Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bass Pumper III a.k.a Rumpskakare

654 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#501

Postad 11 september 2012 - 11:48

Glen Benton
  • Glen Benton
  • Lärjunge

  • 371 inlägg
  • 0

4 till 8 ohm ska inte vara något problem för något substeg. Men 8 ohm är en lättare last för stärkaren... Så om du ska köra två per steg så satsa på 8 ohm varianten och parallelkoppla.


Okej tack för svaret!

Är det såhär jag ska koppla då (se bild)?

Postad bild

Redigerat av Glen Benton, 11 september 2012 - 11:51.


#502

Postad 11 september 2012 - 14:32

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Ja, enklast är att splitta signalen från steget med en sockerbit.


#503

Postad 11 september 2012 - 20:06

Glen Benton
  • Glen Benton
  • Lärjunge

  • 371 inlägg
  • 0
Tack ekon!

#504

Postad 18 september 2012 - 21:47

Unregisteredb5e96c21
  • Unregisteredb5e96c21
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Tänkte skaffa mig en gammal Harman Kardon pm 645 - http://www.harmankar...ual/PM645om.pdf

Men jag börjar fundera på om kraften verkligen kommer räcka ur den? Det är en 8 Ohms basspump jag tänkt driva.

Sen undrar jag om det är till phono ingången på denna förstärkare jag ska koppla från den första förstärkaren (subutgång)?

#505

Postad 07 oktober 2012 - 01:40

Unregistered4a4140f4
  • Unregistered4a4140f4
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 1
Verkade som mina länkningar inte var de bästa men det verkar ju ha gått bra ändå för er som frågat om det.

Vad tror ni om detta då! :D


Postad bild

#506

Postad 07 oktober 2012 - 07:42

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 1
Hahaha, va i **** :lol:

#507

Postad 07 oktober 2012 - 10:03

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Rolig konstruktion :)
Men vad kommer det sig att du inte har satt dom åt samma håll, skall du fasvända två så dom inte tar ut varanda kanske?

#508

Postad 07 oktober 2012 - 17:17

Unregistered4a4140f4
  • Unregistered4a4140f4
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Det var kul att resultatet blev så bra med en Basspump III och en 1,25kg vikt så jag tänkte varför inte ta moddningen ett steg längre (eller fler!) och koppla ihop 4 st Basspump III med 2 st 2,5kg vikter! Och det blev faktiskt bra! Folk som tittade när jag byggde undrade vad jag tillverkade för kärnreaktor. Det är en jäkla kraft i den kan jag säga. Har monterat den så den skakar soffan i sidled vilket man märker om man tänker på det men annars är det som vilken buttkicker som helst. Den går nog inte lika djupt som Buttkicker LFE men den har kraft så det räcker! Lite småknepig att bygga men det var det värt. Sen är den helt tyst också jämfört med en LFE som ger ifrån sig ett litet skorrande ljud (har lämnat tillbaka produkten och fått en ny så jag tror tyvärr det är såhär de ska vara). Hörs när det är hög bas och övrigt ljud nedtonat tex vissa scener i filmer och vissa effekter i spel. Hur som, denna monstermodd av Basspump III låter inget.

De sitter varannan vänd mot varandra som sagt och ja de som är "inverterade" är fasvända/omvänd polaritet så de åker åt samma håll som de "rättvända". Det blev en väldigt mjuk och kraftig skakeffekt. Jag satte de så pga att det var enklast. Lite rädd att det skulle bli för styvt men det blev bra. Testade att vända de så alla satt åt samma håll men det kändes lite sämre. Inte samma goa känsla. Det var mycket knepigare att sätta ihop också.
Har 4 gängstänger genom hela ekipaget. En av dom går igenom mitten. Det som håller fast skivorna innuti, de som flyttas/vibrerar, i varandra och stången är några gummifötter (köpta på clasohlson). Sitter mellan alla Basspumps och mellan Basspumps och vikter. Ger en slags stabilitet. Funkar säkert med vad som (använde stora muttrar till föregående moddning). Det är bara distanser så det blir en stum enhet i mitten av allt som kan åka fram och tillbaka. Har dragit åt allt med låsmuttrar.

Nu sitter den i en av våra soffor i spel- och filmrummet på jobbet. Folk gillar det! I andra soffan sitter det 4st 1,25kg moddar (de från mitt första inlägg). Ska nog bygga om de 4 till ännu ett monster. Man kanske skulle kalla den Basspump IV? :P

#509

Postad 11 oktober 2012 - 18:27

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
Vad tror ni, kan jag köpa en enkel förstärkare enligt nedan bild (pris ca 250sek), och koppla enligt följande:
En Onkyo TX-NR609 med 2st subutgångar, på nr 1 sitter min vanliga subb, och på 2:an tänkta jag sätta en RCA-kabel med en Y-splitter, som jag sen kopplar in i nedan stärkare på AUDIO INPUT. Sätter de två rumpskakarna 4ohm, en på varje högtalarutgång, och monterar de på undersidan av soffan.
Skulle det funka tro?

Bifogad fil  Mini-stärkare.jpg   112,97K   3 Antal nerladdningar

* Specifikationer:

* Output Power: 180W + 180W
* RMS Power Output: 30W
* Peak Maximum Power Output (PMPO): 180W
* Input Power: 12V 6A DC
* Input Sensitivity: 200mv
* Input Impedance: 47K
* Speaker Impedance: 4 Ohm to 16 Ohm
* Frequency Reponse: 20Hz to 20KHz
* Min. THD: <0.005%
* Signal/Noise Ratio: >100dB

#510

Postad 22 oktober 2012 - 15:22

joakim2004
  • joakim2004
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Har beställt 2 st Bass Pumper III 8ohm, min fråga är? orkar min Denon Avr-1910 driva dom i zon 2?
https://www.prisjakt...kt.php?p=456277

#511

Postad 23 oktober 2012 - 14:30

Unregistered4a4140f4
  • Unregistered4a4140f4
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Jag installerade två st modifierade hos en kompis och vi driver dom med en liten Basetech AP-2100:
Postad bild
http://www.conrad.se..._content=372204

Uteffekt (RMS) 2 x 10 W Antal kanaler/princip) 2 kanaler Uteffekt (max.) 2 x 50 W

Det kanske ger er en referens på vad som funkar. Basspumps är väldigt lätta att driva. Man kan ta nästan vad som. Med det där slutsteget så skakar det på bra men det finns två hakar:
1. Den är gjord för att installeras i bil så den har inget nätadapter (ska installeras direkt på batteriet). Detta löste jag genom att köpa en dc adapter som man trixade ihop med sladdarna från slutsteget. Bara kapa och löda ihop. Bra om man har en strömbrytare också annars står den på hela tiden då själva slutsteget inte har någon egen knapp. Enkel lösning är strömbrytare med fjärrkontroll direkt i eluttaget (typ Nexa).
2. Det inbyggda filtret är rätt klent så man får vibrationer när folk pratar vilket inte är så önskvärt i min värld i alla fall.

Kraften finns åtminstone. Kör nu på ett aktivt delningsfilter för sub vilket löste röst-problemet.

Vet inte om jag rekommenderar detta då det är lite pill men funkar gör det och det kostar inte så värst mycket. Finns säkert enklare lösningar.

#512

Postad 24 oktober 2012 - 18:01

joakim2004
  • joakim2004
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Spelar dessa bass pumper in? Blir dom bättre med tiden?

Redigerat av joakim2004, 25 oktober 2012 - 14:52.


#513

Postad 30 oktober 2012 - 22:54

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
Jag köpte mig en liten förstärkare Muse M50 via E-bay för 500:-, den är fantastisk (och snygg)!! Kopplade sen två Bass Pumpers 4 ohm till den, och hämtade ljudet från min Onkyo TX-NR609's andra sub-utgång, så jag bara får ut basen till skakarna. Annars blir det som för cet ovan, de skakar för allt sorts ljud, vilket inte är så kul, och så skulle det bli om jag kopplade de via zon2 också (då skulle det även bli en viss fördröjning). Jag är mycket nöjd med den här lösningen, man kan få det att skaka ordentligt!
Jag kunde inte heller montera skakarna direkt på soffan då den är heltäckt undertill (se bild). Då skruvade jag fast en bräda under, och satte skakarna på den, och hela soffan blev nu en ända stor baslåda, effektfullt!!
(Muse M50 har en effekt på 50W RMS, vilket passar skakarna perfekt)

Bifogad fil  DSC_0215.jpg   2,3MB   29 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Muse-M50.jpg   32,97K   23 Antal nerladdningar

Redigerat av Nicce70, 30 oktober 2012 - 22:59.


#514

Postad 30 oktober 2012 - 23:31

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Såg iofs bra ut, men annars kan du ju bara skära upp tyget undertill, det gjorde jag :D

#515

Postad 31 oktober 2012 - 17:08

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0

Såg iofs bra ut, men annars kan du ju bara skära upp tyget undertill, det gjorde jag :D


Jo det var det jag tänkte, men det blev stora protester. Så då kom jag på den här briljanta idén, och det funkar mycket bra, är som ett odjur som bor i soffan när de skakar :-)

#516

Postad 23 november 2012 - 19:46

petteri
  • petteri
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hade dessa soffskakare ensamma tidigare dvs utan subwoofer och de fungerade utmärkt. Nu efter jag lagt till subwoofern så försvann skaket, vart?

Alla kablar är "lite bättre" dvs inte den som föjde med subwoofern utan 100-200 kr från kjell.com utom y-kabeln till skakarnas förstärkare vilket är den enklaste varianten och har alltid varit redan då när skakarna fungerade. Har även kopplat loss subwoofern men skaket kom inte tillbaka, skakarna fungerar dock fortfarande det går att lyssna på radio på dem men de får inte någon som helst signal tydligen från receivern. Kan det vara den automatiska inställningsfunktionen (MCACC) som på något sätt har eliminerat skakarna?

#517

Postad 24 november 2012 - 08:30

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Får du ljud i subwoofern men inte i skakarna? Sitter de på samma kabel eller hur har du kopplat?

#518

Postad 24 november 2012 - 13:10

petteri
  • petteri
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Ja subwoofern funkar. Har kopplat från pre out i receivern (Pioneer VSX-521) med en Y-kabel och därifrån med varsin separat kabel till subwoofern och förstärkaren. Tidigare, innan subwoofern, gick kabeln från pre out till skakarnas förstärkare och då funkade de. Har provat på att koppla utan subwoofer så som det var innan men skakarna vaknar inte till liv.

#519

Postad 30 november 2012 - 15:46

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Har fundering på att testa med två st till min soffa. Jag har redan skak osv i soffan tack vare mina subbar, men tänkte att de skadar inte med lite mer fysisk känsla till film ;) Så var placerar man bäst dessa i en bäddsoffa med förvarings utrymme för divan? Är det någon fara att bygga in ett inbyggnads steg i bakryggen av soffan? Tänker på värmen där.

Paket med två st baspump III och slutsteg från ljudfokus.se: http://www.ljudfokus...-basspump/5200/

Soffan jag har: http://www.jysk.se/1...a/catalog-sales

Jag vet att tålamod är en dygd men är det ingen som har några förslag?

Vore väldigt tacksam om nån som själv moterat i såna här kan ge mig lite kött på benen då jag själv har noll koll på just såna här rumpskakare o var de ska placeras.

Redigerat av film-fanatiker, 01 december 2012 - 16:37.


#520

Postad 01 december 2012 - 22:29

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Ingen som vet?

#521

Postad 02 december 2012 - 09:22

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Det är väldigt svårt att svara på om man inte vet hur soffan ser ut underifrån, kan du inte ta någon bild?

Ang. inbyggnad av steget så är det nog lungt, de brukar inte bli så varma.

#522

Postad 03 december 2012 - 00:23

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Ska försöka ta ett par bilder av soffan imorn :) Kommer bli lite jobb dock, då rummet år så litet... Ett under att man fått in allt som man har, o ändå fått känslan av att det är större än det är :)

Redigerat av film-fanatiker, 03 december 2012 - 00:23.


#523

Postad 03 december 2012 - 08:58

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Ja det är jobbigt med stora soffor...

Men jag kan ju passa på och säga att jag har testat alla möjliga monteringar i olika soffor och skak får man alltid, och så länge man har 2st så känns det som att man kan få ut tillräckligt oavsett vart man skruvar fast dem.

#524

Postad 03 december 2012 - 14:51

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Tack för tipset :) Får fota senare ikväll eller imorgon, då jag är helt slut just nu. Har hämtat 2 pallar pellets idag, o lastat ner i pannrummet. 104st säckar på 16kg/st... Mina krafter är helt slut o armarna känns som spagetti. Ursäkta OT. Men tänkte det var lika bra o förklara om inte bilder kommer in just idag :blush:

Mvh

#525

Postad 01 januari 2013 - 21:16

Unregistered4a4140f4
  • Unregistered4a4140f4
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
film-fanatiker, ta en titt på sida 10 här i tråden. Mitt långa inlägg. Där har jag skrivit om monteringstips. Det är min samlade uppfattning från flera olika håll och kanter. Det står även i manualen för Buttkicker LFE. Nu har du inte samma sorts rumpskakare men de bygger på samma princip så monteringen är lika. Själv har jag satt fast min på liknande sätt och det kakar bra! Även ställt soffan på dämpfötter.

Här är en annan som recenserat en Buttkicker LFE (liknande montering):
http://www.hometheat...tall-review.htm

Enda tråkiga med LFE är att den är snordyr. Den ger även i från sig ett litet missljud som i alla fall jag stör mig en del på. Märks dock oftast inte men ibland och då är det riktigt störigt. Riktigt bra rumpskakare i övrigt.

#526

Postad 01 januari 2013 - 22:33

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Jag har inte köpt några ännu. Men är som sagt sugen på o testa. Tack för tipset cet, ska kolla in sidan 10 :)

Mvh

#527

Postad 07 januari 2013 - 01:13

Unregisteredb0ae60f5
  • Unregisteredb0ae60f5
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Hej alla shaker älskare =)
Sitter och funderar på om man ska beställa några stycken för att testa, blir dock inte riktigt klok hur jag ska koppla in det i just mitt system.

Har en Onkyo TX-SR703E som receiver. Har ett XTZ Sub Amp 1 DSP på som jag kör subben på (XTZ 12.18P).
På det steget är där ju då 1 kanal ledig,

Kan jag använda mig av denna eller bör jag lösa det på något annat sätt?
Vilken Impedans bör jag välja på skakarna, samt hur kopplas dem bäst?

Vill ju inte det ska skaka hela tiden utan när det blir lite lägre bas.

EDIT: Kan tilläggas att jag kör 2.1 så det finns ju en hel del ledigt på receivern om det underlättar.
Sen måste det ju givetvis gå att stänga av dom så man inte behöver ha dom igång alltid.

EDIT2: Efter att ha läst alla sidor har jag nu lagt beställning. Detta efter att ha läst Arcspin's utomordentliga guide, då det är likadant för mig. Ska bli enormt skoj o testa dessa.

Redigerat av Unregisteredb0ae60f5, 07 januari 2013 - 04:28.


#528

Postad 07 januari 2013 - 01:19

wbg
  • wbg
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag ska skaffa basspumpar o driva dom med en äldre stereoförstärkare, men det jag funderar på är inkopplingen mellan min reciver och den äldre förstärkaren.

Jag har två sub out på min reciver, är det bara att koppla en vanlig 2xRCA mellan recivern och förstärkaren eller är det bättre att skaffa en y splitt och bara använda ena sub out?

#529

Postad 07 januari 2013 - 08:20

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Det finns ingen anledning att använda båda. Om de är sammankopplade internt så kan du ju använda den lediga utgången, om de är separerade från varandra så aktiverar du bara den andra utgången utan att ha kört någon autokalibrering (då slipper du rumskompensering som ändå inte behövs till basshakers).

EDIT: Jag menar alltså utan att köra någon ny autokalibrering, inte att man inte ska ha någon alls.

Redigerat av ekon, 07 januari 2013 - 08:21.


#530

Postad 07 januari 2013 - 08:48

Lex75
  • Lex75
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Så här monterade jag mina "modifierade" skakare, om det är till hjälp för någon....

Driver dom med ett separat steg.....

Bifogad fil(er)



#531

Postad 07 januari 2013 - 15:10

wbg
  • wbg
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Det finns ingen anledning att använda båda. Om de är sammankopplade internt så kan du ju använda den lediga utgången, om de är separerade från varandra så aktiverar du bara den andra utgången utan att ha kört någon autokalibrering (då slipper du rumskompensering som ändå inte behövs till basshakers).

EDIT: Jag menar alltså utan att köra någon ny autokalibrering, inte att man inte ska ha någon alls.


Ok, men då kan man ju säga att det inte finns nån anledning att inte använda båda, så slipper jag köpa en y splitt =)...

#532

Postad 08 januari 2013 - 19:42

Unregisteredb0ae60f5
  • Unregisteredb0ae60f5
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Har fått hem pumparna och satt dit dom men ännu inte kört i "skarpt läge".

Kör på Arcspins guide på sid. 8 men är en sak jag inte förstår. Han har länkat samman Zone 2 med VCR IN på sin Onkyo då han kopplat Sub --> VCR IN. Jag har RCA från TV till receiver på VIDEO1 IN och har alltså inte fler ingångar där. Jag skulle ju vilja länka VIDEO1 till Zone 2 men har ingen ingång till det.
Antar att man kör Sub-utgången för att få rätt frekvenser.

Såg nu att han förmodligen kör HDMI mellan TV o Receiver, men den möjligheten har inte jag.....

Så hur bör jag göra?
Jag kan inte länka VIDEO1 direkt till Zone2 för då kommer pumparna köra fullregister!?!

Många dumma frågor blir det.....

Redigerat av Unregisteredb0ae60f5, 08 januari 2013 - 19:48.


#533

Postad 10 januari 2013 - 22:48

jimmy1976
  • jimmy1976
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
varför funkar inte mina Basspumps?
köpte detta paket:
http://www.ljudfokus...string=basspump

Måste både left och right på steget vara inkopplat med en y-kabel mot förstärkaren eller räcker det med left eller right?
händer ingenting med pumpsen
har kopplat sub-out på stärkaren ==> steget left in (även testat right)
kopplat pumpsen + ==> stegets + och - ==> stegets minus

vad kan vara fel?

#534

Postad 11 januari 2013 - 10:16

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Har du kopplat från kablarna som kommer ut från steget? Du ska inte använda kläm-terminalerna.
Det räcker gott med att bara använda en ingång (left eller right).

Har du parallel- eller seriekopplat pumpsen?

#535

Postad 23 januari 2013 - 23:15

CusmaR
  • CusmaR
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0
moddade precis mina basspumps med 1.25kg vikter. Var först skeptiskt till resultatet men tweakade lite i förstärkaren och måste säga att jag är mäkta imponerad, lite orolig att de ska lossna för det rycker något grymt när det blir djupbas.

Skillnader:

Transformers - när optimus prime talade förut som vibrerade mina konstant, visst det var coolt för han har så djup röst men det kanske är lite väl tidigt? nu vibrerar de ytterst lite när han pratar men det är kännbart.

Har 4st basspumps i min soffa och den är delbar (man kan plocka av hörnet, bilder finns i albumet) bytte endast ut två stycken för att känna skillnaden, och de moddade börjar skaka senare men skakar som mest djupare där de andra knappt skakar alls. Det är som att man har skjutit vibrationskurvan lägre i HZ'en.

Allt som allt är jag riktigt nöjd, tycker det är lätt värt pengarna! :) nu känns det mer speciellt när de verkligen krämar på, istället som förut när de vibrerade mest hela tiden så fort det var något som hände.

#536

Postad 26 januari 2013 - 13:03

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
Japp det gör go nytta med lite skak i soffan :) Har 4st i min 3-soffa moddade med 1,25kg men börjar bli sugen på big bass pumparna...ngn som provat bägge varianterna och vill dela med sig av skillnaden?

#537

Postad 27 januari 2013 - 21:11

StoCal
  • StoCal
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Japp det gör go nytta med lite skak i soffan :) Har 4st i min 3-soffa moddade med 1,25kg men börjar bli sugen på big bass pumparna...ngn som provat bägge varianterna och vill dela med sig av skillnaden?


Du kan se mitt svar på skillnaden här. Huruvida dina 4 moddade skulle vara sämre/bättre än BBP vågar jag dock inte svara på.

https://www.minhembi...1

#538

Postad 28 juni 2013 - 22:42

dego777
  • dego777
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Jag har just installerat och optimerat klart skakarna, otroligt nöjd med resultatet.

Konstaterade två saker som kan vara av värde för andra:
1. Moddningen med vikter gjorde väsentlig skillnad, dock slog toppen av skruven emot plankan när de skakade som mest. Jag löste det genom att sätta ett par brickor mellan pumpsen och plankan för att utöka avståndet något.
2. Jag kör Dynavox Spark-förstärkaren som har jordat uttag. Då jag redan har annan jordad utrustning i systemet åkte jag på fenomenet "jordbrum" (ground loop) så fort förstärkaren var inkopplad. Löste det med ett avstörningsfilter för 250 kr på Kjell.

Min Onkyo-förstärkare skickar ut 120hz och neråt på på Pre-out, och pumpsen spelar ända upp till 80-90 Hz. Funderar på att införskaffa ett billigt low pass filter för att köra pumpsen endast på 50hz och neråt. Någon som har erfarenheter?

Redigerat av dego777, 28 juni 2013 - 22:43.


#539

Postad 30 juni 2013 - 14:25

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Jag har just installerat och optimerat klart skakarna, otroligt nöjd med resultatet.

Konstaterade två saker som kan vara av värde för andra:
1. Moddningen med vikter gjorde väsentlig skillnad, dock slog toppen av skruven emot plankan när de skakade som mest. Jag löste det genom att sätta ett par brickor mellan pumpsen och plankan för att utöka avståndet något.
2. Jag kör Dynavox Spark-förstärkaren som har jordat uttag. Då jag redan har annan jordad utrustning i systemet åkte jag på fenomenet "jordbrum" (ground loop) så fort förstärkaren var inkopplad. Löste det med ett avstörningsfilter för 250 kr på Kjell.

Min Onkyo-förstärkare skickar ut 120hz och neråt på på Pre-out, och pumpsen spelar ända upp till 80-90 Hz. Funderar på att införskaffa ett billigt low pass filter för att köra pumpsen endast på 50hz och neråt. Någon som har erfarenheter?

När jag först skaffade basspumps så hade jag en förstärkare som skickade ut frekvenser upp till 90 Hz. Det funkade rätt ok men det skakade lite mest hela tiden liksom. Nu har jag en förstärkare som jag kunnat ställa in för lägre frekvenser och det gör stor skillnad, nu går de bara in när det verkligen smäller på så att säga.

50 Hz och neråt blir ett väl smalt frekvensfönster för basspumpsen att jobba på, 60-65 Hz hade jag rekommenderat. Att kapa de där sista Hzen uppåt gör dock stor skillnad. :)

#540

Postad 30 juli 2013 - 13:15

Unregistered8e362f88
  • Unregistered8e362f88
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har 4 st basspump III 8 Ohm som jag tänker driva med ett Yamaha M-35 slutsteg (2x40W alt. 4x20W) som jag köpte för ändamålet på rehifi.se. Jag har en Onkyo TX-NR717 som har två subutgångar. Den ena går till min sub och den andra har jag kopplat in via en Y-split till 2-channel line-in på Yahama slutsteget.

Jag har ställt in slutsteget på 2 kanaler (2x40W). Basspumparna har jag kopplat parallellt, två på varje kanal. Det motsvarar en högtalare på 4 Ohm då och borde ge lite mer effekt till basspumparna istället för att koppla dem seriellt då det skulle ge 16 Ohm. Jag räknar med att Yahama slutsteget ska klara 4 Ohm (det är dock märkt med "8 Ohm min. speakers"), eftersom det väl bara är de lågfrekventa signalerna från Onkyon subutgång som går till det slutsteget.

Problemet nu är att jag inte tycker passpumparna skakar så mycket alls. Håller jag dem i handen kan jag känna de vibrera lite lätt ibland. Sen har jag provat montera dem stumt i ramen på mina soffor, två pumpar i varje soffa. Det är knappt man känner några vibrationer nu heller, lite lätt bara i actionscener med explosioner och sånt ifall jag skruvar upp volymen på max på Yamahan och minst 55-60% på Onkyon.

Jag undrar om det kan vara Yamaha slutsteget som är för klent för att driva de här basspumparna? Alternativt, kan det vara subsignalen från Onkyon som är för svag? Går det att öka på den signalstyrkan på nått sätt? Ska även nämna att jag nyss köpt den recievern och har inte hunnit lära mig alla finesser än ;)

Tacksam för tips, då jag är lite novis ang. basspumps och har försökt läsa mig till i forumet, men inte hittat nåt klockrent svar.

/Michael

#541

Postad 02 augusti 2013 - 13:42

Unregistered8e362f88
  • Unregistered8e362f88
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har 4 st basspump III 8 Ohm som jag tänker driva med ett Yamaha M-35 slutsteg (2x40W alt. 4x20W) som jag köpte för ändamålet på rehifi.se. Jag har en Onkyo TX-NR717 som har två subutgångar. Den ena går till min sub och den andra har jag kopplat in via en Y-split till 2-channel line-in på Yahama slutsteget.

Jag har ställt in slutsteget på 2 kanaler (2x40W). Basspumparna har jag kopplat parallellt, två på varje kanal. Det motsvarar en högtalare på 4 Ohm då och borde ge lite mer effekt till basspumparna istället för att koppla dem seriellt då det skulle ge 16 Ohm. Jag räknar med att Yahama slutsteget ska klara 4 Ohm (det är dock märkt med "8 Ohm min. speakers"), eftersom det väl bara är de lågfrekventa signalerna från Onkyon subutgång som går till det slutsteget.

Problemet nu är att jag inte tycker passpumparna skakar så mycket alls. Håller jag dem i handen kan jag känna de vibrera lite lätt ibland. Sen har jag provat montera dem stumt i ramen på mina soffor, två pumpar i varje soffa. Det är knappt man känner några vibrationer nu heller, lite lätt bara i actionscener med explosioner och sånt ifall jag skruvar upp volymen på max på Yamahan och minst 55-60% på Onkyon.

Jag undrar om det kan vara Yamaha slutsteget som är för klent för att driva de här basspumparna? Alternativt, kan det vara subsignalen från Onkyon som är för svag? Går det att öka på den signalstyrkan på nått sätt? Ska även nämna att jag nyss köpt den recievern och har inte hunnit lära mig alla finesser än ;)

Tacksam för tips, då jag är lite novis ang. basspumps och har försökt läsa mig till i forumet, men inte hittat nåt klockrent svar.

/Michael


Nu såg jag att jag kunde höja Onkyons volymnivån för Sub under Nivåreglering i inställningarna i recieivern. Den hade Audyssey ställt ned till -15. Höjde den till +3 och då blev det lite mer liv i basspumparna. Men istället får jag nu minska volymen rätt mycket på min sub annars så blir den alldeles för dominant.

Önskar det hade funnits en separat volymnivåreglering för varje subutgång i recieivern, men det verkar inte finnas.

Det finns även Equalizerinställningar i recievern för front, center, sattelite och sub, den är inte på förvalt och slår man på den så står den på 0 på alla frekvenser. Är det nån som har labbat med att ändra equalizerinställningar för subben att få mer liv i sina rumpskakare?

/Michael

#542

Postad 05 augusti 2013 - 16:12

Unregistered8e362f88
  • Unregistered8e362f88
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Här är min basspump III moddning.

Jag bände loss skyddsgallret på översidan av pumpisarna och tog hål i tyget i centrum på undersidan för den skruv som ska gå genom centrum och hålla fast extravikten.

En kompis till mig med tillgång till både verkstad och svarv tog sen en 75 mm rundstång och stack av ungefär 45 mm långa bitar av och borrade sen ett 6 mm hål i centrum. Dessa rundstångsbitar ökar på skakvikten med ca 1,5 kg i varje pump.

Jag målade bitarna svarta så de passar ihop med pumpisarna. En M6 skruv 80 mm lång plus låsmutter håller dem på plats genom centrumhålet (det hade räckt med 70 mm lång M6 skruv såg jag sen).

Skruvade fast en stadig 20 mm tjock bräda på mitten längs med hela sittramen under soffan, där jag sen skruvade fast pumpisarna så de hänger på undersidan. Det är 2 pumpisar i varje soffa. Försänkte även lite med en 12 mm borr i brädan i centrum för varje pumpis, så att inte skruvskallen ska slå i brädan.

Nu skakar det lagom lågfrekvent och inte så knorrande som tidigare innan moddningen. För att inte skakningarna ska fortplantas till golvet och störa grannarna för mycket, köpte jag även vibrationsdämpare (för tvättmaskiner) på clas ohlson som jag satte under varje soffben.

/Michael

Bifogad fil(er)



#543

Postad 08 augusti 2013 - 09:33

Andreas266
  • Andreas266
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
http://www.ljudfokus...-basspump/5303/

Det här verkar väl vara ett ganska förmånligt paket?


Är det att föredra att montera denna under soffan och då dra en 15m RCA-kabel från receivern eller skulle ni ha gömt den i en ledig låda i min TV-möbel och dra 15m högtalarkabel till själva basspumpsen? Same same?

#544

Postad 08 augusti 2013 - 10:35

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

http://www.ljudfokus...-basspump/5303/

Det här verkar väl vara ett ganska förmånligt paket?


Är det att föredra att montera denna under soffan och då dra en 15m RCA-kabel från receivern eller skulle ni ha gömt den i en ledig låda i min TV-möbel och dra 15m högtalarkabel till själva basspumpsen? Same same?

Ja det verkar vara ett praktiskt paket om man inte har någon förstärkare över sedan tidigare. Den är lite svag kanske men BassPump III funkar bäst vid låg "volym" enligt mig och då behövs det inte så mycket. Dessutom väldigt bra att kunna justera delningsfrekvensen separat på slutsteget. (Jag hade ställt den på 55-60 Hz.)

Angående inkopplingen så går det bra med vilket som av dina alternativ. Blir antagligen lite mindre sladdragning om du håller förstärkaren framme vid TV-möbeln. Den ska ju ha ström också och det har du ju vid TV-möbeln men kanske inte vid soffan.

#545

Postad 08 augusti 2013 - 14:04

Unregistered2bf97601
  • Unregistered2bf97601
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Hej! jag har 4st basspumps som väntar på att fästas på min soffa men jag är lite osäker på hur jag ska fästa dom, så jag undrar om ni vill ge mig lite tips ;)

Jag har ritat en oerhört vacker bild där man ser hur min soffa är uppbyggd under och två stycken alternativ.

Postad bild

Alternativ 1. skulle jag få basspumpsen rakt upp i soffan i rumpan och det skulle nog ge mycket effekt, men reglarna jag skulle få fästa dom i är inte så jätte stora, vilket jag kan tro blir problem då det inte blir så styvt. om man drar lite i dom så flexar dom lite, vilket kanske inte är ultimat för detta.

Alternativ 2. Den tror jag mest på, den sitter i en stor och styv regel vilket skulle göra att dom sitter hårt och bra. dock så är inte den reglen tillräckligt stor så jag måste sätta dit en stor platta att sättta den på, dock samma som med alternativ 1. Men kommer jag känna av basspumpsen lika bra även fast dom sitter bakom rumpan och vertikalt in mot väggen? det borde väll fortplanta sig ordentligt i soffan då detta är den bärande regeln?

Redigerat av Unregistered2bf97601, 08 augusti 2013 - 14:43.


#546

Postad 09 augusti 2013 - 08:00

palerider70
  • palerider70
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

http://www.ljudfokus...-basspump/5303/

Det här verkar väl vara ett ganska förmånligt paket?


Är det att föredra att montera denna under soffan och då dra en 15m RCA-kabel från receivern eller skulle ni ha gömt den i en ledig låda i min TV-möbel och dra 15m högtalarkabel till själva basspumpsen? Same same?


Jag installerade det här paketet nu i veckan. http://www.ljudfokus...basspumps/5881/

Förstärkaren i det paketet räcker och blir över. Jag har inte hunnit tunea in allt men kör kanske på drygt 50% på volym och bas. Liten och smidig. Jag la den bara under soffan och drog en 10m kabel från receivern. Tvekade först som du om man skulle lägga basspump förstärkaren i tv-möbeln men valde rca kabeln för att slippa dra kabel och hålla WAF faktorn på acceptabel nivå.

Det är bara slå till du, kommer inte ångra dig. Det blev bättre effekt än vad jag trodde. Det enda jag ångrar är att jag inte gjort detta för många år sedan...

#547

Postad 10 augusti 2013 - 08:46

Andreas266
  • Andreas266
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Jag installerade det här paketet nu i veckan. http://www.ljudfokus...basspumps/5881/

Förstärkaren i det paketet räcker och blir över. Jag har inte hunnit tunea in allt men kör kanske på drygt 50% på volym och bas. Liten och smidig. Jag la den bara under soffan och drog en 10m kabel från receivern. Tvekade först som du om man skulle lägga basspump förstärkaren i tv-möbeln men valde rca kabeln för att slippa dra kabel och hålla WAF faktorn på acceptabel nivå.

Det är bara slå till du, kommer inte ångra dig. Det blev bättre effekt än vad jag trodde. Det enda jag ångrar är att jag inte gjort detta för många år sedan...


Varför valde du det paketet istället för det jag länkade till + en extra basspump? Var du rädd att slutsteget inte skulle räcka till?

#548

Postad 11 augusti 2013 - 11:41

palerider70
  • palerider70
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Varför valde du det paketet istället för det jag länkade till + en extra basspump? Var du rädd att slutsteget inte skulle räcka till?


Det skulle bli mer pyssel med steget som du länkade till som är för inbyggnad. Det här blev enklare för mig, bara lägga under soffan. Två basspumps gav mer spridning av effekten.

#549

Postad 11 augusti 2013 - 13:58

Andreas266
  • Andreas266
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Det skulle bli mer pyssel med steget som du länkade till som är för inbyggnad. Det här blev enklare för mig, bara lägga under soffan. Två basspumps gav mer spridning av effekten.


Jag hade iofs bara tänkt att lägga det, som jag länkade till, under soffan. Det kan säkert visserligen komma lite damm i det men enligt killarna på ljudfokus ska det inte vara några problem alls.

Redigerat av Andreas266, 11 augusti 2013 - 13:59.


#550

Postad 23 augusti 2013 - 11:26

Unregistered2bf97601
  • Unregistered2bf97601
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Jag har haft mina buttkickers inkopplade ett par dagar nu och jag är väldigt nöjd över själv kraften, men något jag stör mig nåt extremt på är att dom är väldigt sega, musik kan jag inte lyssna på överhuvudtaget.

Dom är lite efter i att skaka mot vad ljudet är vilket blir helt åt **** när man ska lyssna på tex House musik som är min favorit genre. skaket kommer mellan bassen i beatet.

Hoppas ni förstår min luddiga förklaring.. men ifall nån vet vad som är fel så får ni gärna hjälpa mig :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.