Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Epson TW5900

200 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 februari 2012 - 13:24

Unregistered92394e6c
  • Unregistered92394e6c
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Hej alla hemmabiofantaster!

Jag har gjort mig av med min Optoma HD200X för att uppgradera till en 3D-projektor.

Är även sugen på att testa vad en LCD presterar i jämförelse med DLP. Har ägt två stycken DLP-projektorer och jag ser tydliga regnbågseffekter vilket är smått störande.

Nu till mina frågor:

Är det någon som införskaffat TW-5900 och kan recensera denna mer utförligt än det material som redan finns här på forumet? Hur hanterar den 3D? Är den högljudd eller behaglig att ha i tv-rummet? Är den för ljuskänslig? Mitt vardagsrum är ganska ljust med mycket ljusinsläpp varför TW-5900 verkar lockande. Någon med bilder / filmer när TW-5900 körs?

Som sagt jag vill ha så mycket kött som möjligt på benen!

Tack på förhand!

Redigerat av Unregistered92394e6c, 22 februari 2012 - 13:46.


#2

Postad 22 februari 2012 - 23:41

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag har skrivit en ok recension på prisjakt. projektorn är riktigt ljusstark men kommer troligtvis ha sämre svärta än dlp-arna du haft tidigare. dock så är ju ditt rum ljust, vilket gör att projektorn kommer till sin fulla rätt då den maskerar dålig svärta med ljus.

Den låter lite grann i normal-mode men i eco märker man inte av det. tänk på att projektorn behöver komma upp i taket. 3d är mycket bra, sett ett par filmer och det fungerar verkligen kanon! Går riktigt fint i spel med.

enda nackdelen enl mig på den här projektorn är egentligen svärtan. den är lite blågrå, inte speciellt mörkt. inget jag direkt stör mig på under en film eller när jag spelar, men om skärmsläckaren går igång märker jag direkt av det. kör med snabb autoiris för snabbare ljuskorrigering och det hjälper mycket med svärtan om man orkar med den lätt flämtande bilden :)

#3

Postad 23 februari 2012 - 10:09

Unregistered92394e6c
  • Unregistered92394e6c
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Tack för svar Zartok!

Låter helt klart som en bra produkt!

Utveckla gärna "den lätt flämtande bilden" samt vad auto iris gör rent konkret - har läst att autoiris dessutom kan låta en del i "mekaniken". är det något du märkt av?

Vilket alternativ finns det till TW5900 hos konkurenterna? Tycker att många tillverkare har missat prisklassen kring 10000:-. Men tack vare 3D måste ju projektorerna bli ett allt hetare alternativ?! Idag har jag en Euroscreen Diplomat-duk med vit yta och svart board. Hur kommer denna funkat tillsammans med TW5900?!

Det jag nu är lite orolig över är ju svärtan....uppskattar när svart blir just svart och inte gråaktigt

#4

Postad 23 februari 2012 - 18:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Bilden blir flämtande då irisen inte kan hänga med från ljust till mörkt och (speciellt märkbart) mörkt till ljust. det blir som att man ser hela bilden lysa upp. alla autoirisar har det och många kunniga här kör utan autoiris. lätet stör mig inte alls, men det kan bero på vart man har projektorn och hur känslig man är. lyssnar man så hör man tydligt.

Svärtan är det enda negativa. ögat luras att tro att svärtan är bättre än den är pga ljuset, men bra som på min tidigare blir det inte. om du är orolig för svärtan är det definitivt värt att kolla hos någon återförsäljare före köp. sitter själv på en stor duk, vilket hjälper svärtan lite granna, men på dukar runt 100 tum eller lägre så kanske svärtan blir försämrad med mer.



#5

Postad 24 februari 2012 - 19:07

CalvinX
  • CalvinX
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag är väldigt ljudkänslig och jag tycker att TW5900 låter en del även i ECO läget. Svärtan kunde vara bättre men funkar bra i mitt vardagsrum med en grå duk.

#6

Postad 25 februari 2012 - 00:52

Unregistered92394e6c
  • Unregistered92394e6c
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Kanske ska man satsa på tw3200 istället då....skippa 3D men få en mer kompetent 2D-projektor.

Vilka är annars alternativen på marknaden?

#7

Postad 26 februari 2012 - 18:51

Unregisteredc278c304
  • Unregisteredc278c304
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Jag var och köpte mig en tw 5900 igår. Är min första projektor så ja har inte så stor koll. Men jag blev faktiskt lite besviken. Tycker bilden flimmrar endel. Hänger inte riktigt med när man spelar. Om jag jämför med optomas hd33 som jag var o kollade på så tyckte jag den var sjukt mycket bättre bild på. Men jag chansade på tw5900, ska tilläggas att jag kör allt på standardinställningar och att det garanterat går att få den bättre om man pillar på inställningarna ett par timmar som jag ej har gjort ännu.

#8

Postad 27 februari 2012 - 10:15

Unregistered92394e6c
  • Unregistered92394e6c
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
RE: Gilen_
Vad matar du projektorn med för material? (HD/BluRay/SD)
Vad använder du för kablage? (längd / Kvalité)

Fler som upplever att bilden flimmrar och inte hänger med när man visar material?

Fler som upplever att HD33 gör ett bättre jobb ? (är detta en DLP - regnbågseffekter? - eller LCD)

#9

Postad 27 februari 2012 - 15:58

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0
Hur menar du att den inte hänger med? Jag har en 5900 och är väldigt nöjd. Kör tillsammans med en ReAct.

#10

Postad 27 februari 2012 - 19:43

Unregisteredc278c304
  • Unregisteredc278c304
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Jag har kört Bluray filmer samt ps3 spel. Både på spelen och filmen så får jag som små vita fyrkanter i bilden med jämna mellanrum. När jag spelar känns det som att det laggar. Men på tvn flyter det klockrent. Kan ha varit så att jag fått ett måndags ex (SOM VANLIGT)

#11

Postad 27 februari 2012 - 20:20

Björn_S
  • Björn_S
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Jag har kört Bluray filmer samt ps3 spel. Både på spelen och filmen så får jag som små vita fyrkanter i bilden med jämna mellanrum. När jag spelar känns det som att det laggar. Men på tvn flyter det klockrent. Kan ha varit så att jag fått ett måndags ex (SOM VANLIGT)

Får du vita fyrkanter i bilden är det något som är helt fel :) Prova att byta HDMI kabel, prova att köra en annan kort kabel direkt mellan källa och projektor. Hjälper inte det är din projektor trasig.

#12

Postad 27 februari 2012 - 20:35

Unregistered92394e6c
  • Unregistered92394e6c
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Verkar som om många av Epsons tw5900 lider av diverse bekymmer...Epson verkar dock ha en bra serviceavdelning, men man vill ju inte behöva skicka sin produkt fram och tillbaka för reparation och eventuellt utbyte. Jag söker en produkt med hög kvalité när det gäller såväl byggkvalite som bildvisningskvalite.

Fler som kan bekräfta, dementera eventuella problem?

#13

Postad 27 februari 2012 - 20:41

Unregisteredc278c304
  • Unregisteredc278c304
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Jag packade ihop min nu så imorgon åker jag in med den. Köper nog en TW6000 nu när man ändå är där. Får väll ge Epson en andra chans =)

#14

Postad 28 februari 2012 - 01:33

Unregistered60151b89
  • Unregistered60151b89
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Tack för svar Zartok!

Låter helt klart som en bra produkt!

Utveckla gärna "den lätt flämtande bilden" samt vad auto iris gör rent konkret - har läst att autoiris dessutom kan låta en del i "mekaniken". är det något du märkt av?

Vilket alternativ finns det till TW5900 hos konkurenterna? Tycker att många tillverkare har missat prisklassen kring 10000:-. Men tack vare 3D måste ju projektorerna bli ett allt hetare alternativ?! Idag har jag en Euroscreen Diplomat-duk med vit yta och svart board. Hur kommer denna funkat tillsammans med TW5900?!

Det jag nu är lite orolig över är ju svärtan....uppskattar när svart blir just svart och inte gråaktigt


Kolla mina bilder. Gjort lite tester med mörka dukar som hjälper svärtan en bit på vägen.

#15

Postad 28 februari 2012 - 08:43

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag får dementera problem, har inte upplevt något alls, bara bra bild och inget flimmer eller liknande. 150 timmar in :)

#16

Postad 28 februari 2012 - 08:44

Unregistered92394e6c
  • Unregistered92394e6c
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Kolla mina bilder. Gjort lite tester med mörka dukar som hjälper svärtan en bit på vägen.


Otroligt vilken skillnad på dukarna - har som sagt idag en Euroscreen Diplomat-duk med svarta kanter.
Jag gissar att den är något bättre än KING-Pinen, frågan är hur mycket?!

Vad går de olika dukarna lös på?

#17

Postad 28 februari 2012 - 10:13

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Kolla mina bilder. Gjort lite tester med mörka dukar som hjälper svärtan en bit på vägen.


Du svarade ju aldrig på mina följdfrågor nolle! :P

Här: #50

#18

Postad 29 februari 2012 - 20:45

Unregistered92394e6c
  • Unregistered92394e6c
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Jag packade ihop min nu så imorgon åker jag in med den. Köper nog en TW6000 nu när man ändå är där. Får väll ge Epson en andra chans =)

Blev det en TW6000? Hur lyder domen? Varför gick du upp en nivå?

#19

Postad 01 mars 2012 - 16:58

Unregisteredc278c304
  • Unregisteredc278c304
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Ja det blev en tw6000 men jag har inte packat upp den än. Antar att det kommer vara samma problem med den med inputlag. Så jag funderar på optoma hd33 eller sony hw 20 nu istället. Beslutsångest som vanligt. =)


Blev det en TW6000? Hur lyder domen? Varför gick du upp en nivå?



#20

Postad 01 mars 2012 - 17:02

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
testa spela och se om du upplever input-lag. jag har länkat videos där jag inte upplever detta alls och ska här framöver göra ett riktigt test för att se huruvida min setup verkligen laggar så mycket som det ska göra. jag ser då absolut ingen tiondels laggning inte.

#21

Postad 01 mars 2012 - 17:11

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Ja det blev en tw6000 men jag har inte packat upp den än. Antar att det kommer vara samma problem med den med inputlag.


Ja skulle du ha gett Epson en andra chans och försökt undvika input lag så skulle du ha valt 3200/3600 istället. TW60000 kommer du nog inte uppleva någon skillnad mot 5900 med inte.

testa spela och se om du upplever input-lag. jag har länkat videos där jag inte upplever detta alls och ska här framöver göra ett riktigt test för att se huruvida min setup verkligen laggar så mycket som det ska göra. jag ser då absolut ingen tiondels laggning inte.


Zartok, jag testade dra in din video i en redigering, och faktum var att det var ca 2-3 rutors fördröjning, dvs runt 10%. Tyvärr. Första ordentliga 3D-generationens starka sida verkar inte vara input lag direkt... :(

#22

Postad 01 mars 2012 - 17:53

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
2-3 rutor från datorn? du körde från det höga klicket till förändringen gissar jag? fräckt gjort av dig må jag skriva ^^ såg du hur många fps filmen kördes i? hade varit kul att veta vad min crappiga kamera klarar av

#23

Postad 01 mars 2012 - 18:27

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Precis! Från klicket till förändringen. Blir ju inte världens mest exakt mätmetod, men ger iaf en indikation.

Fräckt som i coolt eller fräckt som i lite oförskämt av mig utan att fråga först? :)

Nej, kunde inte se det eftersom jag var tvungen att konvertera filmen direkt från nätet. Vilket gör mätmetoden än mer osäker, men som sagt den är ganska grov ändå med de begränsade 25 fps jag utgick ifrån.

#24

Postad 01 mars 2012 - 22:13

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ok. men om vi går på 25fps och mellan två och tre rutor, blir det inte mella.50 och 75 ms då?
Fräckt som i du var high-tec :D

enl nätet är det 30 fps kameran jobbar i. inte så fräsigt, hade gärna haft mer :)

Redigerat av Zartok, 01 mars 2012 - 22:16.


#25

Postad 01 mars 2012 - 22:16

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Haha, så bra! Jag ville ju inte vara oförskämd. :)

Nja, inte riktigt. Ska vi räkna på de egentligen alldeles för grova siffrorna så blir det mellan 80 och 120ms. Medelvärdet stämmer alltså rätt bra överens med tidigare uppmätta iakttagelser.

Huvudsaken för dig är att du inte upplever det laggigt. :) Själv har jag inte provat, så jag har ingen aning.

#26

Postad 01 mars 2012 - 22:19

Unregistered92394e6c
  • Unregistered92394e6c
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Ja det blev en tw6000 men jag har inte packat upp den än. Antar att det kommer vara samma problem med den med inputlag. Så jag funderar på optoma hd33 eller sony hw 20 nu istället. Beslutsångest som vanligt. =)

Hade jag införskaffat en tw6000 hade jag testat direkt när jag fått hem den! ;-)
Du verkar redan mer inne på en annan proj....varför släpade du hem en tw6000?

Zartok och B8, hur går det med kvantfysiken? ;-D

#27

Postad 02 mars 2012 - 10:40

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
kameran ska tydligen köra i 30 fps. men jag hänger som inte med på matten där, eftersom man inte kan dela varken 25 eller 30 på 80 eller 120. jag får fram massvis med andra siffror, så du får gärna ta mig igenom mattematiken. kan bli jättebra för mig att se i formler inför kommande högskoleprov också =D

här oförskämdas ingenting, det är ju bara finemang att någon testar det här innan jag har möjlighet att ta datorskärm eller liknande mot projektorn och sätta klocka på båda för att sen fota =) jag har ju tyvärr rätt limiterad tid typ hela tiden fram till... sommaren eller så =D

#28

Postad 02 mars 2012 - 11:00

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Hehe jotack Doggson, för mig går det bra iaf. ;)

Snabbgenomgång då Zartok :) :

1. Glöm 30 fps eftersom filmen eftersom filmen på min lina ligger i 25 fps.

2. Fall 1:
Fördröjningen i tid = x.
Bilder/sekund = 25
Antal bilders fördröjning = 2
Fördröjningen utgör alltså 2 av 25 rutor.
Således x=2/25
Vilket ger att x=0.08 sekunder, dvs 80 ms.

3. Fall2: Byt ut fördröjningen mot 3 bilder, och samma ekvation ger 120 ms.

Inte världens mest pedagogiska uppställning, men kanske hjälper lite i alla fall.

Redigerat av B8, 02 mars 2012 - 13:10.


#29

Postad 02 mars 2012 - 11:44

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
tackar, då blev det så mycket lättare att förstå det hela ^^

#30

Postad 02 mars 2012 - 22:39

Unregistered92394e6c
  • Unregistered92394e6c
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Ingen ny lycklig ägare av tw 5900 som kan delge lite information? Vill gärna se bilder på resultatet om någon orkar och vill?!

#31

Postad 02 mars 2012 - 23:12

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
jag har väl skrivit att jag är en lycklig ägare av en 5900 och det enda jag kan tänka mig hade kunnat göras bättre är svärtan. den är inte speciellt bra. i övrigt så är det en kanonmaskin, och riktigt riktigt bra på 3d =)
jo, den MÅSTE upp i taket också, men har man den möjligheten så är det bara att skruva =)

#32

Postad 03 mars 2012 - 00:23

Unregistered92394e6c
  • Unregistered92394e6c
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Är tw5900 och en vit duk ok att köra, eller det blir för dålig svärta?


#33

Postad 03 mars 2012 - 07:09

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Har du ett ok rum så är det ok men inte mer om du har höga krav. Min tidigare projektor med dlp och darkchip eller vad det nu hette var rikigt mycket bättre, men den kostade 65000 ny. 5900 ger fortfarande långt mycket bättre bild i övrigt. man blir lurad av ljusstyrkan, så när man ser vanligt så tror man att svärtan är mycket bättre än vad den är. i mörka scener så ser man dock att svärtan är blådaskig ungefär.

Jag kör med vit duk i ett halvt biorum. Det som är väldigt bra med projektorn är att den är så ljusstark så att jag kan ha en uplight tänd och ändå se bra bild. Jag använder mig av autoiris i filmer för att få ner svärtan massvis i mörka filmer som cloverfield ex. kör man tecknat så behövs autoiris oftast inte.

Trots svärtan så är jag dock väldigt nöjd. den riktigt skarpa bilden för dom pengarna samt den lysande 3d-funktionen gör att det lätt är värt pengarna, även om man har en vit duk i ett sämre rum.

#34

Postad 03 mars 2012 - 10:28

Unregistered92394e6c
  • Unregistered92394e6c
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Har du ett ok rum så är det ok men inte mer om du har höga krav. Min tidigare projektor med dlp och darkchip eller vad det nu hette var rikigt mycket bättre, men den kostade 65000 ny. 5900 ger fortfarande långt mycket bättre bild i övrigt. man blir lurad av ljusstyrkan, så när man ser vanligt så tror man att svärtan är mycket bättre än vad den är. i mörka scener så ser man dock att svärtan är blådaskig ungefär.

Jag kör med vit duk i ett halvt biorum. Det som är väldigt bra med projektorn är att den är så ljusstark så att jag kan ha en uplight tänd och ändå se bra bild. Jag använder mig av autoiris i filmer för att få ner svärtan massvis i mörka filmer som cloverfield ex. kör man tecknat så behövs autoiris oftast inte.

Trots svärtan så är jag dock väldigt nöjd. den riktigt skarpa bilden för dom pengarna samt den lysande 3d-funktionen gör att det lätt är värt pengarna, även om man har en vit duk i ett sämre rum.


Tack zartok för bra input! Min lägenhet byggs just nu och kommer bli en ljus historia, behöver därför en ljusstark projektor. Verkar som att tw5900 är det enda riktiga alternativet i den priklassen. Har du bilder när du kör projjen i ljus respektive mörk omgivning?

#35

Postad 03 mars 2012 - 13:49

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag bör kunna fixa såna här bilder i nästa vecka när jag ligger i sjuksängen. till ett ljust rum är det en fantastisk projektor. Sen så luras man som sagt att se mörkare partier än dom egentligen är pga ljuset. jag kan köra eco mode och halvljust i rummet utan problem, och då är min duk 130 tum tror jag. Enda problemet är som sagt svärtan, men jag grejjar bilder så får du se själv. dock sså är det ju lite missvisande, bäst skulle vara om du kunde se själv.

När jag ser på 3d eller har på 3d-glasögonen så är bilden perfekt, riktigt riktigt bra mörker, otrolig bild! man ska nog se denna projektor med solglasögon :D

#36

Postad 03 mars 2012 - 17:48

Unregistered92394e6c
  • Unregistered92394e6c
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Jag bör kunna fixa såna här bilder i nästa vecka när jag ligger i sjuksängen. till ett ljust rum är det en fantastisk projektor. Sen så luras man som sagt att se mörkare partier än dom egentligen är pga ljuset. jag kan köra eco mode och halvljust i rummet utan problem, och då är min duk 130 tum tror jag. Enda problemet är som sagt svärtan, men jag grejjar bilder så får du se själv. dock sså är det ju lite missvisande, bäst skulle vara om du kunde se själv.

När jag ser på 3d eller har på 3d-glasögonen så är bilden perfekt, riktigt riktigt bra mörker, otrolig bild! man ska nog se denna projektor med solglasögon :D

Låter riktigt bra, ser fram emot bilderna! Har som plan att ta mig till The rock i Lund vid tillfälle för att se det med egna ögon innan köp! Har idag en 90 tums duk. Vilket avstånd mellan proj och duk är optimalt för projicering på 90 tum med tw5900?

#37

Postad 03 mars 2012 - 17:54

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ska du till the rock så vet vi ju vem du borde tala med, jag köpte både projektor och duk av marcus :) där lär du få se exakt hur allt ska vara. testa en 3d-film typ avatar och låt dig tappa hakan :)


Optimala avståndet torde vara precis i mitten av extremerna då jag tror att det är lättast för optiken, men att inte vara precis i mitten på det avståndet kommer du inte att märka av vill jag lova. jag kör maxstorlek och det är inga som helst problem medojämn eller suddig bild :)

#38

Postad 09 mars 2012 - 23:04

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag tog ett par bilder men jag måste göra det igen med en bättre kamera. mobilkameran är bra men svärtan i bilden blir för bra med den, så det ger ett oärligt resultat

#39

Postad 11 mars 2012 - 12:41

Unregistered92394e6c
  • Unregistered92394e6c
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Jag tog ett par bilder men jag måste göra det igen med en bättre kamera. mobilkameran är bra men svärtan i bilden blir för bra med den, så det ger ett oärligt resultat


Ok - jag ser fram emot resultatet!!!

#40

Postad 11 mars 2012 - 16:19

SusanB
  • SusanB
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Vi har pepparpeppar inga problem med vår tw5900, kör en vit duk & tycker bilden är superbra, men så hade vi en projje med 720p upplösning tidigare, så det är som natt & dag med tw5900.

#41

Postad 11 mars 2012 - 16:55

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Vi har pepparpeppar inga problem med vår tw5900, kör en vit duk & tycker bilden är superbra, men så hade vi en projje med 720p upplösning tidigare, så det är som natt & dag med tw5900.

Att svärtan inte är bra är ju sig inget fel och behöver därför inte heller vara ett problem. Det handlar ju om vad man kräver för att bli nöjd. Svärtan i bilden har inget med upplösningen att göra, det finns massor av bra gamla 720 projektorer med bra mycket bättre möjlighet att ge bättre svärta än TW5900.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#42

Postad 11 mars 2012 - 17:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Ok - jag ser fram emot resultatet!!!


Jag har åter igen testat men med kamera så blir svärtan för bra. det skulle ge dig en bild av totalt kolmörker när det egentligen är lite grådassig svärta. åk till marcus och testa nu :) jag brukar ju varna för svärtan, men i övrigt så är det en så otroligt bra projektor på stor duk att den står sig riktigt stark i konkurrensen. Vill du ha upp bilderna så lägger jag upp dom strax dock

#43

Postad 17 mars 2012 - 15:22

Unregistered92394e6c
  • Unregistered92394e6c
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Var på The Rock i förrgår för att jämföra tw5900 mot 3200. För det första, tack till The Rock för en underbar visning av såväl projektor som dukar. Valet föll till sist på tw5900 som levererade ett otroligt tryck i bilden. Visst, inte lika bra svärta som 3200, men efter att ha jämfört dem med varandra fann jag att jag uppskattar ljudstyrkan betydligt mer än svärtan! Därför alla ni som går i köptankar, detta måste upplevas i verkligheten innan köp! 3D levererade 5900 över all förväntan, vilket motiverar ett köp av 5900 för en tusenlapp extra! Har tidigare tittat på 3D på tv, och har aldrig varit imponerad - nu drömmer jag om 3D.....

Sen att man blev sugen på en reactduk,....gissar att The Rock gjorde ett bra jobb där med! ;-)



#44

Postad 17 mars 2012 - 15:32

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
välkommen i gänget!
jag har faktiskt tänkt samma sak, jag blir mer och mer nöjd just pga ljusstyrkan (200h in nu), det är jätteskönt med en så stark projektor att jag inte ens behöver mörklägga på kvällarna, samt att vi kan sitta med en uplight och käka under tiden vi ser på projektorn. det existerade inte med mina förra projektor pga ljussvagheten.

som du också sett så är svärtan inte jätteduktig, men ljusstyrkan lurar ögat så att man tror att svärtan är riktigt bra. och som du säger, 3d! jag är av samma åsikt, jag var aldrig imponerad av 3d förrän jag såg det på en riktigt stor bioduk här hemma, då föll jag pladask och spelar 3d så ofta det bara går, det är en jäkla känsla! =)

jag ville inte posta bilderna förrän du själv sett projektorn då det känns orättvist, men såhär i efterhand vågar jag klistra upp dom:
Postad bild
Postad bild

#45

Postad 19 mars 2012 - 01:05

Unregistered29f0d3e8
  • Unregistered29f0d3e8
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Hej, jag har en 6000 som jag precis fått upp på en 135" duk vit med 1.1 gain, bilden är riktigt bra, dock ser jag en cirkel av mer ljus i mitten av bilden som syns tydligt vid mycket ljusa scener, dvs ljuset sprids inte så jämnt som man önskat i dessa fall. Hur är det med inspelning av lampan? Kommer det förändras under tiden? Jag har även lamp hour 0 i settings Hur jag än gör får jag inte igång timern.. Ngn som vet vad jag kan missat? På en film som tex transformers 3D står det även fps 23.6 kan detta stämma? Jag hittar inga settings för justera detta heller..

Ang ljus och svärta, jag har mörklagt rummet så det kan bli helt svart när man ser film, det är som dag och natt i skillnad på svärtan när jag har lite ambient ljus i rummet, då blir duken och bildens svärta grå och inte svart. När jag mörklägger helt blir svärtan grymt bra och jag kan inte klaga. Så det där med ljust rum och "bättre" svärta pga det lurar ögat av ljustyrkan håller jag inte alls med om, iaf i mitt fall. Helt mörklagt = mycket bra svärta, lite ambience = grå svärta för mig iaf. Tror dukarna spelar stor roll här kanske..

Tack

#46

Postad 19 mars 2012 - 08:52

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Hej, jag har en 6000 som jag precis fått upp på en 135" duk vit med 1.1 gain, bilden är riktigt bra, dock ser jag en cirkel av mer ljus i mitten av bilden som syns tydligt vid mycket ljusa scener, dvs ljuset sprids inte så jämnt som man önskat i dessa fall. Hur är det med inspelning av lampan? Kommer det förändras under tiden? Jag har även lamp hour 0 i settings Hur jag än gör får jag inte igång timern.. Ngn som vet vad jag kan missat? På en film som tex transformers 3D står det även fps 23.6 kan detta stämma? Jag hittar inga settings för justera detta heller..

Ang ljus och svärta, jag har mörklagt rummet så det kan bli helt svart när man ser film, det är som dag och natt i skillnad på svärtan när jag har lite ambient ljus i rummet, då blir duken och bildens svärta grå och inte svart. När jag mörklägger helt blir svärtan grymt bra och jag kan inte klaga. Så det där med ljust rum och "bättre" svärta pga det lurar ögat av ljustyrkan håller jag inte alls med om, iaf i mitt fall. Helt mörklagt = mycket bra svärta, lite ambience = grå svärta för mig iaf. Tror dukarna spelar stor roll här kanske..

Tack


Gissningsvis är det duken och inte projjen som skapar en hotspot i mitten, vad har du för duk?

#47

Postad 19 mars 2012 - 09:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Tror också på hotspot, jag tror det kan bero på att projektorn är så pass stark så att det lätt blir hotspot då duken har positiv gain, dvs kombination. verkar dock som att det är lindrigt.
Jag upplever att det är just när man mörklägger man tydligast ser den grå svärtan, men det är nog olika hur man uppfattar saker :)

edit: ja, även jag menar ju naturligtvis att det inte är något fel på projektorn :)

Redigerat av Zartok, 19 mars 2012 - 09:06.


#48

Postad 19 mars 2012 - 09:10

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Jag har även lamp hour 0 i settings Hur jag än gör får jag inte igång timern..


Den kommer igång efter ca 10 timmar.

#49

Postad 19 mars 2012 - 14:23

Unregistered29f0d3e8
  • Unregistered29f0d3e8
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Gissningsvis är det duken och inte projjen som skapar en hotspot i mitten, vad har du för duk?

Jag tror absolut också det är duken detta beror på då den reflekterar en hel del ljus och projektorn är ljusstark. Jag har en standard vit 1.1 duk, så ingen super duk som kostar väldigt mycket. Jag blev rekommenderad 1.1 då den är ganska så stor 135" men det är kanske just kvaliten på duken som inte är den bästa, nu är den färdig ramuppspänd, vet inte om det finns möjlighet att lägga över en ny duk i samma ram...? Funderar på om man kan stänga av autoiris då kanske den stannar på "avrg" istället för gå över eller under, då det är när den är som starkast man märker det.? Dock verkar andra ha mer problem med svärtan, här verkar denna duken ge bättre svärta när rummet är helt mörkt.

Den kommer igång efter ca 10 timmar.

Ok så det är inkörnings"perioden" i 10h? Märker man någon skillnad efter denna perioden?

Tack

#50

Postad 19 mars 2012 - 14:43

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Njae, inkörningsperiod är det väl inte. Den är nog längre i så fall om vi ska prata om en sådan. Min gissning är att Epson implementerat det för att de ska kunna provköra projektorn lite kort i fabrik/affär utan att kunderna ska gnälla på att projektorn är använd då den står på 1h eller 2h eller så. Fast det är såklart bara en gissning. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.