Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DVI- och HDMI-kablars maxlängd utan förlust??

235 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
AC Ryan HIFX Evolution HDMI - HDMI 15m (DVI-, DisplayPort- & HDMI-kablar) 3 2,33 (2) Inga priser

#51

Postad 11 maj 2005 - 18:39

HaggeMan
  • HaggeMan
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Det finns färdiga kablar med DVI i ena änden och HDMI i andra


Jag vet men den va lite dyrare, typ 75£. Då köper jag hellre från svensk butik.

Är det Supra-kabeln på Hembiobutiken inte bra. (Klarar inte alla upplösningar el. va det vad)

Är det nån som kan rekomendera/har erfarenhet av denna kabel(10m):Profigold DVI-HDMI

<{POST_SNAPBACK}>



God dag.

Jag har köpt Profigold hdmi-dvi kabel på 15m och det funkade inte, men det var fel på kabelen så fick en ny idag och det funkade inte den heller. Pratade med hemmabiobutiken där jag köpt den ifrån, och tydligen var det fel från leverantören. Så nya kablar är på väg till sverige och dom ska vara tripeltestade vilket dom som jag fick inte va. Jag väntar med spänning att få min nya kabel.

Mvh HaggeMan

#52

Postad 13 maj 2005 - 12:56

evil_nike
  • evil_nike
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

God dag.

Jag har köpt Profigold hdmi-dvi kabel på 15m och det funkade inte, men det var fel på kabelen så fick en ny idag och det funkade inte den heller. Pratade med hemmabiobutiken där jag köpt den ifrån, och tydligen var det fel från leverantören. Så nya kablar är på väg till sverige och dom ska vara tripeltestade vilket dom som jag fick inte va. Jag väntar med spänning att få min nya kabel.

Mvh HaggeMan


Hej.

Jag fick hem min 10m Profigold igår. Den verkar funka fin fint.

/Niklas

#53

Postad 14 maj 2005 - 22:24

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0
Jahapp nu har fått hem min 7m kabel ifrån dustin - ingen bild alls :)

Nu blir det en 8m Supra DVI kabel istället, den har ju funkat för folk iallafall?

#54

Postad 16 maj 2005 - 16:03

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Har nu ändrat rubriken i denna tråd för att samla alla frågor rörande DVI och HDMI kablars maxlängder och eventuella förluster med för lång kabel. <_<

#55

Postad 20 maj 2005 - 13:12

larzzon
  • larzzon
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0
Hej

Är denna kabel något att ha ?
http://www.datorbuti...p?artId=HA43086

Riktigt bra pris iaf.

Någon som har erfarenhet av om den klarar 1080i samt 720p ?
Jag har en Panasonic AE700 samt en Panasonic dvd s97.

Har tröttnat att vänta på min supra kabel.

#56

Postad 21 maj 2005 - 08:29

HaggeMan
  • HaggeMan
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
God dag.

Fick igår min tredje kabel, en Profigold hdmi-dvi på 15m, och jag kan köra i 720p och 1080i men då blir bilden blå i bakgrunden. Men kör jag i 625p så är bilden klockren kan det vara så att kabelen är förlång?

Mvh HaggeMan

#57

Postad 21 maj 2005 - 18:39

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

God dag.

Fick igår min tredje kabel, en Profigold hdmi-dvi på 15m, och jag kan köra i 720p och 1080i men då blir bilden blå i bakgrunden. Men kör jag i 625p så är bilden klockren kan det vara så att kabelen är förlång?

Mvh HaggeMan

<{POST_SNAPBACK}>



Verkar vara många som har problem med DVI/HDMI, finns det inga kablar som funkar längre än 10m eller är det användarfel ?
Tycker det verkar märkligt om man säljer en kabel som inte funkar, testar inte företagen sina grejer eller tillverkas dom bara. Varför säljer man långa kablar om de inte kan utföra sina uppgifter.
Har ni verkligen grafikkort som stödjer HDMI i höga upplösningar ?

#58

Postad 23 maj 2005 - 05:47

HaggeMan
  • HaggeMan
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
God dag.

jag kör ifrån dvd-spelaren en panasonic s97 till panasonic pt-ae500 projektor. Hoppas att få svar idag från dom jag handlade kabelen ifrån. Dom sa att det skulle funka att köra i upplösning 720p och 1080i med den kabelen som jag har köpt, så tycks inte fallet vara.

Mvh HaggeMan

#59

Postad 25 maj 2005 - 21:34

bodybag
  • bodybag
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
På den officiella hdmi hemsidan så finns det en faq där följande står:

"Does HDMI accommodate long cable lengths?
Yes. HDMI technology has been designed to use standard copper cable construction at long lengths. In order to allow cable manufacturers to improve their products through the use of new technologies, HDMI specifies the required performance of a cable but does not specify a maximum cable length. Cable manufacturers are expected to sell reasonably priced copper cables at lengths of up to 15 meters. As semiconductor technology improves, even longer stretches can be reached with fiber optic cables, and with active cable technologies such as amplifiers or repeaters."

Nu hjälper det ju inte oss eftersom det inte riktigt funkar så i praktiken, men eftersom det verkar vara tänkt med längre kabellängder så kan det väl inte ta en sån lång tid innan detta verkligen efterföljs ?

Behöver själv en (fungerande) 10m hdmi-kabel...

#60

Postad 25 maj 2005 - 22:08

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
QUOTE(Bill_Gates @ Mar 16 2005, 12:33
)
Vågar man chansa på en 15 meters kabel från Lindy (DVI-DVI)?
Skall gå mellan en Pana 500 och ett Abit 9200-kort (Abit gav väl normalt starka signaler dessutom, eller blandar jag ihop det med ATI?).
Alla verkar nöjda med 10-meters versionen av Lindy DVI-DVI, men har inte hittat något om längre kablar.
Behöver råd! Budgett ligger på max 1500:- dock.
[/quote]
Jag har en 10m Lindy och är jättenöjd. Ibörjan hade ju många problem med 10m och längre DVI-kablage med massa olika konstiga synk- och bildproblem. Det visade sig att Lindykabeln alltid funkade. Jag vet inte om det var NÅGON som misslyckats med en Lindykabel? Deras längre variant skall ju också enligt hemsidan vara specialgjord för längre sträckor så skulle jag ha längre än 10m skulle jag inte tveka en sekund på deras kabel.

Redigerat av tb303, 30 maj 2005 - 19:12.


#61

Postad 01 juni 2005 - 09:32

Unregistered7f71c906
  • Unregistered7f71c906
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Gefen har precis släpp en HDMI Super Booster för att lösa problemen med störning vid lång HDMI kablage så kallde "sparkles".

Gefen EXT-HDMI-141SB tar drivspänning från HDMI porten på källan vilket göra ingen extra nät behöver dingla från taket. Repeatern skall kopplas in i slutet av den långa HDMI kabeln.

Gefen EXT-HDMI-141SB

Ps

Bra lösningar kostar faktiskt pengar.... :)

Ds

#62

Postad 02 juni 2005 - 07:50

Bill_Gates
  • Bill_Gates
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Hej igen!

Vill bara meddela att jag nu köpt och testat en Lindy Super Long Distance kabel på 15 meter mellan en Pana 500 och ATI 9200-kort. Kör upplösningen 1920x1080i (interlaced 60Hz) och bilden blir helt perfekt!

Lindys kablar är ju rent av billiga! Dessutom verkar Lindy ha marknadens bästa kablar. Har inte sett att någon varit missnöjd med detta märket. Vill varmt rekomendera dom.

#63

Postad 07 juni 2005 - 17:44

Stefan7574
  • Stefan7574
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Va kostade kabeln :)

#64

Postad 08 juni 2005 - 11:12

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0
Har beställt en 10m DVI från lindy nu, håller verkligen tummarna att den funkar för mig, annars blir det jobbigt :)

#65

Postad 08 juni 2005 - 11:25

Bill_Gates
  • Bill_Gates
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Lindys kablar finns här.
En 15-meters kabel går på 700:- pluss frakt, så räkna med ca 800:-. Med tanke på kvalitet och längd så är det ju inga pengar att prata om...
Har t.ex. 18 meter monitorkabel som jag skulle använda till att bygga en RGB-scart för projektorn (DVD'n hade bara scart), den är köpt från en återförsäljare för ca 900:- och då är det ju inte ens en färdig produkt, förrutom att den ger sämre bild.

#66

Postad 10 juni 2005 - 08:11

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

Har beställt en 10m DVI från lindy nu, håller verkligen tummarna att den funkar för mig, annars blir det jobbigt  :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>


Fick den nu precis, den fungerade! Så jäkla skönt!

Tänk.. ..vad skulle man varit utan prisjakt!

(20 000kr rikare kanske, fast utan projje :o)

Tack för tipset alla!

#67

Postad 10 juni 2005 - 18:41

Nilz
  • Nilz
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
tja alla,

jag är inte grym på det här direkt men jag har köpt en DENON DVD-1910 och en Toshiba TDP-MT200. Funkar det ej att köra DVI-D mellan dessa?

Har köpt en dvi-kabel på 15 meter från lindy och det funkar utmärkt mellan dator o projektor, men när jag kopplar in dvd mot projektor så hittar den ingen signal. nu har jag köpt kabel främst för datorn, men har ju varit kul om den hade velat fungera med min dvd också.

står ngt i manualen för min dvd att den endast kan köra 24-poliga dvi-d-kablar och jag kan inte se någonstans om min lindy-kabel är 24 eller 29-polig.

så antingen är det kabeln som inte fungerar ihop med min dvd, eller så är det dvdn's dvi-uttag som är trasigt?

hjälp en amatör grabbar :ph34r:

#68

Postad 11 juni 2005 - 13:56

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

tja alla,

jag är inte grym på det här direkt men jag har köpt en DENON DVD-1910 och en Toshiba TDP-MT200. Funkar det ej att köra DVI-D mellan dessa?

Har köpt en dvi-kabel på 15 meter från lindy och det funkar utmärkt mellan dator o projektor, men när jag kopplar in dvd mot projektor så hittar den ingen signal. nu har jag köpt kabel främst för datorn, men har ju varit kul om den hade velat fungera med min dvd också.

står ngt i manualen för min dvd att den endast kan köra 24-poliga dvi-d-kablar och jag kan inte se någonstans om min lindy-kabel är 24 eller 29-polig.

så antingen är det kabeln som inte fungerar ihop med min dvd, eller så är det dvdn's dvi-uttag som är trasigt?

hjälp en amatör grabbar  :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>


Jag skulle gissa på att det är ganska så precis det funkar via datorn och så råkar din dvd spelare ha lite svagare signal, så då skiter det sig

#69

Postad 22 juni 2005 - 12:15

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0
Tjaba!

De kablar som lindy har av typen "Super Long Distance" är Single Link.
Dessa ska enligt vad som anges på deras hemsida klara upplösningar på upp till 1080 linjer.

Är det större chans att en DVI kabel fungerar med upplösningar upp till 1080 linjer om den är Dual Link? Eller spelar det ingen som helst roll om kabeln är Single eller Dual så länge som signalen den ska transportera är lägre eller lika med 1080 linjer?

Redigerat av Unregistered1aae7b6c, 22 juni 2005 - 13:24.


#70

Postad 26 juni 2005 - 02:37

rebus
  • rebus
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Tjenare, har varit på jakt efter en 10 meter lång hdmi kabel ett bra tag nu, kör med en Sanyo plvz3 samt en Pioneer 868 Dvd. Har efter att lnoggrant läst alla trådar här på Prisjakt förstått att det är inte helt enkelt att hitta en billig HDMIkabel som klarar att leverera högsta upplösningen på 10 meter men nu har jag hittat en kabel som funkgerar helt felfritt!!

Nämligen en NO-Name kabel från NetOnNet :unsure: Den kostade hela 499kr och gissa om jag blev förvånad över slutresultatet! Jag brukar aldrig köpa direkt billiga kablar annars men ville helt enkelt testa om det funkade med 10 meter. Samt att Supras kabel varit omöjlig att få tag på.

Bilden är helt otroligt skarp, jag har aldrig ens varit i närheten av en så här bra bild innan jag gick över till den billiga HDMI kabeln, jag kan tillägga att jag har kört supras 10 meters Komponentkabel med billden uppskalad till 520p. Detta mina damer och herrar går inte ens att jämmföra med 1080i upplösningen jag kör nu:) Nu har jag nått mina önskningar iallafall:) Bilden är kvinskarp, svärtan är helt otrolig och det finns ingen screendoor överhuvudtaget längre, kör med en 106 tums greyline duk från projecta. Hoppas att någon har nytta av denna lilla tråd.

M vh / Danne

#71

Postad 29 juni 2005 - 16:52

Unregisteredc21bdb86
  • Unregisteredc21bdb86
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0
Tjena.
Har just fått hem min samsung HD850. Har en 10 meters HDMI-DVI kabel från Hama (köpt på dustin) kopplad till en TX100 projje. Slår jag på dvdspelaren så kommer samsungsloggan upp på duken och allt ser finfint ut. Däremot så verkar den tappa signalen när man slår på en film. är inte det lite konstigt? Om kabeln vore kass så borde det väl inte funka alls ?


EDIT: Efter att ha gjort spelaren regionsfri så fungerade det. Hade alltså inget med kabeln att göra.

Redigerat av Unregisteredc21bdb86, 30 juni 2005 - 16:12.


#72

Postad 06 juli 2005 - 22:45

PerM
  • PerM
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Nu blir jag inte riktigt klok på det här.

Jag har en S97 DVD kopplad mot en Panasonic AE700 proj. Jag har under en tid nu haft DVD spelaren stått väldigt nära projektorn, och sen använt den HDMI kabel som kom med spelaren. Under tiden har jag letat efter en minst 10m lång HDMI kabel.

Till slut följde jag rebus förslag ovan och köpte en billig variant från NetOnNet, 10m 499:-

Den kabeln fungerar bra med både 720p och 1080i. Dock upplever jag att bilden blir sämre än med den 2m långa orginalkabeln.

Jag upplever att bilden inte blir lika skarp med 10m kabeln som med den korta. Jag tycker också att det blir mindre nyanser i svart. Jag kör i 720p.

Hur kan detta vara möjligt. Det är ju en digital bildöverföring, den är ju tom krypterad. En dålig signal borde ju innebära att man inte fick nån bild alls, inte en sämre bild.

Jag förstår inte.

Kan nån som vet hur HDMI standarden är uppbyggd förklara vad det här beror på. Kan det bara vara inbillning från min sida. Det tar ju en stund att flytta DVDn och byta kablar. Man kanske har fått för sig att det ska vara sämre, och därför ser man skillnader som inte finns??

Men jag kan nästan svära på att det verkligen är en skillnad.

/Per

#73

Postad 10 juli 2005 - 18:09

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Hej!
Direkt till frågan. Är HDMI-DVI kablar riktade på nåt vis? Jag är ute efter en projektor med HDMI-ingång och tänkte koppla in datorns DVI-utgång till den. En kabel jag har sett står det "single link" på, vet inte riktigt vad det innebär. Kabeln kanske är avsedd för t.ex en HDMI-spelare och koppla in till en DVI-bildvisare? (plasma/proj) och inte tvärtom som i mitt fall? DVI "spelare" och HDMI-bildvisare...

#74

Postad 14 juli 2005 - 11:29

MediVh
  • MediVh
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hoj!

Fick hem audioquest hdmi-x idag, samt en supra dvi-hdmi adapter.
kopplade in allt men får ingen bild i projektorn :lol:
kabeln är 12 meter, är det att ta i eller borde det funka?`
kortet är ett 6800GT..

Tacksam för svar!

/Basse

#75

Postad 16 juli 2005 - 12:35

Unregistered962
  • Unregistered962
  • Guru

  • 6 725 inlägg
  • 0
Vad tror ni om Supras nya DVI-kabel? Den gamla va ju tydligen kass men nu finns den ju upp till 15m för rimliga pengar. Jag funderar på en 12 meters för 999:-

#76

Postad 21 juli 2005 - 19:42

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

Vad tror ni om Supras nya DVI-kabel? Den gamla va ju tydligen kass men nu finns den ju upp till 15m för rimliga pengar. Jag funderar på en 12 meters för 999:-

<{POST_SNAPBACK}>


Ingen aning, men de flesta tillverkare verkar ha svårt att få kablarna över 10m att fungera bra. Om 10m räcker tycker jag du ska köpa en sån ifrån lindy istället. nästan halva priset också.

Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 21 juli 2005 - 19:42.


#77

Postad 21 juli 2005 - 22:19

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Supra körde ju med sin nya 20meters HDMI kabel på hembiomässan nu senast.
Jag såg inte några fel på bilden som plasman levererade via den kabeln
B)

#78

Postad 23 juli 2005 - 10:45

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

Supra körde ju med sin nya 20meters HDMI kabel på hembiomässan nu senast.
Jag såg inte några fel på bilden som plasman levererade via den kabeln
:)

<{POST_SNAPBACK}>


Men som jag förstått det så är HDMI bättre på långa sträckor (bland annat därför man bytte standard) än DVI.

#79

Postad 24 juli 2005 - 16:49

Jesperado
  • Jesperado
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jag har ställt en fråga i projektorforumet, men ser nu att den egentligen hade passat bättre här.

Jag ser att det finns en del alternativ om man som jag behöver en 15m DVI-kabel. Jag ska ha den mellan datorn och projektorn (Geforce4 4600 och BenQPE5120), men råkar tyvärr ha en vägg som skiljer apparaterna åt. Jag har gjort hål genom väggen för kabeldragning, men hålet är bara ca 20-25mm i diameter, så en DVI-kontakt går inte genom. Skulle man kunna använda en DVI-HDMI och sedan en adapter i ena änden så det blir DVI-DVI, jag tror nämligen jag kan få en HDMI-kontakt genom hålet. Förlorar man i så fall något i signalstyrka på detta, jag är lite orolig att det inte ska funka med 15m kabel och Nvidia-kort?

Hur stor är en HDMI-kontakt på ett ungefär?

Kanske inte rätt avdelning, men jag kan lika bra fråga när jag ändå håller på... Hur funkar det sedan med inställningar för upplösningar mm, kommer jag att kunna ha en upplösning på min vanliga datorskärm och en annan på projektorn? Jag har bara sett inställningar för tv-ut om man kör via S-video eller komposit, men inget för DVI-utgången...

#80

Postad 25 juli 2005 - 11:17

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

Jag har ställt en fråga i projektorforumet, men ser nu att den egentligen hade passat bättre här.

Jag ser att det finns en del alternativ om man som jag behöver en 15m DVI-kabel. Jag ska ha den mellan datorn och projektorn (Geforce4 4600 och BenQPE5120), men råkar tyvärr ha en vägg som skiljer apparaterna åt. Jag har gjort hål genom väggen för kabeldragning, men hålet är bara ca 20-25mm i diameter, så en DVI-kontakt går inte genom. Skulle man kunna använda en DVI-HDMI och sedan en adapter i ena änden så det blir DVI-DVI, jag tror nämligen jag kan få en HDMI-kontakt genom hålet. Förlorar man i så fall något i signalstyrka på detta, jag är lite orolig att det inte ska funka med 15m kabel och Nvidia-kort?

Hur stor är en HDMI-kontakt på ett ungefär?

Kanske inte rätt avdelning, men jag kan lika bra fråga när jag ändå håller på... Hur funkar det sedan med inställningar för upplösningar mm, kommer jag att kunna ha en upplösning på min vanliga datorskärm och en annan på projektorn? Jag har bara sett inställningar för tv-ut om man kör via S-video eller komposit, men inget för DVI-utgången...

<{POST_SNAPBACK}>


15 meters kabel, med en omvandling också, tror du behöver "tur" för att det ska fungera. Som du sett i tråden stöter många på problem med kablar över 10m, inte så konstigt när standarden är gjord för en maxlängd på 5m

#81

Postad 27 juli 2005 - 22:33

TenSvomas
  • TenSvomas
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Vad tror ni om Supras nya DVI-kabel? Den gamla va ju tydligen kass men nu finns den ju upp till 15m för rimliga pengar. Jag funderar på en 12 meters för 999:-

<{POST_SNAPBACK}>


Ingen aning, men de flesta tillverkare verkar ha svårt att få kablarna över 10m att fungera bra. Om 10m räcker tycker jag du ska köpa en sån ifrån lindy istället. nästan halva priset också.

<{POST_SNAPBACK}>


Idag kom den, kabeln jag beställde i Februari! Supras 12m DVI-kabel. Kopplade upp den mellan en Toshiba MT200 och en BBK DV971H.
Jag var lite nervös för resultatet, men 1080i var inga som helst problem! Inga fel i bilden. Jag är mycket nöjd!

/T

#82

Postad 28 juli 2005 - 14:41

Bill_Gates
  • Bill_Gates
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Nilz & MediVh - Ni säger att ni inte får bild alls? Kontrollera med era manualer vilka upplösningar och övriga parametrar som källa och mottagare använder.
Ni kan behöva gå in och ändra settings för att bilden skall accepteras. På min Panasonic 500 är jag tvungen att ändra EDID (Extended Display Identification Data) inställningarna beroende på sourcen. Signal typerna 525p, 625p, HDTV60 (1080i 30Hz), HDTV50 (1080i 25Hz) och 750p går under EDID1 och övriga som 800 x 600 går under EDID2. Efter att ha mixtrat i Powerstrip har jag märkt att EDID1 formaten är väldigt känsliga och tappar signalen lätt.
Beroende på DVD-spelare så har också möjlighet att sända olika signaler.

Mha Powerstrip (använder en HTPC) kan jag variera en hel rad parametrar för bildsignalen. Om jag fått artefakter, vita eller röda prickar i svarta områden, har dom försvunnit med korrekta inställningar i Powerstrip.
Här, längst ner, hittade jag inställningar till Panasonic 500. Använder 15m Lindy kabel med detta (intressant läsning) ;) .

#83

Postad 02 augusti 2005 - 13:17

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 0
Tjena.

Vågar man beställa hem en 8m sån här : http://www.hembiobut...p?pgrpnr=109180 ??

Tror ni det skulle fungera eller måste man hosta fram dubbelt så mycket pengar och köpa en Oehelbach? :)

#84

Postad 10 augusti 2005 - 01:12

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0

Tjena.

Vågar man beställa hem en 8m sån här : http://www.hembiobut...p?pgrpnr=109180 ??

Tror ni det skulle fungera eller måste man hosta fram dubbelt så mycket pengar och köpa en Oehelbach?  :wub:

<{POST_SNAPBACK}>


Det kommer med största säkerhet att fungera

#85

Postad 19 augusti 2005 - 12:27

Unregisteredc00b10ee
  • Unregisteredc00b10ee
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Efter att ha läst igenom den här tråden blir ja inge klokare. Behöver en 15 meters DVI-HDMI att koppla mellan min Marantz DV 8400 och Pana PTAE 700. Lindys verkar ju vara ett bra alternativ men vill ha tag i nån på hemmaplan att handla från. Hjälp mej.

#86

Postad 25 augusti 2005 - 13:26

Unregisteredc70b0c19
  • Unregisteredc70b0c19
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Irriterande,
har fått hem en 10 m HDMI-kabel från Lindy, då jag inte lyckades få någon bild från NetOnNet kabeln som för övrigt verkade bra byggd osv.

Nu får jag inte heller någon bild! Jag har en Panasonic PTAE500 som projektor, och använder en HAMA DVI-HDMI adapter för att få HD-bild från min Panasonic S97 dvd-spelare. Jag har lyckats få bild med den kabel som medföljer dvd-spelaren, men inte från andra längre kablar... kan det bero på adaptern eller är det bara att kabeln är för lång? Den skulle enligt Lindy själva klara av 720p vid 10 m!

Måste man ändra i inställningen på PTAE500:an? Jag kan välja mellan EDID1 och EDID2 i options, men måste jag sedan starta om projektorn för att se resultatet?

#87

Postad 08 september 2005 - 15:04

Räven
  • Räven
  • Lärjunge

  • 316 inlägg
  • 0
Pratade med en kille på Jenving (supra) idag och han sa att dom väntar på att få kablarna (längre hdmi-dvi)godkända så dom har inga tider för leverans än.
Förövrigt sa han att det inte fanns någon kabel över 10 m. som var "godkänd".

#88

Postad 09 september 2005 - 07:00

kaptenkidd71
  • kaptenkidd71
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0
Jag ska köpa en LG32 LP1 TV nästa veckan och behöver en 10 meters kabel för att koppla mellan min Dator och TV:n. Grafikkortet är ATI RADEON 9600 XT med DVI.

Ska man köpa DVI --> HDMI eller DVI --->DVI ? och har någon förslag på vart jag ska köpa ifrån? Har läst hela tråden men blir inget klokare ....

#89

Postad 10 september 2005 - 11:19

Trhuster
  • Trhuster
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0

Jag ska köpa en LG32 LP1 TV nästa veckan och behöver en 10 meters kabel för att koppla mellan min Dator och TV:n.  Grafikkortet är ATI RADEON 9600 XT med DVI.

Ska man köpa DVI --> HDMI eller DVI --->DVI ? och har någon förslag på vart jag ska köpa ifrån?  Har läst hela tråden men blir inget klokare ....

<{POST_SNAPBACK}>



Jag har en 5m DVI-->HDMI och en 10m HDMI-->HDMI från Netonet och båda kablarna funkar klockrent. ;)


/Rikard

#90

Postad 15 september 2005 - 10:19

po68
  • po68
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Pratade med en kille på Jenving (supra) idag och han sa att dom väntar på att få kablarna (längre hdmi-dvi)godkända så dom har inga tider för leverans än.
Förövrigt sa han att det inte fanns någon kabel över 10 m. som var "godkänd".

<{POST_SNAPBACK}>


Mailade Jenving igår och fick detta till svar:

Hej

Tack för ditt mail.

Våra HDMI kablar ligger fortfarande för test och certifiering hos Silicon Image i USA. Vi har gjort ett förtestet/mätning hos ett annat labb. Detta test gick mycket bra. Vi har förhoppning att vår certifierade kabel kommer att släppas nu till hösten. Exakt datum kan jag inte ge.

MVH

Jörgen


At 2005-09-14 13:11, you wrote:

Hej!

Jag har beställt en Supra HDMI-HDMI 15m på Internet.
Har väntat ett bra tag och dom visste inte när dom skulle få in några.
Såg detta på en annan hemsida och undrar om det finns nån ljuspunkt i biomörkret.
Har ni nåt besked att ge om när dom kommer att finnas tilllgängliga igen.

#91

Postad 24 september 2005 - 12:51

Unregistered371e6d08
  • Unregistered371e6d08
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Jag testade igår 15m med Supras nya förbättrade version av DVI - DVI S.
Min dvd är Denon 2910 och projektor Sharp XV-Z2000.
Funkar kanon. Kör 720p.

#92

Postad 24 september 2005 - 19:16

crilleman
  • crilleman
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Har nyligen investerat i en Sanyo PLV-Z3:a och en billig DVD-spelare i väntan på HD-DVD/Blueray.

Köpte en Toshiba SD-350 DVD-spelare med HDMI-utgång och uppskalning 720P/1080i med Zoran Vaddis HDXtreme (finns även i Samsungs 850/950)

Precis som många andra har jag haft svårighet att hitta en vettig HDMI kabel
i 10m längd...

Beställde en 12m Supra HDMI-HDMI hos BRL i Malmö. Fick sen veta
att det var ca. en månads lev. tid vilket inte kändes så roligt..

Besökte Clas Olsson som skulle ha en 10m HDMI kabel för 499:-. Denna var dock slut..

Gick slutligen till Kjell & Company som överanskande nyligen lagt upp en
10m HDMI-HDMI och 10m HDMI-DVi i sitt sortiment.

329:- kostade denna HDMI-HDMI. Köpte denna och kopplade in.

Funkar super i samtliga lägen 576P/720P/1080i med mycket bra bildresultat.

Helt klart prisvärt!

#93

Postad 30 september 2005 - 04:32

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0
Vet inte om denna har nämnts förr, men kolla HÄR om ni har problem med långa DVI-längder. Har inte testat själv men det verkar intressant och billigt!! ;)

OBS! Stödjer tydligen ej HDCP så det är inte alla stationära spelare som funkar... Men iaf HTPC som verkar vara känsligast när det gäller kabellängder...

#94

Postad 05 oktober 2005 - 09:43

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

  • 756 inlägg
  • 0
Kopplade en Profigold 10m HDMI-DVI mellan Marantz 9500 och Z2á igår.
Funkar klockrent i 480/576/720/1080.

Kostade mig 990 pix+frakt från NetonNet

#95

Postad 08 november 2005 - 13:13

Lurkblom
  • Lurkblom
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Får väll fylla i lite på Crillemans resultat och säga att jag kör en uppsättning som lyder.
ATI Radeon 9800Pro->10m DVI-HDMI från Kjell&Co->Pioneer AVX-AX2AV->10m HDMI-DVI från Kjell&Co->Hitachi PJ-TX100.
Fungerar helt ypperligt i alla upplösningar jag kört (har bara upp till 720p med nuvarnade drivisar till kortet av någon anledning) och absolut inga artefakter eller bildfel. Helt suverän bild faktiskt!
Jag blev mäkta överaskad och imponerad att det funkade och kabeln kostar ju skit och ingenting. Känns väldigt gedigen med bra vikt, följsam och fult godkända kontakter även om HDMI sidan käns bättre än DVI sidan.... Lite väl plastig men den sitter som den ska utan protest. Där sprack den gränsen om 4,5 meter.... :)

#96

Postad 09 februari 2006 - 14:34

Vincentboy
  • Vincentboy
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Tänkte bara kolla om det finns DVi kablar som klarar 1080P ?
Har sett på flera ställen där dom nämner 720p och 1080i.

Såg tyvärr att det fanns en tråd om 1080p med HDMI men
är lite osäker på vilket kontakt don som är bäst vid denna
upplösning ? Eller är dom lika bra ?

Med vänliga hälsningar

Magnus

Redigerat av Vincentboy, 09 februari 2006 - 14:40.


#97

Postad 12 februari 2006 - 16:44

Benedict
  • Benedict
  • Lärjunge

  • 257 inlägg
  • 0
Någon som har tips om en bra sladd som går från dvi (dator) till HDMI (TV)?

Jag behöver minst en 7 m l sladd från mitt grafikkort som är ett Gainward 7800GT med 256 mb Ram. Eller är det bättre med en VGA-sladd?
Jag kommer köpa en Samsung M61 32" snart snart snart och är novis på kablar.

#98

Postad 26 februari 2006 - 12:54

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

  • 1 377 inlägg
  • 0
Ska köpa ett Asus Radeon X1600XT 256MB GDDR3 o dra mot min TFT Samsung 930BF
Och behöver ca 12m Det ska funka men ändå inte vara skit dyr....

Någon som provat Supras 12m kabel om det funkar?

Mvh Fredrik

Redigerat av _FredriK_, 03 mars 2006 - 14:47.


#99

Postad 07 mars 2006 - 02:18

adzer
  • adzer
  • Användare

  • 174 inlägg
  • 0
så vilka 15m kablar e det som funkar nu igentligen?

#100

Postad 13 mars 2006 - 16:01

e_kjellgren
  • e_kjellgren
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
Jag använder en 15m DVI-D från Lindys.
Kopplat in Toshiba MT400 till mit GeForce 4200 kort. Fungerar klockrent i alla upplösningar jag testat!
Köpte även en 10m komponent från Lindys när jag ändå var igång, även detta med mycket lyckat resultat! =)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.