung galaxy s finns också på xda:
Samsung Galaxy S on XDA
samsungen har då 4 skärm vilket är en hel del större på en mobiltelefon än 3.7.
[EDIT] för att inte tala om att samsungen är smalare

om jag har fel var snäll och rätta mig ;D

Redigerat av någon123, 26 augusti 2010 - 17:12.


#789

Postad 26 augusti 2010 - 20:25

Unregisteredb58b8bd7
  • Unregisteredb58b8bd7
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Är det någon som vet vilket os som har bäst emulatorer för snes?

#790

Postad 26 augusti 2010 - 22:28

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
HTC HD2 klarar 16 miljoner farger och jag kor det pa min. Dock behover man gora en liten registerandring for att fa det. Men som sagt, det ar alltsa inte ratt att den bara klarar 65000 farger - den kor full 24-bitars farg.

Kvaliteten pa skarmen ar mycket hog och den ar skarp. Jag ar lite tveksam till AMOLED-skarmar p.g.a rapporter om samre skarpa och val overdrivna farger. HTC har av olika skal bytt ut skarmen pa Desire till en SLCD.

Jag hade tagit en Desire i SLCD-version idag om jag skulle valja nagot annat an en WM-modell. Desire ar enkelt uttryckt en HD2 men med Android och rundare linjer.

#791

Postad 27 augusti 2010 - 08:12

roger_f
  • roger_f
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

HTC HD2 klarar 16 miljoner farger och jag kor det pa min. Dock behover man gora en liten registerandring for att fa det. Men som sagt, det ar alltsa inte ratt att den bara klarar 65000 farger - den kor full 24-bitars farg.

Kvaliteten pa skarmen ar mycket hog och den ar skarp. Jag ar lite tveksam till AMOLED-skarmar p.g.a rapporter om samre skarpa och val overdrivna farger. HTC har av olika skal bytt ut skarmen pa Desire till en SLCD.

Jag hade tagit en Desire i SLCD-version idag om jag skulle valja nagot annat an en WM-modell. Desire ar enkelt uttryckt en HD2 men med Android och rundare linjer.


Ja att dom kör även slcd är ju för att Samsung inte kan leverera amoled i tillräckligt hög takt.
Hade dom kunnat så hade dom troligtvis inte bytt.

#792

Postad 27 augusti 2010 - 17:03

-Råttan-
  • -Råttan-
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Samsung Galaxy s i9000 vs Iphone 4 32gb? Det som talar för iPhone är att flera polare har den och det som talar för Samsung är att den verkar vara en grym medialur ( Jag såg en video där de spelade nåt fps spel och blev såld. Tror det var Quake)

Glömde säga att jag går 1:an på gymnasiet och vi ska få laptops och det står mellan pc och mac men troligtvis blir det macbook.

Redigerat av -Råttan-, 27 augusti 2010 - 17:27.


#793

Postad 29 augusti 2010 - 15:53

någon123
  • någon123
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

HTC HD2 klarar 16 miljoner farger och jag kor det pa min. Dock behover man gora en liten registerandring for att fa det. Men som sagt, det ar alltsa inte ratt att den bara klarar 65000 farger - den kor full 24-bitars farg.

Kvaliteten pa skarmen ar mycket hog och den ar skarp. Jag ar lite tveksam till AMOLED-skarmar p.g.a rapporter om samre skarpa och val overdrivna farger. HTC har av olika skal bytt ut skarmen pa Desire till en SLCD.

Jag hade tagit en Desire i SLCD-version idag om jag skulle valja nagot annat an en WM-modell. Desire ar enkelt uttryckt en HD2 men med Android och rundare linjer.


tack för att du förtydligade det, men som en användare av en mobil med 4.3 skärm tycker du inte att en 4.0 är bättre än 3.7 + att samsungen är väldigt mycket tunnare. Sedan har jag också läst att galaxyn har en mycket bättre processor när det gäller grafik (snapdragon vs samsungs egna)

Samsung Galaxy s i9000 vs Iphone 4 32gb? Det som talar för iPhone är att flera polare har den och det som talar för Samsung är att den verkar vara en grym medialur ( Jag såg en video där de spelade nåt fps spel och blev såld. Tror det var Quake)

Glömde säga att jag går 1:an på gymnasiet och vi ska få laptops och det står mellan pc och mac men troligtvis blir det macbook.


1.Det beror på vad du vill ha. mer säger jag inte då jag är allt annat än apple fan ( blir nog inget rättvist svar)
Men OM jag någonsin skulle köpa en Iphone, skulle det vara nu (iphone 4 är enligt mig fruktansvärt mycket bättre än 3gs). googla: samsung Galaxy s vs Iphone 4 så kommer det nog upp lite information som kan få dig att välja rätt :) lycka till

2. kommer bli grymt med en laptop ;)

Redigerat av någon123, 29 augusti 2010 - 16:03.


#794

Postad 29 augusti 2010 - 16:23

aslsthlm
  • aslsthlm
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

HTC HD2 klarar 16 miljoner farger och jag kor det pa min. Dock behover man gora en liten registerandring for att fa det. Men som sagt, det ar alltsa inte ratt att den bara klarar 65000 farger - den kor full 24-bitars farg.

Kvaliteten pa skarmen ar mycket hog och den ar skarp. Jag ar lite tveksam till AMOLED-skarmar p.g.a rapporter om samre skarpa och val overdrivna farger. HTC har av olika skal bytt ut skarmen pa Desire till en SLCD.

Jag hade tagit en Desire i SLCD-version idag om jag skulle valja nagot annat an en WM-modell. Desire ar enkelt uttryckt en HD2 men med Android och rundare linjer.


Hmm.. var har du fått det där med AMOLED-skärmarna ifrån, dom flesta vill ha AMOLED istället för SLCD, ta reda på fakta innan du skriver....

#795

Postad 30 augusti 2010 - 10:23

-Råttan-
  • -Råttan-
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

tack för att du förtydligade det, men som en användare av en mobil med 4.3 skärm tycker du inte att en 4.0 är bättre än 3.7 + att samsungen är väldigt mycket tunnare. Sedan har jag också läst att galaxyn har en mycket bättre processor när det gäller grafik (snapdragon vs samsungs egna)



1.Det beror på vad du vill ha. mer säger jag inte då jag är allt annat än apple fan ( blir nog inget rättvist svar)
Men OM jag någonsin skulle köpa en Iphone, skulle det vara nu (iphone 4 är enligt mig fruktansvärt mycket bättre än 3gs). googla: samsung Galaxy s vs Iphone 4 så kommer det nog upp lite information som kan få dig att välja rätt :P lycka till

2. kommer bli grymt med en laptop :P


Okej för min syrra har precis fått en x10 mini pro med android dock 1.6 men då tycker jag nog att farsans iphone 3gs är lättare att pilla med. Dock ska ju galaxy s ha härmat iphone:s upplägg så jag vet inte.

Det jag menade var om det blir ån fördel att ha iphone 4 till mac eller spelar det ingen roll med synkning, musik you name it. :)

#796

Postad 31 augusti 2010 - 20:07

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0

Hmm.. var har du fått det där med AMOLED-skärmarna ifrån, dom flesta vill ha AMOLED istället för SLCD, ta reda på fakta innan du skriver....


Har sett invandningar mot skarpa i en del tradar om AMOLED. Om skarpan inte ar nagot problem langre ar det bara bra - har ingenting emot tekniken utan det ar rapporterna om skarpan som gjort mig lite tveksam.

#797

Postad 02 september 2010 - 16:18

algorithm
  • algorithm
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0

hej :)

Tappade min mobil i vattnet under semestern så behöver en ny, och tänkte fråga efter råd :).

Jag kan betala upp till 5000 kr för den och den ska ha:

en bra stor skärm (helst större än 3.2( vilket troligen begränsar antalet(?))) , android/windows mobile , en snabb processor.

vet inte riktigt om det är något annat som behövs.

Vill också tillägga att jag själv har sökt ett tag den senaste veckan och hittat dessa ( egna förslag uppskattas väldigt mycket) :

HTC HD2
Samsung GT-i9000 Galaxy S 8GB
Samsung GT-S8500 Wave

Har gett upp det fysiska tangentbordet på grund av tjockleken på de mobilerna .


HTC Desire. Eller Samsung Galaxy S om det är bråttom med leveransen.
Inga HD2 eller Wave...

C C

Redigerat av algorithm, 02 september 2010 - 17:05.


#798

Postad 02 september 2010 - 17:03

algorithm
  • algorithm
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0

Samsung Galaxy s i9000 vs Iphone 4 32gb? Det som talar för iPhone är att flera polare har den och det som talar för Samsung är att den verkar vara en grym medialur ( Jag såg en video där de spelade nåt fps spel och blev såld. Tror det var Quake)

Glömde säga att jag går 1:an på gymnasiet och vi ska få laptops och det står mellan pc och mac men troligtvis blir det macbook.


iPhone 4
Den är en bättre telefon + har en längre livslängd. Plus större utbud på bra program.
Längre livslängd pga. OS uppdateringar kommer tillföra nya funktioner i minst några år framöver. Samsung har en ARM A8 processor vilket kräver extra mycket jobb att anpassa nya Android versioner, så jag tvekar starkt att Samsung kommer palla med uppdateringar länge. Bortglömt om max. ett år.
Samsung GT-i7500 Galaxy är ett exempel på en "topklassad Android" som blev bortglömd nästan direkt och fick inga Android OS uppdateringar...

Sen märker jag att lite av syftet med ny telefon är att vara "coolast" och Samsung glänser mer. Men inte länge till.
Tänk på Apple iPhone 3G och Samsung i900 Omnia. När de var nya var de lika dyra, släpptes ungefär samtidigt och Samsung'en kallades som "iPhone dödare". Tänk på det nu - i900 Omnia eller iPhone 3G ?
Inte allt som glänser är guld...

Redigerat av algorithm, 02 september 2010 - 17:06.


#799

Postad 02 september 2010 - 18:32

någon123
  • någon123
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

iPhone 4
Den är en bättre telefon + har en längre livslängd. Plus större utbud på bra program.
Längre livslängd pga. OS uppdateringar kommer tillföra nya funktioner i minst några år framöver. Samsung har en ARM A8 processor vilket kräver extra mycket jobb att anpassa nya Android versioner, så jag tvekar starkt att Samsung kommer palla med uppdateringar länge. Bortglömt om max. ett år.
Samsung GT-i7500 Galaxy är ett exempel på en "topklassad Android" som blev bortglömd nästan direkt och fick inga Android OS uppdateringar...

Sen märker jag att lite av syftet med ny telefon är att vara "coolast" och Samsung glänser mer. Men inte länge till.
Tänk på Apple iPhone 3G och Samsung i900 Omnia. När de var nya var de lika dyra, släpptes ungefär samtidigt och Samsung'en kallades som "iPhone dödare". Tänk på det nu - i900 Omnia eller iPhone 3G ?
Inte allt som glänser är guld...


vill egentligen inte starta ett samtal om en smaksak men att du börjar texten med "den är en bättre telefon" hjälper inte :wub:. (det kan säkerligen vara en bättre mobil för dig men du kan inte säga att den är bättre för han ;D)
Ok,
1: jag tvivlar starkt på att iphone (som förövrigt kostar 3-4k mer) har högre livslängd än vilken annan mobil som helst då Iphone updaterar hårdvaran hela tiden och priset går upp för varje uppdatering.

2: OS uppdateringar för Iphone kostar oftast (förutom några få gratis uppdateringar för utvalda versioner)

3: en mobil är inte "bortglömd efter ett år", särskillt inte en som har vart först med att få 5/5 i flera s.k reviews.
Sedan finns det några personer som har en hemsida som heter xda-developers som hela tiden förbättrar telefonernas software och om på något sätt alla glömmer bort samsungen så har man ändå xda :unsure:

4: det är ett faktum att apple i flera år har marknadsfört sig genom att svartlista alla andra mobiltillvärkare genom att påstå att deras produkter är för nördar :blink: så om någon försöker få sin mobil att vara "coolast" så är det apple.

5: Dessutom har iphone under många år haft både fram och baksida blank nästan som en spegel så förstår inte hur du tänker där... fast du kanske menade det som en metafor? i vilket fall är det väl fel? xD

6: Att kalla telefoner "iphone dödare" är som att uppföra sig som om iphone är en gud som behöver dräpas på grund av för mycket makt (xD), vilket den inte är eller har. människor tycker helt enkelt om något på telefonen eller så köper de den på grund av något begär att vara populära (har faktiskt hänt en av mina vänner ( han sa det själv).


men hur som helst borde människor själva få bestämma vad de tycker om och inte tycker om, därför gillar jag inte när folk skriver "denna mobilen är bättre" osv... för det är individuellt och istället borde man ange ren fakta eller berätta om sina erfarenheter med en viss telefon (och jag gissar att du inte har en samsung galaxy s. Det du troligen har är då en iphone och istället för att uppföra dig som apple (trycka ner alla andra mobiler) så kan du försöka lyfta upp den du tycker är bra och försöka bevisa detta :rolleyes:

tack för mej ;)

#800

Postad 02 september 2010 - 19:41

-Råttan-
  • -Råttan-
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

iPhone 4
Den är en bättre telefon + har en längre livslängd. Plus större utbud på bra program.
Längre livslängd pga. OS uppdateringar kommer tillföra nya funktioner i minst några år framöver. Samsung har en ARM A8 processor vilket kräver extra mycket jobb att anpassa nya Android versioner, så jag tvekar starkt att Samsung kommer palla med uppdateringar länge. Bortglömt om max. ett år.
Samsung GT-i7500 Galaxy är ett exempel på en "topklassad Android" som blev bortglömd nästan direkt och fick inga Android OS uppdateringar...

Sen märker jag att lite av syftet med ny telefon är att vara "coolast" och Samsung glänser mer. Men inte länge till.
Tänk på Apple iPhone 3G och Samsung i900 Omnia. När de var nya var de lika dyra, släpptes ungefär samtidigt och Samsung'en kallades som "iPhone dödare". Tänk på det nu - i900 Omnia eller iPhone 3G ?
Inte allt som glänser är guld...

Det lutar änna åt iPhonen pga av app store bla. Syftet med att köpa nytt enligt mig är att få det bästa och nyaste annars kan man lika gärna skita i det :wub:



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.