Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - Pioneer 8G Plasma

5159 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer Kuro PDP-428XD (TV) 1 9,23 (21) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-4280XD (TV) 1 9,25 (19) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-5080XD (TV) 0 9,29 (13) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-4280XA (TV) 1 9,15 (12) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-5080XA (TV) 1 9 (6) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-508XD (TV) 1 9,6 (41) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX608D (TV) 1 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX508D (TV) 1 9,69 (25) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-SX4280D (TV) 1 8,75 (7) Inga priser
33 relaterade trådar
Philips lcd eller satsa på oled? (12 inlägg) 8 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 10 år sedan
Begagnad Pioneer plasma (19 inlägg) 12 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 12 år sedan
Hur ska jag göra för koppla ihop allt? PS3, HTPC... (14 inlägg) 12 år sedan
Bildinställningar för Pioneers Plasmor (210 inlägg) 13 år sedan
Pioneer 508XD med PS3 (33 inlägg) 14 år sedan
dödsångest.. hjälp (34 inlägg) 14 år sedan
Panasonic TH-50PZ70E vs Pioneer PDP-5080XD (1 inlägg) 14 år sedan
Dålig mottagning på Pioneers inbyggda DVB-T (30 inlägg) 15 år sedan
1080p-skärmar - vilka finns det? (293 inlägg) 15 år sedan
Slutgiltigt val mellan Pioneer plasma eller Lcd, detaljfrågor (120 inlägg) 15 år sedan
Pioneer PDP-4280XD (95 inlägg) 15 år sedan
Plasma el Lcd (7 inlägg) 15 år sedan
Hur mycket skulle ni ge för ett demoex? (12 inlägg) 15 år sedan
Panasonic eller Pioneer plasma? (37 inlägg) 15 år sedan
LCD 46-50" 2008 (8 inlägg) 15 år sedan
TV-nojja? Jag delar med mig av mina intryck (24 inlägg) 15 år sedan
vilken TV för 15-25k ? (22 inlägg) 15 år sedan
Pioneer 508XD Hjälp (3 inlägg) 15 år sedan
Pioneer 4280xd och "sidoramar" (10 inlägg) 16 år sedan
Bildinställningar för Pioneer PDP-4280XA (1 inlägg) 16 år sedan
Plasma Pioneer PDP-4280XD eller Lcd Samsung LE-46F86BD? (17 inlägg) 16 år sedan
PS3-ljud till både tv och förstärkare? (32 inlägg) 16 år sedan
Panasonic PZ85 v Pioneer 428 ? (6 inlägg) 16 år sedan
Panna PZ70 v Pio 5080XA (17 inlägg) 16 år sedan
Vad ska man välja Sony 40X3500 eller Pioneer 428XD (13 inlägg) 16 år sedan
lägre pris på Pioneer? (4 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 428, inställningar för fotboll, hockey, sport (0 inlägg) 16 år sedan
Plasma Pioneer LX508 (FULLHD) VS LCD Sony X3500 (19 inlägg) 16 år sedan
Vad vill vi se för förbättringar i Pioneer 9G? (25 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 428XD eller 4280XD (1 inlägg) 16 år sedan
pioneer 507 xd eller 428xd ? (15 inlägg) 16 år sedan

#4901

Postad 24 september 2008 - 09:36

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Just köpt en 5080XD.
Då denna 50" är större än den 42" som jag hade innan så kommer fronthögtalarna(Snell Type EIII) i mitt ljudsystem alldeles tätt intill TV:n, alltså sida vid sida med endast några centimeter till TV:n.

Hur är det med högtalarplacering, kan man utan att skada/påverka TV:n ha högtalarna placerade så?

Dagens högtalare är skärmade så att deras elektromagnetiska strålning ska vara kraftigt begränsad utanför lådan. Plasma TV alstrar sitt ljus via UV-fotoner, vilka inte påverkas av ett magnetfält. Den äldre generationen TV-apparater, dvs CRT, alstrar sitt ljus via elektroner vilka med sin laddning avböjs i ett magnetfält varför de lätt påverkas av högtalares permanentmagneter om de är tillräckligt nära. Avböjningen gör att elektronerna missar det mål de skulle träffa och man får en lokal färgskiftning.

Så, det korta svaret är: Nej, det är inga problem att ha högtalarna nära TVn.

Redigerat av Wolfy, 24 september 2008 - 09:37.


#4902

Postad 26 september 2008 - 08:31

Unregistered41be085a
  • Unregistered41be085a
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Fråga om ljud från "Optical digital out" till reciever.


Till min 5080XD har jag anslutit en PS3 och Comhems HDTV-box, båda via HDMI.

Då min H/K AVR 5500 saknar HDMI möjligheter så kopplade jag istället en optisk kabel från TV märkt "Optical digital out" till min reciever för att kunna få 5.1 ljud. Men får inget ljud.
Kopplar jag exempelvis från HDTV-boxens optiska ljudutgång till recievern så funkar det.

Är inte denna koppling möjlig?


EDIT: Hittade nu frågor ang. detta i tidigare inlägg. Så vad jag förstår så är inte ovan nämnda koppling möjlig.(?)

Redigerat av Unregistered41be085a, 26 september 2008 - 09:25.


#4903

Postad 26 september 2008 - 09:29

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Fråga om ljud från "Optical digital out" till reciever.


Till min 5080XD har jag anslutit en PS3 och Comhems HDTV-box, båda via HDMI.

Då min H/K AVR 5500 saknar HDMI möjligheter så kopplade jag istället en optisk kabel från TV märkt "Optical digital out" till min reciever för att kunna få 5.1 ljud. Men får inget ljud.
Kopplar jag exempelvis från HDTV-boxens optiska ljudutgång till recievern så funkar det.

Är inte denna koppling möjlig?


Jag tror att tv:ns optiska utgång är aktiverad endast när man använder tv:ns tuner.
Det finns nog ingen "loop-through" från hdmi till s/pdif ut.

Själv har jag gjort "tvärtom" och använder min receiver som hdmi-växel.

Det finns väl s/pdif ut på dina enheter (i alla fall ps3:an) som du kan använda?

#4904

Postad 26 september 2008 - 15:49

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0
Precis, finns väl ingen anledning att skicka ljudet på en omväg via tv:n.

Skicka direkt från PS3 till förstärkare via optisk ut, och/eller HD-box till förstärkare via optisk ut.

Så kör jag.

#4905

Postad 26 september 2008 - 18:36

tjena
  • tjena
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
såg en 5080 på elgiganten för 19000kr tror jag det var kanonbild..jämfört med en panna 80 stod jämte..
men försäljaren påstod att det kunde bli inbränningar plasma om man spelade spel...får dom ingen utbildning innan dom börjar jobba där..
sen hörde jag att dom försökte sälja försäkringar till ett äldre par som skulle köpa tv..försäljaren påstod att man måste ha deras försäkring ifall tv gick sönder..hmmm..
var nästan så jag gick fram och förklarde att dom blir lurade om dom köper elgigantens försäkrinagar..
är ju bara försäljaren som får bonus på då..rena bluffen..

#4906

Postad 27 september 2008 - 08:12

Unregistered41be085a
  • Unregistered41be085a
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Tanken med att använda s/pdif out på TV var att bara behöva använda en optisk kabel. Alltså mata TV:n med hdmi från både PS3 och HDTV box och sedan med (en) optisk kabel få ut ljudet. Icke två separata.

Men då ska jag istället koppla direkt till H/K recievern.


Tack för supporten!

----------------------------------------------------------

Ang. extra försäkring på El-giganten.
Ifall de höll på att sälja en Pioneer plasma till det äldre paret borde de istället informerat om pdp+ garantin som finns i Norden på Pioneer.

#4907

Postad 27 september 2008 - 18:40

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0

såg en 5080 på elgiganten för 19000kr tror jag det var kanonbild..jämfört med en panna 80 stod jämte..
men försäljaren påstod att det kunde bli inbränningar plasma om man spelade spel...får dom ingen utbildning innan dom börjar jobba där..
sen hörde jag att dom försökte sälja försäkringar till ett äldre par som skulle köpa tv..försäljaren påstod att man måste ha deras försäkring ifall tv gick sönder..hmmm..
var nästan så jag gick fram och förklarde att dom blir lurade om dom köper elgigantens försäkrinagar..
är ju bara försäljaren som får bonus på då..rena bluffen..

Nej de får ingen utbildning, däremot får de provision när de säljer "rätt" produkter.

Jag tycker att platt-tv är så dyra att man absolut ska göra mycket research själv. Inte gå till prao-eleverna i el-ladorna och bli omkullsnackad.

Hoppas det äldre paret varken köpte tv eller försäkring i den butiken.

#4908

Postad 01 oktober 2008 - 19:14

Unregistered4ae7a38c
  • Unregistered4ae7a38c
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Efter 2 veckors användande av min 5080XD så fick jag nog, buzzningen störde mig vid tv/filmtittande. Igår gick jag till elgiganten för att boka tid och idag så kom de med en ny 5080XD och tog med sig min buzzande. Denna nya 5080XD buzzar lite den också men inte i närheten av lika mycket som den andra och jag stör mig inte mer på det.

//Johan

#4909

Postad 13 oktober 2008 - 22:34

jimmy1976
  • jimmy1976
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
Tänkte montera min 508XD på min nyinköpa IKEA möbel "TOBO" med väggpanel

http://www.ikea.com/...ducts/S59847582

Hur är det med värmen från plasman, är det övre hålen som skickar ut värmen?
Tänkte sätta plasman dikt mot väggpanelen genom att borra hål för de inbyggda "M" gängorna.
Alltså nte använda väggfäste alls, så här:

Bifogad fil(er)



#4910

Postad 14 oktober 2008 - 09:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Nån vill göra mig en tjänst? :) Du ska ha en G8 plasma (helst XGA/WXGA-modellerna, inte FullHD alltså) samt en källa som ger 576i via HDMI? Du behöver oxå ha lämpligt testmaterial, tex DVE.

#4911

Postad 14 oktober 2008 - 15:16

lpc123
  • lpc123
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Nån vill göra mig en tjänst? :) Du ska ha en G8 plasma (helst XGA/WXGA-modellerna, inte FullHD alltså) samt en källa som ger 576i via HDMI? Du behöver oxå ha lämpligt testmaterial, tex DVE.

japp vad vill chefen ha hjälp med???
jag kanske kan fixa detta för dig! :)

#4912

Postad 19 oktober 2008 - 12:55

Unregistered4ec7cf2f
  • Unregistered4ec7cf2f
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Behöver hjälp ang. inställningar i PS3, antar att det har varit uppe här och ursäkta mig i så fall, men det skulle ta en jäkla tid att leta rätt på det. :P

Hur som helst har jag en 4280XD och blir inte helt klok på det här med RGB Full/limited range samt Supervit. Vad ska jag använda när jag spelar?? Enligt många ska RGB vara på "Full" och supervit aktiverat, men vissa säger annat. Enligt massa jämförelsefilmer verkar RGB "Full" klart vara det bästa valet.
Påverkar förresten dessa inställningar Blu-ray tittandet någonting?

En grej till. När jag spelar GTA IV, som stödjer 1080p, borde jag då märka någon skillnad mellan att spela i 720p eller 1080p? Har en tendens till att tycka att 1080p ser lite bättre ut, men kan kanske lika gärna ha inbillat mig detta...
Det är ju lite jobbigt också att varje gång man ska spela GTA måste man i sådana fall gå in i settings och avmarkera 720p samt 1080i...För man kan väl inte byta upplösning på annat sätt?

Hoppas någon har kunskapen att hjälpa mig :)
MVH

#4913

Postad 20 oktober 2008 - 10:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Fan, glömde ju bort att jag ställt frågan...Gött att nån svara. :)

japp vad vill chefen ha hjälp med???
jag kanske kan fixa detta för dig! :unsure:

Vad har du för källa som ger 576i ut via HDMI?

I vilket fall som helst skulle jag vilja att du letar upp några testbilder för att undersöka vertical resolution. Finns på DVD DVE bla, under kapitlet "Resolution patterns". Dvs du ska leta upp en testbild med tunna vägräta linjer.

När du hittat dem så ska du växla mellan 576i och 576p lite och så håller du koll på linjernas amplitud, dvs ljusstyrka. Skiljer det nått när du växlar mellan de två signalerna? Dvs är det nån skillnad i hur "distinkta" linjerna är.

Lodräta linjer (horisontell upplösning) är inte intressant i detta fall. Ev underlättar det att här köra i Drivemode 1 då det ger en stabilare bild än 2:an.

Säg till om jag ska förklara mer detaljerat. Tack på förhand. :P



Visual_Gourmet>> Om du har DVE så behöver du inte gå på folks nollkoll-tyckande utan du kan på egen hand få svart på vitt (bokstavligen talat :D) se att RGB:Limited och YCbCr ger mest korrekt video-bild ut från PS3. Detta eftersom övriga inställningar klipper gråskalan.
För spel kan dock "RGB Full" vara bättre.

#4914

Postad 21 oktober 2008 - 08:30

lpc123
  • lpc123
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Fan, glömde ju bort att jag ställt frågan...Gött att nån svara. :(

Vad har du för källa som ger 576i ut via HDMI?

I vilket fall som helst skulle jag vilja att du letar upp några testbilder för att undersöka vertical resolution. Finns på DVD DVE bla, under kapitlet "Resolution patterns". Dvs du ska leta upp en testbild med tunna vägräta linjer.

När du hittat dem så ska du växla mellan 576i och 576p lite och så håller du koll på linjernas amplitud, dvs ljusstyrka. Skiljer det nått när du växlar mellan de två signalerna? Dvs är det nån skillnad i hur "distinkta" linjerna är.

Lodräta linjer (horisontell upplösning) är inte intressant i detta fall. Ev underlättar det att här köra i Drivemode 1 då det ger en stabilare bild än 2:an.

Säg till om jag ska förklara mer detaljerat. Tack på förhand. :)
jag har en sony DVD samt dve skivan
kan se om jag hinner i kväll det är jumassa stök med barn samt VF-FBK i kväll :-)


Visual_Gourmet>> Om du har DVE så behöver du inte gå på folks nollkoll-tyckande utan du kan på egen hand få svart på vitt (bokstavligen talat ;)) se att RGB:Limited och YCbCr ger mest korrekt video-bild ut från PS3. Detta eftersom övriga inställningar klipper gråskalan.
För spel kan dock "RGB Full" vara bättre.


jagkollar om jag hinner i kväll

Redigerat av lpc123, 21 oktober 2008 - 08:31.


#4915

Postad 07 november 2008 - 10:20

dalle
  • dalle
  • Forumräv

  • 534 inlägg
  • 0
Nu väcker vi lite liv i tråden igen, hoppas jag...

Är det någon som kör SmartWi eller någon annan cardsplitter? Skulle ni kunna dela med er av era erfarenheter: Funkar det bra? Vad har ni för CAM? är det någon CAM som man inte skall ha?

#4916

Postad 07 november 2008 - 10:54

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

jagkollar om jag hinner i kväll

Hur gåre? ;)

#4917

Postad 08 november 2008 - 23:17

Wollepwn
  • Wollepwn
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Hejsan
Jag har ett problem med min tv (8G pioneer) när jag spelar på x360 (HDMI) så när jag byter ingång kanal eller slår av tvn så dör xboxen(startar den om hela tiden tills jag byter tillbaka till rätt ingång/kanal).
Har samma problem med htpc när jag kör via hdmi men inte via vga..


Är det någon speciell intsällning jag måst pilla bort igång så att det inte hände i så fall berätta vart jag hittar den snälla.


Tackar på förhand!

// Postat detta tidigare i en egen tråd jag gjorde men tror jag har mer tur o få hjälp hära.

#4918

Postad 09 november 2008 - 10:52

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Hejsan
Jag har ett problem med min tv (8G pioneer) när jag spelar på x360 (HDMI) så när jag byter ingång kanal eller slår av tvn så dör xboxen(startar den om hela tiden tills jag byter tillbaka till rätt ingång/kanal).
Har samma problem med htpc när jag kör via hdmi men inte via vga..


Är det någon speciell intsällning jag måst pilla bort igång så att det inte hände i så fall berätta vart jag hittar den snälla.


Tackar på förhand!

// Postat detta tidigare i en egen tråd jag gjorde men tror jag har mer tur o få hjälp hära.

Det skulle underlätta om du beskriver exakt hur du har din xbox inkopplad, alla kablar. Har du provat att bara koppla HDMI-kabeln direkt till den ingång du använder på TVn, ingen annan kabel, och se om du fortfarande har problem?

PS Hittade dessa inlägg efter en sökning på google: inlägg 1, illustrerat i inlägg 2. Om du nu har kopplat med denna kabel för ljud. DS

Redigerat av Wolfy, 09 november 2008 - 10:56.


#4919

Postad 09 november 2008 - 14:16

Wollepwn
  • Wollepwn
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Det skulle underlätta om du beskriver exakt hur du har din xbox inkopplad, alla kablar. Har du provat att bara koppla HDMI-kabeln direkt till den ingång du använder på TVn, ingen annan kabel, och se om du fortfarande har problem?

PS Hittade dessa inlägg efter en sökning på google: inlägg 1, illustrerat i inlägg 2. Om du nu har kopplat med denna kabel för ljud. DS


Asso jag har kopplat den helt vanligt. Hdmi kabel mellan tv och x360,optisk ljud kabel mellan x360 o förstärkaren. Samma variant på Htpc. Inga konstigheter med det använt både en supra kabel o en billig kabel från onoff o det är ingen skillnad.

Gjorde sj nå liknande för att få plats med både den där klumpen ( som innehåller optisk ut ) plocka sj den i biter o satte sedan ihop den på ett fint sätt.

// Du skulle ha länkat till tråden o inte inlägget så hade jag förstått bättre. Men tack ändå skall ta o testa ta bort den svarta kabeln som han menar o se om det vill sig fungera bättre.

Redigerat av Wollepwn, 09 november 2008 - 14:27.


#4920

Postad 09 november 2008 - 14:35

Wollepwn
  • Wollepwn
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Fan det funka tackar så hämskt mycket för hjälpen.

#4921

Postad 09 november 2008 - 16:06

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

...// Du skulle ha länkat till tråden o inte inlägget så hade jag förstått bättre. Men tack ändå skall ta o testa ta bort den svarta kabeln som han menar o se om det vill sig fungera bättre.

Kunde jag iofs gjort, men det är enklare att länka till enskillda inlägg med direktlänk utan att det blir förvirrat om man råkar ange fel nummer på inläggen och sen kan man alltid klick längst uppe till höger för att se hela tråden. :)

^^ Kanon att det fungerade.

#4922

Postad 10 november 2008 - 16:03

lpc123
  • lpc123
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Hur gåre? :)

Sorry det har jag glömt ajaj
jag kollar det i kväll
än en gåmg sorry :)

#4923

Postad 10 november 2008 - 16:24

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Ingen fara alls, är bara tacksam att nån ens har intresse att ta sig tid. :)

#4924

Postad 12 november 2008 - 22:28

Roger_SWE
  • Roger_SWE
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jag har precis köpt en ny 4280XD och fick med ett kraftigt Bzzz ljud på köpet :-(

Kan Pioneer laga/fixa Bzzz ljudet på G8:orna eller är det bara att lämna tillbaka den till butiken? Jag har talat med butiken och det är ok att lämna tillbaka skärmen, men jag vill ju ha den fina bilden. Fast utan Bzzz då förståzzz

Är det så med Pioneer, att det gäller att ha tur? Att man kan få en med mer eller mindre Bzzz, men aldrig utan?

#4925

Postad 19 november 2008 - 00:43

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0
vill köpa en 50 tummare men är inte beredd att ge mer än 15 papp. Någon som vet vart man får tag i en? nån som har en att sälja kanske? möjligtvis en Full hd 50 tummare för mer.

#4926

Postad 19 november 2008 - 02:49

Unregisteredafd17c98
  • Unregisteredafd17c98
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Jag har precis köpt en ny 4280XD och fick med ett kraftigt Bzzz ljud på köpet :-(

Kan Pioneer laga/fixa Bzzz ljudet på G8:orna eller är det bara att lämna tillbaka den till butiken? Jag har talat med butiken och det är ok att lämna tillbaka skärmen, men jag vill ju ha den fina bilden. Fast utan Bzzz då förståzzz

Är det så med Pioneer, att det gäller att ha tur? Att man kan få en med mer eller mindre Bzzz, men aldrig utan?


Verkar så och jag vill nästan påstå att min 428XD är utan. Jag får verkligen gå intill för att höra att den är på, ifrån soffan hörs det absolut ingenting och så har den varit sen den köptes i aug -07. Tystaste TV jag har haft faktiskt. Fortfarande grymt nöjd med den.

#4927

Postad 19 november 2008 - 08:04

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
En fråga till alla 8G-ägare som också använder HTPC: hur har ni lyckats med att mata ut ett korrekt color space? Just nu brottas jag med att mitt grafikkort inte vill skicka ut 16-235, trots att det finns specifika inställningar för det i grafikkortets config. TV:n kan ju ställas på antingen 16-235, 0-255 eller auto. Auto blir oavsett inställningen i datorn alltid detsamma som 0-255. Om ni finns i tråden, vad använder ni för grafikkort och hur funkar det för er?

#4928

Postad 19 november 2008 - 09:32

pilate
  • pilate
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Jag har precis köpt en ny 4280XD och fick med ett kraftigt Bzzz ljud på köpet :-(

Kan Pioneer laga/fixa Bzzz ljudet på G8:orna eller är det bara att lämna tillbaka den till butiken? Jag har talat med butiken och det är ok att lämna tillbaka skärmen, men jag vill ju ha den fina bilden. Fast utan Bzzz då förståzzz

Är det så med Pioneer, att det gäller att ha tur? Att man kan få en med mer eller mindre Bzzz, men aldrig utan?

Jag hade otroligt buzz på min 4280XD. Svor några dagar tills jag av en händelse testade att ta bort min usla Sagem-box. Då försvann det helt. Så mitt buzzande kom pga boxern och inte min underbara tv. Kan vara värt att testa om du har box.

#4929

Postad 21 november 2008 - 11:16

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

  • 720 inlägg
  • 0
Har en liten stilla undran här, vet inte egentligen om detta är rätt tråd men eftersom jag vet att
många kunniga huserar här så kör jag ändå.. Jo på min 508XD när jag kör spel på PS3 så har jag satt
den till RGB Fullrange under skärminställningar. Det förstår ju tv:n själv när den får signalen 0-255 och
sätter då sigsjälv i "color-4" automatiskt. Problemet är när jag kör med Xbox360:s motsvarade 0-255 läge
som där kallas "Expanded", då förstår inte tv:n själv längre att den får en sådan signal utan man måste själv
manuellt gå in och ändra till "color-4" i tv:n. Varför är det så? Är det 360:n som inte meddelar tv:n korrekt vad
det är för signal den skickar eller är det tvn:s "automatiska detection" som kuggar? Nån som kan tänkas ha en teori?

Edit: Kom på en till halvlustig grej, när man skickar 480p widescreen från 360:n(HDMI) så ställer tv:n om sig till PC-läge
och rapporterar 640*480(fast bilden uppenbarligen är i ws). Vad är detta för skumt? :)
Fel på 360:s "signalrapportering" eller? Ska inte tv:n kunna känna av sådant själv?

Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 21 november 2008 - 11:21.


#4930

Postad 22 november 2008 - 15:08

Unregistered866066c7
  • Unregistered866066c7
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

vill köpa en 50 tummare men är inte beredd att ge mer än 15 papp. Någon som vet vart man får tag i en? nån som har en att sälja kanske? möjligtvis en Full hd 50 tummare för mer.


Vänta ett halvår-ett år och du kommer få se prisdumpningar på elektronik pga deflation och snart inflation av dollarn. Priset på elektronik har sen så långt jag kan minnas varit förknippad med amerikans valuta. Och om inte inflationen tar hand om problemet så gör drastiskt minskad köpkraft det.

#4931

Postad 23 november 2008 - 04:23

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0

Vänta ett halvår-ett år och du kommer få se prisdumpningar på elektronik pga deflation och snart inflation av dollarn. Priset på elektronik har sen så långt jag kan minnas varit förknippad med amerikans valuta. Och om inte inflationen tar hand om problemet så gör drastiskt minskad köpkraft det.


ja, det är nog en bra tid att ha lite is i magen.

#4932

Postad 23 november 2008 - 11:50

handsomedevil
  • handsomedevil
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

vill köpa en 50 tummare men är inte beredd att ge mer än 15 papp. Någon som vet vart man får tag i en? nån som har en att sälja kanske? möjligtvis en Full hd 50 tummare för mer.



Här har du en Pio 5090 för 20K. Ruskigt bra pris. :)

http://www.blocket.s...491.htm?ca=11_s

#4933

Postad 23 november 2008 - 12:44

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0

Här har du en Pio 5090 för 20K. Ruskigt bra pris. :)

http://www.blocket.s...491.htm?ca=11_s


den där vågar man ju inte ens ringa på! inte en chans att det där är seriöst! eller så gör någon ett kap

#4934

Postad 25 november 2008 - 07:13

BlixtGordon
  • BlixtGordon
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Hallå, jag har aldrig övervägt att köpa plasma förr. Var väldigt nära att köpa en Samsung A7 eller A9 nyligen, men ja de verkar inte vara så bra för konsollspelande. :(

Så jag undrar är det värt att köpa en pio kuro 8G (9G är riktigt dyr för tillfället kan tänkas?) och vad är egentligen pioneers beteckning för denna 8G? Jag har inte lyckats luska ut det. Är det den perfekta monitorn näst efter 9G nu då?

-BlixtGordon

#4935

Postad 25 november 2008 - 11:01

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Hallå, jag har aldrig övervägt att köpa plasma förr. Var väldigt nära att köpa en Samsung A7 eller A9 nyligen, men ja de verkar inte vara så bra för konsollspelande. :(

Så jag undrar är det värt att köpa en pio kuro 8G (9G är riktigt dyr för tillfället kan tänkas?) och vad är egentligen pioneers beteckning för denna 8G? Jag har inte lyckats luska ut det. Är det den perfekta monitorn näst efter 9G nu då?

-BlixtGordon


Oroa dig inte för konsollspelande med en pio :(
Alla G8:r står länkade högst upp på sidan...

#4936

Postad 25 november 2008 - 12:01

BlixtGordon
  • BlixtGordon
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Oroa dig inte för konsollspelande med en pio :(
Alla G8:r står länkade högst upp på sidan...

Okej låter trevligt, en anna fråga är Pioneer Kuro PDP-LX508D en G8 värsting? eller finns det någon bättre? Det enda som spelar roll för mig är bildkvaliteten struntar i allt hokuspokus, Full HD är ett måste.

Förövrigt är Pioneer Kuro PDP-LX5090 den bästa G9an? om så är fallet, gör de 9000 kronorna stor skillnad mellan tidigare nämd G8. Om det är bildkvalitet man är ute efter?

Mvh. BlixtGordon

Redigerat av BlixtGordon, 25 november 2008 - 12:33.


#4937

Postad 25 november 2008 - 12:16

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Okej låter trevligt, en anna fråga är Pioneer PDP-5080XD en G8 värsting? eller finns det någon bättre? Det enda som spelar roll för mig är bildkvaliteten struntar i allt hokuspokus, Full HD är ett måste.

Förövrigt är Pioneer Kuro PDP-5080XD den bästa G9an? om så är fallet, gör de 9000 kronorna stor skillnad mellan tidigare nämd G8. Om det är bildkvalitet man är ute efter?

Mvh. BlixtGordon

PDP-5080XD är inte full HD. Den har heller inte samma möjligheter till kalibrering som 508:an (färre kalibreringsminnen om jag inte minns fel :( och inte förberedd för ISF-kalibrering)

Vill man ha full HD med G8 så är det PDP-LX508D som gäller (eller 60").

#4938

Postad 25 november 2008 - 13:39

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

PDP-5080XD är inte full HD. Den har heller inte samma möjligheter till kalibrering som 508:an (färre kalibreringsminnen om jag inte minns fel :( och inte förberedd för ISF-kalibrering)...

Nja, de har samma möjligheter till ISF-kalibrering. ISF-kalibrering är endast en metod, inget annat. Vad 508 har som 5080 saknar är ett sk ISF-gränssnitt som medger styrning av kalibreringsprocessen via RS232 till dator en 9-stegs gammajustering istället för 3 förval av gamma samt att man kan skapa ytterliggare två st separata minnen per ingång, ISF Dag/Natt.

Så, du har rätt i att flexibiliteten är större hos x08 än hos x080 vad gäller kalibrering, men det har inget med ISF-kalibrering att göra. :(

@ BlixtGordon:

Prestandan hos Pioneer plasma TV 50" är enligt följande:

KRP 500
LX5090
LX508
508/5080 (med liten fördel till 508 för dess större flexibilitet om man nu tänkt använda sig av den)

Skillnaden mellan KRP 500 och LX5090 är inte stor. Ja, LX508 är värstingen av Pioneer G8 plasma TV. Steget upp till G9 är värt det om bildkvalité är vad du värderar främst. Det är dock omöjligt att exakt sätta en prislapp på hur mycket bättre något måste vara för att det ska vara värt det. Det är upp till var och en att avgöra om en produkt är värd pengarna, men att G9 är bättre än LX508 råder det inget tvivel om.

#4939

Postad 26 november 2008 - 01:36

BlixtGordon
  • BlixtGordon
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

@ BlixtGordon:

Prestandan hos Pioneer plasma TV 50" är enligt följande:

KRP 500
LX5090
LX508
508/5080 (med liten fördel till 508 för dess större flexibilitet om man nu tänkt använda sig av den)

Skillnaden mellan KRP 500 och LX5090 är inte stor. Ja, LX508 är värstingen av Pioneer G8 plasma TV. Steget upp till G9 är värt det om bildkvalité är vad du värderar främst. Det är dock omöjligt att exakt sätta en prislapp på hur mycket bättre något måste vara för att det ska vara värt det. Det är upp till var och en att avgöra om en produkt är värd pengarna, men att G9 är bättre än LX508 råder det inget tvivel om.

Intressant, tack för svaret. Måste verkligen börja bena i det här.. Plasma eller ja, pioneer plasma verkar vara vad jag söker. Aldrig engagerat mig i det förut LCD har varit det enda jag brytt mig om >_<.

#4940

Postad 26 november 2008 - 10:44

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0

Prestandan hos Pioneer plasma TV 50" är enligt följande:

KRP 500
LX5090
LX508
508/5080 (med liten fördel till 508 för dess större flexibilitet om man nu tänkt använda sig av den)

Skillnaden mellan KRP 500 och LX5090 är inte stor. Ja, LX508 är värstingen av Pioneer G8 plasma TV. Steget upp till G9 är värt det om bildkvalité är vad du värderar främst. Det är dock omöjligt att exakt sätta en prislapp på hur mycket bättre något måste vara för att det ska vara värt det. Det är upp till var och en att avgöra om en produkt är värd pengarna, men att G9 är bättre än LX508 råder det inget tvivel om.

Jag håller med i sak, så jag skulle köpa G9 om det var dags att köpa idag och jag inte redan hade en tv.
Men jag har följande tillägg:
Jag skulle LÄTT köpa 508/5080 före andra märken. Man ska inte ta klivet ner till budget-segmentet.
Så att dessa modeller står längst ner på denna lilla lista gör dem ju inte på något sätt dåliga. Men man har putsat ytterligare på prestanda med de andra, senare modellerna.

#4941

Postad 26 november 2008 - 11:15

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Jag håller med i sak, så jag skulle köpa G9 om det var dags att köpa idag och jag inte redan hade en tv.
Men jag har följande tillägg:
Jag skulle LÄTT köpa 508/5080 före andra märken. Man ska inte ta klivet ner till budget-segmentet.
Så att dessa modeller står längst ner på denna lilla lista gör dem ju inte på något sätt dåliga. Men man har putsat ytterligare på prestanda med de andra, senare modellerna.

Han kräver FULL HD vilket diskvalificerar 508X/5080 (LX508 är FULL HD dock).
Om han inte vill gå upp i pris måste han nog ner i budgetsegmentet misstänker jag.

Det är ett val personligen inte gjorde.

Redigerat av Unregisteredbcdf29f3, 26 november 2008 - 11:17.


#4942

Postad 26 november 2008 - 12:25

BlixtGordon
  • BlixtGordon
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

@ BlixtGordon:

Ja, LX508 är värstingen av Pioneer G8 plasma TV. Steget upp till G9 är värt det om bildkvalité är vad du värderar främst. Det är dock omöjligt att exakt sätta en prislapp på hur mycket bättre något måste vara för att det ska vara värt det. Det är upp till var och en att avgöra om en produkt är värd pengarna, men att G9 är bättre än LX508 råder det inget tvivel om.

Jo helt klart som du säger att man personligen får avväga skillnaden, men skulle man märka skillnaden så pass mycket när de två skärmarna står sida vid sida att man skulle säga. "-Jo fan det är rätt mycket snyggare :unsure: "

Eller om man vid ett blindtest (jo man får dock använda ögonen) skulle välja G9 alla gånger om de hade samma pris ? ;)

Det står mellan dessa två, G8 LX508 eller G9 LX5090.

Så det ska alltså vara hyffsat mycket bättre bild på LX5090? alltså inte relativt samma bildkvalitet men en massa mer hokus pokus i gämförelse med LX508?

Kanske någon bytt upp sig mellan de två och kan göra ett utlåtande eller någon som har bra koll i övrigt?

(Vill försöka få det riktigt svart på vitt, lite paranoid. Eller ja rättare sagt hade blivit riktigt less om prisskillnaden visar sig vara överflödig.)

Tacksam för svar.
-BlixtGordon

Redigerat av BlixtGordon, 26 november 2008 - 12:36.


#4943

Postad 26 november 2008 - 14:22

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Jo helt klart som du säger att man personligen får avväga skillnaden, men skulle man märka skillnaden så pass mycket när de två skärmarna står sida vid sida att man skulle säga. "-Jo fan det är rätt mycket snyggare :unsure: "

Eller om man vid ett blindtest (jo man får dock använda ögonen) skulle välja G9 alla gånger om de hade samma pris ? :D

Det står mellan dessa två, G8 LX508 eller G9 LX5090.

Så det ska alltså vara hyffsat mycket bättre bild på LX5090? alltså inte relativt samma bildkvalitet men en massa mer hokus pokus i gämförelse med LX508?

Kanske någon bytt upp sig mellan de två och kan göra ett utlåtande eller någon som har bra koll i övrigt?

(Vill försöka få det riktigt svart på vitt, lite paranoid. Eller ja rättare sagt hade blivit riktigt less om prisskillnaden visar sig vara överflödig.)

Tacksam för svar.
-BlixtGordon

Med en LX508 och LX5090 sida vid sida i en bra miljö för kritisk granskning (dvs mörklagt, med endast en svag belysning bakom apparaterna, vilket också är den korrekta miljön för att avnjuta film på TV) och båda kalibrerade och matade med samma signal så skulle du lätt se skillnaden. G9:ans lägre svärtabotten, bättre gammahantering, lugnare bild, bättre hantering av olika APL i scener (APL = Average Picture Level, dvs ett mått på hur ljus en bild är, helsvart = 0% APL, heltvitt = 100% APL) och generellt bättre bildbehandling gör LX5090 till en kompetentare TV än LX508, men LX508 är för den skull inte kass utan är världens näst bästa TV och är en riktigt grym TV, dock inte lika bra som LX5090.

Om du tittar på dem i en för bildkvalitén dålig miljö, dvs med hög nivå på den omgivande ljuset i rummet, om du har starka färger i miljön kring TVn, så spelar LX5090:ans fördelar mindre roll.

Så, kort sagt, om du är lika mån om miljön som du tittar i som du är om bildkvalité så råder det absolut inget tvivel om att LX5090 är en hel del bättre än LX508.

Om det sen betyder att du tycker att det är prisvärt eller inte kan jag inte uttala mig om, allt jag kan säga är att om jag köpte ny TV idag så skulle jag utan tvekan köpa en LX5090, men vill man spara några tusenlappar för att man inte riktigt känner sig ha råd med den så är LX508 definitivt ett mycket bra alternativ. Sorry om ovan förvirrar mer än hjälper. ;)

Redigerat av Wolfy, 26 november 2008 - 14:25.


#4944

Postad 26 november 2008 - 15:23

BlixtGordon
  • BlixtGordon
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Med en LX508 och LX5090 sida vid sida i en bra miljö för kritisk granskning (dvs mörklagt, med endast en svag belysning bakom apparaterna, vilket också är den korrekta miljön för att avnjuta film på TV) och båda kalibrerade och matade med samma signal så skulle du lätt se skillnaden. G9:ans lägre svärtabotten, bättre gammahantering, lugnare bild, bättre hantering av olika APL i scener (APL = Average Picture Level, dvs ett mått på hur ljus en bild är, helsvart = 0% APL, heltvitt = 100% APL) och generellt bättre bildbehandling gör LX5090 till en kompetentare TV än LX508, men LX508 är för den skull inte kass utan är världens näst bästa TV och är en riktigt grym TV, dock inte lika bra som LX5090.

Om du tittar på dem i en för bildkvalitén dålig miljö, dvs med hög nivå på den omgivande ljuset i rummet, om du har starka färger i miljön kring TVn, så spelar LX5090:ans fördelar mindre roll.

Så, kort sagt, om du är lika mån om miljön som du tittar i som du är om bildkvalité så råder det absolut inget tvivel om att LX5090 är en hel del bättre än LX508.

Om det sen betyder att du tycker att det är prisvärt eller inte kan jag inte uttala mig om, allt jag kan säga är att om jag köpte ny TV idag så skulle jag utan tvekan köpa en LX5090, men vill man spara några tusenlappar för att man inte riktigt känner sig ha råd med den så är LX508 definitivt ett mycket bra alternativ. Sorry om ovan förvirrar mer än hjälper. ;)

Tack för ett utförligt svar. Nej nej det tog bort de återstående frågetecknen kring mitt val. Nu känner jag mig rätt redo att handla =)

Pioneer verkar vara the way to go! :unsure:

#4945

Postad 26 november 2008 - 15:35

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0

Han kräver FULL HD vilket diskvalificerar 508X/5080 (LX508 är FULL HD dock).
Om han inte vill gå upp i pris måste han nog ner i budgetsegmentet misstänker jag.

Det är ett val personligen inte gjorde.

Ja men hela min poäng är att 508/5080 är FULL BILDKVALITET.

Visst kan man välja till Full HD för samma pengar men då måste man vara beredd att avstå något annat. Därför är det dumt att gå in i ett tv-köp med inställningen "det ska vara Full HD, resten av egenskaperna skiter jag i". (Inte riktat mot trådskaparen nu utan mer generellt)

Förra årets Pioneer kan vara ett lika bra eller bättre val än årets skärmar av andra märken, Full HD eller inte.

Och har man pengarna tar man väl G9, inga konstigheter med det.

#4946

Postad 27 november 2008 - 08:05

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Ja men hela min poäng är att 508/5080 är FULL BILDKVALITET.

Jag vet...

Har en 5080 :blink:

Visst kan man välja till Full HD för samma pengar men då måste man vara beredd att avstå något annat. Därför är det dumt att gå in i ett tv-köp med inställningen "det ska vara Full HD, resten av egenskaperna skiter jag i". (Inte riktat mot trådskaparen nu utan mer generellt)

Förra årets Pioneer kan vara ett lika bra eller bättre val än årets skärmar av andra märken, Full HD eller inte.

Och har man pengarna tar man väl G9, inga konstigheter med det.

Det enda kravet jag sett från frågeställaren var full hd och min poäng var att man antingen väljer lx508 eller 5090 om man har pengar för det. Annars får man gå ner till budgetsegmentet med allt vad det innebär.

Nu känns detta som en ickediskussion eftersom du och jag är överens och trådskaparen har uppenbarligen sett ljuset :unsure: :)

Redigerat av Unregisteredbcdf29f3, 27 november 2008 - 08:18.


#4947

Postad 18 december 2008 - 08:34

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 231 inlägg
  • 0
Jag har en PDP-5080XD som jag är mycket nöjd med.
Använder den till Blu-ray, Xbox360 och HD DVD.

På senare tid har jag spelat vääääldigt mycket Xbox360 och spelet Rock Band 1 & 2 under långa stunder (ett par timmar minst vid varje tillfälle).
Jag kör med inställningen 1360x768 på Xboxen istället för 1080p eller liknande då jag får en mer pixelmappad bild då videoupplösningarna ger ett visst overscan.

Dock så har jag märkt nu att jag kan se väldigt svaga spår av "ghosting" eller vad alla väljer att kalla det när jag stänger av xboxen och tittar på ett avstånd inom en halvmeter på TVn.
Jag har försökt köra "tvätt-programmet" på TVn men det har än så länge bara hjälp ytterst lite.
Detta är egentligen inget stort problem då man inte ser detta när man ser på film, spelar osv, men det är lite irriterande att veta att det finns där.

Någon annan som har varit med om detta och fått bort det?
(Jag har numera ställt om xboxen till 1080p så att orbitern fungerar så att man kan minska risken i framtiden)

#4948

Postad 18 december 2008 - 08:45

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

  • 720 inlägg
  • 0
Bergan: Ställ boxen till 720p istället som är den riktiga upplösningen på spelen, det ger ett bättre
resultat imao. Sen så får du ju en bättre bildkvalitet oxå med alla inställningar tillgängliga när du
kör en videoupplösning istället för PC-signal.. Jag tror inte du behöver bekymra dig om ghostingen,
använd bara tv:n som vanligt ett tag så kommer det vara borta sen, och så använda orbitern när du spelar
Rock Band i fortsättningen, eller den närmsta tiden iaf..

(Du kan oxå med fördel använda alternativet "Expanded" i 360:s displaymeny om du inte redan gör det,
men då måste du ändra till "color-4" i tv:ns meny under "Options" och sen "HDMI-inställning".

Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 18 december 2008 - 08:48.


#4949

Postad 18 december 2008 - 08:55

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 231 inlägg
  • 0
Jag satt och ändrade fram och tillbaka igår mellan 720p och 1080p, och tyckte att 1080p var ytterst lite skarpare än 720p. Ingen aning om varför. Dock inte lika skarp som 1360x768. Men jag ska prova lite till när jag kommer hem.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att ändra till color 4 i TVn då jag kör allt via HDMI till en Marantz SR7001 och sedan därifrån till TVn, så de inställningar som är i TVn får nog vara så härefter med (tycker inställningarna för Blu-ray är viktigare än xboxens). :huh:

#4950

Postad 18 december 2008 - 09:01

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

  • 720 inlägg
  • 0

Jag satt och ändrade fram och tillbaka igår mellan 720p och 1080p, och tyckte att 1080p var ytterst lite skarpare än 720p. Ingen aning om varför. Dock inte lika skarp som 1360x768. Men jag ska prova lite till när jag kommer hem.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att ändra till color 4 i TVn då jag kör allt via HDMI till en Marantz SR7001 och sedan därifrån till TVn, så de inställningar som är i TVn får nog vara så härefter med (tycker inställningarna för Blu-ray är viktigare än xboxens). :huh:


Jo jag har oxå suttit växlat mellan upplösningar och sånt på 360:n, det jag kom fram till iaf var att
när 360:n får skala upp allt till 1080p och sen tv:n får skala ner allt igen så förloras en del av bilddjupet
och man får en plattare bild, dock lite skarpare precis som du säger, även om den extraskärpan egentligen
är falsk så får man helt enkelt välja det man själv tycker ser bäst ut.. :)

Jo självklart så är Blu-ray viktigast i ditt fall då, men samtidigt förlorar du en hel del bildkvalité när du spelar 360,
men man kan inte alltid få allt tyvärr.. ;)

Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 18 december 2008 - 09:17.




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.