Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic PT-AT5000E

163 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 07 oktober 2011 - 10:11

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0
Finns det någon jämförelse mellan 5k och 4k?

#102

Postad 07 oktober 2011 - 15:17

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
Här finn lite info om skillnaden.

http://www.component...pic=14088&st=45

#103

Postad 07 oktober 2011 - 23:51

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0

Tänkte kolla in denna projje imorgon. Ska bli kul att jämföra hur den står sig mot konkurrenterna.


Beakta att alla konkurrenter inte är ute än, R2000 och X30. :)

#104

Postad 07 oktober 2011 - 23:57

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0


Beakta att alla konkurrenter inte är ute än, R2000 och X30. :)


Ja vissa företag verkar ju ligga på latsidan när det gäller att släppa sina produkter :)
Självklart vill man ju se vad Epson och JVC bjuder på.

#105

Postad 08 oktober 2011 - 09:26

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0


Ja vissa företag verkar ju ligga på latsidan när det gäller att släppa sina produkter :)
Självklart vill man ju se vad Epson och JVC bjuder på.


Hehe, ja trist att de är lite tröga. Den som väntar på något gott brukar de heta :)

Av de jag såg på IFA så kommer iallafall jag vänta på de projarna :)

#106

Postad 08 oktober 2011 - 15:57

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Trustedreviews hyllar AT-5000.
http://www.trustedre...rojector_review

#107

Postad 08 oktober 2011 - 19:21

JSan
  • JSan
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0
Såg pannan idag på en snabbdemo av 3D (Avatar) på HBB i gbg, kändes rätt mjuk och fin i bilden och jag upplevde ingen direkt störande crosstalk men dock tycker jag att bilden kändes för mörk direkt man fick på sig glasögonen.

#108

Postad 22 oktober 2011 - 18:59

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
För dyrt och dessutom lockar 3 inte ett dug :)

#109

Postad 23 oktober 2011 - 02:04

sphenisciformes
  • sphenisciformes
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Är det någon som provat köra PT-AT5000 mot en Euroscreen ReAct II duk?
Enligt en annan tråd har lustiga effekter uppstått med användande av 3D med Sony VPL-HW30ES
med grön och röda färgskiftningar i hörnen genom glasögonen?! (en förklaring ges ifs i tråden till fenomenet....)


Har nu provat (och har själv) denna kombinationen (reAct + AT5000) och det är (så klart) inga sådana färgskiftningsproblem alls under 3D tittande.... fungerar alldeles utmärkt.

Redigerat av sphenisciformes, 15 november 2011 - 00:18.


#110

Postad 23 oktober 2011 - 12:19

Unregistered2508b47b
  • Unregistered2508b47b
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Har fortfarande inte fått klart med försäkringsbolaget efter missödet med en fallande proj :(

Skulle så klart skicka in den för att få ett kasserings intyg och det tog tid eftersom jag först inte hade orginal kartongen hemma utan hos en släkting som var på semester.

Så nu väntar jag på just detta!

Under tiden har man ju försökt att skaffa sig en uppfattning om vilken av 5000 lr sonys proje man ska köpa. för det blir nog inte att vänta på någon annan.

Pannan ska ju fortsättningsvis ge en mjukare bild vilket jag uppskattar. Jag väljer t.ex plasma tv före alla andra format.

Lider oxå av kraftig migrän så jag blir lite orolig att sonyn ska påverka detta eftersom den ska ha en skarpare bild. Kan t.ex inte sitta framför en DLP proj. Fast jag kanske inte ska fundera så mycket på detta, suck, jag vet inte, detta är något jag måste ha i åtanke tyvär.

Har läst testet som Marcus gjort och han anser ju Sony`n vara vassare än pannan.

3Där ju kul men inte avgörande och dessutom har jag ett rum där jag nu bor som är rätt så ljust. Vilken av dessa 2 fungerar bäst i ett ljusare rum där man inte kan mörklägga helt, och dessutom så ska den fungera till tv tittande ?


Ge mig gärna lite råd så jag kan reda ut dessa frågor.

#111

Postad 24 oktober 2011 - 17:05

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Har läst testet som Marcus gjort och han anser ju Sony`n vara vassare än pannan.

Jag misstänker att det är mig du refererar till och mitt inlägg på component.se? http://www.component...ndpost&p=170938

Om så är fallet så tror jag du har missuppfattat mig. Jag har inte på något ställe skrivit vilken av de två projektorerna jag anser vara bäst eller vassast. Jag har däremot mätt upp dem och gett underlag baserat på fakta. Tex ljusflöde, förmåga att släcka sitt eget ljus, etc etc. Men ingenstans har jag lagt in någon personlig värdering kring bilden. Det anser jag inte vara mitt jobb. Mitt jobb är att på bästa och mest neutrala sätt visa upp produkterna och guida mina kunder fram till bästa valet efter givna förutsättningar. Då vore det korkat av mig att redan på förhand berätta vilken av projektorerna jag anser vara bäst.

Dessutom hade AE5000 fått bättre kritik i initiala tester på annat håll och det ligger helt klart i alla intresse att neutralisera detta så att var och en gör det rätta, att göra en egen värdering och inte basera sina val på andras tycke och smak. Helt klart står i alla fall att Sonyn lämnar rejält mycket mer ljus och med samma förutsättningar släcker det samtidigt och därför har en högre kontrast. Men att det per automatik betyder att den har bättre bild är fel att säga, men det är ju en viktigt punkt. Men även AE5000 har en relativt hög kontrast.

3Där ju kul men inte avgörande och dessutom har jag ett rum där jag nu bor som är rätt så ljust. Vilken av dessa 2 fungerar bäst i ett ljusare rum där man inte kan mörklägga helt, och dessutom så ska den fungera till tv tittande ?

Som sagt, HW30 lämnar mycket mer kalibrerat ljus och har därför ett rejält försprång med de förutsättningarna. Men du måste förstås titta själv för att kunna värdera skillnaderna. Annars kan du lika gärna dra lott.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#112

Postad 27 oktober 2011 - 06:56

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Kikade på dessa två i går och side by side skiljer det sig ganska mycket. Det finns säkert anhängare till båda sätten att visa upp en bild men för mig var det Sonyn som vann på en högre upplevd kontrast som i sin tur skapade ett djup i bilden. Pannans bild kändes plattare och mindre skarp.

#113

Postad 31 oktober 2011 - 20:21

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

  • 819 inlägg
  • 0
Var precis på väg att bestämma mig för pannan då den hitils varit den enda med lens memory och 3-d av rang, men såg sedan att lens memory ej fungerade för 3d :(

Och nu såg jag något väldigt intressant på JVC's hemsida om deras nya som kommer i november. Om jag tolkar nedan kommer även JVC få lens memory (eller gäller det bara om man har extern lins?), kan de måhända få till det så det funkar fint även för 3-d så får panna tuff konkurens på hemmaplan :)
Convenience and Set-Up Features
  • No Special Screen Needed for 3D Playback
  • Wide Lens Shift Functionality (V: 80%, H: 34%)
  • 3 Position Lens Memory makes setting up Cinema Scope and 16:9 easy
  • Direct Access 3D modes from remote control
  • Motorized focus and zoom
  • Optional 3D Glasses and Emitter
Mvh
Boogie

#114

Postad 31 oktober 2011 - 20:33

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Läs trådarna på forumet så får du svar. ;)
Ja de nya JVC och även Sony 95 har linsminne. Kommande (?) Epson r2000 och r4000 kommer också ha linsminne. Samtliga är mer lovande än AT5000.

PS Linsminnet lär funka för 3D på AT5000 om man ändrar format i 2D och sen byter till 3D.

Redigerat av hassesolo, 31 oktober 2011 - 20:34.


#115

Postad 31 oktober 2011 - 20:41

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0
Sen har väl JVC även motoriserad lens-shift som ingår i linsminnet.

Redigerat av Dr. Zaius, 31 oktober 2011 - 20:44.


#116

Postad 31 oktober 2011 - 21:16

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Sen har väl JVC även motoriserad lens-shift som ingår i linsminnet.


Ja. Bytet tar dock tid. Inget att köra on the fly i Tron precis...

#117

Postad 01 november 2011 - 13:45

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0
Tänkte mera på att JVC`n blir lite mindre placerings känslig vid användandning av linsminnet.

#118

Postad 01 november 2011 - 15:05

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Jo, det är en klar fördel för JVC.

#119

Postad 01 november 2011 - 16:20

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0
Du behöver heller inte stänga av 3D funktionen på JVC

Lenshiften är snabb, det är zoomen jag tycker är lite seg på JVC, men marginellt.

#120

Postad 01 november 2011 - 19:36

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0
Läser man Cine4home`s beta test av AT5000 så ska tydligen den dynamiska irisen i REC709 läget inte jobba lika aggressivt som i CINEMA1 läget. Det var en nyhet för mig, har inte läst eller hört talas om det tidigare. Det har väll sina för och nackdelar men mest fördelar om man nu vill uppnå en så korrekt bild som möjligt och ändå köra med irisen på.

Är det någon som vet mer, är det stor skillnad i svärtan mellan REC709 och CINEMA1 läget med irisen på?

http://translate.goo...5000_Test_A.htm

Redigerat av Dr. Zaius, 01 november 2011 - 19:36.


#121

Postad 02 november 2011 - 07:22

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Jo jag läste också det och det var väldigt intressant. Jag har inte hört om att dynamiska irisar kan ha olika aggressiva lägen förut.
Efter att ha sett hur suddig AT5000 är (i alla fall det exemplar som var på Hbb-eventet) jämfört med vissa konkurenter har jag dock tappat det mesta intresset för modellen.

#122

Postad 02 november 2011 - 15:17

sphenisciformes
  • sphenisciformes
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Såg också AT5000, X30, VW95 på projektoreventet i Göteborg..

Visst var X30 och HW95 lite skarpare än AT5000 som mer levererade mer en mjuk bild.

(X30 fanns i ett eget demorum uppblåst på 200 tums duk jmf. 100 tum för AT5000 och VW95).

Tyckte X30 (och VW95) leverera en skarp bild i både 2D och 3D men medför mycket ghosting från X30, såg dock inte mycket av detta på AT5000 och VW95. Fick även för mig att bilden var lite ”urvattnad” när man kollade på X30. Men det var jag kanske ensam om att tycka. Valde dock bort X30 tidigt p.g.a dess prestation i 3D.

Sammantaget tycker jag att valen mellan dessa blir en kompromiss om man är sugen på 3D faller valet mot AT5000, annars X30. (dessa kostade ju lika mycket, såg dock aldrig HW30 vad jag minns).
Vill man inte kompromissa fanns VW95 för ca 20 000 kr mer som levererade fin fin bild i alla lägen.

Detta är dock min egna åsikt, man måste gå och se dessa själv, tycker sammantaget inte alls det är något fel med AT5000s bild. Valet föll slutligen för en AT5000.

#123

Postad 02 november 2011 - 16:13

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0
Behöver du inte linsminne så tycker jag Sony HW30 är ett Mycket bättre alternativ än Panasonic AT5000. Gillar inte heller Panasonics dåliga skärpa, AE4000 var lika kass. Vad gäller 3D så är AT5000 och HW30 bättre än JVC X30, men ärligt, om man gillar 3D så bryr man sig uppenbarligen ändå inte om bildkvalite. Super-sunk är bästa beskrivningen av 3D oavsett projektor.

Med VW95 får man det bästa av allt ink. linsminne, men så kostar den ju därefter också.

#124

Postad 02 november 2011 - 16:52

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0

Jo jag läste också det och det var väldigt intressant. Jag har inte hört om att dynamiska irisar kan ha olika aggressiva lägen förut.
Efter att ha sett hur suddig AT5000 är (i alla fall det exemplar som var på Hbb-eventet) jämfört med vissa konkurenter har jag dock tappat det mesta intresset för modellen.

Lite synd att den inte är inställningsbar utan fast och låst till REC709 läget. Det finns ju andra tillverkare som har ställbar dynamisk iris.


Ja, i direkt jämförelse med andra projektorer brukar Panasonic upplevas som oskarp. Personligen gillar jag den lite mjukare bilden som Panasonic generellt har, tycker det ger en lugn och behaglig bild vid film tittning.

Redigerat av Dr. Zaius, 02 november 2011 - 18:26.


#125

Postad 02 november 2011 - 21:40

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0

Såg också AT5000, X30, VW95 på projektoreventet i Göteborg..

Visst var X30 och HW95 lite skarpare än AT5000 som mer levererade mer en mjuk bild.

(X30 fanns i ett eget demorum uppblåst på 200 tums duk jmf. 100 tum för AT5000 och VW95).

Tyckte X30 (och VW95) leverera en skarp bild i både 2D och 3D men medför mycket ghosting från X30, såg dock inte mycket av detta på AT5000 och VW95. Fick även för mig att bilden var lite ”urvattnad” när man kollade på X30. Men det var jag kanske ensam om att tycka. Valde dock bort X30 tidigt p.g.a dess prestation i 3D.

Sammantaget tycker jag att valen mellan dessa blir en kompromiss om man är sugen på 3D faller valet mot AT5000, annars X30. (dessa kostade ju lika mycket, såg dock aldrig HW30 vad jag minns).
Vill man inte kompromissa fanns VW95 för ca 20 000 kr mer som levererade fin fin bild i alla lägen.

Detta är dock min egna åsikt, man måste gå och se dessa själv, tycker sammantaget inte alls det är något fel med AT5000s bild. Valet föll slutligen för en AT5000.


X30 på en 3meters ljudransperent duk vs. Panna på mindre studiotek i 3D. Öhh... känns rättvist :lol:

#126

Postad 02 november 2011 - 22:12

sphenisciformes
  • sphenisciformes
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

X30 på en 3meters ljudransperent duk vs. Panna på mindre studiotek i 3D. Öhh... känns rättvist :lol:


Inte helt rättvist nej :blush: Men det var det faktiska läget.

AT5000 visades på samma ljudtransparenta duk 2 dagar innan eventet, och skall man göra en korrekt bedömning så skall ju samtliga visas enligt samma förutsättningar.

Och jämför såklart inte 2D med 3D utan 3D mot 3D och 2D mot 2D.

Vet ju inte hur du gör ifs :)

#127

Postad 03 november 2011 - 15:20

Unregistered2508b47b
  • Unregistered2508b47b
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Marcus : Ja det var dig jag refererade till. Men visste jag att du skulle ta illa upp för att jag förmodligen missförstod dig (vilket jag uppenbarligen gjorde) skulle jag ha formulerat mig annorlunda. Det var defenitivt inte min avsikt att på något sätt få ditt test att liknas vid nån form av rekomendation av en viss produkt utan jag läste bakom raderna och tror fortfarande inte att jag läser fel om jag ska fortsätta disskutionen. Men du har naturligtvis rätt i allt du säger. Man har ju dock alltid personliga åsikter även som fackman och jag tycker också du har rätt att ge dessa åsikter.

Men som sagt, ber om ursäkt för missförståndet!

Dett är ett dilemma för mig eftersom jag naturligtvis är i behov av en projektor som kan ge bra bild både i (nåja) ljus och mörker men har oxå tyvär en helö del andra saker att ta hänsyn till som påverkar köpet.

T.ex som jag skrev lider jag av kraftiga migräner och har alltid upplevt Plasma tv som klasser bättre än LCD tv. Så om pannan nu ger en mjukar bild låter det spontant som att det vore bästa valet i den frågan.

Nästa är att min montering blir så att en Sony sticker ut rätt så mycket mer från väggen än vad Pannan gör, den är ju sjukt djup. Den ska sen sitta på drygt 4.5 meter från duken.

En smidig Lins skiftning är dessutom något som jag defenitivt är i behov av då jag använder den till tv tittande oxå.

Har nog på känn att jag inte kommer bli besviken på Pannan eftersom jag gillar den lite mjukare och behagligare bilden, sammtidigt som jag så klart uppskattar en skarp bild, men kanske inte vid långvarigt tittande lika mycket.

Någon skrev att AE4000 var kass vilket nog tillhör en minoritet av dom vanliga användarnas uppfattning. Jag hade så klart velat ha bättre ljusflöde men vid blu-ray tittning med bra material via min Oppo (och mörkt) kan nog inte många uppleva den som kass. Personliga åsikter lr den vanliga "Jag anser det är skit för det är inte mitt märke" attityden vet jag inte, men kass, nej.

Skillnaden i 2D mellan 4000 och 5000 har jag fått klar för mig och sett så där är det enligt mig en förbättring,

Värt pengarna, vet ej.

Men svårt att bestämma sig är det, speciellt som jag har långt att åka för att se en demo på båda denna gången.

/Dennis

#128

Postad 03 november 2011 - 16:02

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Marcus : Ja det var dig jag refererade till. Men visste jag att du skulle ta illa upp...

Jag har inte tagit illa upp, jag bara ville förtydliga vad jag skrivit.

Man har ju dock alltid personliga åsikter även som fackman och jag tycker också du har rätt att ge dessa åsikter.

Det gör jag också...varje dag i butiken när jag samtidigt kan visa vad jag menar. Tyvärr omöjligt i skrift på ett forum, då det är väldigt lätt att bli missförstådd.

har alltid upplevt Plasma tv som klasser bättre än LCD tv.

Det gör jag också :)

Så om pannan nu ger en mjukar bild låter det spontant som att det vore bästa valet i den frågan.

Där hade jag inte dragit ett likamedtecken. För mig har en soft bild inget att göra med plasmakaraktär.

Resten du skriver så låter det som om du mycket gärna vill höra att AE5000 är bäst på det mesta... det är den inte. Men det är hur du än vänder och vrider en väldigt bra projektor och det är ju det viktigaste.

OM du verkligen vill veta vilken du tycker är bäst så måste du nog tyvärr ta dig till något ställe och titta. För hur mycket du än läser om dem så kommer du bara att bli mer och mer förvirrad, är jag rädd för.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#129

Postad 03 november 2011 - 18:48

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

  • 819 inlägg
  • 0

Läs trådarna på forumet så får du svar. ;)
Ja de nya JVC och även Sony 95 har linsminne. Kommande (?) Epson r2000 och r4000 kommer också ha linsminne. Samtliga är mer lovande än AT5000.

Hehe, jsg brukar laesa tradar saa ogonen glooder men just nu aer det alldeles foor mkt paa gaang foor att hinna.
95an blir foor dyr men det aer ju vaert att invsenta epsson och se hur deras 3d o linsminne funkar o jmf mot jvco panna :-)

PS Linsminnet lär funka för 3D på AT5000 om man ändrar format i 2D och sen byter till 3D.

Jasaa, saa om man har en programerbar fjaerr saa funkar det att laegga in det som ett makro? Verkar vaeldigt konstigt att inte panna lost det om det var saa enkelt. Varfor laegga eneegi paa att disabla lens mem meny saa fort man valt 3d om det funkar? Vad jag laest var det pga paralaxxproblem och en sak till som jag gloomt bort vad det var :-)
inga aa ae oo pa am. galaxy tab saa ursaekta spraaket :-)

Redigerat av bigbadboogie, 03 november 2011 - 18:50.


#130

Postad 03 november 2011 - 19:33

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0
Epsons projar med linsminne har inte 3D

#131

Postad 04 november 2011 - 00:22

Unregistered2508b47b
  • Unregistered2508b47b
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Nej Marcus, ärlisgt så vill jag hels av allt höra att en tjredje tillverkare kom in i bilden med samma prislapp och hade en kombination av båda och sopade banan med båda. Personligen tycker jag att vissuelt, känslomässigt och om jag bara skulle gå på att den ger en skarpare bild med mer ljusflöde, så skulle jag löpa sonyn direkt, men av anledningar jag ger så passar pannan bättre i allt utan att ha sett bilden på någon av dom. Tro mig, jag kan utan några som helt problem avgöra hur en riktigt bra bild ska se ut, utan att ta hänsyn till något annat än att just bilden är den absolut skarpaste (Brukar få följa med som avgörare på sådant vid bild köp och liknande) och är oerhört kinkig egentligen vad gäller skärpa i en bild. Men som jag sagt så ska jag med mina små (stora) problem kunna leva med ett långvarigt tittande eftersom jag är stor konsument. Och då får man ibland bortse från det som faktisk kanske är bäst vid en omedelbar gämnförelse. När jag köpte AE4000 t.ex så hade jag bestämmt mig för en DLP proj som var både dyrare och så mycket bättre i sitt tryck i bilden men en DLP för en med migrän problem är som en heroinist utan heroin, det blir problem fort. Så jag valde det som jag trodde skulle passa mig bäst. Sonyn är grymt snygg i sitt fysiska utförande t.ex och jag älskar att titta på prylar som ser snygga ut i sitt utförande. Och vet man att dom oxå levererar är egentligen upplevelsen fulländad. Och man kan tro att en skarpare bild skulle vara bättre för mina problem men icke.

Tänk att behöva ta ett beslut utifrån migrän bland annat. Jag kan säga att det känns för jävligt!

Rätta mig om jag har fel, visst har väl sonyn samma typ av lins justering som pannan har ?

#132

Postad 04 november 2011 - 01:31

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Om man bortser från själva bilden (vilket kanske kan vara svårt på en projektor :D) så har jag fått för mkt att AE5000 är klart mer praktisk än flera av de andra projektorerna, stämmer det? Tänker då främst avseende storlek och dimension, huvudsakligen djupet, som underlättar monteringen under t.ex. en hylla. Även att den till skillnad från HW30 har inbyggd 3D "sändare" känns klart mer praktiskt än någon lös enhet som måste koppla in med en lång kabel. Har jag rätt?

#133

Postad 04 november 2011 - 01:46

sphenisciformes
  • sphenisciformes
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Om man bortser från själva bilden (vilket kanske kan vara svårt på en projektor :D) så har jag fått för mkt att AE5000 är klart mer praktisk än flera av de andra projektorerna, stämmer det? Tänker då främst avseende storlek och dimension, huvudsakligen djupet, som underlättar monteringen under t.ex. en hylla. Även att den till skillnad från HW30 har inbyggd 3D "sändare" känns klart mer praktiskt än någon lös enhet som måste koppla in med en lång kabel. Har jag rätt?


Bortsett bilden som många verkar "ogilla då" :mellow:. Ja, den är ju både mindre till storlek och väger mindre, vilket gör den lättare att hantera och sticker därmed inte ut lika mycket från väggen. Bra vid placering på en hylla kan jag tänka mig. (har det så själv). Men det skiljer väl "bara" 10 cm i djup mellan At5000 och Sonyn (och JVCn) om jag minns rätt. Finns ju stora hyllor med.

Inbyggda sändaren fungerar fint och gott o slippa ha fler prylar ut från projektorn. Vill minnas att dom sa (på HBB eventet) att största avstånd var runt 6 meter (fram och tillbaka Lins <==> duk) för att att inte behöva använda en extern sändare. Ligger dock själv strax över 6 meter fram o tebax, och det fungerar utmärkt.

Redigerat av sphenisciformes, 04 november 2011 - 01:51.


#134

Postad 06 november 2011 - 15:34

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Postade detta i HW30 tråden men gör det även här iom att det handlar om en jämförelse mellan projektorerna:

Jag och en polare var förbi Hembiobutiken i Stockholm och tittade på båda dessa, och vi var helt eniga om att vi föredrog Panasonicen. Både i helmörk batcave och med lamporna tända. Sonyn hade nog lite bättre kontrast (vit text på svart bakgrund var lite starkare) men vi gillade båda bilden bättre på AT5000 utan att någon av oss kunde säga exakt varför, men tror det var att vi tyckte det var bättre tryck i bilden och lite bättre färger. Lägg till inbyggd 3D sändare och mindre formfaktor och valet kändes givet. Det bör dock sägas att vi båda uppfattade skillnaderna som mkt små och jag är tveksam om vi i ett blindtest skulle kunna avgöra vilken som var vilken.

Det bör kanske sägas att vi båda tillhör "verklighetens folk", dvs är mer representativa för hemmabiointresserad Svensson än de mest fanatiska entusiasterna. Ingen av oss skulle ligga sömnlös för att vi hade råkat se en film med annan gammakurva än regisören tänkt sig, och båda kan säkert tänka sig vrida upp färg och kontrast nåt steg för mkt för en häftigare upplevelse.

Kan tillägga att det vi mestadels såg på var olika delar av Inception i BlueRay kombinerat med en del menysystem. Vet inte med säkerhet att projektorerna var kalibrerade men skulle bli förvånad om HBB körde med "butiksläge" i sin batcave.

#135

Postad 07 november 2011 - 15:24

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Nu har cin4home testat riktigt grundligt (nytt test).

http://translate.goo..._Test-Final.htm

#136

Postad 07 november 2011 - 15:56

Maria83
  • Maria83
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0

Nu har cin4home testat riktigt grundligt (nytt test).

http://translate.goo..._Test-Final.htm


Hm fattade faktiskt inte så mycket..... :-(

Verkade den bra eller? :-)

#137

Postad 10 november 2011 - 18:34

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0
Nu har projectorreviews testat den:
http://www.projector...e7000/index.php

#138

Postad 10 november 2011 - 19:43

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Inget toppbetyg för svärta och skuggdetaljer hos vare sig Cine4home.de eller Projector reviews...

#139

Postad 11 november 2011 - 13:34

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0
Ofta när man klickar på deras bilder så länkar den ju till fel bild.
Sharpness tex när man klickar på AE7000/AT5000 så blir det samma bild som Optoma HD8300.

Tycker det alltid finns dessa missar i deras recensioner.

#140

Postad 27 november 2011 - 09:06

tony97
  • tony97
  • Forumräv

  • 501 inlägg
  • 0
Inget nytt om denna?

#141

Postad 20 december 2011 - 11:24

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Så, nu nästan en månad senare....hur står sig startfältet idag? X30 har ju fått mkt hyllningar för sin 2D, men är ju SJUKT stor och dessutom verkar det som om 3D är något bättre på AT5000 (även om det finns som som hävdar olika som vanligt). Epsons TW9000 är ju också intressant, har fått mkt bra recensionser men verkar överlag vara rätt lik AT5000 i bilden (inte så konstigt kanske). Verkar som den fortfarande inte finns att köpa i Sverige, och vad jag sett inte heller som demo i Stockholmsområdet, annat än via pre-production exemplar, som kanske inte är helt rättvisande.

#142

Postad 05 januari 2012 - 05:44

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Cine4home.de har gjort ett megatest på pt-at5000,rekomenderas
http://translate.goo..._Test-Final.htm

#143

Postad 19 februari 2012 - 14:05

Unregisteredbde15c46
  • Unregisteredbde15c46
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0
Har skaffat en 5000. Valde mellan den och X30 men fastnade för Panasonics 3D-prestanda. Den är inte fullt lika skarp som X30 men flimrar betydligt mindre vilket jag uppskattar. Tyckte för övrigt att projektorerna var väldigt lika i sin bildkaraktär i 2D även fast JVC hade ett litet övertag.

Ironiskt nog verkar det som att den projektor jag faktiskt kom hem med flimrar vid 2D. Det gjorde inte demoexemplaret i butiken. Är det normalt att nya projektorer har ett svagt flimmer innan de är "inkörda" eller har jag haft otur och fått en dålig projektor/lampa? Flimret syns i ljusa scener och inte alltid - det kommer och går lite. Det är ganska svagt men klart synligt och irriterande.

Annars är jag nöjd. Hade tidigare en Sanyo PLV-Z700 och den största skillnaden är svärtan och att man slipper använda auto-iris. Det är imponerande med mörka scener som har några få element som lyser starkt. Man kan nästan bli bländad av en ficklampa trots att resten av bilden är kolsvart. Så ska det vara! :-)

/ Jacob

Redigerat av Unregisteredbde15c46, 19 februari 2012 - 14:14.


#144

Postad 20 februari 2012 - 21:28

Unregisteredbde15c46
  • Unregisteredbde15c46
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0
Nu har projektorn börjat pipa också. Det är ett mycket högfrekvent pipljud som hörs överallt i rummet när projektorn är på.

En snabb googling visar att både pipljudet och flimret från glödlampan är vanliga fel på 5000 och 7000 (den amerikanska versionen).

Inte bra...

/ Jacob

#145

Postad 21 februari 2012 - 10:39

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Tråkigt. Står det något om lösningar i dina googleträffar? Firmware? Reparationer?

#146

Postad 21 februari 2012 - 14:07

Unregisteredbde15c46
  • Unregisteredbde15c46
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0

Tråkigt. Står det något om lösningar i dina googleträffar? Firmware? Reparationer?


Lampbyte + firmware-uppgradering är tydligen lösningen mot flimmer-problemet. Tyvärr verkar det komma tillbaka på vissa maskiner trots dessa åtgärder.

Det högfrekventa tjutet tror jag att jag får lösa på annat sätt. Målet är ändå ett eget rum för hemmabion med separat maskinrum där projektorn kommer stå. Tills dess ska jag bygga ljuddämpande paneler runt projektorn för att minska problemet.

/ j

#147

Postad 21 februari 2012 - 22:32

Unregisteredbde15c46
  • Unregisteredbde15c46
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0
Efter samtal med lite kunniga Panasonic-människor tog jag beslutet att reklamera projektorn.

Är man känslig för flimmer och högfrekvent pipljud bör man ta en ordentlig titt på PT-AT5000E i en tyst och mörk miljö för att bedöma om den presterar acceptabelt.

Jag bytte till en X30 från JVC.

/ j

#148

Postad 21 februari 2012 - 22:37

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0
Gratulerar!! :)

#149

Postad 21 februari 2012 - 22:38

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Låter faktiskt som ett ganska klokt beslut om det är så illa som du beskrivit det. Då håller vi tummarna för att du blir nöjd med din X30 istället. :)

#150

Postad 22 februari 2012 - 02:38

Unregisteredbde15c46
  • Unregisteredbde15c46
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0
Jag skrev lite tankar om Panasonic vs JVC på AVSforum. Kanske kan vara av intresse för nån här också...

Lens shift - Range - Panasonic has better vertical and horizontal lens shift range. JVC couldn't move the picture enough so I had to extend the back feet of the projector to its longest position. It still wasn't enough, so I had to put some CD covers between the feet and the shelf to get the right position.

Lens shift - Precision - JVC has a digital lens shift that is precise and very easy to control. The joystick on Panasonic works but requires patience and time to get right.

Lens memory - Panasonic adjusts faster and has more presets.

Remote control - JVC is quicker to use (directly select picture modes, lens memory load) and appears to have better signal strength. But I like the format of the Panasonic remote better.

Audible noise - JVC is quieter (almost completely silent). No high pitch noise like Panasonic has.

Digital noise (in picture) - Panasonic had almost no signs of digital noise. JVC has more, even visibile in the menus so it has nothing to do with the signal it is getting.

Sharpness - JVC is absolutely superior here. Panasonic is very soft (a lot softer than my Sanyo PLV-Z700 from 2009).

Lamp flicker - JVC has no signs of flicker in any color. Not even pure white shows signs of flicker. My Panasonic had lots of flicker in bright scenes but also visible on the blue "no signal" screen. (Might have been a defective lamp but it seems to be a little too common on the Panasonics).

Contouring - Panasonic had no signs of motion-related contouring. JVC shows some green ghosting in high contrast areas of the screen during motion. Not annoying but I have sensitive eyes and it is absolutely a flaw.

Black level - JVC rules. Big difference although the Panasonic is still great.

Color - Both projectors can be calibrated to the same correct color reproduction. Panasonic is slightly better out-of-the-box while using the D-CINEMA mode.

Whites - JVC has clean whites while the Panasonic has more pink/yellow tint (even calibrated).

Frame creation - Depends on what you want. If you want super-smooth motion then Panasonic is the winner. It also has less artifacts in the strong frame creation modes. JVC is better if you want a more discrete frame creation to make 24p a little smoother without making it look too unrealistic.

Overall 2D performance - JVC rules the $3000 segment in 2D thanks to amazing dynamics, sharpness, image stability and color reproduction. If your priority is 2D only, then buy the JVC.

3D - Panasonic is smoother and has less crosstalk. It also flickers less in bright scenes. If you want the best 3D in the $3000 segment, look at the Panny. JVC still does a good job with 3D but the picture is too unstable. Eyestrain and headache comes quicker with the JVC. Another big advantage with Panasonic is built-in emitter and cheaper 3D glasses.

Build quality - JVC, JVC, JVC. Panasonic feels cheaper, especially around the lens. Just putting the lens cap on can make the focus change slightly. While adjusting the focus the whole image movies and lens shift might have to be re-adjusted (although the joystick is properly locked). JVC has digital adjustments for everything which is more precise and reduces the risk of affecting the picture when you mount/unmount the lens cap.

Both projectors are winners but in different ways. If 3D is very important, go for the Panasonic. If you are sensitive to high pitch noise or lamp flickering, avoid the Panasonic. If you want the best 2D in the $3000 segment, go for the JVC.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.