Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

AudioQuest-klubben

301 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Audioquest CV-4 2Banana - 2Banana (par) 1,5m (Högtalarkablar) 2 8,76 (16) Inga priser
Audioquest Type 4 (Högtalarkablar) 1 8,46 (69) Inga priser
Audioquest Coral 1RCA - 1RCA 0,75m (RCA-kablar) 1 8,54 (12) Inga priser
Audioquest Granite (Högtalarkablar) 0 8,6 (4) Inga priser
Audioquest Bedrock (Högtalarkablar) 1 8,67 (20) Inga priser
Audioquest Slate (Högtalarkablar) 1 8,88 (24) Inga priser
Audioquest Gibraltar 2Banana - 2Banana (par) 1,5m (Högtalarkablar) 1 8,82 (10) Inga priser
Audioquest Type 6 (Högtalarkablar) 1 8 (4) Inga priser
Audioquest caldera (Högtalarkablar) 1 9 (5) Inga priser
Audioquest Type 8 2Banana - 2Banana (par) 1,5m (Högtalarkablar) 2 9 (23) Inga priser
Audioquest Pikes Peak (Högtalarkablar) 0 8,75 (3) Inga priser
Audioquest Volcano 2Banana - 2Banana (par) 1,5m (Högtalarkablar) 2 8,75 (3) Inga priser
Audioquest HDMI-3 HDMI - HDMI 1m (DVI-, DisplayPort- & HDMI-kablar) 2 9,38 (12) Inga priser
Audioquest CV-8 2Banana - 2Banana (par) 1,5m (Högtalarkablar) 2 8,8 (4) Inga priser
Audioquest Panther (RCA-kablar) 1 9,12 (7) Inga priser
Audioquest HDMI-1 HDMI - HDMI 1m (DVI-, DisplayPort- & HDMI-kablar) 2 7,89 (8) Inga priser
Audioquest Mont Blanc 2Banana - 2Banana (par) 1,5m (Högtalarkablar) 1 7,5 (1) Inga priser
Audioquest Rocket 33 2Banana - 4Banana (par) 2,5m (Högtalarkablar) 1 7,8 (4) Inga priser
Audioquest DV-1 DVI-D - DVI-D Single Link 1m (DVI-, DisplayPort- & HDMI-kablar) 2 8,5 (3) Inga priser
Audioquest Sub-1 Subwoofer 1RCA - 1RCA 3m (RCA-kablar) 2 8,83 (11) Inga priser
Audioquest Alpha-Snake 2RCA - 2RCA 0,75m (RCA-kablar) 2 7,29 (6) Inga priser
Audioquest G-Snake 2RCA - 2RCA 0,75m (RCA-kablar) 2 8,16 (18) Inga priser
Audioquest Sidewinder 2RCA - 2RCA 0,75m (RCA-kablar) 2 7,92 (24) Inga priser
Audioquest Copperhead 2RCA - 2RCA 0,75m (RCA-kablar) 2 8,67 (5) Inga priser
Audioquest Sky 2RCA - 2RCA 0,75m (RCA-kablar) 2 7 (1) Inga priser
Audioquest Colorado 2RCA - 2RCA 0,75m (RCA-kablar) 1 8,5 (3) Inga priser
Audioquest King Cobra 2RCA - 2RCA 0,75m (RCA-kablar) 1 8,89 (27) Inga priser
Audioquest Diamondback 2RCA - 2RCA 0,75m (RCA-kablar) 1 8,33 (20) Inga priser
Audioquest Hawk Eye Coax 1RCA - 1RCA 1m (RCA-kablar) 1 8,25 (3) Inga priser
Audioquest Eagle Eye Coax 1RCA - 1RCA 1m (RCA-kablar) 1 8,33 (2) Inga priser
Audioquest Columbia 2RCA - 2RCA 1m (RCA-kablar) 1 8,5 (5) Inga priser
Audioquest Diamondback 2RCA - 2RCA 1m (RCA-kablar) 0 8,4 (14) Inga priser
Audioquest Niagara 2RCA - 2RCA 1m (RCA-kablar) 1 (0) Inga priser
Audioquest NRG-1 CEE 7/16 - IEC C7 1,8m (Elkablar) 1 9,25 (7) Inga priser
Audioquest NRG-2 CEE 7/7 - IEC C13 0,9m (Elkablar) 1 8,37 (7) Inga priser
Audioquest Everest 2Banana - 2Banana (par) 1m (Högtalarkablar) 1 (0) Inga priser
Audioquest King Cobra 2XLR - 2XLR M-F 0,75m (XLR-kablar) 1 7,67 (2) Inga priser
Audioquest Forest HDMI - HDMI High Speed with Ethernet 1m (DVI-, DisplayPort- & HDMI-kablar) 1 6,5 (1) Inga priser
Audioquest Coffee HDMI - HDMI High Speed with Ethernet 1m (DVI-, DisplayPort- & HDMI-kablar) 1 7,5 (1) Inga priser
6 relaterade trådar

#101

Postad 25 augusti 2005 - 13:05

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Nu har jag fått hem mina kära kablar och redan efter 15minuter kan jag säga WOW!
Allt jag saknat och vill ha bort finns där nu!!! :D :unsure: :(
SLATE kabeln gav mig rappare och mer kontroll på basen.
GIBRALTAR Den vassa diskanten är helt borta,mer jämnare ljud!
EAGLE EYE Här har jag bara testat väldigt lite,men jag vet inte om jag inbillar mig men surround ljudet dvs bakhögtalar ljuden kommer fram med mer detalj...
Bruset från högtalarna är även det något mindre (kanske inbillar mig bara)... :ph34r:
Jag är otroligt nöjd med mina nya kablar....
Hade någon frågat mig för 1år sedan hade jag bara skrattat åt att köpa lite dyrare kablar och tänk för mig själv "vilka nördar som slänger så mycket pengar på kablar" ;)

Redigerat av Unregistereddebe7dcf, 26 augusti 2005 - 23:11.


#102

Postad 26 augusti 2005 - 15:04

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0

Hade någon frågat mig för 1år sedan hade jag bara skrattat åt att köpa lite dyrare kablar och tänk för mig själv "vilka nördar som slänger så mycket pengar på kablar" :)

<{POST_SNAPBACK}>



;)

#103

Postad 26 augusti 2005 - 19:30

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0

Hade någon frågat mig för 1år sedan hade jag bara skrattat åt att köpa lite dyrare kablar och tänk för mig själv "vilka nördar som slänger så mycket pengar på kablar" :)

<{POST_SNAPBACK}>



;)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag hade samma åsikt för ett tag sedan, inte att folk var nördar, men jag tyckte att försäljarna lurade folk.

Första gången jag fick låna hem Gibraltar så ändrade jag mig snabbt. :D

Redigerat av Unregistered33cc6995, 26 augusti 2005 - 19:37.


#104

Postad 26 augusti 2005 - 19:40

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Hifi nördar är vi alle hoppa!!! ;)
Skämtar bara :D
Jag är det själv och jag är en stolt sådan...
Inte trodde jag att en bättre digitalkabel kunde göra så ruskig skillnad som med min nya. :)

Redigerat av Unregistereddebe7dcf, 26 augusti 2005 - 19:44.


#105

Postad 26 augusti 2005 - 19:50

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
visst är den lagom tunn och lätt den där eagle eyen... man kan nog döda nån med den kabeln. den är ju för fet... :)

#106

Postad 26 augusti 2005 - 20:05

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

visst är den lagom tunn och lätt den där eagle eyen... man kan nog döda nån med den kabeln. den är ju för fet... :D

<{POST_SNAPBACK}>



Den är väl en lika stor tjockis som King Cobra :P
Softman! Du som säkert har Audioquest som startsida ;) :P
Vilken modell har samma typ av koppar som King Cobra men dubbelt så tjocka ledare totalt??? :)
Tänkte att isåfall köra den från försteget till delningsfiltrerna och sedan King Cobra ut från dem... ;)

Redigerat av Unregistereddebe7dcf, 26 augusti 2005 - 22:30.


#107

Postad 26 augusti 2005 - 22:23

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Är det någon som testat Audioquest nätkablar???
Hittade en del från ett test på NRG-2 (kostar rek. 1200:- för 1.8m) :)

"I would describe the Audioquest cable as grain-free, clean, highly resolving with a slightly 'crisp' tonality
as exemplified by its performance in my tube-based stereo system. Resolution was manifested in
several instances, namely resolving timbral and pitch differences, displaying subtle detail,
a wide and occasionally deep sound stage and believable spacing between instruments."

Från Audiophilia

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistereddebe7dcf, 26 augusti 2005 - 22:27.


#108

Postad 26 augusti 2005 - 22:32

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0

Softman! Du som säkert har Audioquest som startsida :D  :P

<{POST_SNAPBACK}>


ha ha... nej det är faktist prisjakt... ha ha ha....

Vilken modell har samma typ av koppar som King Cobra men dubbelt så tjocka ledare totalt??? :)

<{POST_SNAPBACK}>


inte dubbelt så tjocka utan dubbelt antal ledare, den är i psc+ , 6 ledare - 3 i pe och 3 i teflonrör. det är anacondan.
annars vet jag ej vilken du tänker på...

Tänkte att isåfall köra den från försteget till delningsfiltrerna och sedan King Cobra ut från dem... ;)

<{POST_SNAPBACK}>


den är bra... dom jag och andy fick var helt nya... han har fler vad jag vet...
du kan skicka ett mail till han via audiogon och säga att du är sugen på en sådan...
han sålde till oss för 2500 per par inkl frakt så det är ganska bra priser hos honom. nya kostade dom 9700 i sverige...

ska du ha rca eller xlr?

Är det någon som testat Audioquest nätkablar???

<{POST_SNAPBACK}>


inte jag... finns dock för bra priser på audiogon. ;) sugen?

Redigerat av softman3, 26 augusti 2005 - 22:36.


#109

Postad 26 augusti 2005 - 22:41

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Självklart menar jag dubbelt antal ledare!
Hittar du ett par Anaconda till bra pris så kan du ju höra av dig.
Såg på Audioon för $500 men tycker det verkar något dyrt. eller?


Man är ju alltid sugen men det får vänta tills vi skaffat hus...
Då blir det SUB-3 till subben,CV-4 bak,HDMI kabel (till projektorn som köps då)
samt att vi ej har jordade uttag i lägenheten,sen så får man ju säkert dra jord till hela huset om man inte köper ett rätt så nytt hus ;) :)

#110

Postad 26 augusti 2005 - 22:43

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

ska du ha rca eller xlr?


XLR :)
Är det PGJ du tänker på eller vad kallar han sig??? ;)

Redigerat av Unregistereddebe7dcf, 26 augusti 2005 - 22:47.


#111

Postad 26 augusti 2005 - 23:02

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
såg att hans annons har gått ut. jag ska skicka ett mail till han och säga att du får hans mail.

( dom brukar vara dyrare med xlr... du kan ju skicka ett mail till han som har en fråga om han skicka internationelt samt vad han slutgiltiga pris är inkl frakt. )

#112

Postad 26 augusti 2005 - 23:03

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

såg att hans annons har gått ut. jag ska skicka ett mail till han och säga att du får hans mail.

( dom brukar vara dyrare med xlr... du kan ju skicka ett mail till han som har en fråga om han skicka internationelt samt vad han slutgiltiga pris är inkl frakt. )

<{POST_SNAPBACK}>


Kanon!
Vad snäll du är! :)

#113

Postad 26 augusti 2005 - 23:12

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0
Ska du köpa en Anaconda lär du garanterat få mersmak utav AQ för att den är så GRYM den kabeln..

Med den kabeln kommer med all sannolikhet hela ditt system lyftas fram ordentligt..

#114

Postad 26 augusti 2005 - 23:17

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Ska du köpa en Anaconda lär du garanterat få mersmak utav AQ för att den är så GRYM den kabeln..

Med den kabeln kommer med all sannolikhet hela ditt system lyftas fram ordentligt..

<{POST_SNAPBACK}>


Kan nog inte ha mer smak för detta kabelmärke!!! ;)
Är rätt sugen att börja med Anacondan mellan försteget och delningsfiltret och sen köra mina King Cobra från delningsfiltrerna till slutsteget!
Tror du verkligen detta kan göra så otroligt stort lyft??? :)

#115

Postad 26 augusti 2005 - 23:48

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
kör du anaconda rakt igenom så händer det grejer! jag blandade ju anaconda med cobra innan jag fick mitt sista ex. det blev betydligt mycket bättre...

#116

Postad 26 augusti 2005 - 23:52

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

kör du anaconda rakt igenom så händer det grejer! jag blandade ju anaconda med cobra innan jag fick mitt sista ex. det blev betydligt mycket bättre...

<{POST_SNAPBACK}>


Kan du sätta fingeret på vad du upplevde för skillnad??? :)
Jag är mycket nöjd med det jag har och 8750:- är rätt mycket pengar för 7st kablar skulle jag behöva i så fall (6st till front och 1st till center steget) ;)
Men som sagt skulle det bli ett sådant lyft så kanske det kan vara värt pengarna! :D

Redigerat av Unregistereddebe7dcf, 27 augusti 2005 - 00:28.


#117

Postad 27 augusti 2005 - 00:37

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0
Det blir ett mega lyft.. Jag jämförde iofs med jaggan och den emot anaconda så fick jag hålla i hatten kan jag ova..

Jah säger så här att signalkablar har ca 70% 20% på nätkablar samt 10% på högtalarkablar så du kan räkna med att hela din högtalare kommer att öppna sig på ett sådant sätt som du inte kan ana... Den är värd varenda krona. Toppen på kronverkat är att du byter aq rca kontaken mot bullet plugs i silver.. då har du så det räcker å blir över..

#118

Postad 27 augusti 2005 - 00:38

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Det blir ett mega lyft.. Jag jämförde iofs med jaggan och den emot anaconda så fick jag hålla i hatten kan jag ova..

Jah säger så här att signalkablar har ca 70% 20% på nätkablar samt 10% på högtalarkablar så du kan räkna med att hela din högtalare kommer att öppna sig på ett sådant sätt som du inte kan ana... Den är värd varenda krona. Toppen på kronverkat är att du byter aq rca kontaken mot bullet plugs i silver.. då har du så det räcker å blir över..

<{POST_SNAPBACK}>


XLR rakt över blir det isåfall :)

#119

Postad 27 augusti 2005 - 00:39

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
jag tyckte skillnaden var stor i mellanregistret. mellanregistret mötte båda bas och diskant mer balanserat.
det märktes tydligare när jag körde med classicen jag upplevde det tydligt.
stegen är sitt ringa pris mycket bra och dom är väldigt dynamiska i sin karaktär så jag valde att testa med cobra och anaconda och redan när jag hade cobra i första ledet ( cd till försteg ) upplevde jag skillnad. det finns ju stora skillnader i isolering och mängd koppar mellan kablarna och att jag säger att jag upplevde skillnad så är det just så, men det är inte säkert att det motiverar att byta med tanke på priset.
samtidigt så kör jag på volcano och anaconda är den som tillhör enligt tillverkar samt desigt och konstruktion.

ska du lyssna på musik också i samma system? då kan du ju välja anaconda för fronterna t ex.

jag har ingen nytta av alla mina kablar då jag kommer att vara utan högtalare ett tag men om du pröjsar frakten så litar jag på dej och lånar järna ut en anaconda till dej, dock är det rca på dom.

( jag och andy ska testa aq mot bullet terminerade anacondor för att se om det finns skillnader. )

#120

Postad 27 augusti 2005 - 00:52

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

ska du lyssna på musik också i samma system? då kan du ju välja anaconda för fronterna t ex.

jag har ingen nytta av alla mina kablar då jag kommer att vara utan högtalare ett tag men om du pröjsar frakten så litar jag på dej och lånar järna ut en anaconda till dej, dock är det rca på dom.

( jag och andy ska testa aq mot bullet terminerade anacondor för att se om det finns skillnader. )

<{POST_SNAPBACK}>



Det vågar jag absolut inte just nu!!! :D
Men tack så jättemycket iallafall! ;)
Först och främst är det absolut musik som är viktigast för mig (det kan du säkert förstå pga min tv ;) )

ska du lyssna på musik också i samma system? då kan du ju välja anaconda för fronterna t ex.

jag behöver 6st till frontarna totalt då det skall gå en från försteget till delningfiltret och 2st från delningsfiltret till slutstegskanalerna per sida,sen kan det ju aldrig vara fel att ha en likadan kabel till centern :)

Redigerat av Unregistereddebe7dcf, 27 augusti 2005 - 00:53.


#121

Postad 27 augusti 2005 - 00:59

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
ja du... nu blev det jobbigt.. :) förstår dej att du stannar på cobran. det är ju deras mest prisvärda kabel om man ser till egenskaper.

#122

Postad 27 augusti 2005 - 01:08

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

ja du... nu blev det jobbigt.. ;) förstår dej att du stannar på cobran. det är ju deras mest prisvärda kabel om man ser till egenskaper.

<{POST_SNAPBACK}>


Fördelen är ju att man kan ju testa isåfall med att börja med 1 par från försteg till delningsfilter,då har man ju en rätt kraftig signal in i delningsfiltrerna.
Signal är ju lite som när vatten rinner genom rör,och med tänke på att när jag kör 1st King Cobra som skall (på sätt och vis) gå till två stycken dito så måste ju signalen ändras (försämmras något) även om det som i mitt fall går igenom aktiva delningsfilter.
Maila gärna mig hans mail så tror jag nog att det får bli ett par Anaconda till att börja med! :)

Redigerat av Unregistereddebe7dcf, 27 augusti 2005 - 01:09.


#123

Postad 31 augusti 2005 - 18:06

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
ja ha då var dom hemma!

AQ KE-4 högtalarkablar är ett nytt intressant steg för den som vill strama upp basen och öppna mellanregistret.
vilken skillnad!

uppföljning kommer efter mer ingående lyssning. men ett byte är troligt av första intrycket!

lite bilder kanske?

lådan och ke-4 bredvid volcano... tunna dom är men så bra dom låter!

edit: sitter nu och lyssnar på roger waters -amused to death och det är så tydliga skillnader mellan solid koppar och solid silver ledade kablar...

ke-4 öppnar mellanregistret och diskanten till att bli mycket mer artikulant i dialoger. basen blir förvisso stramare men mot volcano som är en reference för bas så är skillnaden inte stor i högre volumer, i lägre volume så märks det att basen får en lite mer avslappnad karaktär och då med lite mer detaljer.
jag kan inte riktigt uttala mej om skillnaden i djup bas då jag inte har kommit så långt.

hur som.

på nämnda skivan så finns ett spår ( nummer 3 ) som har en början med ett blåsande ljud och dialog långt till min vänstra sida/snett bakom mitt öra och för att sedan följas upp med piano i mitt högra öra ( inspelat med q-sound ).
jag kan erkänna att mellanregistret inte är canton rc-ls starka sida med fel elektronik och ljud bilden är lite för mono-lik.
med ke-4 blev det en mycket större bredd på inledningen till spår 3. dialogen som följde fick mycket mer pondus.


...
lyssnar på brothers in arms... oj oj oj... silver nästa...! ( jag ska skriva en utförlig recention men jag vill bara lyssna nu...
nån som är sugen på lite volcano eller anaconda får skicka ett pm, det känns som dom är till salu till förmån för ke-6/ke-8 eller kilimanjaro... :ph34r:

Bifogad fil(er)


Redigerat av softman3, 31 augusti 2005 - 18:49.


#124

Postad 31 augusti 2005 - 19:03

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0
intressant mannen!

Jag som inte kan få nog utav bra upplösning i mellanregistrerna kanske silver kan vara något ändå? Med en Amazon på detta så vet man inte vart detta kan sluta? :ph34r:

#125

Postad 31 augusti 2005 - 19:10

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
jag ska byta andy... det var en upplevelse...

om jag kan ha kablarna hemma lite längre så ska du få höra vad dom går för...

#126

Postad 31 augusti 2005 - 19:12

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Softman!
Skall du inte köpa Everest av Stefan för 22.000:- 2.5meter sbw???
Jag har funderat lite själv på det här med silver ledare mellan dvd´n och försteget...
Är lite sugen på att testa SKY modellen nån gång. :ph34r:

#127

Postad 31 augusti 2005 - 19:14

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0

Skall du inte köpa Everest av Stefan för 22.000:- 2.5meter sbw???

<{POST_SNAPBACK}>


tror du inte jag har tänkt tanken? men jag har fått ett pris på 2x2,5m ke-4 på 500$ inkl frakt.

men 22 har jag inte... jag behöver ju minst 2 amazon också... :ph34r: då blir det dy.....rt....

#128

Postad 31 augusti 2005 - 19:18

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Skall du inte köpa Everest av Stefan för 22.000:- 2.5meter sbw???

<{POST_SNAPBACK}>


tror du inte jag har tänkt tanken? men jag har fått ett pris på 2x2,5m ke-4 på 500$ inkl frakt.

men 22 har jag inte... jag behöver ju minst 2 amazon också... :ph34r: då blir det dy.....rt....

<{POST_SNAPBACK}>


Kunde väl tänka mig det!!! :P :D ;) :lol:
Amazon verkar ju vara en fin kabel,varför inte Cheetah eller Sky???

#129

Postad 31 augusti 2005 - 20:05

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0

varför inte Cheetah eller Sky???

<{POST_SNAPBACK}>



6 ledare ska det vara... :D



btw. tog en bild ( mörkt och sunkigt utan skärpa - tyvärr :P )
håller på att flytta så jag passar på att visa samlingen som finns hemma. :ph34r:

Bifogad fil(er)


Redigerat av softman3, 31 augusti 2005 - 20:07.


#130

Postad 31 augusti 2005 - 22:24

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Hur tycker du diskanten blir med silver ledare? :ph34r:

#131

Postad 01 september 2005 - 09:10

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

  • 1 560 inlägg
  • 0
En liten fråga till er kunniga barn: Funderar på att uppgradera mig från vanliga kablar (Linn, Supra o dyl) till AudioQuest. Kommer dock behålla mina Van Den Hul mellan cd o stärkare då jag gillar dem.

Vad kan ni rekommendera som inte kostar en årslön? Behöver följande:

Högtalarkabel: 1x 1.5m samt 1x 2.5m, möjligtvis för center oxå 1x 1.5m
Coax digital: 1x 0.5-1m

Några ideer?

#132

Postad 23 september 2005 - 10:27

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Jag frågade om passande nätkablar till min nya stereo på Lefflers där jag köpte den och de rekommenderade Audioquests nätkabel för 1200 och sa att Supra LoRad inte var nåt för min anläggning.
Jag fick komma och låna den när jag har spelat in mina grejer sa försäljaren så ni kan få en liten recension ganska snart får jag hoppas.

#133

Postad 23 september 2005 - 11:41

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0

En liten fråga till er kunniga barn: Funderar på att uppgradera mig från vanliga kablar (Linn, Supra o dyl) till AudioQuest. Kommer dock behålla mina Van Den Hul mellan cd o stärkare då jag gillar dem.

Vad kan ni rekommendera som inte kostar en årslön? Behöver följande:

Högtalarkabel: 1x 1.5m samt 1x 2.5m, möjligtvis för center oxå 1x 1.5m
Coax digital: 1x 0.5-1m

Några ideer?

<{POST_SNAPBACK}>




Vilka prisklasser får vi röra oss i, om du tittar in på www.lefflershifi.com och väljet AudioQuest så ser du de olika prisklasserna.

Redigerat av Unregistered33cc6995, 23 september 2005 - 11:45.


#134

Postad 12 oktober 2005 - 13:58

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0
Tänkt att köpa in nya kablar till mitt system:

Har följande utrustning:
Högtalare:
Canton RCL
Canton CM500
Canton LE 103

Förstärkare:
Marantz 4500 till center och rear
Vincent 997 till frontarna.
Vincent 996 ska inhandlas till centern snart och ännu senare till rear.
DVD Pioneer 380 som ska bytas ut men en till HDMI utgång och bättre ljud och bild. Funderar på marantz 7600 lr Denon 1920
Proj: LG RD-JT92

Funderat på dessa kablar:

Bild: HDMI-X 9m 2200kr med adapter till DVI ingången på projen.
Tycker att nästa steg ksotar lite väl mycket

DVD till reciever:
Digital: Något form av optilink vet ej vilken.
Analog: Copperhead 770kr

Reciever till RCL box till vincent:
2st Copperhead 2x770kr = 1540kr

Vincent till RCL
Diskant: CV-4 2x2m 800kr
Bas: Slate 2x2m 1800kr

Vincent till CM500
CV-4 1m 200kr


Baksignal och högtalarkabel väntar jag med.

Ett par frågor.
Vad är vettigast att köra till marantzen digital in till musik eller ska man köra med en analog kabel?

Några andra tips??
Ska naturligtvis lyssna på kablarna och se/höra om det är någon skilnad.

#135

Postad 12 oktober 2005 - 14:54

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

  • 1 560 inlägg
  • 0
Har efter hjälp av softman3 nu beställt de kablar jag börjar med iaf.
Det blev King Cobra mellan cdn o receivern, sen Bedrock biampat till högtalarna.
Från dvd kommer det sen att bli någon coaxkabel för ca 1500:-, får se vad man ramlar över.

#136

Postad 14 oktober 2005 - 01:20

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0

Har efter hjälp av softman3 nu beställt de kablar jag börjar med iaf.
Det blev King Cobra mellan cdn o receivern, sen Bedrock biampat till högtalarna.
Från dvd kommer det sen att bli någon coaxkabel för ca 1500:-, får se vad man ramlar över.

<{POST_SNAPBACK}>



kul att du vart nöjd med cobran, är du lika nöjd med bedrocken?

låter det bra?!?

#137

Postad 18 oktober 2005 - 07:33

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

  • 1 560 inlägg
  • 0
Skulle vara kul att veta för mig oxå, kablarna från USA har nämligen inte dykt upp än :blink:

Återkommer så snart allt är uppe!

#138

Postad 21 oktober 2005 - 11:23

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

  • 1 560 inlägg
  • 0
Nu ni, nu har kablarna anlänt, stort + till både Audio Advisor samt Shop The States som fixade detta.
Måste erkänna att det var bland det fetaste o mest gedigna kablar jag har varit i kontakt med. Visst finns det värre (eller hur softman3) men jag tror nog dessa räcker ett tag;)

#139

Postad 27 oktober 2005 - 16:10

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
och hur upplever du ljudet???

#140

Postad 05 november 2005 - 14:09

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

  • 1 560 inlägg
  • 0
Låter underbart, homogent o öppet. Trodde inte det skulle göra sådan skillnad :wub:

Kolla mitt galleri för bilder på kablarna, feta är ordet!

#141

Postad 12 november 2005 - 11:27

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Jag har funderingar på att möblera om hemma. Detta kommer göra att mina nuvarande högtalarkablar INTE kommer räcka. Ommöbleringen kommer resultera att jag kommer behöva

Slutsteg - VF = 3,5m
Slutsteg - C = 3,5+2,5+1,2 = 7,2m
Slutsteg - RF = 3,5+4,3=7,8m
TOTALT: 3,5+7,2+7,8= 18,5m

Dessutom (även om det inte har betydelse för ommöbleringen, men) en liten nagel i ögat är analog-kablaget bakom.
Mitt system är Rotel RSP-1066, och ett RMB-1066. Här emellan kör jag lakrits :D Mellan DVD-spelarn och försteget kör jag analogt med Xindak AC-01 när jag spelar CD-skivor och en HAMA-digital kabel vid film och HDCD-avkodning. (försteget avkodar, inte dvd-spelarn)
Högtalarna jag kör med som högtalarkablarna skall gå till är Infinitys största Beta-serie.

Iom att jag flyttar Utrustningen men inte bildvisarn kommer jag även få byta bildkablaget som i det här fallet är scart. Summan blir en scart på 6 meter. Vet att längden nu blir något att beakta, men iom min bildvisare som är en 28" WS så tror jag inte att kabeln här blir någon större flaskhals.

Utöver 5 kablar där emellan så skulle jag vilja ha 5.1 kablar mellan DVD och försteg oxå, för DVD-A uppspelning.
Med detta sagt så funderar jag på Audioquests billigaste kablar till allt detta. pga högtalarkablarnas kanske märkliga längder lär det kanske vara svårt att hitta dessa begagnat.
Men räknar man snabbt på priser från ljudmakarn så blir det:

AudioQuest Type4, 75kr/m * 18,5 = 1387,5 kr.
AudioQuest G-Scart, 650+950 = 1600 kr
AudioQuest G-snake, 395kr/par*6 par = 2370 kr.
Detta blir ungefär 5360 kr.

Frågan är nu.
1. Hur tror ni mitt system kommer skilja sig med detta köp?
2. Hur står sig Type4 mot Xindak SC-01?
3. Kan det finnas prutmån om man handlar kablage för över 5000:-? Hur mycket är rimligt.
4. Ingår kontaktdon i högtalarkablaget, är dem färdigterminerade när man får dem från ljudmakarn? Om inte, finns det någon handlare som gör det? Hur mycket mer kostar detta isf?
5. (kanske fel ställe att fråga på) Men är AudioQuests billigare prisvärda.. Om man funderar på kablage i dessa serier, bör man titta efter andra leverantörer som kanske skullevara bättre pris/prestanda?
(finns säkert fler frågor, som jag inte kommer på nu, men dem dyker väl upp under följande diskution)

//Loofy

Redigerat av Unregistered42611, 12 november 2005 - 12:58.


#142

Postad 12 november 2005 - 21:45

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
hmm.. hehe va inte många som visste om prisvärda AQ-lösningar här inne? hehe trots 12 timmars betänketid typ

//Loofy

#143

Postad 12 november 2005 - 22:39

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0

hmm.. hehe va inte många som visste om prisvärda AQ-lösningar här inne? hehe trots 12 timmars betänketid typ

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>



tjena loofy!

jag är nog den som haft mest och längst aq erfarenhet här inne. jag kan ju säga att jag inte gillar aq kablar som inte har en mer seriös konstruktion, dvs inte byggda som en konventionell coaxkabel.för mej är det nog diamond back som gäller som lägst, just för att kabeln är semibalanserad.

dock så vet jag att det finns att få dom billigare modellerna begagnade ( rca ) och om du tänkt att lägga t ex 2000 på bara rca kablar så kan du säkert fynda lite bättre för samma pengar...
med tur kan du få ett 5.1 set med coral ( dagen cobra ) för strax över 1000 om du etar på rätt ställe och inte har så bråttom.

högtalarkablarna får du efter önskemål, både längd och termineringsval.

kan ej svara på skillnader mellanxindak då jag inte jämfört, inte haft möjlighet till det.

tycker att du kan pruta lite men förvänta dej inget.

ärligt svar.

nej inte prisvärd.... inte nånstans, det är prisvärt att bygga egna kablar. cobran är prisvärd, diamond backen är prisvärd, under det nej nej nej... kolla på aq sidan och se bilder på kablarna så ser du var jag menar.

#144

Postad 13 november 2005 - 21:04

Unregistered42a15e42
  • Unregistered42a15e42
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
Tro Ni CV-4 passar bäst till att köra till centern eller Type 4 ? Ska köra singel wire.

#145

Postad 13 november 2005 - 22:40

Unregistered44e46df5
  • Unregistered44e46df5
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0
Har idag en Marantz SR6300 reciever, Panasonic DMR E-50 dvd brännare Infinity Beta högtalare och Rotel RB 850 slutsteg. Snart kommer jag få cd spelare Rotel RCD-1072 och senare uppgradera med Rotel helt i systemet. Funderar på Audioquest King Cobra som signalkabel mellan CD spelare och Reciever, tycker ni det är ett bra val och vad skall jag sedan ha för högtalarkablar till? Allt audioquest då, det får ju inte vara för dyrt så jag har tänkt max 200 kronor metern. Är det sedan viktigt jag köper liknande och bra signalkabel mellan slutsteg samt reciever eller kan jag köra den standard RCA jag har? Är det lika viktigt ha bra högtalarkablar som singnalkabel? Skall jag kanske ta en billigare signalkabel så jag kan matcha den med högtalarkablar av samma kvalite?

För att summera dessa frågor, vad för signalkablar och högtalarkablar rekommenderar ni ihop? Inte för dyra som sagt. Vart är det viktigast att ha bra kablar, signal eller högtalar? Har jag nog bra utrustning för att behöva så bra kablar? Varför blir det så dyrt totallt då dem terminerat högtalarkablarna gentemot vad signalkabeln kostar fördig?

#146

Postad 14 november 2005 - 15:00

Agazzie
  • Agazzie
  • Beroende

  • 1 307 inlägg
  • 0
Letar återförsäljare av AudioQuest-kablar. Har inte läst hela tråden, sorry, men nån som kan tipsa?

MVH//André

#147

Postad 14 november 2005 - 15:42

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Kolla www.ljudtema.se Dem är vad jag förstår generalagenter för AQ i sverige. Där kan man klicka sig fram till audioquest och få upp en lista över dem företag som säljer audioquest.

//Loofy

#148

Postad 14 november 2005 - 18:31

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0

Tro Ni CV-4 passar bäst till att köra  till centern eller Type 4 ? Ska köra singel wire.

<{POST_SNAPBACK}>


vad har du för övrig kablage???

Letar återförsäljare av AudioQuest-kablar. Har inte läst hela tråden, sorry, men nån som kan tipsa?

<{POST_SNAPBACK}>


varför? köp inte aq i sverige, köp utomlands, det är väl mycket billigare

Kolla www.ljudtema.se Dem är vad jag förstår generalagenter för AQ i sverige. Där kan man klicka sig fram till audioquest och få upp en lista över dem företag som säljer audioquest.

<{POST_SNAPBACK}>


mycket riktigt så är det ljudtema, tyvärr...

#149

Postad 14 november 2005 - 19:58

Agazzie
  • Agazzie
  • Beroende

  • 1 307 inlägg
  • 0

varför? köp inte aq i sverige, köp utomlands, det är väl mycket billigare


Tips på ett stycke sådan butik då? :)


MVH//André

#150

Postad 14 november 2005 - 20:01

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
På första sidan i denna tråd hittar du länkar till svenska butiker som säljer Audioquest... :)
Lycka till! :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.