Tips någon?[
Kan någon rekommendera en kalibreringsskiva ?
Startad av
hiort, jun 06 2003 15:05
19 svar i tråden
Skickat 06 juni 2003 - 15:05
Behöver rekommendation på "kalibrerings DVD" för min nyinstallerade hembio. Har förstått att det skulle vara en bra investering. Helst skall den inte kosta "multum".
Tips någon?[
]
Tips någon?[
Skickat 07 juni 2003 - 17:11
Har ingen erfarenhet av VE, men AVIA är enormt bra, den täcker alla användningsområden jag lyckats fantisera ihop hittills. Går dock inte kolla upp exempelvis bashanteringen i DTS eller bilden i PAL med den, så att komplettera den med Calibrator är faktiskt ingen dum idé trots att Calibrator precis som alla säger är den uslaste testdisken genom tiderna. Den är så usel att man efter att ha zappat igenom menyerna sitter med hakan vid golvet och undrar ifall man missat något.
Kolla upp Sound&Vision-DVD'n vettja, också från owationsw precis som AVIA. Den är inte lika heltäckande som AVIA men om jag minns rätt så har den lite DTS, DTS ES och DD EX toner, så DTS-hålet i AVIA är täckt. Man behöver dock fortfarande nånting att kolla upp PAL-bilden med.
Kolla upp Sound&Vision-DVD'n vettja, också från owationsw precis som AVIA. Den är inte lika heltäckande som AVIA men om jag minns rätt så har den lite DTS, DTS ES och DD EX toner, så DTS-hålet i AVIA är täckt. Man behöver dock fortfarande nånting att kolla upp PAL-bilden med.
Skickat 25 juli 2003 - 15:37
Här stod tidigare ett inlägg som nu är raderat. Jag har av Prisjakts administratörer förstått att jag ses som konkurrent och inte ett komplement som jag själv trodde och tar därför konsekvensen av detta. Jag kommer i fortsättningen att finnas tillgänglig på annat håll, och jag vill på detta sätt tacka för min tid här (mellan 2001 och 2003) och önskar Prisjakt och dess medlemmar lycka till och ett gott nytt år.
mvh
/Pär fd. medlem 865
mvh
/Pär fd. medlem 865
Det här inlägget har ändrats av Perra1 30 december 2003 - 04:35
Skickat 25 juli 2003 - 15:45
?????
THX Optimizer sköter sig inte själv, du måste själv göra inställningarna....
När du kalibrerar så ändrar du ju inställningar på projektorn eller ljudsystemet - om dessa stannar kvar beror ju på projektorn eller ljudsystemet inte på vilken film du spelar.
mvh
/Pär
THX Optimizer sköter sig inte själv, du måste själv göra inställningarna....
När du kalibrerar så ändrar du ju inställningar på projektorn eller ljudsystemet - om dessa stannar kvar beror ju på projektorn eller ljudsystemet inte på vilken film du spelar.
mvh
/Pär
Skickat 25 juli 2003 - 16:10
Som tidigare har sagts, köp inte The Calibrator. Trots att jag kände till risken efter alla klagomål och endast betalade 200:- för den så känner jag mej blåst. 
Om jag inte minns fel så ska Digital Video Essentials snart släppas på DVD och med den kommer man kunna kalibrera både PAL/NTSC om jag förstått saken rätt.
Förövrigt så är AVIA väldigt trevlig, men då kan du endast kalibrera NTSC.
Om jag inte minns fel så ska Digital Video Essentials snart släppas på DVD och med den kommer man kunna kalibrera både PAL/NTSC om jag förstått saken rätt.
Förövrigt så är AVIA väldigt trevlig, men då kan du endast kalibrera NTSC.
Skickat 18 november 2009 - 09:01
Kaplane Nov 17 2009, 00:26 skrev:
jag orkar verkligen inte leta efter en skiva som ja ska kolla och skriva in jag tänkte bara om någon kunde vara snäll och skriva av det de har skrivit så kan jag använda samma =)
Vill du ha mina inställningar som jag har gjort med min testskiva?
Grattis till årtiondets trådlyft
1 användare läser den här tråden
Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0
Sökningen pågår
Visa alla träffar (sökning på Prisjakt)
1 film
7 bilder
2 annonser

Minhembio - Senaste nyheterna
Hembiobutiken ordnar butiksevent och tävling
Prisjakt Pryl - Senaste nyheterna

Fler