Läser med bestörtning att den spikmatta som ett tag marknadförts hårt (med minst sagt tvivelaktiga argument) tydligen kommer att bli årets julklapp. Blir svenskarna bara dummare och dummare...?
är väl inte speciellt ofta det blir nåt intressant egentligen. nåt år var det ju en mössa. ja nånting man använder nån månad om året är verkligen årets julklapp. derp derp.
men men, folk går väl på skiten och det skulle inte förvåna om försäljningen av skräpet går uppåt en bit nu.
Har säkert något i garaget som är "skönt" att ligga på och som frisätter stora mängder endorfiner, må-bra och lycko- hormoner som ger kroppen återhämtning och vila. Ditt välbefinnande kommer att öka vid regelbunden användning, både fysiskt och mentalt. Ökar blodcirkulationen och syreupptagningen.
Använd min garageshakti vid: stress, sömnbesvär, spänningar, ryggskott, ischias, migrän, depression, låg energi, träningsvärk, whiplash, impotens, mm.
Den sketbruna färgen är glädjens färg och står för lust, kreativitet och andlig medvetenhet. Den spygröna färgen ger lugn, harmoni och själslig balans. Ligger man på båda så är det garanterad multiorgasm följt av fullständig nirvana (direktflight till San Fransisco utan flygplan). Lovar på heder och samvete mannen...
Tro på dig själv och din upplevelse... Vetenskapen känner inte till allt...
Det här inlägget har ändrats av mittiprick 15 november 2009 - 15:13
Men visst, låt de som tror på spikmattan tro på spikmattan. Varför de mår bra av den, det kan nog skifta och jag tänker inte gå in på det. Den som ger mig en plastmatta i jul, den känner inte mig...
Visst men årets julklapp...? Handelns utredningsinstitut borde väl ändå ha någon skam i kroppen eller är det bara sälja som gäller oavsett? Vad blir det nästa år tro? En seans med ett medium eller kanske ett köp av "Andlig Kirurgi"?
Kan du verkligen intyga att den hjälper alla som har ischias?
Citat
Det räcker med 10 minuter, så släpper skiten och dagen är räddad
Finns de som säger samma sak efter att ha legat på golvet en stund med fötterna på en stol. Finns de som säger samma sak efter att ha legat ner en stund och någon har tryckt på olika ställen under foten.
Det här inlägget har ändrats av mittiprick 16 november 2009 - 10:51
Sambon köpte en för ett tag sen och har själv provat den två gånger. Vette tusan om den "botar" saker men det är avkopplande att ligga på den. Okej, först gör det skitont men efter några minuter blir det en mer behaglig känsla. Andra gånger somnade jag på den
Finns de som säger samma sak efter att ha legat på golvet en stund med fötterna på en stol.
Kan intyga att det här lindrar ishiasvärk. Hade diskbråck som jag fick opererat för fyra år sedan. Under tiden jag hade diskbråck gjorde jag så här lite då och då och värken lindrades något.
Det finns alltid dom som vill raljera med sådana här saker. Faktum är väl att det finns dom så mår bra av att ligga på spikmatta. Jag har faktiskt inte provat och har inga planer på att göra det heller. Jag har dock bekanta som gör det och det fungerar utmärkt.
Man kan ju fråga om det är skadligt. Om det inte är det och det dessutom (av okänd anledning) hjälper någon så vad är problemet?
Årets julklapp tvivlar jag på att det är speciellt efter bluffen. Shaktisnubben gör ju att man får avsmak men mattan gör ändå underverk för många. Jag har testat den men har inga problem med ryggen däremot fylldes jag av en välkänsla och började skratta någon minut efter att jag gick upp från mattan.
Vet inte om det var för att jag hade sett Jakob Öqvist få en skrattattack och tänkte på honom men jag satt själv i köket och fnissade ganska länge och hunden undrade nyfiket vad det var med mig. Helt klart var jag tagen..
Det finns alltid dom som vill raljera med sådana här saker. Faktum är väl att det finns dom så mår bra av att ligga på spikmatta. Jag har faktiskt inte provat och har inga planer på att göra det heller. Jag har dock bekanta som gör det och det fungerar utmärkt.
Man kan ju fråga om det är skadligt. Om det inte är det och det dessutom (av okänd anledning) hjälper någon så vad är problemet?
Problemet är att dom marknadsför den på ett sätt som i alla fall jag inte tycker är helt okej. Det kan mycket väl vara så att den har god effekt på en del människor och ger dom välbefinnande. Men att marknadsföra den som mirakelmedicin mot allehanda åkommor och samtidigt klanka ner på kopior/konkurrenter och hävda att bara den äkta fungerar tycker jag känns lite väl mycket som kvacksalveri. Kan dom inte istället skriva som det är: När man ligger på vassa saker och får ont så frisätter kroppen en hel massa hormoner som ökar vårt välbefinnande på olika sätt som kan skilja från person till person.
En plastspikmatta i klatchig färg är ett alternativ som man kan använda för att framkalla dessa hormoner, man kan också slå sig själv på handen med en hammare, men då är risken större att man har sönder något. (också en salespoint för mattan, få ont utan att gå sönder )
Nä usch för marknadsförare som försöker tillskriva saker egenskaper på uppenbart felaktiga grunder.
Problemet är att dom marknadsför den på ett sätt som i alla fall jag inte tycker är helt okej. Det kan mycket väl vara så att den har god effekt på en del människor och ger dom välbefinnande.
Jag uttryckte mig kanske lite otydligt.
Om spikmattan hjälper folk till bättre hälsa tycker jag inte man skall raljera med det. Jag ser det som något positivt att folk mår bra. Metoden är inte så intressant så länge man inte skadar någon annan.
Marknadsföringen av spikmattan tycker jag är under all kritik. Jag läste t ex någonstans att det tillverkades i välsignade fabriker i Indien. Samtidigt tror jag att människor i allmänhet är så intelligenta att dom ser igenom det typen av argument. Källkritik gäller alltid oavsett om det gäller spikmattor eller något annat. Säljarens uppgift är att sälja, inte nödvändigtvis att göra kunden nöjd.
Så om någon t.ex. säljer dyra sockerpiller eller vanligt vatten med argument att det hjälper mot diverse åkommor så ser du det på samma sätt? Det skadar ju knappast någon och positiva placeboeffekter har påvisats för en del.
Citat
Samtidigt tror jag att människor i allmänhet är så intelligenta att dom ser igenom det typen av argument.
Nja... Kan Aftonbladets löpsedlar, med en då för de allra flesta helt okänd Anna Anka, få över 1 miljon svenskar att följa "Hollywoodfruar" så vete tusan... Har sett ganska många fall där folk i olika sammanhang har hävdat påverkan och egenskapar från produkter och företeelser som inte är logiskt möjliga så jag tror att det är rätt många som inte ser igenom argumenten. Den minst sagt tveksamma marknadsföringen används nog för att den ger resultat.
Citat
Källkritik gäller alltid oavsett om det gäller spikmattor eller något annat.
Artiklar, diskussioner och forumstrådar som denna är bra hjälpmedel i sådana fall, eller är du av annan åsikt?
Edit: Såg när jag kom hem att Coop säljer spikmatta till halva priset (199 kr). Fast den är nog knappast välsignad i Indien...?
Det här inlägget har ändrats av mittiprick 17 november 2009 - 17:50
Du och jag är alltid smarta. du jag och våra vänner ser givetvis igenom alla bluffar. Men ta en grupp på 100 människor så finns det ALLTID en viss andel som är dumma som spån i något avseende.
Se bara de som jämt och ständigt går på spam-erbjudande. Exempelvis.
Eller klickar på "grattis, du har vunnit" som blinkar på suspekta webbsidor.
Jag fick en sådan där spikmatta som "gåva" för att jag ställde upp i någon undersökning. Huruvida de påstådda medicinska egenskaperna fungerar eller inte spelar egentligen ingen roll för min del, faktum är att den är perfekt när jag vill koppla av. Lägger man sig på den måste man verkligen slappna av i hela kroppen, annars gör det ont. När man väl har slappnat av helt är det suveränt skönt.
Så om någon t.ex. säljer dyra sockerpiller eller vanligt vatten med argument att det hjälper mot diverse åkommor så ser du det på samma sätt? Det skadar ju knappast någon och positiva placeboeffekter har påvisats för en del.
Nu gällde väl diskussionen spikmattor och inte sockerpiller eller vanligt vatten. Det var väl underförstått trodde jag.
Att sälja vanligt vatten som dundermedicin är väl olagligt? Möjligen att det går som "naturmedicin" men jag vet inte riktigt hur den definitionen ser ut.
Sedan har väl indiska gurus legat på skikmattor i många år. Dessutom finns det väl rapporterade positiva effekter av det hela, eller har jag fel? Jag har inte studerat ämnet i detalj.
Anna Anka, inga kommentarer. Jag har bara sett löpsedlarna, inte programmet.
mittiprick Nov 17 2009, 16:40 skrev:
Artiklar, diskussioner och forumstrådar som denna är bra hjälpmedel i sådana fall, eller är du av annan åsikt?
Kan hålla med med den reservationen att det är svårt med källkritik av en forumtråd. Anomymiteten gör den saken trasslig. Men visst kan man "diskutera".
Nu gällde väl diskussionen spikmattor och inte sockerpiller eller vanligt vatten. Det var väl underförstått trodde jag.
Att sälja vanligt vatten som dundermedicin är väl olagligt? Möjligen att det går som "naturmedicin" men jag vet inte riktigt hur den definitionen ser ut.
Det som delvis hävdas gällande spikmattorna och t.ex. hoemopatipreparat (kan vara i princip enbart vatten) påminner om varandra. Båda säljs med argument som skolmedicinen (och de flesta reflekterande) inte ser som sannolika och trovärdiga. Båda är dessutom knappast skadliga och en och annan upplever att de har blivit hjälpta.
Du skrev "Man kan ju fråga om det är skadligt. Om det inte är det och det dessutom (av okänd anledning) hjälper någon så vad är problemet? Varför ser du inte på samma sätt om det gäller t.ex. ett magnetarmband från Lill-Babs eller ett hoemopatipreparat (i princip vatten)?
Citat
Sedan har väl indiska gurus legat på skikmattor i många år. Dessutom finns det väl rapporterade positiva effekter av det hela, eller har jag fel? Jag har inte studerat ämnet i detalj.
Det finns rapporterade positiva effekter av healing och det finns rapporter om att folk har sett spöken. Var det inte den norska prinsessan Märtha Louise som "rapporterade" att hon såg änglar och "auror" kring människor i programmet "Skavlan".
"Genom hästarna lärde jag mig att kommunicera med djuren på en djupare nivå. Det var medan jag höll på med hästarna som jag tog upp kontakten med änglarna. Jag har på senare år känt värdet av denna enorma gåva och vill gärna dela den med andra, kanske med dig?"
Att Indiska gurus har legat på spikmattor i tusen år eller att kineserna har utövat akupunktur i ännu fler år har ringa betydelse imo om de påstår att det hjälper mot t.ex. impotens , migrän, mm, mm. Vad är det för rapporter du menar?
"Vid en stor internationell undersökning, gjord av Centrum för komplementärmedicinsk forskning vid Tekniska universitetet i München, omfattande 6 700 patienter från bland annat Sverige, Tyskland, Storbritannien, Italien, Frankrike och Brasilien, kom man fram till att akupunktur hjälper vid spänningshuvudvärk och migrän, men att effekten inte har med akupukturen i sig att göra: "Studierna visar att det spelar ingen roll var nålarna sätts på kroppen eller om falska akupunkturnålar används. Resultatet blev ungefär detsamma för både falsk och äkta behandling." Enligt forskaren Klaus Linde beror resultaten helt på placeboeffekten."
Du skrev "Man kan ju fråga om det är skadligt. Om det inte är det och det dessutom (av okänd anledning) hjälper någon så vad är problemet? Varför ser du inte på samma sätt om det gäller t.ex. ett magnetarmband från Lill-Babs eller ett hoemopatipreparat (i princip vatten)?
Återigen, jag syftade på spikmattor. Men eftersom du envisas, att medvetet sälja rent vatten som något annat än vatten klassar jag som bedrägeri. Och det tror jag lagen gör också. Tillsätt något jox så kanske man kommer undan rent juridiskt, jag vet inte.
Magnetarmband (Lill-Babs eller Carola), finns det bevis för att dom inte fungerar? Det finns ett samband mellan elektricitet och magnetism och sjukdomen elallergi är väl idag en accepterad diagnos, jag tror i alla fall att det är så men vet inte säkert.
Personligen tror jag inte att magnetarmband påverkar men det vet jag inte. Jag försöker ha ett öppet sinne när jag inte förstår. Därmed inte sagt att jag är okritisk.
Diskussionen skolmedicin mot alternativ medicin är ju inte direkt ny. En del av det som idag kallas skolmedicin kommer från alternativ medicin. Man isolerar och renodlar kemiska substanser i t ex växter som blir till piller. Det är en metod för att ta fram medicin, det finns flera.
mittiprick Nov 18 2009, 22:37 skrev:
Att Indiska gurus har legat på spikmattor i tusen år eller att kineserna har utövat akupunktur i ännu fler år har ringa betydelse imo om de påstår att det hjälper mot t.ex. impotens , migrän, mm, mm. Vad är det för rapporter du menar?
Som jag skrev så har jag inte studerat det hela i detalj. Angående rapporter så finns ju några inlägg i tråden där man upplevt positiva effekter. Det finns säkert fler studier kring spikmattor och akupunktur men jag ids inte gräva. Vad är problemet?
Jag håller det inte som alls otroligt att spända muskler kan fås att slappna av och endorfiner kan frigöras genom att man ligger på en spikmatta ellar annat ojämnt underlag. En yta täckt med grovt grus kan kanske ha samma effekt. Jag har inte provat och tänker inte göra det heller.
Tycker du inte att spikmattan har fått tillräcklig uppmärksamhet nu?
Vi kan forsätta diskussionen men då skippar vi (åtminstone jag) magnetarmband, healing, spöken och annat. Och spikmatta tycker jag egentligen inte är så intressant heller.
Marknadsföringen har jag redan sagt att jag tycker är bedrövlig. Och den åsikten gäller inte bara spikmattor .
Det finns ett samband mellan elektricitet och magnetism och sjukdomen elallergi är väl idag en accepterad diagnos, jag tror i alla fall att det är så men vet inte säkert.
Elallaergi är som det verkar främst ett svenskt fenomen / problem. "Elöverkänslighet har ej kunnat påvisas i vetenskapliga försök. Klassisk betingning är enligt Socialstyrelsen orsaken till symptomen. Majoriteten av de blindtester som hittills har genomförts visar att elöverkänsliga inte kan skilja på när elektromagnetiska fält varit på- eller avslagna."
"Ett antal undersökningar ger att man ej kan påvisa några hälsorisker med elektromagnetiska fält av de slag som elöverkänsliga säger sig vara utsatta för. Då rapporten utkommit lämnade drygt 400 elöverkänsliga in vittnesuppgifter med beskrivning av sina besvär. En del av detta material utgavs senare i bokform av Rigmor Granlund-Lind och John Lind under titeln Svart på vitt. Sådana personliga redogörelser har inget vetenskapligt värde och går inte att ställa diagnos efter. Vid dubbelblindtester misslyckas påstått elöverkänsliga att avgöra när elektriska och magnetiska fält är påslagna."
Tycker du inte att spikmattan har fått tillräcklig uppmärksamhet nu?
Vi kan forsätta diskussionen men då skippar vi (åtminstone jag) magnetarmband, healing, spöken och annat. Och spikmatta tycker jag egentligen inte är så intressant heller.
Du får naturligtvis låta bli att diskutera ämnet eller närliggande sidospår om du vill. Är dock inte förtjust i att man som du dikterar vad jag eller andra skall skippa eller inte skippa, och då speciellt när det handlar om en tråd som jag själva skapat.
Du får naturligtvis låta bli att diskutera ämnet eller närliggande sidospår om du vill. Är dock inte förtjust i att man som du dikterar vad jag eller andra skall skippa eller inte skippa, och då speciellt när det handlar om en tråd som jag själva skapat.
Var har jag skrivit att du inte får diskutera med andra. Jag har väl inte diskuterat med någon annan än dig i de senaste inläggen. Då trodde jag begreppet "vi" var uppenbart av sammanhanget.
Vad du väljer att diskutera med andra har jag inga synpunkter på.
Gällande elöverkänslighet kan jag väl konstatera att en del använder Wikipedia, andra använder andra källor. Därmed lämnar jag diskussionen.
Det här inlägget har ändrats av Mr_Tom 20 november 2009 - 19:39
Var har jag skrivit att du inte får diskutera med andra. Jag har väl inte diskuterat med någon annan än dig i de senaste inläggen. Då trodde jag begreppet "vi" var uppenbart av sammanhanget.
Hur läste du dig till det där...? Vad jag reagerade på var ditt "diktat" - "Vi kan forsätta diskussionen men då skippar vi..." Du kan inte gärna gå in och diktera vad jag (eller andra för den delen) skall skriva eller inte skriva (t.ex. gällande magnetarmband, healing, mm).
Citat
Gällande elöverkänslighet kan jag väl konstatera att en del använder Wikipedia, andra använder andra källor.
Ett minst sagt märkligt uttalande i raljerande ton från någon som tidigare skrivit "Det finns ett samband mellan elektricitet och magnetism och sjukdomen elallergi är väl idag en accepterad diagnos, jag tror i alla fall att det är så men vet inte säkert." utan minsta hänvisning till några källor, varken då eller senare.
Är dock inte förtjust i att man som du dikterar vad jag eller andra skall skippa eller inte skippa, och då speciellt när det handlar om en tråd som jag själva skapat.
DET reagerade jag på. Eftersom det bara är vi två som skrivit inlägg nu så trodde jag begreppet "vi" var uppenbart vilket jag också skrev i förra inlägget.
Jag konstaterade bara att du vände dig till Wikipedia, jag kollade nämligen med lite andra källor. Wikipedia är lätt men inta alltid rätt. Och nu har du också kompletterat ser jag. Jag påpekade också, vilket du dessutom citerat, att jag inte visste säkert. Men jag noterar att de källorna som du hänvisar till inte kategoriskt avfärdar begreppet elallergi.
Angående spikmattan.
Hundra personer ligger på hundra till utseendet identiska spikmattor. Femtio av dessa mår bättre medan femtio inte märker någon skillnad. Det visar sig då att femtio av spikmattorna (de som haft effekt) välsignats av en helig man.
DET reagerade jag på. Eftersom det bara är vi två som skrivit inlägg nu så trodde jag begreppet "vi" var uppenbart vilket jag också skrev i förra inlägget.
Jag uppskattar inte att du dikterar mig personligen angående vad jag skall skippa eller ej i diskussionen.
Citat
Jag konstaterade bara att du vände dig till Wikipedia,
Med nedlåtande ton utan att komma med något annat (ej heller nu ser jag).
Citat
jag kollade nämligen med lite andra källor.
Vilka då?
Citat
Wikipedia är lätt men inta alltid rätt.
Till skillnad mot vilka då i detta fall?
Citat
Och nu har du också kompletterat ser jag. Jag påpekade också, vilket du dessutom citerat, att jag inte visste säkert. Men jag noterar att de källorna som du hänvisar till inte kategoriskt avfärdar begreppet elallergi
Alla tre pekar på att det snarare är andra orsaker än magnetfält som orsakar problemen. Som i så många andra sammanhang så får man helt andra resultat om man vetenskapligt undersöker företeelser jämfört med de personliga rapporterna och tolkningarna av de samma.
Citat
Hundra personer ligger på hundra till utseendet identiska spikmattor. Femtio av dessa mår bättre medan femtio inte märker någon skillnad. Det visar sig då att femtio av spikmattorna (de som haft effekt) välsignats av en helig man.
Det vore väl något att förklara .
Hade man kunnat bekräfta detta även om deltagarna inte hade vetat vilka mattor som varit välsignad så hade det onekeligen varit spännande.
Det här inlägget har ändrats av mittiprick 20 november 2009 - 23:29
Jag uppskattar inte att du dikterar mig personligen angående vad jag skall skippa eller ej i diskussionen.
Mr_Tom Nov 19 2009, 21:08 skrev:
Är det detta du uppfattar som att jag dikterar. Jag talar väl snarare om att vill du fortsätta diskussionen så håll dig till ämnet, eller?
mittiprick Nov 20 2009, 23:24 skrev:
Med nedlåtande ton utan att komma med något annat (ej heller nu ser jag).
Nedlåtande ton i skrift är väl snarare en tolkning. Men du är naturligtvis fri att tolka.
Vet inte om referenserna är bättre än Wikipedia men jag är inte expert på elallergi. Är inte ens nära.
Jag har huvudsakligen använt Google och sökt på "elallergi" samt "Hypersensitive to electricity". Jag är egentligen inte intresserad av ämnet men tyckte diskussionen blev lite löjlig. Det finns väldigt mycket info för den som orkar läsa.
Vad jag skrev var följande:
Mr_Tom Nov 19 2009, 21:08 skrev:
Det finns ett samband mellan elektricitet och magnetism och sjukdomen elallergi är väl idag en accepterad diagnos, jag tror i alla fall att det är så men vet inte säkert.
Av någon anledning måste du bevisa att elallergi är imbillad. Okej jag är övertygad. Har jag påstått att elallergi är en verklig sjukdom, jag sa väl bara att jag trodde det var en accepterad diagnos. Och det påståendet vet jag fortfarande inte om det var fel. Men fass.se har med det som sjukdom.
Sammanfattning från fass: "Viktigt att den drabbade upplever sig bli tagen på allvar och inte negligerad. Hon/han känner ju det hon/han känner."
Jag har två kollegor som jag tror använder spikmatta. Båda upplever att dom har blivit bättre i nacken av detta. Tycker du jag skall påpeka att det troligen bara är inbillning och i så fall vad tillför det egentligen. Om dom får ont i nacken igen, har vetenskapen segrat då? Svara inte, DET var ironiskt .
Nu skall jag försöka vara tydlig, inte nedlåtande. Vill du fortsätta diskutera med mig så håller vi (du och jag) oss till det ämne som trådskaparen (du) började med. Jag vet inte om jag vill fortsätta diskussionen överhuvudtaget men definitivt inte kring annat än spikmattor och gärna en ny infallvinkel. Vill du skriva om annat så är det helt okej men då deltar inte jag i diskussionen. Det är din tråd och ditt avgörande.
Och nej, jag har ingen och har aldrig tänkt att köpa någon spikmatta. Jag ligger på en mjuk kudde istället.
Är det detta du uppfattar som att jag dikterar. Jag talar väl snarare om att vill du fortsätta diskussionen så håll dig till ämnet, eller?
Du skriver att om diskussionen skall fortsätta så måste jag (måste väl gälla även andra eller är det bara mig du vill begränsa?) utelämna vissa av dig nämnda saker och sidospår. Har aldrig sett någon diktera en trådskapare på det sättet…
Citat
Nedlåtande ton i skrift är väl snarare en tolkning. Men du är naturligtvis fri att tolka.
Och din anledning till att skriva…”Gällande elöverkänslighet kan jag väl konstatera att en del använder Wikipedia, andra använder andra källor”… var vadå??
Vet inte om referenserna är bättre än Wikipedia men jag är inte expert på elallergi.
Minst en är iaf lika bra då den faktiskt hänvisas till från Wikipedia… Det var ju tur att jag feltolkade ditt nedlåtande tonläge gällande Wiki. (ironi).
Citat
Av någon anledning måste du bevisa att elallergi är inbillad.
Precis som för spikmattan så diskuterar vi vad orsakerna till upplevelserna kan bero på. Om det verkligen är spikmattan eller magnetfälten som orsakar sjukdomar eller läkande av sjukdomar. Där har du även förklaringen till varför den här typen av sidospår är relevant. Liknelser och jämförelser kan vara mycket illustrerande och lärorika.
Citat
Okej jag är övertygad. Har jag påstått att elallergi är en verklig sjukdom, jag sa väl bara att jag trodde det var en accepterad diagnos. Och det påståendet vet jag fortfarande inte om det var fel. Men fass.se har med det som sjukdom.
Har inte heller påstått att det är fel att kalla det en sjukdom. Även om orsakerna kanske inte är de som de sjuka tror så kan de uppenbarligen ha sjukdomssymptom.
Citat
Jag har två kollegor som jag tror använder spikmatta. Båda upplever att dom har blivit bättre i nacken av detta. Tycker du jag skall påpeka att det troligen bara är inbillning och i så fall vad tillför det egentligen.
Behöver inte vara inbillning heller. Kan vara andra orsaker till att de upplever förbättring. Om man skall ta upp det eller ej får var och en bedöma. Det är väl främst intressant för tredje person, t.ex. om dina kollegor menar att fler på jobbet borde köpa dem eller om de kommer upp på annat sätt. Vi har haft den här diskussionen på jobbet. Någon använder den, någon äger den men avser inte att använda den och någon kan inte tänka sig att köpa en. Har varit en upplysande diskussion bl.a. för att jag tagit upp några av de osannolika argumenten för mattan. Sedan får naturligtvis var och en värdera.
Citat
Nu skall jag försöka vara tydlig, inte nedlåtande. Vill du fortsätta diskutera med mig så håller vi (du och jag) oss till det ämne som trådskaparen (du) började med.
Ämnet är spikmatta och om vi tror på vilka argument som helst samt orsakerna till ev. upplevelser. Självklart får det även finnas sidospår där liknande produkter tas upp och produkter eller företeelser där de påstådda orsakerna är diskutabla på samma sätt som för mattan.
Citat
Jag vet inte om jag vill fortsätta diskussionen överhuvudtaget men definitivt inte kring annat än spikmattor och gärna en ny infallvinkel. Vill du skriva om annat så är det helt okej men då deltar inte jag i diskussionen. Det är din tråd och ditt avgörande.
Det är naturligtvis inte trådskaparens avgörande gällande vilka som skall delta i diskussioner eller ej! Det måste var och en själva få bestämma (så länge man håller sig inom reglerna). Vill man inte diskutera ämnet eller delar av det så är det naturligtvis fritt val.
Såg i ett reklamutskick att även Clas Ohlsson vill sälja mattor (äkta "yantra" som de kallar den). Dock garderar de sig och skriver även att de påstådda effekterna inte är vetenskapligt bevisade...
Jag tycker väl att det är relativt säkert att hävda att sjukdomssymptomen som är förknippade med elallergi finns men det är ju inget konstigt i det. Sen om det verkligen beror på en faktiskt fysisk allergi mot el är en annan sak. Jag är lite oinsatt om vad som hjälper mot det och vad som orsakar det men om drabbade verkar tycka att det hjälper att hålla sig borta från eldrivna apparater så är väl det rätt bra för dom, oavsett om orsaken är psykologisk eller fysisk. Om det är de enda två möjliga grundorsakerna tycker jag nog att man kan kalla det för en sjukdom.
Visst, men som det stod i någon av undersökningarna så är det imo viktigt att isolera orsakerna med tanke på t.ex. vilka åtgärder man skall sätta in. Kanske inte bra för varken patient, företag eller samhälle om man utgår från felaktiga orsaker till diverse symptom. Problemet är väl att det är känsligt att till en patient säga att det kanske snarare handlar om psykosomatiska besvär än om besvär orsakade av elektriska fält.
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".