Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Få bort röklukt i lägenhet?!..

27 svar i tråden

Skickat 25 mars 2007 - 20:52

Hej! (vet inte om detta är rätt forumdel, men jag gör ett försök)
Det är så att jag skall flytta in i min mormors gamla lägenhet, perfekt på alla sett och vis förutom att den är rökskadad pga cigaretter har vädratur så mycket det går i en månad nu och tagit bort alla gardiner, sängar, soffor och allt som kan tänkas att röken sätter sig i efter det har jag tvättat i princip alla ytor och skurat golv med mera.

Nu luktar det inte alls farligt där, men om jag tex väljer att tapetsera tror ni då att röklukten kummer sippra igenom de nya tapeterna?? Eller om jag väljer att måla väggarna, det kanske är ett bättre alternativ då s###### färgen luktar ju ganska starkt och kanske tar udden av röklukten..?..
Har ingen erfarenhet av detta så upplyser alla som har efarenhet av detta att skriva!

Mvh Henrik Z

Skickat 25 mars 2007 - 21:16

Finns det inte någon sort avjoniserare som ska ta bort alla luktmolekyler i ett rum?

Skickat 25 mars 2007 - 22:14

Jag såg ett program på dansk TV där det tipsades om hur man får bort röklukt. Man skulle blanda ättika med vatten och hälla på en sprayflaska. Spruta sedan i luften, undvik alltså att spruta på ev möbler och lackade ytor som kan vara känsliga. (Verkar iofs som att du rensat lägenheten…) Du kan också prova att ställa ut breda fat med ättiksblandningen. Om du sedan målar om så blir du säkert av med lukten helt. Det hjälper säkert också om du tapetserar om… :)

Thomas

Skickat 25 mars 2007 - 22:23

Hade samma problem som du. Eftersom det var en storrökare som hade bott där i 30 år så handlade det snarare om djävulsutdrivning :) , precis allting var gult.

Började med att spraya med YocoAir som finns att köpa på Clas Ohlson. Den tar bort en hel del röklukt och är bra att använda i skåp och sådant, men även på väggar. Tapeter kan läcka igenom lukt till väggen så jag rev bort dem och sprayade väggarna och vädrade tills de var luktfria innan jag tapetserade.

Om du funderar på att måla på befintliga tapeter så tänk på att dessa kan läcka igenom nikotin/tjära och att man kanske måste grunda med en speciell förseglingsfärg i så fall.

Edit: Såg tipset om ättika ovan. Jag testade det men det funkade inte så bra. Det luktade bara ättiksrök, vilket är om möjligt ännu värre. YocoAir fungerade däremot mycket bättre.

Det här inlägget har ändrats av Gargantua 25 mars 2007 - 22:26

Skickat 25 mars 2007 - 22:56

Ozonbehandling har jag hört talas om, liksom sannolikheten att nikotinet läcker igenom om man inte målar med förseglingslack.

Skickat 26 mars 2007 - 19:30

Okej tack för svaren! Skall testa med YocoAir och se om det hjälper något sen skall jag nog använda förseglingslack innan jag målar...är sådan lack/färg dyr? Kan man ha samma lack i taket som på väggarna föresten??. Någon som vet?=)

Skickat 26 mars 2007 - 19:33

Ta ett besök till din lokala färghandel. Jag är ganska säker på att du får de svar du behöver där...

Skickat 26 mars 2007 - 23:32

Jag är själv överkänslig mot röklukt trots det köpte jag ett hus där två storrökare bott i 30år :D . Vi renoverade iofs hela huset invändigt (alla golv, väggar och tak). Många väggar hade målad väv som vi tvättade med målarsoda, spacklade och tapetserade. När man tvättade kändes det som om någon rökte i rummet. Tapetserade väggar hade flera lager tapet som revs ner sedan spacklade vi och satte upp ny tapet. Alla tak som hade gummiduk (Barracuda) rev vi ner och ersatte med gips, de andra (trä) tvättades och laserades vita. Alla heltäcknings och plastmattor ersattes med parkett. När allt var klart kändes det inte ett spår av någon röklukt.

Jonisator fungera också bra. Hyrde en stuga i fjällen med rökförbud, trots det stank det på toaletten och i bastun. Efter klagomål kom en hantverkare med en jonisator. 3 timmar senare kändes ingen röklukt däremot kändes luften som efter ett kraftigt åskoväder , frisk.

Skickat 27 mars 2007 - 19:29

Jo självklart skall jag gå till en målarfirma och höra!=)

Men en jonisator behadling vore kanske något...blir det värkligen så bra av det då? :)
Har inte så mycket tid över till renovering osv just nu men om man joniserar först och sen målar med förseglingslack och sen målarfärg borde det väll bli ganska bra?!...

Är joniserings "grejjen" dyr?..=)

Skickat 27 mars 2007 - 21:05

• MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
Kolla här.

http://www.sproutinghealth.se/

Skickat 29 mars 2007 - 09:47

Har målat med oljebaserad lack färg och det gjorde susen, två flugor i en smäll -både ny färg och lukt borta :rolleyes:

Skickat 29 mars 2007 - 16:13

Det bästa vore om du köpte en ozongenerator. Tar garanterat bort all lukt.

Skickat 01 april 2007 - 19:35

Glöm inte att göra rent kontakter och strömbrytare. Det sätter sig äcklig röklukt och nikotin på dessa.

Du kan skruva loss den och lägga dem i ett bad med lacknafta. Tvätta och låt torka. Alternativt köp nya frächa.

Skickat 02 april 2007 - 10:17

Jag beställde en XJ-2000 från Sprouting health som MGW tipsade om. Har testat den i några dagar nu och den fungerar utmärkt mot stekos, husdjursodörer och andra lukter. Den är inte så kraftig vilket är en fördel om man vill använda den kontinuerligt. 877kr inkl frakt är den klart värd. Vädra från oxysol är kraftigare men kostar också 4500kr.

Skickat 02 april 2007 - 11:45

• MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
Trevligt att den fungerade, var dock varsam med användningen pga att ozonet som den bildar inte är hälsosamt i för stora mängder. men att ha den på i 4-6 timmar om dagen ska inte vara någon fara.

Ozonet som den bildar är 0.06ppm och en EU standard är pågång om att om man ska vistas i miljön hela dagen ska man inte överstiga just 0.04-0.06ppm. Riskzonen ligger vid 1ppm där man börjar se negativa hälsoeffekter pga av markozonet och i en sådan miljö bör man inte vista i mer än 8 timmar per dag MAX.

Bara en liten tanke från min sida dock så har jag för mig att den har en funktion som gör att den är på max 8 timmar per dag vilket ligger klart inom gränsvärderna.

/Martin

Skickat 05 april 2007 - 18:16

Vi köpte en sommarstuga för några år sedan som hade använts av storrökare under många år. Vi målade och tapetserade och skurade och vädrade osv men röklukten försvann inte helt förrän vi bytte ut innertak och innerväggar (dock var anledningen till att vi bytte innerväggar och tak en helt annan)

Skickat 08 april 2007 - 15:08

Fråga i en fårgaffär efter lämplig färg till att måla över innan du tapeserar om. Kommer inte dröja länge innan tapeterna blir gula annars.

Skickat 10 april 2007 - 08:27

Måla väggar och tak med patentfärg, finns i färghandeln. Rätt dyr, men den gör sin sak. Glöm billig färg på icke-färgaffärer, det är som med allt annat, man får det man betalar för. Sedan kan du måla över den med den färg du vill ha i taket exv. och tapetsera på väggarna, om du nu vill det.

http://www.alcro.se/pro/nyheter/isolera.aspx

http://batch.resolutmrm.com/mmsweb/3B2_ROO..._06_1219_31.pdf

Skickat 10 april 2007 - 09:01

Ring till Skanska, Peab, Ramirent eller liknande och fråga efter Ozongenerator. Be om en kraftig modell.

Skickat 11 april 2007 - 09:37

Jag har ett hemskt problem på samma tema i min nya lägenhet. Tyvärr räcker det inte med att göra rent och försöka driva ut demonerna. Det kommer nämligen nya via ventilationen. Det är alltså inte så att någon rökt i vår lägenhet, men grannen sitter och bolmar hela dagarna vilket gör att vår ena toalett, samt vissa köksskåp fullkomligen stinker av ofräsch ciggaretterök. Riktigt äckligt. Har pratat med hyresvärden som ska se över eländet.

Skickat 11 april 2007 - 15:29

Har tyvärr storrökare till grannar även jag. De sitter på balkongen och bolmar som skorstenar med resultatet att vårt sovrum som ligger precis ovanför stinker av cigarettrök. Ventilationen till samtliga rum ar luftintaget mot samma område så när grannen röker, vilket är sjukt ofta, stinker hela lyan. Vad kan man göra egentligen? Visst skulle kunna gå ner och snacka med dem men det är ju deras lägenhet och själv skulle jag bli irriterad om en granne kom och talade om för mig vad jag ska och inte ska göra i min lägenhet.

Skickat 11 april 2007 - 15:32

hemlis Apr 11 2007, 16:29 skrev:

Har tyvärr storrökare till grannar även jag. De sitter på balkongen och bolmar som skorstenar med resultatet att vårt sovrum som ligger precis ovanför stinker av cigarettrök. Ventilationen till samtliga rum ar luftintaget mot samma område så när grannen röker, vilket är sjukt ofta, stinker hela lyan. Vad kan man göra egentligen? Visst skulle kunna gå ner och snacka med dem men det är ju deras lägenhet och själv skulle jag bli irriterad om en granne kom och talade om för mig vad jag ska och inte ska göra i min lägenhet.

<{POST_SNAPBACK}>

Vist skall man få göra vad man vill i sin lägenhet , men jag förstår inte varför du ska behöva stå ut med deras rök i DIN lägenhet . Om det är ett stort problem så skulle jag prata med grannen & se om man inte skulle kunna komma fram till en lösning .

Skickat 11 april 2007 - 19:54

Så nu har jag tid att svara! Har skurat i princip allt med massa olika medel och har spärrmålat alla väggar och tak två gånger samt spaklat så nu luktar det banne mej ingenting förutom målar färg då! Tapeterna skall upp i morgon och dom kommer väll oxå göra sitt om man säger så!
Har bytt ut alla elkontakter och brytare osv så tror jag detta kommer bli riktigt bra! Det enda jag oroar mej lite över är om det kommer att läcka ut lukt långt senare?!...

Skickat 11 april 2007 - 20:10

En arbetskamrat (fransman, inte konflikträdd) till min pappa hade en granne som rökte på balkongen så att det störde. Han frågade kort och gott om det gick för sig att han pissade ned på nämnda balkong, ty han tyckte att det var ungefär likvärdigt. Grannen slutade röka där...

Jag har också råkat ut för att det läckt in genom ventilationen. Fy fan vad vidrigt att komma hem till ett varmt studentrum som luktar rök! Det jag inte fattar är hur lukten över huvud taget kunde sprida sig. Det var alltså studentrum utan kök med ventil i badrummet och vad jag vet takfläkt.

Skickat 15 april 2007 - 21:12

hoj! man brukar kunna få låna/hyra av joniserare på räddnings-tjänsten..

Skickat 18 april 2007 - 08:17

Ställ ut glas med Ättika överallt de funkar!

Skickat 18 april 2007 - 09:02

Cosmoz 08 Apr 11 2007, 17:32 skrev:

<{POST_SNAPBACK}>

Vist skall man få göra vad man vill i sin lägenhet , men jag förstår inte varför du ska behöva stå ut med deras rök i DIN lägenhet . Om det är ett stort problem så skulle jag prata med grannen & se om man inte skulle kunna komma fram till en lösning .

<{POST_SNAPBACK}>

Jo hade ett snack igår och det gav iaf effekt det närmsta 24 timmarna, helt rökfritt :) Får se hur länge det håller i sig men nu har jag iaf påpekat problemet.

Skickat 18 april 2007 - 14:52

hemlis Apr 18 2007, 09:02 skrev:

Cosmoz 08 Apr 11 2007, 17:32 skrev:

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jo hade ett snack igår och det gav iaf effekt det närmsta 24 timmarna, helt rökfritt ;) Får se hur länge det håller i sig men nu har jag iaf påpekat problemet.

<{POST_SNAPBACK}>

För ********, det skulle jag inte acceptera en sekund. Rökare har verkligen svårt att fatta HUR MYCKET det faktiskt stinker och hur stark stanken är.

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • Ny förstärkare och högtalare
    TDLG30RTL
    2013-06-19 21:35:07
  • R2-D2 beväpnad
    Benkke
    2013-06-19 20:29:30
  • R2-D2
    Benkke
    2013-06-19 20:07:28
  • Framtida ljudrum
    Gubbas83
    2013-06-19 19:41:09
  • Dressade PB13-Ultra
    cbjorkman
    2013-06-19 12:48:04
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.