Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hd Dvd:n död.,

178 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 februari 2008 - 20:26

Delerium
  • Delerium
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Jaha!! Verkar som Hd dvd:n dött alltså? Diskuterar ni detta nån annanstans förutom i sandlådorna på dom andra trådarna ? :P

Personligen föredrar jag ingen av om och hoppas att det kommer ett nytt format som tar kål på dom båda 2

För er som missar den lilla rutan på framsidan:

Uppdatering
Enligt uppgifter från nyhetsbyrån Reuters har Toshiba beslutat att upphöra med produktionen av HD-DVD och kommer att avveckla formatet:

Japanese public broadcaster NHK had earlier reported that Toshiba would suffer losses in the tens of billions of yen (hundreds of millions of dollars) as it scrapped production of HD DVD players and recorders and took other steps to exit the business.

The company source told Reuters that Toshiba was in the final stages of planning to exit the HD DVD business and that an official decision would be made soon.

Vi vågar därmed utropa Blu-ray till segrerare i det så omtalade formatkriget.

Källa: Reuters, CNN

Redigerat av Delerium, 16 februari 2008 - 21:22.


#2

Postad 16 februari 2008 - 20:29

herge
  • herge
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
mm läste det precis också! lite synd på sätt och vis men fan så bra att det nu bara finns ett stort format kvar! Då blir det en bluray-spelare såfort dom sjunkit lite i pris.

#3

Postad 16 februari 2008 - 20:34

Delerium
  • Delerium
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Någom som törs säga vad toshiba ska göra nu? Genom att hålla ut så här länge visar enbart på ett starkt företag och en bra ledning Även fast man på sista tiden dumpat och sålt rätt bra.

Läste precis också hur många olika företag det är som äger Blueray, det var ju inte några heller

#4

Postad 16 februari 2008 - 20:43

Litecore
  • Litecore
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0
jaha, då blir det väl till att sälja den rätt nyinköpta HD-DVDspelaren då kanske..
det är lätt att vara efterklok, men nu ser jag lite tydligare varför toshiba reade
ut sina HD-E1:or efter jul på giganten och pc-city; ett steg mot total avveckling.

asnajs, eller inte!

#5

Postad 16 februari 2008 - 20:53

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0
Jag har en HD-DVD, men jag tänker inte sälja den eller filmerna. Jag ska köpa en spelare som klarar båda formaten när de sjunkit i pris.

#6

Postad 16 februari 2008 - 20:56

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

  • 3 071 inlägg
  • 0
Har ni legat under en sten dom senaste veckorna?! :P

#7

Postad 16 februari 2008 - 20:56

Delerium
  • Delerium
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Du lär få mindre pengar tillbaka på att sälja din Hd dvd än att ha kvar den och njuta så länge det går.

Båda liknar varandra i det stora hela självklart man kan dra paraleller och skillnader i all evighet men när fan ska man se på filmen då? :P Hård marknadsföring av blueray kompaniet. Hoppas priserna inte skjuter i höjden nu när dom är "själva"

#8

Postad 16 februari 2008 - 21:00

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0
Har jag missat något eller har Toshiba gått ut med detta nu?

#9

Postad 16 februari 2008 - 21:08

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0

Hoppas priserna inte skjuter i höjden nu när dom är "själva"


Priserna kommer nog inte gå neråt i samma takt som de gjort hitills på BDspelare, men det kan vara värt några extra kronor att slippa ett formatkrig, HD kommer ju att explodera nu när det inte finns några frågetecken längre och "svensson" kan köpa tryggt utan att oroa sig om att de sitter med en värdelös spelare om ett år (som i HD-DVDs fall... hmm... kanske inte värdelös, man kan ju alltid skala upp sin DVDsamling med en HD-DVDspelare IOFS.)

Fast det kommer nog ta ett tag innan vi ser "två BD's för 99:-" i korgen på ICA maxi... (Min lokala ICA maxi har dock en BD hylla) :P

Någom som törs säga vad toshiba ska göra nu? Genom att hålla ut så här länge visar enbart på ett starkt företag och en bra ledning


Toshiba is expected to suffer losses amounting to tens of billions of yen (hundreds of millions of dollars) to scrap production of HD DVD players and recorders and other steps to exit the business


Vet inte riktigt om det rimmar bra med "ett starkt företag och en bra ledning"... Hade det visat buken mycket tidigare när det började braka utför så hade inte förlusterna varit lika stora...


Fast det är ju klart, lätt att vara efterklok.

Redigerat av Unregistered8147b14e, 16 februari 2008 - 21:05.


#10

Postad 16 februari 2008 - 21:08

Delerium
  • Delerium
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

Hoppas priserna inte skjuter i höjden nu när dom är "själva"


Priserna kommer nog inte gå neråt i samma takt som de gjort hitills på BDspelare, men det kan vara värt några extra kronor att slippa ett formatkrig, HD kommer ju att explodera nu när det inte finns några frågetecken längre och "svensson" kan köpa tryggt utan att oroa sig om att de sitter med en värdelös spelare om ett år (som i HD-DVDs fall... hmm... kanske inte värdelös, man kan ju alltid skala upp sin DVDsamling med en HD-DVDspelare IOFS.)

Fast det kommer nog ta ett tag innan vi ser "två BD's för 99:-" i korgen på ICA maxi... (Min lokala ICA maxi har dock en BD hylla) :P



Precis det jag menar det kommer nog stanna på samma pris altenativt gå uppåt och vart f*n bor du människa som har en ica affär med bluray filmer??? :D:D:D

#11

Postad 16 februari 2008 - 21:12

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0

Precis det jag menar det kommer nog stanna på samma pris altenativt gå uppåt och vart f*n bor du människa som har en ica affär med bluray filmer??? :D:D:D


BD på ica = mainstream = sjunkande priser... så hoppas jag iallafall :P

#12

Postad 16 februari 2008 - 21:13

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0
Alltså jag trodde inte att detta skulle bli ett krig när jag införskaffade mig en spelare. För att MS har ju X360 och Sony har PS3, och det är inget "krig" mellan dom - båda formaten lever ju vidare. Trodde det skulle vara så mellan HD-formaten, men nej, klart inte ska vara...

#13

Postad 16 februari 2008 - 21:14

Delerium
  • Delerium
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

Hoppas priserna inte skjuter i höjden nu när dom är "själva"


Priserna kommer nog inte gå neråt i samma takt som de gjort hitills på BDspelare, men det kan vara värt några extra kronor att slippa ett formatkrig, HD kommer ju att explodera nu när det inte finns några frågetecken längre och "svensson" kan köpa tryggt utan att oroa sig om att de sitter med en värdelös spelare om ett år (som i HD-DVDs fall... hmm... kanske inte värdelös, man kan ju alltid skala upp sin DVDsamling med en HD-DVDspelare IOFS.)

Fast det kommer nog ta ett tag innan vi ser "två BD's för 99:-" i korgen på ICA maxi... (Min lokala ICA maxi har dock en BD hylla) :P

Någom som törs säga vad toshiba ska göra nu? Genom att hålla ut så här länge visar enbart på ett starkt företag och en bra ledning


Toshiba is expected to suffer losses amounting to tens of billions of yen (hundreds of millions of dollars) to scrap production of HD DVD players and recorders and other steps to exit the business


Vet inte riktigt om det rimmar bra med "ett starkt företag och en bra ledning"... Hade det visat buken mycket tidigare när det började braka utför så hade inte förlusterna varit lika stora...


Fast det är ju klart, lätt att vara efterklok.



Att ha ett företag och alltid gå i vinst är inte lätt att sitta i ett företag som toshiba i dagens läga är verkligen inte lätt. Detta om något visar på ett starkt företag och en bra ledning då dom förmodligen redan visste att dom skulle förlora massvis med pengar innan du skrev det. personligen tycker jag det är kul med fler aktörer på marknaden för nu är vi låsta vid ett format och dom bestämmer, inte du som kund.

#14

Postad 16 februari 2008 - 21:21

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
Flera aktörer är bra, det pressar ner priserna, däremot tycker jag två format är ett j-a otyg! speciellt som det varit hitills då vissa filmbolag bara har levererat till ett format, och jag vägrar att sitta med två spelare alternativ snvindyra combospelare för att se de filmer jag vill.

Men det finns ju flera aktörer som producerar BDspelare, och sinsemellan dessa så råder ju konkurrens, vänta bara tills budgetmärkena såsom denver, centrum, och andra kineser börjar spotta ut BDspelare...

#15

Postad 16 februari 2008 - 21:29

Delerium
  • Delerium
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
självklart betyder fler aktörer mer strul, Men samtidigt kan jag inte sluta undra över hur Bd:s framtid kommer se ut med en Denver 1080p spelare.

Märket kommer bli urvattnat och folk kommer tappa förtroende för det. (Inte direkt för att allt detta skulle hänt om hd dvd vart kvar)

Hade Hd dvd och bluray haft en jämn kamp med endast procentskillnader hade vi konsumenter vart vinnarna i denna "strid"

Nåja =)

Edit : Känns som jag glömt ett par ord men ni förstår säkert =)

Redigerat av Delerium, 16 februari 2008 - 21:31.


#16

Postad 16 februari 2008 - 21:46

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0
Du har fel idet mesta du skriver Delerium.
Att vi konsumenter skulla varit vinnare på att två format hade levt vidare är nonsens. Två spelare kommer alltid vara dyrare än en spelare.
Två format förvirrar marknaden och det blir ingen boom på försäljningen som skulle kunna leda till större utbud och lägre priser.

Och hur du kan tolka Toshibas felsatsning på HD DVD, som har kostat hundratals miljoner kronor, och nu snart kapitulation och nedläggelse av dito satsning, yttrligare hundratals miljoner i kostnader, som ett tecken på en stark företag och en bra ledning är en gåta...

Personligen tror jag att en del huvuden kommer att rulla i företagsledningen.
Det hade det gjort om jag varit ägare av företaget i alla fall. Detta har varit en felsatsning av bibliska mått för ett företag.

Redigerat av JockeJ, 16 februari 2008 - 21:47.


#17

Postad 16 februari 2008 - 21:52

Delerium
  • Delerium
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Jockej

Jag har aldrig utropat mig till någon allvetare av något slag och mina funderingar och kommentarer är enbart just det jag skrev funderingar och synpunkter. jag tycker det är starkt jobbat av toshiba att stanna kvar så länge som man gjort i detta. att sedan skriva ut summor relaterade till förslusterna är knapert med tanke på vad dom omsätter per år. 1 dollar kan vara mycket i sitt sammanhang. Jag försvarar ingen och försöker åtminstonde inte att förspråka nån :P

#18

Postad 16 februari 2008 - 21:57

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Hoppas filmbranchen och tillverkare lärt sig att nu att först komma överrens om ett format innan man släpper de på marknaden... :P

#19

Postad 16 februari 2008 - 21:59

f3br
  • f3br
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Skönt att det är slut (det är väl ganska klart nu?) men jag tycker lite synd om Toshiba. Tycker att Sony ska ge dem en stor kram om de kommer över "till den andra sidan". Formatkriget har varit bra på sätt och vis, men man har blivit en aningen trött på att inte få se alla filmer man vill.

#20

Postad 16 februari 2008 - 22:03

Delerium
  • Delerium
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

Skönt att det är slut (det är väl ganska klart nu?) men jag tycker lite synd om Toshiba. Tycker att Sony ska ge dem en stor kram om de kommer över "till den andra sidan". Formatkriget har varit bra på sätt och vis, men man har blivit en aningen trött på att inte få se alla filmer man vill.



Sony är väll bland dom mindre bland ägarna till bluray?

#21

Postad 16 februari 2008 - 22:04

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

  • 3 680 inlägg
  • 0
Att formatkriget skulle varit bra vet jag inte om jag håller med om.... möjligtvis för dom som har gott om pengar som kan köpa spelare hit och dit... men för de stackare som inte är gjorda av pengar men tycker om film så har det absolut inte varit bra...!!

#22

Postad 16 februari 2008 - 22:18

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

  • 1 567 inlägg
  • 0
Det är det här jag har väntat på. Att en vinnare skall kliva fram. Då kan man äntligen börja titta på att byta ut och uppgradera sin park. Var med på VHS vs BETAMAX-tiden och då som nu så tjänar ingen på två format. Varken marknaden eller konsumenten.

Blev dock lite förvånad. Följde med HD-kriget en stund i början och fick känslan att HDDVD skulle gå ut som segrare. Speciellt när Microsoft meddelande att de valt den. Men att BluRay vann känns helt rätt.. :P

#23

Postad 16 februari 2008 - 22:35

ivanhoe
  • ivanhoe
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
Här kan man läsa "lite" mer om Blu-rays historia (och för den delen HD-dvd).. och varför det överhuvudtaget blev ett formatkrig..

http://en.wikipedia....ki/Blu-ray_Disc

Redigerat av ivanhoe, 16 februari 2008 - 22:42.


#24

Postad 16 februari 2008 - 22:48

f3br
  • f3br
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

Skönt att det är slut (det är väl ganska klart nu?) men jag tycker lite synd om Toshiba. Tycker att Sony ska ge dem en stor kram om de kommer över "till den andra sidan". Formatkriget har varit bra på sätt och vis, men man har blivit en aningen trött på att inte få se alla filmer man vill.



Sony är väll bland dom mindre bland ägarna till bluray?

Jaha, jag trodde de var dem som började med Blu-ray och så. Aja, du har nog rätt. :P

#25

Postad 16 februari 2008 - 23:09

Unregistereddbbf4a58
  • Unregistereddbbf4a58
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Då är det bara för Toshiba att börja tillverka Blu-ray spelare nu efter "hd dvd - äventyret". Fabriken i norra Japan kan ju användas... :D

Skönt att detta är över....for now! :P

/FM

#26

Postad 16 februari 2008 - 23:17

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Hoppas filmbranchen och tillverkare lärt sig att nu att först komma överrens om ett format innan man släpper de på marknaden... :P

I stort sett alla härdvarutillverkare och filmstudios var överens om bluray, sedan kom Toshiba och ville ha lite större del av kakan och introducerede hddvd.

#27

Postad 17 februari 2008 - 00:14

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0

Sony är väll bland dom mindre bland ägarna till bluray?

Jaha, jag trodde de var dem som började med Blu-ray och så. Aja, du har nog rätt. :P

Blu-ray Disc startades av 9 företag (BDA). Sony är de som har lagt in mest pengar i projektet.

Redigerat av StarChild, 17 februari 2008 - 00:16.


#28

Postad 17 februari 2008 - 00:39

swebarb
  • swebarb
  • Forumräv

  • 585 inlägg
  • 0
Skönt, det gynnar oss konsumenter med ett format bara. Allt för drygt också när vissa filmer kom bara till hd dvd och blu ray så mig spelar det ingen roll sony gjorde ett smart val dom tog en chans att förlora lite i början men nu börjar det löna sig.

#29

Postad 17 februari 2008 - 00:47

HDGuru
  • HDGuru
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0
Starkt jobbat av Toshiba? För att själva gå emot samtliga andra CE företag med syftet att endast sabotera hela marknaden? Jättebra Toshiba, super! *klapp klapp*

#30

Postad 17 februari 2008 - 00:59

Arvin
  • Arvin
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Ska bli spännande hur Toshibas nya Blue-ray spelare ser ut.

#31

Postad 17 februari 2008 - 01:02

ingels
  • ingels
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0

Skönt, det gynnar oss konsumenter med ett format bara. Allt för drygt också när vissa filmer kom bara till hd dvd och blu ray så mig spelar det ingen roll sony gjorde ett smart val dom tog en chans att förlora lite i början men nu börjar det löna sig.


Det är väl så saker går ting, lite dragkamp och en massa pengar inblandat...

Undrar btw var mitt förra inlägg (svar på första inlägget tog vägen) ?

Nog för att det ser beckmörkt ut för HD DVD men är finns det ett officiellt uttalande ifrån HD DVD lägret så vore det bra att se det och inte bli nerkvävd "bara därför att"

#32

Postad 17 februari 2008 - 01:12

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Finns en hel del som inte är sena med att ropa ut Blu-ray till segrare..... R.I.P. HD DVD, March 31 2006 - Februari 17 2008

The Death of HD DVD (YouTube)

The Downfall of HD-DVD (YouTube)

:P :D :P

#33

Postad 17 februari 2008 - 01:37

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Du har fel idet mesta du skriver Delerium.
Att vi konsumenter skulla varit vinnare på att två format hade levt vidare är nonsens. Två spelare kommer alltid vara dyrare än en spelare.
Två format förvirrar marknaden och det blir ingen boom på försäljningen som skulle kunna leda till större utbud och lägre priser.

FEL???

Så du gillar inte de principiella fördelarna med fri konkurrens?


Grejen är att ni har både rätt och fel båda två!

Två eller flera olika format, tvingar samtliga läger att pressa de olika formatens prestanda till det yttersta, samtidigt som det tvingar de olika formaten att hålla en låg kostnads-profil.

Fördel konsumenten helt enkelt, eftersom konsumenten kan få tag på maskiner med högre kvalite och till lägre priser, än om det inte hade funnits konkurrerande format. Detta är som jag ser det grundprincipen för fri konkurrens.

Nu är det dock så att fri konkurrens är något slags idealistiskt fantasi.
Nackdelarna är Jocke inne på. Med konkurrerande format som i fallet med BD och HDDVD så splittrar man utbudet av mjukvaror och bromsar den tekniska utvecklingen, eftersom vissa bolag helt enkelt struntar i att släppa högupplöst material. Konsumenter drar sej lite för att ta ställning genom ett inköp, av rädsla för att ett format bara ska försvinna helt plötsligt o.s.v....

Vad det gäller maskinerna så tycker jag att det är synnerligen tråkigt att kriget är slut, eftersom BD-lägre nu inte behöver ta några som helst hänsyn till några konkurrerande format, vilket i förlängningen innebär att prissättningen kan bli lite hur som helst, just för att det inte finns några alternativ. Antingen pröjsar man vad som krävs för högupplöst material (och maskiner) eller så fortsätter man att köra vidare med DVD tills formatet går i graven.

Vad det gäller mjukvarorna (filmerna) så tycker jag precis som många andra att det är skönt att kriget är över, för detta tror jag kan innebära att praktiskt taget alla filmer från och med nu kommer att släppas i BD-form om de släpps i högupplöst form. Problemet med att behöva ha en spelare för att se vissa filmer och en annan spelare för att se andra filmer försvinner mer eller mindre helt.

Det tackar jag för.

Det jag tycker är sorgligast är att det format som jag anser vara bäst, nu verkar gå i graven.

...men det är en helt annan historia....

#34

Postad 17 februari 2008 - 01:42

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
Mkt korrekt skrivet Krasse... :P

Säger en som också upplevt Beta vs VHS-kriget - ett krig som vanns av den fasligt mkt sämre VHS-kassetten och där stannade såväl utveckling som priskonkurrensen helt då kriget var över.

Nu kan man dock som velig HD-köpare kanske äntligen bestämma sig för att köpa en HD-spelare och att utbudet av HD-filmer kommer att öka - det är väl det mest positiva med denna nyhet om HD-DVD:ns förmodade nedläggning.

Sen vilket HD-format som är "bäst" eller vore bäst för konsumenten i längden lägger jag mig INTE i....klart verkar i alla fall som att skillnaden är mindre mellan dessa två HD-format än det var mellan Beta och VHS...

http://wwwc.aftonbla...8_854__,00.html

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 17 februari 2008 - 01:52.


#35

Postad 17 februari 2008 - 01:52

ingels
  • ingels
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
Nog för att Toshiba tappade en stor bit mark när Warner drog över från neutraliteten till fördel för blu ray och att man sitter med en HD DVD som kommer att bli ett unikum men kan någon förklara vad den igentlige fördelen med blu ray är ?..

HD DVD'n jag köpte var rätt billig (men vart billigare och lär väl snart kastas efter konsumenterna) och klarar att skala upp SD material utomordentligt bra (vilket jag antar kommer få mig att köpa billiga DVD filmer ett bra tag till) i min mening, men vad är fördelen med Blu Ray förutom att de har 99% av alla filmbolagen på sin sida nu ?

HD DVD är ju regionsfritt, det är ju inte Blu Ray (Kan vara en petites men i mina ögon är det rätt skönt att kunna köpa utgåvorna var jag vill !!) och dessutom var ju hårdvaran rätt billig till skillnad från Blu Ray vilket var en stor orsak till att man hoppade på tåget när chansen kom och priserna vart lagom överkomliga

Denna fråga kanske hör hemma någon annanstans, är så fallet så får väl denna fråga tas bort

Redigerat av ingels, 17 februari 2008 - 01:54.


#36

Postad 17 februari 2008 - 02:09

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Detta är nog lite offtopic och syftet är inte alls att starta en debatt som rör ett döende formats fördelar gentemot ett vitalt format som står i startgroparna för lansering på bred front.

Men som jag har förstått nackdelarna med BluRay är det är ett tekniskt mer komplicerat format, vilket innebär högre utvecklings-kostnader och produktions-kostnader. Hur man än vänder och vrider på saken så är det konsumenterna som kommer att betala dessa kostnaderna, på ett eller ett annat vis. HDDVD presterar samma höga kvalite, men på ett enklare sätt och därmed ett billigare sätt.

En annan skillnad är att det i BluRay finns inbyggt fler möjligheter för bolagen att kontrollera hur både maskinerna och mjukvarorna används. Tydligen så ska dom visst t.o.m. kunna göra en BD-spelare obrukbar om man t.ex. lyckas bryta regions-kodningen, detta tack vare att varje BD-spelare har ett chip med en unik identitet som ger branschens övervakare ett slags spårbarhet...

Jag gillar inte storebrors syndromet och jag gillar skarpt när man med enklare metoder kommer fram till samma lyckade resultat.

Därav att jag tyckte att HDDVD var det bästa formatet.

Men som sagt, så spelar detta ingen som helst roll längre, eftersom "kriget" mer eller mindre är över nu...
Det är bara att hoppas på att BD-lägret inte passar på att dra fördel av att den värsta konkurrenten lägger ner och låter oss konsumenter betala notan för kriget.

Men å andra sidan...
...sen när har vinstdrivande företag undvikit att maximera sina vinster för att istället ägna sej åt välgörenhet?

#37

Postad 17 februari 2008 - 09:06

Zamien
  • Zamien
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Det ska bli mycket intressant att följa den fortsatta utvecklingen. Eftersom jag har en PS3'a så får jag vara nöjd att det inte är BD som får stryka på foten.

Men jag är ändå inte övertygad om att detta kommer att vara tillräckligt för att få rejäl fart på HD marknaden. Jag har själv en Panasonic 42-PV60 och fyra meter ifrån TV'n har jag mycket svårt att se skillnaden i bildkvalitet mellan en BD-disc och en bättre DVD. Visst ser jag endast 720p och inte 1080p men jag undrar om den normala konsumenten vid ett normalt tittavstånd kommer att anse att skillnaden är tillräckligt stor för att motivera en uppgradering. Tittar vi på tidigare generationsskiften så är det mer än kvaliten som varit drivanda vinyl-CD (klart smidagare och enklare), CD-SACD/DVD Audio (slog aldrig trots kvalitetsskillnaden, VHS/Betamax (Det sämre formatet vann på grund av billigare teknik), VHS-DVD (Klart smidigare och flexiblare format), DVD-BD (Hur många har igentligen klagat på kvaliteten på DVD? Vad tillför då BD mera?). Nej jag är tveksam! Tror bara det är tekniknördar som mig själv som kommer att hugga.

Se bara MP3's framgångar. Hur många tycker MP3 håller högre kvalitet än CD eller FLAC som jag själv föredrar. Folk vill ha MP3 för att det är smidigt och tillför möjlighet att bära med sig musiken på en enkelt sätt. Som min sambo säger när jag klagar på att hon lyssnar på en lågupplöst MP3, -"Jag vill lyssna på låten och inte ljudet". Tror det är samma för gemene man på filmsidan också. Dom vill se filmen inte bilden.

Redigerat av Zamien, 17 februari 2008 - 09:10.


#38

Postad 17 februari 2008 - 09:10

Unregistered7b95faa3
  • Unregistered7b95faa3
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Konsumenterna kommer att bli vinnare på att kriget är över. Konkurrens kommer att uppstå på blu-ray marknaden. Tidigare stod kriget mellan formaten. Nu kommer kriget stå mellan de olika tillverkarna som gör blu-ray-produkter.
Svårare än så är det inte.

#39

Postad 17 februari 2008 - 09:10

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

HD DVD är ju regionsfritt, det är ju inte Blu Ray (Kan vara en petites men i mina ögon är det rätt skönt att kunna köpa utgåvorna var jag vill !!)

Det är ingen som hindrar Universal och Paramount att fortsätta släppa filmer som är regionsfria även på bluray. Den största andelen filmer som har släppts på bluray är regionsfria redan.

#40

Postad 17 februari 2008 - 09:17

alpha
  • alpha
  • Mega!

  • 1 302 inlägg
  • 0
Jag har lite svårt att förstå argumentet att det skulle bli dyrare när vi inte har två konkurrerande format.

Det finns ingen riktig konkurrent till DVD-formatet. Är DVD dyrt? Det finns ingen riktig konkurrent till CD-formatet. Är det också dyrt? Är verkligen Blu-ray dyrare än DVD var i början? All ny teknik är dyrare de första åren, men priserna brukar sjunka stadigt. När vi nu får ett enda format så kommer fler personer övergå till HD-kvalité, och därmed kommer priserna sjunka snabbare. Visst, att tillverka Blu-ray är mer komplext än att tillverka DVD. Men på samma sätt var väl DVD mer komplext än CD, och priserna gick ju ner ändå.

Konkurrens är bra, men det är mycket bättre om tillverkarna konkurrerar genom att ta fram bättre, snabbare och billigare Blu-ray spelare - på exakt samma sätt som man gjorde med DVD-spelare (vilket gör att man de senaste åren har kunnat köpa DVD-spelare för ett par hundralappar). Konkurrens mellan två format, där man måste köpa båda för att kunna se alla filmer, är knappast bra för konsumenterna.

#41

Postad 17 februari 2008 - 09:22

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0

Du har fel idet mesta du skriver Delerium.
Att vi konsumenter skulla varit vinnare på att två format hade levt vidare är nonsens. Två spelare kommer alltid vara dyrare än en spelare.
Två format förvirrar marknaden och det blir ingen boom på försäljningen som skulle kunna leda till större utbud och lägre priser.

FEL???

Så du gillar inte de principiella fördelarna med fri konkurrens?


Grejen är att ni har både rätt och fel båda två!

Två eller flera olika format, tvingar samtliga läger att pressa de olika formatens prestanda till det yttersta, samtidigt som det tvingar de olika formaten att hålla en låg kostnads-profil.

Fördel konsumenten helt enkelt, eftersom konsumenten kan få tag på maskiner med högre kvalite och till lägre priser, än om det inte hade funnits konkurrerande format. Detta är som jag ser det grundprincipen för fri konkurrens.

Nu är det dock så att fri konkurrens är något slags idealistiskt fantasi.
Nackdelarna är Jocke inne på. Med konkurrerande format som i fallet med BD och HDDVD så splittrar man utbudet av mjukvaror och bromsar den tekniska utvecklingen, eftersom vissa bolag helt enkelt struntar i att släppa högupplöst material. Konsumenter drar sej lite för att ta ställning genom ett inköp, av rädsla för att ett format bara ska försvinna helt plötsligt o.s.v....

Vad det gäller maskinerna så tycker jag att det är synnerligen tråkigt att kriget är slut, eftersom BD-lägre nu inte behöver ta några som helst hänsyn till några konkurrerande format, vilket i förlängningen innebär att prissättningen kan bli lite hur som helst, just för att det inte finns några alternativ. Antingen pröjsar man vad som krävs för högupplöst material (och maskiner) eller så fortsätter man att köra vidare med DVD tills formatet går i graven.

Vad det gäller mjukvarorna (filmerna) så tycker jag precis som många andra att det är skönt att kriget är över, för detta tror jag kan innebära att praktiskt taget alla filmer från och med nu kommer att släppas i BD-form om de släpps i högupplöst form. Problemet med att behöva ha en spelare för att se vissa filmer och en annan spelare för att se andra filmer försvinner mer eller mindre helt.
Det tackar jag för.

Det jag tycker är sorgligast är att det format som jag anser vara bäst, nu verkar gå i graven.

...men det är en helt annan historia....

Du säger emot dig själv ordentligt i det här inlägget.
Ena stunden menar du att det bästa är fri konkurrens till den milda grad att varje tillverkare av hårdvara borde ha ett eget format!
Sen i sista stycket håller du med mig till punkt och pricka!
Ganska fegt inlägg alltihop egentligen då du inte varken säger bu eller bä utan sveper från den ena sidan till den andra, förkastar och håller med om allting :D

Två format är skit! Konkurrens bland tillverkarna är en helt annan sak och det skulle förvåna mig mycket om du inte också inser det.
Du antyder ju faktiskt att du begriper det i sista stycket....

EDIT: Okej, eftersom du tydligen gillar att diskutera politik i de flesta sammanhang så bjuder jag på ett svar på din första fråga. Ganska märklig fråga förövrigt där du undrar om jag gillar något som du tar för givet men som kanske inte finns. Typ har du slutat slå din fru? Då blir väl svaret därefter :P
JA! Jag gillar inte fri konkurrens när det gäller infrastruktur! Jämförelsen är adekvat.
Där anser jag att mogna överenskommelser gynnar medborgarna bättre!

Redigerat av JockeJ, 17 februari 2008 - 10:30.


#42

Postad 17 februari 2008 - 09:23

Outrage
  • Outrage
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0
Tänker precis som dig alpha.

#43

Postad 17 februari 2008 - 09:23

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
Jag är lika trött på att förklara BD formatets fördelar gentemot HD-DVD, som de röda myrorna är på att höra det... men vi tar det för sista gången då...

Den största anledningen är, tycker jag: BD50, större utrymme vilket borgar för högre bitrate på både ljud och bild, det finns med andra ord plats för hög bitrate video codec OCH lossless audio!

hard coating på skivorna, trevligt.

BD har högre bandbredd (48Mbit/sec mot HD-DVD's 30Mbit/sec).

ännu en trevlig fördel vid horisonten:

In January 2007, Hitachi showcased 100 GB Blu-ray Disc, which consists of four layers containing 25 GB each.[74] Unlike TDK and Panasonic's 100 GB disc, they claim this disc is readable on standard Blu-ray drives that are currently in circulation, and it is believed that a firmware update is the only requirement to make it readable to current players and drives


Det som HD-DVD har som är "bättre" är regionsfriheten, men detta var ju även en av anledningarna att vissa studios valde BD, HD-DVD gruppen gick ju ut med en nyhet att de försökte implementera regionskodning, men det var nog lite för sent... var det inte Disney som sa att de aldrig skulle släppa nånting på ett format utan regionskodning. Det är lite trist för oss konsumenter, men oerhört viktigt för filmbolagen tydligen.

och att BD är "tekniskt mer komplicerat format, vilket innebär högre utvecklings-kostnader och produktions-kostnader" har ju visat sig inte vara helt sant, HD-DVD är "gammal teknik" och därmed enklare att konvertera an DVDfabrik till att börja spotta HD-DVD. Men efter den initiella maskinparksupgraderingen så är BD inte ett dugg dyrare!

#44

Postad 17 februari 2008 - 09:52

GurraC
  • GurraC
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Bluray har segrat över HD-DVD. Det blir betydligt tuffare att slå ut vanliga DVD - formatet i hemmen. Jag tror inte att den breda massan vill ha fler format.

#45

Postad 17 februari 2008 - 09:53

Unregistered271537fe
  • Unregistered271537fe
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Hej!

Enl. IDG (som citerar 2 andra källor) har Toshiba gett upp och har slagit av bandet för HD-DVD. Vad händer nu?

http://www.idg.se/2.1085/1.145699

#46

Postad 17 februari 2008 - 09:55

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Om det som skrivs stämmer så börjar förmodligen Toshiba att göra bluray-spelare.

#47

Postad 17 februari 2008 - 09:59

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

  • 3 680 inlägg
  • 0
Det är nog stor risk att Toshiba släpper dual-spelare till en början om allt detta nu stämmer....!!

#48

Postad 17 februari 2008 - 10:12

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Jo, när tom TV4 nyheterna rapporterar att HD DVD är dött och Bluray är vinnare får man nog ta och acceptera det.

Personligen tycker jag HD DVD var/är det bättre formatet.

#49

Postad 17 februari 2008 - 10:16

Unregistered271537fe
  • Unregistered271537fe
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Jag vill snabbt få klarhet i vad som kommer hända med filmer som skall släppas inom 2-3 månader sikt. Jag tycker det verkar konstigt, tom med oseriöst om Toshiba haft en pågående avveckling men filmbolagen fortsätter bygga kataloger.

Frågan är ju om det kommer bli lite fina reo:r nu på hd-dvd:er

#50

Postad 17 februari 2008 - 10:18

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

  • 3 680 inlägg
  • 0
Verkar som om det har trillat in rejält med HDDVD filmer på Tradera nu under helgen.... om nån vill komma över lite billiga filmer...!!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.