Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Quadrals Finaste Serie "AURUM"

178 svar till detta ämne Recension nu klar!
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 16 november 2011 - 20:30

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Och i denna tråden behöver ingen vara orolig för OT, för i denna tråden kan vi behandla allt... tycker bara det är kul, lärorikt och intressant att diskutera HiFi åt både höger och vänster!


:)

Mvh

Micke

#102

Postad 16 november 2011 - 22:02

Adminator
  • Adminator
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Dallan, var har du köpt dina Aurum?

har hört mkt gott om dessa högtalare (har dock aldrig hört dem men skulle gärna vilja),

har inte Aurum en ganska behaglig ljudbild med en fin öppen diskant som inte är "för på".

#103

Postad 16 november 2011 - 22:14

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Dallan, var har du köpt dina Aurum?

har hört mkt gott om dessa högtalare (har dock aldrig hört dem men skulle gärna vilja),

har inte Aurum en ganska behaglig ljudbild med en fin öppen diskant som inte är "för på".


Hej!


Mina är köpta hos en leverantör (som jag handlat av i många år), men jag tror att Media Markt kan ta hem åt dig, och sen har du Tyskland... vill du handla så är det inga problem.

Av alla högtalare jag har ägt hittills, så är det dessa jag är mest nöjd med :) och beställde precis Centern (Base Prestige VIII), så den väntar jag på nu.


Ljud är så individuellt, men nu efter ett tag med högtalarna så beskriver jag dom som: väldigt öppna och detaljerade, extrem upplösning, stor närvaro och nyansering, en tung och djup bas, men väldigt informativ/melodiös, dom kräver verkligen sin förstärkare i kraft (Min Onkyo TX-NR 5008 räcker inte riktigt fullt ut, men jag är ytterst kräsen ;) ) och dom är väldigt känsliga på vilken elektronik/kablar/källa dom matas med, karaktären förändras tydligt vid byte av en komponent/del i kedjan.

Dom klarar även av att spela väldigt högt/starkt (men jag vet att dom skulle må ännu bättre av ett starkt kvalitets slutsteg)... och på HD-filmljudsspår så sprutar dom ut information och detaljer, du missar INGET!

Jag älskar dom :)

Redigerat av dallan1981, 16 november 2011 - 22:18.


#104

Postad 16 november 2011 - 22:23

Adminator
  • Adminator
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
tack för svar, kollar med Mediamarkt, reser en del i Tyskland så jag kollar lite på nätet var man kan kolla/lyssna.

#105

Postad 17 november 2011 - 11:53

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Om du hade hängt med lite, så hade du vetat om att vi i familjen väntar på vårat nya boende, allt står bara uppställt i frugans nuvarande lägenhet, so fort vi har flyttat kommer mitt media rum akustik behandlas och trixas till på bästa möjliga vis, även placering och avstånd kommer förbättras :)

Ne givetvis så trollar inget Balder eller ngn strömrenare fram en Centerkanal, utan det gör ju bara själva Centern, precis som jag tidigare sagt!

Och jag är väl medveten om vad akustikförbättringar gör för ljudet, men som sagt så är detta inget som är installerat i frugans lägenhet :)

Och om du hade hängt med lite angående mitt Stativ-bygge så hade du vetat att det du ser på bilderna är endast själva stommen, topp-plattor och botten-plattor, och även lackering/målning kommer antagligen ske nu i helgen som kommer ;)

Jag har inte tid att läsa alla inlägg på forumet. Det är inte alltid så lätt att följa precis vad alla medlemmar har för projekt och hur långt dom kommit. Angående stativen så var det ju precis det jag sa, att dom kommer att bli kanon med lite färg. Häng med lite! ;) :D

Skoj med nytt boende och hifirum. Kommer du att ta hjälp av någon med akustikbehandlingen eller kör du lite på känn?

#106

Postad 17 november 2011 - 18:48

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Jag har inte tid att läsa alla inlägg på forumet. Det är inte alltid så lätt att följa precis vad alla medlemmar har för projekt och hur långt dom kommit. Angående stativen så var det ju precis det jag sa, att dom kommer att bli kanon med lite färg. Häng med lite! ;) :D

Skoj med nytt boende och hifirum. Kommer du att ta hjälp av någon med akustikbehandlingen eller kör du lite på känn?


Om jag skulle anse att hjälp angående akustiken i mitt rum kommer att behövas, så kommer jag ta dit hjälp, men till 99% så kommer jag inte behöva det.

Funderar även på att låta stativen vara i den färgen dom är, grått och svart piano passar bra ihop, men sen efter ett tag när jag fått känna efter mer, så kanske jag sätter mörkare kulör på dom!


:)

Redigerat av dallan1981, 17 november 2011 - 18:50.


#107

Postad 17 november 2011 - 20:39

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Har haft ett par Quadral PLtinum och dessa känndes lite tam.. :)

#108

Postad 17 november 2011 - 20:51

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Har haft ett par Quadral PLtinum och dessa känndes lite tam.. :)


Ok, trevligt för dig.. :)

Vilken modell hade du?



AURUM serien håller en betydligt högre klass, det är en klass för sig inom Quadrals sortiment, med egen hemsida osv.
http://www.aurumspeakers.com/

Dom är allt annat än tama :)

Redigerat av dallan1981, 17 november 2011 - 20:55.


#109

Postad 17 november 2011 - 22:00

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Lyssnade på Quadral, flera serier upp till Aurum under en Tyskladstripp och måste säga att jag delar Mr Välljuds intryck. Lite tama, och långt från prisvärda. Och fullt förståeligt att det inte är något stort märke i Sverige. Men har man ett stort behov av att äga något annorlunda och inte har något emot att pynta mer pengar än nödvändigt är det klart att ett köp kan motiveras. Jag blev dock lite avtänd av säljaren i en av butikerna som sålde Quadral, som benhårt hävdade att de ska matchas med "snabba" kablar (=dyra) och förstärkare med "attack" (=?). Luktar lite mumbojumbo hela grejen.

#110

Postad 17 november 2011 - 22:03

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Efter att ha lusläst ett flertal timmar nu på nätet, så har jag bestämt mig och kommit fram till vilket slutsteg det ska bli så småningom...

Nämligen NAD S200 Silverline! grym konstruktion, stabilt, starkt, och ska vara en närmast perfekt matchning till mina högtalare och mitt ljudideal.

I bottnen (läs basen) så är dom "oslagbara" rent ekonomiskt, och högre upp kommer dom tona ner lite lite av Altan VIII:s extrema detaljanalysering, jag tror det kan bli en perfekt kombo, och jag kommer ta reda på det!


Mvh

#111

Postad 17 november 2011 - 22:07

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Lyssnade på Quadral, flera serier upp till Aurum under en Tyskladstripp och måste säga att jag delar Mr Välljuds intryck. Lite tama, och långt från prisvärda. Och fullt förståeligt att det inte är något stort märke i Sverige. Men har man ett stort behov av att äga något annorlunda och inte har något emot att pynta mer pengar än nödvändigt är det klart att ett köp kan motiveras. Jag blev dock lite avtänd av säljaren i en av butikerna som sålde Quadral, som benhårt hävdade att de ska matchas med "snabba" kablar (=dyra) och förstärkare med "attack" (=?). Luktar lite mumbojumbo hela grejen.


Haha du är nog den enda personen på forumet som verkligen har problem, och söker problem.... men jag har ju skrivit att denna tråden får det skrivas hej vilt i, så du får la fortsätta!

Hoppas du får ut ngt av ditt sarkastiska felbeteende..


Kan väl tillägga att mina Altan VIII (och resten av högtalarna i AURUM serien) är analytiska, och grymt detaljerade med precision, så att kalla dessa tama är väldigt väldigt fel, eftersom dom helt enkelt låter/spelar tvärtom.

Vilket år var det du var i Tyskland och lyssnade på alla AURUM högtalare då? eftersom VIII:serien är helt ny, med helt nyutvecklad diskant, delningsfilter och midbaselement.

Du påstår att denna serie av högtalare är allt annat än prisvärda, haha vad får du detta ifrån? (prisvärda enligt dig och din ekonomi, eller mig och min, eller kungens svågers ekonomi???), vet du ens vad dom olika högtalarna i serien kostar? Dom passar för folk som vill pynta mer pengar än nödvändigt? haha vad menar du egentligen??... utveckla dig på dessa två uttalanden tack!

Dessa högtalare är det absolut bästa och mest prisvärda jag hittills köpt, så jag kan inte alls förstå vad DU pratar om.

Att skriva ett sådant inlägg du just gjorde och dra alla dessa högtalare och märket isig över en kam, bara för att jävlas med mig är ju så jävla uppenbart, och framförallt skrattretande!

Jag skulle tippa på att du inte vet ett skit om AURUM Speakers!

Sluta gojja nu... du skämmer ut dig.

Redigerat av dallan1981, 17 november 2011 - 22:25.


#112

Postad 17 november 2011 - 22:11

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0

Har haft ett par Quadral PLtinum och dessa känndes lite tam.. :)


Högtalarkonstruktionen i Platinumserien är Quadrals bästa hittils då de härstammar från den precis som Dallan säger mer kvalitativa
Aurum serien. Dock har phologue / Aurum serien helt andra element med Quadrals klassiska banddiskant och Altima elementen som är patenterade. Och här i ligger skillnaden. Måste s.a.s upplevas.

I övrigt är min egen uppfattning att den generella tendensen i de Quadral jag lyssnat på och lyssnar på (!) är mer åt laid-back hållet än det attackstinna.

#113

Postad 17 november 2011 - 22:16

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0

Lyssnade på Quadral, flera serier upp till Aurum under en Tyskladstripp och måste säga att jag delar Mr Välljuds intryck. Lite tama, och långt från prisvärda. Och fullt förståeligt att det inte är något stort märke i Sverige. Men har man ett stort behov av att äga något annorlunda och inte har något emot att pynta mer pengar än nödvändigt är det klart att ett köp kan motiveras. Jag blev dock lite avtänd av säljaren i en av butikerna som sålde Quadral, som benhårt hävdade att de ska matchas med "snabba" kablar (=dyra) och förstärkare med "attack" (=?). Luktar lite mumbojumbo hela grejen.


För hifi-intresserade ligger just här en stor välljudsbonus att matcha olika märken och prylar med varann för att hitta den man upplever vara bästa kombinationen.
Förstår inte hur du kan uppleva det som mambojambo på ett forum som detta.

Edit: I övrigt är eletroniken till Quadral högtalarna förödande viktigt , mycket mer än det kanske hade behövt vara. De behöver rikligt med effekt för att ens börja blomma ut. Deras känslighet är i snitt extremt låg och de ligger på 4 ohm i snitt också impedansmässigt. Ett tips till nästa provlyssnare !

Redigerat av Unregistered76636631, 17 november 2011 - 22:28.


#114

Postad 17 november 2011 - 22:42

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

Ok, trevligt för dig.. :)

Vilken modell hade du?



AURUM serien håller en betydligt högre klass, det är en klass för sig inom Quadrals sortiment, med egen hemsida osv.
http://www.aurumspeakers.com/

Dom är allt annat än tama :)


Platinum ultra 2. Detta var ju ingen märkvärdig högtalare. Det hade en knepig topp och lite tafatt botten. Men det är var bara en bypass :) Välbyggda dock. Dina är säkert bra nog bättre. :)

#115

Postad 17 november 2011 - 23:10

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

För hifi-intresserade ligger just här en stor välljudsbonus att matcha olika märken och prylar med varann för att hitta den man upplever vara bästa kombinationen.
Förstår inte hur du kan uppleva det som mambojambo på ett forum som detta.

Edit: I övrigt är eletroniken till Quadral högtalarna förödande viktigt , mycket mer än det kanske hade behövt vara. De behöver rikligt med effekt för att ens börja blomma ut. Deras känslighet är i snitt extremt låg och de ligger på 4 ohm i snitt också impedansmässigt. Ett tips till nästa provlyssnare !


Mumbojumbo är när man pratar om "snabba" kablar... Man behöver inte mycket teknisk grundkunskap för att begripa att det är ren kvacksalveri.

Gällande Quadrals effekttörst och låga känslighet - detta är ju knappast ett kännetecken för en välkonstruerad högtalare? Är ju snarare en miss som gör att man tvingas bränna än mer flis på kringutrustning. Men har man tillräckligt snabba kablar och ren ström så... :)

Redigerat av Unregistered1322, 17 november 2011 - 23:19.


#116

Postad 17 november 2011 - 23:16

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

Haha du är nog den enda personen på forumet som verkligen har problem, och söker problem....

Hoppas du får ut ngt av ditt sarkastiska felbeteende.

Dessa högtalare är det absolut bästa och mest prisvärda jag hittills köpt, så jag kan inte alls förstå vad DU pratar om.

Att skriva ett sådant inlägg du just gjorde och dra alla dessa högtalare och märket isig över en kam, bara för att j*vlas med mig är ju så j*vla uppenbart, och framförallt skrattretande!

Jag skulle tippa på att du inte vet ett skit om AURUM Speakers!

Sluta gojja nu... du skämmer ut dig.


Men oj vad arg du blev. Lite väl förälskad i dina ägodelar va?
Det viktigaste är ju att du är nöjd och att det låter bra i ditt huvud.
Och hoppas att du inte på riktigt går runt och upplever att hela världen vill j*vlas med dig bara för att alla inte tycker som du.

#117

Postad 17 november 2011 - 23:53

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0

Mumbojumbo är när man pratar om "snabba" kablar... Man behöver inte mycket teknisk grundkunskap för att begripa att det är ren kvacksalveri.

Gällande Quadrals effekttörst och låga känslighet - detta är ju knappast ett kännetecken för en välkonstruerad högtalare? Är ju snarare en miss som gör att man tvingas bränna än mer flis på kringutrustning. Men har man tillräckligt snabba kablar och ren ström så... :)


Du skriver som sagt i en tråd som behandlar högtalare med en ansenlig prisnivå. Är du uppe och nosar i den här prisklassen (med elektronik) lätt över 50k så impar du inte på någon med ord som mambo jambo.

Mer flis måste man lägga i alla fall om man vill ha välljud, resan tar inte slut bara för att du har en lättdriven högtalare och en denon 1612.

Äger man ovannämnda högtalare måste man ha kräm i elektroniken. Med beg och/eller smarta inköp, mätningar mm kommer man undan lindrigt ekonomiskt ändå. Quadral kräver bara mer engagemang av ägaren. Och som sagt, har man det intresset så....

Om nu det är en miss av Quadral eller ej så vet du i alla fall om det nu, för du var uppenbarligen inte medveten om detta tidigare.
Jag skrev det just av det faktum att det kan ha bidragit till att du dissade högtalaren. En trödriven högtalare blir en matt och dov historia i ett lyssningsrum med fel elektronik.

#118

Postad 18 november 2011 - 07:34

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

Du skriver som sagt i en tråd som behandlar högtalare med en ansenlig prisnivå. Är du uppe och nosar i den hÄr prisklassen (med elektronik) lÄtt över 50k så impar du inte på någon med ord som mambo jambo.

Mer flis måste man lÄgga i alla fall om man vill ha vÄlljud, resan tar inte slut bara för att du har en lÄttdriven högtalare och en denon 1612.


Jag har själv två anläggningar, en budgetvariant med Kefs iQ-serie som jag kör till film i ett allrum, och en ren 2-kanalsanläggning med B&W 804s, vilka drivs av Primare i30. Ingen av dessa anläggningar skulle vara betjänta av trams som "snabba" kablar, strömreningsfilter eller yogamattor under förstärkaren. Det har inte med prisklassen att göra, men okunskap leder såklart oftare till felköp och att säljare prackar på en allehanda skit som inte förbättrar ljudet. Argumenten brukar låta ungefär som det du skriver; att "i den här prisklassen upphör fysikens lagar att gälla"...

#119

Postad 18 november 2011 - 08:15

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Mumbojumbo är när man pratar om "snabba" kablar... Man behöver inte mycket teknisk grundkunskap för att begripa att det är ren kvacksalveri.

Gällande Quadrals effekttörst och låga känslighet - detta är ju knappast ett kännetecken för en välkonstruerad högtalare? Är ju snarare en miss som gör att man tvingas bränna än mer flis på kringutrustning. Men har man tillräckligt snabba kablar och ren ström så... :)


Menar du att alla högtalare som har en låg känslighet är felkonstruerade? Då har ju även B&W en hel del "felkonstruerade" högtalare, ta t.ex B&W PM1 84db, felkonstruerad? =) Sedan försäljarsnackat om "snabba" kablar och förstärkare med "attack" där håller jag helt och hållet med dig, Mumbojumbo! Men, vad har det med Quadrals högtalare att göra? Det har väl snarare med dåliga försäljare att göra..

#120

Postad 18 november 2011 - 18:25

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Menar du att alla högtalare som har en låg känslighet är felkonstruerade? Då har ju även B&W en hel del "felkonstruerade" högtalare, ta t.ex B&W PM1 84db, felkonstruerad? =) Sedan försäljarsnackat om "snabba" kablar och förstärkare med "attack" där håller jag helt och hållet med dig, Mumbojumbo! Men, vad har det med Quadrals högtalare att göra? Det har väl snarare med dåliga försäljare att göra..


Tack, du ser saker och ting sakligt, vilket hjälper till i trådarna ibland, du tar inte parti, utan du utgår från sunt förnuft...+1.


Men vill ändå be dig om att tex över en helg (när du har tid och ork) låna hem ett par AQ Rocket 88 tex (eller gärna en Gibraltar) och sätta dig ner i lugn och ro och lyssna... om du fortfarande på Söndagen står fast vid det du nu påstår vara "MumboJumbo" så fine! inga problem... men helt seriöst, jag tror du hade blivit förvånad, speciellt med Ref 9.2:or som är en väldigt lätt högtalare att höra skillnad på (polaren har ägt ett par i 9dagar nu, och vi har testat med 4 olika kablar, inkl mina AQ Rockefeller)

Fasiken vad bra dom spelar Ref 9.2, dom drevs med en Musical Fidelity M6i och mina AQ Rockefeller, och jag erkänner att man blir sugen, på ett par av dessa med, helt klart.

men just för tillfället får det räcka med en (1) anläggning...


:)

#121

Postad 18 november 2011 - 18:43

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Tack, du ser saker och ting sakligt, vilket hjälper till i trådarna ibland, du tar inte parti, utan du utgår från sunt förnuft...+1.


Men vill ändå be dig om att tex över en helg (när du har tid och ork) låna hem ett par AQ Rocket 88 tex (eller gärna en Gibraltar) och sätta dig ner i lugn och ro och lyssna... om du fortfarande på Söndagen står fast vid det du nu påstår vara "MumboJumbo" så fine! inga problem... men helt seriöst, jag tror du hade blivit förvånad, speciellt med Ref 9.2:or som är en väldigt lätt högtalare att höra skillnad på (polaren har ägt ett par i 9dagar nu, och vi har testat med 4 olika kablar, inkl mina AQ Rockefeller)

Fasiken vad bra dom spelar Ref 9.2, dom drevs med en Musical Fidelity M6i och mina AQ Rockefeller, och jag erkänner att man blir sugen, på ett par av dessa med, helt klart.

men just för tillfället får det räcka med en (1) anläggning...


:)


Jag säger egentligen inte att jag tycker att kablar i sig är mumbojumbo, utan försäljare som vill pracka på en sånt som förmodligen inte gör hälften så stor skillnad i anläggningen mot vad t.ex akustiken skulle göra, men samtidigt får ju inte säljarna betalt för att sälja akustikåtgärder =) Jag har faktiskt ingen större erfarenhet av att testa olika kablar, jag VET att förstärkare kan gör stor skillnad, även om många så kallade experter här på forumet påstar annat. Kablar är jag rätt övertygad om att de inte gör någon enorm skillnad, men jag kan ha fel,och det vore kul att testa någon gång, så det ska jag definitivt göra.

Hehe, ja 9.2orna spelar fruktansvärt bra, är faktiskt helnöjd med dem! =) Är rätt övertygad om att dina Quadral spelar galet bra de också, de har i alla fall fått väldigt bra kritik i de test jag läst, så jag antar att du sitter nöjd med dem, ett tag till i alla fall =)

#122

Postad 18 november 2011 - 19:16

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
alla pratar om div kablar men hur många har/har upplevt bra akustik?

detta kommer ifrån en som har haft kablar till förbannelse.

#123

Postad 19 november 2011 - 11:36

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Jo, i mitt nästa media-rum så kommer verkligen akustiken ses över, helt klart! jag tror på bra resultat :)

Det finns mkt olika material och sorter på emusic.se, kommer nog handla därifrån..

Tips angående akustik behandling och allmänt prat om akustik tar vi gärna i denna tråden :)

#124

Postad 19 november 2011 - 11:42

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Jag säger egentligen inte att jag tycker att kablar i sig är mumbojumbo, utan försäljare som vill pracka på en sånt som förmodligen inte gör hälften så stor skillnad i anläggningen mot vad t.ex akustiken skulle göra, men samtidigt får ju inte säljarna betalt för att sälja akustikåtgärder =) Jag har faktiskt ingen större erfarenhet av att testa olika kablar, jag VET att förstärkare kan gör stor skillnad, även om många så kallade experter här på forumet påstar annat. Kablar är jag rätt övertygad om att de inte gör någon enorm skillnad, men jag kan ha fel,och det vore kul att testa någon gång, så det ska jag definitivt göra.

Hehe, ja 9.2orna spelar fruktansvärt bra, är faktiskt helnöjd med dem! =) Är rätt övertygad om att dina Quadral spelar galet bra de också, de har i alla fall fått väldigt bra kritik i de test jag läst, så jag antar att du sitter nöjd med dem, ett tag till i alla fall =)


Jo jag är väldigt nöjd med Quadralerna, så jag beställde Centern oxå (Prestige Centern givetvis) :) det som gör det, är att upplevelsen med Quadral är speciell, svårt att förklara, men inlevelsen i ljudet är väldigt bra, jag tror upplösningen och detaljrikedomen har mkt med detta att göra.

Det jag saknar nu är ett bra rum, där man kan börja "bygga" lite mer seriöst...

#125

Postad 20 november 2011 - 11:27

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Ska åka en sväng till IKEA nu, för att iaf fått köpt mig ett par olika mattor att dämpa med, en stor på golvet och ett par små att placera på väggarna, tips på placeringar och själva mattorna mottages gärna.. :)


Edit: att åka till IKEA och handla "HiFi saker" går alltid att få frugan till, eftersom hon tror att det är för hennes skull vi åker hahaha ;) :D

Redigerat av dallan1981, 20 november 2011 - 11:29.


#126

Postad 20 november 2011 - 12:44

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
hahahaha :)

#127

Postad 20 november 2011 - 18:31

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Hemma igen, 10 st mattor blev det.. :)

1 stor mörk rya på golvet, 1 stor annan sort att ha bakom soffan på väggen, och 8 st mindre (ej dom runda modellerna, utan små kvadratiska med rundade hörn, i 4 olika färger med enkla mönster på)...

Golvmattan ligger nu ute, och ska precis sätta upp den andra stora på bakväggen och på så vis minska "reflexer/studs" av ljudvågor.. det roligaste är ju att det faktiskt blir riktigt snyggt oxå!


Mvh :)

Redigerat av dallan1981, 20 november 2011 - 18:32.


#128

Postad 21 november 2011 - 16:09

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Igår kväll satte jag som sagt upp den ena stora mattan på bakväggen bakom soffan, och la ut en tjock Rya-matta på golvet, resultat märktes i form av en ngt lugnare diskantåtergivning (mer sammanhållen)... alltså till det bättre.

Nu idag tänkte jag ordna med dom 8st småmattorna jag har kvar, och tänkte höra med er om tips angående vart jag skall sätta dom, eller är det bara att lyssna som gäller?

Jag har iaf tänkt att sätta 2st bakom varje högtalare på väggen... men har ni nått tips så skjut!


:)

#129

Postad 21 november 2011 - 18:33

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Jag kanske är lite överengagerad eftersom det i mångt och mycket mest handlar om mitt egna system i denna tråden :) men jag diskuterar gärna era system oxå givetvis!

Men jag tänkte be om tips på "svåra" och "lätta" skivor att testa högtalarnas kapacitet med, lite mer ingående..

Så om du har lust så släng in ett tips på en skiva som är känd för att vara utav bra kvalitet eller en skiva som är känd för att vara utav dålig kvalitet... vi pratar alltså ljudkvalitet :) detta för att jag vill analysera kända brister eller inte-brister.


Mvh

Sitter och poppar så in i **** i nuvarande media-rum!!

Redigerat av dallan1981, 21 november 2011 - 19:57.


#130

Postad 21 november 2011 - 19:52

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Tråkmånsar! ;)

En skiva som jag iaf tycker är undermålig är "U2 Greatest Hits", musiken/låtarna är bra isig själva, men själva ljudkvaliteten tycker jag är relativt dålig, dynamik fattig på dom flesta spåren.. vem upplever att denna skivan låter bra?, och vad har du isf för anläggning/produkter?

Ett annat exempel är Infecteds olika album, som alla låter äckligt bra, rent, dynamiskt, upplöst, tight, djupt, allt!

Men hur/när VET man om själva inspelningen är undermålig, eller om ens produkter inte håller måttet, låter en neutral anläggning ALLTID bra?, ne jag tror faktiskt inte det...


Kom igen nu gubbar, åsikter!!!!! ;) :)

#131

Postad 21 november 2011 - 20:30

falkn
  • falkn
  • Beroende

  • 1 032 inlägg
  • 0
Ett tips är att inte ladda ner greatest hits och samlingsalbum i allmänhet då dessa oftast är omsamplade. Kvalitén på orginalalbumen brukar oftast vara bättre från de flesta. Håller med om att Infected Mushroom har rikgit bra kvalité på sina inspelningar. Ett album som jag tycker har bra ljudkvalité och som är riktigt bra för att vara debutalbum är Ellie Gouldings Lights.

#132

Postad 21 november 2011 - 20:59

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Kurt Nilsen/Espen Lind plattan låter trevligt på de mesta anläggningar, musik som lätt låter jobbigt är mycket av metalscenen.
Om du vill testa en grupp som är fetare mixat än dom flesta inom den stilen så testa Parkway Drive - Deep Blue.

#133

Postad 21 november 2011 - 21:05

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Låter trevligt

Ryan Adams - Ashes & Fire (2011)
Katie_Melua-Pictures (spår 9)

#134

Postad 21 november 2011 - 21:20

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Tack för tipsen!


Ja man märker att många av dagens nyare/samlingsalbum verkligen håller dålig kvalitet, ush!, musiken känns tunn och platt (vilket jag vet att anläggningen inte gör isig)

Dire Straits går mkt just nu, fy fan vilka goa låtar dom har i sitt bagage... och med som oftast väldigt fin ljudkvalitet.

#135

Postad 22 november 2011 - 08:12

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Rammstein Reise Reise är bra för att testa ljudtrycket med, galet bra inspelad skiva! Speciellt låten Los, den ska man kunna spela riktigt högt utan att det börjar låta dåligt.

Jennifer Warnes The Hunter skivan är också otroligt bra inspelad med grym dynamik och djup bas i vissa låtar.

Rebecca & Fiona I Love You Man, Grym skiva, låter rätt bra också.

#136

Postad 22 november 2011 - 19:58

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
:) Testar och lyssnar för fullt!

#137

Postad 23 november 2011 - 00:10

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0
Om du gillar elektroniskt så låter dessa finfint med bra högtalare (mycket detaljer och stor ljudbild): Solar Fields - Movements, Aes Dana - Perimeters,Hallucinogen - In Dub, Nitin Sawhney - Prophesy

Redigerat av megagurka, 23 november 2011 - 00:11.


#138

Postad 23 november 2011 - 09:40

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Tack gubbar för alla tips!

#139

Postad 24 november 2011 - 21:03

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Nu har Centern kommit!, står på mediabänken :)

I helgen kanske man har tid att testa den oxå...

Tänkte även passa på att fråga ifall ni har några tips på riktigt fina mediabänkar, då jag är i akut behov av en ny.

Svart, eller grå, eller möjligtvis mörk ek helst! funderar även på vägghängda modeller, praktiskt och snyggt.




:)

Redigerat av dallan1981, 24 november 2011 - 21:08.


#140

Postad 24 november 2011 - 23:47

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0

Nu har Centern kommit!, står på mediabänken :)

I helgen kanske man har tid att testa den oxå...

Tänkte även passa på att fråga ifall ni har några tips på riktigt fina mediabänkar, då jag är i akut behov av en ny.

Svart, eller grå, eller möjligtvis mörk ek helst! funderar även på vägghängda modeller, praktiskt och snyggt.




:)


Norstone gör schyssta och enkla möbler, kan vara värt att kolla in (finns bl.a. hos hembiobutiken).

#141

Postad 26 november 2011 - 15:48

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Ok ska kolla upp dessa :)


Edit: Hembiobutiken hade många fina modeller, svårt att välja nu :rolleyes:

Redigerat av dallan1981, 26 november 2011 - 16:17.


#142

Postad 27 november 2011 - 10:36

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Då jag fortfarande inte har hunnit att färdigställa mina stativ, men kanske hinner idag så undrar jag om ni vet vilket ställe/firma/butik som har det bästa och största sortimentet på sten och betong plattor, är det K-Rauta tro?


Sen så undrar jag skillnader på ljudlägen som man kan välja i Recivern, tex "Multichannel" gentemot "PLII Music" gentemot "All Channel Stereo", vad är skillnaderna?.

Det jag är mest konfunderad över är "Multichannel läget"...


Ngn som har bra förklaringar på detta? :)

Redigerat av dallan1981, 27 november 2011 - 11:07.


#143

Postad 27 november 2011 - 12:15

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Sen så undrar jag skillnader på ljudlägen som man kan välja i Recivern, tex "Multichannel" gentemot "PLII Music" gentemot "All Channel Stereo", vad är skillnaderna?.

Det jag är mest konfunderad över är "Multichannel läget"...

Ngn som har bra förklaringar på detta? :)


All channel stereo låter oftast skit tycker jag.. då spelas väl all musik på i princip samma nivå i alla högtalare. I PLII Music däremot så är det ju mixat på ett speciellt sätt, tycker faktiskt det kan låta rätt bra, får lite skön surroundkänsla i vissa låtar. Något som jag ibland kunde gilla och köra med och som jag faktiskt vid tillfällen saknar är 7channel enhancer tror jag det hette.. kund faktiskt låta riktigt bra, blev ibland en grym surroundkänsla i vissa låter.

Själva förklaringarna på vad de olika ljudlägen gör står väl i manualen skulle jag tro =)

Redigerat av Mikael_80, 27 november 2011 - 12:15.


#144

Postad 27 november 2011 - 12:29

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

All channel stereo låter oftast skit tycker jag.. då spelas väl all musik på i princip samma nivå i alla högtalare. I PLII Music däremot så är det ju mixat på ett speciellt sätt, tycker faktiskt det kan låta rätt bra, får lite skön surroundkänsla i vissa låtar. Något som jag ibland kunde gilla och köra med och som jag faktiskt vid tillfällen saknar är 7channel enhancer tror jag det hette.. kund faktiskt låta riktigt bra, blev ibland en grym surroundkänsla i vissa låter.

Själva förklaringarna på vad de olika ljudlägen gör står väl i manualen skulle jag tro =)


Mm det kanske står i manualen? :)

Det är just läget "Multichannel" som jag undrar över, är det likadant som tex "All Channel Stereo"?... vill VETA skillnaderna på papperet, ska kolla i manualen, om jag hittar den ;)

#145

Postad 04 december 2011 - 16:09

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Hej alla!

Har nu lagt upp lite fler bilder i galleriet, kunde inte hålla mig i Frugans lägenhet, utan jag var tvungen att ställa upp det så bra det går för tillfället :)

Inte så snygga bilder, men har iaf tatt lite kort på nya Centern och lite mer översiktsbilder iaf..


Mvh

Quadral Micke

#146

Postad 29 december 2011 - 14:19

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Har nu suttit och lyssnat i flertalet dygn och timmar på olika musik, AC/DC, ZZ Top, Infected, Dire Straits, Takida, Pink, Skrillex, King Of Leon, Band Of Horses, Brittan, KENT... och en massa annat, har verkligen gått igenom hela min musik samling, och även Spotify, Internet Radio.

Och kan bara konstatera att efter dessa "musik-resor" så är jag nu verkligen riktigt nöjd!, Quadral Aurum Speakers är det bästa jag har hört och ägt hittills :wub:

Dom brister inte som andra högtalare i min ägo har gjort på vissa punkter, utan dom levererar hela tiden ett enligt mig optimalt HiFi-ljud, oberoende på vilken genre/kategori man matar dom med, tex så har jag aldrig hört Elektroniska Infected låta så här bra tidigare, eller för den delen rockiga AC/DC... det är taktfast och med grym pondus och precision när det ska vara det, likaväl som det är ett organiskt sväng på tex en äldre Blues dänga.

Sista dagarna så hände det ngt extra, som jag tror har att göra med att inspelningstiden nu är avklarad, högtalarna släppte ett extra snäpp, i öppenhet och följsamhet, och övre mellanregister och diskantregister smälte samman ännu lite mer.


Vill faktiskt passa på att tipsa er som går i högtalarköps tankar att verkligen lägga till dessa/denna serie på eran lista..


Högupplöst filmljud hanterar dom lika övertygande, och dessa diskanter tar fram information som man verkligen INTE tidigare ens har uppfattat.


Det jag personligen har framför mig nu är att köpa ett finare slutsteg (Eller kanske en Integrerad), för det behöver dom verkligen, en Onkyo TX-NR5008 "suger dom ut" utan att blinka, matchningen ljudmässigt fungerar ypperligt, men kraftmässigt så räcker inte Onkyon till, så man vet/hör att det finns ännu lite mer att hämta.


Detta är ju faktiskt min lilla Quadral Aurum tråd, och jag var tvungen :rolleyes: :) så skönt att vara nöjd! och bara behöva förfina det som redan finns...


God Fortsättning!


Mvh


Michael

Redigerat av dallan1981, 29 december 2011 - 14:20.


#147

Postad 12 januari 2012 - 22:18

Adminator
  • Adminator
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Fortfarande lika nöjd dina quadral aurum?
Är på gång med ett par golvade: V8 f,

#148

Postad 13 januari 2012 - 16:03

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Fortfarande lika nöjd dina quadral aurum?
Är på gång med ett par golvade: V8 f,


Är verkligen total nöjd med nuvarande högtalare!

Ok, vilken modell menar du? :)

Mvh

Micke

#149

Postad 13 januari 2012 - 20:52

Adminator
  • Adminator
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Aurum V8 F, en större golvmodell

#150

Postad 14 januari 2012 - 00:09

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Aurum V8 F, en större golvmodell


Aldrig hört talats om.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.