Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad mellan "filmbas" och "musikbas"?

380 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 09 juni 2012 - 07:57

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

menar du att CV är bättre till film än musik? tvärt om om man måste bestämma. 40 hz minimum på dom subbarna är dåligt som fan, men med tanke på att det egentligen är pa-subbar så får man nog säga att dom lämpar sig lite bättre till infected mushroom än till cloverfield.

then again, dessa subbar räcker egentligen inte till annat än det dom är imho, dvs pa eller musik för ENORMA rum.


Infected Mushroom har mig veterligen bas nedåt 20hz i många låtar så den subben passar inte ens till musik i det avseendet =) Discomusik däremot skulle den funka bra till =)

#202

Postad 09 juni 2012 - 09:48

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Om folk SLUTAR sprida vidare trams som de hört och funderar lite extra så inser de flesta att det inte finns olika subwoofers för "filmbas " och "musikbas".

#203

Postad 09 juni 2012 - 10:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Infected Mushroom har mig veterligen bas nedåt 20hz i många låtar så den subben passar inte ens till musik i det avseendet =) Discomusik däremot skulle den funka bra till =)

men fasen, jag lyssnar inte på musiken, men fick en låt demad, det måste ha varit en som nog inte närmade sig infrabas :D
ok, då fungerar cv till... ja, 40hz-disco och klassisk musik då :D
... samt pa ^^

#204

Postad 09 juni 2012 - 11:22

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
CV är och har alltid varit en party/disco leksak! Kan lika väl köpa JWS de är också bra som party högtalare... Sen har väl vissa CV för att de är stora som fan. Iallafall de jag har vart hemma hos och sett/lyssnat på. Tycker att de funkar bra med goatrance och annan hemsk musik som man lyssnade på när man var 13år :wacko:

Jag själv har aldrig ägt eller nånsin kommer äga en CV högtalare!

Sen film/musik sub :huh: Det är ju samma sub som ska kunna spela bägge. Inte fyller man ett helt rum med subbar för att kunna lyssna på olika typer av musik och filmer :wacko:

#205

Postad 09 juni 2012 - 17:30

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0
Jag har hört att CV är grymmast till just actionfilmer men mindre bra till komedier.

#206

Postad 09 juni 2012 - 19:40

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Okej. B)

#207

Postad 09 juni 2012 - 21:21

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Jag har hört att CV är grymmast till just actionfilmer men mindre bra till komedier.

you've been trolled

#208

Postad 10 juni 2012 - 15:15

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0

you've been trolled


:P

#209

Postad 10 juni 2012 - 17:46

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Jag har hört att CV är grymmast till just actionfilmer men mindre bra till komedier.



Fast CV är ju ett skämt i sig :rolleyes:

#210

Postad 10 juni 2012 - 17:53

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0
Undrar hur den skulle göra sig till drama (tråden i sig är ju mest drama också)? :P

#211

Postad 10 juni 2012 - 18:38

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
hm intresant! Drama jo men det skulle nog fungera med frekvenser så djupa som 60hz och liknande hehe asg... Men Sci-fi filmer hur fungerar det med den subben? hm Nä bättre att köpa världens bästa sub: Rumble 8!!! Utmanar någon att skaffa sig fyra st och sen vill jag ha video på när huset faller samman :lol: :P

#212

Postad 10 juni 2012 - 19:12

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 1
För typ 30:e gången ser jag en intressant tråd, klickar på den och inser att den ser ut som alla andra 29 trådar innan dess. Kan vi inte tillsammans försöka skapa en något mer trevlig attityd och ton till varandra på forumet? Kan man inte bara lite, öppna upp för att det kanske kan vara på ett annat vis än man själv tänkt i sina inlägg? Förstår inte riktigt vitsen med att "diskutera" om man redan har alla svar.

#213

Postad 10 juni 2012 - 21:25

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Otrevlig atityd? Tycker inte det är något otrevligt här! Inte ännu iallafall som tur är! Men har du ett bra exempel på hur du ser på det här med film/musik sub så varsågod och argumentera det isåfall :) Eller om du anser nåt om CV eller liknande och isåfall vad. Min ståndpunkt är att det inte finns olika subbar för film/musik! Därimot finns det bättre o sämmre subbar och rum som de är placerade i!

Mvh

Redigerat av film-fanatiker, 10 juni 2012 - 21:27.


#214

Postad 10 juni 2012 - 21:38

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Otrevlig atityd? Tycker inte det är något otrevligt här! Inte ännu iallafall som tur är! Men har du ett bra exempel på hur du ser på det här med film/musik sub så varsågod och argumentera det isåfall :) Eller om du anser nåt om CV eller liknande och isåfall vad. Min ståndpunkt är att det inte finns olika subbar för film/musik! Därimot finns det bättre o sämmre subbar och rum som de är placerade i!

Mvh


Moderatorer har städat upp bland inlägg och sagt till om att inte gå till personangrepp, det borde väl föranleda tankar om att "diskussionen" inte är på en önskad nivå.

Är medveten om att jag inte tillför något till diskussionen angående ämnet, men jag anser att dessa trådar gör att man helt tappar sugen till att göra det samma.

Redigerat av genstruktur, 10 juni 2012 - 21:41.


#215

Postad 10 juni 2012 - 22:12

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 1
Håller med fullständigt genstruktur.
Tycker bara att det är tramsigt när någon startar en tråd med en fråga, och i typ det tredje inlägget kommer med ett påstående om hur något ÄR.

Man tappar liksom suget helt, för dom som tror sej veta allt, och inte har någon som helst avsikt att ens kunna tänka sej i i hur andra människor tänker, och varför dom tänker så.

Det blir bara en massa ordbajs... Tyvärr..

#216

Postad 10 juni 2012 - 23:19

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Jag starta tråden för att kunna få en logisk motargument. Det har inte hänt än utan det har bara varit massa påstående som inte har någon logisk grund och håller inte som argument. Så frågan är varför tråden blir så lång när det inte kommer vettiga motargument.

#217

Postad 11 juni 2012 - 07:00

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
Känns som denna topic är lite trist att fortsätta diskutera. Vi har ett gäng för och ett gäng mot och massor med saker och uttalanden i bägge läger att peka på.

Skall vi prata något halvnytt så är min fråga för vs emot servo i en sub.

Jag hör klar skillnad när den är ikopplad eller inte, men för de subbar som inte har, är det ett måste eller ej för tajt bas och varför eller varför inte i så fall. För filmmuller anser jag det inte behövas, för musik är det stor skillnad enligt vad jag rent subjektivt personligen tycker.

#218

Postad 11 juni 2012 - 07:20

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 3
Bas i film är ju långt mer än muller, bland annat finns en massa musik i film. Kan vi inte släppa hela feltänket att bas i film är bara muller och bröl?

#219

Postad 11 juni 2012 - 08:57

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Bas i film är ju långt mer än muller, bland annat finns en massa musik i film. Kan vi inte släppa hela feltänket att bas i film är bara muller och bröl?


Instämmer, och dessutom finns det absolut ingenting som säger att film-muller och explosioner på något sätt skulle vara "odistinkt" eller "otajt".

Generaliserar man så till den milda grad att man påstår att "filmljud" är luddigt muller och musik något annat, då är man ganska trångsynt... :)

#220

Postad 11 juni 2012 - 09:48

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Bas i film är ju långt mer än muller, bland annat finns en massa musik i film. Kan vi inte släppa hela feltänket att bas i film är bara muller och bröl?

Precis, samtidigt som den absolut största delen av alla filmer har icke någon riktig djupbas att tala om. Och att det finns musik med rejäl djupbas.

#221

Postad 11 juni 2012 - 09:52

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 1
När kommer tråden om "filmdiskant" vs "musikdiskant" och varför inte avhandla mellanregistret också?

Väldigt intressant vore förstås också vilket RIAA-steg och vilken puppa som är bäst för FILM-musik på vinyl... :P

#222

Postad 11 juni 2012 - 09:57

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Precis, samtidigt som den absolut största delen av alla filmer har icke någon riktig djupbas att tala om. Och att det finns musik med rejäl djupbas.


Nu generaliserar du väl vääääldigt kraftigt? Kan ju säga på en gång att majoriteten av filmerna i min samling har riktig djupbas... ;)

#223

Postad 11 juni 2012 - 10:09

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Nu generaliserar du väl vääääldigt kraftigt? Kan ju säga på en gång att majoriteten av filmerna i min samling har riktig djupbas... ;)


Han har ju rätt eftersom alla gamla filmer saknar djupbas men samtidigt så ser de flesta här på forumet mest på nyare blockbusters och de har ju ofta djupbas.

#224

Postad 11 juni 2012 - 10:17

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Han har ju rätt eftersom alla gamla filmer saknar djupbas men samtidigt så ser de flesta här på forumet mest på nyare blockbusters och de har ju ofta djupbas.


Tittar man bara på gamla filmer så kanske man klarar sig utan basar då? B) :P

#225

Postad 11 juni 2012 - 10:19

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0
"Absolut största delen", "de flesta" och liknande är kanske mindre väl valda termer, men så länge det handlar om mer än en obetydlig andel är resonemanget vettigt. Spridningen är uppenbarligen väldigt stor, och vem fasen tittar (lyssnar) bara på EN typ av filmer?

#226

Postad 11 juni 2012 - 10:28

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Tittar man bara på gamla filmer så kanske man klarar sig utan basar då? B) :P


Ja det gör man (om man inte lyssnar på musik då förstås).

#227

Postad 11 juni 2012 - 11:50

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Nu generaliserar du väl vääääldigt kraftigt? Kan ju säga på en gång att majoriteten av filmerna i min samling har riktig djupbas... ;)

Som hassesolo sa så finns det ju mer än de senate blockbuster action från hollywood. Bland annat därför det är så hjärndött att snacka filmbas.

#228

Postad 11 juni 2012 - 11:59

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
He he...
För mig med bara två-kanaler i hembioljudet.
"filmbas" = Loudness på.
"musikbas" = Loudness av.

#229

Postad 11 juni 2012 - 12:06

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Det är naturligtvis ingen skillnad på basen i musik eller film. Däremot tycker jag att filmen kan få ett lyft med en bas jag kanske inte skulle vara så nöjd med till musik, varför vet jag inte. Men om man utgår från ett väl fungerande stereoljud så lär å andra sidan bioljudet också nå nya höjder. Jag har ingen sub men mina högtalare spelar 35Hz - 50kHz -+ 3 dB, räcker mycket bra för mig i alla fall. Och får nog tillägga att "rapp" bas inte alls har med att göra att den inte är djup. Man kan få både och. :)

#230

Postad 11 juni 2012 - 13:35

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 1

Jag starta tråden för att kunna få en logisk motargument. Det har inte hänt än utan det har bara varit massa påstående som inte har någon logisk grund och håller inte som argument. Så frågan är varför tråden blir så lång när det inte kommer vettiga motargument.


Så här då..

"Hej, mitt namn är Rolf och jag är 53 år gammal. Jag skulle vilja ha tips på en baslåda som skulle funka väl till mina ändamål. Jag lyssnar enbart på dansbandsmusik, tänk Vikingarna och Sten och Stanley.
Jag äger inte ens en tv, så baslådan ska enbart användas till tvåkanalslyssning, och då enbart dansbandsmusik.
Jag lyssnar aldrig speciellt högt, då jag tycker att det blir irriterande, samt att jag bor i en väldigt lyhörd lägenhet, och mina grannar lyssnar enbart på musik där dom vrålar som idioter.
Jag skulle dock vilja ha lite mer bas, då mina Audio Pro black pearl är lite tunna i botten.
Jag tänkte dela mellan mina Audio Pro och baslådan vid 80Hz i min Onkyo 609.

Har någon tips på en bra och prisvärd baslåda som fyller mina behov ?"

Skulle ditt svar då bli att han måste nog ha minst en åtta långslagiga tolvtummare, eftersom det inte är någon skillnad på film och musikbas, eller skulle du kunna tänka dej att tipsa om en låda som kanske börjar falla av redan vid runt 40Hz...? Kanske rent av en Proson Rumble 8 ? En sån skulle ju fylla hans behov gott och väl, TROTS att en sån låda suger kamelballe till film på referensnivå ?

#231

Postad 11 juni 2012 - 14:16

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 2
Det är klart att Rolf inte behöver bra subbar (han behöver en snara och en instabil stol) men det behöver inte heller någon som bara kollar på svartvita filmer från 40-talet. Det viktiga här är ju inte om man ser film eller lyssnar på musik. Det viktiga är om filmerna och musiken innehåller en massa lågfrekvent bas som man inte vill missa och om man gillar att lyssna med hög volym.

#232

Postad 11 juni 2012 - 14:33

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Vafalls! Jag vill då inte missa det lågfrekventa plasket då Thor Modén drattar på ändan!!! :angry:

Redigerat av Bongo_Mongo, 11 juni 2012 - 15:06.


#233

Postad 11 juni 2012 - 14:44

Unregisteredbde15c46
  • Unregisteredbde15c46
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 4
Jag tycker att det är ganska enkelt. En "filmbas" ska låta mycket och gå djupt på bekostnad av tydligheten. En "musikbas" ska spela tight, så att subben inte förstör tydligheten i musiken. Detta blir på bekostnad av tryck och djup. Både filmbas och musikbas är i min värld en relativt billig pjäs. Man väljer en specifik egenskap och lägger alla pengar där. Om man köper en dyr subwoofer får man oftast något som har alla egenskaper, dvs tryck, djup och tydlighet. En sån sub kallar man inte för nåt särskilt. Den funkar lika bra för musik och film.

Behöver det bli mer komplicerat än så?

#234

Postad 11 juni 2012 - 15:22

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Tittar man bara på gamla filmer så kanske man klarar sig utan basar då? B) :P

mähh, har du inte lärt dig någonting? då ska han ju ha en musikbas! :D ;)

#235

Postad 11 juni 2012 - 15:29

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
Nu var det servo jag avsåg diskutera men ni hakade upp er på min formulering muller.


#236

Postad 11 juni 2012 - 17:14

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 1

Det är klart att Rolf inte behöver bra subbar (han behöver en snara och en instabil stol) men det behöver inte heller någon som bara kollar på svartvita filmer från 40-talet. Det viktiga här är ju inte om man ser film eller lyssnar på musik. Det viktiga är om filmerna och musiken innehåller en massa lågfrekvent bas som man inte vill missa och om man gillar att lyssna med hög volym.


Precis! Hur svårt ska det vara att fatta detta!?

#237

Postad 11 juni 2012 - 17:51

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Precis! Hur svårt ska det vara att fatta detta!?


Hur dum i huvet ska man vara för att inte fatta att "musikbas" är ett ganska bra ord för just Rolfs ändamål då ?

#238

Postad 11 juni 2012 - 17:57

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Hur dum i huvet ska man vara för att inte fatta att "musikbas" är ett ganska bra ord för just Rolfs ändamål då ?

Hur smart måste man själv vara för att slippa kalla andra för dumma i huvet?

#239

Postad 11 juni 2012 - 18:06

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Hur dum i huvet ska man vara för att inte fatta att "musikbas" är ett ganska bra ord för just Rolfs ändamål då ?

När argumenten försvinner så hoppar man på med nedsättande kommentarer.
Nej, det är inte ett bra ord alls eftersom all musik är INTE som hans dansbandsmusik.

#240

Postad 11 juni 2012 - 18:29

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

När argumenten försvinner så hoppar man på med nedsättande kommentarer.
Nej, det är inte ett bra ord alls eftersom all musik är INTE som hans dansbandsmusik.


O när fan hade du ett argument senast ? Du maler på med samma skit i varenda tråd om dina absoluta sanningar..
Du har kanske glömt bort att jag har ett betydligt mer kompetent bassystem än vad du har ? Jag förstår vad du menar att en bra baslåda ska kunna återge allt man matar den med, men på ett sånt här forum är ju din och min rigg ganska extrema.
Folk lägger kanske runt 3000-5000 spänn på en baslåda. Den får dessutom inte vara för stor.
Då får man kompromissa. Antingen väljer man en låda som gör sej bättre till musik, annars väljer man en som gör sej bättre till film. Då kan man kalla dom lådorna filmbas eller musikbas. Är det svårt tycker du ?

Tror att du har hakat upp dej på hela diskussionen för att du är en av få människor i världen som tittar på film utan bas, men lyssnar på musik med mängder av bas...

#241

Postad 11 juni 2012 - 18:35

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Lugna dig lite. Blir man otrevlig tappar man respekt.

#242

Postad 11 juni 2012 - 18:43

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Det är naturligtvis ingen skillnad på basen i musik eller film. Däremot tycker jag att filmen kan få ett lyft med en bas jag kanske inte skulle vara så nöjd med till musik, varför vet jag inte...

...får nog tillägga att "rapp" bas inte alls har med att göra att den inte är djup. Man kan få både och. :)

Att filmen kan få ett lyft även med en sunkig subba är inte särskilt märkvärdigt. Något är ofta trevligare än Inget...

Din sista mening instämmer jag gärna i.

Jag tycker att det är ganska enkelt. En "filmbas" ska låta mycket och gå djupt på bekostnad av tydligheten. En "musikbas" ska spela tight, så att subben inte förstör tydligheten i musiken...


Det där är en ganska misslyckad generalisering, som på sin höjd stämmer in på en bråkdel av utbudet av film, musik och subbar.

Hur dum i huvet ska man vara för att inte fatta att "musikbas" är ett ganska bra ord för just Rolfs ändamål då ?


Alla är alltså dumma i huvudet som begriper att felaktiga och missvisande generaliseringar är just det - felaktiga och missvisande...

...Nej, det är inte ett bra ord alls eftersom all musik är INTE som hans dansbandsmusik.


Helt riktigt.

#243

Postad 11 juni 2012 - 18:49

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 1

Lugna dig lite. Blir man otrevlig tappar man respekt.


Det är klart man blir frustrerad när folk har skygglappar och inte kan tänka sej in i hur andra tänker...
Om jag skriver "musikbas" förstår dom allra flesta vad jag menar.
Sen finns det dom som inte VILL förstå. Bara för att vara vrånga.

#244

Postad 11 juni 2012 - 19:13

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
För det första " hur svårt skall det vara att fatta" är inte ett dugg trevligare än "hur dum i huvet skall man vara.."
Karlsson får allt vara så god att ta emot det han själv serverar. ;)
Sedan tycker jag absolut Bakerman har en poäng. Allför många diskussioner utgår ifrån att alla har utrustning i referensklass och det har de flesta av oss inte. Därför blir det ofta kompromisser, precis som Bakerman säger, inget konstigt alls.
Sedan är sakfrågan klockren. Ingen skillnad på musik och film, bara man har resurserna att köpa utrustning som tex. är både rapp och djup. Personligen saknar jag inte alls en sub, men det kan ju bero på att jag inte provat. :)

#245

Postad 11 juni 2012 - 22:33

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

O när fan hade du ett argument senast ?

Jag föreslår att du slår upp vad ordet argument betyder, för du verkar inte förstå det. Mina argument är direkt i början av tråden och hittills har ingen kommit med motargument.

Sedan tycker jag absolut Bakerman har en poäng.

Poängen är att man ska säga något utan någon som helst logik? Så om jag ber lina hämta en smörgås och så blir jag sur när hon inte kommer med en tallrik gröt så är det hon det är fel på inte att jag använder ologiska namn på saker som inte håller?
Musikbas och filmbas är sådana saker. Namn utan någon som helst grund för vad det är och som man med lätthet kan slå hål på direkt.

Detta är argument:

En tråd som bara tar upp påståendet om skillnad mellan film och musikbas.
Mina argument för att det inte är någon skillnad:

-40 hz är 40 hz oavsett om det är på en CD, DVD, Bluray, etc.
-Övervägande del av alla filmer har musik i ljudspåret.
-Stor del av de senaste ca 30-40 årens musik har ljudeffekter i musiken.
-Ytterst fåtal filmer har infrabas och de flesta har knappast något under 40 hz.
-Det finns musik med infrabas.
-Både film och musik vinner på bättre återgiven bas.


Så, någon som man komma med bra motargument? :)



#246

Postad 12 juni 2012 - 08:33

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jag tycker att det är ganska enkelt. En "filmbas" ska låta mycket och gå djupt på bekostnad av tydligheten. En "musikbas" ska spela tight, så att subben inte förstör tydligheten i musiken. Detta blir på bekostnad av tryck och djup. Både filmbas och musikbas är i min värld en relativt billig pjäs. Man väljer en specifik egenskap och lägger alla pengar där. Om man köper en dyr subwoofer får man oftast något som har alla egenskaper, dvs tryck, djup och tydlighet. En sån sub kallar man inte för nåt särskilt. Den funkar lika bra för musik och film.

Behöver det bli mer komplicerat än så?


Det är akustiken som gör djupbasen odefinierad, inte själva ljudet i filmen. Själv vill jag ha bråddjup bas som kan stanna på en femöring. :)

#247

Postad 12 juni 2012 - 08:45

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Det är akustiken som gör djupbasen odefinierad, inte själva ljudet i filmen. Själv vill jag ha bråddjup bas som kan stanna på en femöring. :)


Har inte element + låda någon inverkan alls på det menar du ?

#248

Postad 12 juni 2012 - 09:40

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0
Visst har dom flesta filmer musik i sig. . . men jag tycker ofta "filmversionen" om man säger så har mycket "loudness" känsla i sig. . . eller enklare sagt, lyssnar jag på samma låt från cd eller "i filmen" på samma anläggning låter (oftast) filmversionen mycket "basigare" . . vet inte riktigt varför det är så, men upplever det så i 90% av fallen

#249

Postad 12 juni 2012 - 10:22

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Har inte element + låda någon inverkan alls på det menar du ?


En dålig låda bidrar naturligtvis till resonanser som ger efterklang. Han tyckte att bra filmbas ska vara på bekostnad av tydlighet. Jag håller inte med. Bra bas är bra bas och ska höras tydligt. Dålig akustik, och naturligtvis dåliga komponenter, kan som du säger bidra till att man tycker att det verkar vara skillnad mellan film och musik. En bra subwoofer ska kunna båda delarna. Annars är det mest en vanlig baslåda, vilket för mig är något annat än en subwoofer.

#250

Postad 12 juni 2012 - 12:03

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Det är klart man blir frustrerad när folk har skygglappar och inte kan tänka sej in i hur andra tänker...
Om jag skriver "musikbas" förstår dom allra flesta vad jag menar.
Sen finns det dom som inte VILL förstå. Bara för att vara vrånga.


Det där tycker jag är en smula orättvist resonerat.

De allra flesta här uppskattar goda argument, men det är en smula förmätet att förvänta sig att få medhåll enbart för att folk förstår vad man menar.

Att "musikbas/filmbas" skulle vara lämpliga eller ens användbara termer har jag inte sett några goda exempel på.

...Allför många diskussioner utgår ifrån att alla har utrustning i referensklass och det har de flesta av oss inte. Därför blir det ofta kompromisser, precis som Bakerman säger, inget konstigt alls.

Sedan är sakfrågan klockren. Ingen skillnad på musik och film, bara man har resurserna att köpa utrustning som tex. är både rapp och djup. Personligen saknar jag inte alls en sub, men det kan ju bero på att jag inte provat. :)


Håller inte alls med om att "utrustning i referensklass" är någon förutsättning eller ens särskilt relevant för den här typen av diskussioner, och inte heller att det har någon särskild koppling till förekomsten av kompromisser.

ALL ljudteknik som har det minsta med akustik att göra blir utan några som helst undantag kompromisser, oavsett prisklass, och det är givetvis ofta så att en större investering kan ge "bättre ljud", men det är ingalunda självklart.

Visst har dom flesta filmer musik i sig. . . men jag tycker ofta "filmversionen" om man säger så har mycket "loudness" känsla i sig. . . eller enklare sagt, lyssnar jag på samma låt från cd eller "i filmen" på samma anläggning låter (oftast) filmversionen mycket "basigare" . . vet inte riktigt varför det är så, men upplever det så i 90% av fallen


I en filmmix kranar man ofta till musiken så att dialogen inte skall störas, vilket ibland helt enkelt innebär att man kranar ned övre mellanregistret och låter resten vara rakt = "basigare" ljud.

Lyssnar du på cd utan sub blir det också gärna mindre basigt än med... :)

En dålig låda bidrar naturligtvis till resonanser som ger efterklang. Han tyckte att bra filmbas ska vara på bekostnad av tydlighet. Jag håller inte med. Bra bas är bra bas...


Japp, och oavsett hur mycket suben kostar är det placering och akustik som avgör hur bra resultatet blir.
En billig och enkel sub kan ge bra och tight bas under goda förutsättningar medan en superduper dylik kan låta apskit om man inte får till fysiken riktigt bra.

En bättre sub är alltid en bättre sub, men att hitta på benämningar och egenskaper baserat på så flummiga kriterier som "film" och "musik" är faktiskt hål i huvudet...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.