Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sunfire subwoofer beter sig egendomligt

62 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 februari 2011 - 17:52

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Hade tidigare en film här, men den har försvunnit från min server. Så tyvärr får ni nöja er utan den.
Den illustrerade hur baselementet/slavelementet slog väldigt långt, vid en relativt låg volym. Under första minuterna av transformers 2 revenge of the fallen.
Det har visat sig att inte bara jag har problem med den scenen..

Jag har flera gånger haft problem med min förstärkare och audyssey när det gäller de 2 olika subbarna jag haft.
Jag gör audysseyinställningarna enligt konstens alla regler, och har följt deras långa instruktioner till punkt och pricka, med 8 olika mätpunkter.
Och jag kör även med audyssey avstängt, för annars låter suben helt sjukt. Det förvärrar mitt problem med ca 10 gånger.

Hur som haver, i förstärkaren står suben på -5.0dB. Och den delar vid 80Hz, suben spelar bara LFE.

Jag har provat fram och tillbaka med många olika inställningar, och audyssey har jag kört säkerligen 10 gånger.

Det konstiga är att det är vid dessa scener i denna specifika film, och någon annan som den gör såhär.

Spolar jag fram och kör någon annan scen, actionscen med mycket tryck. Så kan jag skruva upp volymen ordentligt utan att suben ger vika. Vilket jag tycker är mycket märkligt!

Jag vill få det till att något konstigt sker vid dehär riktigt låga frekvenserna...


Bild på mina inställningar på suben:
Som ni ser så är volymen satt lågt.

Postad bild

Redigerat av Unregisteredf339c6b3, 27 februari 2011 - 18:21.


#2

Postad 25 februari 2011 - 19:13

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Vad är det som är fel egentligen? Elementen rör sig men du känner inget ljudtryck? Får inte riktigt grepp om vad det är som felar faktiskt. Det kan ju vara rummet som har hyss för sig. Det verkar som om kameran tycker där finns ljudtryck, eftersom den vibrerar kraftigt, men det kan ju vara av frekvenser i det hörbara spektrat. Då kan det ju vara så att det är riktigt låga toner inblandat, som gör att basen måste slå en hiskelig längd för att försöka pumpa ur sig dem på hög nivå, men de kanske inte förmår flytta upp dem i sådan nivå att du känner dem.

Svårt att veta.

#3

Postad 25 februari 2011 - 19:33

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Vad är det som är fel egentligen? Elementen rör sig men du känner inget ljudtryck? Får inte riktigt grepp om vad det är som felar faktiskt. Det kan ju vara rummet som har hyss för sig. Det verkar som om kameran tycker där finns ljudtryck, eftersom den vibrerar kraftigt, men det kan ju vara av frekvenser i det hörbara spektrat. Då kan det ju vara så att det är riktigt låga toner inblandat, som gör att basen måste slå en hiskelig längd för att försöka pumpa ur sig dem på hög nivå, men de kanske inte förmår flytta upp dem i sådan nivå att du känner dem.

Svårt att veta.



Ja förstår att det inte är något lätt. Jag tycker elementen slår väldigt mycket, även om volymen är ställd lågt. Det är väl där skon klämmer. Ljudtryck blir det vid de frekvenserna, men inte alls så som man tycker att det borde vara med tanke på hur mycket elementet rör sig.

#4

Postad 25 februari 2011 - 21:39

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

  • 1 057 inlägg
  • 0
jaha... jag antar att du förstår ironin i:


- man får vad man betalar för! :D :D ;)

ps. syftade på din avatar :D


...eftersom detta uttryck används ganska ofta när en lite billigare sak inte fungerar som den ska.. kunde inte låta bli

Redigerat av Xicaxo, 25 februari 2011 - 21:43.


#5

Postad 25 februari 2011 - 23:51

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Jag fick också väldigt konstiga resultat efter att jag kört audyssey. Ljudet lät helt enkelt.....skit. Körde manuellt istället och fick det till att låta riktigt bra ändå. ;)

Så testa att fingra lite själv så ska du nog se att du kan få ett bättre resultat.

#6

Postad 26 februari 2011 - 00:04

npds
  • npds
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Pröva kör audyssey kalibrering försig och kalibrering med subwoofern med den inbyggda eq n och se om det blir någon skillnad,

#7

Postad 26 februari 2011 - 09:17

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Jag fick också väldigt konstiga resultat efter att jag kört audyssey. Ljudet lät helt enkelt.....skit. Körde manuellt istället och fick det till att låta riktigt bra ändå. ;)

Så testa att fingra lite själv så ska du nog se att du kan få ett bättre resultat.


Jag har audyssey avslaget, kör bara det för att få ut avstånd osv. Har testat litegrann att justera själv, men inte jättemycket. Eftersom min sub låter konstigt oavsett vad jag gör med inställningarna, förutom, skruva ner volymen väldigt mycket. :D


Pröva kör audyssey kalibrering försig och kalibrering med subwoofern med den inbyggda eq n och se om det blir någon skillnad,


Jag ska faktiskt ta och testa detta genast. Blir väl lite extra pill med Phase för att få det att spela bra. Men det ska bli väldigt intressant att se om suben kan hantera de scenerna i filmen efter en audyssey utan suben inkopplad.

Såg att du hade en bild på din sunfire i ditt galleri, kör du med de inställningarna du har den på där?
Jag har faktiskt inte testat att dela suben så lågt som under 60 Hz.
Men det tycker jag inte ska behövas, den ska kunna klara att spela upp till iaf 80Hz där jag delar..

Redigerat av Unregisteredf339c6b3, 26 februari 2011 - 09:21.


#8

Postad 26 februari 2011 - 10:20

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Att volymen är lågt ställd och elementet slår mycket ändå, det kan jag inte svara på. Men att det slår mycket, men att du inte hör någonting har nog att göra med att rummet inte förstärker de frekvenserna den försöker återge så värst plus att den antagligen inte riktigt klarar av det. Det är vad jag spontant tror.

#9

Postad 26 februari 2011 - 10:26

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0
sim161:
Kör subbens eq först - sen audessey - de små fördröjningar som ev subbens eq lägger till blir då korrigerade av receiverns kalibrering.
Sänk gain på sub. innan audessey körs ( jag har min ställd med strecket rakt ned), så kommer receivern behöva skicka en signal på 0db eller högre, brukar bli bättre med starkare signal från receiver, samt att auto on kommer reagera snabbare)
Prova att dela lite lägre, jag delar runt 50hz, har subben ( TS EQ 12 Signature) placerad diagonalt i ett hörn, funkar perfekt!
En kvalificerad gissning på ditt problem är att:
Du har inte placerat subben som det är tänkt: På golvet.
När man sätter upp subben en bit från golvet kan den inte längre kopplas till rummet på rätt sätt, dvs ta hjälp av golv & väggar.
Plocka bort cementkuben, flytta så du har 10 - 20cm till väggarna & sänk delning så kommer du få tryck istället för konfladder.
Lycka till!!!

Redigerat av Jörgen A., 26 februari 2011 - 10:50.


#10

Postad 26 februari 2011 - 10:56

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Att volymen är lågt ställd och elementet slår mycket ändå, det kan jag inte svara på. Men att det slår mycket, men att du inte hör någonting har nog att göra med att rummet inte förstärker de frekvenserna den försöker återge så värst plus att den antagligen inte riktigt klarar av det. Det är vad jag spontant tror.


Det kan mycket väl ha med rummet att göra. Frågan är bara vad man ska göra åt det isåfall..
Men att suben inte klarar av att spela de frekvenserna, vad finns det då att göra?
Svårt är det..


sim161:
Kör subbens eq först - sen audessey - de små fördröjningar som ev subbens eq lägger till blir då korrigerade av receiverns kalibrering. Prova att dela lite lägre, jag delar runt 50hz, har subben ( TS EQ 12 Signature) placerad diagonalt i ett hörn, funkar perfekt!
En kvalificerad gissning på ditt problem är att: Du har inte placerat subben som det är tänkt, på golvet. När man sätter upp subben en bit från golvet kan den inte längre kopplas till rummet på rätt sätt, dvs ta hjälp av golv & väggar. Plocka bort cementkuben, flytta så du har 10 - 20cm till väggarna & sänk delning så kommer du få tryck istället för konfladder.
Lycka till!!!


Jag har varit lite inne på det du pratar om att flytta ner suben, men jag köpte stenen från första början pga av andra problem. Jag har även testat med SD-fötter under suben, rakt på golvet. Men då kommer hela lådan i svängning istället känns det som. Och sätter jag den på orginalfötterna så vill den vandra omkring. Därför köpte jag stenen.
Ljudet blir bra på de högtalarna då. Sätter igång suben, delning enligt tidigare vid 80 hz i förstärkaren. Volym på suben satte jag till -5.0dB.
Nu tycker jag att problemet borde vara borta, om man förutsätter att det är förstärkaren som gör något skumt.
Men det var det inte, elementet fladdrar fortfarande och ger oväsen ifrån sig. Jag testade även sätta ner suben på golvet på SD-fötter, blev i princip värre.
Så jag gick vidare, lyfte upp suben på stenen igen, satte ner volymen till -10dB. Och vred ner volymen på suben så att reglaget pekar rakt neråt.
Nu blev det bättre, elementet fladdrar inte fullt så mycket, men det blir fortfarande något missljud. Men nu är där väldigt lite bas i resten av filmen.

Det jag tänkte göra nu är att ta ett av stenblocken från frontarna och sätta under suben, så kommer den väldigt nära golvet, men fortfarande lite stabilitet. Se vad som händer då. Gör en autosetup med subens mic också.

Fler ideer mottages gärna.

Kan även berätta att jag varit i kontakt med Sunfire för en vecka sedan ungefär. De var väldigt trevliga och har försökt hjälpa mig. Men de har inte kunnat säga mycket mer än vad jag själv vet, om hur man ska placera suben, inställningar osv.

#11

Postad 26 februari 2011 - 11:05

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Det kan mycket väl ha med rummet att göra. Frågan är bara vad man ska göra åt det isåfall..
Men att suben inte klarar av att spela de frekvenserna, vad finns det då att göra?
Svårt är det..




Jag har varit lite inne på det du pratar om att flytta ner suben, men jag köpte stenen från första början pga av andra problem. Jag har även testat med SD-fötter under suben, rakt på golvet. Men då kommer hela lådan i svängning istället känns det som. Och sätter jag den på orginalfötterna så vill den vandra omkring. Därför köpte jag stenen.
Ljudet blir bra på de högtalarna då. Sätter igång suben, delning enligt tidigare vid 80 hz i förstärkaren. Volym på suben satte jag till -5.0dB.
Nu tycker jag att problemet borde vara borta, om man förutsätter att det är förstärkaren som gör något skumt.
Men det var det inte, elementet fladdrar fortfarande och ger oväsen ifrån sig. Jag testade även sätta ner suben på golvet på SD-fötter, blev i princip värre.
Så jag gick vidare, lyfte upp suben på stenen igen, satte ner volymen till -10dB. Och vred ner volymen på suben så att reglaget pekar rakt neråt.
Nu blev det bättre, elementet fladdrar inte fullt så mycket, men det blir fortfarande något missljud. Men nu är där väldigt lite bas i resten av filmen.

Det jag tänkte göra nu är att ta ett av stenblocken från frontarna och sätta under suben, så kommer den väldigt nära golvet, men fortfarande lite stabilitet. Se vad som händer då. Gör en autosetup med subens mic också.

Fler ideer mottages gärna.

Kan även berätta att jag varit i kontakt med Sunfire för en vecka sedan ungefär. De var väldigt trevliga och har försökt hjälpa mig. Men de har inte kunnat säga mycket mer än vad jag själv vet, om hur man ska placera suben, inställningar osv.


Kanske är nåt i receiverns delningsfilter - som kanske trots 80Hz ställd skickar full frekvens - som gör att elementet slår till ingen nytta!! Prova att vrid ner subbens delningvred till under 65hz strecket och lyssna om ljudet blir tightare!!

#12

Postad 26 februari 2011 - 11:53

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Kanske är nåt i receiverns delningsfilter - som kanske trots 80Hz ställd skickar full frekvens - som gör att elementet slår till ingen nytta!! Prova att vrid ner subbens delningvred till under 65hz strecket och lyssna om ljudet blir tightare!!


Testade precis att sätta delningsfiltret på subwoofern på 65Hz. Hjälpte inte :/ Ska testa vrida det ännu lägre strax.

Har experimenterat lite med att sätta suben på en låg sten istället som jag skrev om (50 mm) och gjorde en rumskorrektion med subens mic. Tyvärr inget vidare resultat, konstigt tycker jag. Borde stämma som ni säger att den ska komma ner i höjd.

Har tidigare provat flytta runt suben på lite olika ställen. Även mätt med ljudmätare enligt den konstens alla regler ;)
Suben står för tillfället på det näst bästa stället, skiljde endast några enstaka dB från det bästa stället.
Ska testa sätta den där igen och prova lite.
Det är ut med långsidan på rummet, rakt till vänster från lyssningsplatsen i princip. Kanske en meter bak.
Återkommer.

#13

Postad 26 februari 2011 - 12:19

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Oavsett vad jag än gör, verkar det som, så blir jag inte av med dehär missljuden från den scenen jag spelar i filmen. Även om jag ställer ner volymen så lågt i recievern och på suben så att det inte blir någon bas alls sen, så beter den sig konstigt just under den scenen.
Varför i hela friden gör den så..

Ska ringa till affären där jag köpte den, kanske kan få åka dit med och prova mot en av deras förstärkare.
Är problemet där då, så är det mycket konstigt.
Om man tänker sig att den inte kan spela de frekvenserna, så borde den ju inte göra allt den kan för att spela dem, och få det att låta skit. Även hur lågt volymen än är satt.

#14

Postad 26 februari 2011 - 13:16

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Du har nog för litet element för din krav. Du behöver nog fler, större och bättre subwoofers än den Sunfire pjäsen.

#15

Postad 26 februari 2011 - 13:56

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Vilken är filmen och scenen? Det kan ju vara så att de kodat något fel i filmstudion. Som ett sista kort i frågan liksom. Kan kanske ge något att låta någon annan testa samma scen med sitt system.

#16

Postad 26 februari 2011 - 14:41

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Filmen är Transformers II och scenen är de första 1-2 minuterna. Någon annan får jättegärna prova spela den.
Jag har testat både blu-ray skiva, samt blu-ray på datorn.
Nu är det antagligen så att den scenen är den tyngsta i hela filmen.. Men ska det verligen behöva vara så att jag inte ska kunna spela just den scenen?

Jag var inne i affären nu där jag köpt den.
Fick prata med 2 äldre män som var säljare där, de är nog inte jätteinsatta i dagens subwoofers och dagens film osv.
Men de var trevliga och det var skönt att prata med någon om det.

För att summera vad de sa så var det ungefär:
Du spelar suben alldeles för högt så den orkar inte med, elementen bara slår. Prova någon annan placering. Och sänk delningen ända ner där dina fronthögtalare tar vid. (40Hz).

Jag hade med suben in, så vi testade med deras rigg och fick samma resultat. Vi började sänka delningen, det hjälpte inte, vi fortsatte med att sänka volymen på suben, sänkte ännu mer, och sen ytterliggare lite, det blev bättre.
Men de fortsatte ändå att påstå att jag pressade den för hårt.
Då tänker jag, jaha? Men hur lågt ska jag egentligen behöva sätta suben, den är byggd för att kännas och höras. Den gör sig inte tillrätta vid så låg volym. Samtidigt står den ena och lovordar sunfire för hur bra just den suben är..
De verkade inte riktigt hänga med på mitt resonemang..

Vi började diskutera Subsonicfilter. Men jag tror inte jag har någon möjlighet att ändra det, har inte sett någon sådan inställning..

Jag fattar ingenting..

Tips någon? :'(

Redigerat av Unregisteredf339c6b3, 26 februari 2011 - 14:53.


#17

Postad 26 februari 2011 - 14:58

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0

Filmen är Transformers II och scenen är de första 1-2 minuterna. Någon annan får jättegärna prova spela den.
Jag har testat både blu-ray skiva, samt blu-ray på datorn.
Nu är det antagligen så att den scenen är den tyngsta i hela filmen.. Men ska det verligen behöva vara så att jag inte ska kunna spela just den scenen?

Jag var inne i affären nu där jag köpt den.
Fick prata med 2 äldre män som var säljare där, de är nog inte jätteinsatta i dagens subwoofers och dagens film osv.
Men de var trevliga och det var skönt att prata med någon om det.

För att summera vad de sa så var det ungefär:
Du spelar suben alldeles för högt så den orkar inte med, elementen bara slår. Prova någon annan placering. Och sänk delningen ända ner där dina fronthögtalare tar vid. (40Hz).

Jag hade med suben in, så vi testade med deras rigg och fick samma resultat. Vi började sänka delningen, det hjälpte inte, vi fortsatte med att sänka volymen på suben, sänkte ännu mer, och sen ytterliggare lite, det blev bättre.
Men de fortsatte ändå att påstå att jag pressade den för hårt.
Då tänker jag, jaha? Men hur lågt ska jag egentligen behöva sätta suben, den är byggd för att kännas och höras. Den gör sig inte tillrätta vid så låg volym. Samtidigt står den ena och lovordar sunfire för hur bra just den suben är..
De verkade inte riktigt hänga med på mitt resonemang..

Vi började diskutera Subsonicfilter. Men jag tror inte jag har någon möjlighet att ändra det, har inte sett någon sådan inställning..

Jag fattar ingenting..

Tips någon? :'(



Om du hade läst i ace-bass 3 tråden hade du vetat att många, många har liknande problem i transformers 2, i början. Min bas låda klippte där, medan jag kunde ha otroligt hög volym på nästan allt annat, ber än dubbla.

Det är helt enkelt så att på det stället kör dom riktigt krävande bas ner mot 19-20Hz i rasande fart vilket inte många baslådor klarar. För att inte nämna de som faktiskt klarar att gå så djupt.

Redigerat av PureBlue, 26 februari 2011 - 14:59.


#18

Postad 26 februari 2011 - 15:14

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Om du hade läst i ace-bass 3 tråden hade du vetat att många, många har liknande problem i transformers 2, i början. Min bas låda klippte där, medan jag kunde ha otroligt hög volym på nästan allt annat, ber än dubbla.

Det är helt enkelt så att på det stället kör dom riktigt krävande bas ner mot 19-20Hz i rasande fart vilket inte många baslådor klarar. För att inte nämna de som faktiskt klarar att gå så djupt.


Hur ska man ha det då, man kan ju inte gå in i inställningarna och ändra för att man ska starta den filmen? :)
Ajja, jag kanske är lite väl petig..

#19

Postad 26 februari 2011 - 15:44

Unregistered60e95600
  • Unregistered60e95600
  • Lärjunge

  • 389 inlägg
  • 0
Hehe, Var tvungen att prova det introt jag med.
Och visst, höjde subben i receivern från -6,5db till 0,0db och ja det blev lite missljud dock inte så farligt.

#20

Postad 26 februari 2011 - 16:43

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Jag tror att du inte ska bry dig om att kallibrera subben separat.

Sätt crossoverfiltert på max på subben och subsonicfiltret på 20hz eller högre.

Du ska även ställa subbens volym så att subbvolymen i stärkaren hammnar så nära noll som möjligt, om den inte gör det så är det bara att börja om från början.

Kör sedan kallibreringen.

Bry dig inte om att subbdelningen ställs på 80HZ , det visar bara hur högt den kan spela.

Efter kallibreringen så ska du i stället kolla vilken delning frontarna har fått , det är den delningen som står där som blir den högsta som subben går upp till.

Om det nu är så att din subb inte klarar så låga nivåer som det är i denna film så är mitt förslag ett sätt att skona din subb då subsonicfiltert gör att den helt enkelt inte går så lågt ner i HZ.

Och jag tror även att du ska ställa den på golvet, i ett hörn sidan om någon av frontarna för att få ett bra resultat.

Nu är detta bara ett förslag från mig som du kan testa , du gör ju naturligtvis som du vill efter ditt tycke och smak.

#21

Postad 26 februari 2011 - 16:46

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Filmen är Transformers II och scenen är de första 1-2 minuterna. Någon annan får jättegärna prova spela den.
Jag har testat både blu-ray skiva, samt blu-ray på datorn.
Nu är det antagligen så att den scenen är den tyngsta i hela filmen.. Men ska det verligen behöva vara så att jag inte ska kunna spela just den scenen?

Jag var inne i affären nu där jag köpt den.
Fick prata med 2 äldre män som var säljare där, de är nog inte jätteinsatta i dagens subwoofers och dagens film osv.
Men de var trevliga och det var skönt att prata med någon om det.

För att summera vad de sa så var det ungefär:
Du spelar suben alldeles för högt så den orkar inte med, elementen bara slår. Prova någon annan placering. Och sänk delningen ända ner där dina fronthögtalare tar vid. (40Hz).

Jag hade med suben in, så vi testade med deras rigg och fick samma resultat. Vi började sänka delningen, det hjälpte inte, vi fortsatte med att sänka volymen på suben, sänkte ännu mer, och sen ytterliggare lite, det blev bättre.
Men de fortsatte ändå att påstå att jag pressade den för hårt.
Då tänker jag, jaha? Men hur lågt ska jag egentligen behöva sätta suben, den är byggd för att kännas och höras. Den gör sig inte tillrätta vid så låg volym. Samtidigt står den ena och lovordar sunfire för hur bra just den suben är..
De verkade inte riktigt hänga med på mitt resonemang..

Vi började diskutera Subsonicfilter. Men jag tror inte jag har någon möjlighet att ändra det, har inte sett någon sådan inställning..

Jag fattar ingenting..

Tips någon? :'(


Där har vi felet:
Filmens baskvalitet!
Jag har själv denna film på min Canal digital mottagares hårddisk, dock bara Dolby digital 5.1, men kan tänka att Dts MA kommer från samma källa.
Basen från min EQ12 känns även den lite tandlös när jag kör denna film -tunn på nåt vis - inte alls som den uppfattas när jag kör andra filmer... mina element fladdrar inte som dina men det kan nog bero på att 12" går något djupare.
Nu har du iallafall fått en massa tips på integrering & placering, cementkubsplacering känns bara fel, tror säkert du bli nöjd om du skippar denna. Transformers II är heller inget att ha som referens
Rätt installerad ska i princip alla välproducerade filmer låta grymt på TS-EQ.
Ett tips du bör ta till dig är:
Att sänka gain på själva subben, och köra ut 0db eller mer från receiver, en starkare signal genom subkabeln förbättrar basljudet ordentligt.

#22

Postad 26 februari 2011 - 18:08

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Jag tror att du inte ska bry dig om att kallibrera subben separat.

Sätt crossoverfiltert på max på subben och subsonicfiltret på 20hz eller högre.

Du ska även ställa subbens volym så att subbvolymen i stärkaren hammnar så nära noll som möjligt, om den inte gör det så är det bara att börja om från början.

Kör sedan kallibreringen.

Bry dig inte om att subbdelningen ställs på 80HZ , det visar bara hur högt den kan spela.

Efter kallibreringen så ska du i stället kolla vilken delning frontarna har fått , det är den delningen som står där som blir den högsta som subben går upp till.

Om det nu är så att din subb inte klarar så låga nivåer som det är i denna film så är mitt förslag ett sätt att skona din subb då subsonicfiltert gör att den helt enkelt inte går så lågt ner i HZ.

Och jag tror även att du ska ställa den på golvet, i ett hörn sidan om någon av frontarna för att få ett bra resultat.

Nu är detta bara ett förslag från mig som du kan testa , du gör ju naturligtvis som du vill efter ditt tycke och smak.


Det där med subsonicfilter blir lite svårt, eftersom jag inte har något. Och Skulle jag ha det så vet jag inte var det finns heller.
Är det så att du vet att jag har ett så berätta gärna var det finns ☺
Vore väldigt smidigt att bara berätta för sub/förstärkare att den inte ska spela lägre än t.ex 20 Hz.

Där har vi felet:
Filmens baskvalitet!
Jag har själv denna film på min Canal digital mottagares hårddisk, dock bara Dolby digital 5.1, men kan tänka att Dts MA kommer från samma källa.
Basen från min EQ12 känns även den lite tandlös när jag kör denna film -tunn på nåt vis - inte alls som den uppfattas när jag kör andra filmer... mina element fladdrar inte som dina men det kan nog bero på att 12" går något djupare.
Nu har du iallafall fått en massa tips på integrering & placering, cementkubsplacering känns bara fel, tror säkert du bli nöjd om du skippar denna. Transformers II är heller inget att ha som referens
Rätt installerad ska i princip alla välproducerade filmer låta grymt på TS-EQ.
Ett tips du bör ta till dig är:
Att sänka gain på själva subben, och köra ut 0db eller mer från receiver, en starkare signal genom subkabeln förbättrar basljudet ordentligt.


Allt jag har provat änsålänge tyder på att det är en fördel att ha suben på betongkuben, för annars vill den väldigt gärna flytta på sig, friktionen mot mitt nylagda golv är alldeles för låg. Så vill man slippa att den rör sig, och slippa vibrationer ut i resten av rummet så blir det nog till att stå uppe på stenen. :/
Men jag kan också tycka att den borde spela bättre om den stod närmre golvet.


Jag har nu kört en ny rumskorrektion för suben, på samma plats som mina bilder i mitt galleri.
Körde därefter en audyssey direkt, jag satte ner volume ratten på suben så den pekade rakt ner, för då ger audyssey ungefär +-0dB i level sen.
Efter audyssey satte jag ner delningen på suben till ca 80 Hz, samma som tidigare. Allt i övrigt är samma i förstärkaren.
Provade även med att köra en Y-koppling till suben (har gjort det tidigare också)
Nu har jag iaf fått det till att låta bra, i allt utom första scenen i Transformers 2, ska jag vara ärlig har jag inte vågat köra den scenen ännu.

Ytterliggare lite fixande:
Volymreglaget på suben står nu inställt rakt neråt, nästan ytterliggare lite lägre.
I förstärkaren är suben ställd på –3dB.
Och som det är nu kan man höja en hel del innan suben kroknar. Men så som den är inställd är lagom. Jag är inte ute efter att huset ska vibrera ☺
Men som sagt, har inte kört den scenen i transformers, och tänker nog inte göra det heller…
Som jag ser det nu, eftersom det låter bra, så behöver jag nog inte sänka delningen på suben. Men jag kommer antagligen testa det imorgon, att dela vid 40 Hz t.ex.

Tack så hemskt mycket för er hjälp och era tips.
Återkommer om något skulle dyka upp ☺

Redigerat av Unregisteredf339c6b3, 26 februari 2011 - 18:10.


#23

Postad 27 februari 2011 - 17:06

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Filmens baskvalitet är det inget fel på, snarare tvärtom den är så bra och kraftig att den sätter alla subbar till prov, med hög volym på. Introt är galet och har inte hört någon annan film med samma bas.

#24

Postad 27 februari 2011 - 17:22

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0
Jag vet inte hur eq´n fungerar på din subb, men det kan ju vara så att du har en dipp långt ner i frekvens. Och att den då vill kompensera med att höja volymen vid de frekvenserna och att subben då blir överbelastad.

Redigerat av Unregistered32263a93, 27 februari 2011 - 17:28.


#25

Postad 27 februari 2011 - 18:11

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Filmens baskvalitet är det inget fel på, snarare tvärtom den är så bra och kraftig att den sätter alla subbar till prov, med hög volym på. Introt är galet och har inte hört någon annan film med samma bas.


Det verkar inte bättre än så. Har man en sub som klarar det kan man väl vara glad..

Jag vet inte hur eq´n fungerar på din subb, men det kan ju vara så att du har en dipp långt ner i frekvens. Och att den då vill kompensera med att höja volymen vid de frekvenserna och att subben då blir överbelastad.


Absolut, det har jag faktiskt inte tänkt på. Men så skulle det mycket möjligt kunna vara. Jag har ingen koll på hur man tar hand om dippar, har inte studerat det närmre. Har inte heller något mätinstrument.


Tänkte bara snabbt berätta vad jag hittat på under dagen (med suben, såklart):

Jag insåg igår att suben väldigt gärna vill flytta på sig. Och inte nog med det, även om suben bara står på ett par gummifötter uppe på min sten, så flyttar den hela stenen också, vilken väger ca 50kg. Detta är ju ingen höjdare, så istället för att försöka sälja suben och köpa en SVS, så hade jag en plan.
Jag borrade hål ner i stenen, motsvarande var subens fötter är. Hålen blev svakt koniska så att fötterna skulle kilas fast fint.
Jag ordnade fram ett par bättre fötter till stenen, i någon typ av silikon, väldigt mycket högre friktion. Fick upp stenen på dem efter en del stånkande och stönande.
Suben och stenen står nu som berget på golvet.
Sen skruvade jag ner delningen på suben till ca 40Hz.
Provade spela lite musik, fick höja en hel del på volume bak på suben, jämfört med igår, oklart varför.
Nu står iaf förstärkaren på 0dB, och volymen bak på suben står på en bit under 0dB.
Körde lite scener från A-Team och avslutade med att se hela Wanted.
Kan väl säga att det lät bra nu. Bättre än det någonsin gjort. Sen får vi se hur länge jag är nöjd :(
Men det är mystiskt att jag ska behöva höja så mycket på suben.. Har hört att snedtak tar död på mycket bas, kan vara det som gör det.
Liten uppdatering där iaf :unsure:
Har ni några tankar eller reflektioner så delge gärna dem :(

#26

Postad 27 februari 2011 - 18:22

Unregistered60e95600
  • Unregistered60e95600
  • Lärjunge

  • 389 inlägg
  • 0

Filmens baskvalitet är det inget fel på, snarare tvärtom den är så bra och kraftig att den sätter alla subbar till prov, med hög volym på. Introt är galet och har inte hört någon annan film med samma bas.


Kvalitén kanske är ok men jag måste nog säga att det finns scener där man förväntar sig fin bas men är ingen alls.

#27

Postad 27 februari 2011 - 18:37

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Kvalitén kanske är ok men jag måste nog säga att det finns scener där man förväntar sig fin bas men är ingen alls.


Jag får flika in och säga att jag upplevt samma sak, man sitter nästan och väntar på att det ska mullra till, men det händer ingenting :S

#28

Postad 27 februari 2011 - 19:36

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Jag får flika in och säga att jag upplevt samma sak, man sitter nästan och väntar på att det ska mullra till, men det händer ingenting :S


Ang. att du fick höja gain:
Blir ofta så,- om man sänker delningen får man öka volymen och tvärtom.
Jag såg att du har ett par B&W golvare - tror det blir perfekt att dela sub. runt 40hz och låta golvarna klinga av naturligt, dvs köra frontarna fullrange i receivern
Jag brukar justera in min till musik, när det låter riktigt tight och lagom i nivå funkar det perfekt till film, skulle vilja säga att en feljusterad sub märks mkt tydligare vid musiklyssning.
Att du har öppet upp till taknocken kan klart sluka en massa bas, tänk på att eq´n i subben bara optimerar ljudet vid mätpunkten, resten av ditt stora rum behöver korrigeras på annat sätt. Jag upplever inte bara att det låter tightast vid mätplatsen - här är också basnivån klart högre än på flera andra platser av rummet!

Redigerat av Jörgen A., 27 februari 2011 - 19:48.


#29

Postad 27 februari 2011 - 22:13

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Jag satte på nämnda film de första minuterna och visst rör sig baselementen en del vid några tillfällen. Mest strax efter Dreamworksloggan och sedan när Transformersskylten kommer fram men även lite nånstans där mittemellan när forntidsmänniskorna och maskinerna träffas. Jag skulle tippa att konutslaget var som mest upp mot en centimeter och då körde jag riktigt högt (högre än en valig bioförställning).
Jag tror att din ensamma och inte så starka sub har svårt med så låga frekvenser helt enkelt. Mina fyra bamsiga subbar med 12"-element behövde inte ta i så mycket.

#30

Postad 27 februari 2011 - 22:20

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

  • 845 inlägg
  • 0

Det verkar inte bättre än så. Har man en sub som klarar det kan man väl vara glad..



Absolut, det har jag faktiskt inte tänkt på. Men så skulle det mycket möjligt kunna vara. Jag har ingen koll på hur man tar hand om dippar, har inte studerat det närmre. Har inte heller något mätinstrument.


Tänkte bara snabbt berätta vad jag hittat på under dagen (med suben, såklart):

Jag insåg igår att suben väldigt gärna vill flytta på sig. Och inte nog med det, även om suben bara står på ett par gummifötter uppe på min sten, så flyttar den hela stenen också, vilken väger ca 50kg. Detta är ju ingen höjdare, så istället för att försöka sälja suben och köpa en SVS, så hade jag en plan.
Jag borrade hål ner i stenen, motsvarande var subens fötter är. Hålen blev svakt koniska så att fötterna skulle kilas fast fint.
Jag ordnade fram ett par bättre fötter till stenen, i någon typ av silikon, väldigt mycket högre friktion. Fick upp stenen på dem efter en del stånkande och stönande.
Suben och stenen står nu som berget på golvet.
Sen skruvade jag ner delningen på suben till ca 40Hz.
Provade spela lite musik, fick höja en hel del på volume bak på suben, jämfört med igår, oklart varför.
Nu står iaf förstärkaren på 0dB, och volymen bak på suben står på en bit under 0dB.
Körde lite scener från A-Team och avslutade med att se hela Wanted.
Kan väl säga att det lät bra nu. Bättre än det någonsin gjort. Sen får vi se hur länge jag är nöjd :(
Men det är mystiskt att jag ska behöva höja så mycket på suben.. Har hört att snedtak tar död på mycket bas, kan vara det som gör det.
Liten uppdatering där iaf :unsure:
Har ni några tankar eller reflektioner så delge gärna dem :(


Hur i ....... högt spelar folk :( Så att subben flyttar sig, där ligger jag i lä :D

#31

Postad 27 februari 2011 - 22:45

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Ang. att du fick höja gain:
Blir ofta så,- om man sänker delningen får man öka volymen och tvärtom.
Jag såg att du har ett par B&W golvare - tror det blir perfekt att dela sub. runt 40hz och låta golvarna klinga av naturligt, dvs köra frontarna fullrange i receivern
Jag brukar justera in min till musik, när det låter riktigt tight och lagom i nivå funkar det perfekt till film, skulle vilja säga att en feljusterad sub märks mkt tydligare vid musiklyssning.
Att du har öppet upp till taknocken kan klart sluka en massa bas, tänk på att eq´n i subben bara optimerar ljudet vid mätpunkten, resten av ditt stora rum behöver korrigeras på annat sätt. Jag upplever inte bara att det låter tightast vid mätplatsen - här är också basnivån klart högre än på flera andra platser av rummet!


Kopplas inte suben bort när högtalarna körs som fullrange?

#32

Postad 27 februari 2011 - 22:49

Assman
  • Assman
  • Forumräv

  • 531 inlägg
  • 0

Har hört att snedtak tar död på mycket bas, kan vara det som gör det.
Liten uppdatering där iaf :(
Har ni några tankar eller reflektioner så delge gärna dem :unsure:


Jag hade tidigare ett rum på ca 20m2 med snetak. Hade då dali 909 2x10" samt en 15" cerwin, placerade om grejerna tills jag tröttnade och flyttade hemifrån. Nu bor jag i eget och mina rs8or låter tyngre än min förra setup bara pga den där j*vla sneväggen.

#33

Postad 28 februari 2011 - 08:56

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Hur i ....... högt spelar folk :( Så att subben flyttar sig, där ligger jag i lä :unsure:


Haha, ja man köper väl en sub för att det ska kännas :( Eller iaf antydan till det.

Kopplas inte suben bort när högtalarna körs som fullrange?


Finns en funktion som heter Double Bass på Onkyo, heter något annat på Denon och andra märken.
Förutom LFE får då suben också frontarnas lägre frekvenser.

Jag hade tidigare ett rum på ca 20m2 med snetak. Hade då dali 909 2x10" samt en 15" cerwin, placerade om grejerna tills jag tröttnade och flyttade hemifrån. Nu bor jag i eget och mina rs8or låter tyngre än min förra setup bara pga den där j*vla sneväggen.


De äldre männen i affären där jag köpte min Sunfire menade att det var troligtvis ett av mina stora problem. Att snedtaket tog kål på vågorna.

#34

Postad 28 februari 2011 - 10:51

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Satt och tänkte på en sak vad gäller Fasen på subwoofern.
Eftersom jag kör en rumskorrigering med Audyssey, så tycker jag att den borde ordna med så att fasen blir rätt,
med tanke på att den ställer ett avstånd för suben. Vilket enligt vad jag vet är samma sak som fördröjning i tid.
Så att pilla på fas borde vara onödigt.
Är jag helt ute och cyklar?

#35

Postad 28 februari 2011 - 11:29

Unregistered60e95600
  • Unregistered60e95600
  • Lärjunge

  • 389 inlägg
  • 0

Hur i ....... högt spelar folk :( Så att subben flyttar sig, där ligger jag i lä :unsure:


Får ju tänka på att den ska ha ganska stora konutslag och inte väger speciellt mycket.. Lite dumt konstruerat kanske.

#36

Postad 28 februari 2011 - 13:52

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Får ju tänka på att den ska ha ganska stora konutslag och inte väger speciellt mycket.. Lite dumt konstruerat kanske.



Ja trådskaparen har ju ett underbart stort och luftigt rum med massor av plats för tex två rejäla SVS-subbar. Synd att ha en stackars ensam mikroskopisk designsub som verkligen får svårt att klara uppgiften. Sälj Sunfire-subben och köp två feta SVS och ställ mellan frontarna så skall du få se att de lekande lätt tar hand om Transformers 2.
Sen skulle det inte skada med mattor och andra saker i rummet för att förbättra akustiken. Det måste eka som i en kyrka där inne...

Redigerat av hassesolo, 28 februari 2011 - 13:52.


#37

Postad 28 februari 2011 - 15:53

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Ja trådskaparen har ju ett underbart stort och luftigt rum med massor av plats för tex två rejäla SVS-subbar. Synd att ha en stackars ensam mikroskopisk designsub som verkligen får svårt att klara uppgiften. Sälj Sunfire-subben och köp två feta SVS och ställ mellan frontarna så skall du få se att de lekande lätt tar hand om Transformers 2.

Sen skulle det inte skada med mattor och andra saker i rummet för att förbättra akustiken. Det måste eka som i en kyrka där inne...


Du kan tro att jag sitter och sneglar på SVS :) Men att köpa 2 st samtidigt är inget man gör i en handvändning.
Frågan är, ska man satsa på 12" eller 13,5".. Kommer oavsett börja med en.
Fler mattor finns på önskelistan. Men saker tar ju lite tid. Har bara bott där uppe en månad :)
Det är faktiskt inte så farligt som man kan tro, där är ett visst eko det kan jag erkänna.
Jag är överygad om att Sunfire suben hade gjort sig bättre i ett annat rum :o

Redigerat av Unregisteredf339c6b3, 28 februari 2011 - 15:54.


#38

Postad 28 februari 2011 - 16:33

Assman
  • Assman
  • Forumräv

  • 531 inlägg
  • 0

Du kan tro att jag sitter och sneglar på SVS :) Men att köpa 2 st samtidigt är inget man gör i en handvändning.
Frågan är, ska man satsa på 12" eller 13,5".. Kommer oavsett börja med en.
Fler mattor finns på önskelistan. Men saker tar ju lite tid. Har bara bott där uppe en månad :)
Det är faktiskt inte så farligt som man kan tro, där är ett visst eko det kan jag erkänna.
Jag är överygad om att Sunfire suben hade gjort sig bättre i ett annat rum :o


Låna hem en större sub innan du köper något, en sne vägg är ju alltid sned.

#39

Postad 28 februari 2011 - 17:13

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Kommer inte bli något nu ändå, bättre satsa på lite inredning. :)
Jag har en sub som fungerar bra, efter en massa fixande tyvärr. Men så är det.


Edit:
Satte mig direkt efter jobbet och körde lite film. Och nu får jag nog ändå säga att jag är nöjd.
Idag kan jag iaf säga, hur i ... kan den lilla lådan ge så mycket tryck :)
Filmen blev The Dark Knight. Scenen när de kör runt i tunnlarna mullrade riktigt bra.
Det återstår att se om det verkligen är nödvändigt att ens snegla på en annan sub..

Redigerat av Unregisteredf339c6b3, 28 februari 2011 - 17:56.


#40

Postad 28 februari 2011 - 17:54

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Satt och tänkte på en sak vad gäller Fasen på subwoofern.
Eftersom jag kör en rumskorrigering med Audyssey, så tycker jag att den borde ordna med så att fasen blir rätt,
med tanke på att den ställer ett avstånd för suben. Vilket enligt vad jag vet är samma sak som fördröjning i tid.
Så att pilla på fas borde vara onödigt.
Är jag helt ute och cyklar?


Om fasen varit felställd hade audyssey märkt detta ( check phase - säger min XT om fasen är fel)
Får du inte detta meddelande är allt i ordning.

Kan vara så att stora subbar löser ditt problem ( eller kanske är ditt rum så problematiskt att det blir 7 resor värre), låna hem och jämför.
Jag har själv snedväggar -dock inte öppet till nocken - utan innertak emellan. Min TS EQ12 fyller lätt mitt rum, ja även anslutande rum om man drar på.
Dina b&w leverarar normalt riktigt kraftig bas, hur låter de i rummet??
Låter de inte övertygande är det ett kvitto på att du kommer behöva jobba med rummet - innan dess låter nog allt halvdant.

#41

Postad 28 februari 2011 - 22:09

Unregistered54dfbb50
  • Unregistered54dfbb50
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

De äldre männen i affären där jag köpte min Sunfire menade att det var troligtvis ett av mina stora problem. Att snedtaket tog kål på vågorna.


Det låter som trams i mina öron, har 25m2 snedtak har haft flera olika subbar genom åren och har inte haft några problem att få fart på rummet, och definitivt inte nu med 2st SVS baskanoner..... jag skulle nog kunna tro att det är tvärt om då volymen på rummet blir mindre än ett motsvarande vanligt rum.

Jag tror att när du matar den med en signal som är utanför den specade kurvan på subben så blir det bara en massa konutslag utan ljud. Går lätt att upptäcka och se med tex datorhögtalare med tillhörande sub, mata med en 25hz signal på hyfsad nivå så ska du se att det blir en massa fladder utan ljud. Man kan inte lura fysikens lagar och om en tillverkare ska göra det så kostar det oftast massor med pengar tyvärr..... bäst reslutat är nog med stora lådvolymer.

#42

Postad 01 mars 2011 - 07:50

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Om fasen varit felställd hade audyssey märkt detta ( check phase - säger min XT om fasen är fel)
Får du inte detta meddelande är allt i ordning.

Kan vara så att stora subbar löser ditt problem ( eller kanske är ditt rum så problematiskt att det blir 7 resor värre), låna hem och jämför.
Jag har själv snedväggar -dock inte öppet till nocken - utan innertak emellan. Min TS EQ12 fyller lätt mitt rum, ja även anslutande rum om man drar på.
Dina b&w leverarar normalt riktigt kraftig bas, hur låter de i rummet??
Låter de inte övertygande är det ett kvitto på att du kommer behöva jobba med rummet - innan dess låter nog allt halvdant.


Mina B&W har tidigare kännts ganska basfattiga där, har lagt upp en tråd om det också för en tid sedan. Fick jobba mycket för att få dem att låta bra. Så det ligger något i det du säger.
Att akustiskt förbättra rummet, då vet jag inte ens var jag ska börja, mer än att skaffa lite mattor och sånt?

Det låter som trams i mina öron, har 25m2 snedtak har haft flera olika subbar genom åren och har inte haft några problem att få fart på rummet, och definitivt inte nu med 2st SVS baskanoner..... jag skulle nog kunna tro att det är tvärt om då volymen på rummet blir mindre än ett motsvarande vanligt rum.

Jag tror att när du matar den med en signal som är utanför den specade kurvan på subben så blir det bara en massa konutslag utan ljud. Går lätt att upptäcka och se med tex datorhögtalare med tillhörande sub, mata med en 25hz signal på hyfsad nivå så ska du se att det blir en massa fladder utan ljud. Man kan inte lura fysikens lagar och om en tillverkare ska göra det så kostar det oftast massor med pengar tyvärr..... bäst reslutat är nog med stora lådvolymer.


Vad gäller snedtaket vet jag inte vad som är rätt eller fel. Men de 2 männen levde lite i 70-talet kändes det som. :) Inte för att akustiken har ändrats på de senaste 40 åren...

Jag tycker det är väldigt tråkigt att det inte finns något subsonicfilter på suben, hade man kunnat sätta det på 18 hz eller liknande så hade man märkt om det var det som var problemet, eller om det var rumskorrektionen som märkte att det behövdes extra mycket kraft där.

#43

Postad 01 mars 2011 - 10:08

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Om du bara haft problem med just Transformers-filmen så sätter jag en peng på att det inte är något problem med subwoofern.

#44

Postad 01 mars 2011 - 12:41

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Om du bara haft problem med just Transformers-filmen så sätter jag en peng på att det inte är något problem med subwoofern.


Såg filmen Hereafter igårkväll, var vissa scener då suben ville spela djupt. (misstänker jag) Då kom det något missljud.
Men jag var upptagen med att titta på filmen så jag undersökte inte vad det var.
Det lustiga var att jag tittade på Batman tidigare på dagen, med ordentligt mycket mer tryck i de scenerna.
Så det verkar som att det är en viss frekvens som skapar problem för mig.

#45

Postad 01 mars 2011 - 20:41

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Testa att spela upp ett frekvenssvep på hög volym för att se vid vilka frekvenser du har problem/missljud.

#46

Postad 01 mars 2011 - 21:33

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0
du kan följa frekvensen med hjälp av de gula dioderna när du kör autosetup, och därmed hitta vid vilka hz det spökar. Sen kan du manuellt gå in och justera vid dessa hz... ( läs om manuell kalibrering i manualen)

#47

Postad 02 mars 2011 - 07:40

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Testa att spela upp ett frekvenssvep på hög volym för att se vid vilka frekvenser du har problem/missljud.


Jag får prova göra det. Ett litet program där man kunde välja eller se vilken frekvens som spelades hade varit perfekt.
Får se vad jag hittar sen efter jobbet :blink:

du kan följa frekvensen med hjälp av de gula dioderna när du kör autosetup, och därmed hitta vid vilka hz det spökar. Sen kan du manuellt gå in och justera vid dessa hz... ( läs om manuell kalibrering i manualen)


Man märker inget problem när man kör den korrigeringen. Supporten på Sunfire föreslog att jag kunde testa göra det, gå in och ändra manuellt. Jag har däremot inte testat det. Jag är rädd för att det kanske påverkar frekvenser där jag egentligen inte har problem.
Men det kan vara värt att testa, kanske blir bra.

Igår testade jag med en ny uppställning för suben,
Tog ett av de mindre betongblocken, som är 350x350x50mm och ställde den på silikonfötter i hörnan. Därefter satte jag SD-fötter och sen suben ovanpå det.
Reslutatet av detta var bra. Suben lät rent och fint. Och där var inte ens en antydan till vibration i golvet brevid suben. Vilket jag tidigare kunnat känna.
Sådär får den nog stå :P

Ringde affären igår där jag köpte, för att snacka lite, han verkade stressad och hade inte tid, så han bad mig mejla så skulle han vidarebefordra till Sunfire's generalagent i Sverige.
Kan vara intressant att se vad de säger. I det stora hela kan jag ju inte säga att jag är nöjd. Eftersom jag inte får den till att spela perfekt. Mina problem återstår ju fortfarande, det är bara det att jag undviker att spela sådana scener med mycket djupa frekvenser.

Redigerat av Unregisteredf339c6b3, 02 mars 2011 - 07:41.


#48

Postad 02 mars 2011 - 10:20

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Hur i ....... högt spelar folk :blink: Så att subben flyttar sig, där ligger jag i lä :P



Just Sunfire har det problemet, finns flera trådar med ägare som har lådor som vandrar runt över golvet.

#49

Postad 02 mars 2011 - 20:22

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0

Haha, ja man köper väl en sub för att det ska kännas :blink: Eller iaf antydan till det.



Finns en funktion som heter Double Bass på Onkyo, heter något annat på Denon och andra märken.
Förutom LFE får då suben också frontarnas lägre frekvenser.



De äldre männen i affären där jag köpte min Sunfire menade att det var troligtvis ett av mina stora problem. Att snedtaket tog kål på vågorna.


Nja det double bass gör är att den skickar LFE till både baslåda och golvhögtalare dvs. båda spelar bas.
EDIT: gjorde ett test, och du hade rätt.
EDIT2: Eller nja båda hade rätt. Utan double bass får inte subben någon bas alls när man lyssnar på musik t.ex. Så den matar bas till både subb och högtalare med double bass.

Redigerat av PureBlue, 02 mars 2011 - 20:42.


#50

Postad 02 mars 2011 - 20:37

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
"Jag får prova göra det. Ett litet program där man kunde välja eller se vilken frekvens som spelades hade varit perfekt."


Testa RoomEq Wizard, ett program för mätning som är gratis.
Det kan spela upp frekvenssvep mella tex frekvenser du väljer själv, bara koppla in datorn till aux in.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.