Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 10 oktober 2007 - 20:34

pjay1
  • pjay1
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Har själv inte det minsta problem med boxen funkar kanon precis allt.
Bilden är kanon å ljudet med.
Älskar HDTV

#52

Postad 10 oktober 2007 - 20:47

Enator
  • Enator
  • Guru

  • 4 026 inlägg
  • 0

Action_Replay:
Du får nog slänga din full-hd på tippen :D
1080p tar så stor bandbredd så det lär dröja länge innan det kommer sändningar i det formatet.

<{POST_SNAPBACK}>


Det verkar kommer att gå fortare än du tror. Sky tänker starta sändningar i 1080p nästa höst :)

#53

Postad 10 oktober 2007 - 20:58

aikelo
  • aikelo
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0
Det var som tusan o i sverige finns knappt 720p än

#54

Postad 10 oktober 2007 - 21:05

TomJones83
  • TomJones83
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Action_Replay:
Du får nog slänga din full-hd på tippen :D
1080p tar så stor bandbredd så det lär dröja länge innan det kommer sändningar i det formatet.

<{POST_SNAPBACK}>


Det verkar kommer att gå fortare än du tror. Sky tänker starta sändningar i 1080p nästa höst :)

<{POST_SNAPBACK}>


Intressant, har Sky gått ut med det officiellt eller kommer det från andra källor?

#55

Postad 10 oktober 2007 - 21:06

Enator
  • Enator
  • Guru

  • 4 026 inlägg
  • 0
Nej inte än. Det kommer från andra källor, men hur mycket sant är det vet ingen än :)

Redigerat av Enator, 10 oktober 2007 - 21:07.


#56

Postad 10 oktober 2007 - 21:18

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Action_Replay:
Du får nog slänga din full-hd på tippen :D
1080p tar så stor bandbredd så det lär dröja länge innan det kommer sändningar i det formatet.

<{POST_SNAPBACK}>


Det verkar kommer att gå fortare än du tror. Sky tänker starta sändningar i 1080p nästa höst :)

<{POST_SNAPBACK}>

Med tanke på att 1080p kräver dubbel bandbredd mot 1080i så lär det aldrig bli aktuellt så länge det är mpeg4 som gäller för komprimeringen.

#57

Postad 10 oktober 2007 - 21:22

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0
[quote name='TomJones83' date='Oct 10 2007, 20:26 ']

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]
Vad jag vet så sänder endast C+ sport i 1080i, medans SVT och TV4 sänder 720p. 720p är det vanligaste HDTV-formatet. Dvs Full-HD är onödigt om man inte har en BlueRay- eller HDDVD-spelare.

PV60 är bra, men PX70/700 är ännu bättre!

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Enligt CD (mejlade deras kundtjänst för ett tag sedan) så sänds följande i 1080i:
Discovery HD
Voom HD
Silver HD
Canal+ sport HD
Canal+ film HD
National geographic HD
TV4 HD

Enligt dem så är det alltså bara SVT HD av alla deras kanaler som sänds i 720p. Men det kan ju påpekas att informationen från CD's kundtjänst kanske inte är den mest tillförlitliga i världen...

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]
Ok det stämmer. Endast SVT kör 720p verkar det som. Underligt dock att C + sport använder 1080i eftersom en progressiv signal hanterar snabba rörelser bättre. Fotboll och hockey borde därför bli bättre i 720p än 1080i.

#58

Postad 10 oktober 2007 - 22:29

Peter B
  • Peter B
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0
"Fel 3 (nytt), är också konfirmerat av CD, att det inte blir ljud ut i HDMI kabeln (till TV'n) när digitalljud utgången är ställd på Dolby, detta händer bara om sändningen är i stereo, mono ständningar går igenom HDMI kabeln. Så innan fixen kommer så måste man in i menyn och växla från stereo till Hembio varje gång man vill ha ut dolby till förstärkaren. Ska kolla om man kan få ut ljudet till TV'n genom den analoga utgången."

Hur är det med 5.1-ljud över HDMI? Jag hade tänkt ha boxen kopplad med HDMI till min Pioneerförstärkare AX4AVI-S och från den till min Optoma H79 projektor med HDMI->DVI.
Det bör väl fungera?

#59

Postad 11 oktober 2007 - 07:10

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Har själv inte det minsta problem med boxen funkar kanon precis allt.
Bilden är kanon å ljudet med.
Älskar HDTV

<{POST_SNAPBACK}>

Du har inte haft problem med inspelning och tittande på en annan kanal samtidigt som que rapporterat?

#60

Postad 11 oktober 2007 - 07:32

Unregistered36245
  • Unregistered36245
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Hur varm är er hårddisk? min var på 66-70C med en lätt bränd elektronikdoft i rummet.

<{POST_SNAPBACK}>


Min HDD ligger på ca 46C, jag flyttade den igår så den står för sig själv, har inte haft hängningar än sedan dess (ta i trä...) och det luktar ny elektronik i hela rummet.

#61

Postad 11 oktober 2007 - 08:34

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0


Hur varm är er hårddisk? min var på 66-70C med en lätt bränd elektronikdoft i rummet.

<{POST_SNAPBACK}>


Min HDD ligger på ca 46C, jag flyttade den igår så den står för sig själv, har inte haft hängningar än sedan dess (ta i trä...) och det luktar ny elektronik i hela rummet.

<{POST_SNAPBACK}>

Betyder det att hängningarna har med temperaturen att göra? Låter ju inte helt ologiskt.

#62

Postad 11 oktober 2007 - 08:39

Pjn
  • Pjn
  • Användare

  • 242 inlägg
  • 0
Det är för varmt! 60-70°!!! Du måste försöka att placera den på en svalare plats.

#63

Postad 11 oktober 2007 - 10:38

Unregistered3ad86eea
  • Unregistered3ad86eea
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Är det någon som har bild på EPG´n?

#64

Postad 11 oktober 2007 - 11:14

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Den skall testas av prylportalen på lördag. :)

länk (kolla uppe i vänstra hörnet)

#65

Postad 11 oktober 2007 - 11:51

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Är det svårt att byta huvud till parabolen?
Jag har kollat på befintligt huvud och jag fattar inte hur man plackar av det.
Kommer det med en bra bruksanvisning för detta?

#66

Postad 11 oktober 2007 - 12:25

Unregistered36245
  • Unregistered36245
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Är det svårt att byta huvud till parabolen?
Jag har kollat på befintligt huvud och jag fattar inte hur man plackar av det.
Kommer det med en bra bruksanvisning för detta?

<{POST_SNAPBACK}>


I det kompletta paket jag fick (med parabol) så fanns ingen instruktion hur man monterar av ev. gammalt huvud, bara hur man sätter upp den nya parabolen.

#67

Postad 11 oktober 2007 - 13:40

Evilreaper
  • Evilreaper
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Av det jag har läst här, behöver jag 2 st antennkablar för att allt skall fungera med inspelning eller har jag uppfattat allt fel?

Ser man på installationsguiden av boxen så är det rekomenderat att ha 2 st praboler och 2 kablar, mindre rekomenderat är 1 kabel och 1 parabol...inte rekomenderat att ha någon sorts förgrening mellan dosan och antennkabeln..

så vad rekomenderar NI att min uppsättning blir? Vad skall jag be installatören att göra?

ha det gött :)

#68

Postad 11 oktober 2007 - 14:31

Unregistered36245
  • Unregistered36245
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Av det jag har läst här, behöver jag 2 st antennkablar för att allt skall fungera med inspelning eller har jag uppfattat allt fel?

Ser man på installationsguiden av boxen så är det rekomenderat att ha 2 st praboler och 2 kablar, mindre rekomenderat är 1 kabel och 1 parabol...inte rekomenderat att ha någon sorts förgrening mellan dosan och antennkabeln..

så vad rekomenderar NI att min uppsättning blir? Vad skall jag be installatören att göra?

ha det gött  :)

<{POST_SNAPBACK}>


Det paket jag fick innehöll: 1 parabol, 1 quad huvud (fyra utgångar), 1 antennkabel 25m med f-kontakter, 1 hd box, 1 HDMI kabel, 1 nätverkskabel (?), manual, monteringsbeskrivning, abonnemangskort.

Så egentligen fattades det en 25m antennkabel, eftersom det behövs två st. men det hade jag själv.

#69

Postad 11 oktober 2007 - 15:10

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Av det jag har läst här, behöver jag 2 st antennkablar för att allt skall fungera med inspelning eller har jag uppfattat allt fel?

Ser man på installationsguiden av boxen så är det rekomenderat att ha 2 st praboler och 2 kablar, mindre rekomenderat är 1 kabel och 1 parabol...inte rekomenderat att ha någon sorts förgrening mellan dosan och antennkabeln..

så vad rekomenderar NI att min uppsättning blir? Vad skall jag be installatören att göra?

ha det gött   :)

<{POST_SNAPBACK}>


Det paket jag fick innehöll: 1 parabol, 1 quad huvud (fyra utgångar), 1 antennkabel 25m med f-kontakter, 1 hd box, 1 HDMI kabel, 1 nätverkskabel (?), manual, monteringsbeskrivning, abonnemangskort.

Så egentligen fattades det en 25m antennkabel, eftersom det behövs två st. men det hade jag själv.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag antar att nya kunder får 2 kablar medan vi gamla ju bara behöver en till. Hoppas att kontakterna på kabeln inte är förmonterade, då går inte kabeln att dra utan att först klippa bort dem.

#70

Postad 11 oktober 2007 - 15:12

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Är det svårt att byta huvud till parabolen?
Jag har kollat på befintligt huvud och jag fattar inte hur man plackar av det.
Kommer det med en bra bruksanvisning för detta?

<{POST_SNAPBACK}>


I det kompletta paket jag fick (med parabol) så fanns ingen instruktion hur man monterar av ev. gammalt huvud, bara hur man sätter upp den nya parabolen.

<{POST_SNAPBACK}>

Det sitter antagligen bara med en bygel med 2 skruvar. Är mycket enkelt att byta. Vinkeln på den nya måste dock vara exakt samma som på den gamla. Det får man optimera genom att kolla signalstyrkan samtidigt.

#71

Postad 11 oktober 2007 - 15:19

Evilreaper
  • Evilreaper
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Av det jag har läst här, behöver jag 2 st antennkablar för att allt skall fungera med inspelning eller har jag uppfattat allt fel?

Ser man på installationsguiden av boxen så är det rekomenderat att ha 2 st praboler och 2 kablar, mindre rekomenderat är 1 kabel och 1 parabol...inte rekomenderat att ha någon sorts förgrening mellan dosan och antennkabeln..

så vad rekomenderar NI att min uppsättning blir? Vad skall jag be installatören att göra?

ha det gött   :)

<{POST_SNAPBACK}>


Det paket jag fick innehöll: 1 parabol, 1 quad huvud (fyra utgångar), 1 antennkabel 25m med f-kontakter, 1 hd box, 1 HDMI kabel, 1 nätverkskabel (?), manual, monteringsbeskrivning, abonnemangskort.

Så egentligen fattades det en 25m antennkabel, eftersom det behövs två st. men det hade jag själv.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag antar att nya kunder får 2 kablar medan vi gamla ju bara behöver en till. Hoppas att kontakterna på kabeln inte är förmonterade, då går inte kabeln att dra utan att först klippa bort dem.

<{POST_SNAPBACK}>



vad jag kunde se så var det bara 1 st kabel. Ringde upp Antennmontören, dom skulle ringa upp CD och se vad som behövdes, dom hade ingen koll på den nya boxen ännu, men min chock kom när jag frågade när dom kunde komma:

"vi kommer om c:a 2 veckor, mycket nu" :)

VA!!, Skall jag behöva vänta 2 veckor till...jag blir galen.... :)

Redigerat av Evilreaper, 11 oktober 2007 - 15:20.


#72

Postad 11 oktober 2007 - 16:10

Unregistered00b32263
  • Unregistered00b32263
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Ja suck, har väntat i 1 vecka nu och ringt runt till alla montörer. Bästa jag hittat kanske kunde klämma in mig nästa torsdag:/
Hur är det med betalning? surt att börja betala för abonnemanget innan man kan använda det.

#73

Postad 11 oktober 2007 - 17:10

Paledaddy
  • Paledaddy
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Hur svårt skall de behöva vara att sätta upp det själv !!!

Vilken nisse som helst kan ju det för fasiken, så länge man inte har tummen mitt i handen så är de ju bara fram me borrmaskin och start tatt the cable.

Ja ringde idag till CD å fråga om pris å allt för systerabonemang mm mm, 2-3 veckors leveranstid på nya boxen.. hmm är sugen som bara den.

Pd

#74

Postad 11 oktober 2007 - 17:16

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

QUOTE(Konfucius @ Oct 11 2007, 08:32 )
QUOTE(que @ Oct 10 2007, 17:50 )


Hur varm är er hårddisk? min var på 66-70C med en lätt bränd elektronikdoft i rummet.

Min HDD ligger på ca 46C, jag flyttade den igår så den står för sig själv, har inte haft hängningar än sedan dess (ta i trä...) och det luktar ny elektronik i hela rummet.


Betyder det att hängningarna har med temperaturen att göra? Låter ju inte helt ologiskt.



Nej, jag börjar tro att detta är felet. Jag har nu riggat upp en ny test med boxen på en pelare i rummet, i princip fri luft runt om, rummet är nu 20,5C. När jag startade var HDD 44C, den hade då varit på stand-by i hyllan som har 10cm luft ovanför boxen. Nu efter 30 minuter med inspelning av HD kanal och tittande på HD kanal (som faktiskt autmatiskt spelas in), vilket borde vara den värsta konfigurationen för boxen så är nu temperaturen 56C. Jag testar vidare, just nu funkar inspelnming och tittande.


Edit, ja det var fel på min box, att den blev för varm, ska få den utbytt. Detta är inte ett generellt problem

Redigerat av Unregistered124686ac, 16 oktober 2007 - 16:44.


#75

Postad 11 oktober 2007 - 17:20

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

"Fel 3 (nytt), är också konfirmerat av CD, att det inte blir ljud ut i HDMI kabeln (till TV'n) när digitalljud utgången är ställd på Dolby, detta händer bara om sändningen är i stereo, mono ständningar går igenom HDMI kabeln. Så innan fixen kommer så måste man in i menyn och växla från stereo till Hembio varje gång man vill ha ut dolby till förstärkaren. Ska kolla om man kan få ut ljudet till TV'n genom den analoga utgången."

Hur är det med 5.1-ljud över HDMI? Jag hade tänkt ha boxen kopplad med HDMI till min Pioneerförstärkare AX4AVI-S och från den till min Optoma H79 projektor med HDMI->DVI.
Det bör väl fungera?


Nej, 5.1 ljud fungerar inte heller via HDMI kabeln, detta är med i den information som följer med boxen. Men utöver detta, så fungerar endast monoljud om den står i dolby läge.

#76

Postad 11 oktober 2007 - 18:30

Peter B
  • Peter B
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0
Märkigt att inte 5.1-ljud fungerar genom HDMI.
Fungerar 5.1 via S/pdif (qoax)?

#77

Postad 11 oktober 2007 - 18:33

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Märkigt att inte 5.1-ljud fungerar genom HDMI.
Fungerar 5.1 via S/pdif (qoax)?


5.1 fungerar via den digitala ljudutgången (qoax)

#78

Postad 11 oktober 2007 - 18:38

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Fortsättning med mitt värmetest:

efter ung 2 timmar med inspelning av en HD kanal och tittande på en annan så är nu hårddisktemperaturen uppe på 61C, och då står den i "det fria".

Jag ringde till tekniska supporten, och de hade ingen aning om något är/bör värde.

Så vad har ni? Kan vi få in lite rapporter, för det är säkert det som gör att den stängs av när den närmar sig de 70C.

Vad är er hårddisk temp efter några timmar användande?


Boxarna ska ha en temperatur på HDD'n på under 50C, det var fel på min box.

Redigerat av Unregistered124686ac, 16 oktober 2007 - 16:45.


#79

Postad 11 oktober 2007 - 18:39

Peter B
  • Peter B
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0
"5.1 fungerar via den digitala ljudutgången (qoax)." Om det inte gått så hade man kunnat börja gråta.

Redigerat av Peter B, 11 oktober 2007 - 18:41.


#80

Postad 11 oktober 2007 - 18:42

Paledaddy
  • Paledaddy
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Det känns som om den behöver moddas
, antingen fästa lite värmeavledande flänsar på chassit , man kan köpa sånna i pc butiker och har självhäftande tejp.
Dock är det ultimata att ta isär boxen, men då ryker garantin ju. Ni som har boxen, sitter det några klisterlappar över nå skruvhål ?

mellan 40-60 grader är ju helt innom ramarna, men tycker att 45 är ett optimalt max.. Skall kika in specarna på små discar å se va de klarar av.


Pd

Redigerat av Paledaddy, 11 oktober 2007 - 18:43.


#81

Postad 11 oktober 2007 - 18:45

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Jag har lagt en beställning. Nu får vi se hur lång tid det tar till leverans och montage. Återkommer med detaljer när allt är på plats.

#82

Postad 11 oktober 2007 - 19:10

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Fortsättning med mitt värmetest:

efter ung 2 timmar med inspelning av en HD kanal och tittande på en annan så är nu hårddisktemperaturen uppe på 61C, och då står den i "det fria".

Jag ringde till tekniska supporten, och de hade ingen aning om något är/bör värde.

Så vad har ni? Kan vi få in lite rapporter, för det är säkert det som gör att den stängs av när den närmar sig de 70C.

Vad är er hårddisk temp efter några timmar användande?

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle inte denna vara fläktkyld?

#83

Postad 11 oktober 2007 - 19:24

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Skulle inte denna vara fläktkyld?


Jo den har nog en liten fläkt, det är i alla fall något som brummar och den har öppningar på sidorna för ventilation. Glädjande är att den idag har gått 3-4 timmar i sträck med inspelning (just nu spelar den in på två kanaler), och den har inte stängst av ännu. Just nu är temperaturen 62C. Så man ska nog ha den överst på TV-bänken eftersom den tar in och ut luft från sidorna så kan det bli lite trångt i hyllan, även om det är gott om plats uppåt.

#84

Postad 11 oktober 2007 - 20:03

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Skulle inte denna vara fläktkyld?


Jo den har nog en liten fläkt, det är i alla fall något som brummar och den har öppningar på sidorna för ventilation. Glädjande är att den idag har gått 3-4 timmar i sträck med inspelning (just nu spelar den in på två kanaler), och den har inte stängst av ännu. Just nu är temperaturen 62C. Så man ska nog ha den överst på TV-bänken eftersom den tar in och ut luft från sidorna så kan det bli lite trångt i hyllan, även om det är gott om plats uppåt.

<{POST_SNAPBACK}>

Brummandet är väl troligen hårddisken? Enligt info i början på tråden så finns det ingen fläkt, men tittar man på bilden på baksidan så finns det en galleröppning som ser ut som ett typiskt fläktutblås. Blåser det något där?

#85

Postad 11 oktober 2007 - 20:27

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Brummandet är väl troligen hårddisken? Enligt info i början på tråden så finns det ingen fläkt, men tittar man på bilden på baksidan så finns det en galleröppning som ser ut som ett typiskt fläktutblås. Blåser det något där?


Svårt att säga om det är fläkt eller hårdisk som låter, det är något som låter som den snurrar runt, men det är ingen luft som kommer ut i öppningarna, test med en bit toalettpapper hänger rakt ner.

Jag har "avblåst" min test nu och med inspelning i 4-5 timmar så är temperaturen uppe i 63C. Den har gått OK hela tiden, men det var nog runt 70C som den stängdes av tidigare, en varm sommardag med inspelning klarar den nog inte, då får man sätta den på kylning :rolleyes:, några kalla till boxen och några till användaren

Redigerat av Unregistered124686ac, 11 oktober 2007 - 20:28.


#86

Postad 11 oktober 2007 - 20:51

Perra.P
  • Perra.P
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Man kan ju hoppas att man gör som Dilog gjorde med sin 550-box.(Twin-tuner och HDD)
På den kom det i en FW-uppdatering en timer man kunde ställa in på hur länge HDD skulle vara igång...Det var en befrielse att slippa höra HDD snurra bara för att man vill titta på TV.
Hoppas verkligen att det kommer en sådan förbättring.

#87

Postad 11 oktober 2007 - 20:54

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Har nu testat lite till med ljudet. Man får ut ljud på RCA anslutningarna (stereo) samtidigt som man får ut dolby på digitalutgången, man alltså inte via HDMI. Jag försökta ansluta de analoga kablarna till ljudingången på TV'n för DVI, men TV'n kopplade inte in dessa troligen pga att det var en HDMI anslutning. Så vill man inte växla i menyn mellan Stereo och Hembio, så får man byta ut HDMI kabeln till en DVI eller att man går över och kör via komponent istället, men då får man se över så man har samma upplösning via dessa som för HDMI på TV'n

Om jag ska passa på att klaga lite till så tycker jag att det är dålig med en EPG som täcker några timmar till någon dag framåt, vore inte en vecka på plats?

#88

Postad 11 oktober 2007 - 20:57

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Man kan ju hoppas att man gör som Dilog gjorde med sin 550-box.(Twin-tuner och HDD)
På den kom det i en FW-uppdatering en timer man kunde ställa in på hur länge HDD skulle vara igång...Det var en befrielse att slippa höra HDD snurra bara för att man vill titta på TV.
Hoppas verkligen att det kommer en sådan förbättring.


Som det är nu så används alltid HDD'n, allt TV-tittande spelas in på hårddisken varken du vill eller inte, så missar man något så är det bara att backa i tiden och se om. Detta fungerar också.

#89

Postad 11 oktober 2007 - 21:46

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Vad gäller 2 ledningar till boxen så betedde sig min Viasat+ skumt innan jag fick dit kabel #2. Missade inspelningar etc. Tror att sådana här dubbeltuners bara trivs med dubbla kablar. Man vet ju inte vilken tuner den lägger en inspelning på eller vilken den tar EPG ifrån.

Quad-huvuden för att man skall kunna ge boxen 2 signaler och ändå kunna föda två extra enkla boxar någon annanstans i bostaden.

(Jag beställde 28 aug....väntar med stoooor spänning....när jag hade parabolkillen här sist så fick jag honom att dra 2 x Viasat + 2 x CD till både källare och TV-rum. Så det är bara boxen jag behöver :rolleyes:

Edit: Stafvel

Redigerat av Dragnet, 11 oktober 2007 - 21:52.


#90

Postad 11 oktober 2007 - 22:11

Unregistered5eeb5689
  • Unregistered5eeb5689
  • Användare

  • 229 inlägg
  • 0

foxn:

"Kan jag ta med mig mitt kort och använda det i en liknande box som t.ex. min kompis har?
Svar: Nej boxen och programkortet kopplas ihop och programkortet kan endast användas i denna box."

Jag tror det framgått ganska tydligt att kortet efter att ha "hälsat" på hd-boxen kan flyttas till annan mottagare...

<{POST_SNAPBACK}>


Som jag fattade det i den andra tråden så skulle det inte funka på den här nya boxen, vet att det gick på den gamla.

Är det någon med nya boxen som har testat om det går eller inte?

#91

Postad 12 oktober 2007 - 06:01

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Upptäckte något mer med boxen, det går nästan inte att föra över några kanaler från boxen till min DVD recorder Pionner. Det anges kopieringsskyddat. Det ser ut som det bara är TV1, TV2 och TV4 som går att spela över till DVD allt annat är spärrat :rolleyes:

Ska prova att flytta kortet till min gamla box, och se om man kan spela över från den, för det har man kunnat i tidigare, men det var några år sedan. Får väl också då se om kortert är kopplat till en viss box

#92

Postad 12 oktober 2007 - 07:04

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Upptäckte något mer med boxen, det går nästan inte att föra över några kanaler från boxen till min DVD recorder Pionner. Det anges kopieringsskyddat. Det ser ut som det bara är TV1, TV2 och TV4 som går att spela över till DVD allt annat är spärrat  :rolleyes:

Ska prova att flytta kortet till min gamla box, och se om man kan spela över från den, för det har man kunnat i tidigare, men det var några år sedan. Får väl också då se om kortert är kopplat till en viss box

<{POST_SNAPBACK}>

Gäller det bara HD-kanaler eller samtliga övriga kanaler? Finns det inte ett inbyggd kopieringsskydd i HDTV? Det är väl därför HDMI måste stödja krypterade sändningar?
Hur ska du kunna använda kortet i din gamla box? Kortet är ju pairat till den nya boxen och ska inte kunna fungera i någon annan box.

Redigerat av agpath, 12 oktober 2007 - 07:05.


#93

Postad 12 oktober 2007 - 09:07

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Skyddade kanaler/inspelningar - är det sånt där jekla Macrovision-skydd nu igen? Trist och besvärligt.

#94

Postad 12 oktober 2007 - 09:40

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

Upptäckte något mer med boxen, det går nästan inte att föra över några kanaler från boxen till min DVD recorder Pionner. Det anges kopieringsskyddat. Det ser ut som det bara är TV1, TV2 och TV4 som går att spela över till DVD allt annat är spärrat  :o

Ska prova att flytta kortet till min gamla box, och se om man kan spela över från den, för det har man kunnat i tidigare, men det var några år sedan. Får väl också då se om kortert är kopplat till en viss box

<{POST_SNAPBACK}>


Ok, det här lät rätt negativt. Själv spelar jag ibland in eller delar med mig av inspelning till familj och vänner när de själva glömt ställa in inspelning eller missat något program. Detta gäller givetvis inte bara 1:an, 2:an och 4:an. Ofta är det 5:an också. Hm... jag kanske är lagbrytare av stora mått utan att ha tänkt på det tidigare. ;)

que, väntar med stor spänning på resultatet av pairing-testet. Jag har fortfarande inte sett att någon har bekräftat att kortet och boxen är sammankopplat.

#95

Postad 12 oktober 2007 - 09:54

Unregistered220d6a49
  • Unregistered220d6a49
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Och hur funkar den med SmartWi tillsammans med en annan mottagare !?

Redigerat av Unregistered220d6a49, 12 oktober 2007 - 09:54.


#96

Postad 12 oktober 2007 - 15:02

GTO-66
  • GTO-66
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Ni som fått nya boxen och även har den gamla kvar, kan man använda den gamla
till en annan tv i hushållet och bara betala ett abb. eller hur funkar det ???

#97

Postad 12 oktober 2007 - 15:56

Unregistered36245
  • Unregistered36245
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Upptäckte något mer med boxen, det går nästan inte att föra över några kanaler från boxen till min DVD recorder Pionner. Det anges kopieringsskyddat. Det ser ut som det bara är TV1, TV2 och TV4 som går att spela över till DVD allt annat är spärrat  ;)

Ska prova att flytta kortet till min gamla box, och se om man kan spela över från den, för det har man kunnat i tidigare, men det var några år sedan. Får väl också då se om kortert är kopplat till en viss box

<{POST_SNAPBACK}>


Hur menar du föra över? Via video eller hdmi eller?

#98

Postad 12 oktober 2007 - 16:28

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Upptäckte något mer med boxen, det går nästan inte att föra över några kanaler från boxen till min DVD recorder Pionner. Det anges kopieringsskyddat. Det ser ut som det bara är TV1, TV2 och TV4 som går att spela över till DVD allt annat är spärrat  ;)

Ska prova att flytta kortet till min gamla box, och se om man kan spela över från den, för det har man kunnat i tidigare, men det var några år sedan. Får väl också då se om kortert är kopplat till en viss box

<{POST_SNAPBACK}>


Hur menar du föra över? Via video eller hdmi eller?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är bara via scart det går att spela över till en recorder.

#99

Postad 12 oktober 2007 - 16:48

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

que, väntar med stor spänning på resultatet av pairing-testet. Jag har fortfarande inte sett att någon har bekräftat att kortet och boxen är sammankopplat.


Har nu kört kortet i min gamla Combibox, inga problem med det (ingen parning) frågade också CD och det skulle inte vara något problem. Överföring till DVD fungerar nu också (med den gamla boxen). Tycker nog detta är den störta buggen just nu, att man inte kan föra över något som finns lagrat på hårddisken eller göra inspelning direkt till DVD. Ringde till CD om detta, och de vet så klart ingenting. Vad man får göra är att ha kvar den gamla boxen och flytta korten till den när det ska lagra något som man vill spara på DVD eller för att tex flytta ut för redigering på datorn. Denna kopieringsblockering är jag nog tveksam om jag kan leva med!


Summering efter några dagar:

Se mitt inlägg 144 istället, där finns upptäckterna listade med de senaste kommentarerna

Svagheter och buggar
-----------
- marknätsmottageren fungerar inte (uppdatering lovad till 2008:1)
- 5.1 ljud i HDMI kabeln fungerar inte (uppdatering lovad till 2008:1)
- med boxen ställd för Dolby ut i digitalljudutgången så blir det inget ljud till TV via HDMI (om det inte är en mono sändning, då finns det ljud). Analog utgång RCA fungerar dock, men då får man ha en TV som kan hantera HDMI samtidigt som ljud via RCA
- hög temperatur på hårddisk/låda, om man sätter in den i en hyllla så är risken stor att den stängs av. Ute ur hyllan så blir hårddisken 63C och den bryter och hänger sig vid 70C (vilket det blev i bokhyllan) Temperaturen ovan gäller vid inspelning på HDD. Kan bli problem sommartid, när man inte har 21C i rummet.
- EPG har bara 2-10 timmar framförhållning, vilket är kort om man vill programmera inspelningar, det går dock fint att använda timerfunktion istället
- SCART utgångarna är krypterade endast TV1, TV2 och TV4 går att spela in på annan enhet tex DVD recorder
- det blir inte allt rätt text angiven för inspelningen i inspelningslistan på HDD'n (nästa som kommer anges). Detta beror nog på att jag har lagt in +5minuter inspelning och texten anges då troligen när inspelningen är klar och inte när den startar (att tänka på)
- väldigt få inställningar i menyn
- tveksamt om man själv kan göra en satellitsökning, jag fick göra reset och gå på qvickvarianten
- med min gamla box så fick jag nog dubbelt så många kanaler (också de som inte är CD kanaler) dessa kom inte med på den nya boxen (med detta kanske delvis också är bra, mindre att sortera i)
- min gamla box så kunde man välja satellit, det kan man inte med denna
- den tar ganska lång tid från stand-by tills den är igång (45 sekunder), vilket kan vara lite jobbigt eftersom man gärna vill ha den avstängd pga värme och ljud
- går inte att stänga av HDD'n, den låter något (och blir varm)

Bra att veta
--------------
- man måste ansluta båda antennledningarna för att inspelningen ska fungera på annan kanal än den man tittar på. Det blir ingen varning om detta utan det blir bara inget registrerat som inspelning
- det är en bugg i visningen av signalkvalitet, så det visar rött även om styrkan är OK för HD sändningar (titta på kvaliten på SD sändning istället)

Så något bra
------------------
- en HD box med HDD har vi väl alla väntat på
- den fungerar med inspelning på HDD på det som man tittar på (automatiskt) samtidigt som man kan spela in en annan kanal som man styr själv. Man kan backa i det som man tittar på och spola fram och tillbaka. Bra
- snabbspolning går fint åt båda hållen med olika hastigheter, känns bra och säkra funktioner
- att välja program via epg (i närtid) går också bra, dock får man hoppa lite mellan att blädra bland kanaler och blädra i dess program, men det är OK, det går rimligt fort. Men varför ska man kunna byta dag??
- favoritlistor är också OK, sortering av kanaler etc
- bilden är bra HD riktigt bra om sändningen är bra (gäller även på standard), mer kvalitén på sändningen som säger om det är bra eller dåligt än om det är SD eller HD, dvs en film på HD kanalen kan var betydligt sämre än tex nyheterna på TV4 SD
- Dolby ljud ut fungerar via ljudutgången (men man måste koppla om i menyn först)
- det är inte så trögt att byta kanal

fortsättning följer

Edit, har gjort några mindre förtydliganden

Redigerat av Unregistered124686ac, 16 oktober 2007 - 16:48.


#100

Postad 12 oktober 2007 - 16:50

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Det är bara via scart det går att spela över till en recorder.


Icke, kopieringsskyddat också på samtliga SCART! men med min gamla box så går det ;)



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.