Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DVB-T2

715 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sagemcom RT90-160 HD 160GB (Digitalboxar) 2 4,04 (55) Inga priser
Sagemcom DT90 HD (Digitalboxar) 4 4,47 (14) Inga priser
Humax BXR-HD (Digitalboxar) 3 6,85 (12) Inga priser
FaVal Combo ST 2200 CX CI T2 (Digitalboxar) 2 7,5 (1) Inga priser
Miraclebox 9 T2 Twin HD PVR (Digitalboxar) 4 5,92 (11) Inga priser
8 relaterade trådar

#51

Postad 06 februari 2010 - 06:56

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Onödiga kostnader att köpa nya kodare för MPEG2 när det är pågår övergång till MPEG4.

Redigerat av Leatherface, 06 februari 2010 - 07:04.


#52

Postad 06 februari 2010 - 08:54

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0
Om du läste mitt inlägg lite noggrannare så skulle du sett att jag skrev "om man måste ligga kvar i mpeg-2 under några år", alltså inte 1-2 år, utan några år. Då kan man få ner bandbredden på befintliga kanaler så att man slipper tidsdela och (som exempel) din kära VH-1 (som jag också gillar) kan då sända dygnet runt.

För att få plats med HD i mux 6 och 7 måste ju alla kanaler som nu ligger i 6 flyttas till mux 2-5 och du kan ju knappast räkna med att alla dessa kommer att sända i mpeg-4 i höst, eller hur? Alltså får man välja mellan att köra med befintliga kodare med lägre bithastighet och sämre kvalitet eller nya kodare, lägre bithastighet och bibehållen kvalitet. Nu kanske man kan pressa ner bithastigheten lite utan att byta kodare, men med tanke på att Boxers kanaler håller relativt låg bildkvalitet som det är redan nu så vore det nog idiotiskt att försämra det ytterligare. Vem vet, kanske Teracoms kodare är så pass gamla att man kan tjäna ännu mer än 15-30% på bildkodningen?

(EDIT: Hur lite sover du egentligen om nätterna, leatherface? Först ett inlägg kl 01.15 och sedan ett nytt 06.56. :))

Redigerat av Berkan, 06 februari 2010 - 09:05.


#53

Postad 06 februari 2010 - 09:29

Unregistered22187f4d
  • Unregistered22187f4d
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0

Skulle helt klart konkurera med IPTV och Satellit då.


Vad är poängen med att konkurrera med satellit och IPTV?

Om man måste krångla med VHF antenner och olika polarisationer är det väl många gånger enklare att köpa en parabol? Kan inte betal-TV i huvudsak distribueras på satellit och IPTV? Då får man 1500 skräpkanaler+samma programpaket som skickas ut i marknätet och lite till.

Som jag ser det är marknätet till för dem som inte vill krångla med antenner och boxar, "digital tv med vanlig antenn"?

Att vi behövde boxar i en övergångsperiod var ju ett nödvändigt ont, men nu har ju alla nya TV DVB-T+MPEG4, så minskar ju krånglet år efter år.

Redigerat av Unregistered22187f4d, 06 februari 2010 - 09:34.


#54

Postad 06 februari 2010 - 10:00

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0

Vad är poängen med att konkurrera med satellit och IPTV?

Lägre priser och ökad valfrihet?

Om man måste krångla med VHF antenner och olika polarisationer är det väl många gånger enklare att köpa en parabol?

Det är ju på satellit man måste jobba med polarisationer etc. "Enda" skillnaden mot nu att köra på VHF är att en hel del måste skaffa ny antenn, men det är ju bara att byta den, du behöver inte dra ny kabel uppe på taket för att hitta en ny position där du ska skaffa parabol (omvänt självklart samma sak, har du en parabol så kan det vara bökigt att hitta en bra placering för vanlig antenn).

Som jag ser det är marknätet till för dem som inte vill krångla med antenner och boxar, "digital tv med vanlig antenn"?

Att vi behövde boxar i en övergångsperiod var ju ett nödvändigt ont, men nu har ju alla nya TV DVB-T+MPEG4, så minskar ju krånglet år efter år.

Om du byter ut din UHF-antenn mot en som även klarar VHF så är du ju framtidssäkrad.

Den gamla synen att tv är ett medium som teknikmässigt kommer att stå stilla i 20 år, som det var på den analoga tiden, kan du ju glömma. Börja se tv:n som en monitor/bildskärm precis som datorskärmen, sedan behöver du en separat box som du kan behöva att uppgradera/byta ut med några års mellanrum.

Jämför med mobiltelefoner där gamla telefoner funkar för de enklaste funktionerna men vill du ha nya funktioner får du se till att uppgradera dig allt eftersom.
Jämför även med datorvärlden, där du antingen kan välja att köpa en enhet med inbyggd skärm (iMac etc) och då få räkna med att du måste göra dig av med skärmen när du vill uppgradera själva datorn, eller så väljer du att skaffa en extern monitor som kan hänga med ett antal datorbyten.

#55

Postad 06 februari 2010 - 11:39

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0
Enligt informationen som RESLFJ postade så är det bara i vissa delar av södra Sverige man kommer att sända mux 7 i VHF bandet, övriga landet kommer sända alla muxar i UHF. Så de flesta kommer inte behöva skaffa någon VHF-antenn.

#56

Postad 06 februari 2010 - 12:17

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Att vi behövde boxar i en övergångsperiod var ju ett nödvändigt ont, men nu har ju alla nya TV DVB-T+MPEG4, så minskar ju krånglet år efter år.

Dagens TV apparater kommer inte funka med DVB-T2.


Enligt informationen som RESLFJ postade så är det bara i vissa delar av södra Sverige man kommer att sända mux 7 i VHF bandet, övriga landet kommer sända alla muxar i UHF. Så de flesta kommer inte behöva skaffa någon VHF-antenn.

Med TFS skulle ingen behöva skaffa VHF antenn.

Om du läste mitt inlägg lite noggrannare så skulle du sett att jag skrev "om man måste ligga kvar i mpeg-2 under några år", alltså inte 1-2 år, utan några år. Då kan man få ner bandbredden på befintliga kanaler så att man slipper tidsdela och (som exempel) din kära VH-1 (som jag också gillar) kan då sända dygnet runt.

För att få plats med HD i mux 6 och 7 måste ju alla kanaler som nu ligger i 6 flyttas till mux 2-5 och du kan ju knappast räkna med att alla dessa kommer att sända i mpeg-4 i höst, eller hur? Alltså får man välja mellan att köra med befintliga kodare med lägre bithastighet och sämre kvalitet eller nya kodare, lägre bithastighet och bibehållen kvalitet. Nu kanske man kan pressa ner bithastigheten lite utan att byta kodare, men med tanke på att Boxers kanaler håller relativt låg bildkvalitet som det är redan nu så vore det nog idiotiskt att försämra det ytterligare. Vem vet, kanske Teracoms kodare är så pass gamla att man kan tjäna ännu mer än 15-30% på bildkodningen?

(EDIT: Hur lite sover du egentligen om nätterna, leatherface? Först ett inlägg kl 01.15 och sedan ett nytt 06.56. :P)

Ja visst men som jag sa är det onödigt kostnad då det är pågår övergång till MPEG4 så över med skiten till MPEG4 direkt.
Sen blir det ju bara 4 kanaler till eftersom det bara kan finnas 4 muxar med MPEG2 kanaler. 5e för nuvarande SD kanaler i MPEG4 och sen 2 för HD kanaler.
Ang sova så sover jag då jag är trött och det behöver inte vara på natten alltid :)

Redigerat av Leatherface, 06 februari 2010 - 12:19.


#57

Postad 06 februari 2010 - 12:26

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0
För att TFS ska kunna användas så måste det stödjas av hårdvaran från början, det kan väl inte läggas till via en uppdatering senare, eller?

#58

Postad 06 februari 2010 - 12:31

Unregistered22187f4d
  • Unregistered22187f4d
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0

Dagens TV apparater kommer inte funka med DVB-T2.


Nej, så det man kan göra är att kräva att alla TV mottagare som säljs inom EU, efter 2013 (de bör få några år på sig att planera) måste ha DVB-T2 så kan man införa det stegvis efter det. Att byta standard först, och sedan komma med utrustning är olyckligt. Jag tror inte tillverkarna är så väldigt intresserade av detta när det bara är UK som satsat på det. Kom ihåg att det inte är beslutat i Sverige, bara ett förslag från industrin, och två små länder gör fortfarande ingen skillnad.

Men jag håller med om att det är en bra teknik, men man måste gå försiktigt fram.

När det gäller konkurrens så bör det ske inom medierna, dvs med fler satellit operatörer och fler operatörer i marknätet, inte mellan olika transmissionsmedier, de bör komplettera varandra, speciellt som UHF och VHF näten är en begränsad naturresurs.

Att köpa ny box vartannat år är inte acceptabelt, det har ju ännu inte kommit en enda bra digitalbox!! De som är bättre än de flesta är kraftigt överprissatta. 4000SEK utrustning har samma chip som 400sek utrustning, men har lagt mer tid på finishen. Det är rimligt att kräva bra twin tuner för under 1000SEK, det kostar inte mer.

Redigerat av Unregistered22187f4d, 06 februari 2010 - 12:37.


#59

Postad 06 februari 2010 - 12:35

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Det är ju som med nersläckningen av analoga nätet.
Det kommer först efter det införts även fast man pratat om det i flera år så det är ju TV tillverkarnas fel.

#60

Postad 06 februari 2010 - 12:41

Unregistered22187f4d
  • Unregistered22187f4d
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0

Det är ju som med nersläckningen av analoga nätet.
Det kommer först efter det införts även fast man pratat om det i flera år så det är ju TV tillverkarnas fel.


Det beror på att sverige är för liten marknad, det var först när DVB-T fick stor spridning i Europa som det var lönsamt att ta fram utrustning. Därför måste svenska distributörer vänta in utrustningen, och man kan även lagvägen kräva att all utrustning som säljs följer en viss standard i god till innan man avser göra förändringen. Det gör ändringarna långsammare, men det gynnar de flesta, vill man ha det snabbare finns satellit, och man behöver inte dra ny kabel för det, det går bra att koppla ihop till samma nedledning uppe på taket.

Redigerat av Unregistered22187f4d, 06 februari 2010 - 12:43.


#61

Postad 06 februari 2010 - 13:05

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
DVB-T sändes i Sverige och stora delar av Europa redan innan nersläckningen.
I Sverige inleddes det 1999 men det var först vid nersläckningen det började hända nåt.
Så det behövs lite press på TV tillverkarna.
Sen förstår jag inte varför dom inte tar fram en Plug N Play standard som finns på Dreambox och vissa andra linuxboxar.
Då kan man byta ut enbart tunern och inte köpa en helt ny motttagare.
Dessutom på modellerna med flera tuners så kan man blanda dom hur man vill t.ex DVB-C och DVB-T i samma box.

Redigerat av Leatherface, 06 februari 2010 - 13:08.


#62

Postad 06 februari 2010 - 14:38

Unregisterede5a2c6ee
  • Unregisterede5a2c6ee
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0

Nej, så det man kan göra är att kräva att alla TV mottagare som säljs inom EU, efter 2013 (de bör få några år på sig att planera) måste ha DVB-T2 så kan man införa det stegvis efter det. Att byta standard först, och sedan komma med utrustning är olyckligt. Jag tror inte tillverkarna är så väldigt intresserade av detta när det bara är UK som satsat på det. Kom ihåg att det inte är beslutat i Sverige, bara ett förslag från industrin, och två små länder gör fortfarande ingen skillnad.

Tvärtom är tillverkarna mycket intresserade utav DVB-T2! Åtminstone LG, Sony (och om jag inte minns fel) Panasonic kommer lansera TV-apparater med DVB-T2 innan Fotbolls-VM i Sydafrika.

UK är för övrigt inget litet land, utan påverkar mycket av övriga Europa.

#63

Postad 06 februari 2010 - 18:00

reslfj
  • reslfj
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Enligt informationen som RESLFJ postade så är det bara i vissa delar av södra Sverige man kommer att sända mux 7 i VHF bandet, övriga landet kommer sända alla muxar i UHF. Så de flesta kommer inte behöva skaffa någon VHF-antenn.

Se Teracom brev side 22

Hvor mange % det er, kan jeg ikke sige med bestemthed, men der er typisk godt om UHF frekvenser udenfor det område jeg angav (fra Norge langs kysten til Kalmar).

Jeg mener faktisk, at det bør undersøges om denne VHF/UHF hybridopbygning af MUX7 er langsigtet optimal. Ja jeg synes Teracom's brev mangler teknisk dokumentation og for ofte bruger ordene 'Teracom bedømmer'.

Jeg synes også det er uheldigt, at muligheden for TO VHF muxer i Danmark, Norge og Sverige ikke undersøges grundigt. Det er FØR nye antenner købes, at dette bør gøres.

Med TFS skulle ingen behöva skaffa VHF antenn.


Så meget kan TFS nok IKKE øge kapaciteten. (jeg har skrevet om TFS i #39)

Ja visst men som jag sa är det onödigt kostnad då det är pågår övergång till MPEG4 så över med skiten till MPEG4 direkt.

Den nye encoder hardware er sikkert den samme, blot med forskellig firmware. Et køb af nye encodere til MPEG-2 og en opgradering til MPEG-4 kan uden tvivl aftales uden prisen øger. Hvis man kan forbedre encodning med 20% er det en betydelig værdi - det giver 20% mere kapacitet. Men det bliver dermed også billigere at bevare MPEG-2 i 1-2 år ekstra.

För att TFS ska kunna användas så måste det stödjas av hårdvaran från början, det kan väl inte läggas till via en uppdatering senare, eller?

Bestemt! Det forventes at kræve to samarbejdende DVB-T2 tunere i hver modtager, fordi en tuner ikke kan synkronisere på en ny UHF kanal hurtigt nok.

......
Att köpa ny box vartannat år är inte acceptabelt, det har ju ännu inte kommit en enda bra digitalbox!! ....


Den eneste betragtning i dit indlæg, som ikke kan afvise, er ovenstående. Jeg er uenig - udviklingens hastighed kan man ike styre.
Alt du skriver omkring 2013, og hvilke bolag der er interesserede - det er ikke fra den vikelige verden. Det må være for, at beskytte dit eget købe af tv .
Eksisterende udstyr er som oftest næsten uden samfundmæssig økonomisk værdi - værdien er helt overvejende baseret på personlig 'følelser' :D , der ikke har megen rationel begrundelse.
Hvis du ikke har råd til 'change' - så er der intet andet, du kan gøre, end skaffe dig højere løn og flere indtægter.

Et godt råd - glem ALT om dine egne forhold - Når vi tale ny standard, er du og jeg som personer helt uden nogen betydning.

Lars ;)

#64

Postad 06 februari 2010 - 18:39

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Så meget kan TFS nok IKKE øge kapaciteten. (jeg har skrevet om TFS i #39)

Ja men om ena muxen ligger på VHF och den andra på UHF så kan man ta emot muxen utan VHF antenn eftersom man får in den på UHF bandet också.
Mest optimalt skulle det vara om det kördes på alla muxar.

#65

Postad 06 februari 2010 - 19:25

Unregistered22187f4d
  • Unregistered22187f4d
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0

Alt du skriver omkring 2013, og hvilke bolag der er interesserede - det er ikke fra den vikelige verden. Det må være for, at beskytte dit eget købe af tv .


Jag vet inte vad du menar med 2013, det var ett förslag om lämpligt tidpunkt att införa DVB-T2 MED nya MPEG standarden, så att det kan göras samtidigt. Du behöver inte oroa dig för min TV, den har ingen inbyggd tuner alls. Anledningen till att jag inte bytt upp mig till en DVB-T TV, är att det inte finns en enda bra på marknaden ännu, och att min analoga TV är riktigt bra (jag kräver av nästa TV att den har twin tuner HDD, Mpeg4 och minst 1h timeshift, grundig släpper en i dagarna, utan twin tuner, jag kommer att kolla in den).

Samma gäller digitalboxar, det finns helt enkelt inte en enda bra box på marknaden. Den enda på pappret bra boxen är LG HR500, som kommer i Q3, och den har INTE DVB-T2. Det ger väl en fingervisning om när de kan tänkas komma DVB-T2, dvs de kommer inte i år, annat än kanske någon enstaka halvdan modell. I mars får vi se om och när Sverige introducerar DVB-T2, tills dess är allt bara spekulationer.

Slutligen är det inte sant att man inte tar hänsyn till installerad bas av utrustning när man planerar..

Redigerat av Unregistered22187f4d, 06 februari 2010 - 19:33.


#66

Postad 06 februari 2010 - 19:28

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Boxer har inget monopol längre sen en tid tillbaka.
Antagligen därför vi inte sett dom nya Viasat kanalerna i marknätet eftersom dom säkert planerat nåt eget paket.

Redigerat av Leatherface, 06 februari 2010 - 19:31.


#67

Postad 07 februari 2010 - 20:55

reslfj
  • reslfj
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Ja men om ena muxen ligger på VHF och den andra på UHF så kan man ta emot muxen utan VHF antenn eftersom man får in den på UHF bandet också.
Mest optimalt skulle det vara om det kördes på alla muxar.


Men sådan virker TSF ikke med to muxer. Man kan ikke fejlrette mere end højest (1-coderate) og med to muxer vil det kræve en coderate UNDER 1/2 for, at man kan få hele signalet fra kun én mux (og dertil kommer problemer med anden støj). Selv med en coderate under 1/2 er der næsten ingen robusthed i signalet længere (DVB-T2 tillader ikke coderates under 1/2)
Da man forventes at anvende CR=2/3 skal man have over 3 muxer i TFS (dvs mindst 4) for, at fejlrette signalet med en tabt mux. Alligevel tabes ganske meget robusthed.

Jag vet inte vad du menar med 2013, det var ett förslag om lämpligt tidpunkt att införa DVB-T2 MED nya MPEG standarden, så att det kan göras samtidigt.

Men Teracom vil udbygge MUX7 NU og have 98% dækning i december 2011. RTVV vil give licenser i 2010. MPEG-4 HP @ L4.2 chips er i 'pipeline'en.

Anledningen till att jag inte bytt upp mig till en DVB-T TV, är att det inte finns en enda bra på marknaden ännu, och att min analoga TV är riktigt bra

Men alle eller næsten alle SONY's 2010 UK modeller har DVB-T2 tuner fx denne medium/low-end model: KDL-32EX403 . Men et TV har naturligvis ikke HDD.

Samma gäller digitalboxar, det finns helt enkelt inte en enda bra box på marknaden.

Men der er mange boxar - med og uden HDD - der kommer på markedet indenfor de næste 1-3 måneder i UK. Prøv at søge på Google efter HUMAX eller 3view eller Pace eller Vestel eller Finlux eller ... og FreeviewHD.

Slutligen är det inte sant att man inte tar hänsyn till installerad bas av utrustning när man planerar..


Ja, men alt andet en en kortere periode til at skifte, savner stort set al samfundsøkonomisk fornuft. Det meste er følelser, folkestemning og anden overtro. Sverige er dog ganske god til at handle og handle hurtigt.

Lars :wub:

#68

Postad 09 februari 2010 - 09:44

tolvman
  • tolvman
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
borde inte fler tillverkare kunna göra som philips och använda sig av easylink/vieracast/xxx där man kan skicka kommandon via hdmi, som väl de flesta tv's 2008 och nyare har, till en dekoderboxx tex som philips pfs0001 hittade bara på tyska flåt

#69

Postad 09 februari 2010 - 22:04

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

borde inte fler tillverkare kunna göra som philips och använda sig av easylink/vieracast/xxx där man kan skicka kommandon via hdmi, som väl de flesta tv's 2008 och nyare har, till en dekoderboxx tex som philips pfs0001 hittade bara på tyska flåt

Vad har en DVB-S2 mottagare med den här länken att göra?

Och vad har tekniken för att SkickaKommandon med den här länken att göra?

#70

Postad 10 februari 2010 - 07:03

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0

Vad har en DVB-S2 mottagare med den här länken att göra?

Och vad har tekniken för att SkickaKommandon med den här länken att göra?

Självklart för att han önskar samma slags box för dvb-t2, som eftersom man skickar kommandon via hdmi kan användas med tv:ns fjärrkontroll och därför fungerar boxen som en "utbytbar tuner" till tv:n. Det är ju ett antal inlägg som går in på box-utbudet och detta var bara ytterligare ett.

#71

Postad 10 februari 2010 - 07:43

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
Har nu 5 LCD apparater. Var fram till nu nöjd med mina inköp. Hade lyckats få med mpeg4 på 4 av dessa inköp, men när jag läste detta om DVB-T2 insåg jag att jag snart måste byta (igen) trots mina ansträngningar.

Redigerat av Unregisterede08ae2cf, 10 februari 2010 - 07:47.


#72

Postad 10 februari 2010 - 10:18

tolvman
  • tolvman
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
aw, det var ett tips för att komma bort från NIH syndrom som finns allt för ofta, varför uppfinna en egen standard a'la dreambox förvisso bra, när det finns flera andra som skulle funka.

pillarn, konsumera mera

#73

Postad 10 februari 2010 - 11:20

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0

..................
...........
pillarn, konsumera mera


Ja, jag börjar känna mig generad över alla mina TV apparater. Trots detta så planerar jag att utöka skaran. Måste ha DVB-T2 ( Sony Monolith) :)

#74

Postad 10 februari 2010 - 15:11

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0
Du behöver ju inte byta hela TV'n, kör med extern box.

#75

Postad 11 februari 2010 - 01:02

Unregisterede5a2c6ee
  • Unregisterede5a2c6ee
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
Till fotbolls-VM lanseras en inspelningsbar DVB-T2 med 500GB hårddisk:
http://www.pocket-li...reeview-plus-hd

#76

Postad 11 februari 2010 - 07:12

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0
Trevligt att se att det poppar upp ett par boxar redan nu. Minns inför lanseringen av SVT HD i marknätet inför förra VM - fanns väl bara en enda box att välja på och den var ju slut överallt.

#77

Postad 11 februari 2010 - 07:25

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

Till fotbolls-VM lanseras en inspelningsbar DVB-T2 med 500GB hårddisk:
http://www.pocket-li...reeview-plus-hd

Otroligt intressant!

Dels har den två HDMI för IN... hur nu Toshiba resonerat där, ska man kunna spela IN från nånting via HDMI, verkar konstigt? Isf har de ju kringgått HDMI-reglerna.
(Plus en HDMI ut till TVn)

Dels har den ett klart schysst pris, speciellt för 500Gb, TwinTuner och HD/T2, bara £349 ≈ <SEK4.100:-



Även Humax har tydligen en T2-box, dock utan inspelning, men 'bara' $270 = <SEK2.000:-.

http://www.engadget....k-garners-posi/

Redigerat av anderswillhelmsson, 11 februari 2010 - 09:43.


#78

Postad 11 februari 2010 - 09:27

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Otroligt intressant!

Dels har den två HDMI för IN... hur nu Toshiba resonerat där, ska man kunna spela IN från nånting via HDMI, verkar konstigt? Isf har de ju kringgått HDMI-reglerna.
(Plus en HDMI ut till TVn)

Dels har den ett klart schysst pris, speciellt för 500Gb och HD/T2, bara £349 ≈ <SEK4.100:-


Spela in? Tveksamt men känns lite abert som det finns ingångar och man inte kan spela in från dem.
Min gissning är att boxen kan agera växel och uppskalare....

Den som lever får se.

#79

Postad 11 februari 2010 - 12:53

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Dels har den två HDMI för IN... hur nu Toshiba resonerat där, ska man kunna spela IN från nånting via HDMI, verkar konstigt? Isf har de ju kringgått HDMI-reglerna.

nej, det behöver de inte. den kan ju ha möjlighet att spela in icke-HDCP:ade signaler (från videokameror och dylikt).
fast då har vi ju ett annat problem - boxen skulle vara tvungen att ha ett inbyggt enkodningschip - att spela in en HDMI-signalen är inte särskilt utrymmeseffektivt (@ något hundratal MB/s).

(nej jag tror inte heller den kan spela in, Monshis förklaring är troligare, ville bara ha sagt att inte alla HDMI-signaler behöver vara skyddade)

#80

Postad 18 februari 2010 - 19:44

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 817 inlägg
  • 0
SVT HD upphör den 1 mars i marknätet
http://www.teracom.s...play=8630:16308

#81

Postad 26 februari 2010 - 10:24

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
Vad jag hört så kommer det att dröja innan någon kommer ut med en box för den svenska marknaden för det finns inget beslut på det än vilket ger att det finns inga specifikationer för det vilket ytterligare ger att tillverkarna inte kan börja konstruera/bygga dem enligt dessa specifikationer för svenska marknaden. Så jag tror att det tidigast kommer ut boxar i slutet på året.

#82

Postad 26 februari 2010 - 10:51

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0
Kan det bero på att dom fortfarande inte bestämt om TFS ska användas?

#83

Postad 26 februari 2010 - 15:23

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0
Det ville være dumt om SVT ikke samtidig benytter anledningen til å starte 1080p/50 sendinger når de går over til DVB-T2. Low cost chipset med støtte for 1080p/50 er nå tilgjengelig. F.eks. STi7105.
http://www.datasheet...DSA0019287.html

1080p/50 er også formatet EBU ønsker som distribusjonsformat i framtiden. 1080p/50 vil kreve 15-20% mer bitrate enn 720p/50. Produksjonsformatene er ofte 1080i/25 som kan konverteres til 1080p/50 uten tap av stillbildeoppløsning. En broadcast kvalitetskonverter til x*100 000kr ++ bør gjøre en ok konvertering til 1080p/50.

Dersom det ikke startes 1080p/50 sendinger i DVB-T2 så vil det kreve nye HD bokser igjen når 1080p kommer.

#84

Postad 26 februari 2010 - 16:43

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Dreambox 800/8000 bla klarar av 1080p sändningar redan och har Plug N Play tuners så man kan byta ut och mixa dom hur man vill.
Sen har det kommit nya boxar som Azbox HD som klarar det också.

Redigerat av Leatherface, 26 februari 2010 - 16:46.


#85

Postad 26 februari 2010 - 17:24

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Vad jag hört så kommer det att dröja innan någon kommer ut med en box för den svenska marknaden för det finns inget beslut på det än vilket ger att det finns inga specifikationer för det vilket ytterligare ger att tillverkarna inte kan börja konstruera/bygga dem enligt dessa specifikationer för svenska marknaden. Så jag tror att det tidigast kommer ut boxar i slutet på året.

Några sändingstillstånd finns inte, men specifikationerna (NorDig) för boxarna är klara.

#86

Postad 26 februari 2010 - 18:42

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0

Dreambox 800/8000 bla klarar av 1080p sändningar redan och har Plug N Play tuners så man kan byta ut och mixa dom hur man vill.
Sen har det kommit nya boxar som Azbox HD som klarar det också.


Dreamboxene støtter ikke 1080p/50 så der kommer man nok til å bli skuffet hvis man tror boksen støtter dette.
DM800 benytter BCM7401 chipset mens DM8000 benytter BCM7400 chipset. Ingen av disse chipset's er kompatible med 1080p/50 slik f.eks. STi7105 er.

Begge chipsettene dreambox HD benytter støtter max. H.264 level 4.1 som er begrenset til 1080p/30 (og det er ikke egnet til TV).

http://en.wikipedia.org/wiki/H.264
http://en.wikipedia.org/wiki/Dreambox
http://www.broadcom....roducts/BCM7400
http://www.broadcom....cessors/BCM7401

Redigerat av Bobben_no, 26 februari 2010 - 18:51.


#87

Postad 26 februari 2010 - 18:47

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
DM8000 har Broadcom BCM7400 chip och den klarar 1080p.
Men nu när du säger det så har den nog inte support för 50/60 utan bara 24/30 men det är mer än dom flesta andra boxar. Men det gör iaf boxen utmärkt som mediacenter.
Däremot tror jag Azbox HD klarar det den kör med Sigma Design SMP8635.

Redigerat av Leatherface, 26 februari 2010 - 18:59.


#88

Postad 26 februari 2010 - 18:53

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0

Kan det bero på att dom fortfarande inte bestämt om TFS ska användas?

Det är väl bestämt att TFS inte ska användas närmaste åren. Jag kan tänka mig att det kan bli aktuellt när alla muxar sänder i T2.

#89

Postad 26 februari 2010 - 18:56

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0

DM8000 har Broadcom BCM7400 chip och den klarar 1080p.
Men nu när du säger det så har den nog inte support för 50/60 utan bara 24/30 men det är mer än dom flesta andra boxar.


Alle HD boxer kan støtte 1080p/25&30. Det er bare snakk om å enable dette software siden hardware med H.264 level 4.0 (&4.1) pr. definisjon skal kunne støtte 1080p/25 og 1080p/30.
http://en.wikipedia.org/wiki/H.264

1080p/25 formatet er kun egnet til film osv. og dette innholdet vil også bli vist som 1080p/25 når det sendes som 1080i/25.

#90

Postad 26 februari 2010 - 19:01

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Ja om chipet stöder det så går det självklart enabla det i drivers.

#91

Postad 01 mars 2010 - 17:32

tolvman
  • tolvman
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
på satellit kan man blanda dvb-s och s2 på samma transponder(mux), varför kan man inte det med dvb-t/t2?

#92

Postad 01 mars 2010 - 18:25

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Du blandar ihop MPEG2 och MPEG4 som inte är samma sak.

#93

Postad 01 mars 2010 - 18:32

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
1080p/50 - vette tusan om filmbolagen vill det. Samt om det egentligen finns utrymme för det. Knappast att kvalitetsvinsten är så fantastisk att det är värt det. SVT har ju dessutom inte, vad jag vet, utrustning för att filma i 1080p/50. Om det nu är enkelt att konvertera 1080i till 1080p varför då inte spara bandbredden och låta boxarna kombinerar ihop det?

Ja, filmbolagen de vill såklart att bluray ska ha någon fördel kvar gentemot TV...

#94

Postad 01 mars 2010 - 20:35

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0

1080p/50 - vette tusan om filmbolagen vill det. Samt om det egentligen finns utrymme för det. Knappast att kvalitetsvinsten är så fantastisk att det är värt det. SVT har ju dessutom inte, vad jag vet, utrustning för att filma i 1080p/50. Om det nu är enkelt att konvertera 1080i till 1080p varför då inte spara bandbredden och låta boxarna kombinerar ihop det?

Ja, filmbolagen de vill såklart att bluray ska ha någon fördel kvar gentemot TV...


Film produseres i 24p og speedes opp til 25p for TV. 1080p/50 (eller 60) er nok et uinteressant produksjonsformat for filmbolagene pga. at de er konservative og ønsker å fortsette med veldig lav framerate på 24p.

EBUs uttalte målsetning er først produksjon i 1080p/50 og senere distribusjon i 1080p/50.
I distribusjon så skal 1080p/50 skal kreve ca. 15-20% mer bitrate enn 720p/50 (men det gjelder muligens ekte 720p/50 og ikke 1080i/25 konvertert til 720p/50 ?).

http://tech.ebu.ch/d...ngs_1080p50.pdf

Dersom boksene skal konvertere til 1080p/50 så bør sendingen skje i 1080i/25. 1080p/50 vil ikke kreve mer bitrate enn 1080i/25 i følge EBU. En konverter i broadcastkvalitet koster gjerne noen hundre tusen kroner og vil selvfølgelig også gi bedre konvertering enn en vanlig boks eller TV.

Det som er helt klart er at dersom DVB-T2 starter opp med 720p/50 så blir det neppe noe 1080p/50 senere. En DVB-T2 mux burde også fint ha plass til to 1080p/50 kanaler.

Det spesielle nå er at allerede skal finnes chipset/bokser med støtte for 1080p/50 før det er startet slike sendinger. Med DVB-T2 så må alle som ser marknett kjøpe en ny boks for å motta HDTV. For forbrukerene er en fordel å ta flere teknologibytter samtidig. Dersom boksene & TV'ene støtter MPEG2 SD,MPEG4 SD& HD, DVB-T2 , 1080p/50 så vil det gå mange år før et nytt teknologi skifte kommer.

Det er en glimrende anledning til å innføre 1080p/50. All produksjon skjer som regel i 1080i/25 men en oppskalering til 1080p/50 burde kunne se bedre ut enn oppskalering til 720p/50 siden statisk oppløsning ikke reduseres.

Ulempen med 1080p/50 må være om det er liten produksjon av chipset (= dyre chipset).

Dersom DVB-T2 starter med 1080i/25 så er nok løpet kjørt for 1080p/50 via DVB-T2.

Redigerat av Bobben_no, 01 mars 2010 - 20:55.


#95

Postad 04 mars 2010 - 01:24

reslfj
  • reslfj
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Det ville være dumt om SVT ikke samtidig benytter anledningen til å starte 1080p/50 sendinger når de går over til DVB-T2.

Dersom det ikke startes 1080p/50 sendinger i DVB-T2 så vil det kreve nye HD bokser igjen når 1080p kommer.


Jeg er helt enig i, at Sverige bør kræve, at alle DVB-T2 HD bokse skal kunne klare 1080p50. Det er af mindre betydning om man faktisk sender alt tv i 1080p50. Det uhyre vigtige er at ALLE bokse kan modtage det.

Det er her myndighederne skal være hårde som stål - de skal simpelthen forlange, at nogle få udsendelser i den bedste sendetid sendes med 1080p50 - fx fodbold.

Så vil substandard udstyr blive afsløret og kan ikke sælges. Men der er desværre mange (idioter), der ikke køber det rigtige udstyr (fjernsynsapparater) , hvis de ikke selv har set, at det forkerte IKKE virker.

Lars :)

#96

Postad 04 mars 2010 - 09:21

localhost
  • localhost
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Här finns Radio- och TV-verkets strategi för framtidens marknät: http://www.rtvv.se/s..._for_marknatet/

Där kan man dels läsa utkastet till strategin samt inkomna synpunkter från intressenter (läs: operatörer). I utkastet finns ganska kortfattade skäl till att välja MPEG-4, DVB-T2 och HD-TV, men inte några egentliga tekniska detaljer om vad som avses med HD-TV annat än att kort nämna 1080i och 720p.

#97

Postad 04 mars 2010 - 10:48

zotomaz
  • zotomaz
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Undrar om UK har en specifikation, kan det bli/är det en annan spec i Norden (NorDig)? Har man inte samma för hela EBU. Varför inte Sony och Panasonic som säljer HDTV klara för DVB-T2 i UK, nu tar in dessa till Sverige? Kommer en HDTV med DVB-T2 såld i UK att fungera i Sverige.



Svåra saker det här och man vill inte köpa en ny TV och sedan behöva skaffa en eller flera boxar för x tkr/st, när man senare i år börjar sända HDTV i marknätet?

#98

Postad 04 mars 2010 - 11:30

zotomaz
  • zotomaz
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Här finns Radio- och TV-verkets strategi för framtidens marknät: http://www.rtvv.se/s..._for_marknatet/

Där kan man dels läsa utkastet till strategin samt inkomna synpunkter från intressenter (läs: operatörer). I utkastet finns ganska kortfattade skäl till att välja MPEG-4, DVB-T2 och HD-TV, men inte några egentliga tekniska detaljer om vad som avses med HD-TV annat än att kort nämna 1080i och 720p.


Finns det något i NorDig spec om dessa tekniska detaljer??

#99

Postad 04 mars 2010 - 12:38

nisseläsk
  • nisseläsk
  • Forumräv

  • 742 inlägg
  • 0
Om jag tolkar dokumenten rätt från Radio & TV verket så kommer de använda samma spec. som Storbrittanien vilket borde innebära att vi kan få ett större utbud av boxar och tv-apparater som klarar specen.

#100

Postad 12 mars 2010 - 11:48

eborgelin
  • eborgelin
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Nu börjar det likna något! Intressant att Scart fortfarande hänger med. Trodde det var dags att slopa den urusla kontakten nu. ;)


Håller med, borde vara olagligt att placera en HDMI kontakt brevid en SCART. Stödjer dessa HDMI 1.4? Måste man köra ljudet separat i SPDIF eller ligger det även i HDMI? Vilka ljudformat stöds i DVB-T2 - något vassare än gammal Dolby Digital i 48 kHz? Skall man sätta en ny transmissionskvalitetsstandard borde den väl kunna klara samma kvalitet som Blu-Ray, annars blir det ju bara en övergångslösning till...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.