Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Grilltråden

4196 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1701

Postad 13 mars 2014 - 19:01

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
Fick min gris idag, beställde spädgris, fick det minsta det hade, en digris på 18 kg.. :P

Ska dock bli kul, det borde vara mört och fint med, blev bara 40 :- kilot oxå. Tur att man har en grill som den får plats på! Den här gången blir det dokumentation, sist jag körde var det spädgris i USA.

#1702

Postad 13 mars 2014 - 20:54

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Fick min gris idag, beställde spädgris, fick det minsta det hade, en digris på 18 kg.. :P

Ska dock bli kul, det borde vara mört och fint med, blev bara 40 :- kilot oxå. Tur att man har en grill som den får plats på! Den här gången blir det dokumentation, sist jag körde var det spädgris i USA.

Oj, ja det var stort. Tyckte dom vi fick förra året var stora och dom vägde ca 12.

#1703

Postad 14 mars 2014 - 13:58

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0
Jag testade att göra beer can chicken två gånger i somras men blev rätt besviken båda gånger då jag tyckte att kycklingen blev torr. Körde med termometer och tog av den från grillen direkt den var klar så den blev inte övergrillad direkt.
Funderade på att köpa en kycklinghållare nu i vår (det var ju sjukt meckigt att få den att stå utan) men vill nog vara säker på att lyckas lite bättre med kycklingen i såna fall. Hur gör ni andra som brukar göra beer can chicken för att inte få den torr?
Hjälper det att injicera kycklingen med marinad/kryddblandning?

#1704

Postad 14 mars 2014 - 17:06

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
Den var visst större, 21 kg.. kallar det unggris.. aja, blir nog gott, fick dock ta till köttsågen lite granna för att få plats med den.. :)

Strular med bilder på mitt vanliga ställe, kolla i mitt galleri på lill grisen.. :)

https://www.minhembi...iljagare/346768

#1705

Postad 14 mars 2014 - 19:29

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
Glömde ta bild, men hämtade idag 1/8 kossa muuu! 37kg gott nöt(riktigt fint). blir gött o grilla:) hängmörat 12 dygn:)

Hon skulle visst vara knappt 4år och kalvat= mer insprängt gotte (enligt bonden bra som attans,jag vet inte!men argumentet funkade på mig)

Redigerat av Mikolino, 14 mars 2014 - 19:31.


#1706

Postad 15 mars 2014 - 13:43

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Masse>> Går det att köra indirekt grillning på q300, det är väl bara två brännare eller? Just indirekt grillning är ju lite bökigare på en kolgrill och det är en av anledningarna till att jag är sugen på en gasol.

Kunde inte se att du fått svar på din fråga... Har en Q300 och det går ypperligt att köra indirekt, den ena brännaren är oval och går i ytterdelen av grillytan. Den andra brännaren är rak och går i mitten på grillytan. Vid indirekt grillning stänger man av brännaren i mitten.

Kanongrill som rekommenderas varmt!

#1707

Postad 15 mars 2014 - 15:21

Unregistered1210
  • Unregistered1210
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Funderar på att skaffa en gasolgrill till denna säsongen. Har lite begränsad yta som grillen ska stå på men vill ju ändå ha så stor grillyta som möjligt. Sprang på denna grillen på ICA idag (http://www.landmann....35/flatbed-eco/). Någon som har erfarenhet av den, eller liknande i samma klass? Vill helst inte ge mer än 3000:- för grillen.
Sen är ju frågan hur länge en gasoltyp räcker? Är väl kanske svårt att svara på men jag tänker att man grillar 1-2 gånger i veckan under sommaren, kanske en timme per gång. Klarar man en sommar på en typ på 5 kg då? Har aldrig ägt en gasolgrill så det är därför jag undrar. :)

/Niclas

#1708

Postad 16 mars 2014 - 02:39

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Jag testade att göra beer can chicken två gånger i somras men blev rätt besviken båda gånger då jag tyckte att kycklingen blev torr. Körde med termometer och tog av den från grillen direkt den var klar så den blev inte övergrillad direkt.
Funderade på att köpa en kycklinghållare nu i vår (det var ju sjukt meckigt att få den att stå utan) men vill nog vara säker på att lyckas lite bättre med kycklingen i såna fall. Hur gör ni andra som brukar göra beer can chicken för att inte få den torr?
Hjälper det att injicera kycklingen med marinad/kryddblandning?


Har köpt en sådan weber hållare till kycklingen men inte provat den än.
Är det inte det som ska vara en av fördelarna med denna metod att den ska bli saftig?
Tänkte testa med coca cola också var planen.

#1709

Postad 16 mars 2014 - 05:07

mrgorgo
  • mrgorgo
  • Forumräv

  • 593 inlägg
  • 0

Funderar på att skaffa en gasolgrill till denna säsongen. Har lite begränsad yta som grillen ska stå på men vill ju ändå ha så stor grillyta som möjligt. Sprang på denna grillen på ICA idag (http://www.landmann....35/flatbed-eco/). Någon som har erfarenhet av den, eller liknande i samma klass? Vill helst inte ge mer än 3000:- för grillen.
Sen är ju frågan hur länge en gasoltyp räcker? Är väl kanske svårt att svara på men jag tänker att man grillar 1-2 gånger i veckan under sommaren, kanske en timme per gång. Klarar man en sommar på en typ på 5 kg då? Har aldrig ägt en gasolgrill så det är därför jag undrar. :)

/Niclas


Skulle nog kunna säga att jag är expert på att köpa "billiga" gasolgrillar som är kassa.
Om jag lägger ihop grillarna som jag köpt genom åren så skulle jag kunna köpa ett Weber utekök.
Men man lär sig av sina misstag.
Att man kan få en gasgrill för 3000:- är absolut möjligt dock så skulle jag inte rekommendera den du länkade då den är riktigt dålig. Landman isig är inte ett dåligt märke då det finns mycket reservdelar och många som säljer dom.
Om man inte grillar så mycket med gas eller skall hoppa på gaståget så skulle jag rekommendera Webers Q serie som är riktigt robusta och bra värme.
En annan som är bra i den prisklassen är


#1710

Postad 16 mars 2014 - 06:40

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Kunde inte se att du fått svar på din fråga... Har en Q300 och det går ypperligt att köra indirekt, den ena brännaren är oval och går i ytterdelen av grillytan. Den andra brännaren är rak och går i mitten på grillytan. Vid indirekt grillning stänger man av brännaren i mitten.

Kanongrill som rekommenderas varmt!

Så mitt tidigare svar dög alltså inte? ;)

Det går utmärkt då den har en liten "udda" layout på tändar-rören.
Ett rör går som längs utsidan av grillen i en rektangulär form och den andra går som en remsa enbart i mitten av denna.

Så stänger man av den mittersta och även ställer en aluform under det köttstycka som skall grillas indirekt funkar det.
Har gjort både low&slow ribs samt kört med rotisserie-spettet p åsamma sätt med bra utgång,

Dock blir ju detta smidigare och bättre ju större grill man har och ju fler brännare man har, men funkar gör det.



#1711

Postad 16 mars 2014 - 08:54

Unregistered1210
  • Unregistered1210
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Men man lär sig av sina misstag.
Att man kan få en gasgrill för 3000:- är absolut möjligt dock så skulle jag inte rekommendera den du länkade då den är riktigt dålig. Landman isig är inte ett dåligt märke då det finns mycket reservdelar och många som säljer dom.

På vilket sätt är denna så dålig? Förstår ju så klart att man får vad man betalar för men är det något speciellt med denna Landmann?

#1712

Postad 16 mars 2014 - 13:19

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
Landman har ofta väldigt tunt material, överallt, sedan är deras lackering under all kritik. Jobbat i butik, vi hade tom demo ex som rostade under en sommar.. :D

Kör på Broil king/weber.. men, Weber är inte samma starka ledare som på 90-talet, även de har problem med lack/tunt material idag.

#1713

Postad 16 mars 2014 - 18:00

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Funderar på att skaffa en gasolgrill till denna säsongen. Har lite begränsad yta som grillen ska stå på men vill ju ändå ha så stor grillyta som möjligt. Sprang på denna grillen på ICA idag (http://www.landmann....35/flatbed-eco/). Någon som har erfarenhet av den, eller liknande i samma klass? Vill helst inte ge mer än 3000:- för grillen.
Sen är ju frågan hur länge en gasoltyp räcker? Är väl kanske svårt att svara på men jag tänker att man grillar 1-2 gånger i veckan under sommaren, kanske en timme per gång. Klarar man en sommar på en typ på 5 kg då? Har aldrig ägt en gasolgrill så det är därför jag undrar. :)

/Niclas

Instämmer med de som tycker du ska undvika Landman-grillen. Bara monteringen av deras enklare gasolgrillar medför att man ifrågasätter varför man inte lade på en eller två tusenlappar för att få en bättre grill... ;) (Japp, jag har monterat exakt den du länkar till.)

Angående gasolåtgång, jag förbrukar en 10 kg-flaska på ca tre månader sommartid men då grillas det 4-6 ggr/vecka, både enklare saker och längre grillsessioner på 1-2 timmar.

#1714

Postad 16 mars 2014 - 18:04

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Så mitt tidigare svar dög alltså inte? ;)

Beklagar verkligen. Det var inget fel på ditt svar utan snarare på min syn, rullade igenom inläggen två gånger utan att se ditt svar innan jag bestämde mig för att svara.

För övrigt är det kul att denna tråd vaknar till liv på vårkanten! Perfekt att få lite inspiration och inse att man är långtifrån ensam om att ställa sig vid grillen en tidig vårdag med endast ett par plusgrader i luften... :)

#1715

Postad 20 mars 2014 - 15:55

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0

Har köpt en sådan weber hållare till kycklingen men inte provat den än.
Är det inte det som ska vara en av fördelarna med denna metod att den ska bli saftig?


Jo det ska ju vara så men jag har inte lyckats få den saftig iaf...

#1716

Postad 20 mars 2014 - 19:16

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
Roterande spett, blir perfekt kyckling varje gång... :)Testa köra kortare tid, stega ner i 10 min intervaller tills du hittar rätt tid för din grill..

#1717

Postad 04 april 2014 - 10:26

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

  • 1 560 inlägg
  • 0
Slänger in frågan här då jag nu har tagit tag i saken & jagar briketter!

Jag har tidigare använt Webers briketter på 7kg alt 10kgs påse. Nu har jag fått info om att Weber inte längre tillverkar vanliga briketter utan endast kör på de "nya" kokosbriketterna (som jag inte gillar).
Jag kan beställa vanliga briketterna via Amazon men finns det NÅGOT alternativ till dessa i Sverige? De ska hålla jämn temperatur & hålla runt 3-4h som Webers gjorde.

Tips?

#1718

Postad 04 april 2014 - 10:33

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Slänger in frågan här då jag nu har tagit tag i saken & jagar briketter!

Jag har tidigare använt Webers briketter på 7kg alt 10kgs påse. Nu har jag fått info om att Weber inte längre tillverkar vanliga briketter utan endast kör på de "nya" kokosbriketterna (som jag inte gillar).
Jag kan beställa vanliga briketterna via Amazon men finns det NÅGOT alternativ till dessa i Sverige? De ska hålla jämn temperatur & hålla runt 3-4h som Webers gjorde.

Tips?

Heat Beads från Australien är dom BÄSTA briketterna. Fanns för några år sen att köpa i Sverige på bla Järnia, Silvan och Harald Nyborg. Vet inte om dom finns i Sverige just nu faktiskt. Däremot så finns dom överallt i Danmark. Skaffa en påse och prova.
http://www.heatbeads.dk/

#1719

Postad 04 april 2014 - 15:35

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

  • 1 560 inlägg
  • 0
Tyvärr faller Heat Beads på att de inte finns i Sverige vad jag kunde se. Bor i norra delen av landet så det är en bit till Danmark :)



#1720

Postad 05 april 2014 - 16:45

younso
  • younso
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Slänger in frågan här då jag nu har tagit tag i saken & jagar briketter!

Jag har tidigare använt Webers briketter på 7kg alt 10kgs påse. Nu har jag fått info om att Weber inte längre tillverkar vanliga briketter utan endast kör på de "nya" kokosbriketterna (som jag inte gillar).
Jag kan beställa vanliga briketterna via Amazon men finns det NÅGOT alternativ till dessa i Sverige? De ska hålla jämn temperatur & hålla runt 3-4h som Webers gjorde.

Tips?

Hoppas att du inte beställde från Amazon.co.uk eftersom dom nu har tagit bort gratis frakt därifrån....

#1721

Postad 05 april 2014 - 17:37

shooter
  • shooter
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Behöver skaffa en ny gasolgrill så jag behöver lite tips innan jag hamnar i någon säljares klor.
Weber 210 "bra pris men är inte 2 brännare för lite vid inderekt grillning"
Spirit 3xx "3 brännare men flera olika modeller vilken är mest prisvärd"
Genisis 310 "snygg svulstig tung å dyr är den värd extra slantarna?"
Är väl inte nödvändigt med sido brännare landman är jag tveksam till jag har även en performer kolgrill vid högtidliga tillfällen.
Komm gärna med tips å förslag :wub:
Postad bild

#1722

Postad 07 april 2014 - 05:16

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Behöver skaffa en ny gasolgrill så jag behöver lite tips innan jag hamnar i någon säljares klor.
Weber 210 "bra pris men är inte 2 brännare för lite vid inderekt grillning"
Spirit 3xx "3 brännare men flera olika modeller vilken är mest prisvärd"
Genisis 310 "snygg svulstig tung å dyr är den värd extra slantarna?"
Är väl inte nödvändigt med sido brännare landman är jag tveksam till jag har även en performer kolgrill vid högtidliga tillfällen.
Komm gärna med tips å förslag :wub:


Hehe, inte ska du ge upp kolgrillen? Jag kör med två kolgrillar för olika grillning. Weber 57cm klotgrill för Dancing Chicken, smala ribbs, fisk och ost. Där det behöves mer direkt värme. Sedan så blir det andra grillen när det vankas indirekt värmebehov. Typ långkok a la pulled pork, tjocka ribbs mm. Fixar bilder ikväll. Lycka till. :)

Kan tilläggas att jag köpte nya tvåkammargrillen utan godkännande av frugan. :D

Redigerat av PML73, 07 april 2014 - 05:18.


#1723

Postad 09 april 2014 - 15:57

shooter
  • shooter
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Nej min kolgrill behåller jag :wub:
Det blir nog en 330 genesis ser att dom är ett par tusen billigare i danmark borde vara samma grill eller?
Spirit modellerna kändes inte ok möjligtvis Napolion grillarna
http://www.frishop.d...6717_21757.aspx

Redigerat av shooter, 09 april 2014 - 15:59.


#1724

Postad 14 april 2014 - 08:10

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
Påsk närmar sig, fick tag på jätte fint iWagyu kött, slatte bitar ifrån entrecoten för 99 :-/kilot, fick till 4 st 500 gr bitar som får gotta sig på fredag.. :D Kul när man börjar känna sin kötthandlare bättre!!

#1725

Postad 19 april 2014 - 12:03

F.L.
  • F.L.
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0
Ett group buy på Heat Beads briketter vore fint :).

Helt klart de bästa briketterna!

#1726

Postad 21 april 2014 - 17:54

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Ett group buy på Heat Beads briketter vore fint :).

Helt klart de bästa briketterna!


Vart köper man dom verkar intressant?

#1727

Postad 21 april 2014 - 17:59

Ziegler
  • Ziegler
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
En fråga till er som har gasolgrill med sidobrännare. Använder ni den ofta och till vad?
Frågan jag ställer mig är om det är värt en tusenlapp som det skiljer mellan de två modeller som jag väljer mellan. Samma spec för övrigt.

#1728

Postad 21 april 2014 - 18:02

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

En fråga till er som har gasolgrill med sidobrännare. Använder ni den ofta och till vad?
Frågan jag ställer mig är om det är värt en tusenlapp som det skiljer mellan de två modeller som jag väljer mellan. Samma spec för övrigt.

De grillar jag haft med en sån har jag aldrig nånsin använt, för mig helt bortkasatade pengar.

#1729

Postad 21 april 2014 - 19:25

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Vart köper man dom verkar intressant?

Danmark.

#1730

Postad 21 april 2014 - 21:19

Ziegler
  • Ziegler
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0

De grillar jag haft med en sån har jag aldrig nånsin använt, för mig helt bortkasatade pengar.


Hmm, intressant. Tack för ditt svar.

Någon annan som har haft användning för sin?

#1731

Postad 22 april 2014 - 06:08

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Jag hade samma tanke, och valde en Genesis S-310 framför 330, då jag inte kunde motivera merkostnaden.

Jag har inte saknat den funktionen under de lite mer än tre åren jag använt grillen.

#1732

Postad 22 april 2014 - 08:56

Ziegler
  • Ziegler
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Tack -Q-,

för mig handlar valet mellan Spirit E-310 och E-320 :-). Lutar nu mycket åt E-310. Men hur gör ni när ni har något som ni vill varmhålla i en kastrull/stekpanna under middagen utomhus. Vi kokar ofta färskpotatis som vi till sist fräser i pannan med smör, vitlök och chilli (förbaskat gott). Sätter man pannan förslagsvis på stekplattan om man har en sådan eller på gallret? Det är så jag skulle kunna tänka mig att göra.

#1733

Postad 22 april 2014 - 09:05

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Tack -Q-,

för mig handlar valet mellan Spirit E-310 och E-320 :-). Lutar nu mycket åt E-310. Men hur gör ni när ni har något som ni vill varmhålla i en kastrull/stekpanna under middagen utomhus. Vi kokar ofta färskpotatis som vi till sist fräser i pannan med smör, vitlök och chilli (förbaskat gott). Sätter man pannan förslagsvis på stekplattan om man har en sådan eller på gallret? Det är så jag skulle kunna tänka mig att göra.

Nåt fel på spisen inne?

Är ju inte direkt så att det är flera kilometer bort........;)

#1734

Postad 22 april 2014 - 09:40

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Tack -Q-,

för mig handlar valet mellan Spirit E-310 och E-320 :-). Lutar nu mycket åt E-310. Men hur gör ni när ni har något som ni vill varmhålla i en kastrull/stekpanna under middagen utomhus. Vi kokar ofta färskpotatis som vi till sist fräser i pannan med smör, vitlök och chilli (förbaskat gott). Sätter man pannan förslagsvis på stekplattan om man har en sådan eller på gallret? Det är så jag skulle kunna tänka mig att göra.


Jag hade samma tanke "Men vad smidigt att koka potatisen eller göra såsen." Dock kände jag att det gick lika bra att göra på spisen inne, samt att det faktiskt är en rätt stor del av säsongen som jag grillar och det är för kallt att äta ute, vilket innebär att jag ändå ska in med grejerna igen.

Jag har kört med både "grönsakspanna" (sådan med hål i) och vanlig gjutjärn på gallret, vilket har fungerat bra. Pizzasten är också ett suveränt tillbehör. Däremot skulle jag vilja ha en stekhäll att byta ett av gallerna mot för att göra det smidigare med viss tillagning (http://www.amazon.co...griddle genesis)

#1735

Postad 22 april 2014 - 09:45

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Är det nån som provat en rökplanka? Hur blev resultatet?
http://www.webergril...ad--2-st--.aspx

#1736

Postad 23 april 2014 - 09:56

korpen
  • korpen
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0
Vilka briketter rekommenderar ni?

#1737

Postad 23 april 2014 - 10:18

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0

Vilka briketter rekommenderar ni?


Själv kör jag med Webers mestadels då du får en bra värme som håller länge samt att de i större utsträckning kan återanvändas bättre jämfört med andra briketter.

Redigerat av Crabban, 23 april 2014 - 10:18.


#1738

Postad 23 april 2014 - 10:21

The_Dude
  • The_Dude
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Är det nån som provat en rökplanka? Hur blev resultatet?
http://www.webergril...ad--2-st--.aspx


Har använt cederträ plankor till laxsidor och tycker det blir riktigt gott IMO. Ger en mild men tydlig smak till laxen (blötlägger plankan i cirka en timme innan grillningen), har svårt att precisera smaken. Tycker själv att det funkar bäst till lax och föredrar andra träslag till kött och kyckling.

#1739

Postad 23 april 2014 - 11:10

korpen
  • korpen
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

Själv kör jag med Webers mestadels då du får en bra värme som håller länge samt att de i större utsträckning kan återanvändas bättre jämfört med andra briketter.


Är det webers kokosbriketter du använder, har ingen erfarenhet av dem är de bra alltså?

#1740

Postad 23 april 2014 - 11:25

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Vilka briketter rekommenderar ni?

http://www.heatbeads.dk/?page_id=49

#1741

Postad 23 april 2014 - 11:29

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0

Är det webers kokosbriketter du använder, har ingen erfarenhet av dem är de bra alltså?


Jupp det är de jag använder och tycker att det funkar kanon.

http://www.heatbeads.dk/?page_id=49


Köper du dem via Danmark eller finns de i Sverige också?

#1742

Postad 23 april 2014 - 11:33

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Köper du dem via Danmark eller finns de i Sverige också?

Jag tror inte dom finns i Sverige idag. Fanns förut på Silvan, Harald Nyborg och Järnia. Dom påsar jag har kvar har jag köpt i Danmark.

#1743

Postad 23 april 2014 - 11:36

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0

Jag tror inte dom finns i Sverige idag. Fanns förut på Silvan, Harald Nyborg och Järnia. Dom påsar jag har kvar har jag köpt i Danmark.


Importerade du in dem eller vari över till Danmark och köpt?

Kul att evetnuellt testa något nytt :oD

#1744

Postad 23 april 2014 - 11:43

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Importerade du in dem eller vari över till Danmark och köpt?

Kul att evetnuellt testa något nytt :oD

Brukar köpa när jag är i Danmark.

#1745

Postad 23 april 2014 - 11:45

korpen
  • korpen
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0
Ok tackar för tipsen!

#1746

Postad 23 april 2014 - 12:02

korpen
  • korpen
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0
Nån som har testat Dancook briketter? :ph34r:
Tänkte mest på priset 30kg för 299kr på Cheapy. B)

#1747

Postad 23 april 2014 - 12:08

F.L.
  • F.L.
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0
Ingen som pendlar med bil över bron som kan fylla bilen? :)
Kan tänka mig köra till Malmö för lite Heat Beads.


#1748

Postad 23 april 2014 - 13:16

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0

Brukar köpa när jag är i Danmark.


Ok.

Dessvärre är man juh inte där alltför ofta vilket leder till att det blir hyfsat dyra briketter om jag skall åka från Sthlm för ett inköp. :oD

#1749

Postad 24 april 2014 - 03:56

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0
Vi får göra som alla som köper smuggel öl!
Hyra ett stort släp och fylla med briketter.
Finns dom i Helsingör tro?

#1750

Postad 24 april 2014 - 07:19

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Kan nämna att Heat Beads går att återanvända om och om igen tills dom blir så små att dom faller igenom brikettgallret. Vanliga briketter blir väldigt sköra om man grillat med dom en gång och faller sönder om man knackar lätt på dom. Heat Beads är stenhårda hela tiden.

Från deras hemsida:

What are Heat Beads® BBQ Briquettes made of and how are they made?

The high quality of Heat Beads® BBQ Briquettes is because of the unique raw materials base used – a blend of hardwood charcoal and mineral carbon.
The mineral carbon is made by carbonising brown coal sourced from the La Trobe Valley near Melbourne, Australia at high temperatures to remove the volatile matter to give a high quality carbon with low impurities.
  • The coal has first been dried in a cogeneration plant using waste steam from a nearby power plant.
  • The coal is then heated to around 900°C in an oxygen free environment in a process known as ‘carbonisation’. This heating process results in a high purity carbon called char, which produces a long-burning and high quality product. No external process energy is required.
  • This product is sold as a reductant, not as a fuel, for high value metallurgical applications; the production of silicon metal and ferro-alloys in Scandinavia; and for activated carbon used in water filtration.
  • The fines are used in BBQ briquette manufacture.
The charcoal used in Heat Beads® BBQ Briquettes is the leftover fines from the production of high quality Eucalyptus hardwood lump charcoal, and would otherwise be waste.
Heat Beads® BBQ Briquettes also contain a binder, an oxidising agent and a filler. Each of these materials has a very specific purpose.
  • A binder is used to hold the briquettes together in the traditional pillow shape. The binder used is food grade starch –a high quality material that is responsible for ensuring the briquettes are hard and don’t crumble, making them burn for longer.
  • An oxidising agent is used to make the briquettes easier to light. Without it, the briquettes would take a long time to light and require more firelighters. The material used is a naturally occurring mineral that is slightly refined to remove impurities. It is entirely consumed in the light-up process – once the briquettes are fully alight (ashed over) the oxidising agent has burnt away.
  • A filler is added to our BBQ Briquettes to provide a thermal mass to hold the heat generated by the carbon burning. It is a naturally occurring mineral that undergoes no change during the burning process, but helps ensure Heat Beads® BBQ Briquettes burn hotter for longer.
Australian Char then blends and presses (briquettes) the char, charcoal and other ingredients into a superior barbecue fuel, tailored to the specific needs of the barbecuing public.



2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.