Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bilstereo i Pontiac Firebird-86.

346 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 19 juli 2008 - 16:57

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Nej, det ska vara änn mer ljusgenomsläpp än 75% på vind- och framsrutor

Hmm... det är lite olika bud...
http://www.vv.se/tem...3____12314.aspx
Helt lagligt är det om man inte understiger 75%. Dock är det mer eller mindre omöjligt i praktiken om man inte har mätinstrument (Då nästan samtliga bilrutor redan är tonade orginal)... Bilprovnignen däremot sätter nog en 2'a på bilen om det är solfilm på framrutorna samt vindrutan. Polisen säger nog inte så mycket.
Problemet är avhjälpt om man vevar ner rutorna under besiktnignen och låser fast dem där =)

#52

Postad 20 juli 2008 - 14:18

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Ohfan, lite skilland sedan sist jag läste någe :(

#53

Postad 20 juli 2008 - 21:26

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

köp dubbelskärmad i stället
och högtalar kabeln kan du köpa någom biligare


Okej dubbelskärmad men är du säker på att det är nödvändigt? Tänkte också på det där med högtalarkaben får se vad det blir när jag kommer dit...

Redigerat av Timpolanen, 20 juli 2008 - 21:33.


#54

Postad 20 juli 2008 - 21:33

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Oskuren dekalfilm? ^_^
Hör med någon reklamfirma. Den filmen kostar inte många kronor löpmetern. 20kr kanske.
Den är 100% ogenomskinlig :rolleyes: Finns i alla färger.
Sen om den är smidig...? Nä, tror inte det.
Sen vet jag inte om det är helt lagligt... Bakdörrarnas rutor får du nog täcka till 100% men inte framsidorutor, vindruta eller bakruta. Där gäller 70-75% ljusgenomsläpp.
Ytterst säkert för insynen dock! Bilstereokillens värsta fiende.


Typ, ska ringa runt lite imorron då. Hoppas den är så pass smidig att man får dit den iaf, annars får det bli limon svart solskyddsfilm.
Jag bifogar en bild på hur det skulle se ut (trixade lite på datan).

Bifogad fil(er)



#55

Postad 20 juli 2008 - 21:48

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Köp Jalusiet som finns till dem istället :rolleyes:

#56

Postad 20 juli 2008 - 21:51

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Solfilm är grymt svårt att få till så det ser riktigt bra ut. Den där rutan ser knappast lätt ut att lägga film på =(
Kanske hederlig svart sprayburk kunde vara nått :rolleyes:
Hoppas du får solfilmen snygg!

#57

Postad 20 juli 2008 - 22:04

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

...Den där rutan ser knappast lätt ut att lägga film på =(...



Rättelse; den där rutan är skitsvår att tona och få till det snyggt.

#58

Postad 20 juli 2008 - 22:10

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Heheh okej! Får se om det går då! Annars får det bli en svart filt i bakluckan när den inte används...

#59

Postad 21 juli 2008 - 23:21

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Lite bilder ifrån test monteringen idag! Det tog sin lilla tid men jag fick ordning på allt tillslut! Allt är i princip provisoriskt dit satt för att se så allt funkar bra. Hålgenomföringar ska fixas till tropedväggen och MDF i backluckan mm.

GZ basen var över förväntingarna jag har inte fifflat så mycket med inställningrna på steget än men basen var mycket renare och mer kontrollerad än vad jag trodde. Spelar grymt för att vara en sluten låda.

Ett stort tack till jollek! Som sålde dennna underbara bas till mig!

Bifogad fil(er)



#60

Postad 23 juli 2008 - 17:35

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Kommer bli intressant att se hur det blir med den där bakrutan 1cm(?) ifrån basen? Kan du inte bygga en egen låda till basen som bygger mer på bredden. Som det ser ut nu kommer basen väl slå emot rutan när den rör på sig?

Mvh Andreas

#61

Postad 23 juli 2008 - 19:02

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Kommer bli intressant att se hur det blir med den där bakrutan 1cm(?) ifrån basen? Kan du inte bygga en egen låda till basen som bygger mer på bredden. Som det ser ut nu kommer basen väl slå emot rutan när den rör på sig?

Mvh Andreas


Nej, den slår inte i rutan, sitter perfekt. Har maxat den och det ser bra ut. Man får ganska bra med ryggmassage!

Redigerat av Timpolanen, 24 juli 2008 - 12:30.


#62

Postad 26 juli 2008 - 11:49

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Var och köpte en bilsterio igår Pioneer DEH-4000UB. Och det följer med en s.k ISO adapter, men jag har inget ISO utan bara rundstift kontakter (lösa kablar). Är det bara och klippa upp kablarna då eller? (På adaptern)

EDIT:
Hittade den det är nog en sådan jag är ute efter!
http://www.mds.se/?L.....ectionId=4847

Redigerat av Timpolanen, 26 juli 2008 - 12:21.


#63

Postad 26 juli 2008 - 19:20

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
http://www.biltema.s...p;iItemId=78548

114:- billigare ;)

#64

Postad 27 juli 2008 - 00:05

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Okej! Var och köpte dom på Kjell istället 70kr men men...

BTW. Är det någon som vet någon bra kabelgaffel som passar slutsteget samt 25mm kabel?

Redigerat av Timpolanen, 27 juli 2008 - 00:52.


#65

Postad 27 juli 2008 - 00:44

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Efter dessa soldagar har det inte hänt så mycket men jag var nere igår och fixade lite. Jag har gjort ett fäste för Säkringshållaren samt satt i högtalarna i dörrarna samt dragit ny kablar till diskanterna samt till mid. Har även gjort en numerplåts skaller skydd ;) Limmade fast lite skummgummi bakom plåten och det blev mycket bättre!

Ny HU är köpt så det vara bara att koppla in! Allt gick prima och det blev ett rejält lyft i ljudet. Den förra Hu gav 4*14W vilket inte är mycket att hänga i granen. Nu går det även att ställa inte lite EQ mm så ljudet blir perfekt!

Bifogad fil(er)


Redigerat av Timpolanen, 27 juli 2008 - 00:46.


#66

Postad 28 juli 2008 - 21:00

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Dämpullen i dörrarna skulle jag ta bort fortare än kvickt....
Den suger åt sig mängder med fukt och det blir inte roligt för dörrarna.

Gaffelskor för 25mm2-kabel?
Ehm.....rätta mig om jag har fel men har du fått tag i dem?
Annars finns det hos bla http://blekingebilradio.se och www.mtr.se (för att nämna två)

#67

Postad 28 juli 2008 - 22:38

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Dämpullen i dörrarna skulle jag ta bort fortare än kvickt....
Den suger åt sig mängder med fukt och det blir inte roligt för dörrarna.

Gaffelskor för 25mm2-kabel?
Ehm.....rätta mig om jag har fel men har du fått tag i dem?
Annars finns det hos bla http://blekingebilradio.se och www.mtr.se (för att nämna två)


Dämpullen satt bara där för tillfället nu sitter det bitumen matta i dörrarna;)
Nä jag har bara kabelsko till jorden och batteriet, ska ha till slutsteget för att snabbt kunna koppla ur och i. Hittade deassa på blekingebilradio 25mm2 gaffelskor 39kr låter bra
hoppas fraken inte är så dyr...

Redigerat av Timpolanen, 28 juli 2008 - 22:38.


#68

Postad 28 juli 2008 - 22:47

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Elegant! Det tar sig.
Jo, dämpullen får du nog plocka ut, eller så får du sätta den på ett torrare ställe.
Bitumen var det ja... Hoppas resultatet blir bra!

Gaffelskor... hmm... jag använder hellre ringkabelskor. Det använde jag till mitt CA12.
Köpte vanliga ringkabelskor som jag filade ner så dem fick plats i spåret kring skruven. Lite säkrare och lite större kontaktyta.

Snygg HU! Den låter säkerligen bättre!
Hur du gör med ISO är upp till dig, men jag klipper hellre i en ISO-kontakt än i bilens orginalkablar utifall att man skall sälja bilen någon gång.

Skallerskydd för nummerplåten är en smart lösning... lite bitumen på insidan och ett par möbeltassar mot plåten brukar jag köra med =)

Exemplarisk jordpunkt förresten!

Nu väntar vi med spänning på nästa update!

Mvh jollek

#69

Postad 29 juli 2008 - 00:46

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Elegant! Det tar sig.
Jo, dämpullen får du nog plocka ut, eller så får du sätta den på ett torrare ställe.
Bitumen var det ja... Hoppas resultatet blir bra!

Gaffelskor... hmm... jag använder hellre ringkabelskor. Det använde jag till mitt CA12.
Köpte vanliga ringkabelskor som jag filade ner så dem fick plats i spåret kring skruven. Lite säkrare och lite större kontaktyta.

Snygg HU! Den låter säkerligen bättre!
Hur du gör med ISO är upp till dig, men jag klipper hellre i en ISO-kontakt än i bilens orginalkablar utifall att man skall sälja bilen någon gång.

Skallerskydd för nummerplåten är en smart lösning... lite bitumen på insidan och ett par möbeltassar mot plåten brukar jag köra med =)

Exemplarisk jordpunkt förresten!

Nu väntar vi med spänning på nästa update!

Mvh jollek


Okej du sa ringkabelskor, men jag vill kunna plocka ur slutsteget på ett snabbt sätt eftersom jag vill ha in grejerna när den inte står i garaget. Jag lägger snart upp bilder hur jag gjorde med ISO.
HU är jag mycket nöjd med bara att plugga in via AUX (Mini-dvd:n får monsterljud) eller plugga in en 100GB hårdisk med all musik man har GRYMT!

Bara lite bitumen matta kvar att lägga (de hade bara 4st på mekonomen inne på lager) Tips! Använd inte mors hårfön, brände den totalt och nu blire smisk;)

Hittade en bra jordpunkt! Men lite fett på bara så det inte rostar...
Update sker nog ev på onsdag

Kul med intresse!

/Tim!

#70

Postad 29 juli 2008 - 17:39

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Själv brukar jag använda Volvos butyltape de har till rutmontage på äldre bilar bakom nummerskylten/hållaren.
Duger det åt att hålla fast vindrutor så duger det nog till att hålla still hållaren/plåten :)

#71

Postad 29 juli 2008 - 18:47

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Själv brukar jag använda Volvos butyltape de har till rutmontage på äldre bilar bakom nummerskylten/hållaren.
Duger det åt att hålla fast vindrutor så duger det nog till att hålla still hållaren/plåten :)


Låter bra! Då slipper du säkert de som snor numerplåtar ;)

#72

Postad 29 juli 2008 - 20:24

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0

Själv brukar jag använda Volvos butyltape de har till rutmontage på äldre bilar bakom nummerskylten/hållaren.
Duger det åt att hålla fast vindrutor så duger det nog till att hålla still hållaren/plåten :)


Det är väl inte den tejpen som används till rutorna.. Det är PUR-Lim, som värms upp i en ugn till typ 200grader, sedan apliceras det med en maskin likt sån pryl man pressar limm ur tex PL400-tuber. Hade du använt det hade det blivit problem att få loss skylten sen :P

Sorry för OT.
Ser ut som att det poppar på bra nu ;) Något jag hade gjort med dörrarna bara är att täta de springorna runt högtalarna, sedan kan du lägga bitumenmatta över hålen i dörrarna. Inga större problem att få loss om du nån gång behöver byta ruta. Bara att värma lite och dra loss, allternativt kyla ner och bryta av.
Det skulle innebära ett stort lyft för ljudet ifrån dörrhögtalarna.

Mvh Andreas

ops. Såg de stora hålen nu, lika jäkligt som i min volvo, därför satte jag högtalaren i dörrpanelen istället ;) Hopplöst att få det bra med sån montering, skulle vara om man hittar högtalare som är anpassade för den typ av montering.

Mvh Andreas

#73

Postad 29 juli 2008 - 21:40

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Det är väl inte den tejpen som används till rutorna.. Det är PUR-Lim, som värms upp i en ugn till typ 200grader, sedan apliceras det med en maskin likt sån pryl man pressar limm ur tex PL400-tuber. Hade du använt det hade det blivit problem att få loss skylten sen :P

Sorry för OT.
Ser ut som att det poppar på bra nu :) Något jag hade gjort med dörrarna bara är att täta de springorna runt högtalarna, sedan kan du lägga bitumenmatta över hålen i dörrarna. Inga större problem att få loss om du nån gång behöver byta ruta. Bara att värma lite och dra loss, allternativt kyla ner och bryta av.
Det skulle innebära ett stort lyft för ljudet ifrån dörrhögtalarna.

Mvh Andreas

ops. Såg de stora hålen nu, lika jäkligt som i min volvo, därför satte jag högtalaren i dörrpanelen istället ;) Hopplöst att få det bra med sån montering, skulle vara om man hittar högtalare som är anpassade för den typ av montering.

Mvh Andreas


Nä lite OT skadar inte ;)

MM håller med dig andreas! Men det blir nya kitsystem till nästa är så jag vill inte göra några stora ingrepp, då blir det en utbyggd låda. Men kan lägga en bitumenmatta över hålen i dörrarna, bra ide!

Kom just från garaget, skulle starta bilen för att batteriet var nästan slut. Jag varvade lite för att få igång den, 2min senare kom en kille fram och sa "Nu får du fan sluta med att starat bilen mitt i natten! Det är 3:e kvällen nu! För det första så va klockan bara kvart över 9 och för det andra så var det knappas 3:e natten i rad!
Det är en nakdel när man bor i ett område och inte i skogen...

Nya tag imorron då!

/Tim!

Redigerat av Timpolanen, 29 juli 2008 - 21:41.


#74

Postad 29 juli 2008 - 21:58

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
hehehe, nä fyfan. Grannar kan vara jobbiga. Själv så flyttar jag till hus ute på landet vid månadsskiftet Aug/sept, närmsta granna är ca 200meter bort på andra sidan huset, sett från parkeringen, sedan får jag en lada på några hundra kvadrat. Så nu jääklar ska jag börja greja på allvar. Där jag bor nu kan jag inte ens starta stereon på parkeringen, eller ej ens i min stadsdel för den delen. Kul att ha bilstereo för närmare 100k i en bil som man parkerar utomhus i ett ghetto.

Lycka till.

Mvh Andreas

Nä lite OT skadar inte :)

MM håller med dig andreas! Men det blir nya kitsystem till nästa är så jag vill inte göra några stora ingrepp, då blir det en utbyggd låda. Men kan lägga en bitumenmatta över hålen i dörrarna, bra ide!

Kom just från garaget, skulle starta bilen för att batteriet var nästan slut. Jag varvade lite för att få igång den, 2min senare kom en kille fram och sa "Nu får du fan sluta med att starat bilen mitt i natten! Det är 3:e kvällen nu! För det första så va klockan bara kvart över 9 och för det andra så var det knappas 3:e natten i rad!
Det är en nakdel när man bor i ett område och inte i skogen...

Nya tag imorron då!

/Tim!



#75

Postad 29 juli 2008 - 22:19

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

hehehe, nä fyfan. Grannar kan vara jobbiga. Själv så flyttar jag till hus ute på landet vid månadsskiftet Aug/sept, närmsta granna är ca 200meter bort på andra sidan huset, sett från parkeringen, sedan får jag en lada på några hundra kvadrat. Så nu jääklar ska jag börja greja på allvar. Där jag bor nu kan jag inte ens starta stereon på parkeringen, eller ej ens i min stadsdel för den delen. Kul att ha bilstereo för närmare 100k i en bil som man parkerar utomhus i ett ghetto.

Lycka till.

Mvh Andreas


Hahah Getto :) Nästa samma här, jag plockar in min sterio varje dag. Btw vad har du för sterio?

/Tim!

#76

Postad 29 juli 2008 - 23:46

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Pioneer ODR Carrozzeria + box.

#77

Postad 30 juli 2008 - 00:22

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Okej det låter säkert underbart! Fast jag menade hela anläggingen;)
Men jag hittade den om det här stämmer: (lite avensjuk är man!)

Huvudenhet: Pioneer ODR Carrozzeria
Ljudprocessor: Pioneer ODR Carrozzeria
Framsystem: Dls Nobelium 6.2 + Irridium 3"
Bas: Dls RW10"
Slutsteg till diskanter och mellanregister: Dls RA40
Slutsteg tll midbasar: Dls RA20
Slutsteg till Bas: Dls RA10
Lågnivåkablar: Dls Ultimate Silver
Högtalarkablar: Dls SCK
Batterier: 2st Excide extreme 2
Batteriladdare: Ctek Multi XS7000 (skall bytas till den största)

Kan INTE fatta att du vågra ha bilen ute! Vågar inte än ha min 1300kr bas samt slutsteg ute på natten...

/Tim!

Redigerat av Timpolanen, 30 juli 2008 - 00:32.


#78

Postad 30 juli 2008 - 00:30

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Råkade dubbelposta

Redigerat av Timpolanen, 30 juli 2008 - 00:32.


#79

Postad 30 juli 2008 - 10:51

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
hehe, nä det e många som inte fattar, inkl. jag själv :unsure:

Angående stereon så är den mycket ovanlig, inte många som känner till vad det är för nån ens. Men den motsvarar Alpine F1 Status, fast ifrån Pioneer då :D

Nu skall iofs så gott som hela anläggningen bytas ut snart, kommer skriva lite i min tråd om det snart så säljes det mesta till ganska bra priser. Dock inte huvudenheten.

Mvh Andreas

#80

Postad 30 juli 2008 - 17:50

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Det är väl inte den tejpen som används till rutorna.. Det är PUR-Lim, som värms upp i en ugn till typ 200grader, sedan apliceras det med en maskin likt sån pryl man pressar limm ur tex PL400-tuber. Hade du använt det hade det blivit problem att få loss skylten sen :D

Sorry för OT.
Ser ut som att det poppar på bra nu :unsure: Något jag hade gjort med dörrarna bara är att täta de springorna runt högtalarna, sedan kan du lägga bitumenmatta över hålen i dörrarna. Inga större problem att få loss om du nån gång behöver byta ruta. Bara att värma lite och dra loss, allternativt kyla ner och bryta av.
Det skulle innebära ett stort lyft för ljudet ifrån dörrhögtalarna.

Mvh Andreas

ops. Såg de stora hålen nu, lika jäkligt som i min volvo, därför satte jag högtalaren i dörrpanelen istället :D Hopplöst att få det bra med sån montering, skulle vara om man hittar högtalare som är anpassade för den typ av montering.

Mvh Andreas


Hur kommer det sig att jag just nu har en rulle med butyltape ihop med en flaska primer här för att få fast min ruta på min 240? :lol:
Denna används på ÄLDRE bilar, purut används på nyare bilar.
Volvo började inte med purulim förän på 850:n. Innan dess var det butyltape.

Ber om ursäkt för ÄNNU mer off-topic Tmpolainen men jag var bara tvungen att kasta tillbaka lite fakta till Andreas B)

#81

Postad 30 juli 2008 - 20:10

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Hur kommer det sig att jag just nu har en rulle med butyltape ihop med en flaska primer här för att få fast min ruta på min 240? :unsure:
Denna används på ÄLDRE bilar, purut används på nyare bilar.
Volvo började inte med purulim förän på 850:n. Innan dess var det butyltape.

Ber om ursäkt för ÄNNU mer off-topic Tmpolainen men jag var bara tvungen att kasta tillbaka lite fakta till Andreas :D


Hehehe, nää det gör absolut ingenting!

/Tim!

Redigerat av Timpolanen, 30 juli 2008 - 20:13.


#82

Postad 30 juli 2008 - 20:44

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Nu e jag fulländad. Nu vet jag ALLT :unsure:

#83

Postad 31 juli 2008 - 00:05

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
850? Volvo? .... Vad är det? Sånt kan man väl inget om! :)
Gammal hederlig Gucka eller Apskit för nördarna = Butyllim :D Finns på tub eller smetbart på burk. Finns dessutom som tejp =) Härligt material, speciellt när man får det över hela kroppen plus hela inrednignen i bilen :o

Själv har man bilen står i obyggden. Hit hittar tjuven inte ens med GPS =)
Men det är ett rent jäkla he*vete att ha bilen ståendes i stan fullproppad med elektronik! Usch...
Samma problem med grannar har man där :D Sen när du är klar så ställer du bilen på uppfarten kring 23.30 och lägger av en repa 40Hz-ton på full patte. Då blir det blickar vi nästa gatufest :D Bilstereokillar skall man hålla god fot med =)

Nu skall iofs så gott som hela anläggningen bytas ut snart, kommer skriva lite i min tråd om det snart

Mmm... Det hoppas vi för ditt eget välbefinnande ;) Lycka till med byggandet. Din fina HU har du i alla fall kvar!

Lycka till Timpolanen

#84

Postad 31 juli 2008 - 00:49

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Nu e jag fulländad. Nu vet jag ALLT :D


*AAAAAAAAASGARVAR*

#85

Postad 01 augusti 2008 - 19:09

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

850? Volvo? .... Vad är det? Sånt kan man väl inget om! B)
Gammal hederlig Gucka eller Apskit för nördarna = Butyllim :P Finns på tub eller smetbart på burk. Finns dessutom som tejp =) Härligt material, speciellt när man får det över hela kroppen plus hela inrednignen i bilen :D

Själv har man bilen står i obyggden. Hit hittar tjuven inte ens med GPS =)
Men det är ett rent jäkla he*vete att ha bilen ståendes i stan fullproppad med elektronik! Usch...
Samma problem med grannar har man där :lol: Sen när du är klar så ställer du bilen på uppfarten kring 23.30 och lägger av en repa 40Hz-ton på full patte. Då blir det blickar vi nästa gatufest :D Bilstereokillar skall man hålla god fot med =)

Lycka till Timpolanen


Det där med gatufest låter inte dumt! Eller så står jag på varvstop när jag har plockat bort avgassystemet (ska bytas till våren). Fan ###### ( Hoppsan auto censur här på hembio) regn har förstört en heldag av bygget nu! Hoppas på bra väder imorron då ska MDF:en sågas till bakluckan.

/Tim!

Redigerat av Timpolanen, 01 augusti 2008 - 19:10.


#86

Postad 23 oktober 2008 - 19:38

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Hej!


Det har varit lite dött nu ett tag, det kommer mer till våren/sommaren (har inget stort garage)

Men jag har lite frågor.

Jag har lite lust att fixa JL Basar istället :) Inga 5k basar dock ;) Kanske 2st 8" eller vad blir bäst?

Sedan ska det bli nytt framsystem, hur ska jag sätta elemnten? Veven till rutan sitter presic där högtalaren sitter, och så kan den inte vara djup alls eftersom den slår i rutan då. Några tips? Instrument panalen? Sedan vilket kit eller par matchar JL? Jag är lite inne på att köpa SEAS (Hemma speakers) och göra egna filter mm :D

/Tim!

#87

Postad 23 oktober 2008 - 19:48

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Hej!


Det har varit lite dött nu ett tag, det kommer mer till våren/sommaren (har inget stort garage)

Men jag har lite frågor.

Jag har lite lust att fixa JL Basar istället :) Inga 5k basar dock ;) Kanske 2st 8" eller vad blir bäst?

Sedan ska det bli nytt framsystem, hur ska jag sätta elemnten? Veven till rutan sitter presic där högtalaren sitter, och så kan den inte vara djup alls eftersom den slår i rutan då. Några tips? Instrument panalen? Sedan vilket kit eller par matchar JL? Jag är lite inne på att köpa SEAS (Hemma speakers) och göra egna filter mm :D

/Tim!


En av mina första basorgier fick jag i en tredje generationens Camaro, den hade en gammmmmal RF Punch 12 mitt mellan hjulhusen i en portad låda och drevs av ett blaupunkt steg, huvudenheten var en JVC med 12CD växlare.
Framsystemet var bara original 4x6" och steget fick ström först från 2 meter 1.5mm^2 sen 16mm^2, lysen blinka och lite sånt där när man drog på, men det gick att poppa på så det gjorde ont i öronen ändå :D

#88

Postad 02 november 2008 - 11:16

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Bilstereobyggande föder mersmak ser jag :)
Jag skulle kika på RE Audios RE-serie. Den 8'an kan lira. Sedan så har du ju också JL 8W3v3 som är rätt läcker.

Om du inte redan är duktig kan du säkert hitta mycket hjälp här på forumet om hur man bygger delningsfilter. Dock skulle jag dela aktivt om jag söker det riktigt fina välljudet. (Vet inte vad du HU klarar eller vad du har för budget, men)

Önskar lycka till

#89

Postad 02 november 2008 - 13:51

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
jollek är ju inget fel på passiva filter jhue :)

#90

Postad 02 november 2008 - 15:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Inget fel på aktiva heller ... :)

Aktiva har så sjukt mycket fördelar, men kan vara opraktiskt i vissa lägen, men kan man så ska man köra aktivt, men vissa komp länkar kan man få använda sig av ändå i högtalarna bara för att rätt till vissa fel som ändå kommer att finnas där...
För att fixa Imp gång och resonans benägenhet m.m. :)

Redigerat av DVD-ai, 02 november 2008 - 15:52.


#91

Postad 02 november 2008 - 21:44

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Japp men nu får vi se vad som ska preoriteras i sommar, men det är ingen SPL jag är ute efter :) Det kanske blir dubbel turbo + intercooler istället :)

/Tim!

#92

Postad 02 november 2008 - 23:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
SQ is the chit!

Men det e inte fel med dubbel turbo och cooler heller så... :)

#93

Postad 02 november 2008 - 23:30

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

SQ is the chit!

Men det e inte fel med dubbel turbo och cooler heller så... :D


Men ett framsystem blir det :) Kanske nått SEAS med DXT25 diskant eller nått vem vet B)

/Tim!

#94

Postad 04 november 2008 - 21:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
;)

#95

Postad 07 februari 2009 - 16:33

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Sitter å funderar på sommarens nya bygge ;)

Så här är det tänkt i nuläget:

2st 8" i bakluckan ett par JL vore inte dumt! Har ni några andra förslag? (HiFI) Kommer att drivas med mitt DLS CA12.
Kit med 5,5" ev 6,5 om jag få in det. Focal? Vad tror ni?
Samt ett steg till kittet. Kanske nån DLS 2 kanalare? Tipps? :P

Redigerat av Timpolanen, 07 februari 2009 - 16:33.


#96

Postad 10 februari 2009 - 00:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
DLS gillar jag, Focal är bra men då pratar vi deras dyraste...

JBL tycker jag har gjort någon ritkigt bra 6,5" tidigare som jag hört ;)

#97

Postad 01 juli 2009 - 17:26

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Tänkte precis rulla ut bilen hur garaget inför sommaren! Har fått tag i ett batteri helt gratis nyss ;) Nu till de dåliga nyheterna... Bilen startar på en gång (som vanligt :) ) Men...! Bilen läcker bensin 1dm framför tanken, samt en bit bort på avgasröret ser det ut som . Hoppas det är en slang som har torkat å inget annat dyrt (typ bränslepumpen) Får rulla ut den efterhelgen så palla upp den å kolla lite. Hoppas man ser det själv å slipper lämna in den.

Sitter fortfarande å klurar på vilket kitsystem jag ska ha i dörrarna! Måste dock få ur bilen så jag kan kolla lite på dörrarna för att se vad som får plats :rolleyes:

Redigerat av Timpolanen, 01 juli 2009 - 17:27.


#98

Postad 05 augusti 2009 - 01:09

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Så nu har jag fixat bensinläckan! Det vara bara en 30cm snutt som har torkat ut helt :D FAN VA SKÖNT :blink:

Så nu ska det börjas med bilen! Semenster å lön samt födelsedag= Bygge i bilen!

Funtar på denna uppsättning:

Diskant/mellanreg 1000-20 000HZ: Vifa TG9-10-04. Gruppbeställning på "faktiskt.se" hoppas det inte dröjer för länge! DÅ måste jag hittan annnan 3" bredband.

Midbas 1000-80Hz: Peerless HDS 5"

Basmodule 80Hz: Någon inte allt för dyr ska sälja GZ basen köpa nå mer HiFi!

Delar nog aktivt blir lättat så. ;) Vad tror ni om detta?

Som vanligt äre dött här på "bilstereo" :P

Redigerat av Timpolanen, 05 augusti 2009 - 01:11.


#99

Postad 06 augusti 2009 - 09:08

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
dött som i graven.... :)

#100

Postad 06 augusti 2009 - 23:24

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Lite tråkigt på ett sånt här fint forum! ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.