Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med att koppla ihop allt i din anläggning?

1292 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#951

Postad 14 juli 2009 - 17:43

andersgog
  • andersgog
  • Lärjunge

  • 434 inlägg
  • 0

ok då förstår jag.

Koppla vidare antennkabeln, DM600 behöver inte vara på för att dra vidare till dvdinspelaren.

Det går iofs att byta ut digitalmottagarmodulen i DM600 till en markmottagare (T).


mikeett

Vad menar du med antenn kablen ? Nu har jag från vägg till DM600 vidare till dvd
o från dvd till tv.
Funkar det att byta modulen till (T) fast man bor i ett comhem hus ?
En ny antenn behövs väll då också va ?

#952

Postad 15 juli 2009 - 09:21

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Oj, jag måste varit trött när jag skrev det...
Självklart går det inte med en T-modul i ett comhemuttag... Fick för mig att du körde boxer när jag läste att din dvdinspelare var boxermottagare... :(

Att spela in i en DM600 och se en annan kanal samtidigt går endast då dessa två kanaler ligger i samma mux,
inställningen är inte så svår, däremot krångligare att hålla ordning på muxarna...
Jag har inte en aning om hur comhem har delat upp kanalerna på muxar...

Redigerat av mikeett, 15 juli 2009 - 09:25.


#953

Postad 15 juli 2009 - 11:45

andersgog
  • andersgog
  • Lärjunge

  • 434 inlägg
  • 0
Okey,,,,tack för hjälpen så länge iaf :blink:
Är det någon som kan comhems olika muxar :D

Vill in i telnet , kan man gå via "kör" har Xp Pro
VAd skriver man sen för att kunna gå vidare ?
Någon har ändrat lösenordet (til DM600) så jag måste sätta default igen....

#954

Postad 16 juli 2009 - 07:29

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Googlade runt och fann denna mux-listan

telnet 192.168..... IPadressen till DM600 finner du i routern och även i DM600 instälnningar någonstans (står i manualen)

Går även att gå in via webbläsaren om man bara vill h awebbgränsnittet, då skriver du bara in ip-adressen som url.

Har du glömt lösenordet så är det enklast att flasha om boxen så blir lösenordet 'root' igen :)

#955

Postad 20 juli 2009 - 12:49

Ant11
  • Ant11
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej.
Har problem med att ljudet från min blu-rayspelare, kopplad via HDMI, inte kommer igång förren jag sätter på TV'n. Misstänker att det har med "handskakningen" mellan mina komponenter att göra. Någon som vet hur man kan komma runt detta? Jag kan köra via analog RCA men vill även kunna köra via HDMI hela vägen utan att behöva sätta på TV'n.
Ingående komponenter Blu-ray (Samsung 3600), Förstärkare (Onkyo 805) och TV (Samsung).
Tacksam för hjälp /Ant11

#956

Postad 24 juli 2009 - 18:44

mikj
  • mikj
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
behöver hjälp

Har beställt proj, dvd spelare och receiver nu, alla har hdmi
Tänkte först ta hdmi mellan proj och dvd spelaren och sedan en ljudkabel mellan dvd spelaren och receiver. Men ljudkabeln ska ju skicka ljudet både fram och tillbaka? Funkar detta?

#957

Postad 25 juli 2009 - 11:46

Unregisteredaaf47c09
  • Unregisteredaaf47c09
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Vad bra med en egen tråd för sammankoppling av enheter.
Jag har ett problem med HDMI och det finns säkert någon som har svaren på mina frågor.

TV Samsung LE40M87
Dator HP Compaq 2230s

Dessa två fungerar utmärkt ihop via VGA kapel. 1920 * 1080 upplösning fungerar bra.
Men med HDMI kabel så kommer inte hela bilden med på TV skärmen. Datorns ytterkanter hamnar utanför och man ser inte startmenyn nedtill. Verkar vara ungefär lika mycket som fattas runt om.

Tacksam för hjälp.
Mvh
Tommy

#958

Postad 25 juli 2009 - 11:49

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Kolla inställningarna på ditt grafikkort så att det pixelmappar korrekt...

#959

Postad 25 juli 2009 - 11:53

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0

behöver hjälp

Har beställt proj, dvd spelare och receiver nu, alla har hdmi
Tänkte först ta hdmi mellan proj och dvd spelaren och sedan en ljudkabel mellan dvd spelaren och receiver. Men ljudkabeln ska ju skicka ljudet både fram och tillbaka? Funkar detta?


Varför ska ljudkabeln skicka ljudet både fram och tillbaka???

Du kan ju inte skicka ljudet från recievern till dvd:n då den ju inte har något att spela upp ljudet med..

Så i ditt fall blir det / bild direkt från dvd till proj / ljud direkt från dvd till reciever och ingenting annat.
Alternativt ifall du har HDMI in på recievern att du kopplar HDMI från dvd till reciever och sedan HDMI från reciever till proj.

#960

Postad 10 augusti 2009 - 18:42

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Behöver hjälp att koppla ihop min samsung LE32R41 B och Sony 550 bdp med ONKYO TX-SR607.

Tänkte köra hdmikabel då undrar ja eftersom de bara finns 1hdmi ingång på tvn. Hur göra för att få bild överhuvudtaget? täntke eftersom bild och ljud nu går i samma kabel idag. Måste ja köpa 1till hdmi kabel som ja kopplar mellan recivern och bdspelaren?

#961

Postad 10 augusti 2009 - 18:52

NoiseMaker
  • NoiseMaker
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Behöver hjälp att koppla ihop min samsung LE32R41 B och Sony 550 bdp med ONKYO TX-SR607.

Tänkte köra hdmikabel då undrar ja eftersom de bara finns 1hdmi ingång på tvn. Hur göra för att få bild överhuvudtaget? täntke eftersom bild och ljud nu går i samma kabel idag. Måste ja köpa 1till hdmi kabel som ja kopplar mellan recivern och bdspelaren?

BD ---HDMI---> Reciever ---HDMI---> TV
Tänk nu bara på att inte köpa för dyr kabel.

Redigerat av NoiseMaker, 10 augusti 2009 - 18:52.


#962

Postad 10 augusti 2009 - 19:47

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Okej då ska ja annteckna att ja ska ha en hdmi kabel till =) Resten löser nog på resans gång =) Tack o bock för svaret.

#963

Postad 18 augusti 2009 - 15:02

fiskr0om
  • fiskr0om
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hejsan hejsan.

Jag har lite problem med att få ihop alla komponenter i min anläggning.

Jag har:
Sony Ht-ddw880 med tillhörande reciever
Benq w100 projektor
och en pioneer 696av dvd-spelare

Jag har kopplat ihop recievern och projekton med hjälp av en komponenkabel. Jag kör även en komponenkabel från dvd-spelaren till recievern och har fått bild så förut, men nu vill det bara inte funka. Jag får helt enkelt ingen bild. Vad gör jag för fel? Ljudet (coaxial mellan dvd-spelare och reciever) funkar, men det är allt.

Tacksam för svar :D

mvh!

#964

Postad 19 augusti 2009 - 09:25

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Prova att koppla komponent direkt mellan dvd-spelare och projektor, fungerar det så är det någon inställning i receivern som inte är bra (skall välja komponent som bild ingång och utgång).
Får du ingen bild så är det inställning i dvd-spleare (skall välja komponent som bildutgång i menyn) eller projektor (skall välja komponent som bildingång i menyn)

Du kan även koppla kompositkabel så du kommer åt OSD i de olika apparaterna...

#965

Postad 19 augusti 2009 - 09:33

Repeat
  • Repeat
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0

Du har nog rätt. Frågan är vad man ska säga till frugan? haha :)
Jo. Jag trodde faktiskt att denna boxen hade hdmi eller komponent.
Men så går det när man skickar frugan att handla.. =)

Förresten. Borde det inte bli bättre bild med hdmi jämfört med en scart-> adapter?

Vilken Sagembox är det? Har för mig att Sagem har Komponent ut via scart på en del enklare boxar (behövs speciell kabel)..?

#966

Postad 05 september 2009 - 15:21

devon
  • devon
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Hej!

Jag vill mount / koppla / map min popcorn hour i min Dreambox 600. Jag har hittat en del guider för 500 men de fungerar inte.

Jag kan mappa PCH i windows och vet därmed att så långt fungerar det. Men hur mappar man med SMBFS i Dreamboxen?
Jag har testat fylla i IP följande:

192.168.0.197 SMBFS
/share
/HDD
nmt
1234

Men det fungerar inte. Hur gör man?
Jag läste att man var tvungen att ha en katalog som heter movie under /share på PCH, en sådan mapp har jag skapat.

#967

Postad 16 september 2009 - 20:34

Smeebt
  • Smeebt
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Jag har vad jag ser som ett jätteproblem.
Köpt en Philips 47" LCD TV. Kopplat den via HDMI till mitt Sony surround system (kan kolla upp namnen om det behövs senare), grejjen är den att när jag kopplar min bärbara Vaio via HDMI till TVn så får jag inte ut något ljud från surroundhögtalarna utan bara från TVn.
Problem nummer två är att när som helst kan färgerna på tvn helt flippa ur och blir lila å gröna, typ 16bitars färger. tar man ur å sätter i hdmi kabeln så fixar sig felet, eller om man väntar ett par minuter. Men det kommer alltid tillbaks igen. Kör Win7 64bitars, men har inte lyckats hitta någon med samma problem som jag.
Någon som har nån idé?
Kan det vara HDMI kabeln? Jag använder bara Clas Ohlsons billigaste, men eftersom det funkar på farsans TV så tycker jag inte Den borde vara problemet...
Nåja, ber om ursäkt för ett grötigt inlägg, blir lätt så för mig. Men är hemskt tacksam för svar!

#968

Postad 16 oktober 2009 - 13:26

radio99
  • radio99
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Blir inte riktig klok på hur jag skall koppla för att få allt och fungera, Har en LCD tv samsung vill koppla detta så det fungerar bra, hur gör jag? har inte fått det riktigt att fungera bra.

Detta har jag:

Samsung LCD-tv 40 tum
DVD Sony
telia digital-tv
Satellitmottagare


Har haft Com hem förrut som det räkte med att jag slog på så kunde jag styra allt från den. Men nu har jag avskaffat den och satsar på Telia digital-tv, satelliten har jag för Astra.


Nån som har ett bra kopplingsschema på detta? hälsar en teknisk idíot på detta.

( sedan kopplar jag ljud till förstärkaren men det är ett mindre problem.

Tack på förhand

#969

Postad 27 oktober 2009 - 10:29

Flumgren
  • Flumgren
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hej!

Har en Onkyo 607, PS3, Canal Digtial HD box(1 hdmi ut och en optiskt) och en Samsung 40 tum hd-lcd(3hdmi ingångar)

Jag har läst att många rekommenderar att koppla allt via förstärkaren (hdmi) och sen en sladd in i tvn.
Men då måste jag ha förstärkaren på när jag vill titta på tv via Digitalbox, korrekt?

Hur kopplar jag på bästa sätt för att undvika detta?

Ska jag köra Optiskt från ps3 och digitalbox in till förstärkaren och sedan HDMI från dessa direkt till tvn?
Kommer jag då kunna få ljud från digitalboxen både till tvn och förstärkaren?

Är lite nybörjare så jag vore tacksam för hjälp.

#970

Postad 31 oktober 2009 - 14:44

krillnecks
  • krillnecks
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
hej jag ska köpa ny förstärkare med doby HD och DTS HD har en lg blue ray spelare hörde det var nån som sa att man inte kan köra varken optisk eller koax om man vill ha HD ljud så ska man koppla från blue ray spelaren hdmi till förstärkaren och sen hdmi från förstäkaren till tvn? eller har jag missuppfatat det?

Redigerat av krillnecks, 31 oktober 2009 - 14:46.


#971

Postad 31 oktober 2009 - 14:49

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

  • 2 082 inlägg
  • 0
Helt rätt!

#972

Postad 06 november 2009 - 19:32

cyrtax
  • cyrtax
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Hej!
Jag får snart hem mitt andra Logitech z-5500 till min dator och jag undrar nu om jag kan använda denna splitter (http://www.webhallen...od.php?id=89733) vill kunna använda båda systemen samtidigt på en dator. har optical digital output på mitt moderkort.

#973

Postad 07 november 2009 - 10:02

radio99
  • radio99
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Jag har problem med att koppla ihop
TV samsung ( har HDMI kabel )
Telia digital-tv
Satellitmottagare
DVD

Idag har jag telia digital-tv kopplad till tv men varken dvd eller satellit fungerar.

#974

Postad 12 november 2009 - 13:11

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Koppla DVD mot TV:n med antingen HDMI, komponent+ljudkablar eller SCART, samma för sattelitbox beroende på vilka utgångar apparaterna har samt vilka ingångar TV:n har.
Titta i TV:ns manual så hittar du nog några kopplingsexempel.

Sedan väljer du bara i TV:ns meny vilken ingång du vill titta på.

#975

Postad 18 november 2009 - 01:19

Unregistered33533
  • Unregistered33533
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej alla!

Jag undrar vilka kablar som krävs för att koppla ihop mitt nintendo 8-bit till min projektor. Har en Mitsubitchi med komponent ingångar samt vga/dvi och s-video.

antar att jag ska använda en gul rca kabel men där kommer även ljudet så hur kopplar jag det till stereon som har 2rca ingångar(höger/vänster). hittar inte rätt kablar på clasohlsson.

snälla hjäp.

#976

Postad 26 november 2009 - 15:02

sjostrand
  • sjostrand
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
Hej,

har nyligen flyttat och i samband med det uppgraderat lite prylar och bytt TV-leverantör och funderar nu på bästa sätt att koppla ihop allt.

Delar jag har:
TV: Sony 40W4000
Förstärkare: Onkyo 607
HTPC: Hopplock med HDMI för bilden men inte för ljudet
Digitalbox: CanalDigital HD PVR 101-ST
(Fjärrkontroll: Logitech Harmony 525)

Har ännu inte fått digitalboxen och tv'n är inte flyttad än och förstärkaren är bara uppackad ur kartongen så jag har inte kunnat testa något. Men frågar för att veta hur jag ska göra när allt kommit.

Det jag främst undrar över är följande:
1. Är det något konstigt att i förstärkaren koppla ihop bild via HDMI och ljud via optisk till HDMI-ut till tvn?

2. När jag tittar på tv nöjer jag mig ibland med tvns högtalare men vill ibland köra via förstärkaren. Kan jag då koppla allt via förstärkaren men välja om ljudet ska skickas vidare eller spelas upp via förstärkaren? Eller kan jag göra på annat sätt? Antar att jag alltid måste ha förstärkaren igång även om jag vill ha ljudet direkt i tvn?

#977

Postad 07 december 2009 - 13:59

halbo
  • halbo
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej!

Jag skulle behöva hjälp med att koppla ihop min tv, dvd, box, ljud(inkl. blueray). Är inte den mest tekniska människan i världen och skulle uppskatta det mycket ifall någon har tid/lust att hjälpa mig.

De komponenter jag har är:

TV: http://www.testfreak...msung-le40a336/

BOX: https://www.prisjakt...kt.php?p=357490

DVD: https://www.prisjakt...=ss=dvdhr775xee

HEMMABIO MED INB. BLUERAY: https://www.prisjakt...kt.php?p=461870

Vill alltså koppla ihop min inspelningsbara DVD så att jag kan spela in från digitalboxen samt att allt har bra ljud från hemmabiosystemet. Har nog kablar så det räcker (HDMI, Scart; Audiokabel etc.), problemet är att jag inte fattar hur man får ihop det på bästa sätt.

Är tacksam för alla svar så snart som möjligt, kom dock ihåg att jag är tekniskt obegåvad...

#978

Postad 26 december 2009 - 04:18

dannneman
  • dannneman
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej alla,

Jag köpte precis detta hemmabiosystem-paket på NetOnNet:
http://www.netonnet......8122983,4317)

Nu sitter jag och kopplar ihop allt. Men jag har fastnat på hur jag ska koppla in den Aktiva Subwoofern i AV Receivern.

Baksidan av AV Receiver (Onkyo TX-SR507):
http://img30.imagesh.../avreciever.jpg

Subwoofer (en del av Canton Movie 80CX):

http://img23.imagesh.../subwooferg.jpg

Hur man kopplar ihop AV Reciever och Subwoofer (enligt AV Receiver-Quick Setup papper):
http://img121.images...rquicksetup.jpg

Hur man kopplar ihop AV Reciever och Subwoofer (enligt AV Receiver-manual):
http://img30.imagesh...ievermanual.jpg
(Skriver det i text om det är svårt att läsa:
Connecting a Powered Subwoofer
Using a sutable cable, connect the AV receiver's PRE OUT: SUBWOOFER to the input on your powered subwoofer. If your subwoofer is unpowered and you're using an external amplifier, connect the PRE OUT: SUBWOOFER to the amp's input)


Hur man kopplar ihop AV Reciever och Subwoofer (enligt Canton Movie 80CX manual):
http://img121.images...alhowtoconn.jpg
(Skriver det i text om det är svårt att läsa, tog bara ut det intressanta:
Connect the subwoofer
Screw terminals: For connections to the loudspeaker outputs on your amplifier, the Canton active subwoofer is fitted with two sets of screw terminals marked HIGH LEVEL INPUT.

Cinch Sockets:
The Cinch inputs on your subwoofer are marked LOW LEVEL INPUT and are designed for connection to a preamplifier output or a special subwoofer output (LFE) on your control unit.)


Mitt problem:
- Det finns inget "LINE INPUT" som AV Reciever Quick Setup visar på min subwoofer.
- Det finns inga andra uttag gjorde för just Subwoofern (finns tex. inget ställe att sätta in LOW LEVEL INPUT samt att det enbart finns Röd/Svarta uttag på AV Recievern för Front-, Surround- and Center-högtalare men inte för Subwoofer).
- Jag är inte så bra på hur man kopplar in ihop hemmabiosystem, så vill ha tips på hur ska koppla det så jag inte kopplar fel och förstör något.

Någon som kan hjälpa mig med hur man sätter ihop min AV Reciever och Subwoofer?

*Edit*
Tack, Blixten_no1. Funkade bra. Trodde inte det var samma uttag som manualerna prata om då namnet var annurlunda

Redigerat av dannneman, 29 december 2009 - 18:28.


#979

Postad 26 december 2009 - 13:39

Blixten_no1
  • Blixten_no1
  • Lärjunge

  • 408 inlägg
  • 0
Du har ju en pre out subwoofer på baksidan. testa den!

fast då måste du ha en y split för att kunna koppla den till subban

#980

Postad 27 december 2009 - 14:20

valari
  • valari
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hejsan, har inte orkat läsa igenom tråden, men köpte ny tv igår, som har 3 hdmi utgångar, tvn är en Panasonic TX-P46G10E. Har idag en xbox 360 och en BD spelare inkopplad genom HDMI. Då jag har hdmi i min dator så tänkte jag köra kabel direkt från den till tvn och vips så är alla mina ingångar upptagna :unsure: Hur blir det den dag jag bestämmer mig för att köpa ett hemmabiosystem+ receiver?

Stämmer det att jag då ska först koppla min BD spelare till receivern som i sin tur går vidare till TVn, så att jag fortfarande bara behöver en hdmi kabel till TVn? Läste tidigare på den här sidan att man så ska/kan koppla, men jag förlorar ingenting i kvalitét på det sättet?

Kommer nog köpa ett hemmabiopaket till om någon månad nu, så tänkte mest hur jag skulle koppla för att få tillgång och utnyttja True HD ljudet sedan. Har hittills varit nöjd med mina feta högtalare som ger ett maffigt ljud, men vill ju självklart utnyttja true hd, då man nu tydligen ska märka surroundeffekten ordentligt, vilket man tidigare inte gjort, då talar jag från min egna åsikt från att ha hört polares äldre hemmabiosystem.

Redigerat av valari, 27 december 2009 - 14:22.


#981

Postad 27 december 2009 - 14:32

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

  • 596 inlägg
  • 0
Ja, det stämmer att du kopplar alla prylar till receivern. Du kan ju koppla direkt till TV:n och ansluta ljudet med separat kabel till receiern, men om man vill lyssna på HD-ljud så krävs att man drar HDMI till receivern, då det endast är den kabeln som har kapacitet nog. Sen är det ju klart enklast att dra allt via receivern, som blir som navet.

#982

Postad 31 december 2009 - 15:21

Souldevil3
  • Souldevil3
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Hej

Jag har en tv, ps3, förstärkare som jag ska koppla ihop. Vill veta hur jag ska få ut ljudet från tv och playstationet.

Produkterna är:






Ihopkoppling


Som jag förstår det kommer det vara: Tv <--- Förstärkare <---Ps3

Ps3 till förstärkare går via Hdmi, Behöver jag även en annan kabel för att få ut "digital ljud"? Kan det vara en toslink kabel?

För att få ljudet från tv till förstärkare hur gör jag detta, antar detta inte går genom Hdmi, så kommer det också bli en Toslink? För tillfället har jag kabeltv ifrån "kabel tvbyn Heby" som det heter här. Och det kommer vara så i ca ett halv år tils jag flyttar ut och skaffar en större tv. Men vet inte hur jag kommer ha min tv sändning då.

Men för tillfället hur ska jag göra detta? Vilka kablar är att rekommendera, såg några från kabelgiganten som kostade 49kr, men de kan väll inte vara bra :S

Sen inkoppling av högtalare till förstärkare, bara koppla med högtalarkabel, men gör banankontakt någon skillnad ljudmässigt? Eller är det enbart för att lättare koppla in och ur? Det ska räcka med att koppla utan bi-wire tanke på det ska inte göra någon större skillnad som jag förstått.
Både högtalare och förstärkare kan klara av laster ner till 4Ohm, hur gör jag detta? Går att ställa in på förstärkaren?

Blev en del frågor, men man lär sig något i alla fall :)

Mvh

Redigerat av Souldevil3, 01 januari 2010 - 12:54.


#983

Postad 01 januari 2010 - 04:08

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

  • 596 inlägg
  • 0
PS3 ansluter du enbart med HDMI, eftersom din receiver enligt specen kan ta ljudet via den. Du kommer även kunna lyssna på de högupplösta ljudformaten som finns på bluray när du ansluter med HDMI, vilket inte vanlig optisk ljudkabel klarar. Sen tillkommer inställning i PS3:an, som finns beskrivet i dess manual.

Ljudet ur TV:n får du nog helt enkelt ta med en analog stereokabel. TV:n har RCA-stereoanslutning (audio out) på baksidan.

Kabel- och Ohmtalsfrågor låter jag någon kunnigare svara på. :(

Gott nytt år!

#984

Postad 01 januari 2010 - 12:58

Souldevil3
  • Souldevil3
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Okej vad bra, Hur ser man enligt speccen att den kan gå via HDMI? Och jag behöver ha en HDMI från tv och reciver dessutom vad jag förstår. Sen korta HDMi är de ingen skillnad på, eller de blir ingen förlust direkt som det kan bli med dem längre.

Kopplar jag med en stereo kabel, kommer jag enbart få ett 2 kanaligt ljud från mina högtalare, det kanske är bara det ljudformatet som sänds?

Varför har då en kille på mediamarkt snurrat in mig på optisk (Toslink) kabel från tv'n för att få ut ljudet om det enbart behövs vara en Rca?

Gott nytt år, och tack för svaren!

Mvh

Redigerat av Souldevil3, 01 januari 2010 - 13:02.


#985

Postad 01 januari 2010 - 13:36

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

  • 596 inlägg
  • 0
Att Onkyon tar ljud via HDMI läste jag på "egenskaper"-fliken här på Prisjakt, så jag har inte läst det själv nån annan stans. Får hoppas att det stämmer, men annars är det nog bäst att läsa manualen.
Troligtvis får du inga problem med en kortare HDMI-kabel av billigare sort, kanske inte längre heller. Har aldrig jag fått iaf. Bara värt att lägga mer pengar om man upptäcker att det blev störningar eller att signalen inte orkar fram av nån orsak.
Som jag förstår, efter att ha kollat i manualen för TV:n, så finns ingen digital ljudutgång alls. Sen drog jag slutsatsen att du tittar på analog kabel-TV (endast stereo) eftersom du inte har en inbyggd box för digita kabel-TV(DVB-C) och ej heller använder en extern box. Din TV har inbyggd box för marknätet (DVB-T), så om du vill kolla på digital-TV så får det bli marknätet eller en extern box för kabel eller satellit. Du ska ju flytta snart så det blir väl nåt sånt då, gissar jag.
Fast det kommer inte vara några problem att få ljud i alla högtalare ändå eftersom Onkyon har ett knippe ljudalternativ som har till uppgift att göra om stereo till flerkanaligt ljud. Det duger gott så länge du kör med den analoga sändningen.

Sen varför säljare på stormarknader säger som de gör har jag ofta undrat.
Hoppas jag har kollat på rätt TV bara, så jag inte far med osanning. :(

#986

Postad 01 januari 2010 - 14:38

Souldevil3
  • Souldevil3
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Jaha okej då är jag med, jag har själv försökt att titta på prisjakt om just det där. Men hittade inte direkt. I vilket fall är jag nöjd med svaren du givit mig. Det är som du säger den har ingen digital ljudutgång som jag antagligen tog förgivet bara. Märkte de precis när jag kollade bakom Tv'n.

Du pratar om DVB-C och DVB-T, det är dem olika det finns som jag förstått?

Som du säger detta system med denna tv kommer att vara såhär ett halv år ungefär, sen bygger de byggas ut till större tv, med antagligen digitala kanaler. Tänkte vad är det för skillnad ljudmässigt med RCA och Toslink?

Mvh

#987

Postad 01 januari 2010 - 15:49

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

  • 596 inlägg
  • 0
Det finns tre olika typer av digital-TV: Marksänd (DVB-T), kabel (DVB-C) och satellit (DVB-S). Det vanligaste är att det finns en DVB-T-mottagare i TV:n, men numera är det allt vanligare med både DVB-T och DVB-C. Vet inte ens om det finns inbyggd DVB-S ens. Det blir väl lite att fundera på när du flyttar. Det är kanske så att när du skaffar ett abonnemang med någon TV-leveranör så kommer du få möjlighet att köpa en box av något slag till rabatterat pris, och då kanske du blir sugen på t.ex. en inspelningsbar HD-box eller On Demand-box eller allt vad det heter. Då spelar det ju ingen roll vilken inbyggd box eller utgångar din TV har.
Skillnaden mellan RCA och Toslink är att RCA används för att överföra analogt ljud och bild och Toslink används för digital information som sedan görs om till ljud, i ditt fall av Onkyon. Både RCA och Toslink är egentligen bara själva kontakttypen. Toslink används för optisk signal för digital ljud, medan RCA kan användas för både analogt ljud och bild (komposit och komponent, t.ex.)
Att säga att den ena ger bättre ljud än den andra kan man nog inte säga generellt, då det är andra saker som avgör. T.ex. kan du ha en CD-spelare som avkodar den digitala informationen på ett mycket bättre sätt än förstärkaren. Då får man troligtvis ett bättre resultat att ansluta med bra analoga kablar än att skicka den digitala informationen till förstärkaren och låta den koda av.
Allt jag skriver är så som jag har förstått det. Nån annan får gärna förklara djupare. Själv har jag anslutit samtlig kringutrustning digitalt (Digitalbox, dator, PS3) till en receiver och är nöjd med ljudet. Tror de flesta blir nöjda med den lösningen.

Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 01 januari 2010 - 15:52.


#988

Postad 01 januari 2010 - 16:02

Souldevil3
  • Souldevil3
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Okej vad bra, tack för dina snabba svar och att du reder ut några frågetecken för mig och förhoppningsvis några andra hembio ägare!

Snabb extra fråga, är det RCA - RCA jag ska ha, och inte RCA till 3.5 mm.

Jag har hört att just den onkyo 507, dem signalerna den tar in det är dem den skickar ut. om du är på vad jag menar, har läst det i många trådar, och börjar förstå innebörden, Men i mitt fall kommer det att bli något problem? Kan du "måla" upp ett scenario där detta skulle uppstå?

Mvh

Redigerat av Souldevil3, 01 januari 2010 - 16:38.


#989

Postad 01 januari 2010 - 17:16

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

  • 596 inlägg
  • 0
Du behöver RCA-RCA. Det finns 5 par analoga stereoingångar på Okyon, bara att välja en lämplig.
Angående din fråga om att signaler skickas vidare så gissar jag att du tänker på att när man ansluter en bildkälla så skickas den genom receivern utan att skalas om eller konverteras, utan man måste skicka ut den med samma typ av anslutning som den kom in. D.v.s. om du kopplar in komposit så kommer du inte kunna skicka ut bilden ur receivern med HDMI, utan då får du dra en likadan kabel från receivern till TV:n och växla till den ingången på TV:n.
Det kan vara praktiskt att ha konvertering-/skalningsmöjligheter för äldre utrustning, men det blir mindre och mindre behov eftersom de flesta nya produkterna kommer med HDMI. Jag har inte längre nån användning av funktionen även om den finns i min receiver.
Det är ganska många fällor med att köpa receiver, och den vanligaste är nog att man blir överaskad av att det inte går att få ljud via HDMi på vissa modeller, och eftersom säljarna på stormarknaderna svamlar rätt mycket så blir det många som känner sig blåsta. Det är också ganska svårt att hitta rätt info på faktabladen. När jag köpte receiver så kände jag mig rätt osäker, så jag lade lite extra kronor så jag ökade chansen till att få med de vitala funktionerna.
Tror inte du behöver konverterings- eller skalningsfunktioner, så länge du ser till att utrustningen du skaffar framöver har HDMI. Tyvärr så har de vanliga SD-boxarna inte HDMI, men det blir nog inte aktuellt för dig med box för lågupplöst TV, utan i så fall kör du nog med den inbyggda boxen. Väljer du att köra på en HD-box så är det alltid HDMI.

Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 01 januari 2010 - 17:19.


#990

Postad 01 januari 2010 - 23:57

Souldevil3
  • Souldevil3
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Som jag misstänkte med RCA, men lika bra att vara helt 110%!

okej jag förstår, men framtidens produkter kommer antagligen dem flesta att ha HDMI, så jag kommer nog inte ha det problemet, då jag inte har nå äldre produkter som måste kopplas in.

Tack för alla bra svar!

Bara frågorna kvar nu angående kablarna men du var inte så insatt i dem som jag förstod så låter någon annan vänlig själ svara på det. =)

Postar dem igen. blev så mycket text, hehe

Sen inkoppling av högtalare till förstärkare, bara koppla med högtalarkabel, men gör banankontakt någon skillnad ljudmässigt? Eller är det enbart för att lättare koppla in och ur? Det ska räcka med att koppla utan bi-wire tanke på det ska inte göra någon större skillnad som jag förstått.
Både högtalare och förstärkare kan klara av laster ner till 4Ohm, hur gör jag detta? Går att ställa in på förstärkaren?


Mvh

#991

Postad 05 januari 2010 - 20:44

Diskret
  • Diskret
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Precis som många andra har jag problem att få ihop alla enheter. Jag har idag tv kopplad med hdmi till ps3:an och en till hd-boxen. Jag har optiskt kabel (för ljudet) mellan dvd´n och ps3:an som också fungerar som förstärkare. Mellan HD-boxen och dvd´n har jag scart kontakt för ljudet. Men nu vill jag köpa en projektor men får inte ihop det i mitt huvud. Kan jag köpa en hdmi splitter till både ljud och bild eller är det bättre att köra ljudet med någon annan kabel mellan projektorn och dvd (förstärkaren). Och köra HDMI projektorn till ps3?
Tacksam för all hjälp!!

#992

Postad 05 januari 2010 - 21:28

Mad-Man
  • Mad-Man
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Hejsan alla Gurus!
Jag e rätt ny i denna värld men försöker lära mig så mycket som möjligt hur det fungerar och hur det ska låta och även hur en bild ska se ut på TVn.

Min setup:

Samsung PS-63B685T6WXXE TV
Philips BDP9500 Blu ray
Xbox 360 den första modellen Console
Panasonic SA-HE7 Stärkare (Denna ska bytas när mer pengar finns men använder den så länge)
handan cdc-7000 Satellitmottagare
Fujitsu Siemens Amilo XI 2428
5.1 högtalar system

KABLAR

Supra HDMI-HDMI HD 1M
HQ HQ HDMI male 5m
HQ OPTIC.FIBER-OPTIC.CABLE 2,5m
Xbox 360 original component kabel
König Överspänningsskyd 6 Master/Slave


Min fråga hur ska jag koppla i hopp detta på bästa sätt?

#993

Postad 20 januari 2010 - 21:35

limpro
  • limpro
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Jag har idag
En stycken plasma TV Pannasonic PV70
En inspelningsbar samsung digitalbox
En WD Live mediaspelare
En inspelningsbar sony-dvd med hdd
En förstärkare med 5.1 ljud

HUR kopplar jag ihop allt detta?
Det blir ju ett rent **** med alla kablar...jag vill få 5.1 ljud både när jag kollar från DVDn/Digitalboxen/Mediaspelaren
Hur ska jag koppla ihop allt detta med komponentvideo och ljudkablar kors och tvärs??
Får ingen ordning på det här utan ser bara en röra med alla kablar

Snälla hjälp mig!

#994

Postad 26 januari 2010 - 00:51

lacunaz
  • lacunaz
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Hej!

Det är så att jag skall uppdatera min burk bland annat HD 5850 grafikkort, men skall ha kvar min skärm, ingen lust att lägga pengar på ny.

det är en Hp w2207 https://www.prisjakt...kt.php?p=168925


Mitt problem är.

När jag köpte min gamla data så hade jag ingen koll på VGA eller DVI.
Nu när jag har tittat bakom skärmen så har jag kopplat VGA från skärmen ner till en VGA till DVI adapter till Grafikkortet.

Kommer det funka bra så?
Eller skall man köpa en DVI - DVI kabel istället?

Vill helst inte lägga mer pengar om det inte behövs.

Vet ni någon billig isåfall så säg gärna till!

Tack!

#995

Postad 06 februari 2010 - 13:13

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

  • 1 377 inlägg
  • 0
Har letat lite utan något bra resultat.

Går det att koppla tre Hdmi källor till en tv tex en lg som har en optisk ut. Och få ut all surr från den optiska ner till förstärkaren?
På tre olika källor på tv:n?

Anledning för jag fråga är att försäkaren i fråga har ej Hdmi växel och att slippa dra en Coax resp från varje källa.
Skulle vara bra om det funka =)

Alltså typ loopa allt ljud vi tv:n

#996

Postad 06 februari 2010 - 13:17

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Bör inte funka då de flesta (om inte alla) tv apparater med optisk ut endast sänder ut ljud från de inbyggda källorna.

#997

Postad 06 februari 2010 - 13:31

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

  • 1 377 inlägg
  • 0

Bör inte funka då de flesta (om inte alla) tv apparater med optisk ut endast sänder ut ljud från de inbyggda källorna.



Okej

Får tacka för svaret, Är i fullgång o installerar hos svågern.
Tänkte man kanske kunna gått en lite lättare väg =)

#998

Postad 17 februari 2010 - 23:42

iBusk
  • iBusk
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Köpte en fantec mediaspelare för ett tag sedan och har inte haft tid att koppla ihop den än.

Det medföljde ett antal kablar och i manualen beskrevs 4 olika sätt att koppla till TVn men inte vilket som var bäst så jag tänkte be om råd eftersom jag inte kan något om detta.

1. Y/Pb/Pr + koaxial
2. A/V (bara den gula) + koaxial
3. A/V (gul,röd,vit)
4. Y/Pb/Pr + A/V (enbart röd+vit)

Inga problem med anslutningarna i TVn, den tar alla olika, men vilken ger bäst bild och ljud?


#999

Postad 15 mars 2010 - 00:15

jcalle
  • jcalle
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej!
Jag är rikskass på att koppla in såna här saker, men behöver verkligen få det att funka!

Jag köpte ett onkyosystem på Media Markt för ett par veckor sen, och har än så länge lyckats kräma ut lite ljud från det genom mitt Wii. Problemet är dock att jag har en tv (med digitalbox), ett xbox360 (med komponent och optiskt ljud ut) och en dvdspelare som ska kopplas in och fås att låta bra. Instruktionen säger mig verkligen ingenting, och jag behöver all hjälp jag kan få!

Jag har tagit lite bilder på de olika komponenterna och lite bilder från instruktionen och vore ytterst tacksam om ni kunde hjälpa mig med var vilka kablar ska gå, och vilka kablar jag behöver. Det enda jag egentligen vet är att HDMI-portarna är av pass-troughvariant vilket tydligen ska innebära att recievern inte plockar upp ljudet därifrån utan bara skickar vidare alla signaler, så det verkar vara som en switch till datorn i princip.


TV:n (Samsung r86)
Bifogad fil  DSCN2723.JPG   1,07MB   0 Antal nerladdningar
TV:n sida
Bifogad fil  DSCN2725.JPG   1,04MB   0 Antal nerladdningar
En del av HD-boxen
Bifogad fil  DSCN2727.JPG   1,23MB   0 Antal nerladdningar
En annan del av HD-boxen
Bifogad fil  DSCN2728.JPG   1,13MB   0 Antal nerladdningar
Baksidan av recievern (från bruksanvisningen)
Bifogad fil  DSCN2732.JPG   1,85MB   0 Antal nerladdningar

Som ni ser så finns det ju t.ex. en massa hål för optiskt ljud, men jag vet inte om det är bra eller dåligt. Snälla, hjälp mig!

#1000

Postad 15 mars 2010 - 13:16

jcalle
  • jcalle
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
jag kan lägga till att det rör sig om tx sr-307..



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.