Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hd Dvd:n död.,

178 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 17 februari 2008 - 10:23

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Frågan är ju om det kommer bli lite fina reo:r nu på hd-dvd:er

Länk :P

#52

Postad 17 februari 2008 - 10:25

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

  • 1 067 inlägg
  • 0
nån som vill köpa hd-dvd addon till 360 ? :P

#53

Postad 17 februari 2008 - 10:27

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0

Jockej

Jag har aldrig utropat mig till någon allvetare av något slag och mina funderingar och kommentarer är enbart just det jag skrev funderingar och synpunkter. jag tycker det är starkt jobbat av toshiba att stanna kvar så länge som man gjort i detta. att sedan skriva ut summor relaterade till förslusterna är knapert med tanke på vad dom omsätter per år. 1 dollar kan vara mycket i sitt sammanhang. Jag försvarar ingen och försöker åtminstonde inte att förspråka nån :P

Och jag formulerade mig dumt. Jag skulle förstås ha skrivit att "Jag håller inte med"
Ber härmed om ursäkt.

#54

Postad 17 februari 2008 - 11:02

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0
faan va tråkigt!!!
men nu får sjutton BD börja med HDI för jag är så van vid det att jag inte kan vara utan det!
och jag hoppas toshiba har en BD spelare i bakfickan nu dom kan slänga ut för en spottstyver som spelar HD-DVD, det vore grymt av dom. men med BD priser är väl det knappast troligt.
och inte tänker jag köpa en PS3 heller då det inte finns ett enda bra spel och då jag vet att det finns BDspelare med skarpare bild än den kommer jag bara sitta o önska mig en sådan.

#55

Postad 17 februari 2008 - 11:13

angra
  • angra
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
På Tv4:a nyheterna sa dom också att kriget va över.

#56

Postad 17 februari 2008 - 11:14

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

och inte tänker jag köpa en PS3 heller då det inte finns ett enda bra spel och då jag vet att det finns BDspelare med skarpare bild än den kommer jag bara sitta o önska mig en sådan.

Hur vet du det?

MVH
/Chuck

#57

Postad 17 februari 2008 - 11:21

InSane
  • InSane
  • Veteran

  • 1 838 inlägg
  • 0
De största nackdelarna med BD är regionskodning (endast till för att företagen ska kunna styra marknaden) och BD+ som inte verkar tillföra ett skit för konsumenterna...
Nu lär priserna och subventionerna på BD-spelare försvinna och priserna gå upp igen.
För min egen del så spelar det ingen roll, hade inte tänkt att skaffa vare sig hd-dvd eller bd inom den närmsta tiden i vilket fall :P

#58

Postad 17 februari 2008 - 11:21

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0

På Tv4:a nyheterna sa dom också att kriget va över.


haha sjukt, det måste ja se sen när experterna talar om detta!! :P

#59

Postad 17 februari 2008 - 11:23

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0

De största nackdelarna med BD är regionskodning (endast till för att företagen ska kunna styra marknaden) och BD+ som inte verkar tillföra ett skit för konsumenterna...
Nu lär priserna och subventionerna på BD-spelare försvinna och priserna gå upp igen. För min egen del så spelar det ingen roll, hade inte tänkt att skaffa vare sig hd-dvd eller bd inom den närmsta tiden i vilket fall :P

Har du några belägg för "subventionerna", eller kastar du bara grus?
EDIT: Ska priserna också försvinna?? :D

Redigerat av JockeJ, 17 februari 2008 - 11:26.


#60

Postad 17 februari 2008 - 11:25

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0

Jo, när tom TV4 nyheterna rapporterar att HD DVD är dött och Bluray är vinnare får man nog ta och acceptera det.

Personligen tycker jag HD DVD var/är det bättre formatet.


Japp såg det nyss. Ni andra kan också se det här.

faan va tråkigt!!!
men nu får sjutton BD börja med HDI för jag är så van vid det att jag inte kan vara utan det!
och jag hoppas toshiba har en BD spelare i bakfickan nu dom kan slänga ut för en spottstyver som spelar HD-DVD, det vore grymt av dom. men med BD priser är väl det knappast troligt.
och inte tänker jag köpa en PS3 heller då det inte finns ett enda bra spel och då jag vet att det finns BDspelare med skarpare bild än den kommer jag bara sitta o önska mig en sådan.


Det var tack vare att BDA valde BD-J över HDi som gjorde att kriget startades.

#61

Postad 17 februari 2008 - 11:27

fAkkfAcE
  • fAkkfAcE
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

De största nackdelarna med BD är regionskodning (endast till för att företagen ska kunna styra marknaden) och BD+ som inte verkar tillföra ett skit för konsumenterna...
Nu lär priserna och subventionerna på BD-spelare försvinna och priserna gå upp igen.
För min egen del så spelar det ingen roll, hade inte tänkt att skaffa vare sig hd-dvd eller bd inom den närmsta tiden i vilket fall :P


Tycker det verkar mer troligt att priserna går ner, nu när det finns ett format så vågar fler köpa en hd spelare. det kommer bli tuffare konkurrens på bd spelare när fler tillverkare kommer börja med bd, försäljningen av film kommer att öka, så jag tror allt priserna kommer sjunka på både spelare och filmer. Sen ska vi ju inte glömma att bd fortfarande har den värsta konkurrenten kvar.... Dvd.

#62

Postad 17 februari 2008 - 11:45

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

  • 1 682 inlägg
  • 0
TACK och lov för att jag lämnade tillbaka min spelare :P

#63

Postad 17 februari 2008 - 12:07

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

  • 1 567 inlägg
  • 0
Som nämnts tidigare har man nu världens chans att bygga upp en samling med HDDVD-filmer och en HDDVD-spelare för en spottstyver. Kollade in blocket nyss och det är många samlingar av HDDVD-filmer utlagda för försäljning. Det skall åxå bli spännade att följa prisutvecklingen på spelarna under veckan som kommer. Kommer handlare försöka mörka nyheten och fortsätta sälja spelare som "morgondagens teknik" eller kommer ett enormt priskrig bryta ut? Oavsett vad man tycker om utfallet så känns det alltid lite speciellt och roligt att vara mitt inne i ett sånt här skifte :P .

#64

Postad 17 februari 2008 - 12:18

rodman45
  • rodman45
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0
En lite rolig bild från Elgiganten :P

Bifogad fil  DSC00486.JPG   674,16K   0 Antal nerladdningar

Priserna på dom återlämnade spelarna låg på 1200-1900 spänn.
Många som sitter hemma med 5 gratisfilmer nu kan jag tro.

#65

Postad 17 februari 2008 - 12:39

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0

Skönt att det är slut (det är väl ganska klart nu?) men jag tycker lite synd om Toshiba. Tycker att Sony ska ge dem en stor kram om de kommer över "till den andra sidan". Formatkriget har varit bra på sätt och vis, men man har blivit en aningen trött på att inte få se alla filmer man vill.


Sony är väll bland dom mindre bland ägarna till bluray?

Jaha, jag trodde de var dem som började med Blu-ray och så. Aja, du har nog rätt. :P


Nej... Sony är inte "bland dom mindre bland ägarna till bluray".
Sony har avgjort flest patent och kommer att roffa åt sig majoriteten av de royalties som kommer att håvas in med Blu-Ray. Övriga stora patenthållare på Blu-ray sidan är Panasonic och Hitachi, men inte alls till samma grad.

#66

Postad 17 februari 2008 - 12:56

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0
Kriget är över.
Själv så har jag haft HD DVD spelare och Blu-ray, sålde HD DVD spelaren när Warner annonserade att bara göra Blu-ray filmer.
Jag accepterar att Blu-ray har vunnit inga problem med det.
Det stora problemet för mig är att Blu-ray har regionslåsta spelare.
Har tjatat om detta men jag köper 75% av alla mina filmer från utlandet.
Har nu en region A spelare.
Vet att Dvdirect säljer regionsfria spelare men de kostar lite mera.
Hoppas på att i framtiden att det ska kunna gå att köpa regionsfria spelare billigt samma som att det idag går att köpa regionsfria dvd spelare från ett flertal butiker.

#67

Postad 17 februari 2008 - 13:16

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Jag njuter av min billiga HD-DVD minst ett halvår till i.a.f. 1990:- inkl. 10 filmer samt att man kan köpa filmer för 120:- gör mig glad. :P

#68

Postad 17 februari 2008 - 13:18

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Jo, när tom TV4 nyheterna rapporterar att HD DVD är dött och Bluray är vinnare får man nog ta och acceptera det.

Personligen tycker jag HD DVD var/är det bättre formatet.


Japp såg det nyss. Ni andra kan också se det här.

faan va tråkigt!!!
men nu får sjutton BD börja med HDI för jag är så van vid det att jag inte kan vara utan det!
och jag hoppas toshiba har en BD spelare i bakfickan nu dom kan slänga ut för en spottstyver som spelar HD-DVD, det vore grymt av dom. men med BD priser är väl det knappast troligt.
och inte tänker jag köpa en PS3 heller då det inte finns ett enda bra spel och då jag vet att det finns BDspelare med skarpare bild än den kommer jag bara sitta o önska mig en sådan.


Det var tack vare att BDA valde BD-J över HDi som gjorde att kriget startades.

Precis det var när data mogulerna Sun och Microsoft blanda sig in i leken som format kriget var ett faktum.
4 av 7 tekniska experter i BDA förordade HDi men resultatet blev ett annat. Dom tekniska fördelarna med BD är högre lagringskapacitet och högre bandbredd. Hardcoating är ju ett måste måste för att discarna ska vara hanterbara överhuvudtaget.

Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 17 februari 2008 - 13:19.


#69

Postad 17 februari 2008 - 13:22

analog
  • analog
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
Tycker det mest spännande är vad toshiba kommer att göra gentemot sina HD-DVD kunder. Antar att en kombo spelare är det bästa alternativet. I och med detta ser jag då inga problem med att folk håller kvar i sina HD-DVD samlingar.

#70

Postad 17 februari 2008 - 13:26

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0
Hade toshiba hållt ut ett halvår-år till så hade formatfrågan blivit lika intressant som dvd+ och dvd-. Finns idag combospelare till datorn för dryga 2000 kr. Vem bryr sig då om format?

#71

Postad 17 februari 2008 - 13:32

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

  • 440 inlägg
  • 0
Ingen som tänkt tanken att detta ger HD-dvd reklam och folk köper massa filmer till halva priset och hd dvd kommer tillbaka?

#72

Postad 17 februari 2008 - 13:35

analog
  • analog
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Ingen som tänkt tanken att detta ger HD-dvd reklam och folk köper massa filmer till halva priset och hd dvd kommer tillbaka?


Tror snarare att svenssons (dvs största marknaden) inte alls kommer att våga befatta sig med HD-DVD numer.
Kanske att några HD fantaster kommer att se detta som en möjlighet att bygga ut samlingen men knappast mer än så.

#73

Postad 17 februari 2008 - 13:38

Unregistered4469bfd5
  • Unregistered4469bfd5
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Ja jag tycker att det är tråkigt att de lämnar det så tidigt. Det är ju som många säger så lite del av marknaden som består av HD-filmer. Fick ju iaf en billig HD-spelare och 10 gratisfilmer. synd bara att jag inte väntade en vecka till, så hade jag fått en bättre till nästan samma pris, men man kan ju inte få allt :D Ja och nu får man ju filmerna billigt med :P

#74

Postad 17 februari 2008 - 13:53

necrio
  • necrio
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Ska bli spännande hur Toshibas nya Blue-ray spelare ser ut.


blue-ray ytterliggare ett format från toshiba!

näe skämt o sido, fint att toshiba inser att det är ohållbart o sälja spelare till priser under tillverkningskostnad, dags för paramount och universal och hoppa på the blu-ray bus då.

#75

Postad 17 februari 2008 - 13:55

BBQ
  • BBQ
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Var en tidsfråga... Nu är det dags att börja fynda film!

#76

Postad 17 februari 2008 - 13:57

Unregistered4469bfd5
  • Unregistered4469bfd5
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Var en tidsfråga... Nu är det dags att börja fynda film!


Ja det finns ju en hel del ute!!

#77

Postad 17 februari 2008 - 13:58

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Verkar som om det har trillat in rejält med HDDVD filmer på Tradera nu under helgen.... om nån vill komma över lite billiga filmer...!!

Verkar mest vara dom 5 i paketet som är till salu och många fick ju dubbla uppsättningar förra veckan.

#78

Postad 17 februari 2008 - 14:10

Unregistered4469bfd5
  • Unregistered4469bfd5
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Verkar som om det har trillat in rejält med HDDVD filmer på Tradera nu under helgen.... om nån vill komma över lite billiga filmer...!!

Verkar mest vara dom 5 i paketet som är till salu och många fick ju dubbla uppsättningar förra veckan.


Ja jag tänkte oxå på det. Kollade på blocket och det var likadant där. Vissa ville ha 1000 spänn för de, fattar inte de!

#79

Postad 17 februari 2008 - 14:36

Unregistereddbbf4a58
  • Unregistereddbbf4a58
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Nu är det bara för Universal och Paramount att anlsuta sig till "The Blue Side Of The Force" och börja ge ut alla sina EXKLUSIVA hd-dvd titlar till BD :lol: :lol: :lol: De tjänar pengar på sina filmer ändå i längden...

Skall Toshiba rädda lite ansikte nu så är det att ta fram en BD-spelare med profil 2.0, som klarar att decoda alla ljudformat och som kan hantera uppskalning av SD DVD på ett bra sätt. Allt detta skall erbjudas till et bra pris :) Riktpris 350-450 euro kanske! ;) :D :D

/FM

Redigerat av Unregistereddbbf4a58, 17 februari 2008 - 14:42.


#80

Postad 17 februari 2008 - 15:02

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

De största nackdelarna med BD är regionskodning (endast till för att företagen ska kunna styra marknaden) och BD+ som inte verkar tillföra ett skit för konsumenterna...
Nu lär priserna och subventionerna på BD-spelare försvinna och priserna gå upp igen.
För min egen del så spelar det ingen roll, hade inte tänkt att skaffa vare sig hd-dvd eller bd inom den närmsta tiden i vilket fall :)

Vad får dig att tro att priserna kommer gå upp? Det finns ett flertal leveratörer av BD-spelare och de kommer ha priskrig, jag lovar. Detsamma som gäller all elektronik, priser går ALLTID ner.

#81

Postad 17 februari 2008 - 15:14

random111
  • random111
  • Forumräv

  • 922 inlägg
  • 0

De största nackdelarna med BD är regionskodning (endast till för att företagen ska kunna styra marknaden) och BD+ som inte verkar tillföra ett skit för konsumenterna...
Nu lär priserna och subventionerna på BD-spelare försvinna och priserna gå upp igen.
För min egen del så spelar det ingen roll, hade inte tänkt att skaffa vare sig hd-dvd eller bd inom den närmsta tiden i vilket fall :)

Vad får dig att tro att priserna kommer gå upp? Det finns ett flertal leveratörer av BD-spelare och de kommer ha priskrig, jag lovar. Detsamma som gäller all elektronik, priser går ALLTID ner.

Precis! T.ex så kommer Sigmatek SBR-1000 i april för under €250. Däremot så kommer erbjudanden om 5 filmer gratis troligen att försvinna snart...

Redigerat av random111, 17 februari 2008 - 15:18.


#82

Postad 17 februari 2008 - 15:38

Mr. Smith
  • Mr. Smith
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Det ska bli mycket intressant att följa den fortsatta utvecklingen. Eftersom jag har en PS3'a så får jag vara nöjd att det inte är BD som får stryka på foten.

Men jag är ändå inte övertygad om att detta kommer att vara tillräckligt för att få rejäl fart på HD marknaden. Jag har själv en Panasonic 42-PV60 och fyra meter ifrån TV'n har jag mycket svårt att se skillnaden i bildkvalitet mellan en BD-disc och en bättre DVD. Visst ser jag endast 720p och inte 1080p men jag undrar om den normala konsumenten vid ett normalt tittavstånd kommer att anse att skillnaden är tillräckligt stor för att motivera en uppgradering. Tittar vi på tidigare generationsskiften så är det mer än kvaliten som varit drivanda vinyl-CD (klart smidagare och enklare), CD-SACD/DVD Audio (slog aldrig trots kvalitetsskillnaden, VHS/Betamax (Det sämre formatet vann på grund av billigare teknik), VHS-DVD (Klart smidigare och flexiblare format), DVD-BD (Hur många har igentligen klagat på kvaliteten på DVD? Vad tillför då BD mera?). Nej jag är tveksam! Tror bara det är tekniknördar som mig själv som kommer att hugga.

Se bara MP3's framgångar. Hur många tycker MP3 håller högre kvalitet än CD eller FLAC som jag själv föredrar. Folk vill ha MP3 för att det är smidigt och tillför möjlighet att bära med sig musiken på en enkelt sätt. Som min sambo säger när jag klagar på att hon lyssnar på en lågupplöst MP3, -"Jag vill lyssna på låten och inte ljudet". Tror det är samma för gemene man på filmsidan också. Dom vill se filmen inte bilden.


Intressant inlägg. Vill dock säga att jag har samma skärm som du och ser en STOR skillnad från samma avstånd. Och inte minst hör jag en STOR skillnad på de nya ljudformaten. Allt utgår nog ifrån hur kräsen man är vid detaljer samt även givetvis tekniskt intresserad av dessa produkter.

#83

Postad 17 februari 2008 - 17:11

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Sitter på 3m avstånd och det är grotesk skillnad mellan DVD och 720p material på min 40" are i alla fall. Tycker man inte det så är det bara att gratulera, då slipper man "ny teknik" hetsen helt ju :)

#84

Postad 17 februari 2008 - 17:41

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 404 inlägg
  • 0
T.o.m. farsan berättade att Blu-Ray vunnit kriget och är helt plötsligt intresserad.
HELT otroligt, då han vanligt vis struntar i sånna här nymoderniteter ;)

Tack vare att vi har en vinnare nu så verkar det som att Svensson börjar intressera sig för Blu-Ray nu.

Nu finns det t.o.m. Blu-Ray filmer att köpa på bensinmacken OK/Q8!!

Och enligt en polare till mig som äger en videobutik i stan så har det varit STORT sug från videohandlarna att börja med BD. jäkligt skönt att kunna hyra BD i stan och slippa alla hyrställen på nätet.

Happy days indeed :)

#85

Postad 17 februari 2008 - 17:43

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0
Varför jämföra med SACD och DVD Audio?
Dessa format hade aldrig samma uppslutning från mediabolagen.

Blu-Ray är här för att stanna. Inte minst så uppskattar nog filmbolagen svårigheterna med att kopiera filmerna.

#86

Postad 17 februari 2008 - 18:24

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

De största nackdelarna med BD är regionskodning (endast till för att företagen ska kunna styra marknaden) och BD+ som inte verkar tillföra ett skit för konsumenterna...
Nu lär priserna och subventionerna på BD-spelare försvinna och priserna gå upp igen.
För min egen del så spelar det ingen roll, hade inte tänkt att skaffa vare sig hd-dvd eller bd inom den närmsta tiden i vilket fall :)

Vad får dig att tro att priserna kommer gå upp? Det finns ett flertal leveratörer av BD-spelare och de kommer ha priskrig, jag lovar. Detsamma som gäller all elektronik, priser går ALLTID ner.

Precis! T.ex så kommer Sigmatek SBR-1000 i april för under €250. Däremot så kommer erbjudanden om 5 filmer gratis troligen att försvinna snart...

Spelare för 2500kr men de är inte kompletta. Klarar ej av vissa ljudformat mm. Köper man Blu-ray då vill man väl dra nytta av de nya ljudformaten också...

#87

Postad 17 februari 2008 - 18:32

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 404 inlägg
  • 0
Jo men jag tror den spelaren kommer att duga för de som inte är lika intresserade av ljudsidan och bara är ute efter bilden :)
En billig inkörsport iallafall för de mindre kräsna ;)

Redigerat av Svante Skoog, 17 februari 2008 - 18:33.


#88

Postad 17 februari 2008 - 18:36

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Jag hoppas verkligen att även de mest inbitna HD DVD-fansen sluter upp bakom Blu-ray och inte uppmuntrar hemskheter som nedladdning (inte svära i kyrkan). Det finns några saker som behöver förtydligas för förvirrade HD DVD-fans som är beredd att ta steget över till Blu-ray:

1. Regionskodning, Tyvärr är många filmer regionskodade ja. Men utbudet här i Europa blir bättre och bättre med tiden, detsamma hände med DVD. Idag finns mindre och mindre anledning att importera DVD'er t.ex.

2. Höga priser, De billigaste Blu-ray standalones ligger ett snäpp högre än HD DVD-varianterna i pris men kommer med all säkerhet att sjunka såsmåningom. Dessutom förstår jag inte varför man inte är beredd att betala mer än ca 2000kr för en HD-spelare när man med all sannolikhet lagt ner mångdubbelt på kringutrustningen? (Tv, receiver, högtalare etc)

3. Profilröran, 1.0, 1.1, 2.0? Vad är detta kan man undra. Den ursprungliga profilen klarar av att spela upp filmdelen och det mesta av extramaterialet på alla släppta filmer och även framtida. Om man är intresserad av "PiP" d.v.s picture in picture-funktion är det profil 1.1 som gäller. Profil 2.0 även kallad "BD-live" adderar några nya funktioner bland annat internetuppkoppling. Om du prompt måste ha en nätuppkopplad spelare så är det profil 2.0 som gäller.

#89

Postad 17 februari 2008 - 18:38

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Jo men jag tror den spelaren kommer att duga för de som inte är lika intresserade av ljudsidan och bara är ute efter bilden :)

Kan så vara, men det är det som är problemet många tycker dvd med dolby digital ljud är helt okey också.
För att Blu-ray ska kunna slå ut dvd på ganska kort sikt så behöver priserna gå ner och spelarna ska då också klara av att avkoda de nya ljudformaten också även ha profil 2.0 så att man får de extra finesserna som Blu-ray kan leverera.
Det måste finnas ett värde i att byta ut dvd spelaren mot en Blu-ray spelare.

#90

Postad 17 februari 2008 - 18:41

Mr. Smith
  • Mr. Smith
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Varför jämföra med SACD och DVD Audio?
Dessa format hade aldrig samma uppslutning från mediabolagen.

Blu-Ray är här för att stanna. Inte minst så uppskattar nog filmbolagen svårigheterna med att kopiera filmerna.

Självklart älskar bolagen de nya formaten, dels för att de är svårare att knäcka. Men även för att vi kommer dubbeldippa. Själv har jag sålt av 70% av min SD-samling på Tradera till bra förtjänst och köpt HD istället, det känns bra.


Ja nu var det bara ett exempel då fler än göbben har blivit intresserade sen nyheten kom ut :)

Förstår mycket väl vad du menar Svante ;) Men du kanske borde uttrycka dig lite bättre, annars kan ju jag säga att HD-DVD vann kriget, för min brorsa hade inte hört talas om Blu-Ray ännu.

#91

Postad 17 februari 2008 - 18:43

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 404 inlägg
  • 0
Jo iofs :)

Redigerat av Svante Skoog, 17 februari 2008 - 18:43.


#92

Postad 17 februari 2008 - 18:44

Mr. Smith
  • Mr. Smith
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Jag hoppas verkligen att även de mest inbitna HD DVD-fansen sluter upp bakom Blu-ray och inte uppmuntrar hemskheter som nedladdning (inte svära i kyrkan). Det finns några saker som behöver förtydligas för förvirrade HD DVD-fans som är beredd att ta steget över till Blu-ray:

1. Regionskodning, Tyvärr är många filmer regionskodade ja. Men utbudet här i Europa blir bättre och bättre med tiden, detsamma hände med DVD. Idag finns mindre och mindre anledning att importera DVD'er t.ex.

2. Höga priser, De billigaste Blu-ray standalones ligger ett snäpp högre än HD DVD-varianterna i pris men kommer med all säkerhet att sjunka såsmåningom. Dessutom förstår jag inte varför man inte är beredd att betala mer än ca 2000kr för en HD-spelare när man med all sannolikhet lagt ner mångdubbelt på kringutrustningen? (Tv, receiver, högtalare etc)

3. Profilröran, 1.0, 1.1, 2.0? Vad är detta kan man undra. Den ursprungliga profilen klarar av att spela upp filmdelen och det mesta av extramaterialet på alla släppta filmer och även framtida. Om man är intresserad av "PiP" d.v.s picture in picture-funktion är det profil 1.1 som gäller. Profil 2.0 även kallad "BD-live" adderar några nya funktioner bland annat internetuppkoppling. Om du prompt måste ha en nätuppkopplad spelare så är det profil 2.0 som gäller.

Underbart. Jag är konsument, jag väljer bort något enkelt till något som varken är färdigt, är dyrt och låst. Logiken är slående .... eller?

Hehe .. ditt inlägg är verkligen en sales-pitch för HD-DVD, men det kanske var meningen? :)

Redigerat av Mr. Smith, 17 februari 2008 - 18:45.


#93

Postad 17 februari 2008 - 18:51

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0
Sedan kan man bara säga att priserna på Blu-ray filmer i Sverige är skrattretande höga...
Har en region A spelare och behöver ej svensk text.
Går det att köpa filmen från utlandet så ligger filmen normalt mellan 60 till 100kr billigare än den svenska utgåvan.
Man spar ganska många kronor på att köpa filmer från t.ex. Amazon.com eller HDMS.
Det är inte bara hårdvaran som måste bli billigare även filmerna.

Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 17 februari 2008 - 18:52.


#94

Postad 17 februari 2008 - 18:52

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Jag hoppas verkligen att även de mest inbitna HD DVD-fansen sluter upp bakom Blu-ray och inte uppmuntrar hemskheter som nedladdning (inte svära i kyrkan). Det finns några saker som behöver förtydligas för förvirrade HD DVD-fans som är beredd att ta steget över till Blu-ray:

1. Regionskodning, Tyvärr är många filmer regionskodade ja. Men utbudet här i Europa blir bättre och bättre med tiden, detsamma hände med DVD. Idag finns mindre och mindre anledning att importera DVD'er t.ex.

2. Höga priser, De billigaste Blu-ray standalones ligger ett snäpp högre än HD DVD-varianterna i pris men kommer med all säkerhet att sjunka såsmåningom. Dessutom förstår jag inte varför man inte är beredd att betala mer än ca 2000kr för en HD-spelare när man med all sannolikhet lagt ner mångdubbelt på kringutrustningen? (Tv, receiver, högtalare etc)

3. Profilröran, 1.0, 1.1, 2.0? Vad är detta kan man undra. Den ursprungliga profilen klarar av att spela upp filmdelen och det mesta av extramaterialet på alla släppta filmer och även framtida. Om man är intresserad av "PiP" d.v.s picture in picture-funktion är det profil 1.1 som gäller. Profil 2.0 även kallad "BD-live" adderar några nya funktioner bland annat internetuppkoppling. Om du prompt måste ha en nätuppkopplad spelare så är det profil 2.0 som gäller.

Tror nog att dom flesta som har en HD-DVD har haft en koll på vad som gäller på BD fronten, det har nog varit sämre åt andra hållet.

#95

Postad 17 februari 2008 - 18:57

Mr. Smith
  • Mr. Smith
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Jag hoppas verkligen att även de mest inbitna HD DVD-fansen sluter upp bakom Blu-ray och inte uppmuntrar hemskheter som nedladdning (inte svära i kyrkan). Det finns några saker som behöver förtydligas för förvirrade HD DVD-fans som är beredd att ta steget över till Blu-ray:

1. Regionskodning, Tyvärr är många filmer regionskodade ja. Men utbudet här i Europa blir bättre och bättre med tiden, detsamma hände med DVD. Idag finns mindre och mindre anledning att importera DVD'er t.ex.

2. Höga priser, De billigaste Blu-ray standalones ligger ett snäpp högre än HD DVD-varianterna i pris men kommer med all säkerhet att sjunka såsmåningom. Dessutom förstår jag inte varför man inte är beredd att betala mer än ca 2000kr för en HD-spelare när man med all sannolikhet lagt ner mångdubbelt på kringutrustningen? (Tv, receiver, högtalare etc)

3. Profilröran, 1.0, 1.1, 2.0? Vad är detta kan man undra. Den ursprungliga profilen klarar av att spela upp filmdelen och det mesta av extramaterialet på alla släppta filmer och även framtida. Om man är intresserad av "PiP" d.v.s picture in picture-funktion är det profil 1.1 som gäller. Profil 2.0 även kallad "BD-live" adderar några nya funktioner bland annat internetuppkoppling. Om du prompt måste ha en nätuppkopplad spelare så är det profil 2.0 som gäller.

Tror nog att dom flesta som har en HD-DVD har haft en koll på vad som gäller på BD fronten, det har nog varit sämre åt andra hållet.


Ja ... okunskapen om HD generellt är total och slående hos gemene man. BD vinner "kriget" för att den är inbyggd i PS3 samt att man haft någon konstig fördel i att det är ett bättre format än HD-DVD. Vet ärligen inte var detta kommer från från början. Nu säger jag inte att Blu-Ray är ett dåligt format, jag använder det själv och är mycket nöjd, även om det är krångligare (för allmänheten, själv importerar jag både spelare och filmer) och något dyrare.

Själv hoppas jag att vi entusiaster får behålla HD(BD)-formaten/formatet för oss själva en stund till. SD duger gott åt Svensson.

#96

Postad 17 februari 2008 - 18:58

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Hur stor andeln "medelsvenssons" bryr sig om ljudformat överhuvudtaget? En brutal majoritet kopplar ju t.ex upp sina dvd-spelare idag till enbart tv'n och har ingen aning om vad Dolby Digital eller DTS är. Detsamma kommer ju inträffa med Blu-ray. Det som är viktigast är bilden.

#97

Postad 17 februari 2008 - 19:02

Mr. Smith
  • Mr. Smith
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Hur stor andeln "medelsvenssons" bryr sig om ljudformat överhuvudtaget? En brutal majoritet kopplar ju t.ex upp sina dvd-spelare idag till enbart tv'n och har ingen aning om vad Dolby Digital eller DTS är. Detsamma kommer ju inträffa med Blu-ray. Det som är viktigast är bilden.

Själv bryr jag mig inte om "medelsvenssons" teknikintresse alls, har fullt upp med att hålla mig själv uppdaterad. Men jag förstår vad du menar.

#98

Postad 17 februari 2008 - 19:02

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

  • 1 067 inlägg
  • 0
Min bror jobbar på en videobutik och han säger att distributörerna ska ha 700 spänn per bluray film för uthyrning. Kan bli dyrt för att videobutiker...10 toppfilmer är helt plötsligt 7000 spänn och jag har svårt att tänka mig medelsvensson hyra bluray. Vissa av dom hyr ju fortfarande VHS ffs :)

Men sänker dom priset så kan nog t.om den lokala videobutiken tänka sig hyra ut bluray, eller vi kan iaf hoppas!

#99

Postad 17 februari 2008 - 19:03

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Hur stor andeln "medelsvenssons" bryr sig om ljudformat överhuvudtaget? En brutal majoritet kopplar ju t.ex upp sina dvd-spelare idag till enbart tv'n och har ingen aning om vad Dolby Digital eller DTS är. Detsamma kommer ju inträffa med Blu-ray. Det som är viktigast är bilden.

Är det som du skriver så tror jag att Blu-ray får svårt att slå ut dvd...
Då finns det ju ännu mindre värde i att byta ut dvd spelaren mot en Blu-ray.

#100

Postad 17 februari 2008 - 19:20

KingCat
  • KingCat
  • Lärjunge

  • 257 inlägg
  • 0
Ni är mycket fina människor :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.